Husk mig
▼ Indhold

Aarhus: Vil du være med?


Aarhus: Vil du være med?10-08-2018 13:41
Klaus Krogsbæk
☆☆☆☆☆
(24)
Hej alle

Sommerens europæiske tørke og hedebølge har vakt de flestes bekymring for klimaforandringerne. Mange tænker nu, at det nok er mere alvorligt end som så, og at der bør gøres noget ved det. Nogle spørger sig selv: Hvad kan jeg gøre?

Hvordan samler vi dem op? Hvordan indfanger vi deres forøgede interesse?

I hvert fald må vi respondere på en måde, som på den ene side afspejler problemets voldsomme omfang og dybe karakter, men som på den anden side modvirker en paralysering. Ja, der er tale om et universelt problem, men vi har også universelle muligheder for at løse det. Vi skal bare i gang nu!

Åbent og ærligt må vi sige, at vores mål ikke bare er en mindre justering, men en større forandring af den måde som samfundet producerer og konsumerer på; alt andet vil være at stikke folk blår i øjnene. Der er behov for store samfundspolitiske ændringer.

Det betyder så også, at vi forudser, at vores arbejde vil støde på modstand fra de økonomiske og politiske repræsentanter, institutioner, virksomheder, organisationer m.v. som har mest at tabe ved en forandring. Vi kan derfor ikke bare overlade problemet til politikere, lobbyister, interesseorganisationer m.v.

Samlet set kræver effektive og vedvarende klima- og miljøløsninger opbygning af en folkelig bevægelse. Der findes ingen hurtige og nemme løsninger. Men der findes perspektivet om en kollektiv og international bevægelse.

Der er altså behov for et initiativ med medlemmer og deltagere, som er godt inde problemets substans, forstår dets konfliktfyldte samfundspolitiske karakter og hele tiden har perspektivet om at vinde aktiv opbakning fra befolkningens flertal.

Nøgleordene er 'ownership' og 'empowerment'. Vi kan ikke overlade arbejdet til andre. Vi må selv træde i karakter som ansvarlige samfundsborgere, der forstår og handler ud fra det afrikanske ordsprog om, at jorden har vi ikke blot arvet af vores forældre, men lånt af vores børn.

Skal vi i denne ånd opsamle den fornyede interesse for emnet, bør vi lave et forløb her i efteråret, hvor vi i fællesskab påbegynder en diskussion af
* klimaforandringerne og årsagerne hertil
* de underliggende økonomiske og sociale drivkræfter
* de hidtidige strategier – deres muligheder og begrænsninger
* og endelig af det store spørgsmål: hvad gør vi nu og her for at opbygge en klimabevægelsen i Danmark med engagement, bredde som en del af et internationalt samarbejde.

De af jer, der har lyst til nærmere at diskutere et sådant initiativ, hører jeg gerne fra – og gerne senest fredag den 17. august. Så vil jeg finde tid og sted (dette bliver et sted i Aarhus) for et møde, hvor vi kan komme det nærmere.

Såfremt nogle kender til et tilsvarende initiativ, som jeg måske har overset, hører jeg selvfølgelig også gerne herom.

Venlig hilsen
Klaus Krogsbæk
klauskrogsbaek@gmail.com
Redigeret d. 10-08-2018 13:46
10-08-2018 15:57
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hej Klaus Krogsbæk.
Det er nok ikke de fleste,der forbinder den varme sommer og tørke med fremtidige ukontrollable klimaforandinger,som du antyder.
Hvad mener du danskerne kan gøre for at begrænse de 0,13% af verdens samlede CO2 udledning,som er Danmarks andel.
Kinas CO2 udledning udgør ca. 22%.
Skal vi forfatte et protestbrev til Xi Jinping?
Nu ved vi jo ikke,hvordan den endelige klimasensitivitet udarter sig,skal vi ikke indtil videre kalde denne sommer for usædvanlig varm, og et vejrfænomen, ligesom sidste sommer var usædvanlig kold og våd?
10-08-2018 16:15
Klaus Krogsbæk
☆☆☆☆☆
(24)
Hej Kjeld Jul

De mennesker jeg gerne arbejde sammen med, skal selvfølgelig være enig i, at der er tale om en menneskeskabt klimaforandring - og det er den (og ikke den varme sommer), som arbejdet skal behandle.
vh
Klaus
10-08-2018 16:20
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Klaus Krogsbæk skrev:
Hej Kjeld Jul

De mennesker jeg gerne arbejde sammen med, skal selvfølgelig være enig i, at der er tale om en menneskeskabt klimaforandring - og det er den (og ikke den varme sommer), som arbejdet skal behandle.
vh
Klaus


Hej Klaus.
Kunne du ikke kort skitsere hovedpunkterne i dit arbejdsprogram.?
Mvh
Kjeld Jul
10-08-2018 16:32
Klaus Krogsbæk
☆☆☆☆☆
(24)
Mit foreløbige program er at samle nogle, der er enig med mit hovedsigte (som også nævnt ovenfor):
1) Klimaforandringerne er menneskeskabte med enorme negative følger.
2) Årsagerne skal dybest set findes i vores produktion og konsumption.
3) Dette gør det til et samfundspolitisk kontroversielt spørgsmål; stærke interesser vil modvirke de nødvendige, radikale forandringer.
4) Der er derfor behov for et bredt og aktivt folkeligt engagement.
10-08-2018 17:08
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Da vi i Danmark kun har en symbolsk påvirkning af verdens samlede CO2 udledning( 0,13%), mener du så Danmark politisk skal forsøge at ændre fx Kinas og Indiens forbrug og energipolitik?
10-08-2018 17:55
Kosmos
★★★★★
(5370)
Såfremt nogle kender til et tilsvarende initiativ, som jeg måske har overset, hører jeg selvfølgelig også gerne herom

- vi har engang haft en slags tilløb til noget lignende her i forum.
10-08-2018 18:09
Klaus Krogsbæk
☆☆☆☆☆
(24)
Kjeld Jul skrev:
Da vi i Danmark kun har en symbolsk påvirkning af verdens samlede CO2 udledning( 0,13%), mener du så Danmark politisk skal forsøge at ændre fx Kinas og Indiens forbrug og energipolitik?


Jeg mener, at der bør udøves et internationalt, folkeligt pres på alle landes regeringer m.v.
10-08-2018 19:06
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Klaus Krogsbæk skrev:
Kjeld Jul skrev:
Da vi i Danmark kun har en symbolsk påvirkning af verdens samlede CO2 udledning( 0,13%), mener du så Danmark politisk skal forsøge at ændre fx Kinas og Indiens forbrug og energipolitik?


Jeg mener, at der bør udøves et internationalt, folkeligt pres på alle landes regeringer m.v.


Ja, uden et stort folkeligt pres, så kommer vi aldrig i mål.
Vi skal gå fra et forbrug, der giver 15 tons CO2 udledning pr person i Danmark til 2 tons pr person pr år.
Det er en enorm ombygning, som kræver både en høj moral samt forståelse af de mulige risici i klimaændringerne.
Mvh Niels.
10-08-2018 22:54
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hej Klaus Krogsbæk,
Du har vel set på klimabevægelsen på Facebook?
Der er 3.900, der følger denne gruppe, og der gives mange interessante oplysninger om alverdens ting vedrørende klima.
Dit udmærkede indlæg vil tænkeligt blive modtaget godt der, og du vil nå ud til langt flere ildsjæle.
Mvh Niels
Redigeret d. 10-08-2018 22:56
10-08-2018 23:34
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Kjeld Jul skrev:
Hej Klaus Krogsbæk.
Det er nok ikke de fleste,der forbinder den varme sommer og tørke med fremtidige ukontrollable klimaforandinger,som du antyder.
Hvad mener du danskerne kan gøre for at begrænse de 0,13% af verdens samlede CO2 udledning,som er Danmarks andel.
Kinas CO2 udledning udgør ca. 22%.
Skal vi forfatte et protestbrev til Xi Jinping?
Nu ved vi jo ikke,hvordan den endelige klimasensitivitet udarter sig,skal vi ikke indtil videre kalde denne sommer for usædvanlig varm, og et vejrfænomen, ligesom sidste sommer var usædvanlig kold og våd?


Det forskningen siger er, at vi får mere ekstremt vejr ved øget opvarmning.
Ok:
2018:
Vi haft en ekstremt tør og varm sommer i Europa i år.
Australien er netop erklæret i tørke her midt i deres vinter.
Et par millioner mennesker måtte flygte fra ekstremregn i Japan, et par hundrede døde.
Californien er plaget af voldsomme skovbrande.
Alle hændelser har meget store konsekvenser.

Er det hele tilfældigheder, eller har forskningen en pointe, når det forudsiges, at øget opvarmning giver mere ekstremt vejr?
Det skal lige nævnes, at kloden opvarmes lige nu mod tænkeligt 3 grader omkring 2100.
Det er her, man skal tænke selv.
Mvh Niels
Redigeret d. 10-08-2018 23:40
11-08-2018 07:57
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Niels-
Netop, man skal tænke selv og ikke gå i klimapanik,såfremt vejret forvolder problemer er det vigtigt at kunne bevare et klart overblik og kan hjælpe med løsninger.
11-08-2018 08:58
Klaus Krogsbæk
☆☆☆☆☆
(24)
Niels K Sørensen skrev:
Hej Klaus Krogsbæk,
Du har vel set på klimabevægelsen på Facebook?
Der er 3.900, der følger denne gruppe, og der gives mange interessante oplysninger om alverdens ting vedrørende klima.
Dit udmærkede indlæg vil tænkeligt blive modtaget godt der, og du vil nå ud til langt flere ildsjæle.
Mvh Niels


God idé. Tak.
Vh
Klaus




Deltag aktivt i debatten Aarhus: Vil du være med?:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
Brundtland åbner klimakonference på Aarhus Universitet26-08-2008 07:10
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik