Husk mig
▼ Indhold

Argo- og GODAE-projekterne


Argo- og GODAE-projekterne26-07-2013 02:09
Eyvind DkProfilbillede★★☆☆☆
(288)
Må jeg anbefale jer at tage et kik på Argo- og GODAE-projekterne?
Har ikke været opmærksom på, hvor flot Argo-projektet er.

Prøv at se det sammen med Google Earth.

1) Download and install Google Earth at http://earth.google.com
2) Launch the application
3) Click on the following link: http://argo.jcommops.org/argo.kml
Argo lægger sig i folderen "Midlertidige steder".

Det er helt vildt, det væld af informationer der ligger der på GoogleEarth.
Man kan se hver enkelt "floats" position og "track record"?
Prøv at klikke på "Argo stories", hvor man kan læse om enkelte Argo-floats og deres specielle historie.
Læste f.eks. om en float, der overlevede en cyclon mellem Madagascar og Afrika, og kunne melde tilbage med mange oplysninger om virkningerne af en cyclon.

Undskyld, hvis dette er almindelig viden, og i alle i forvejen kendte til ovenstående videnskabelige projekter.


It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are.
If it doesn't agree with experiment, it's wrong.(Richard Feynman)
Redigeret d. 26-07-2013 02:11
26-07-2013 10:10
Kosmos
★★★★★
(5370)
Undskyld, hvis dette er almindelig viden, og i alle i forvejen kendte til ovenstående videnskabelige projekter

- det er nyt for mig (koblingen til GoogleEarth, altså), og jeg synes, det lyder spændende; men jeg kan bare ikke hitte ud af det!


3) Click on the following link: http://argo.jcommops.org/argo.kml
Argo lægger sig i folderen "Midlertidige steder"

- hvor er det præcis, man skal klikke? Jeg vedhæfter nederste venstre side af mit Google Earth-vindue, og har - som det ses - indtastet henvisningen, men der sker ikke rigtigt noget!??
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 26-07-2013 10:13
26-07-2013 10:42
Eyvind DkProfilbillede★★☆☆☆
(288)
Kosmos skrev:
- det er nyt for mig (koblingen til GoogleEarth, altså), og jeg synes, det lyder spændende; men jeg kan bare ikke hitte ud af det!


Ja, jeg prøvede også at putte linket ind i det søgefelt, og det duede ikke.
Derefter - så vidt jeg husker - dobbeltklikkede jeg bare på linket;
http://argo.jcommops.org/argo.kml
på Argo's hjemmeside, og så blev jeg vist spurgt om hvad jeg ville, og jeg mener jeg klikkede "OPEN".
Derefter åbnede Google Earth og alt Argo-halløjet var allerede nede i folderen "midlertidige steder"!
Håber det hjælper.
En spændende oceanografisk verden åbnede sig for mig!!! ;-)


It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are.
If it doesn't agree with experiment, it's wrong.(Richard Feynman)
26-07-2013 10:47
Eyvind DkProfilbillede★★☆☆☆
(288)
.

http://argo.jcommops.org/argo.kml
Hvis du har Google Earth installeret så bare dobbeltklik på det her link, og svar "OPEN" !!! ;-)

IMPONERENDE!
Man kan gå ind på hver eneste af de mere end 3500 aktive flydebøjer og se, hvor den blev søsat samt tid og sted for hver af dens rapporter. Det gælder forøvrigt også alle de inaktive (døde) f.eks deres sidste aktive position.
Jeg tror faktisk, vi kan trække akkurat de samme oplysninger ud, som forskerne kan!

Hvis nogen finder sjove eller interessante historier, så er i velkommen til at give et praj!


It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are.
If it doesn't agree with experiment, it's wrong.(Richard Feynman)
Redigeret d. 26-07-2013 11:14
26-07-2013 11:34
Kosmos
★★★★★
(5370)
Ja, jeg prøvede også at putte linket ind i det søgefelt, og det duede ikke.
Derefter - så vidt jeg husker - dobbeltklikkede jeg bare på linket;
http://argo.jcommops.org/argo.kml
på Argo's hjemmeside, og så...

- ja, du åbner faktisk blot linket i en (vilkårlig) browser og vælger 'Åbn med - Google Earth (standard)' eller noget i dén retning!


Og så skal man åbenbart 'gemme' ændringen, inden Google Earth lukkes ned (hvis man vil slippe for at skulle hente den igen, næste gang der er brug for den).
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 26-07-2013 11:44
26-07-2013 13:23
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Eyvind Dk skrev:
.

http://argo.jcommops.org/argo.kml
Hvis du har Google Earth installeret så bare dobbeltklik på det her link, og svar "OPEN" !!! ;-)

IMPONERENDE!
Man kan gå ind på hver eneste af de mere end 3500 aktive flydebøjer og se, hvor den blev søsat samt tid og sted for hver af dens rapporter. Det gælder forøvrigt også alle de inaktive (døde) f.eks deres sidste aktive position.
Jeg tror faktisk, vi kan trække akkurat de samme oplysninger ud, som forskerne kan!

Hvis nogen finder sjove eller interessante historier, så er i velkommen til at give et praj!


Eyvind

Jeg tror, at du tager meget fejl, hvis du tror, at du kan trække de samme oplysninger ud, som forskerne kan. Jeg tror ikke, at du eller andre udenforstående kan få adgang til, hvordan måleudstyret er kalibreret - du kan nok godt trække de samme data ud, men du vil nok mangle grundlaget for at kunne analysere dem.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
26-07-2013 13:38
Eyvind DkProfilbillede★★☆☆☆
(288)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Eyvind
Jeg tror, at du tager meget fejl, hvis du tror, at du kan trække de samme oplysninger ud, som forskerne kan. Jeg tror ikke, at du eller andre udenforstående kan få adgang til, hvordan måleudstyret er kalibreret - du kan nok godt trække de samme data ud, men du vil nok mangle grundlaget for at kunne analysere dem.

Hmmm....

The Argo Data System
The data are monitored by the Argo Information Centre in Toulouse and then received by national data centers (DACs). At the DACs, they are subjected to initial scrutiny where erroneous data are flagged and/or corrected and the data are passed to Argo's two Global Data Assembly Centers (GDACS) in Brest, France and Monterey, California. The GDACs are the first stage at which the freely available data can be obtained via the internet. The GDACs synchronize their data holdings to ensure consistent data is available on both sites. The data reach operational ocean and climate forecast/analysis centers via the Global Telecommunications System (GTS).


Jeg synes det ser ud til at være de samme data der sendes til alle!
Hvis der er tekniske spørgsmål angående kalibrering er jeg sikker på du kan få hjælp til det!


It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are.
If it doesn't agree with experiment, it's wrong.(Richard Feynman)
Redigeret d. 26-07-2013 13:40
26-07-2013 16:13
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg tror, at du tager meget fejl, hvis du tror, at du kan trække de samme oplysninger ud, som forskerne kan

- me2!


Jeg synes, man ser meget få overskuelige sammenfatninger af ARGO-dataene!?

Der henvises ofte(st) til 'Levitus et al', undertiden til Lyman, eller til Willis, som på én eller anden vis er tilknyttet programmet.

Bemærk, at der om sidstnævnte bla. står:

Josh Willis fra NASAs Jet Propulsion Laboratory har tidligere rapporteret at Argo systemet ikke har vist nogen havopvarmning siden det startede i 2003. "There has been a very slight cooling, but not anything really significant," har Willis udtalt. [5]
Men efter at målefejl er blevet fjernet fra måledataene, viser det sig at verdenshavene faktisk er blevet varmere siden 2003...


Man fornemmer, at registreringerne muligvis ikke har efterlevet forventningerne - i hvert tilfælde har Willis ind imellem haft travlt med at omtale 'dårlige' bøjer, samt behov for 'kalibrering'!


Lidt mere om Willis' kvababbelser:

When they were first deployed in 2003, the Argos were hailed for their ability to collect information on ocean conditions more precisely, at more places and greater depths and in more conditions than ever before. No longer would scientists have to rely on measurements mostly at the surface from older scientific buoys or inconsistent shipboard monitors.

So why are some scientists now beginning to question the buoys' findings? Because in five years, the little blighters have failed to detect any global warming. They are not reinforcing the scientific orthodoxy of the day, namely that man is causing the planet to warm dangerously. They are not proving the predetermined conclusions of their human masters. Therefore they, and not their masters' hypotheses, must be wrong.

In fact, "there has been a very slight cooling," according to a U.S. National Public Radio (NPR) interview with Josh Willis at NASA's Jet Propulsion Laboratory, a scientist who keeps close watch on the Argo findings.

Dr. Willis insisted the temperature drop was "not anything really significant." And I trust he's right. But can anyone imagine NASA or the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) or the Intergovernmental Panel on Climate Change -- the UN's climate experts -- shrugging off even a "very slight" warming.


(Meget) mere om Argo data her - bemærk, at forfatteren er en anden Willis!
Redigeret d. 26-07-2013 16:31




Deltag aktivt i debatten Argo- og GODAE-projekterne:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik