Husk mig
▼ Indhold

Billig miljøvenlig strøm tak..!



Side 2 af 4<1234>
15-01-2022 16:31
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvis nogle orker at læse Energistyrelsens strategi på Smart grid området så er her muligheden se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf
Skulle nogle have det fornødne overskud hører undertegnede gerne konklusionen af dette mamutværk.
Redigeret d. 15-01-2022 16:46
15-01-2022 22:26
Jakob
★★★★★
(9267)
­




delphi skrev:
Hvis nogle orker at læse Energistyrelsens strategi på Smart grid området så er her muligheden se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf
Skulle nogle have det fornødne overskud hører undertegnede gerne konklusionen af dette mamutværk.



Den er fra 2012 og har efter min mening længe trængt til at blive revideret og opdateret.


https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf

Side 4:

Den væsentligste forudsætning for, at forbrugerne kan akti-
veres er, at de får mulighed for at blive timeafregnet frem
for skabelonafregningen i dag, hvor forbrugerne generelt
betaler den samme elpris uanset hvornår på døgnet, de
forbruger el. For at kunne timeafregne forbrugerne skal de
have installeret fjernaflæste timeelmålere.



Ja, man må da sige, at der pt er rigtig god mulighed for at blive aktiveret, fordi det hele kører manuelt.

Sæt vækkeuret til at ringe hver time hele natten. Når du bliver vækket, så kan du stå op og tænde en computer for at finde den momentane elpris, så du kan se, om den er lav nok til at starte vaskemaskinen, eller om du bare kan gå i seng igen og få 50 minutters søvn, indtil vækkeuret ringer igen.

Det er, om jeg så må sige... dybt godnat...



Side 10:

Når elhandelsvirksomheder, aggregatorer og serviceud-
bydere kan udbyde nye services forbundet med ekstern
styring af kundernes elforbrug, vil der være behov for
øget kommunikation mellem elforbrugende enheder og
elmålere. Det skal i den forbindelse sikres, at aggregatorer
og serviceudbydere får mulighed for at agere på lige fod
med elhandelsvirksomhederne, der allerede opererer som
kommercielle aktører. En central forudsætning herfor er
mulighed for at koble en elmåler til det eksisterende net
til brug for særskilt afregning af strømmen eksempelvis
for en elbiloperatør.



Aggregatorer og serviceudbydere... Jeg skønner, at det nemt bliver for dyrt for private, når virksomhederne også skal leve af det.

Jeg har også svært ved at se meningen med særlige udbydere af strøm til elbiler med mindre der skal gives rabat på fossilstrøm, og det er jeg grundlæggende imod.



Side 11:

Elmålerne skønnes at ville koste gennemsnitligt 1325 kr.


Det gør de sig mange bekymringer om. Jeg synes, at det er røv billigt.!

Men den kan jo heller ikke engang vise elprisen eller kommunikere den videre til en anden enhed ( et modul ) endnu.



Side 11:

Derudover vil fleksibilitetsprodukter og -services forbun-
det med ekstern, fleksibel styring af elforbruget medføre
et behov for 3. partsadgang og øget kommunikation via
internettet mellem elforbrugende enheder og elmålere.



Der er åbenbart lagt op til en kommunikation med elmåleren.

Det er også godt, at de har øje for fleksibilitetsprodukter. Det må derfor undre, at man ikke ser meget til dem på markedet endnu.

Jeg mener, at de har for travlt med at overvåge og styre det hele eksternt af en 3. part.
De skriver om forbrugerkomfort. Men jeg opfatter det nærmere som unødig berøringsangst og begrænsende for den enkeltes handlemuligheder for klima og økonomi.


Det må vel være indlysende, at elforbrugerne er bedre til selv at vælge tidspunkter for deres elforbrug end andre udefra, som skal gætte sig frem på basis af sidste uges elforbrug.?





­
15-01-2022 23:03
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja, man må da sige, at der pt er rigtig god mulighed for at blive aktiveret, fordi det hele kører manuelt.

Sæt vækkeuret til at ringe hver time hele natten. Når du bliver vækket, så kan du stå op og tænde en computer for at finde den momentane elpris, så du kan se, om den er lav nok til at starte vaskemaskinen, eller om du bare kan gå i seng igen og få 50 minutters søvn, indtil vækkeuret ringer igen.

Det er, om jeg så må sige... dybt godnat...


Det er faktisk mærkelig at man overhovedet ikke kan købe nogle simple tekniske dele, der kan starte og stoppe forbrugsenheder i hjemmet, efter de el-priser der er på Nordpool. Eller at nogle ikke har sat det mere i system, så brugerne kunne købe noget som kan det ønskede, nemlig starte og stoppe efter el-priserne på Nordpool.

Der er ikke det simple Starter-Kit med enheder til hjemmets el-forbrugere, herunder en hjemmeside hvor de skulle kunne konfigureres omkring hvornår de skulle starte og stoppe. Herunder at anlæg som varmepumper som kan 'tale med' internettet at de også skulle kunne startes og stoppes.

SMS-styret Relæ, som altså kan tænde og slukke via en SMS-tekstbesked



Når man har Energinet' Datahub hvor der kan trækkes alle de data ud man ønsker, så burde det være en smal sag, at lave så brugerne selv kan lave en tabel for hvornår deres forbrugsenheder skal starte og stoppe de kommende 24 timer!!

Morgendagens priser for Vest


Redigeret d. 15-01-2022 23:35
16-01-2022 15:42
Jakob
★★★★★
(9267)
­


@delphi


Når det handler om at styre de strømforbrugende enheder ( fleksibilitetsprodukterne ) lokalt, så mener jeg nok, at hverken SMS eller wi-fi er den rette vej at gå.

SMS er ikke gratis, og det fordrer et abonnement på et simkort til hver enhed.

Wi-fi er måske ikke pålidelig nok, og der vil nok være mange, som skal købe flere repetere for samtidigt at kunne nå ud til f.eks. varmepumpe, fyr og garage.



Jeg stemmer nærmere for en løsning, hvor der anvendes en lokal sender i styringsmodulet og ved enhederne modtagere, som kun kan modtage besked fra modulet.



Bliver det dyrt at tænde og slukke for enheder på den måde..?

Nej, det skulle gerne blive både nemmere og billigere, fordi der ikke er et abonnement at betale, og der er heller ikke software, som løbende skal opdateres.

Når det først er installeret, så kan det passe sig selv, indtil man ønsker at rette i betingelserne for, hvornår der skal tændes eller slukkes.



Blot for at vise, hvor billigt det kan gøres med en fjernbetjening:

https://www.harald-nyborg.dk/sartano-stikkontakt-fjernbetjent-hvid-3-stk
Stikkontakt fjernbetjent hvid 3 stk.
3 modtager + 1 fjernbetjening
128,00 kr



Og blot for at vise, hvor billigt der kan skabes en god rækkevidde:

https://www.harald-nyborg.dk/stevison-r8-walkie-talkie
STEVISON - R8 walkie-talkie
Rækkevidde op til 5 km
198,00 kr


Jeg ved godt, at der skal en del mere til især i styringsmodulet, som skal kunne programmeres og modtage oplysning om den timepris, som det skal styre efter.

Men i princippet ser jeg modulet på samme måde. Når det først er programmeret, så skal det kunne passe sig selv. Det skal helst heller ikke være afhængigt af SMS hver time eller wi-fi eller en anden computer, som er tilkoblet internettet. Hvis elmåleren i forvejen har et simkort, som jeg ikke kender til, så må jeg nok leve med det. Men jeg mener stadig, at timeprisen bør oplyses til forbruger og modul via elmåleren.




­
17-01-2022 13:36
Jakob
★★★★★
(9267)
­




Jakob skrev:
­




Svar fra elselskabet Nrgi.


Relevant udpluk af min forespørgsel:



Hej Nrgi


Jeg søger et elselskab, som kan levere strøm på andre betingelser end mine nuværende, og jeg har følgende ønsker:


1) Det skal være Flexafregning/timeafregning til den lavest mulige pris.

2) Jeg skal altid kunne aflæse den momentane pris pr. kWt.

3) Der skal medfølge, eller jeg skal kunne tilkøbe, et modul, som kan programmeres til at tænde og slukke for forskellige enheder alt efter hvad elprisen er.
Modulet skal meget gerne kunne styre enhederne trådløst og med stor rækkevidde.

F.eks.: Jeg installerer en rød og en grøn lampe i mit køkken. Og jeg programmerer modulet til at tænde den røde lampe, hvis prisen overstiger 2,75 kr, og hvis prisen kommer under 1.90 kr, så tændes den grønne.
Men det kan f.eks. også blive pillefyr, elvarme og vaskemaskine osv., som skal tændes automatisk, hvis elprisen bliver ønskværdigt lav.


I hvor høj grad har I et abonnement, som kan imødekomme mine ønsker.?

Send mig gerne information og links, så jeg kan læse mere om det.



På forhånd tak.



Relevant udpluk af svaret fra Nrgi:



Vedrørende punkt 3 er der umiddelbart ikke nogle udbydere der kan tilbyde dette, da det er en teknisk foranstaltning, der evt. skal installeres og kobles til din el-måler, dette skal du nærmere kontakte dit netselskab omkring.





Det var altså også en blindgyde. Og hvergang et elselskab melder pas, så er der på dette felt en udbyder mindre til at deltage i den fri konkurrence.

Jeg bør nok for en ordens skyld også kontakte netselskabet. Jeg er enig i, at det er dem, der er ansvarlige for elmålerne, og de bør derfor have meget travlt med at finde en god løsning.

Mit indtryk er, at de fuldstændigt glemte at tænke klimaomstilling og forbrugerøkonomi blot få år ud i fremtiden, før de udskiftede alle elmålerne. Og jeg skønner, at det i høj grad må være et udtryk for politisk forsømmelighed, som ligger ca. 14 år tilbage. Det står svagt for mig, at nogle politikere ( blandt andet Margrethe Vestager ) fik fremvist forskellige elmålere, så de havde mulighed for at vælge for danskerne.
Men nu må vi se.


I modsætning til elselskaber, så er valgmulighederne imellem netselskaber ofte meget begrænset.

For mit vedkommende er det meget nemt at vælge, fordi N1 er den eneste mulighed:

https://n1.dk/priser-og-vilkaar/vilkaar


Hvis nogen har et andet netselskab, så vil det selvfølgelig være interessant, hvis de undersøger, hvad de kan, og bringer det til dette forum.








Et udpluk af min mail til mit netselskab:






Jeg arbejder på at finde bedre betingelser for køb af strøm.


I den forbindelse er der blevet skrevet dette til nogle elselskaber:
------------------------
Jeg søger et elselskab, som kan levere strøm på andre betingelser end mine nuværende, og jeg har følgende ønsker:


1) Det skal være Flexafregning/timeafregning til den lavest mulige pris.

2) Jeg skal altid kunne aflæse den momentane pris pr. kWt.

3) Der skal medfølge, eller jeg skal kunne tilkøbe, et modul, som kan programmeres til at tænde og slukke for forskellige enheder alt efter hvad elprisen er.
Modulet skal meget gerne kunne styre enhederne trådløst og med stor rækkevidde.

F.eks.: Jeg installerer en rød og en grøn lampe i mit køkken. Og jeg programmerer modulet til at tænde den røde lampe, hvis prisen overstiger 2,75 kr, og hvis prisen kommer under 1.90 kr, så tændes den grønne.
Men det kan f.eks. også blive pillefyr, elvarme og vaskemaskine osv., som skal tændes automatisk, hvis elprisen bliver ønskværdigt lav.


I hvor høj grad har I et abonnement, som kan imødekomme mine ønsker.?

Send mig gerne information og links, så jeg kan læse mere om det.
------------------------



Men nu er jeg blevet henvist til jer, fordi I har ansvaret for elmåleren, som skulle kunne hjælpe med punkt 3 og sikkert også punkt 2


Hvad kan I bidrage med.?



På forhånd tak for svar.




­
­





Relevant udpluk af 1. svar fra mit netselskab (N1):


Det kan vi desværre ikke hjælpe med, fordi vi er et netselskab og vi har forsyningspligt og vi sælger derfor ikke strøm.

Du skal kontakte en EL handler for at få en pris på dette.



Det burde nok sende mig tilbage dertil, hvor jeg begyndte.

Men for at få mere fast grund under fødderne har jeg nu spurgt uddybende:



Må jeg forstå det sådan, at elmåleren godt kan modtage og vise timeprisen og sende den videre til en anden enhed, hvis et elselskab ønsker det.?

Har du evt. et link til en brugervejledning til vores elmåler.?





­
17-01-2022 13:46
Jakob
★★★★★
(9267)
­



delphi skrev:
Hvis nogle orker at læse Energistyrelsens strategi på Smart grid området så er her muligheden se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf
Skulle nogle have det fornødne overskud hører undertegnede gerne konklusionen af dette mamutværk.




Mens jeg venter på et svar mere fra netselskabet kunne jeg godt tænke mig at gå lidt mere i dybden med et par vigtige 'fleksibilitetesprodukter'.




Varmepumperegulering:

Findes der på markedet en luft/vand-varmepumpe, som kan tåle at blive tændt og slukket ved hovedafbryderen måske flere gange i døgnet.?

Jeg tvivler.

Derfor vil det nok være meget vigtigt, at man med 220 V signaler kan regulere varmepumpens fremløbstemperatur et antal grader op eller ned alt efter situationen på elmarkedet.

Findes der varmepumper, som er forberedt til dette.?

Jeg tvivler.


Jeg kan godt få det til at fungere nogenlunde alligevel, fordi min varmepumpeopstilling er forberedt sådan, at varmepumpen har sin egen lukkede kreds, og så kan jeg blot tænde eller slukke for cirkulationspumpen, som forbinder kredsen med centralvarmen.
Men det er da alligevel ikke tilfredsstillende med hensyn til varmetab, når varmepumpen ved hjælp af dyr strøm skal holde kredsen oppe på f.eks. 45 grader i 15 graders frost evt. i flere dage, hvor 25 grader ville være rigeligt.




Regulering af pillefyr:

Mit pillefyr kan godt tåle en strømafbrydelse, så jeg har tænkt, at det skal styres brutalt med tænd eller sluk ved netkontakten.
Men jeg ved ikke, hvad der sker, når fyret skal tænde igen, hvis det blev afbrudt midt i en optænding.
Jeg har ikke set, at der står noget om det i manualen, men jeg forudser, at der kan opstå problemer med ophobning af træpiller i herden, så fyret ikke kan tænde og det bliver med mulige forpufninger til følge.




Er jeg for strid overfor politikerne og energistyrelsen, hvis jeg mener, at de grelt har forsømt at forberede private forbrugere, virksomheder og selskaber til smart grid strategien.?






­
Redigeret d. 17-01-2022 13:49
18-01-2022 14:01
Jakob
★★★★★
(9267)
­




18. jan 2022
https://www.dr.dk/nyheder/penge/energipriserne-paa-himmelflugt-i-dag-vil-flere-partier-kraeve-27-milliarder-til
Energipriserne på himmelflugt: I dag vil flere partier kræve 2,7 milliarder til danskerne
Der er dog langt fra enighed om, hvordan den enkelte hjælp skal gives - lige som der også skal forhandles om, hvor dybt der skal graves i statens pengetank.
Dansk Folkeparti og Konservative mener, at der skal tilføres 2,7 milliarder kroner til de danskere, der er hårdest ramt. Det er penge, som staten - med væsentlig usikkerhed i beregningerne - vurderer, at de vil skulle betale mindre af i tilskud til vedvarende energi.
Både Nye Borgerlige og Liberal Alliance vil have afgiftsnedsættelser - blandt andet vil LA have sænket elafgiften og sætte den ned på EU's minimum.
Støttepartierne SF og Enhedslisten er også klar til at sætte yderligere penge af, mens Radikale Venstre er gået i den modsatte grøft.
De mener ikke, at de cirka 2,7 milliarder kroner skal havne i danskernes lommer.
- Det svarer til at have købt et strygejern på udsalg til 200 kroner, hvor man sparer 500 kroner, og så sige, at man har 500 kroner, har klima-, energi- og forsyningsordfører Rasmus Helveg Petersen sagt til Berlingske, der nævner, at statskassen er presset på andre områder i stedet.
Indtil videre har Socialdemokratiet som det eneste parti ikke tilkendegivet, hvor de står i debatten.



Jeg må en sjælden gang i forbløffende høj grad erklære mig enig med De Radikale.

Jeg ser det generelt som et kæmpe problem, at der mangler økonomiske incitamenter til klimaomstillingen.
Og når der så endelig viser sig et sted, hvor folk får en ekstra regning, fordi de ikke har haft lyst til at investere i VE, så skal andre skatteyder give dem milliarder i socialhjælp.
Den klimamoral er jo nærmest helt til rotterne.

Angående reduktionen af elafgifter, som flere borgerlige partier taler for, så bør man nok nærmere tale for en omlægning, og den er allerede på vej i form af CO2-afgifter, men den kan passende forstærkes betydeligt, så der bliver endnu mere incitament til at opstille flere landvindmøller og installere automatik til fleksibilitetsprodukter. Det gælder aktuelt elpriserne, men det gælder bestemt også fjernvarme, at det virker markedsøkonomisk helt forkert, og det ødelægger tilpasningen af forbruget, at man ikke nemt kan se prisen på den energi, man køber, før længe efter den er forbrugt.




­
18-01-2022 14:08
Jakob
★★★★★
(9267)
­




18. jan 2022
https://www.dr.dk/nyheder/penge/energipriserne-paa-himmelflugt-i-dag-vil-flere-partier-kraeve-27-milliarder-til
Energipriserne på himmelflugt: I dag vil flere partier kræve 2,7 milliarder til danskerne
Der er dog langt fra enighed om, hvordan den enkelte hjælp skal gives - lige som der også skal forhandles om, hvor dybt der skal graves i statens pengetank.
Dansk Folkeparti og Konservative mener, at der skal tilføres 2,7 milliarder kroner til de danskere, der er hårdest ramt. Det er penge, som staten - med væsentlig usikkerhed i beregningerne - vurderer, at de vil skulle betale mindre af i tilskud til vedvarende energi.
Både Nye Borgerlige og Liberal Alliance vil have afgiftsnedsættelser - blandt andet vil LA have sænket elafgiften og sætte den ned på EU's minimum.
Støttepartierne SF og Enhedslisten er også klar til at sætte yderligere penge af, mens Radikale Venstre er gået i den modsatte grøft.
De mener ikke, at de cirka 2,7 milliarder kroner skal havne i danskernes lommer.
- Det svarer til at have købt et strygejern på udsalg til 200 kroner, hvor man sparer 500 kroner, og så sige, at man har 500 kroner, har klima-, energi- og forsyningsordfører Rasmus Helveg Petersen sagt til Berlingske, der nævner, at statskassen er presset på andre områder i stedet.
Indtil videre har Socialdemokratiet som det eneste parti ikke tilkendegivet, hvor de står i debatten.



Jeg må en sjælden gang i forbløffende høj grad erklære mig enig med De Radikale.

Jeg ser det generelt som et kæmpe problem, at der mangler økonomiske incitamenter til klimaomstillingen.
Og når der så endelig viser sig et sted, hvor folk får en ekstra regning, fordi de ikke har haft lyst til at investere i VE, så skal andre skatteyder give dem milliarder i socialhjælp.
Den klimamoral er jo nærmest helt til rotterne.

Angående reduktionen af elafgifter, som flere borgerlige partier taler for, så bør man nok nærmere tale for en omlægning, og den er allerede på vej i form af CO2-afgifter, men den kan passende forstærkes betydeligt, så der bliver endnu mere incitament til at opstille flere landvindmøller og installere automatik til fleksibilitetsprodukter. Det gælder aktuelt elpriserne, men det gælder bestemt også fjernvarme, at det virker markedsøkonomisk helt forkert, og det ødelægger tilpasningen af forbruget, at man ikke nemt kan se prisen på den energi, man køber, før længe efter den er forbrugt.




­
18-01-2022 23:58
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob skrev:
­



delphi skrev:
Hvis nogle orker at læse Energistyrelsens strategi på Smart grid området så er her muligheden se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf
Skulle nogle have det fornødne overskud hører undertegnede gerne konklusionen af dette mamutværk.




Mens jeg venter på et svar mere fra netselskabet kunne jeg godt tænke mig at gå lidt mere i dybden med et par vigtige 'fleksibilitetesprodukter'.




Varmepumperegulering:

Findes der på markedet en luft/vand-varmepumpe, som kan tåle at blive tændt og slukket ved hovedafbryderen måske flere gange i døgnet.?

Jeg tvivler.

Derfor vil det nok være meget vigtigt, at man med 220 V signaler kan regulere varmepumpens fremløbstemperatur et antal grader op eller ned alt efter situationen på elmarkedet.

Findes der varmepumper, som er forberedt til dette.?

Jeg tvivler.


Jeg kan godt få det til at fungere nogenlunde alligevel, fordi min varmepumpeopstilling er forberedt sådan, at varmepumpen har sin egen lukkede kreds, og så kan jeg blot tænde eller slukke for cirkulationspumpen, som forbinder kredsen med centralvarmen.
Men det er da alligevel ikke tilfredsstillende med hensyn til varmetab, når varmepumpen ved hjælp af dyr strøm skal holde kredsen oppe på f.eks. 45 grader i 15 graders frost evt. i flere dage, hvor 25 grader ville være rigeligt.




Regulering af pillefyr:

Mit pillefyr kan godt tåle en strømafbrydelse, så jeg har tænkt, at det skal styres brutalt med tænd eller sluk ved netkontakten.
Men jeg ved ikke, hvad der sker, når fyret skal tænde igen, hvis det blev afbrudt midt i en optænding.
Jeg har ikke set, at der står noget om det i manualen, men jeg forudser, at der kan opstå problemer med ophobning af træpiller i herden, så fyret ikke kan tænde og det bliver med mulige forpufninger til følge.




Er jeg for strid overfor politikerne og energistyrelsen, hvis jeg mener, at de grelt har forsømt at forberede private forbrugere, virksomheder og selskaber til smart grid strategien.?






­


En morderne varmepumpe vil effektregulere ved at køre omdrejningerne på motoren op og ned. Den vil i det store og hele køre hele tiden i fyringssæsonen.

Hvis et elselskab skal have mange on/off-enheder til Smart Grid og det skal ske via SIM-kort, så koster det ingenting, når der er tale om mange enheder for et el-selskab, når de vil lave en aftale med et teleselskab.

At lave et selvstændigt sendebasseret netværk, som skulle dække hele landet, det vil koste endog rigtig meget. Hvis der i det hele taget er ledige frekvenser til formålet.
Redigeret d. 19-01-2022 00:00
19-01-2022 11:47
Kosmos
★★★★★
(5371)
En morderne varmepumpe vil effektregulere ved at...

- OK da; så længe den blot ikke bliver morderisk!

Redigeret d. 19-01-2022 11:48
19-01-2022 14:07
Jakob
★★★★★
(9267)
­



@delphi



En morderne varmepumpe vil effektregulere ved at køre omdrejningerne på motoren op og ned. Den vil i det store og hele køre hele tiden i fyringssæsonen.


Jeg er ikke sikker på, at jeg har lyst til at betale ekstra for en varmepumpe for at blive så moderne.

Men hvad vil du sige med det.?
At man ikke bare må tænde og slukke den ved hovedafbryderen.?

Jeg efterlyser derfor også som det næstbedste en luft/vand-monoblock varmepumpe, hvor man med et simpelt signal ( slut eller bryd eller 220V ) i det mindste kan give varmepumpen besked på at hæve eller sænke fremløbstemperaturen til forskellige temperaturer, som man i forvejen har programmeret den til.

Eksistere der sådan en varmepumpe på markedet.?



Hvis et elselskab skal have mange on/off-enheder til Smart Grid og det skal ske via SIM-kort, så koster det ingenting, når der er tale om mange enheder for et el-selskab, når de vil lave en aftale med et teleselskab.


Selvfølgelig koster det noget at købe simkort og sende flere millioner SMS-beskeder i døgnet.
Men jeg har ikke fået et uddybende svar fra mit netselskab endnu, så jeg tør ikke udelukke, at det kan blive vejen frem.

Jeg tænker dog også, at det heller ikke vil være en fordel for sikkerheden. Jeg ved godt, at næsten alt kan hackes, men jo mere, der ligger lokalt udenfor internettet og mobilnetværket, jo mere sikkert må det nok kunne gøres.


Kan vi udelukke, at der kan sendes brugbare signaler om eltimeprisen igennem forsyningskablerne samtidigt med, at der forbruges strøm.?



At lave et selvstændigt sendebasseret netværk, som skulle dække hele landet, det vil koste endog rigtig meget. Hvis der i det hele taget er ledige frekvenser til formålet.


Jeg tænker netop ikke, at det trådløse netværk til styring af de enkelte fleksibilitetsprodukter skal dække hele landet. Det skal kun være lokalt i den enkelte husstand.
Du har måske en pointe omkring ledige frekvenser. Men måske kunne man godt tage nogle få kanaler fra f.eks. 27Mhz området uden at gøre stor skade på radioamatørernes virke.?




­
19-01-2022 16:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Men hvad vil du sige med det.?
At man ikke bare må tænde og slukke den ved hovedafbryderen.?


http://xqw.dk/work/fg51/hj/behov.pdf
19-01-2022 21:16
Jakob
★★★★★
(9267)
­



@delphi

Ok, så skrev vi blot langt forbi hinanden.
Jeg går ud fra, at vi er enige om, at uanset om varmepumpen er med eller uden inverter, så vil varmetabet blive mindre, hvis varmepumpen slukkes eller fremløbstemperaturen sænkes.

Og jeg kender desværre stadig ingen varmepumpe, som kan fjernstyres til at gøre dette på den simple måde, som jeg beskrev.




­
24-01-2022 13:46
Jakob
★★★★★
(9267)
­



24. jan 2022
https://www.dr.dk/nyheder/penge/en-el-regning-fra-20-til-100-millioner-paa-et-aar-hoeje-energipriser-presser
En el-regning fra 20 til 100 millioner på et år: Høje energipriser presser virksomhederne
--
En af dem, der kan mærke det, er direktør Jørn Krogager fra jernstøberiet Mat Dania, der ligger i Aars i Nordjylland.
--
Da jernstøberiet producerer hydraulik-komponenter til store entreprenørmaskiner verden over, skal der bruges meget el.
Faktisk skal der så meget el til, at fabrikken hvert år bruger den samme mængde strøm som 10.000 husstande, fortæller direktøren i videoen nedenfor.



Jeg vil nok mene, at det må være en af de virksomheder, som for længst burde have været omstille til et mere fleksibelt elforbrug.

Om det kræver statstilskud eller ej at bygge dobbelt så mange digler, så de kun behøver at smelte jern halvdelen af tiden, er næsten ligegyldigt.

Måske vil det endda fordre trepartsforhandlinger, fordi der også bliver behov for fleksibel arbejdskraft.

Men det må nu være hævet over enhver rimelig tvivl, at der er store gevinster at hente både for klima, miljø og økonomi, hvis samfundet omstilles til et mere fleksibelt energiforbrug.

Det står også tydeligt i Folketingets strategi. De har blot glemt at udvise rettidig omhu i deres arbejde for implementeringen.


Det er ca. 12 år siden, at vi begyndte at diskutere det her på klimadebat.dk:
https://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleenergi-skal-lagres-men-hvordan--d20-e333-s400.php#post_21079




­
­
24-01-2022 17:32
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg vil nok mene, at det må være en af de virksomheder, som for længst burde have været omstille til et mere fleksibelt elforbrug

- der kræves undertiden en ganske betydelig 'fleksibilitet':

MetOffice data shows the cluster of high pressure systems responsible for cold conditions and very low winds:




As a result, the wind power forecast for the United Kingdom for today is in practical terms zero.

The UK has 24,000 MW of wind power, but the official forecast published by the Elexon and the Balancing Mechanism Reporting System (BMRS) is for a precipitate decline in output during the day, falling to a low of about 580 MW or just over 2% of its theoretical maximum capacity
Tilknyttet billede:

25-01-2022 13:03
Jakob
★★★★★
(9267)
Og hvad så..??
25-01-2022 13:17
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob skrev:
Og hvad så..??


Så står samfundet stille når der ikke er strøm!!
25-01-2022 13:49
Jakob
★★★★★
(9267)
­



delphi skrev:
Jakob skrev:
Og hvad så..??


Så står samfundet stille når der ikke er strøm!!


Jøsses..


Har du nogensinde oplevet det i Danmark..?

Der var et udfald et sted juleaften, men det var ikke fordi der manglede strøm.

Det var tæsk med en vognstang, fordi der de senere år er blevet gravet for få kabler ned.

Og i øvrigt kunne fleksibilitet også have været en stor hjælp i den situation.




­
25-01-2022 18:26
Jakob
★★★★★
(9267)
­




delphi skrev:
Hvis nogle orker at læse Energistyrelsens strategi på Smart grid området så er her muligheden se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/EnergiKlimapolitik/smart_grid-strategi-2.pdf
Skulle nogle have det fornødne overskud hører undertegnede gerne konklusionen af dette mamutværk.



Det er også ærgerligt, at elbilernes batterier endnu ikke kan levere strøm til elnettet.

Det kunne nok hjælpe bilsælgerne af med den uvane, hvor de sælger elbiler med et års gratis elforbrug uanset elprisen, og uanset om der oplades i primetime.


Jeg kunne måske også godt være kunde til en simpel lille elbil, men jeg skønner, at mit kørselsbehov er så småt, at batteriet ikke vil dø af slid, men af alderdom, og det kan ende med at give en meget høj kilometerpris.
Det har jeg prøvet med en elscooter, og det har jeg ikke lyst til igen.

Men hvis bilbatteriet samtidigt kan hjælpe med sikre, at jeg altid forbruger den billigste og grønneste strøm i husstanden, så vil det blive langt mere tillokkende.

Hvis jeg forbruger strøm som gennemsnitligt, så vil f.eks. en Dacia Spring kunne bære energi nok til ca. 1½ døgn, og hvis jeg er lidt fleksibel, så kan det nok strækkes til ca. 5 døgn.


Men som man kan se i strategien, så er det ikke noget, som vi må forvente lige med det samme:

Side 6:

Elbiler og plug-in-hybridbiler forventes inden for det kom-
mende årti at få en stigende markedsandel. Begge elbils-
teknologier kan under opladning bidrage til et øget flek-
sibelt elforbrug og kan bruges til at udligne ubalancer
i elsystemet. Det vurderes, at der vil gå en del år, før
bilernes batterier også kan anvendes til levering af el til
nettet.



Når man tænker på, hvor meget der i forvejen halter bagefter i strategien, så vil der nok desværre gå mindst 30 år endnu, før de har fundet en strømlinet løsning.

Eller hvad tør man gætte på.?





­
25-01-2022 20:37
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Når man tænker på, hvor meget der i forvejen halter bagefter i strategien, så vil der nok desværre gå mindst 30 år endnu, før de har fundet en strømlinet løsning.

Eller hvad tør man gætte på.?


Eller bare erkende at det bliver aldrig en mulighed. Hvis vi antager 500.000 biler med en kapacitet på 50 KWh, så har bilerne tilsammen 25 GWh lagerkapacitet.. Gennemsnitsforbruget i Danmark er 5 GW. Så hvis hele bilernes kapacitet kunne bruges, så var der til 5 timeres forbrug. Men navnlig forholdet at ejerne skal bruge kapaciteten til at køre, og herunder så kan 'sparesituationer' gøre at billerne ikke er ladet med strøm, som kunne bruges til senere indsættelse når der virkelig er mangel på strøm.
Disse forhold gør at der er måske kapacitet til 30 min. eller i bedste fald til 1 time. Og det kan i det store og hele være lige meget..
Redigeret d. 25-01-2022 20:38
26-01-2022 11:28
Jakob
★★★★★
(9267)
­




@delphi

Det vigtigste for at få det til at lykkes må nok være, at der eksisterer et økonomisk incitament til det i den enkelte husstand.

Overordnet må der komme fire gange så mange elbiler, og to timers backup er bestemt ikke ligegyldigt.
Mange bække små gør en stor å, og du skal sammentænke det med, at elforbruget grundet fleksibilitetsprodukter og fleksible virksomheder samtidigt vil rasle langt ned under gennemsnittet.


Men som jeg kan se det overordnet i strategien, så er det altoverskyggende problem de næste 20-25 år, at vi desperat mangler mere vindkraft:



Side 8:

­
Tilknyttet billede:

26-01-2022 13:37
Kosmos
★★★★★
(5371)
Vindmøllestrøm er bare ikke billig strøm når man indregner alle udgifterne til ekstra ledningsnet og backupkapacitet med mere

- interessant eksempel fra det virkelige liv:

El Hierro er den mindste af de Kanariske Øer og har kun 7000 indbyggere. For nogle år siden kastede den sig ud i et vedvarende-energi-eventyr, der indebar, at man opførte 5 vindmøller med en samlet kapacitet på 11,5 MW. Som backup indrettede man et vandbassin i 650 meters højde med et volumen på 150.000 m3. Ideen var så, at når der var overskud af strøm fra møllerne, ville man pumpe vand op i bassinet, og ved svag vind eller vindstille kunne vandet så løbe ned gennem en turbine som på ethvert andet vandkraftværk (se fig. 1). Investeringen var på 85 millioner Euro, eller ca. 12.500 EUR/person, svarende til knap 100.000 kr. eller næsten 400.000 kr. for en husstand på fire..
26-01-2022 18:20
Jakob
★★★★★
(9267)
­




Investeringen var på 85 millioner Euro, eller ca. 12.500 EUR/person, svarende til knap 100.000 kr.


Det siger ikke særlig meget i sig selv.

Fordelt på 40 år bliver det til ca. 2.500 kr pr. person pr. år, hvilket måske er ganske billigt.




Men den helt store pointe for at få billig miljøvenlig strøm må være, at man skaber god mulighed for at forbruge den billige strøm til nyttige formål, mens den produceres.



Mit netselskab har desværre endnu ikke haft tid til at svare på, om min elmåler er intelligent nok til at kunne vise og formidle prisen på den strøm, som jeg forbruger.

Er der evt. andre, som har spurgt deres netselskab om det samme.?



­­­
26-01-2022 19:32
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Eksemplet vise bare at vindmøllestrøm ikke er billig strøm. Og det endda på en klippeø med store højdeforskelle, som man kan udnytte.
26-01-2022 21:20
Jakob
★★★★★
(9267)
­


Jørgen Petersen skrev:
Eksemplet vise bare at vindmøllestrøm ikke er billig strøm.


Vel gør det ej, og det har jeg allerede svaret dig på:
https://www.klimadebat.dk/forum/billig-miljoevenlig-stroem-tak--d7-e4056.php#post_84851

Det viser max. at vindenergi kan lagres for dyrt, men det tør jeg heller ikke sige, fordi jeg ved for lidt om projektet.
Der kan findes mange virkelige eksempler på energiprojekter, som er blevet for dyre, uden det beviser noget særligt i et større økonomisk billede.
Jeg ved godt, at det var kosmos, der begyndte, men hvis I ønsker at behandle den case mere grundigt, så vil jeg gerne henvise jer til at oprette en ny tråd om det, hvor I fremlægger alle fakta.


­

­
26-01-2022 22:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Løgnen om at vindmøllestrøm er billig strøm, blive ikke sand at at blive gentaget mange gange.
27-01-2022 10:31
Kosmos
★★★★★
(5371)
Løgnen om at vindmøllestrøm er billig strøm, blive ikke sand at at blive gentaget mange gange

-nej, tværtom!:

Cost of onshore wind has been rising for 20 years
27-01-2022 13:57
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Hvis det ikke var så støjende og så meget imod adfærdsreglerne, så kunne det nok være ganske komisk at betragte klimabenægterne danse rundt på den tynde våde is.

Økonomen viser ligegyldighed i forhold til prisen på strøm, og han benægter, at markedsmekanismen "udbud og efterspørgsel" også gælder på elmarkedet.

Og svensmarktilbederen serverer nu flot indbundet såkaldt dokumentation for, at elproduktion med gas er billigere end strøm fra landvindmøller.

Mere latterligt og Komiske Ali agtigt kan det næsten ikke blive.!

Tråden handler om at skaffe billig miljøvenlig strøm, og de er ( delphi undtaget ) helt blanke, og alligevel tror de, at det er dem, der skal præge debatten...





­
27-01-2022 20:03
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Hvis der er en, som er Komiske Ali, så er det dig.
28-01-2022 09:07
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Jørgen Petersen skrev:
@ Jakob

Hvis der er en, som er Komiske Ali, så er det dig.


Ja, æv bæv bussemand, det man siger er man selv... og så skulle man nok tro, at du har nået bunden, men det skal man være varsom med at spå om.

Jeg synes, at du skal gå hjem og læse en bog om økonomi for folkeskoleelever.
Du kan evt. begynde med at stille dig ud i haven i det virkelige liv, mens du arbejder på at fastsætter markedsværdien på vind og sammenligner den med prisen på kul, olie, gas og uran.




­
28-01-2022 09:17
Jakob
★★★★★
(9267)
­


delphi skrev:
Og kl. 12 hver dag kan du gå ind her og se priserne i morgen time for time se https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/DK/Hourly/?view=table


Hvilken side ser du så på, hvis du ønsker at finde prisforskelle på dagens strøm produceret på vind, gas, kul osv..?




­
28-01-2022 14:27
Jakob
★★★★★
(9267)
­




Min dialog med netselskabet nærmer sig nu sin afslutning.



Jakob skrev:
­



Et udpluk af min mail til mit netselskab:






Jeg arbejder på at finde bedre betingelser for køb af strøm.


I den forbindelse er der blevet skrevet dette til nogle elselskaber:
------------------------
Jeg søger et elselskab, som kan levere strøm på andre betingelser end mine nuværende, og jeg har følgende ønsker:


1) Det skal være Flexafregning/timeafregning til den lavest mulige pris.

2) Jeg skal altid kunne aflæse den momentane pris pr. kWt.

3) Der skal medfølge, eller jeg skal kunne tilkøbe, et modul, som kan programmeres til at tænde og slukke for forskellige enheder alt efter hvad elprisen er.
Modulet skal meget gerne kunne styre enhederne trådløst og med stor rækkevidde.

F.eks.: Jeg installerer en rød og en grøn lampe i mit køkken. Og jeg programmerer modulet til at tænde den røde lampe, hvis prisen overstiger 2,75 kr, og hvis prisen kommer under 1.90 kr, så tændes den grønne.
Men det kan f.eks. også blive pillefyr, elvarme og vaskemaskine osv., som skal tændes automatisk, hvis elprisen bliver ønskværdigt lav.


I hvor høj grad har I et abonnement, som kan imødekomme mine ønsker.?

Send mig gerne information og links, så jeg kan læse mere om det.
------------------------



Men nu er jeg blevet henvist til jer, fordi I har ansvaret for elmåleren, som skulle kunne hjælpe med punkt 3 og sikkert også punkt 2


Hvad kan I bidrage med.?



På forhånd tak for svar.




­
­





Relevant udpluk af 1. svar fra mit netselskab (N1):


Det kan vi desværre ikke hjælpe med, fordi vi er et netselskab og vi har forsyningspligt og vi sælger derfor ikke strøm.

Du skal kontakte en EL handler for at få en pris på dette.



Det burde nok sende mig tilbage dertil, hvor jeg begyndte.

Men for at få mere fast grund under fødderne har jeg nu spurgt uddybende:



Må jeg forstå det sådan, at elmåleren godt kan modtage og vise timeprisen og sende den videre til en anden enhed, hvis et elselskab ønsker det.?

Har du evt. et link til en brugervejledning til vores elmåler.?



­





Efter 10 dages ventetid og en rykker kan jeg servere dette relevante udpluk af 2. svar fra mit netselskab (N1):



Ud fra det målernummer du sender til os vurder jeg det er Kamstrup måler og disse har vi ikke specifikke vejledninger liggende på.

Kamstrup måleren understøtter som standard afsendelse af kWh til elleverandør ned på timesniveau.

Din måler bør have en puls lampe som blinker og det betyder at der kan tilkobles ekstern udstyr på.

Det er udstyr (og data) som både går udenom os som netselskab og en elleverandør. Det gør du kan måle og se eget forbrug udenom de data vi i forvejen leverer.

Det du efterspørger skal du derfor selv finde en udstyrsleverandør af, og montere på din måler.

Om det findes ved jeg desværre ikke men markedet er heldigvis stort på det fagområde





Det er sgu op ad bakke...



­
­
18-02-2022 10:05
Jakob
★★★★★
(9267)
­



@delphi


Se, nu er dit forslag også blevet skudt ned:


17. feb. 2022
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Automatic extraction of data from this website and/or use for commercial purposes is strictly prohibited under Nord Pool's terms & conditions.


­Det er et meget godt eksempel på, hvorfor vi bør efterspørge strømlinede løsninger.

Er du ikke glad for, at du ikke har brugt 1.000 hobbytimer på at udvikle software, der kan udtrække nordpools elpriser på timebasis.?


­
Tilknyttet billede:

18-02-2022 12:34
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Her er alle de data man skal bruge, som er til fri afbenyttelse https://energinet.dk/el/datahub
18-02-2022 19:57
Jakob
★★★★★
(9267)
­




delphi skrev:
Her er alle de data man skal bruge, som er til fri afbenyttelse https://energinet.dk/el/datahub



Nu den igen.?

Linket viser ikke EL-timepriserne, så i denne forbindelse må det nok stadig være en 'fuphub'.


https://energinet.dk/el/datahub

Den er til professionelle aktører:

https://energinet.dk/El/DataHub/Hvad-er-datahub
DataHub har til formål at sikre ensartet kommunikation og standardiserede processer for de professionelle aktører, der agerer på elmarkedet – alt sammen med henblik på at skabe bedre konkurrence og forbedre vilkårene for elkunderne.



Det handler tilsyneladende slet ikke om at vise forbrugeren prisen på EL i den kommende time, men nærmere om at vise elselskaberne, hvor meget strøm, der er forbrugt i de forgangne timer:

https://energinet.dk/El/DataHub/Hvad-er-datahub
Hvad gør DataHub?
Alle oplysninger om danskernes elforbrug er samlet i DataHub, som derudover håndterer information om forbrug og forretningsprocesser som for eksempel flytninger, skift af elleverandør osv.
Dermed håndterer DataHub alle måledata og forretningsprocesser for de ca. 3,3 mio. danske elforbrugere. Dette sker for eksempel, når netvirksomhederne indsender måledata på et målepunkt til DataHub, der så videresender til den relevante elleverandør, som derpå kan afregne kunden.




­
­
18-02-2022 23:59
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ved en minimal indsats vedr. Dataudtræk kan alle priser for i morgen findes her https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/elspotprices
Yderligere er alle balancereguleringsydelserne oplistet på portalen. så man reelt kan se at man i perioder kan opnå betaling for at udtage strøm af nettet, og herunder modtage betaling for at udkoble sit forbrug når nettet 'er trængt'.
Redigeret d. 19-02-2022 00:01
19-02-2022 12:41
Jakob
★★★★★
(9267)
­



delphi skrev:
Ved en minimal indsats vedr. Dataudtræk kan alle priser for i morgen findes her https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/elspotprices
Yderligere er alle balancereguleringsydelserne oplistet på portalen. så man reelt kan se at man i perioder kan opnå betaling for at udtage strøm af nettet, og herunder modtage betaling for at udkoble sit forbrug når nettet 'er trængt'.



Tak, det er en interessant side, men der er stadig lang vej til en automatiseret styring af elforbruget.

Jeg har skruet manuelt op for to elvandvarmere og startet to vaskemaskiner nu i disse timer, mens jeg har gratis strøm.




­­
19-02-2022 13:08
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Viste du ikke selv et gør det selv kit fra Harald Nyborg som trådløst kunne slukke og tænde et forbrug, som kostede tæt ved ingenting. Der er ting på markedet hvor en enhed via hjemmets trådløse WIFI'er kan tænde og slukke en enhed i hjemmet. Så skal der bare laves en server som hver bruger har adgang til og han kan så indgive under hvilke prissignaler hans enheder skal tænde og slukke. Og yderligere så skal der laves nogle tilbagemeldinger til Serveren f.eks. fra husstandes akkumleringstank, hvis der er ledig lagerkapacitet og strøm fra Balanceregulering kan afsættes og varme tanken når de er overskud af strøm i nettet fra balanceregulering.
19-02-2022 19:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
75 kr. for en 10 amp. Switch som kan kommunikere med WIFI'en i hjemmet https://www.teknikdele.dk/sign-smart-home-wifi-10a-smart-plug-hvid?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=surfaces_google&gclid=CjwKCAiAx8KQBhAGEiwAD3EiPwOevqeS9jaFiTJXRpqvmBE5PD-IIIvTdrn5swcIcJTuX-YupOwzKBoCxKUQAvD_BwE
20-02-2022 01:17
Kosmos
★★★★★
(5371)
Tråden handler om at skaffe billig miljøvenlig strøm

- så er det her, man skal kigge!


God søndag!
Redigeret d. 20-02-2022 01:17
Side 2 af 4<1234>





Deltag aktivt i debatten Billig miljøvenlig strøm tak..!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Ny generator laver strøm af fugt.1718-02-2024 14:36
Klimaaktivister og 70.000% afgift på grøn strøm.?4703-12-2023 23:54
Sådan får vi billig klimavenlig el, og glade landmænd1402-06-2023 11:52
Strøm ud af den blå luft223-10-2019 18:38
Er fyringsolie for billig..?002-07-2016 17:21
NyhederDato
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm25-05-2011 07:31
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
Drager skal skaffe billig strøm fra 10 km's højde25-05-2010 08:22
Grøn strøm ud af mørket29-04-2009 06:09
Billig olie lammer den grønne revolution06-01-2009 07:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik