Husk mig
▼ Indhold

Bier er til blomsterne og biavlerne er til rotterne


Bier er til blomsterne og biavlerne er til rotterne27-02-2019 17:46
kfl
★★★★★
(2167)
Bier er til blomsterne og biavlerne er til rotterne

Hvoraf denne provokerende overskrift?

Fakta er, at der er umuligt at tjene penge på biavl i Danmark, dels på grund af import af billig honning fra bl.a. Kina, dels på grund af pesticider og dels på grund af livsbetingelser for honningbier i Danmark. Når rapsen er afblomstret, sulter bierne på grund af monokulturer uden blomster.

Hvorfor inddrage biavl i klimadebatten?
Biavl er vigtig af hensyn til fødevare produktionen. I dag regner man med at biavleren bidrager med en omsætning på ca. 1 milliard kroner primært via bestøvning af kulturplanter. Hvis der ikke fandtes bier, vil det går voldsom ud over biodiversiteten.

For at undersøge denne provokation, har jeg samlet dokumentation til belysning af overskriftens provokation.

Antal bier i Danmark 1860-2018
Den følgende graf viser udviklingen i antal bier i perioden 1860-2018.



Denne graf er stykket sammen af forskellige kilde herunder data fra Per Kryger, Århus Universitet. Det store antal bistader omkring 2. verdenskrig skyldes dels at bivoks blev brugt til ammunitionsbælteren i 2.verdenskrig og dels at biavlerne fik adgang til sukkerrationeringer til deres bier og til privatforbrug.

Varrora-miden blev introduceret i 1984, men den har tilsyneladende ikke haft den store effekt på antal bistader, men bag dette skjuler sig en indsats vedr. bekæmpelse af bisygdomme.

I perioden 1864 – 1920 tilhørte Sønderjylland Tyskland. Der er så vidt jeg ved ikke korrigeret for dette i antal bistader.

Antal bistader ligger i dag på omkring 150,000 og der sker import af bistader fra Tyskland til bestøvning.

Den Kemisk Industri og bier
Den kemiske industri, Bjørn Lomborg, Bæredygtig Landbrug har igen og igen påstået, at der er masser af bier i Verden og indirekte påstået "ja så kan man bare sprøjte løs med neonikotinoider". Her er et link til Bæredygtig Landsbrugs formidlingen af dette budskab Verden vælter sig i honningbier.

Dette budskab er analog til følgende vedr. vand.

Verden vælter sig i vand.

Der er korrekt, men det er også korrekt, at der findes store ørkenområder.

Ifølge FAOSTA , er der områder/lande, hvor bestanden af honningbier er under pres og der er også områder, hvor en vækst i bestanden. Hvor vidt dette er udtryk en egentlig vækst, en fejl i FAOSTAT estimationsmetode eller blot forbedrede registreringer er et åbent spørgsmål. Ca. 50% af alle de tal vedr. antal bistader er estimeret af FAOSTAT selv.

Indberetning af bistader til FAOSTAT og Jakob Ellemann Jensen
Det bemærkes, at der ikke i dag sker indberetninger til FAOSTAT, hverken af antal bistader eller tons honning. Jeg har pt. et spørgsmål til Miljøminister Jakob Ellemann Jensen vedr. indberetninger til FAOSTAT. Det er uforstående, at Danmark ikke automatisk understøtter FN ved at indberette tal vedr. biavl til FAOSTAT. Du kan se dokumenterne vedr. spørgsmålet til Miljøministeren Sprøgsmål til og svar fra Jakob Elleman Jensen

Her skal blot vises et uddrag af Ministerens første svar:

Danmarks Statistik oplyser, på forespørgsel fra Landbrugsstyrelsen, at der generelt ikke er et krav om indberetning af antallet af bistader til FAOSTAT, og der er ifølge Landbrugsstyrelsens oplysninger heller ikke er blevet anmodet fra FAOSTAT om at fremsende den nævnte oplysninger.


Irina Kovrova, Statistician, FAOSTAT har svaret mig følgende:

Denmark has never provided us any official data of the number of beehives in the country, that is why FAOSTAT doesn't report the beehives data for Denmark.


Jeg forstår Irina Kovova's svar på den måde, at man faktisk forventer at få indberetninger fra Danmark, men aldrig har fået dem.

Jeg følger op på sagen.

Årsagen til at jeg er ved at studere bier og biavl skyldes flere ting herunder "Anvendelse af FAOSTAT til analyse af udviklingen i antal bistader", "Mandelproduktion i USA", "Neonikotinoider" og "Manuka -honning". Noget af dette vil blive vist på Klimadebat på et tidspunkt.

For dem der vil undersøge udviklingen i antal bier i Danmark eller Worldwide, har jeg fundet nogle links/dokumenter af interesse:

Links:
Rapport om Dansk Honningproduktion, En SWOT analyse

Viden syntese om honningbier, Danmarks Jordbrugs Forskning Forskningscenter Flakkebjerg

Udviklingen i antal bistader i New Zealand Manuka og Raps Honning

FAOSTAT - Antal bistader i EU og Colony Collapse Disorder

Link til bi dokumenter


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret af branner d. 29-10-2019 17:17
07-03-2019 17:12
kfl
★★★★★
(2167)
Her er et link til en bemærkning vedr. biavl fra 2007, dvs. gammel nyhed

Dansk honning under pres Der er ikke honningbier nok til at dække bestøvningsbehovet i Danmark
07-03-2019 17:16
kfl
★★★★★
(2167)
The Gardian 30 juni 2017:
Nye studier: Pesticider skyld i biers massedød


Det tyder på, at neonicotinoid, som er vandopløselig, spreder sig fra markerne til det omgivende miljø, hvor det bliver optaget af andre planter, som er meget attraktive for bier,« siger forskningsleder, Nadia Tsvetkov, fra York University, Canada, til The Guardian.



De canadiske forskere fandt også, at forskellige pesticider, der er blandet sammen, er endnu mere skadelige for bierne end ren neonicotinoid: Når insektgiften var blandet med et andet pesticid, fungicid boscalid, som dræber svampe, var det dobbelt så giftigt for bierne.

Redigeret d. 07-03-2019 17:19
RE: Budget Honning25-03-2019 15:56
kfl
★★★★★
(2167)
Ser er for en mærkat for Budgethonning
25-03-2019 16:09
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jeg vil da godt komme med et indspark til dine observationer.
Det lader til, at bier har en ret lav placering på værdiskalaen hos alle de "grønne" mennesker her på sitet. Det er egentlig paradoksalt, at når angsten for at CO2 emissionen skal gøre livet umuligt på planeten, så overser man tilsyneladende, at uden bier og andre bestøvende insekter, så dør vi sandsynligvis af sult i stedet for af varme, vildt vejr og oversvømmelser.
25-03-2019 16:53
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Krutzou

God observation.

Det er også ligegyldigt, at der bliver svindlet med honning via import af sukkervand fra Kina og at frugtavlere ikke kan få bestøvet deres afgrøder.
26-03-2019 13:44
Krutzou
★★★☆☆
(515)
I min barndom, i halvtredserne, kunne man købe et produkt som hed Kunsthonning. Det havde, så vidt jeg ved, intet med honning at gøre, men det var billigt og sødt og havde en konsistens som gjorde det let at smøre på brødet i modsætning til honning, som var stenhårdt.
Jeg har svært ved at tro på, at man importerer sukkervand fra Kina. Hvad skulle formålet være? Måske du mener sukkervand i form af kunsthonning? I det hele taget forstår jeg ikke at nogen tør spise importerede fødevarer fra Kina. Men det må jo være op til folk selv.
26-03-2019 19:03
Niels K
☆☆☆☆☆
(3)
Først tak til kfl for arbejdet med at hjælpe bierne samt dette indlæg. Jeg har læst mange videnskabelig undersøgelser, der alle slår fast at bier og insekter dør i stor stil pga pesticider. Formentlig også derfor bestanden af fugle er faldet drastigt de sidste 50 år. Hvis vi skal pesticiderne til livs kræver det at forbrugerne forstår at de indirekte støtter drab, stigning i kræfttilfælde, forurening mm, når de køber ikke økologiske produkter. Men at overbevise og forklare forbrugerne denne sammenhæng kræver stor vidensdeling samt globale kampagner. Lad os håbe for vores alles sundhed og fremtid, at vi går en politisk fremtid i møde, der støtter 100 % økologi samt ressourcer til viden om omlægning til økologi mm.
RE: Europæisk Honning fra Jacobsen /Brugsen?14-04-2019 17:37
kfl
★★★★★
(2167)
Et udvalg af honning i Brugsen i Hornbæk.



Bemærk, at der er noget der hedder Europæisk Honning. Det er formodentlig
honning indirekte importeret fra Kina. Priser er ca 50% af prisen på Dansk Honning.

Jeg savner en varedeklaration og dokumentation for, at det blot ikke sukker med lidt farve og klister, der sælges.

Ud over den danske honning til 55 kr. yderst til højre, var der en anden hylde et andet sted i Brugsen, hvor man også viste Dansk Honning til 55 kr. Jeg føler op på dette.


Der findes en stor grossist, der sælger honning, nemlig Jacobsens Honning. Dette firma må ikke forveksles med Biavler Jacobsen fra Allerød.

Det siges, at grossisten Jacobsen Honning han har stoppet al indkøb af Dansk Honning til stor skade for Biavlerne.

Jeg skal grave mere i dette og måske få myndighederne til at chekke, hvad den gode grossisten Jacobsen sælger.

Gid der er nogen på Klimadebat, der vil grave lidt i Jacobsen således, at Klimadebat kan leve op til "Kun tåber frygter ikke Klimadebat".
Redigeret af branner d. 29-10-2019 17:17
14-04-2019 22:29
Jakob
★★★★★
(9281)
­



kfl skrev:

Jeg skal grave mere i dette og måske få myndighederne til at chekke, hvad den gode grossisten Jacobsen sælger.



Du kan måske blot spørge firmaet direkte.
På deres hjemmeside ser det ud til at være en smal sag at få ærlige informationer:


https://jakobsens.com/da/om-jakobsens/vaerdier/
Troværdighed - Vi sætter handling bag ordene

Vores fundament er traditioner, viden og erfaringer.
Vi er åbne og ærlige – også når det er svært.
Vi er kompromisløse, når det gælder om at gøre det, vi siger.




­
RE: Svindel og bedrageri ?16-04-2019 16:29
kfl
★★★★★
(2167)
Jacobsens Honning kontrolrapporter
Kontrolrapport 01.6.2017
Kontrolrapport 28.9.2017
Kontrolrapport 20.11.2018
Kontrolrapport 05.3.2019

Kontrolrapporten er ændret den 13-03-2019.
Honningen er fra lande i og udenfor EU, men etiketten er mærket med dansk flag og med teksten "Dansk Produceret".

For mig lyder som om, at man har om pakket honningen om/hældt på anden emballage og derfor kalder man den Dansk Produceret.

Er det ikke bedrageri ?
Redigeret d. 16-04-2019 16:43
18-04-2019 21:21
Jakob
★★★★★
(9281)
­



kfl skrev:
For mig lyder som om, at man har om pakket honningen om/hældt på anden emballage og derfor kalder man den Dansk Produceret.

Er det ikke bedrageri ?


Hvis det vitterligt er foregået sådan i stort omfang, så vil jeg nok nærmere betegne det som groft bedrageri.
Men jeg ved ikke, hvordan myndighederne ser på det. Hvis det kun er engang imellem og ikke er blevet påtalt tidligere, så skulle det såmænd ikke forbavse mig, hvis reglerne efterhånden er blevet så virksomhedsvenlige, at det blot anskues som en mindre uorden i rutinerne.



­
RE: Extrabladet slår til...19-04-2019 08:50
kfl
★★★★★
(2167)
Ekstrabladet har taget sagen op om svindel med honning:

Raser over fup: 'Dansk honning' er fra Brasilien
19-04-2019 10:02
Jakob
★★★★★
(9281)
­



kfl skrev:
Ekstrabladet har taget sagen op om svindel med honning:

Raser over fup: 'Dansk honning' er fra Brasilien



Nu må jeg indrømme, at skandalen i mine øjne har foretaget et kvantespring.
Ikke så meget fordi det er hændt eller er endt i Ekstrabladet. Men fordi det er foregået med Fødevarestyrelsens tilladelse.
Det er jo ganske absurd og undergravende for tilliden til dansk varedeklaration.

Og set i lyset af manglen på dansk honning, og at danske biavlere derfor måtte forvente en højere afregningspris, bliver det kun langt mere alvorligt.
Det burde ikke være muligt for en styrelse at dumme sig så meget.

Men det er da godt, at det kommer frem før folketingsvalget, så befolkningen kan se, hvordan regeringen håndterer de økologiske problemer, som deres kemisk giftige landbrugslovgivning påfører landet.



https://ekstrabladet.dk/kup/raser-over-fup-dansk-honning-er-fra-brasilien/7602944
en stor aktør i fødevareindustrien har fået Fødevarestyrelsens tilladelse til at fuppe de forbrugerne, som Fødevarestyrelsen ellers skulle beskytte mod fupnumre.





­
20-04-2019 14:28
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg tror at sagen nu eksploderer i medierne i løbet af de næste 14.dage. Folk er meget vrede over den falske varebetegnelse. Idet Gylle.dk har fat i sagen.
Redigeret d. 20-04-2019 14:30
08-05-2019 10:25
Jakob
★★★★★
(9281)
­



Der er nok nærmere så mange andre fødevareskandaler med falske deklarationer, at medierne ikke kan følge med.

Kontant: Vandede kyllinger i køledisken
https://www.dr.dk/tv/se/kontant/kontant-11/kontant-2019-05-07

Men netop svindel med honning er mere alvorligt end så meget andet, fordi mangel på dansk honning er et symptom på en langt mere omfattende og dødelig sygdom i vores økosystem.
Og når denne honning mangel skjules for borgerne, så skjuler man også den økologiske sygdom på samme måde, som hvis man skjuler en kræftsvulst på et røntgenbillede ved at fabrikere falske billeder.





­
RE: Slut med danske flag på honning fra udlandet23-10-2019 07:55
kfl
★★★★★
(2167)
Fødevareminister Mogens Jensen vil have ændret den danske fortolkning af mærkningsreglerne for honning, så forbrugerne ikke bliver vildledt, når de køber honning fra andre lande.

Slut med danske flag på honning fra udlandet

Der er flere, der har påpeget urimeligheden i reglerne for mærkningen "dansk produceret", herunder Ekstrabladet, Dansk Biavlerforening og Klimadebat. Det er muligt at mine og andres indlæg på Klimadebat har medvirket til beslutningen.

Ministeriet har længe været klar over utilfredsheden med de gældende regler, bl.a. på grund af mine aktindsigter og saglige telefonsamtaler. Ministeriets embedsmænd var meget klar over problemstillingen, men de kunne ikke uden videre ændre reglerne. Det kan de nu med politisk opbakning.

Løseliget sagt har der være et par tusinde opslag på de poster på Klimaddebat, der omhandler bier. Hvis man tæller personer, er det nok lang mindre. Branner kan måske sige noget mere.

Stor tak til fødevareminister Mogen Jensen for at tage sagen op.



KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 23-10-2019 08:12
23-10-2019 18:18
Peter Poulsen
☆☆☆☆☆
(20)
Jeg kan ikke se klimarelevansen af dette indlæg, men siden det nu lilgger her....
Det er ikke længe siden at nyhederne kunne berette om at danske biavlere brændte inde med store mængder honning.
Honningproduktion, og dermed bierne i Danmark, trives åbenbart fint.

Ang. Kina, så så jeg for et stykke tid siden en dokumentar om Kinas fusk med at tilsætte sukker til honning for at øge mængden.




Deltag aktivt i debatten Bier er til blomsterne og biavlerne er til rotterne:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Konkurrencen mellem honning bier og vilde bier1713-12-2019 10:11
Landbrug & Fødevare om bier021-03-2019 12:13
Udvikligen i antal bier World Wide, USA og Canada.Mandelproduktion103-03-2019 14:42
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik