Husk mig
▼ Indhold

"2012": Film tæt på global opvarmning?


"2012": Film tæt på global opvarmning?22-11-2009 20:55
Slettet bruger 8
☆☆☆☆☆
(3)
så den nye film "2012" igår og den fil mig til at tænke på om det er vores verden når/hvis global opvarmning når sit højtepunkt?

kom med jeres mening og synspunkt
23-11-2009 10:36
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hej [slettet],

Jeg har ikke set filmen, men tror der er ret få som kender noget til 'klimaproblemet' der tror på en 'klima dommedag'. Ideen at klimaet kan løbe løbsk så jorden ender som Venus er også afvist af klimaforskere - det kan bare ikke lade sig gøre!


Men...problemet opstå når klimaændringer påvirke samfundene rundt om i verden (uanset hvor udviklet eller uudviklet de er). Hvis klimaændringer bliver 'katastrofale' er det fra samfundets standpunkt. Jordens klimasystem er ligeglad om Grøndland har en iskappe eller ej, om hvor mange tørke, skovbrande eller orkaner der er.

Menneskers civilation har udviklet sig i en meget gundstig tid mht. en nogenlund stabil klima. Nu er vi mange mennesker på jorden. DMI har deres bud om hvordan fremtidens klima bliver HER
og klimaeffekter for Danmark HER

Men man skal også huske at klimaet er meget kompliceret. Der er meget forskere ikke forstå fuldt ud. Generalt har ændringene kommet hurtigere end forventet og klimaet er mere følsom end de troede. I de sidste år er det gået op for forskere hvor hurtigt klimaet kan vippe fra en tilstand til en anden, og de forventer at der kommer "overraskelser" i fremtiden (uforudset ændringer).

Så alt i alt kommer verden, naturen og mennesker til at overleve vores store eksperiment med jorden - der bliver ingen 'klima dommedag'! Men en usikker fremtid venter verdens samfundet - hvor slemt det bliver er menneskerheden selv herre over. Videnskaben har sagt hvad der må gøres til at ungå de værste effekter - faktum er at der har været mange fine ord, hensigtserklæringer og løfter men der er sket stort set ingenting praktisk der batter mht. nedskering af drivhusgasudledningen. Nu må vi se hvad fremtiden bringer....



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
Redigeret af branner d. 04-12-2019 19:18
23-11-2009 10:54
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Alt opvarmning er godt for mennesker og dyr.

Den virklige Katastrofe er en afkøling, med misvækst og hungersnød.


23-11-2009 11:58
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hej [slettet]

Som supplement til Rick_up's svar til dig vil jeg minde dig om at naturen altid har opført sig overraskende. Førhen kaldte man det bare for naturkatastrofer, men i dag siger man konsekvent klimaforandringer. På grund af globaliseringen og fordi der bor mange flere mennesker på jorden giver naturkatastroferne sig udslag i nogle forfærdelige hændelser som vores nyhedskanaler med stor omhu sørger for at vi hører om i mindste detaljer.

Det sidste Rick skriver i sit indlæg er det rene vås. Prøv at følge lidt med i de oplysninger der kommer frem om den videnskab han henviser til ved at læse om de HACKEDE CRU- MAILS

Vi kan gøre meget selv, men det handler slet ikke om at begrænse CO2. Derimod kan vi (med nogle nye videnskabsfolk i spidsen, de gamle dur selvsagt ikke) lære i langt højere grad end vi gør nu, at forudse hvordan klimaet vil opføre sig. Dernæst kan vi sætte ind med forebyggende hjælp til de udsatte områder. Hvis man garderer sig i tide vil de mange dødstal voldsomme ødelæggelserne kunne begrænses med stor effekt. Alene vores muligheder for at gribe forebyggende ind ville forøges enormt hvis vi var i stand til at forudse hvornår og hvor længe fænomenerne el nino og la nina dominerer. HVIS ALTSÅ verdenssamfundet ville glemme alt om CO2 og i stedet for koncentrerer sig om de virkelige problemer hvor deres hjælp er både tiltrængt og nyttig.

Mvh
Morten
Redigeret af branner d. 04-12-2019 19:19
23-11-2009 15:30
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
Der er dog intet sammenhægn mellem filmen 2012 og de mulige kontikvenser der vil følge efter en global opvarmning.

Filmen bygger hvad der sker når Mayaindianernes kalender udløber den 22 december 2012 og den blev lavet mange år før man vidste og tænkte på global opvarmning industrialiseringen - filmen sættes det hele i gang af volsomme solstorme og jordskælv, det har ikke noget sammenhægn til co2 udledningen.

For mig er den en film af samme neviu som the day after the tomorrow som der også er lidt for urealistisk


http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1238463.ece
Redigeret d. 23-11-2009 15:48
23-11-2009 15:32
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
kulden-varmen skrev:

Den virklige Katastrofe er en afkøling, med misvækst og hungersnød.


Men hvorfor taler man så om en opvarmning ville være farlig for os
RE: Det gode spørgsmål23-11-2009 15:51
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Christian hof christensen skrev:
Men hvorfor taler man så om en opvarmning ville være farlig for os


Det er det som er det gode spørgsmål!

Kan du spørge her
http://www.videnskab.dk/content/dk/sporg_videnskaben


23-11-2009 15:59
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Der var engang en som fortalte mig at istider var naturlige og derfor var de uinteressante. Derimod hvis mennesket var skyld i en opvarmning så var det alvorligt. Også selvom den var til gavn for menneskene.


23-11-2009 16:15
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
kulden-varmen skrev:
Der var engang en som fortalte mig at istider var naturlige og derfor var de uinteressante. Derimod hvis mennesket var skyld i en opvarmning så var det alvorligt. Også selvom den var til gavn for menneskene.


Spørsmålet kan vi vel selv finde - da vi måske også overdriver en smule, det er medierne ihvert falde gode til


Om jorden opvarmes eller afkøles vil efter min mening få ligså store kontikvenser, nok allermest for os menesker - men for jorden der har prøvet det masevis af gange er det en smald sag.
Redigeret d. 23-11-2009 16:18
24-11-2009 00:26
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Morten,

Jeg skrev:

Generalt har ændringene kommet hurtigere end forventet og klimaet er mere følsom end de troede.

Du skrev:

Det sidste Rick skriver i sit indlæg er det rene vås.

Morten, LÆS og LÆR:

Warming's impacts sped up, worsened since Kyoto

Fatter du ikke en brik af det der forgår??
24-11-2009 07:51
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
Der er dog en film der er lidt tosset til klimadebatten - nemlig the day after the tormorrow.


http://vejret-dyn.tv2.dk/article.php/id-800640.html
Redigeret d. 24-11-2009 07:59
24-11-2009 10:20
Morten Riber
★★★★★
(2298)
rick_uk skrev:
Fatter du ikke en brik af det der forgår??


Gør du? Måske vi er en smule uenige, men du rykker altid lynhurtigt ud og skriver SÅDAN ER det, på trods at et vandfald af gode argumenter imod dine synspunkter.
24-11-2009 10:27
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Jeg tror godt du kan sove roligt om natten.

Filmland i DR anmeldte filmen med følgende indledning: "2012 er den mest latterlige film nogensinde"....

The Day After Tomorrow er dog lidt mere interessant. Her speeder instruktøren alverdens klimakatastrofe op til at ske over meget kort tidsrum. Og hvad der måske tager 10-50 år sker i filmen over en weekend (en ny istid).

Jeg ser ikke noget skræmmeelementer i 2012 som kan relateres til GW.

Jeg ser dog en masse andre spændende sci-fi som ligger i kølvandet. Ikke så meget direkte som indirekte elementer. Man snakker alle om klimaflygtninge. Jeg ved ikke helt hvad det er - der var ingen efter Hugo og Katarina. Jeg tror ikke folk flytter er disse grunde.

Men jeg ser nogle andre skrækscenarier. 2-3 mia mennesker som gerne vil have en bil. Og spise kød oftere. Og leve i det vi kalder mellemklasse. Det koster energi. Vi har masser af energi, men ikke bæredygtig. Olie, kul og gas (for uran for den sags skyld) løber ikke tør bare sådan. Det er et spørgsmål om hvor rentable minerne er. Stiger prisen, så kan man åbne en mine med større omkostning og derved igen kunne skabe profit (det er sådan kapitalisme fungerer). Problemet ligger i at her er stigende energipriser og fødevarepriser gør at man globalt set har svært ved at løfte 2-3 mia. mennesker op i et andet økonomisk leje. Det skaber utilfredshed, sult. fundamentalisme og krige. Og det skaber flygtninge og ustabilitet.

Så det er her sci-fi elementer kommer ind. Ikke så meget klima, jorden skal nok overleve. Men det yhyggelige er i det socio-økonomiske.

Hvis du har mod på det, så er der meget litteratur som omhandler dette emne. Har lige læst WASTELANDS - http://www.amazon.com/Wastelands-Stories-Apocalypse-Stephen-King/dp/1597801054 - derer nogle spændende fortællinger. Eller er litteraturen fuld af spændende og mere realistisk science fiction om global opvarmning, klimaændirnger og terra-forming.

Min favourite er stadig Red Mars (i marstrilogien). Her er de i gang med at gøre mars beboelig, og begynder at udlede CO2 for at skabe lidt mere opvarmning. Da mars har et CO2 partialtryk på 10 mBar, skal der ikke meget til. Men ressourcene er svage og man indfører noget som kaldes for øko-økonomi hvor man betaler for en miljømæssige belastning man giver. Det vi kalder grønne afgifter er en skridt i den retning, men boren er skrevet før man tænkte disse baner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_trilogy




~thomas wernberg
24-11-2009 17:50
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
Filmland i DR anmeldte filmen med følgende indledning: "2012 er den mest latterlige film nogensinde"....


Der er jeg enig!

The Day After Tomorrow er dog lidt mere interessant. Her speeder instruktøren alverdens klimakatastrofe op til at ske over meget kort tidsrum. Og hvad der måske tager 10-50 år sker i filmen over en weekend (en ny istid)



Her vil jeg dog mene at disse hendelser i filmen er lidt i overkanten af hvad der meteoloisk set kan lade sig gøre - bla 5 meter sne i europa på få døgn samt los angeles smadres af massvis tornadoer der er støre end skyskraberne selv,

dmi giver en god genemgang

http://www.dmi.dk/dmi/index/hav/temaer/the_day_after_tomorrow_-_tema.htm
Redigeret d. 24-11-2009 17:55




Deltag aktivt i debatten "2012": Film tæt på global opvarmning?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Sherlock (film)008-05-2022 01:14
Film016-12-2015 16:57
Film som deltager i klimadebatten004-10-2013 15:51
Film: The Age of Stupid223-09-2009 11:00
Film/klimadebat: Grandteatret, Kbh. 2.-3. marts...410-03-2007 17:45
Artikler
Global opvarmning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik