Husk mig
▼ Indhold

2010: Rekord CO2-udslip - 30,6 GT


2010: Rekord CO2-udslip - 30,6 GT30-05-2011 14:30
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Yup! Tillykke til alle med rekorden
Drivhusgas ekspressen kører bare på skinner!!


IEA: Prospect of limiting the global increase in temperature to 2ºC is getting bleaker (30/5-11)

Utroligt! Den ydmyge ligestillings- (klima-) minister prøver at skubbe alle æren over på andre


...jeg hæfter mig også ved at 75 procent af den stigning, vi har oplevet, den har vi altså set i de nye stærke økonomier, blandt andet i Asien.

KILDE

- og selvom det er os der holder deres hjul igang med at købe deres billige varer



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
30-05-2011 14:42
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja! Og nu øges så co2 udledningen med 20 % fra de centrale kraftværker når biomasse skal erstatte kul.
30-05-2011 15:51
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Blot for at stikke en finger i den forurenede jord: Er det ikke på tide, vi får en "grøn revolution"?

Skal vi "besætte" Christianborg Slotsplads her i ferien? Kræve vidtgående klima-tiltag og forandring?

Så har politikerne noget at se frem til. Når de, forhåbentlig udhvilede, vender tilbage til arbejdspladsen.

Er du enig: Spred budskabet, fx. via sms, Twitter og Facebook.
Redigeret d. 30-05-2011 16:01
30-05-2011 22:20
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Kræve vidtgående klima-tiltag og forandring?

@Kaffka

Skal det så være de sædvandlige tiltag som skaber så mange konflikter i energisystemet (Møller, fjernvarme, spareiver (el) osv ) hvor det stensikre udfald er øget forbrug af kul eller co2 udledning i det heletaget.

Eller skal der faktuelt komme mindre co2 fra den samlede energiproduktion.
Redigeret d. 30-05-2011 22:21
31-05-2011 08:23
teralaser
☆☆☆☆☆
(27)
Tjah, det kan vel ikke undre nogen, efter to relativt kolde vintre på den nordlige halvkugle, så er mit varmebidrag sat op med 36% (noget af det er nok bare prisstigninger).
31-05-2011 10:16
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
@Delphi

Aner det ikke. Måske har du et forslag?

Men,skal vi blot tale om klimaet? Lidt løs snak frem og tilbage, som når vi taler om vejret og venter på bussen/døden?

Eller skal vi give øjeblikket/livet mening og arbejde mod et fælles ideal? Måske kommer bussen alligevel ikke. Men ventetiden har så forhåbentlig været berigende for de ventende.

Og endestationen ligger der uden for syne. Den kan vi kun gisne om, hvordan ser ud.
Redigeret d. 31-05-2011 10:38
31-05-2011 10:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Kaffka

Sådan her se http://nhsoft.dk/work/FG22/Apl/Barmarksvarker.pdf Det kan gøre noget ved ressourceforbruget til energiproduktion (Varme og el).

Så er der lige alt det andet!
31-05-2011 11:38
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Så er der nogen der ville tale vores sag og kæmper for at vi bliver ikke snydt for æren at være med i front med vores bidrag til den mærkværdige CO2 rekord - CONCINTO

Der var nylig udgivet en rapport "Annual Climate Outlook 2011" (på dansk!) som Information har en artikel om:

Klimaproblemet snakkes væk (29/5-11)

Bl.a.:

Der er masser af strategier og endnu flere ord, men der tages ingen politiske beslutninger for at dæmpe udledningerne af drivhusgasser, siger grøn tænketank. Til gengæld eksporteres danske forbrugeres CO2-udslip ud af det nationale klimaregnskab – kineserne må tage sig af det



Værst er næsten, at udviklingen går direkte den forkerte vej, når det drejer sig om klimabelastningen fra danskernes materielle forbrug, der er delvist skjult i regeringens opgørelser over CO2-udledningen. Hvor den nationale CO2-udledning ifølge de officielle opgørelser er faldet fra knap 14 ton CO2 pr. dansker i 1990 til godt 11 ton i 2009, så viser Concitos opgørelse, at der i virkeligheden er sket en stigning fra godt 16 ton CO2 pr. dansker i 1990 til over 18 ton i 2009, hvis danskernes samlede forbrug af varer, rejser m.m. medregnes.


Så skal vi bare have lagt oveni vores CO2 udslip som er blevet tryllet væk af med hjælp af 'røg og spejle' der hedder ''Korrigeret for import og eksport af el' så kan vi virkelig bryster os om vores indsats og bidrag til rekorden



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
01-06-2011 23:54
Jakob
★★★★★
(9265)
.




Kaffka skrev:
Blot for at stikke en finger i den forurenede jord: Er det ikke på tide, vi får en "grøn revolution"?

Skal vi "besætte" Christianborg Slotsplads her i ferien? Kræve vidtgående klima-tiltag og forandring?

Så har politikerne noget at se frem til. Når de, forhåbentlig udhvilede, vender tilbage til arbejdspladsen.



Jeg tror desværre ikke, at det nytter.
Du kan jo se fredsaktivisterne. De har stået der siden krigen i Irak, mens Danmark fortsætter med at sende soldater og flere F-16 fly i krig.
Og vi kan nok godt indse, at vi snart skal have nye dyre kampfly, når der slides så meget på dem, og pengene må nok blandt andet gå fra den klimaøkologiske omstilling.

Bliver I mange på pladsen, og forlanger I mere demokrati, så ender det nok også bare som i Spanien, at I får serveret en ordentlig omgang knippelsuppe, og da vi lever i pengemagtens demokrati, så kommer NATO ikke til hjælp.

Men vi er ganske enige om, at det er alt for galt, og vi mangler en grøn revolution.



.
Tilknyttet billede:

02-06-2011 13:38
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
@ Jacob

For helvede da! Sidder vi kun og diskuterer frem og tilbage her? Er vi ikke andet end kaglende høns? Al den energi der lægges her i snak, kan den ikke omsættes til mere fysisk handling"ude i samfundet"?

Jeg tror ikke det fører til et resultat overhovedet. Men vil alligevel "spilde tid og kræfter" på en, måske, alligevel dødsdømt planet.

Kæmp for alt, hvad du har kært. Dø om så det gælder...

Kender du den salme?

Redigeret d. 02-06-2011 13:41
02-06-2011 14:00
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Kaffka

Tja - så længe Jakob, der om nogen gerne vil fremstå som bannerfører for en grøn energirevolte, selv kan prale af, at han har købt en brændeovn, så længe ser det sort ud, ja faktisk ser det rigtig kulsort ud.


Hvis jakob derimod havde købt en rapsoliegenerator og således selv overgik til samproduktion af egen el og varme, og han kunne få ca. 800.000 husstande til at følge hans eksempel, så ville vil have opnået at omlægge hovedparten af el og varmeproduktionen til VE


Desværre er tendensen, at befolkningen blindt følger den eller de ledere, som de nu tror, at de har mest til fælles med. Vi kommer ikke foran ved at følge andres fodspor, vi kommer kun foran ved selv at finde nye veje.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
02-06-2011 18:38
Jakob
★★★★★
(9265)
.





@Boe Carslund-Sørensen


Jeg er bange for, at det ser mere sort ud, så længe du ikke kan finde en bedre energikilde end et ikke bæredygtigt biobrændsel, men vil anvende noget af det allermest gødningskrævende og drikkevandsforurenende, som oven i købet er en fødevare.
Det er sjovt, som du svinger. Der har lige været en lang periode, hvor du har været meget bekymret for overforbrug af biobrændsel, og nu vil du bruge rapsolie ( 1. generations biobrændsel ) til hele den danske EL-produktion. Det hænger jo slet ikke sammen.
Måske kan vi i stedet få en masse EL ud af det, hvis vi udvikler en pendulgenerator og bruger dig som lod. Især hvis delphi vil snuppe den belastende tjans som plejlstang.


Bortset fra det, så kan det nok være ok, at nogle enkelte har en rapsgenerator og anvender den biodynamisk dyrkede rapsolie, som ikke egner sig til føde.
Ellers bør afgifterne efter min mening indrettes, så det ikke er rentabelt.

Jeg giver dig gerne ret i, at en brændeovn ikke bør give anledning til det store praleri. Men har man selv brændet, og er det bæredygtigt produceret, så er det alligevel langt mere klimavenligt end oliefyret.
Men skal det virkelig batte, så må det nok hedde landvindmølle og varmepumpe. Pas på, det kan være, at det sker for mig senere på året, og så bliver jeg ikke til at skyde igennem.
Så kan du nærmest kun slå mig, hvis du begynder at lagre vindstrøm, men det kan du vel ikke finde ud af, og det har du vel ikke råd til osv. osv. og bla bla bla..?
Håber lidt gensidigt venskabeligt drilleri kan hjælpe til en hurtigere omstilling til bæredygtig vedvarende energi.
Der er i øvrigt ikke meget bannerfører ved at være bagstopper, og du bør erkende, at det desværre er der, bolden ligger for Danmark.
Vi har brug for sammenhold.






@Kaffka


Ja, den kender jeg godt.
Det er rart med sange, der siger noget.


Jeg synes, at denne strofe passer næsten perfekt til den rette klima- og miljøpolitik:

Sæt dig et mål, der har evigheds værd,
lad dybt i din tanke det brændes



Derfor tror jeg måske også, at ferien for mit vedkommende er brugt bedre på at omstille boligen til vedvarende energi og etablere anden klimaøkologisk omstilling, end på at sidde på Rådhuspladsen og glo på et tomt Folketing, mens jeg spiser røde pølser til 40 kr pr. stk. og venter på knippelsuppe til efterret.

Angående den politiske protest, så skal vi nok ikke kimse af den database, som branner her fører frem på internettet for os. Det vi skriver her bliver nok ligeså godt husket, som hvad deltagerne sagde under demo X for Y måneder siden, tror du ikke..?





.
02-06-2011 21:15
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob - dit bæredygtige brændsel til din brændeovn kan jo ikke udkonkurrere kulsort elproduktion, men det kan et par hundrede tusinde rapsoliegeneratorer.

Men ellers har du da ret i, at vind-el og varmepumper med varmelager er en bedre ide, så kan rapsoliegeneratoren holde fri, når vindmøllerne kan klare hele efterspørgslen efter el.

Der er desværre ikke meget, der tyder på, at vore folketingspolitikere har samme opfattelse, selv om varmepumper med lethed kunne ersatte alle andre former for boligopvarmning og forsyning med varmt brugsvand.

Nu kommer de første varmepumper med indbygget varmelager
http://ing.dk/artikel/110287-nu-kommer-de-foerste-varmepumper-med-indbygget-varmelager

Bredt flertal ønsker store varmepumper i fjernvarmeværkerne
http://ing.dk/artikel/119581-bredt-flertal-oensker-store-varmepumper-i-fjernvarmevaerkerne


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
02-06-2011 21:20
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvis folketingspolitikerne er bange for, at varmepumper skal komme til at bruge lidt kulsort el, hvordan mon de så har det med elbiler?

http://bt.bilen.dk/test-og-artikler/artikler/2011/05/barcelona-international-motorshow-i-elbilernes-tegn
02-06-2011 23:34
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Politikerne har da ikke haft noget problem med at der produceres sort kul - fjernvarme. Forbruget af kul har været støt stigende pga af fjernvarme til dato.
Redigeret d. 03-06-2011 00:08
03-06-2011 09:23
Jakob
★★★★★
(9265)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Hvis ikke vindmølleambitionerne rækker til at gemme vindenergien, så den kan blive til strøm igen, så er det svært at se, hvordan vi undgår et meget kompliceret energisystem med for lidt vindkraft og en masse bæredygtighedsproblemer.

Som rick_uk nævner, er problemet også langt større og mere alvorligt så længe et land som Kina ikke er konverteret til vedvarende energi. Vi importerer stadigt flere varer fra Kina, og de sidder i dag på meget af den energikrævende produktion, og varerne transporteres om på den anden side af kloden.
Hvis ikke Kina konverterer hurtigt, så kan jeg ikke se, hvordan det problem kan løses uden at gribe drastisk ind i det frie marked, og det vil møde stor modstand og skabe nye store problemer.

Men der kan også være fordele. Hvis vi genetablere noget af den energikrævende produktion i Danmark og gør den meget automatisk, så kan den udnytte vindenergien og ligge stille i stille vejr, så mindre lagring af vindstrøm bliver nødvendig og vindkraftkapaciteten derfor kan forøges og give fuld valuta for pengene.
Alternativt bør vi nok etablere et meget mere intensivt og statsligt samarbejde med Tyskland. De har i forvejen den tunge produktion, og de har viljen til omstilling, og Danmark har fantastiske landarealer til vindmøller.
Men det hjælper selvfølgelig ikke noget så længe vi er for fine til at stille dem op.
Vi skal nok blot være opmærksomme på, at et løb er sat igang i Tyskland, og hvis ikke vi hægter os på, så kan det blive kørt, mens vi stadig står i pit og diskuterer strategi og økonomi og derfor taber det hele på gulvet.
Kan vi give landmænd penge for at have vindmøller stående på deres jord, så kan det give dem en økonomisk indsprøjtning, som kan hjælpe dem til at omstille til økologisk drift, og tingene kan gå op i en højere enhed til gavn for bæredygtigheden. Men er vi for fine til det, så går tyskerne andre veje, og vi står tilbage med et kemisk landbrug, der grundet klimaforandringerne skal bruge endnu flere kemikalier, og det vil ødelægge endnu mere natur og drikkevand, og det bliver alligevel ikke rentabelt igen.
Jeg skønner, at dansk landbrug under alle omstændigheder går hårde tider i møde. Men har landbruget ikke viljen til at konvertere til økologisk bæredygtig produktion, så er det sandsynligt, at sympatien hos resten af befolkningen vil være så lille, at de ganske enkelt får lov til at gå fallit, og jorden bliver solgt for en slik, så den kan falde i skov.




.
03-06-2011 13:33
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hvis ikke vindmølleambitionerne rækker til at gemme vindenergien, så den kan blive til strøm igen, så er det svært at se, hvordan vi undgår et meget kompliceret energisystem med for lidt vindkraft og en masse bæredygtighedsproblemer.


@Jakob

Jeg ser mere fornuft i, at vi lader vind-el erstatte andre brændsler, når den er til stede, dermed opnår vi en indirekte lagring af vind-el. Til dette formål er små ultra decentrale el- og varmeproducerende anlæg noget af det bedste vi har. Disse anlæg kan netop styres, så de kun producere el og varme, når el fra vindmøller udebliver. Vi sparer også investeringerne i nye store centrale el- og varmeproducerende anlæg, og vi kan udfase de eksisterende anlæg, når de enten er nedslidte eller forældede.

Tænk hvis hvert tredje ejendom i Danmark selv producerede sin el og leverede varme til de 2 nærmeste huse, og at denne el- og varmeproduktion kunne overtages af varmepumper, når det blev et problem at få indpasset el fra vindmøllerne.

Jeg kender ikke ret meget til hvad Kina gør eller ikke gør, men behovet for en omstillingsproces kommer nok lidt hurtigere til dem, da de først nu er ved at øge deres energiforbrug, der dog stadig ligger langt under de gamle industrilandes energiforbrug pr. indbygger. Jeg ved også, at Kina satser på andet end blot brug af fossile brændsler, da de pt. bygger megen vand- og vindkraft.

Landmænd får pt. ca. 3/4 million pr. vindmølle i leje af jorden mv., men disse penge går nok direkte ind på kassekreditten, og i den nuværende økonomiske situation vil pengeinstitutterne være mere tilbøjelige til at reducere størrelsen på kassekreditten, således at pengene dermed er udenfor landmandens råderet.

Noget helt andet er, at producenterne af landbrugsmaskiner ikke vil yde garanti på maskineriet, hvis disse omstilles til en anden type brændstof. Det ville ellers være smart, hvis landbrugsmaskinerne kunne drives enten med biogas eller en anden form for biobrændstof.
12-11-2011 13:50
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Forskelling udviklingsenarier for co2-udledning se



Fra DMI se Link
Redigeret d. 12-11-2011 13:50




Deltag aktivt i debatten 2010: Rekord CO2-udslip - 30,6 GT:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
GW => Miljøkatastrofer i millionvis911-04-2024 10:24
GW => Flere og kraftigere jordskælv.?506-04-2024 23:53
GW => Havets masse bliver større eller mindre.?3106-03-2024 17:13
Is-nedsmeltning sætter igen rekord1112-09-2011 20:47
Olieprisen nu >120 dollars/tønde. Kommer vi nogensinde under 100 dollar igen?1517-04-2011 09:20
NyhederDato
Varmere end normalt – men ikke rekord19-04-2011 10:23
USA sætter ny vindkraft-rekord05-02-2010 05:44
Rekord i grønne patenter27-08-2009 06:29
Rekord for sjældne fugle på de britiske øer07-04-2009 17:37
Blæsevejr giver ny spansk el-rekord09-03-2009 17:17
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik