Husk mig
▼ Indhold

Akkumulering af solenergi


Akkumulering af solenergi21-04-2008 17:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej. Boe.
Jeg laver lige en ny streng omkring varmeakkumulering.
Jeg vil fortsætte, hvad koster den?

15000 l = 15000 dm3 = 2m*2m*3,75m

Jeg går ud fra du er intereseret i en dam/beholder i feks. indkørsel, som i øvrigt ikke kan ses herefter.
EN lokal entreprenør vil kunne lave en dam eller nedgravet beholder som indeholder denne vand mængde til 10 – 15.000.- kr. herefter kan den nedgravede beholder dækkes af "låg" som kan holde til at kører på.
Det vil være muligt at lave en maskine som kan lave en lodret nedgravning og holde jorden så den ikke skrider sammen ind til en plastmembran som er isoleret er ilagt hullet og vand på fyldt. en maskine som denne som hænger i en kran som kan udføre arbejdet på 1 timer eller 2 er mulig.
her forslag til udgravningsmaskine til dam se.
21-04-2008 18:03
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg havde tænkt mig, at gemme tanken under min terrasse, den er ca. 80 cm over grundniveau og isolerer siderne og "låget" fra grundniveau og op. På de 2 sider ligger huset.
Jeg har fuld kælder under hele huset og regner med at tilbygge yderliger 45-50 m2 med fuld kælder, så jeg skal have fat i en gravemaskine, så kan den vel også lave den udgravning.
Det er min mening at forsyne huset med klimaanlæg, gemme overskudsvarme fra sommerperioden til senere brug via en luft til vand varmepumpe i udluftningssystemet.
Solpaneler til både el og varmtvand, jordvarmeanlæg, lagertank, automatisk luftudskiftning med temperatur og fugtighedsregulering samt fohåbenligt et mindre forbrug af CO2-belastende energi.
Jeg overvejer også at installere en generator til el-produktion og bruge "spildvarmen" til varmtvand/opvarmning for totalt at slippe for energimæssige "dummebøder".
21-04-2008 19:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Boe.

Du skal lave dammen sådan hvor du laver volde med den jord du graver op! og så sikre dig at du fastgør jorden evt. med en Jordpakker eller Pladevibratorer. Lad endelig være med at lave en væg eller noget andet som skal holde vandet det virker ikke i længden. se.



Hvis du selv har en minigraver eller andet så bør du kunne lave en dam for 3 – 5.000.- kr.
EN dam på 15.000 l indeholder ved opvarm/afkøl 30 grader hele 523 Kwh. eller energien i hele 65 l olie.

Gratis Klimaanlæg

Netop de lodrette nedskudte jordradiatorer de er så unikke. Under 2 m der kommer der ikke nogen energi ned fra solen, i disse jordlag. Så netop det du var inde på: at der er risiko for at man fryser radiatoren til med is altså at man tømmer jordradiatoren for energi er nemlig rigtig, når man skyder ned i jorden. Det er netop en fordel omkring klimastyring i boligen. Fysisk laves opstillingen omkring jordradiatoren sådan at man har stålrøret hvor i Co2'en virker ved at koge og dermed udtage energi fra jordradiator. Når solfanger/energifanger skal tilfører energi til jordradiator er en plastslange nedskudt sammen med stålrøret. Dette plastrør bruges nu til at opvarme jordradiator og dermed jorden. Men denne kan nu også bruges til at afkøle boligen ganske gratis når bare man sørger for ikke at tilfører energi til jordradiator efter april så man er sikker på at jorden den er "kold" når "kølesæsonen" begynder. Skønsmæssigt kan 10 m jordradiator indeholde 1 Mwh kølekapacitet. En bolig: 125 Kwm regnes 3 KwH i 8 timer på en varm dag til køl.
Opstilling her med jordradiator for Gratis køle i sommer periode se.



Dieselmotor/el-generator.

Det får du ikke økonomi i. Var det ikke mere hensigtsmæssigt at lave et 5 – 10 Kwh lager batteri sammen med de 12/24 v solfanger du omtaler.




Deltag aktivt i debatten Akkumulering af solenergi:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Solenergi-arbejde på DTU, INPUT øskes!018-03-2018 17:53
Åbent møde om Solenergi på Risø - lørdag d. 3. november.208-11-2012 20:48
Solenergi fra rummet822-11-2011 21:17
Artikler
Solenergi
NyhederDato
Verdens førende olieland satser milliarder på solenergi04-04-2011 06:40
Nobelprisvinder: Solenergi skal afløse vindenergi28-05-2009 00:16
Solenergi kan levere op til 25 procent af verdens elbehov27-05-2009 06:01
Ingen krise for solenergi11-05-2009 11:43
4 milliarder mennesker kan få solenergi i 203004-09-2008 07:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik