Bærbar computer uden batteri.!21-05-2025 14:13 | |
Jakob★★★★★ (9841) |
Ved du godt, at din bærbare computer med meget stor sandsynlighed kan køre uden batteri, hvis den i stedet blot tilsluttes en strømforsyning.? Do Laptops Work Without a Battery? (Yes - Here's How!) https://youtu.be/ydPDowEk_bM?feature=shared På min Dell med MX-Linux kan jeg blot pille batteriet ud, uden at ændre i opsætningen, så det kan dårligt blive nemmere. Sådan gætter jeg nok også på, at det er for de fleste computere med Windows, og på trods af, at det er Windows, så vil der nok stadig kun være ringe risiko for, at computeren bryder i brand, hvis man gør forsøget. Det bliver sandsynligt blot, som for mange andre stationære computere, at hvis el-nettet falder ud, så slukker computeren øjeblikkeligt. Det sker heldigvis ikke så ofte. Faktisk husker jeg kun en enkelt gang. Derimod har jeg to gange oplevet, at et batteri er blevet så dårligt, at selvom der samtidigt var tilsluttet ekstern strømforsyning, så gik computeren i sort med et brag. Og med den statistik kan man på en måde hævde, at det er mere usikkert at køre med batteri end uden. Jamen, hvad så med batteriet, hvis det ikke fejler noget.? Det er netop også en meget vigtig pointe, at ud over i nogle tilfælde helt at kunne undvære et batteri, så gælder der, at batteriets levetid kan som regel forlænges betydeligt, hvis det opbevares under optimale forhold på lager frem for at være monteret i computeren. Min ven AIner har været behjælpelig med en beskrivelse af lagerforhold og konsekvenser: [quote] ✅ 1. Oplad til ca. 50–60% før opbevaring Ikke fuldt opladt (100%) – det belaster cellerne over tid. Ikke helt afladt (0–20%) – risiko for dybdeafladning og permanent skade. 50–60% er sweet spot for langtidsopbevaring. ✅ 2. Opbevar køligt og tørt Ideel temperatur: 10–20 °C – Et køligt skab, en skuffe, eller endda i en antistatisk pose i køleskab (med tætsluttende, tør beholder og ingen kondens), hvis du virkelig vil nørde den. Undgå varme: Temperaturer over 30 °C skader batteriets kemi markant over tid. ✅ 3. Hold fugt væk Brug evt. en tør pose med silica gel eller anden fugtabsorberende pose. Undgå opbevaring i kældre eller udhuse, hvor fugt og temperatur varierer meget. ✅ 4. Genoplad (lidt) hver 3–6 måned Lithium-batterier selvaflader en lille smule over tid. Hvis batteriet kommer under ca. 2.5V pr. celle, kan det blive uopretteligt skadet. Tjek hver 3–6 måned og genoplad til ~50–60%, hvis nødvendigt. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Battolyser - nyt batteri der laver brint. | 0 | 22-05-2025 14:37 |
Energy Dome - CO2 batteri | 0 | 27-02-2025 21:51 |
Pajero SUV uden diesel eller batteri, Free energi? | 8 | 05-07-2024 08:32 |
Nyt vandbaseret batteri der er bedre end Li ion | 3 | 07-08-2023 18:32 |
Er et solcelleanlæg med batteri i midt 2023 stadig en god idé? | 2 | 30-05-2023 11:58 |
Nyheder | Dato |
Elbiler skal skifte batteri - ikke lade op | 19-05-2009 11:38 |
Stor computer-producent bliver CO2-neutral | 12-08-2008 07:53 |