| 13-04-2026 16:57 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen: Du bliver ved og forstår ikke meget. Du anklagede mig, fordi jeg delte fakta om konsekvenserne af 2 fatale atomkraftulykker, hvorefter du blev ved at fremhæve, at der var få døde, men oversete, at de menneskelige og økonomiske konsekvenser var store. Jeg anklagede dig ikke. Jeg svarede dig som man gør i en debat mellem to voksne mennesker. Spørgsmålet er ikke åndsvagt hvis man rent videnskabeligt set sammenligner den frigivet stråling ved Fukushima med den naturlige baggrundsstråling flere steder i f.eks. Europa. Så kan man spørge sig selv, hvor nødvendig denne omfattende evakuering og oprensning du omtaler har været. Og om ikke frygten har været den dyreste. https://theconversation.com/evacuating-a-nuclear-disaster-areas-is-usually-a-waste-of-time-and-money-says-study-87697 Peter Villadsen:Du misforstår fuldstændigt den oprindelige diskussion og kører din egen tangent, det var sådan set også derfor jeg indså, at det ikke er værd at diskutere med en som dig. Er du sikker på, at det er sådan det er, eller er det sådan du oplever det og det rigtige spørgsmål er hvorfor du er så meget investeret i at angribe min person frem for bolden jeg har fremlagt med afsæt i statistik og den videnskabelige litteratur som du 90% af tiden har undgået at besvare. Det er vist mere end uenighed. Men godt det er et frit forum Men god dag. Redigeret d. 13-04-2026 17:21 |
| 13-04-2026 17:01 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (8074) |
Peter Villadsen har de rigtige holdninger. Det er han overbevist om. Derfor drejer det sig for ham kun om, at få disse holdninger solgt. |
| 13-04-2026 19:15 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Alle måder at producere energi på har udfordringer og ulemper. Det gælder ALT sol, vind og også kernekraft. Det er desværre helt uundgåeligt. Det er derfor vi indsamler data nøje og sætter dem sammen til statistikker over miljøpåvirkning og sundhedspåvirkning. Jeg vil mene data er nemt at slå op og studere. FN's Økonomiske Kommission for Europa (UNECE) udgav i 2021) en opgørelse af den totale negative livscyklus miljøpåvirkning i point pr. produceret time strøm - Jo højere score, desto mere skadelig og omvendt. Kernekraft, solenergi og vindkraft score alle lavest i points. På side 56. [url]https://unece.org/sites/default/files/2021-10/LCA-2.pdf [/url] Når det kommer til affald producere alle energikilder affald. Solceller og vindmøller slides før eller siden op og skal fornyes. Kernekraftværker producere brugt brændsel som skal håndteres. Men tager vi og sætter det i kontekst er affalds flowed fra disse low-carbon kilder LAVERE end fra fossil energi og alle håndterbare. Det brugte brændsel fra kernekraftværker koster ikke menneskeliv eller miljøskader fordi det isoleres effektivt fra omgivelserne. ![]() Kilde: Hannah Ritchie 2023 https://hannahritchie.substack.com/p/renewables-waste |
| 13-04-2026 19:23 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Jørgen Petersen skrev: Kul til atomkraft er en oplagt mulighed. https://www.energy.gov/sites/default/files/2024-05/Coal-to-Nuclear%20Transitions%20An%20Information%20Guide.pdf |
| 13-04-2026 19:31 | |
| Peter Villadsen★★★★★ (3353) |
Bagklogskab kan man ikke bruge til noget når det gælder ulykker. Der reageres ud fra, at der er et stort problem opstået. Spørgsmålet om, hvorvidt evakueringen ved Fukushima-ulykken i 2011 var strengt nødvendig, er komplekst og genstand for debat, der involverer både fysisk sikkerhed og sundhedsmæssige risikovurderinger. |
| 13-04-2026 19:40 | |
@ Peter Villadsen Du ved ikke hvad du snakker om. |
| 13-04-2026 19:49 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen: Bagklogskab kan man ikke bruge til noget når det gælder ulykker. Det giver ingen mening. Jeg håber de fleste af os kan blive enige om at ulykker hvad end det er atomkraftværker, vandkraftværker eller anden industri er noget vi skal lære af for at håndtere fremtidige ulykker bedre. Du fremlægger ingen kilder bag dine citater og det fremstår bare som et AI genereret svar. Sikkerhedsanalyser for worse case scenario gange med de observeret konsekvenser efter atomkraft uheld viser effekten af stråling på folkesundheden udenfor værket er så lille, at den ikke kan måles eller nem at forbygge. Som Dr. Gerry Thomas forklare: https://www.imperial.ac.uk/news/195618/we-should-have-less-fear-radiation/ Amerikanske nukleare myndigheder (NRC) State-of-the-Art Reactor Consequence Analyses (SOARCA) projekt, finder et stort uheld ikke vil forårsage nogen øjeblikkelige dødsfald og risikoen for dødelige kræftformer ville være langt mindre end den generelle kræft risiko https://www.nrc.gov/about-nrc/regulatory/research/soar Canadas nuklear sikkerheds kommission (CNSC) Study of Consequences of a Hypothetical Severe Nuclear Accident and Effectiveness of Mitigation Measures finder at selvom nogle evakueringer ville være nødvendige tæt på anlægget, ville evakuering ud over en 12 km zone fra anlægget i betragtning af de anslåede doser ikke være påkrævet, selv under det værst tænkelige scenarie. Ingen påviselige sundhedseffekter eller øget kræftrisiko. Baseret på faktiske målinger fra Fukushima vurdere de dog at analysens sundhedsrisiko er overvurderet baseret. https://www.world-nuclear-news.org/RS-Canadian-accident-study-puts-risks-into-perspective-2608157.html Så ved et stort uheld på et atomkraftværk, bør man evakuere folk tæt ved værket en kort periode. |
| 13-04-2026 21:56 | |
Jeg er helt uenig. Ingen katastrofer har været håndteret udefra analyser af tidligere katastrofer i den initielle fase. Det svarer lidt til at tro, når et fly styrter ned, så skal piloten google tidligere styrt, for at finde den bedste reaktion på ulykken. Så fastholder bagklogskab kan ikke bruges for langt senere, når der er kommet kontrol over ulykken. Det er helt i tråd med det, jeg skrev tidligere. Man gør sit bedste for at begrænse ulykken. Sådan var det og sådan vil det altid være. Redigeret d. 13-04-2026 21:58 |
| 13-04-2026 22:07 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen: Jeg er helt uenig. Ingen katastrofer har været håndteret udefra analyser af tidligere katastrofer i den initielle fase. Det giver ingen mening det du skriver. Bagklogskab giver viden. Piloter bruger netop erfaringer fra tidligere styrt gennem træning og tjeklister (Memory Items). Når en motor svigter, reagerer piloten ud fra procedurer, der er skabt og forfinet på baggrund af analyser af historiske ulykker. Du har ret i, at dybdegående analyse og evaluering først giver mening, når der er kontrol. Men selve "værktøjskassen", som redningsfolkene åbner i minut 1, er bygget af erfaringer fra fortiden Det samme gælder med atomkraftværker. Under ulykken på Three Mile Island opstod der forvirring, fordi operatørerne ikke havde trænet scenarier, hvor flere ting gik galt samtidig. Den efterfølgende analyse ændrede fundamentalt, hvordan man skriver nødprocedurer. I dag bruger en operatør i minut 1 en "Symptom-baseret procedure". Da tsunamien ramte Fukushima, mistede de al strøm. Analyser af denne "initielle fase" har ført til, at atomkraftværker over hele verden nu har installeret "FLEX-udstyr" (eksterne pumper og generatorer), som står klar på forhånd. Med denne viden har vi udviklet generation 3+ designs med passiv sikkerhed og ved en del mere om strålings betydning for mennesker og miljø så vi bedre kan håndtere det fremadrettet. Hvis du fastholder andet, så er det imod alm viden. Desværre. |
| 13-04-2026 22:16 | |
Jeg fortæller blot hvordan virkeligheden er. Hvor mange tænkte over overblik og struktur under tsunamiens første 5 timer? Mange døde, det havde de ikke behøvet hvis de handlede anderledes, vil du så sige. Men det er og bliver ligegyldigt, for de gjorde det ikke. Det burde ikke være svært at forstå, at i en katastrofe sker en række fejl med alvorlige konsekvenser. Der vil også i næste katastrofe ske en række fejl, som man bagefter kan diskutere i årevis om hvad der burde gøres anderledes næste gang. |
| 13-04-2026 22:22 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen skrev: Selvfølgelig handler et offer i chok ikke efter en analyse. Men hele pointen med professionelt beredskab er netop at fjerne behovet for, at folk skal 'tænke' midt i katastrofen. Vi er blevet klogere af alle hændelser. Så, at kalde erfaringer for 'ligegyldige', fordi der stadig sker fejl, er en logisk brist. Det svarer til at sige, at lægevidenskaben er ligegyldig, fordi folk stadig dør. Vi bruger netop analyserne til at bygge atomkraftværker (som tsunamivarsling og passiv sikkerhed), der fungerer på trods af menneskelige fejl i den indledende fase netop ud fra den viden. Du fokuserer på de fejl, der sker – jeg fokuserer på de liv, der bliver reddet, fordi vi har lært af de forrige fejl. Det er ikke bagklogskab; det er fundamentet for al sikkerhed, om det er fly, biler, skibe, toge eller atomkraftværker. Det burde i øvrigt også være alm logik. Redigeret d. 13-04-2026 22:25 |
| 13-04-2026 22:37 | |
Jeg kalder ikke erfaringer for ligegyldige. Det er en stråmand. Jeg siger blot, at man kan ikke efter Fukushima bagatellisere de handlinger, der blev gjort omkring evakuering mmm. på baggrund af efterrationaliseringer. Katastrofen skete med de økonomiske og menneskelige konsekvenser, som jeg tidligere har beskrevet Når der en dag sker en ny katastrofe, så vil der også ske bunker af fejl, som man bagefter kan diskutere, men det ændrer ikke på det skete. Den er ikke længere, godnat. Redigeret d. 13-04-2026 22:39 |
| 13-04-2026 23:11 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen: Jeg kalder ikke erfaringer for ligegyldige. Det er en stråmand. Hvis du anerkender, at erfaringer ikke er ligegyldige, men samtidig hævder, at de intet ændrer for 'det skete' (konsekvenserne), så modsiger du dig selv. Hvilken en af delene mener du og hvilken er du uenig med? Peter Villadsen: Jeg siger blot, at man kan ikke efter Fukushima bagatellisere de handlinger, der blev gjort omkring evakuering mmm. på baggrund af efterrationaliseringer. Katastrofen skete med de økonomiske og menneskelige konsekvenser, som jeg tidligere har beskrevet Hele pointen med at lære af Fukushima er jo netop at ændre 'det skete' ved næste hændelse – f.eks. ved at undgå en nedsmeltning gennem passiv køling, og bedre forståelse af konsekvenser så man undgår overevakuering og skabe mere skade end selve ulykken, så de menneskelige og økonomiske konsekvenser bliver fundamentalt anderledes. At sige 'der vil altid ske fejl' er en fatalistisk overgivelse. Hvis vi fulgte den logik, ville vi aldrig have forbedret flysikkerheden eller kræftbehandlinger, for 'folk dør jo alligevel'. Du kalder det efterrationalisering; vi andre kalder det skadesminimering. Hvis erfaringer ikke kan bruges til at ændre udfaldet af den næste krise, så er de jo netop ligegyldige i din optik. Du kan ikke få begge dele. Godnat Redigeret d. 13-04-2026 23:18 |
| 14-04-2026 06:48 | |
Du forstår ganske enkelt ikke hvad jeg prøvede at forklare dig. Der er forskel på bagklogskab (brugt til bortforklaringer) og erfaringer, der kan give mere viden. Den nuanceforskel kan du åbenbart ikke se, men fortsætter ufortrødent dine stråmænd og doseringer. Jeg opgiver. |
| 14-04-2026 07:22 | |
@ Peter Villadsen Det er noget forfærdeligt vrøvl, som du lukker ud. Når der har været en alvorlig ulykke, så analyserer man, hvad der er sket. Også bruger man den viden, som man her har opnået, til at begrænse tilsvarende ulykker i fremtiden. |
| 14-04-2026 07:41 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen: Du flytter målstolperne og angriber min person fremfor emnet – en klassisk retorisk nødudgang, når logikken strammer. Hele diskussionen handlede om din påstand om, at analyser af fortiden ikke bruges i den initielle fase af en katastrofe. Du skrev. Peter Villadsen: Bagklogskab kan man ikke bruge til noget når det gælder ulykker. Der reageres ud fra, at der er et stort problem opstået. Professionel krisehåndtering er anvendt erfaring i realtid. At påstå, at analyser af fortiden er ubrugelige i en akut fase, strider mod al eksisterende viden i både luftfart og atomkraft. Som din egen fly analogi: International Civil Aviation Organization: Safety management is based on the principle that there will always be safety risks and that safety is improved by learning from the past. Data from accidents and incidents are analyzed to develop procedures that mitigate risks during critical phases of flight." https://shorturl.at/NrjaY IAEA: "The Fukushima Daiichi accident demonstrated the need to strengthen the effectiveness of the national regulatory body and the importance of learning from experience. https://www.iaea.org/topics/response/fukushima-daiichi-nuclear-accident Om Katastrofeforebyggelse baseret på viden fra jordskælvet og tsunamien skriver FN at håndteringen og genopbygningsprocesser skal baseret på viden fra tidligere katastrofer. FN's Sendai Framework: The inter-state recovery process needs to be informed by the lessons learned from previous disasters to ensure that the response to future events is more effective and that risks are not recreated. https://shorturl.at/23qh6 Hvis du mener, at det er 'ligegyldig bagklogskab', så er du uenig med både FN, IAEA og den samlede luftfartsindustri. Som IAEA skriver: 'safety is improved by learning from the past'. De procedurer, der redder liv i minut 1, eksisterer kun, fordi man har analyseret fortidens fejl. Så lad os ikke lade som om, det er mangel på nuancer, der skiller os ad – det er din modvilje mod at anerkende, at systemisk læring rent faktisk redder liv i den 'første time'. Ikke min forståelse. Redigeret d. 14-04-2026 08:10 |
| 14-04-2026 09:20 | |
Kom lige med et enkelt eksempel på, at jeg har skrevet at læring ikke kan redde menneskeliv i den første time? Bare et eneste eksempel, please. Det er nuancer og misforståelser, der adskiller os, men du er kravlet op i et meget højt træ og vil ikke anerkende det. |
| 14-04-2026 09:40 | |
@ Peter Villadsen Var det ikke dig selv, som brugte Tjernobyl-ulykken, som argument i mod A-kraft? |
| 14-04-2026 11:55 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen lad os skrælle retorikken væk og se på, hvad du rent faktisk har skrevet. Du beder om et eksempel på, at du afviser læringens værdi i den første time? Det står i din allerførste linje: Jeg citere: 'Bagklogskab kan man ikke bruge til noget når det gælder ulykker.' Når du kategorisk kalder analyser af ulykker for 'bagklogskab', som er 'ubrugeligt', så har du allerede dér afskrevet værdien af den viden, der skal redde liv i næste krise. Når jeg presser dig, ændrer du retorik og hævder, at nu at du aldrig har kaldt erfaringer for ligegyldige, men at du blot skelner mellem "bagklogskab" og "viden". Men det ændre ikke på princippet for krisehåndtering og risikostyring jeg omtaler. Det høje træ sider du selv i og udstiller det flot her ved at angribe min person hver gang jeg påpeger flaws i rationalet bag din argumentation. Det er et tegn på, at du er løbet tør for saglige argumenter, der kan modstå mine kilder fra IAEA og FN. God dag. |
| 14-04-2026 12:57 | |
Du kommer jo ikke med noget validt eksempel på dine anklager, men starter bare flere personangreb uden hold i virkeligheden. Anklagen er nu, at jeg har modvilje mod systematisk læring kan have betydning i katastrofe situationer. Jeg står 100% ved formuleringen, at bagklogskab ikke kan bruges til at forklare at omfanget af Fukushima katastrofen ikke skyldes atomkraft, men det hele var bare dårlige menneskelige beslutninger, som pga systematisk læring aldrig vil ske igen. Jeg har en naturfaglig baggrund og en lang karriere indenfor udviklingsafdelinger i internationale virksomheder. Hvorfor fanden skulle jeg ikke anerkende læring som et middel til at begrænse ulykker? Rigtig god dag. |
| 14-04-2026 14:37 | |
Du bruger bare alle mulige tåbelige argumenter, som du tilfældigvis kan finde, i din argumentation imod A-kraft. |
| 14-04-2026 15:03 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen Jeg er hård i kanten. Men har endnu ikke angrebet din person. Det står du selv for. Men det er jo en fantastisk nyhed, at du som naturvidenskabelig fagperson anerkender systematisk læring som et middel til at begrænse ulykker. Velkommen ned fra træet. Så hvis du anerkender det nu, så må du også anerkende, at din startreplik om, at 'bagklogskab [analyser] ikke kan bruges til noget ved ulykker', var direkte forkert. Du kan ikke både blæse og have mel i munden. Du har brugt hele debatten på at forsvare en uholdbar påstand, og nu hvor du bliver konfronteret med fakta fra IAEA og FN, ændrer du pludselig forklaring til, at det handlede om noget helt andet. Det er det, man kalder at flytte målstolperne. Det fortæller mig jo blot hvor langt din faglighed rækker og så er alt sagt. Lad os bare lukke den her: Du anerkender nu værdien af læring og analyser i krisehåndtering (erfaring). Det var hele min pointe fra start. Tak for debatten! |
| 14-04-2026 15:43 | |
Stråmandsargumenter er argumenter, der kritiserer et standpunkt, som personen der debatteres med ikke med rette kan tilskrives. Dermed undlader man at forholde sig direkte til det, modstanderen siger. Faktaboks Etymologi: Stråmand betegner oprindelig et fugleskræmsel af strå, men bruges i dag om en person med et umoralsk forehavende. Billedligt talt opstiller man en forsvarsløs stråmand, som man angriber i stedet. Stråmandsargumenter er uformelle logiske fejlslutninger. Redigeret d. 14-04-2026 15:54 |
| 14-04-2026 16:07 | |
Det er generelt ikke konstruktivt og sjældent "i orden" i en sund dialog at erklære sig selv som vinder, især når parterne er uenige om selve emnet for diskussionen. Når grundlaget for samtalen er uklart, bliver en erklæring om sejr ofte oplevet som respektløs eller som en magtkamp frem for en reel udveksling af synspunkter. Her er de vigtigste årsager til, hvorfor det er problematisk, baseret på argumentationsteori og kommunikation: Manglende fælles fundament: Hvis I er uenige om, hvad sagen overhovedet handler om, kan ingen af jer reelt "vinde". En diskussion kræver, at meninger brydes om samme emne for at nå en konklusion. Det bliver en magtkamp: Når fokus skifter fra sagens indhold til at "få ret" eller "vinde", mister diskussionen sin værdi, og begge parter taber reelt, da ingen bliver klogere. Respekt for uenighed: At erklære sig som vinder, når andre ikke er enige, kan virke arrogant. En god diskussion handler ofte om at forstå andres perspektiver, ikke nødvendigvis at overvinde dem. Fakta vs. følelser: Mange diskussioner handler om følelser eller holdninger, hvor der ikke findes ét objektivt korrekt svar. Personlige erfaringer bliver ofte sat over fakta, hvilket gør en "sejr" umulig at definere. Hvad man kan gøre i stedet: I stedet for at fokusere på at vinde, anbefales det at: Opsummere: Prøv at opsummere modpartens synspunkt, så de føler sig forstået. Anerkende uenighed: Accepter, at man kan "agree to disagree" (blive enige om at være uenige). Spørge nysgerrigt: Skift fra "hvorfor" til "hvordan" og "hvad" for at forstå den andens tankegang bedre. At erklære sig som vinder i en sådan situation kan skade relationen og lukke for videre dialog. |
| 14-04-2026 16:24 | |
Du snakker og snakker, men siger reelt ikke noget. Du er imod A-kraft, og derfor gør du alt, hvad du kan, for at argumentere imod det. Du glemmer bare, at der reelt ikke er noget alternativ, hvis man ikke vil bruge kul-kraft. |
| 14-04-2026 20:15 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen Det er ironisk, at du poster en belæring om god debatskik og 'stråmænd', når du selv har brugt debatten på at jeg 'ikke forstår noget' frem for at adressere de pointer jeg dokumentere. Det er præcis det, din faktaboks kalder at gå efter manden i stedet for bolden. Det er det ultimative tegn på, at du har tabt den saglige diskussion og ikke kan svare på mine faktuelle argumenter. Jeg behøver således ikke at erklære mig som vinder – dine egne selvmodsigelser og dine kilde-løse svar taler helt for sig selv. |
| 14-04-2026 23:14 | |
Når man kun har optrådt belærende og været ligeglad med modpartens argumenter om, at hensigten var misforstået og bagefter erklærer sig selv som "vinder" ved at digte historier om modparten nu er kravlet ned fra træer og nu erkender Kristians virkelighed, så er det manglende evne i at deltage i en almindelig og konstruktiv diskussion. Jeg står ved alt jeg har skrevet, du forstod ikke hensigten og digtede videre på en indbildt fejl i min forståelse. Beklager selvfølgeligt, hvis jeg ikke var klar nok i starten, men det er tilladt at spørge istedet for at prædike. Det er historien om en fjer, der behændigt blev blæst op til 10 høns helt grundløst. |
| 14-04-2026 23:38 | |
| Kristian★☆☆☆☆ (110) |
Peter Villadsen Handler det om de af mig fremlagte fakta og pointer, eller er der noget andet, der trykker dig Peter. Fordi lige nu taler du mere som en der er ramt på sit ego og ikke ud fra dit rationale. Som man siger. En bi bruger ikke tid på at forklare en flue, at honning er bedre end lort. Nogen meninger er ikke til at gøre noget ved. Lader læserne vurdere Skriv når du er færdig med manden og klar til boldt. Redigeret d. 15-04-2026 00:07 |
| 15-04-2026 00:05 | |
Der er ingen læsere i dette halvdøde forum. Sov godt. |
| 15-04-2026 08:13 | |
Det interessante er også, at alarmisterne er blevet stoppet. De er kort og godt udgået for seriøse argumenter. De kan ikke andet end at henvise til ypperstepræsterne. |
| 15-04-2026 08:53 | |
Jørgen Petersen bærer ansvaret for sammen med administratoren, der skred, at dette forum endte som det døde forum |
| 15-04-2026 09:06 | |
Det interessante er også, at alarmisterne er blevet stoppet. De er kort og godt udgået for seriøse argumenter. Dette er værd at bemærke. |
| 15-04-2026 12:42 | |
Godt alarmisterne er stoppet, helt enig. Så mangler vi benægterne, så det er forskernes risici vurdering, der bestemmer, hvad der skal gøres af tiltag for at afværge skade som følge af for store ændringer i klima systemerne
Redigeret d. 15-04-2026 12:43 |
| 15-04-2026 15:40 | |
Hvem er benægterne? Hvad er det, at de benægter? |
| 15-04-2026 19:20 | |
Det er ham, der hver gang han ser en videnskabelig rapport, siger forskerne er alarmister og gør det bare for penge. Her er et eksempel: IPCC rapporten, der er et samlet assessment af al forskning. Udmærket, grundig rapport, der indikerer risici, scenarier mmm. |
| 15-04-2026 20:27 | |
IPCC er et politisk organ under FN. IPCC er således ikke en forskningsorganisation. Deres konklusioner (Summary for Policymakers) bliver sendt til baglandet for godkendelse. Er disse konklusioner ikke alarmistiske nok, så bliver de med andre ord ikke godkendt. Alene af den grund, kan man ikke have tillid til dem. IPCC vil f.eks. aldrig skrive i deres rapporter: CO2- og klimaproblemet er ikke det problem, som vi troede for 20 eller 30 år siden. Gør de det, så vil politikkerne omgående smække pengekassen i. Med andre ord, de lever af at skræmme os. |
| 15-04-2026 21:27 | |
Hvem laver ipcc rapporten? Hvad betyder assessment, tror du? |
| 15-04-2026 21:53 | |
Hvorfor skal deres konklusioner (Summary for Policymakers) godkendes af deres bagland? Eller som man siger: Ham der betaler musikken bestemmer, hvad der skal spilles. |
| 15-04-2026 22:08 | |
Peter Villadsen skrev: Udenomssnak. Du må kunne svare på spørgsmålene, når du udtaler dig så skråsikkert. Redigeret d. 15-04-2026 22:09 |
| 16-04-2026 00:00 | |
IPCC er en politisk organisation. Så enkelt er det. De laver blot et formelt grundlag for de beslutninger, som politikerne i forvejen har bestemt sig for at lave. |
| Debatter | Svar | Seneste indlæg |
| Anti-atomkraft lobbyen - en velorganiseret og kulsort frygtlobby | 1 | 17-03-2026 11:29 |
| Hvorfor atomkraft er bedre end vind og sol | 6 | 22-02-2026 11:13 |
| CO2 kan anvendes bevidst med fordele | 0 | 29-10-2024 19:37 |
| Er atomkraft farlig? | 160 | 27-04-2019 12:15 |
| Hvilke fordele er der ved jordvarme? | 2 | 05-10-2018 11:31 |
| Artikler |
| Holger Skjerning: Kernekraft tilbage i energidebatten? |
| Atomkraft |
| Hvorfor udbygger Danmark den vedvarende energi – og ikke atomkraft? |
| Bør atomkraft komme på tale? |
| Nyheder | Dato |
| Bill Gates ind i klimakampen med atomkraft | 15-02-2010 09:48 |
| USA vil reducere CO2-udslip med atomkraft | 13-01-2010 13:03 |