Husk mig
▼ Indhold

350.org


350.org20-03-2010 10:01
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Det undrer mig, der tilsyneladende ikke findes indlæg om denne miljøbevægelse her.

Vil blot høre om der er begejstring/modstand mod denne bevægelse på disse sider?

Er du selv "medlem"?
Redigeret d. 20-03-2010 10:18
20-03-2010 13:22
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Kaffka

350.org er tilsyneladende kommet for at blive, den er ihvertfald ikke oprettet med det formål, at blive nedlagt hurtidst muligt, når målet på 350 PPMv CO2 i atmosfæren er nået. Det kommer til at tage meget meget lang tid.

En af 350.org støtterne Mrs. Sheila Watt-Cloutier (tidligere præsident for ICC) er en af de personer der har gjort mest for Inuit-befolkningen gennem tiderne, men hun skulle nok havde holdt sig væk fra 'Global opvarmning'.

For at få CO2 indholdet i atmosfæren ned på 350 PPMv skal der virkeligt tænkes kreativt... så de har formentlig en plan om at 'søsætte' 350 flydebregner af typen Azolla pr. KM2 i alverdnes have. Azolla'en fordobler sin biomasse på 24 timer...hvis der er CO2 i rigelige mængder.

For 55 mio. år siden var de Arktiske have dækket af tykke måtter af Azolla, der når de døde trak kulstof med ned i dybet... det er derfor de arktiske have er så interessante i olie-borings-sammenhæng.

Jeg modtager deres Nyhedsbrev for at følge med i hvad de laver.

Selvom deres 350 Events ser meget uskyldige og uskadelige ud, så glem ikke, at de mennesker der sidder i ledelsen er nogle hårde nysere
20-03-2010 19:38
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
@Glar

Hvis bare de "nyser", i klimaets interesse, gør det heller ikke noget.

Tak for svar.
20-03-2010 20:33
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
350 er for mig at se først og fremmest en måde at lave nogle iøjefaldende events, der får folk, der normalt ikke interesserer sig for klima, til at stoppe op.
Der er ikke tale om nogen egentlig organisation på linje med Greenpeace, WWF osv., men snarere om et meget enkelt budskab, som eksisterende miljøbevægelser ofte støtter op omkring. Man melder sig ikke ind som "medlem" på samme måde, men man kan selvfølgelig, ligesom GLAR
, modtage deres nyhedsbrev, eller være aktiv mht. selv at arrangere events i sin hjemby.

Der er altså ikke tale om nogen særlig fasttømret bevægelse. Det er f.eks. stadig ikke lykkedes mig at finde ud af, om tallet 350 skal forstås som CO2 eller CO2e, hvilket immervæk giver en stor forskel mht. det radikale i budskabet. Man får ganske enkelt forskelligt at vide, alt efter hvilke 350.org-folk, man spørger! (jeg var selv med på Rådhuspladsen og valgte at tolke det som CO2)
Ligeledes fremgår det heller ikke, hvornår, og ikke mindst hvordan, 350 ppm skal nås!

Budskabet har dog fået imponerende meget opmærksomhed på kort tid. Jeg kender flere, der på forhånd erklærede det for et markedsføringsmæssigt dårligt projekt, pga. det nørdede/uforståelige i tallet 350 for almindelige mennesker.
Det modsatte har vist sig at være tilfældet. Ekstremt stor mediedækning pga. de spektakulære billeder og store potentialer på sociale medier som Facebook, Flickr, Youtube m.fl.

Officielle forhandlere til COP15 gik ofte omkring med 350-klistermærker på tøjet, på deres laptops og som slipsenåle. Det simple i budskabet har gjort det meget effektivt. Ofte skræmmende effektivt, som ved dette møde, hvor Mohamed Nasheed fra Maldiverne skaber en stemning, der for mig at se bliver for agitatorisk!

Prøv at forestille jer 100 gange så mange mennesker råbe i takt... dårlige associationer begynder at poppe op...
Verden er nu engang mere kompliceret end tre ord!

Men så længe det handler om at lave kunstneriske menneskeformationer, der gør opmærksom på klimaproblemet, så synes jeg, det er et prisværdigt projekt. Selvfølgelig forudsat, at man, ligesom James Hansen, Pachauri m.fl., gerne så, at CO2-koncentrationen kom ned på 350 ppm.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-03-2010 20:53
20-03-2010 22:02
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Branner

Du kan have ret i, det måske virker uforståeligt (nørdet). Men, alle disse happenings skal der måske til før den enkelte engagerer sig for alvor?

Jeg synes det er fint med en humørfyldt "social" tilgang til problemet. Det er vel også først når "det almindelige uvidende" individ (som jeg) bliver engageret i sagen. Det for alvor batter noget.

Jeg ser gerne flere glædesfyldte 350 billeder fra alverdens byer.Som der findes utallige af på 350.org`s hjemmeside. Disse aktivister ser bestemt ikke aggressive eller voldelige ud. Tværtimod.

Lad kampen være båret af fællesskab og solidaritet.
20-03-2010 22:23
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
PS.-Branner

Tak for billedet. Blot ærgrer det mig, jeg ikke selv var med.

Såfremt, 50-100.000 mennesker på Rådhuspladsen havde dannet 350. Det havde været sjovt!




Deltag aktivt i debatten 350.org:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik