Husk mig
▼ Indhold

Agerhønemor med kyllinger..?


Agerhønemor med kyllinger..?22-03-2018 21:11
Jakob
★★★★★
(9267)
­




Hvor længe er det siden, at du har set en ægte vild agerhønemor med kyllinger..?



Jeg oplevede dem ofte først i 70'erne.
Sidst i samme årti så jeg kun voksne agerhøns, og den lokale pensionerede landmand sagde, at han troede, at de var blevet golde af sprøjtemidler.



Jeg har prøvet at google, og jeg kan i dag ikke engang finde et godt og naturligt billede af idyllen.
Der er måske kun de opdrættede tilbage, som bliver sat ud i en lind strøm i et forsøg på at dække over den dybereliggende forbrydelse imod økosystemet.



Hvem sagde: "Fuglene er væk og fiskene er væk..!" Men ingen ville lytte til ham..?




­
07-04-2018 10:32
Jakob
★★★★★
(9267)
­




Det kan vel ikke siges mere klart, end at det danske demokrati langsomt og i stigende grad har udviklet sig til et forhærdet psykopatiske svin, som for at opnå kortsigtede økonomiske gevinster på fremtidens bekostning tillader fortsat kemisk krigsførelse imod eget økosystem. Fy for helvede..!






Toplærken er også væk og sanglærken er næsten forsvundet.



Jeg hørte for nyligt en journalist på TV spørge en ornitolog, om det gør noget, at lærken er forsvundet. Det er måske meget rart med lidt fuglekvidder, men gør det reelt noget, at den er forsvundet..?

Og så siger man, at der ikke findes dumme spørgsmål... Mon det reelt ville gøre noget, hvis journalisterne forsvandt. Det er måske meget rart med nogle aviser, men gør det reelt noget, hvis de stupide journalister forsvinder..?


Økosystemet er måske ligeså kompliceret som klima, og det kan være meget vanskeligt at afgøre de præcise årsager og konsekvenser. Men det er tydeligt, at økosystemet har taget skade, og vi VED, at der spredes enorme mængder gift.




Det er såmænd da også kun Danmarks tidligere Nationalfugl, som det i fællesskab er lykkedes det konventionelle ( kemiske ) landbrug og den borgerlige regering at udrydde:





https://da.wikipedia.org/wiki/Sangl%C3%A6rke#Tidligere_officiel_nationalfugl
Undervisningsministeriet udnævnte sanglærken til nationalfugl i 1960, men Danmarks Radio kårede i 1984 ved en seerafstemning knopsvanen.





­
29-04-2018 18:33
Jakob
★★★★★
(9267)
­



https://nordjyske.dk/nyheder/oekologisk-kollaps--insekter-forsvinder/4f24e676-300b-44c1-ae1a-f9e44c84d5ab

Økologisk kollaps: Insekter forsvinder
-
De tyske forskere har undersøgt insekternes forekomst i flere end 100 naturreservater i Vesteuropa, men selv i naturreservaterne er insekterne ved at dø ud. Målt i biomasse er mængden af insekter faldet med mere end 80 procent.



Her var der nogle få myg i påsken, men de er nu væk igen.
Den første flue har jeg endnu også tilgode.
Det er noget usædvanligt, og det er da bestemt ikke, fordi det har været meget koldt den sidste tid.
Derudover har jeg set humlebier og et par sommerfugle, som har overvintret i udbygningen.
Sommerfugle om foråret har jeg ikke set før, men det er nok mine sommerfuglebuske, der nu begynder at give bonus.


Landsvalen plejer at ankomme trofast i løbet af april, og senere end den 24. er unormalt.
Men i år er den endnu ikke ankommet, selvom det har været pænt varmt den sidste tid.



­
04-05-2018 11:14
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Jakob skrev:
­
Landsvalen plejer at ankomme trofast i løbet af april, og senere end den 24. er unormalt.
Men i år er den endnu ikke ankommet, selvom det har været pænt varmt den sidste tid.

­


Jeg så måske et par stykker hos mig 1. maj. Men jeg turde ikke rigtig tro på det, og jeg har heller ikke set flere siden. Det er for mig et meget dårligt varsel. Landsvalen er lokalt mit vigtigste økologiske og biodynamiske våben imod insekter.




­
08-06-2019 12:49
Jakob
★★★★★
(9267)
­


Men når regeringen udrydder Agerhønen, så kan den nu i stedet prale med, at den har sikret os en større bestand af mårhunde...


https://www.tvsyd.dk/artikel/hvorfor-maa-vi-ikke-skyde-maarhunde-nu
På landsplan ser udviklingen således ud ifølge Naturstyrelsen, der har opgjort tallet af dødfundne mårhunde. Skudt eller trafikdræbte.

I 2008: 4.
I 2011: 65.
I 2015: 258.
I 2018: 1.264
Vildtbyttestatistikken for 2018/19 lyder foreløbig på 3.291 mårhunde.
Miljøstyrelsen vurderer, at der findes 5-6.000 mårhunde i Danmark. De befinder sig - indtil videre - kun i Jylland.




­




Deltag aktivt i debatten Agerhønemor med kyllinger..?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik