Husk mig
▼ Indhold

Bedre udnyttelse af VE

Bedre udnyttelse af VE15-12-2025 17:12
Euro
★★★★☆
(1787)
Jeg undersøgte lige forskellen i elpriser mellem øst og vest Danmark på nettet. (tror det hed eltjek).

Jeg kunne se at prisen vest for storebælt per måned var 1500kr. for 8000kwt årligt, mens prisen øst for var ca. 1800. 20% lyder måske ikke af meget men...

Hvis prisen man betaler for el, transport regning og profit udgør 1/3 og staten tager 2/3 af prisen fra vest Danmark, så har de en regning på 500kr.

I øst betaler man det samme i afgift på nær moms, så deres regning er i runde tal 800kr. for det samme altså en 60% højere pris for deres el end vest Danmark.

Derfor burde man gøre mere for at udligne denne forskel.

Det kunne man gøre ved, at garantere at virksomheder og boligforeninger der ønsker det, kan købe et sodium-ion batteri (salt) og komme ind under en ordning, hvor staten opretter et elselskab, der i døgnets billigeste timer, leverer strøm til batterierne til en fast pris på 30øre/kwt uden transportafgifter og alt det andet. Det lyder urimeligt, men faktisk så er prisen ofte negativ, og der er transport også billigt, så det er mest prisen for regning og profit der tages ud. Og vi opkræver transportafgifter fordi vi vil udbygge elnettet så det kan klare elmængden mellem 17-21. Hvis virksomheder osv. køber deres el når der ikke er pres, så fjerner de behovet for at udbygge elnettet. Derfor er det rimeligt at de ikke betaler.

Og så koster et batteri ca. 14øre/kwt dagligt, og køber man så strøm til 30øre, så får man billig strøm til 44øre/kwt, mens at mølleparkerne får en bedre mindstebetaling for deres strøm, og der er måske møller der får lov at snurre.

Og når så VE ikke kan levere, så er en større del at forbruget dækket af batterier, så der skal erstattes mindre energi med afbrænding eller import.
15-12-2025 19:21
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Ja, nogle steder kan det helt klart regne sig, at flytte noget af overskuddet fra når der er mere end rigeligt, til tidspunkter hvor der er mere trængt. Især nu hvir batteri priserne er kommet så langt ned som de er.

Der er vist allerede ansøgninger på ca. 6GW af batterier i kø i Danmark.

I Tyskland er køen for batterier på over 600GW.

Regner man med ca. 3 timers kapacitet per GW, så giver det 1,8TWh, det ville teoretisk kunne holde Danmark kørende i en lille uge.

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun uvidende og uforstående nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
16-12-2025 00:43
Jørgen Petersen
★★★★★
(7748)
Selv steder som f.eks. Carlifonien, hvor man blot skal gemme strømmen natten over, kan man ikke få økonomien i disse batterianlæg til at hænge sammen.
16-12-2025 11:09
Euro
★★★★☆
(1787)
Er det ikke fordi strøm i Californien er så billigt, at forskellen mellem laveste dagspris og højeste dagspris er så lille, at batteriets pris gør det dyrt?

Det er ikke alle lande der har forskel i prisen på el, som vi har det i Danmark. Da jeg arbejdede i USA (over nettet) var prisen på el i Texas 7cents/kwt døgnet rundt, så man kunne lade til 7c og så sælge til 7c senere.

I Danmark kan vi godt få økonomien til at hænge sammen, specielt fordi vi skaber en yderligere forskel på op til 1,20kr. mellem høj og lav, ved vores transportafgifter.
16-12-2025 11:14
Jørgen Petersen
★★★★★
(7748)
Du glemmer, at vi her har meget længere opbevaringstider på strømmen og derfor langt færre op- og afladninger.

Lad os snakke ved den dag sådanne anlæg er blevet opført uden statsstøtte.
16-12-2025 21:27
Euro
★★★★☆
(1787)
Det var da en værre gang vrøvl Jørgen. For det første er spotprisen per kwt ofte ca. 15øre om natten og måske en krone mellem 17 og 21. Derudover er transportudgiften om natten nede på tror det var 12øre mens den mellem 17 og 21 er på 120øre.

Det betyder at hvis du blot vil dække din egen virksomheds forbrug mellem 17 og 21, så kan man spare 193øre i timen per Kwt. Heraf skal man bruge 14øre på et batteri.

Nu nævner Robert jo at der er bestilt 6GW batterier, jeg har ikke hørt om at vi giver statsstøtte til batterier, så der er nok folk der ved noget du ikke ved, siden de bestiller dem...i øvrigt HAR jeg allerede hørt om en godsejer, der har opsat en stribe batterier på sit gods for at handle strøm.
16-12-2025 21:32
Jørgen Petersen
★★★★★
(7748)
Det er da naivt at tro, at man bare kan opstille nogle batterier, og så er alle problemer med den ustabile strømproduktion løst.
16-12-2025 22:47
Euro
★★★★☆
(1787)
Jeg forventer det vil løse en del af problemet, ved at fjerne en del af af problemet, så er det tilbageblevne problem mindre.

Og i dag er problemet jo altså ikke større end vi indtil videre kan håndtere det.

Hvis vi f.eks. opsætter 6GW på sjælland, og sjælland forventer at bruge 12GW totalt mellem 17-21, så vil de 6GW kunne erstatte 50% af elforbruget, hvilket svarer til, at sjælland blot skal importere 1,5GW i timen mellem 17-21, hvilket modsvarer forbruget om natten.

Og så er det ikke nødvendigt at udbygge elnettet lige pt. Så derfor kan vi også reducere transportafgiften, som primært er indført pga flaskehalsen i elnettet mellem 17-21.
17-12-2025 08:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(7748)
Vi har bare meget høje el-priser mål hos forbrugerne.

Rent teknisk er det ikke muligt at have lave el-priser og en stor andel af sol- og vindenergi. Det er som at blande olie og vand. Det går ikke.
17-12-2025 13:26
Robert Wagner
★★★★★
(5186)
Jørgen Petersen skrev:
Vi har bare meget høje el-priser mål hos forbrugerne.

Rent teknisk er det ikke muligt at have lave el-priser og en stor andel af sol- og vindenergi. Det er som at blande olie og vand. Det går ikke.

Det må du hellere fortælle til de fem US stater, som ligger på over 40% vedvarende...

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun uvidende og uforstående nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

17-12-2025 13:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(7748)
Jeg ved godt at der er nogle få prærie-stater i USA, som har meget gunstige forhold for vindenergi. Men det er ikke det generelle billede. De er nærmere undtagelsen, som bekræfter reglen.

Deltag aktivt i debatten Bedre udnyttelse af VE:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kummefryser på billig VE-strøm731-01-2026 16:41
Et par ord om energi udnyttelse3721-11-2024 10:06
Samfundsøkonomiske konsekvenser af VE1807-03-2018 21:12
Bæredygtige danske VE-alternativer til vindmøller013-07-2011 17:06
Kan dansk handlingsplan for VE på transportområdet nå EU-mål?227-06-2010 14:52
Artikler
Oprettelse af VE-Rådet 1991
Prøvestationer for VE og information om VE
VE-Initiativudvalg i Teknologirådet 1980
NyhederDato
VE-loven vedtaget med bredt flertal18-12-2008 12:53
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik