Husk mig
▼ Indhold

Aflevering af data og koder...


Aflevering af data og koder...18-12-2009 20:08
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Personligt mener jeg i disse computer tider at det er et ganske overkommeligt krav at man kræver at data og koder til data-behandling afleveres til tidsskriftet. Dels for inkludering i den almene peer-review proces (der aldrig har været ment som stringent efterregning) og dels for den efterfølgende akademiske forædling med kritik af metoder og resultater. Bør for så vidt gælde alle forskningsområder om det så er klima-relateret eller ej. Enhver der betaler for adgang til tidsskriftet skulle så have adgang til data og kode.

KILDE

Hvad den ene skulle det skulle den anden også...

The 1991 Science paper by Friis-Christensen & Lassen, work by Henrik Svensmark (Physical Review Letters), and calculations done by Scafetta & West (in the journals Geophysical Research Letters, Journal of Geophysical Research, and Physics Today) have inspired the idea that the recent warming is due to changes in the sun, rather than greenhouse gases.

We have discussed these papers before here on RealClimate...and I think it's fair to say that these studies have been fairly influential one way or the other. But has anybody ever seen the details of the methods used, or the data? I believe that a full disclosure of their codes and data would really boost the confidence in their work, if they were sound. So if they believe so strongly that their work is solid, why not more transparency?

RealClimate: "Please, show us your code"


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
19-12-2009 10:47
Palle Miliam
★★☆☆☆
(393)
Hej Rick_uk

Du har tydeligvis fanget budskabet. Endelig noget vi kan enes om!
Tak for det!
Så får vi jo se, hvem der først får fejet for egen dør?


Med venlig hilsen
Den Bekymrede
19-12-2009 16:19
Mikkel R
★★★☆☆
(570)
Hej Rick
Ja selvfølgeligt. Øget gennemsigtighed skal gælde for alle grene af videnskaben. Folk der har råbt på gennemsigtighed har da heller aldrig sagt andet.

Er du enig med principperne i den del af mit indlæg du citerer?

Mvh.
Mikkel




Deltag aktivt i debatten Aflevering af data og koder...:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik