Husk mig
▼ Indhold

Atomkraft- fordele/ulemper

Side 2 af 4<1234>
14-03-2026 11:04
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
De gennemsnitlige el-priser er i Danmark meget høje. Det ses nedenfor.

El-priserne på et tilfældigt tidspunkt på en tilfældig dag er derimod uinteressante.
Tilknyttet billede:

14-03-2026 11:16
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen skrev:
Ok, affaldet skal begraves et sted i Jyllands undergrund, at der bliver massive borgerprotester må politikerne ignorere. Lev med det.

Med hensyn til LAs forslag om at stoppe havvind i 15 år for at bygge 2 atomkraftværker;

At stoppe havvindprojekter i 15 år for at bygge atomkraft vil sandsynligvis føre til højere og mere ustabile elpriser i en lang overgangsperiode. Mens havvind er en af de billigste energikilder, er atomkraft dyrt og langsomt at bygge, hvilket vil skabe et stort underskud af grøn strøm, før værkerne står klar.

Her er de primære konsekvenser for elprisen:
Højere pris i overgangsperioden (0-15 år): Når udbygningen af billig havvind stopper, vil Danmark mangle grøn strøm til elektrificering og Power-to-X. For at dække behovet vil vi være afhængige af dyrere import eller fossile brændsler (gas/kul), når vinden ikke blæser, hvilket presser elprisen op.
Høje anlægsomkostninger: Atomkraftværker er kendt for meget høje anlægsomkostninger, hvilket kan kræve statsstøtte og dermed påvirke elprisen eller skattebilletten.
Stabil, men potentielt dyr strøm (efter 15 år): Når atomkraftværkerne kører, leverer de stabil baselast-strøm. Driftsomkostningerne kan være lave, men den totale omkostning (inklusive opførelse) er ofte højere end ved nye havvindmøller.

Sammenfatning: Danmark vil gå fra en strategi med billig, variabel strøm (havvind) til en dyrere, stabil strøm (atomkraft) efter en lang, prisudfordret 15-årig overgangsperiode.

Spørgsmålet er så om danskerne ønsker atomkraft når de ved, at elprisen så vil stige?

Det er en emotionel framing er ikke et argrument imod videnskaben jeg fremlage.

Så spørgsmålet er Peter. Anerkender du den kæmpe bunke videnskab bag et dybt geologisk slutdepot som jeg fremlagde - eller afviser du den. For hvis svaret er nej - så har du alle redskaber til at forklare folk, hvorfor de ikke skal være bange for det. Hvis svaret er ja: Jamen så er du logisk nok selv en del af problemet der gør folk utrygge.

Som jeg sagde før. Resten af bevisbyrden for dine påstande er din. Not mine. Jeg fremlagt alt det nødvendige.

Skal vi køre i ring med firehosing. Eller blive seriøse?
14-03-2026 11:35
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Jakob.

Du vender igen tilbage til at spekulere i dine motiver om min person, i stedet for at diskutere selve energisystemet som er relevant.

Det er et velkendt fænomen i systemer med meget variabel produktion, hvor udbuddet i perioder overstiger efterspørgslen. Det er altså ikke nødvendigvis et tegn på et optimalt system, men netop på ubalance i bestemte situationer. Derfor analyseres energisystemer normalt over hele året, hvor man også ser på perioder med høj pris, importbehov og lav vind. Det er netop grunden til, at mange lande kombinerer variable energikilder med stabil produktion som vandkraft eller kernekraft. Pointen er ikke at forhindre VE, men at sikre et system der fungerer stabilt under alle forhold.

Hvis din pointe er, at negative priser i sig selv viser at systemet er optimalt designet, så er det den præmis der kræver en nærmere forklaring. Den ser jeg gerne frem til.
14-03-2026 13:47
Jakob
★★★★★
(10061)
­

Kristian

Som gæst i Peters velkørte emne og for at give dig en chance som ny undlader jeg at rulle mig ud, men forsøgte faktisk at nå dig, netop kun med en enkelt stærk energifaglig pointe.
Når du ikke griber den på anden måde end ved fortsat at spille småfornærmet og skrive om andre lande, så er det i mine øjne nok til at afsløre din manglende faglige kompetence vedrørende danske energiforhold. Du er åbenbart blot endnu en advokerende propagandist for særinteresser, som du ikke ved nok om, og så må jeg give dig ret, at du også som person er uinteressant.

Jeg elsker negative elpriser, når de viser, at VE er noget, der kan rykke, og fordi det skaber gunstig trivsel i den grønne omstilling.
At det ikke er godt for producenterne må nok sige sig selv, som f.eks. med priskrig på benzin.

Som du så i mit valgte eksempel var prisen da også lidt over nul, og jeg roste det på et overordnet plan, fordi det demonstrer kontrol.
Men de præcise årsager til prisdannelsen på specifikke dage, ved jeg ikke nok om.
Dertil har jeg set alt for få elprisudsigter forklaret af vidende eksperter og meteorologer.

Faktisk tror jeg, at de negative priser i meget høj grad opstår, fordi fossile værker og atomkraftværker netop er for dårlige til at regulere deres produktion.
De står pludseligt med en masse strøm, som ingen vil købe til rentabel pris, fordi VE fra sol og blæst buldrer ind på markedet.
Men strømmen fra værket skal afsættes, så kedlerne ikke koger over, og så tillader de lidt tab på salg af strøm.
VE kunne godt holde sig tilbage, men gør det ikke, fordi sektoren ved, at de er stærkest i priskrigen, og de fossile værker og atomkraften skal selvfølgelig ikke vinde på, at de er for længe om at skrue ned. Det er faktisk helt afgørende, at de får det lært, hvis de skal spille optimalt sammen med VE.
Så jeg ser det altså netop som et klassisk dansk el-skisma, men som du ikke engang lader til at kunne forstå.

--

Jeg vil også godt nævne, at med hensyn til at beskytte Grønland imod grådig minedrift, så er det ikke uden betydning, at Danmark undlader at involverer sig yderligere, men tværtimod gør sig helt fri af atomkraft og afhængigheden af Uran.

­
14-03-2026 14:27
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Jakob.

Dit forsøg på at fremstiller dig selv som forum-autoritet og det faktum, at du så blot reagere på det med en primitiv selvophøjelse på personlig nedgørelse og gaslighting. Ja det udstiller jo blot din mangel på rationale og faglig agrumentation.

Som kommer til udtryk ved du først skriver:

Jakob: negative priser skyldes atomkraft og fossile værkers infleksibilitet

Hvor du efterfølgende erkender:

Jakob: Men de præcise årsager til prisdannelsen på specifikke dage, ved jeg ikke nok om

Således underminerer du dit eget argument. Du skriver selv, at du ikke ved nok om prisdannelsen på elmarkedet, men fremsætter alligevel en forklaring på negative priser uden dokumentation.

Til nu er det meste du har skrevet til mig af samme kvalitet.

Og det siger alt om hvor langt dine fakta rækker og så er alt vist sagt

Der skal mere til at fornærme mig end sciences deniers like that

Redigeret d. 14-03-2026 14:45
14-03-2026 16:38
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Kristian skrev:
Peter Villadsen skrev:
Ok, affaldet skal begraves et sted i Jyllands undergrund, at der bliver massive borgerprotester må politikerne ignorere. Lev med det.

Med hensyn til LAs forslag om at stoppe havvind i 15 år for at bygge 2 atomkraftværker;

At stoppe havvindprojekter i 15 år for at bygge atomkraft vil sandsynligvis føre til højere og mere ustabile elpriser i en lang overgangsperiode. Mens havvind er en af de billigste energikilder, er atomkraft dyrt og langsomt at bygge, hvilket vil skabe et stort underskud af grøn strøm, før værkerne står klar.

Her er de primære konsekvenser for elprisen:
Højere pris i overgangsperioden (0-15 år): Når udbygningen af billig havvind stopper, vil Danmark mangle grøn strøm til elektrificering og Power-to-X. For at dække behovet vil vi være afhængige af dyrere import eller fossile brændsler (gas/kul), når vinden ikke blæser, hvilket presser elprisen op.
Høje anlægsomkostninger: Atomkraftværker er kendt for meget høje anlægsomkostninger, hvilket kan kræve statsstøtte og dermed påvirke elprisen eller skattebilletten.
Stabil, men potentielt dyr strøm (efter 15 år): Når atomkraftværkerne kører, leverer de stabil baselast-strøm. Driftsomkostningerne kan være lave, men den totale omkostning (inklusive opførelse) er ofte højere end ved nye havvindmøller.

Sammenfatning: Danmark vil gå fra en strategi med billig, variabel strøm (havvind) til en dyrere, stabil strøm (atomkraft) efter en lang, prisudfordret 15-årig overgangsperiode.

Spørgsmålet er så om danskerne ønsker atomkraft når de ved, at elprisen så vil stige?

Det er en emotionel framing er ikke et argrument imod videnskaben jeg fremlage.

Så spørgsmålet er Peter. Anerkender du den kæmpe bunke videnskab bag et dybt geologisk slutdepot som jeg fremlagde - eller afviser du den. For hvis svaret er nej - så har du alle redskaber til at forklare folk, hvorfor de ikke skal være bange for det. Hvis svaret er ja: Jamen så er du logisk nok selv en del af problemet der gør folk utrygge.

Som jeg sagde før. Resten af bevisbyrden for dine påstande er din. Not mine. Jeg fremlagt alt det nødvendige.

Skal vi køre i ring med firehosing. Eller blive seriøse?

Jeg er såmænd 100% seriøs. Jeg fornægter ikke forskningen, men jeg fremhæver et kæmpe politisk problem, nemlig at ingen kommune vil have affaldet. Så politikere bliver nødt til at tvinge en befolkningsgruppe til at tage affaldet mod deres vilje.
Jeg betvivler ikke, at forskere mener du kan grave det dybt ned, men ingen kan jo ret beset vide, hvad der kommer til at ske de næste årtusinder.

Når befolkningen, industrien bliver klar over, at strømmen bliver dyrere både de næste 15 år og efterfølgende, så vil ideen om endnu en teknologi fade ud.
14-03-2026 16:52
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
Det er havvindmøller som gør strømmen dyr. Havvindmølleparker bliver således ikke opsat uden stor statstilskud og statslige garantier.
14-03-2026 17:05
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Udokumenteret
14-03-2026 17:09
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
At havvindmøller er en dyr måde at producere strøm på?

Skal jeg dokumentere det?

Jeg kan bare spørge, hvorfor havvindmølleparker ikke bliver opsat uden massiv statsstøtte?

Svaret er simpelt. Økonomien hænger ikke sammen.
14-03-2026 18:19
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Jørgen Petersen skrev:
At havvindmøller er en dyr måde at producere strøm på?

Skal jeg dokumentere det?

Jeg kan bare spørge, hvorfor havvindmølleparker ikke bliver opsat uden massiv statsstøtte?

Svaret er simpelt. Økonomien hænger ikke sammen.

Men alle teknologier får støtte, atomkraft ingen undtagelse
14-03-2026 18:27
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen

NIMBY kan ændres gennem oplysning. I Sverige, Finland og Norge har man i kommunerne og blandt befolkningen støttet projekterne om dybt geologisk slutdepot fordi det skaber arbejdspladser etc.

Når befolkningen, industrien bliver klar over, at strømmen bliver dyrere både de næste 15 år og efterfølgende, så vil ideen om endnu en teknologi fade ud.

En ting er jeg savner dokumentation for den påstand. Men acceptere jeg præmissen for the sake of the argrument. Hvordan klan det så være at strømmen bliver dyere i takt med vi mangler stabilitet på dage med for lidt sol og vind?
Redigeret d. 14-03-2026 18:30
14-03-2026 18:42
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Kristian skrev:
Peter Villadsen

NIMBY kan ændres gennem oplysning. I Sverige, Finland og Norge har man i kommunerne og blandt befolkningen støttet projekterne om dybt geologisk slutdepot fordi det skaber arbejdspladser etc.

En ting er jeg savner dokumentation for den påstand. Men acceptere jeg præmissen for the sake of the argrument. Hvordan klan det så være at strømmen bliver dyere i takt med vi mangler stabilitet på dage med for lidt sol og vind?

Det har jeg sådan set forklaret tidligere. Det er LAs forslag, der er skyld i det
14-03-2026 18:57
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
Peter Villadsen skrev:

"Men alle teknologier får støtte, atomkraft ingen undtagelse"

Det er da i hvert tilfælde ikke korrekt. Kul, olie og gas bliver som bekendt belagt med masser af afgifter.
14-03-2026 22:04
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Subsidier fra elkunderne, skatteyderne:

Analyser fra Aalborg Universitet viser, at bare ét atomkraftværk på én GW vil koste energisystemet mellem 1,5 og 2,2 milliarder kroner hvert år i hele anlæggets levetid.

Til sammenligning svinger støtten til sol og vind fra nul (på landvind og sol) til et par hundrede millioner kroner om året for havvind,

Når vi så ser på produktionsprisen for atomkraft versus sol, landvind og havvind, så bliver elprisen også højere for atomkraft ift. sol og vind.
Henviser her til tilgængelige LCOE analyser.
Redigeret d. 14-03-2026 22:30
15-03-2026 07:14
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen skrev:
Kristian skrev:
Peter Villadsen

Det har jeg sådan set forklaret tidligere. Det er LAs forslag, der er skyld i det

Stadig ingen dokumentation.
15-03-2026 07:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
@ Peter Villadsen

Den slags beregninger kan man ikke bruge til noget. Dem kan man lave på mange måder og få til at give vidt forskellige resultater.

Blot ved at ændre lidt på forudsætningerne kan man få dem til at give et helt andet resultat.

Det interessante er derimod, at A-kraft er ved at få en opblomstring. Og det er der en grund til. Rigtig mange lande er således ved at opføre nye A-kraftværker nu.

Når man i forskellige lande investerer milliarder i A-kraft, så er det fordi de tror på denne teknologi. Ellers gjorde de det ikke.

Når der er modstrid imellem teoretiske beregninger og markedet/den faktiske virkelighed, så er det markedet/den faktiske virkelighed, som man skal stole på.
15-03-2026 08:48
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen skrev:

Analyser fra Aalborg Universitet viser, at bare ét atomkraftværk på én GW vil koste energisystemet mellem 1,5 og 2,2 milliarder kroner hvert år i hele anlæggets levetid.

Til sammenligning svinger støtten til sol og vind fra nul (på landvind og sol) til et par hundrede millioner kroner om året for havvind,

Når vi så ser på produktionsprisen for atomkraft versus sol, landvind og havvind, så bliver elprisen også højere for atomkraft ift. sol og vind.

LCOE måler ikke værdien af strømmen i elsystemet eller inkludere de fulde systemomkostninger. Det er velkendt at drive kernekraftværker er ganske billige fordi omkostningerne her er meget lave.

Hvilket studie fra Ålborg Universitet referere du til?
15-03-2026 13:45
Jakob
★★★★★
(10061)
­

En mand sagde engang:

Any fool can know.
The point is to understand.

--

Prøv med sund fornuft at overveje en videnskab, som lover et godt dansk elmarked for atomkraft de næste 100 år, og det er et marked, som først skal afprøves om 15-20 år, når de fleste økonomer er gået på pension.
Man må godt tænke selv.

Allerede, før et atomkraftværk er bygget, kan Danmark f.eks. flere gange nå at opfodre "ællingen", og hvor meget plads er der så efterfølgende på markedet til et atomkraftværk.?
Man må godt tænke selv.

­
15-03-2026 14:15
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Jakob

Hvor stammer tallene fra bag grafen, hvordan er de udregnet. Uden sådanne metadetaljer er det svært at vurdere troværdighed.

For det røde område reelt kan være "overskudsstrøm til rådighed" forudsætter det, at vi kan lager sådanne mængder og gemme det til perioder med større behov - typisk fra sommer til vinter. Ellers er alternativet at ekspoetere det til naboerne som også har overskud og dermed low demand. Derfor er vi nød til at betale andre for at købe strømmen til lave og endda negative priser fordi værdien af den ekspoeteret strøm er lav.

Det forklar præcis problemet der gør kernekraft en fordel på sigt.
15-03-2026 15:09
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Kristian skrev:
Peter Villadsen skrev:

LCOE måler ikke værdien af strømmen i elsystemet eller inkludere de fulde systemomkostninger. Det er velkendt at drive kernekraftværker er ganske billige fordi omkostningerne her er meget lave.

Hvilket studie fra Ålborg Universitet referere du til?

https://vbn.aau.dk/da/publications/fakta-om-atomkraft-i-danmark-version-2-input-til-en-faktabaseret-/

LCOE er den bedste måde at sammenligne forskellige energi producenter, fordi der medtages alle omkostninger fra start til slut for hver energikilde.

Det fremgår af rapporten, at atomkraft skal subsidieres markant mere end vindkraft på havet.
Redigeret d. 15-03-2026 15:22
15-03-2026 15:33
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen: LCOE er den bedste måde at sammenligne forskellige energi producenter, fordi der medtages alle omkostninger fra start til slut for hver energikilde.

Det er hverken det internationale energi argentur eller LAZARD bag LCOE enige med dig i Peter.

Lazard (2024): Except as illustratively sensitized herein, this analysis does not consider the intermittent nature of selected renewable energy technologies or the related grid impacts of incremental renewable energy deployment. This analysis also does not address potential social and environmental externalities...

https://www.lazard.com/media/xemfey0k/lazards-lcoeplus-june-2024-_vf.pdf

IEA: The LCOE calculations are based on a levelised average lifetime cost approach... Costs are calculated at the plant level... and therefore do not include transmission and distribution costs. The LCOE calculations also do not capture other systemic costs or externalities ... most notably the costs induced into the system by the variability of wind and solar PV at higher penetration rates

https://www.iea.org/reports/projected-costs-of-generating-electricity-2020

LCOE tager ikke højde for de samlede systemomkostninger. Det er kun interessant for en investor. Ikke en langsigtet energiplanlægger.

Peter Villadsen: Det fremgår af rapporten, at kernekraft skal subsidieres markant mere end vindkraft på havet.

Det er ikke hvad data finder. Data fra EU‑Kommissionens seneste energi‑subsidierapporter viser, at støtte til atomkraft i EU er meget lav sammenlignet med støtte til både fossile brændstoffer og vedvarende energi.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF

Det omtalte Ålborg universitets notat er klassisk cherry picking. De opnår kun deres tal med at fuske med tal for drifttimerne og brugt tal som ligger hele 73 dage lavere end f.eks drift tiden på et kernekraftværk I Finland så ser økonomien også helt anderledes ud. Det var man blot ikke intersseret I at vise. Hvis vi laver en rapport hvor du arbejder fulde 73 døgn mindre end de kollegaer vi normal sammenligner dig med, så er det heller ikke svært at få dig til at se dyr og doven ud Peter.

Det måske derfor det såkaldte notat består af af VE folk og gamle kernekraft modstandere fra 1970erne - som Henrik Lund med fortid i OOA og i 2020 pralede med at stoppe kernekraft til fordel for kulkraft..

Redigeret d. 15-03-2026 15:40
15-03-2026 19:26
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Kristian, fint du mener EU ser anderledes på tingene, men check dog dine links, det virker ikke!!!

Jeg fastholder, at LCOE er det bedste værktøj, der findes til at sammenligne de forskellige teknologier og ser frem til at du deler et bedre værktøj, der tager alt med?
Ja, jeg kender det ikke, men du antyder du ved bedre?
At du ikke bryder dig om en enkelt deltager i rapporten, tja, sådan er det altid, kom med dine kalkulationer, så skal jeg nok finde en af deltagerne, som har sagt noget for 20-30 år siden, der var dumt.

Men først og fremmest: del kun links der virker!

Jeg tror heller ikke du har læst rapporten. De forklarer jo, at årsagen til 75% oppetid er, at vi i Danmark har meget VE, så der vil være længere perioder, hvor der ikke er brug for atomkraft, og anlægget må lukkes ned.
Redigeret d. 15-03-2026 20:02
15-03-2026 20:07
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Linkne virker fint hos mig.

EU ser ikke anderledes på tingende. Det kaldes for ''data''.

Peter Villadsen: Jeg fastholder, at LCOE er det bedste værktøj, der findes til at sammenligne de forskellige teknologier og ser frem til at du deler et bedre værktøj, der tager alt med?

Du bruger LCOE som om det var et systemplanlægningsværktøj – men både IEA og Lazard siger tydeligt, at det kun måler gennemsnitlige anlægsomkostninger og ikke intermittens eller systemeffekter. Du ignorerer altså brugsanvisningen fra kilden. Det er sådanset bare misbrug af værktøjet du laver.

Peter Villadsen: Ja, jeg kender det ikke, men du antyder du ved bedre?
At du ikke bryder dig om en enkelt deltager i rapporten, tja, sådan er det altid, kom med dine kalkulationer, så skal jeg nok finde en af deltagerne, som har sagt noget for 20-30 år siden, der var dumt.

Nu bliver det sådanset fjollet og useriøst.

Jeg kritiserer metoden og tallene i AAU-notatet. Når drifttimerne bruges forkert, og enkelte kilder cherry-pickes, bliver økonomien af kernekraft præsenteret misvisende. Skal være med på om du helt afviser metoden i det omtalte Notat - eller forsvare du den. Lad os høre Peter.
Redigeret d. 15-03-2026 20:23
15-03-2026 20:19
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen:Jeg tror heller ikke du har læst rapporten.

Tro er noget, man gør, når man ikke ved nok til at argumentere med viden om personen du snakker med. For at kunne henvise til en metode, kræver det oftest at man læser den først.

Peter Villadsen: De forklarer jo, at årsagen til 75% oppetid er, at vi i Danmark har meget VE, så der vil være længere perioder, hvor der ikke er brug for atomkraft, og anlægget må lukkes ned.

75 % oppetid forudsætter dagens forbrug og energimiks – ikke 3–6 gange større elforbrug i 2050. AAU-notatet overser, at med fremtidens behov vil et kernekraftværk skulle køre meget tættere på fuld kapacitet, og deres lave drifttimer giver derfor et misvisende billede af økonomien.

Men vi skal tro en svensk kernekraft operatør kan gøre det bedre end en dansk.
Redigeret d. 15-03-2026 20:20
15-03-2026 20:57
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Nej 75% forbrug er baseret på, at VE i perioder dækker 100% af Danmarks energibehov.
I og med udbygningen med sol og vind fortsætter de næste 15 år er der intet der tyder på, at det vil ændre sig.
15-03-2026 21:08
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen skrev:
Nej 75% forbrug er baseret på, at VE i perioder dækker 100% af Danmarks energibehov.
I og med udbygningen med sol og vind fortsætter de næste 15 år er der intet der tyder på, at det vil ændre sig.

Interessant – du forklarer 75 % oppetid med VE‑perioder, men det understøtter faktisk min pointe: de lave drifttimer i AAU-notatet giver et misvisende billede af økonomien, især når elforbruget i 2050 stiger 3–6×. VE kan ikke dække 100 % af behovet – vi har brug for energi 24/7-365.

Så falder hele korthuset af argumenter hurtigt sammen
15-03-2026 21:56
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Det er ikke mig, der har et korthus, korthuset er løgnen om, at atomkraft vil skabe stabil, billig el til danskerne.
Det er en illusion, som er gennemskuelig for enhver, der ved, at man ikke kan basere et lands energipolitik på ikke eksisterende SMR reaktorer. Det er i øvrigt lige kommet frem at vanopslagh har taget kokain. Det passer fint med politikken LA lægger frem.

Elpriserne vil stige, subsidierne øges, der kommer modstand mod placering af værker og affald (splittelse i befolkningen), det skader de 1000vis af arbejdspladser for grønne virksomheder, som har haft rødder i Danmark.
15-03-2026 22:19
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen

Interessant – alt det politiske og spekulative du nævner, ændrer ikke på AAU-notatets faktiske fejl og de ting jeg har argumenteret med data og metode, men du leverer stadig ikke et fagligt modargument, men fortrækker til klassisk ad hominem og afledninger.

Hvilket viser du ingen evidence har for denne påstand:

Peter Villadsen: Elpriserne vil stige, subsidierne øges, der kommer modstand mod placering af værker og affald (splittelse i befolkningen), det skader de 1000vis af arbejdspladser for grønne virksomheder, som har haft rødder i Danmark.

Andet end:

Peter Villadsen: Det er i øvrigt lige kommet frem at vanopslagh har taget kokain. Det passer fint med politikken LA lægger frem.

Det er sørme en flot agrumentation. Lærte du den bagerst i klasselokalet i grundskolen?
15-03-2026 22:24
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Det er sørme en flot agrumentation. Lærte du den bagerst i klasselokalet i grundskolen?

Tak for diskussionen, Kristian, vi kommer ikke længere kan jeg se.
God nat
Redigeret d. 15-03-2026 22:29
15-03-2026 22:31
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Peter Villadsen skrev:

Tak for diskussionen, Kristian, vi kommer ikke længere kan jeg se.
God nat

Well når man vælger karaktermord som du fortrækker til, er man ofte løbet tør for agrumenter.

Hvis du mener, at diskussionen ikke fører videre, er det din vurdering ud fra din egen adfærd, du selv må tage ansvar for. Det kan aldrig blive mit.

Mine pointer står ubesvarede.

Godnat. /Kristian
Redigeret d. 15-03-2026 22:34
16-03-2026 14:42
Jakob
★★★★★
(10061)
­

Kristian skrev:

Hvor stammer tallene fra bag grafen, hvordan er de udregnet. Uden sådanne metadetaljer er det svært at vurdere troværdighed.

For det røde område reelt kan være "overskudsstrøm til rådighed" forudsætter det, at vi kan lager sådanne mængder og gemme det til perioder med større behov - typisk fra sommer til vinter. Ellers er alternativet at ekspoetere det til naboerne som også har overskud og dermed low demand. Derfor er vi nød til at betale andre for at købe strømmen til lave og endda negative priser fordi værdien af den ekspoeteret strøm er lav.

Det forklar præcis problemet der gør kernekraft en fordel på sigt.

Nej, og det er den slags svar, som dokumenterer for mig, at du ikke er oprigtigt interesseret.
Der er jo ingen, som ved præcist, hvordan Danmarks el-forsyning ser ud år 2050.
Var det sådan, så var dette og flere andre emner overflødige.

Men omend de igen har flyttet filen, så mit link nu også er forældet, så er grafen trods alt en prognose fremstillet af vores eget demokrati.
Du må have glemt den fra et andet emne, som du nok ellers læste grundigt op på, før du svarede i det:

https://www.klimadebat.dk/forum/klimavenlig-militaer-oprustning-d7-e4082.php#post_85716
Kilde:
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet April 2013 ISBN: elektronisk 978-87-7844-993-1 / trykt 978-87-7844-994-8

Dokumentation burde ikke være nødvendig for at indse, at flere vindmøller vil producere mere strøm i blæst.
Men jeg mener, at den er vigtig, fordi den viser Danmarks strategi, og skal der ændres på den, så ser jeg bestemt ingen grund til at trække i land. Hvis man ikke vil slukke håb og tillid, så kun stærkt tværtimod.!
I mellemtiderne er vindmøllerne blevet udviklet, så de kan gøre svanen endnu smukkere.
Hvis kapaciteten på vindkraft er stor nok, og samfundet er indstillet på fleksibelt forbrug, så behøver du næsten ikke lagre energien, og det danske samfund kan få billigere og renere energi end nogensinde før.
Udvikling af lagring er blevet skammeligt forsømt i Danmark, og jeg giver atomlobbyen skylden. Men vindkraft og fleksibelt forbrug kan sikre mest bæredygtig fremgang og sikkerhed for Danmark, så derfor vil jeg gerne foreslå, at distraktionerne hører op og de to parametre får den højeste prioritet.

­­
16-03-2026 16:10
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
Frem til 2050 vil både Danmarks og hele verdens elforbrug stige meget kraftigt. Det er der ingen tvivl om. Alene udviklingen inden for cloud og Ai vil få strømforbruget til at stige kraftigt.

I stedet for at lave idealistiske beslutninger om hvordan strømmen skal produceres, så lad markedet afgøre sagen. Dem der kan lave strømmen bedst og billigst, skal have lov.

Lad de forskellige teknikker konkurrere imod hinanden, og så vil markedet afgøre sagen.

Det er forfærdeligt at høre, at dem, der går ind for sol og vind, er helt vildt imod A-kraft. Det kan kun skyldes, at de godt ved, at A-kraft ved fri konkurrence vil komme til at stå for en væsentlig del af elproduktionen.

Den nuværende planøkonomiske løsning som vi har her i Danmark og EU har jo spillet fuldstændig fallit. De meget høje el-priser taler for sig selv.
16-03-2026 17:51
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Jakob: Hvis kapaciteten på vindkraft er stor nok, og samfundet er indstillet på fleksibelt forbrug, så behøver du næsten ikke lagre energien, og det danske samfund kan få billigere og renere energi end nogensinde før.

Spændende, Jakob. Så hvis vi følger din plan, skal vigtige operationer på sygehuse, produktion af rent vand, mad, brandvæsenet og den tunge industri bare vente, indtil 'vinden blæser'? Det lyder ikke særlig robust for et samfund, der skal kunne fungere 24/7.

Jakob: Udvikling af lagring er blevet skammeligt forsømt i Danmark, og jeg giver atomlobbyen skylden. Men vindkraft og fleksibelt forbrug kan sikre mest bæredygtig fremgang og sikkerhed for Danmark, så derfor vil jeg gerne foreslå, at distraktionerne hører op og de to parametre får den højeste prioritet.

Fordi et samfund har brug for energi 24/7-365. Så vil vi naturligvis ikke tilpasse forbruget vejret, men bruge noget andet til at udfylde hullerne. Det vil i høj grad ende med at være ''fleksibel'' brug af fossile brændstoffer som især Tyskland nu gør trods massiv VE kapacitet.

Jakob: og jeg giver atomlobbyen skylden.

Ved at afvise kernekraft som stabil backup, forlænges brugen af fossile brændstoffer, som historisk har haft den mest aggressive og skadelige lobbyisme. Så det er faktisk fossilindustrien, der har gjort mest skade og det er sådanset den din anti-kernekraft aktivisme hjælper.

En anti-kernekraft bevægelse der historisk har nydt godt at økonomisk støtte fra fossil industrien - lige siden 1950erne.

Måske skulle du feje for din egen dør før du anklager.

Redigeret d. 16-03-2026 18:02
16-03-2026 20:45
Jakob
★★★★★
(10061)
­

Kristian

Nej igen. Der står ikke noget i den danske strategi om, at Danmark skal have atomkraft.
Atomkraft er faktisk ulovlig i Danmark på linje med kokain, så det må være ganske urimeligt at påstå, at modstanden imod atomkraft er lobbyfunderet.
Den er vedtaget af det danske demokrati.

Elforsyningslovens paragraf 11, stk. 6, indeholder et forbud mod at etablere nukleare produktionsanlæg til elproduktion.

Risikoen for, at forbruget af fossilt brændsel ikke bliver reduceret, er kun til stede, fordi for mange i alt for mange år har modarbejdet opstillingen af vindmøller, og politikerne har været alt for slappe til at løse problemerne.
Det er sådan noget, der meget nemmere sker, hvis en større gruppe politikere plejer omgang med atomlobbyen og ikke respekterer klimavalgene med dansk strategi, men lusker rundt med skjult dagsorden og ikke hjælper med at skabe fremgang.

Jeg har f.eks. i mere end 10 år overvejet at bygge et lokalt varmelager, men hvis jeg samtidigt skal betale mere i skat og mere for strøm, fordi andre ser det som et sygdomstegn, at elprisen til tider kan svinge lidt voldsomt, så kommer sådan et projekt aldrig i gang.
Og nu sidder vi i en kort valgkamp med mange alvorlige emner, og så spilder vi tid på at diskutere atomkraft, der ikke kan løse en disse, før tidligst om 15 år.
Kan du ikke selv se, at det er for dumt.?
Og selv Enhedslisten beskylder LA for at ville bruge alt for mange skattekroner. lol

Mørkt og stille vejr, så går hele EU i sort, må man tro...
Men prøv at se, hvad der hændte sidst, den skræmmekampagne skulle stå sin prøve:
https://www.klimadebat.dk/forum/dunkelflaute-d12-e4531-s80.php#post_103503

Hvis du er optaget af CO2 udledninger, så burde grafen også vise dig, at de i følge strategien bliver voldsomt reduceret af vindmøller år 2050.
Så kunne du ikke prøve at skifte hest og sparke røv for det i stedet for.?
Fremrykker vi den situation (det kan hurtigt gøres, hvis der er vilje), så vil de sparede udledninger i et objektivt klimaregnskab kunne godtgøre, at vi fylder eventuelle "huller" med fossilt brændsel i mange flere år end ellers, fordi det bliver så lidt, der skal til.
Det ville jeg hellere, end f.eks. deres ko-antibøvsemedin og CO2-deponering for 40 milliarder, som alt deres nøleri fører til.

­
16-03-2026 21:18
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Jakob: Kristian Nej igen. Der står ikke noget i den danske strategi om, at Danmark skal have atomkraft. Atomkraft er faktisk ulovlig i Danmark på linje med kokain, så det må være ganske urimeligt at påstå, at modstanden imod atomkraft er lobbyfunderet. Den er vedtaget af det danske demokrati.

Forkert. Loven blev først vedtaget i 1985 hvor Danmark droppede planerne om at indføre kernekraft som var på bordet siden slut 1960erne. Det skete som bekendt efter massiv velorganiseret lobby arbejde fra NGO'er som OOA etc. som indirekte blev støttet af fossil industrien som spredte psodovidenskab.Lad os lige citere hvad Anti-kernekraft foreningen i DK OOA udtalte i 1980:

https://www.atomkraftnejtak.dk/wp-content/uploads/2020/09/OOAs-Folkepjece.pdf

For det det andet, er lovgivning alene er ikke synonymt med objektiv sandhed. Men et produkt af velkoordinerede interesser, der ønsker at bevare status quo. Var det også disrespekt overfor demokratiet at vi lod kvinder få stemmeret, forbød slaveriet og at man måtte slå sine børn?

Jakob: Risikoen for, at forbruget af fossilt brændsel ikke bliver reduceret, er kun til stede, fordi for mange i alt for mange år har modarbejdet opstillingen af vindmøller, og politikerne har været alt for slappe til at løse problemerne.

Andelen af fossile brændstoffer og dermed drivhusgasser og dødelig partikelforurening ville beviseligt have været meget lavere i dag om kernekraft modstandere som dig selv - ikke havde spredt misinformation. Den medvirkede til at Danmark i stedet ombyggede oliekraftværker til beskidt kul og byggede nye kulkraftværker så effektivt, at Danmark i en årrække var verdens næststørste importør af kul (11-12 mio. ton om året).

For Europa kunne det have set således ud (Kilde Roger Pielke Jr.).

Det er sødt du gerne vil betale meget mere og leve i kulde og mørke på vindfattige dage med håb om uafprøvet teknologier lykkedes i tide. Men det siger industrien der giver dig mad på bordet bare ikke.

Derfor undgår vi blackouts under dunkelflaute perioder ved at brænde mere beskidt fossilt brændsel af til højere priser - hvilket du undlod i dit opslag.

Så er vi jo igen tilbage til problemet.
Redigeret d. 16-03-2026 21:35
16-03-2026 22:16
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Fossil industrien har længe støttet og organiseret anti-kernekraftsmiljøgrupper som frontfigurer for at gå som stedfortrædere efter og sprede falsk information om de offentlige risici ved kernekraft. I 1969 gav Atlantic Richfield en stiftelsesdonation på 80.000 dollars, svarende til 500.000 dollars i 2019, dollars til at oprette miljøorganisationen Friends of the Earth med klare anti-kernekraftholdning. En af de første store kampagner var anti-atomkraft-protesten, især i Californien, hvor Andersons virksomhed også havde base.

https://atomicinsights.com/how-important-has-oil-money-been-to-antinuclear-movement/

De fleste anti-kernekraft aktivister startede med at promovere fossilt brændsel over kernekraft. Realph Nader udtalte i 1976 imens han søgte stoppe staten Ohio for at stoppe den dødelige luftforurening med at bygge kernekraft at:

I 1976 var problemet med dødelig luftforurening fra kulkraft ganske velkendt:

I virkeligheden er motivet blandt de ledende aktivister ikke så meget frygt for kernekraft - men Degrowth kaldet neomalthusisme som igen bygger på psodovidenskab.

Jeg er ikke i tvivl om mange alm mennesker som er imod kernekraft er bekymret mennesker som føler ubehag ved tanken. Men det ubehag stammer en god del fra en velorganiseret misinformationskampagnie og tildeles også kernekraft industriens egne fuck ups.

Men der er ingen tvivl om at modstanden til kernekraft, har tilladt mere fossil afbrænding end der burde være og konsekvensen af denne har været mere global opvarmning og højere dødelighed af partikelforurening.

Jamens Hansen konkluderede i 2013 at kernekraft ved at erstatte fossilt brændsel reddet tæt på 2 mio. mennesker mellem 1971 og 2009.

Kilde: https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/es3051197?source=cen
Redigeret d. 16-03-2026 22:23
17-03-2026 08:59
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Las os lige vise hvad den danske anti-kernekraft forening OOA sagde i år 1980, i deres folkepjece "Danmark uden atomkraft". Brug af fossilt brændsel i stedet for at Danmark byggede de 4-6 kernekraft reaktorer som var planen.

På side 5:

https://www.atomkraftnejtak.dk/wp-content/uploads/2020/09/OOAs-Folkepjece.pdf
17-03-2026 12:24
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
En af de aller største ulykker med atomkraft skete i japanpå Fukushima atomkraftanlægget, hvor en kerne nedsmeltning blev resultatet.
Hvad var konsekvensen?

Fukushima-ulykken i 2011, som blev udløst af et jordskælv og en efterfølgende tsunami, er en af historiens dyreste og mest omfattende atomulykker.
Antal døde:
Direkte dødsfald fra stråling: Ingen er bekræftet døde som følge af akut strålesyge umiddelbart efter ulykken.
Indirekte dødsfald: Ulykken førte til evakuering af over 100.000 mennesker. Mange dødsfald (estimater peger på over 1.000) blandt især ældre er registreret som "evakueringsrelaterede", forårsaget af stress, forværret helbred og mangel på lægehjælp under og efter flytningen.
Kræfttilfælde: FN-rapporter har konkluderet, at strålingen fra ulykken ikke har ført til sundhedsskadelige konsekvenser i form af øget kræftrisiko i befolkningen.

Omkostninger:
Oprydning og erstatninger: Omkostningerne i forbindelse med Fukushima-ulykken er enorme og forventes at overstige 1.200 milliarder kroner (oprindeligt skønnet til 11 billioner yen, men senere fordoblet til over 20 billioner yen).
Langvarig proces: Oprydning, nedbrydning af værket og erstatninger til evakuerede beboere forventes at tage 30-40 år.

Selvom selve kernekraftulykken ikke kostede direkte menneskeliv på stedet, var de menneskelige og økonomiske omkostninger for Japan enorme.
17-03-2026 12:29
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
En anden ulykke var Tjernobyl, der ligger i Ukraine. Her er konsekvenserne:

Tjernobyl-ulykken i 1986 kostede 31 mennesker livet umiddelbart, mens FN-rapporter anslår op mod 4.000-9.000 dødsfald på sigt grundet stråling. Greenpeace vurderer dog langt højere dødstal. De økonomiske omkostninger var enorme og løb op i hundredvis af milliarder dollars i oprydning, genhusning og tabt energi.

Dødstal (omdiskuteret):
Umiddelbare dødsfald: 31 personer (brandfolk og medarbejdere).
FN's (Chernobyl Forum) rapport: Estimerer ca. 4.000 dødsfald i alt blandt oprydningsarbejdere og befolkningen i de mest forurenede områder.
Langtidsvirkninger: Mere end 700 tilfælde af skjoldbruskkirtelkræft hos børn blev konstateret i årene efter.
Alternative estimater: Greenpeace og andre organisationer har opereret med tal op mod 93.000 eller højere, da de inkluderer senere kræfttilfælde i hele den berørte befolkning.

Økonomiske konsekvenser:
De økonomiske omkostninger for Hviderusland, Rusland og Ukraine var astronomiske, dækkende over oprydning, konstruktion af "sarkofagen" over reaktor 4, evakuering af over 100.000 mennesker og tab af landbrugsjord.
Nøjagtige beløb varierer, men der er tale om hundredvis af milliarder af dollars, når langsigtede sundhedsudgifter og tabt produktion medregnes
17-03-2026 12:34
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
En tredje meget voldsom atomkraft ulykke var Three Mile Island værket i USA.

Konsekvenser:

Three Mile Island-ulykken i 1979 var den mest alvorlige ulykke i amerikansk kommerciel kernekraftshistorie, men den medførte ingen direkte dødsfald eller tilskadekomne.

Her er de vigtigste fakta om ulykken:
Døde: Der døde ingen personer som direkte konsekvens af selve nedsmeltningen. Eksperter konkluderede, at de små mængder radioaktiv gas, der blev frigivet, ikke var nok til at forårsage målbare helbredseffekter for lokalbefolkningen.
Oprydningsomkostninger: Oprydningen efter delvis nedsmeltning af reaktor 2 (TMI-2) startede i 1979 og varede 14 år (afsluttet i 1993). Den samlede oprydningspris løb op i over 1 milliard dollars.
Samlede økonomiske konsekvenser: Udover den direkte oprydning omfattede ulykken tab af selve reaktoren og enorme ekstraomkostninger for energiselskabet, hvilket har fået nogle skøn til at vurdere de samlede økonomiske konsekvenser til at være langt højere (10-60 milliarder dollars i branchen samlet set).

Selvom der ikke var direkte dødsfald, førte ulykken til enorme ændringer i sikkerhedsprocedurer og uddannelse af operatører i atomkraftværker
Side 2 af 4<1234>

Deltag aktivt i debatten Atomkraft- fordele/ulemper:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Anti-atomkraft lobbyen - en velorganiseret og kulsort frygtlobby117-03-2026 11:29
Hvorfor atomkraft er bedre end vind og sol622-02-2026 11:13
CO2 kan anvendes bevidst med fordele029-10-2024 19:37
Er atomkraft farlig?16027-04-2019 12:15
Hvilke fordele er der ved jordvarme?205-10-2018 11:31
Artikler
Holger Skjerning: Kernekraft tilbage i energidebatten?
Atomkraft
Hvorfor udbygger Danmark den vedvarende energi – og ikke atomkraft?
Bør atomkraft komme på tale?
NyhederDato
Bill Gates ind i klimakampen med atomkraft15-02-2010 09:48
USA vil reducere CO2-udslip med atomkraft13-01-2010 13:03
Atomkraft på vej tilbage – nu som klimaløsning25-11-2009 10:05
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima
35% [546 Stemmer]

Ingen større påvirkning
14% [221 Stemmer]

Øget opmærksomhed om klima
40% [617 Stemmer]

Andet/Ved ikke
11% [173 Stemmer]

Stemmer: 1557
Start: 21-04-2020

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik