20-01-2020 17:29 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Hej Jakob, jeg har samme version hardware og software. Det er rart at vide at du har en kopi af softwaren men jeg tænker heller ikke på at udskifte noget. Jeg går ud fra der skal bruges et usb stik, men jeg tænker sålænge man ikke roder med noget burde den slags fungere. Jeg har ladet fyret styre begge cirkulationspumper, og kommer der radiatorer på 1 sal med en pumpe hertil så kan fyret også styre denne pumpe. Og det synes jeg er bedst at pumperne står stille når fyret er i dvale. Jeg vil gerne have en kontakt til røgsugeren som kan hægtes af, en slags afhægtnings kontakt. Og det er at jeg kan komme ned til røgkanalerne med en børste til foråret og fjerne røgsugeren helt og sætte den på plads igen med et lille klik. Jeg kan se at vvs eksperten nu sælger deres nye model. Heldigvis har de stadig reservedele til den gamle, pyha |
21-01-2020 21:59 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
@thore5 Ok, så forstår jeg bedre. Før du kobler alt for mange cirkulationspumper til fyret, bør du måske tjekke, hvor meget styringen kan trække. Mine cirkulationspumper til huset skal af hensyn til frostrisiko og varmefordeling helst køre konstant om vinteren. |
08-02-2020 05:21 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
hej jakob, en god tråd du fik skabt. Jeg er selv udlært industriteknikker fra 2011, og arbejder for en maskinfabrik. men min uddannelse betyder intet i forhold til logikken i det du har skrevet. jeg spotter at du havde en masse afvejninger af pillerne før det gik galt med din snegl. Og tallet var faldende. en afvejning bør ligge omkring 1kg mener jeg uanset pillemærke. De der samba piller er beskrevet som meget hårdtpresset, fra møbelindustrien, velegnet til pilleovne. Et pillefyr har mere brug for piller der kan knække mens de roterer op ellers risikere man at de kører forbi nedfaldshullet og samler sig i toppen af sneglen ligefør motoren. Den forkerte hældning på sneglen og de her hårde piller der ikke knækker, så ophober der sig piller heroppe som presses flere og flere sammen der får motoren til at knække. Jeg lod mærke til at du brugte et måleur for at finde et kast på sneglen, og analysere dig frem til et eller andet der kunne være et problem. her kommer min uddannelse ind i billedet, du kan ikke bruge de infos til noget som helst når du måler på et råmateriale og et svejst emne. et rør til en snegl var engang en plade der er foldet sådan cirka cirkelrundt og svejts i samlingen. du skal kun bruge måleur til materialer der har fået en spåntaget bearbejdning fra en cnc maskine ellers kan du ligeså godt bruge en tommelstok som et måleur. Du havde den forkerte hældning og de piller var får hårde, din afvejning viser at du faktisk fik færre og færre piller indenbords fordi de blokerede piller i toppen af sneglen blokkerede for hullet. jeg oplevede lidt det samme første gang da jeg satte sneglen til og kunne høre en forkert besværet lyd i forhold til den lyd jeg hørte hos vvs-eksperten. jeg fik hævet sneglen en hel del og dengang fandt jeg piller i toppen af sneglen men idag er der ingen, jeg tjekker det dog i ny og næ ved at dreje sneglen rundt, og kigge ind når jeg er løbet tør for piller. Med hensyn til at installere flere pumper til systemet senere så er det bare selve strømledningen der får flere udgange, og pillefyrets styring bestemmer kun om der åbnes op for strømmen eller ej. om det kan lade sig gøre eller ej afhænger af min strøm. og en ekstra pumpe kræver nu ikke nogen større sikring i relæet. men det finder jeg ud af. jeg tror kun en pumpe bruger ganske få watt. jeg vil når jeg har fået rodet helt op i kælderen (LIGE før skorstensfejeren skal tilse mine ændringer) poste et par billeder af mit setup. |
08-02-2020 21:36 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
@thore5 Ja, idéen med tråden er jo netop, at vi alle skal blive klogere og dygtigere pillefyrmestre af at dele viden og erfaringer. Jeg er derfor også glad for, at du gør opmærksom på, at lange træpiller kan proppe udløbet. Hos mig var det dog ikke problemet. Det var hele røret på det lange stykke, der pakkede til så hårdt, at jeg ikke kunne tvinge sneglen rundt med en rørtang, men måtte skrue den baglæns ud af suppedasen. Jeg giver dig helt ret, at sneglen er vanskelig at måle på. Især fordi den er blød og fuld af spændinger fra svejsningen. Et let tryk med en finger kan måske rette den meget op, men taber man den fra 5 cm højde ned på gulvet, så kan den være blevet mere skæv, end før man begyndte. Jeg mener dog oplagt, at hvis endestykket er meget skævt, så giver det et uheldigt bræk på akslen. Jeg målte selvfølgelig ikke på rå plade, men på endestykket, mens den anden ende hvilede i V-klods på det samme sted, hvor sneglen styres af røret. Angående afvejning, så må du ikke bare regne med 1 kg. Jeg har netop skiftet træpiller. Hvor de foregående gav en vægt på 760 gram ved 200 doser, så giver de nye 1220 gram. Det er en betydelig forskel, som også ændrede min tilførsel af startbrændsel fra 47 til 32 sekunder. Jeg var ikke kørt tør, men hældte bare de nye træpiller oveni og kørte videre. Men ved den første efterfølgende optænding fik jeg en forpufning, så slangen blæste af, og da jeg tjekkede kedlen var den allerede kul sort af sod. Så ku' jeg lære det igen. hehe.. Ja, du må se at få taget et par billeder, så vi kan nyde synet af dit setup. |
28-02-2020 21:43 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Jeg skrev tidligere, at det passede med at tage aske ud, når der var brugt en palle træpiller. Men det afhænger selvfølgelig af træpillerne, og mine nye træpiller producerer så meget aske, at jeg bør gøre det to gange pr. palle. Det var tæt på at snyde mig. @thore5 Har du fundet ud af, hvorfor din fotocelle begyndte at vise, at der var minde lys.? Min gør nu det samme. Hvordan gik det med skorstensfejeren, var han godt tilfreds med dit arbejde..? Jeg overvejer at bede min skorstensfejer om at måle træk i skorstenen. Har du gjort det..? @skovbaekgaard Jeg har nu fusket en reparation af den gamle herd. Når du har boret flere huller i din herd, er det så ikke primært med henblik på at øge ydelsen.? Tilknyttet billede: |
08-03-2020 14:57 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Hvis man vil montere en hat på sin skorsten, så vil jeg gerne foreslå, at man vælger en god rustfri kvalitet og gør den ordentligt fast, før skorstenen rejses. Det er ikke fordi jeg lider meget af højdeskræk, men det er alligevel et træls sted at arbejde, hvis rust, blæst, skorstensfejer eller noget andet i utide får skorstenen til at lette på hatten. Hos mig hændte først dette: Og senere dette, hvor hatten fløj af og landede i baghaven: Nu er den blevet fusk limet med noget silikone, og så håber jeg, at det er tilstrækkeligt. |
11-03-2020 20:29 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Før jul havde jeg nogle periodiske fejl, som jeg mente havde noget med styringen at gøre. I den forbindelse opdagede jeg, at min styring blev meget varm, og jeg hævede den derfor midlertidigt op på to pinde. Men før jeg fik forskellen testet ordentligt på styringen opdagede og rettede jeg fejlen på herden, og der har ikke været styringsfejl siden. Nu burde jeg så nok sænke styringen ned i varmen igen for at teste, om det giver styringsfejl igen. Men skulle det føre til en periodisk fejl, så så ved jeg nok også, at det bliver meget bøvlet både at skifte styringen og få garantien til at dække den. Jeg tror ikke, at jeg orker det, og det vil jo heller ikke give en ny styring et svalere miljø. Jeg kører med en forholdsvis høj kedeltemperatur, så der er nok mange, som ikke oplever det ligeså udpræget. Men jeg vil alligevel gerne spørge, om der er andre, som også synes, at deres styring bliver for varm, og om de har nogle tanker om, hvad der kan gøres ved det..? Tilknyttet billede: Redigeret d. 11-03-2020 20:31 |
26-03-2020 11:07 | |
Benny☆☆☆☆☆ (3) |
Hej Jakob + Jeg er glad for mit Biomax 10 , Det virker fint. Fandt denne tråd igår, og synes egentlig den er bedre end meget jeg har fundet andre steder vedr. de blå Biomax. Først: Jeg har et Biomax 10, (hardware V4, og fra idag SW v. 1.30.15) Link til SW/manual " https://nhbioservice.dk/index.php/pillefyr/biomax-10-15-25/biomax-10 " Fyret ører radiatorer og VVB i et mindre 84m2 grundplan (kælder stue) ældre hus. Jeg har opdateret SW et par gg. men ikke prøvet at rulle SW Version tilbage til tidligere version, så ved ikke om det kan lade sig gøre. Jeg synes det kunne være meget interessant at finde SW kode, så man måske selv kunne ændre i div. menuer osv. Men det er VVSeks. jo sikkert ikke interesseret i, og det kan man vel egentlig godt forstå? I princippet ville det vel også påvirke godkendelsen af fyret? Jeg har, udover en enkelt afbrændt eltænder, ikke haft problemer med hardwaren, snegl eller herd... sneglen har været blokeret, men det førte ikke til brud. Min herd er den originale. Jeg kører med lige nøjagtigt de piller jeg kan få fat i - billigst - når jeg leder efter nye forsyninger, 6- 8 mm, fabrikater etc. jeg oplever ikke nogen nævneværdige forskelle ved fyrets funktion. Fyret har, efter "indkøring" kørt som det skal de sidste tre vintre. Det har kun drillet, når jeg har pillet! Hvad der så er sket falder under kategorien "nåe ja - selvfølgelig" men man skal jo lære hele tiden. Fyret har i SW 1.20 kørt med minimumsdrift, og selv her om vinteren er det jo stoppet flere gg. om dagen, mindste tid 1 time. jeg har minimumsdrift på 18 % Fyret starter hvergang. Mit fyr brummer mest, synes jeg, under opstart, måske starter for hurtigt op? for lidt luft - kold skorsten? - dårligt træk ? det hjælper ihvertfald at lette på askelågen? men det er ikke konsekvent, synes det kommer lidt i bølger, nogen gg. hører jeg ingen brum i flere uger, til andre tider sker det jævnligt ? OK. til dig og Thore og ?, det er muligt at ændre styre temp. for hvornår cirkulationspumpen kører, men man skal ind i en "hemmelig menu" (tryk flere gg. 5-8? på lågen på fyret på billedet) og her kan pilles ved ting man garanteret skal være meget forsigtig med, jeg har i denne menu kun pillet ved "pumpe temp". Jeg tænkte lidt ligesom Thora at det var fjollet at pumpen kørte under den temp. jeg ønskede i VVB (så tog den vel egentlig varme ud af mit varme vand?) Men det er muligt f.eks. at ændre PID - Det har du styr på Thore? Default værdien: SW V1.20 er "P" = 9 SW V1.30.15 er "P" = 5 Ved ikke hvad dette præcist betyder men det må testes. Når man er i denne hemmelige menu synes jeg nogen gg. at fyret resetter sine værdier til default, men har ikke lige fundet sammenhængen endnu, bare vær opmærksom på dette! Der er endnu en "xtra menu" jeg kan ikke huske præcis hvordan den kommer frem? flere tryk på billedet på pillelageret? den er der, hedder noget med; tilstand ved sidste alarm, denne resetter dog helt sikkert til default værdier, ex. f.eks. silo indhold. I denne nyeste version af SW er der en del settings som henvender sig til den nye serie af Biomax. Synes godt VVSEks kunne dele SW op mellem de forskellige serier? Men det kommer måske. Vedr. temperatur ved styreprint; temperaturen på printet bliver udlæst, hvis man skal tro andre fora/indlæg, man kan i princippet isolere printet bedre fra resten af fyret og så med nye huller evt. montere en lille blæser, men jeg tror det er overkill, ihvertfald hvis den udlæste temperatur ikke overstiger 50gr. det bør styringen kunne tåle. Det blev en lang smøre, Hygge Redigeret d. 26-03-2020 11:15 |
27-03-2020 15:02 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
@Benny Tak for linket: https://nhbioservice.dk/index.php/pillefyr/biomax-10-15-25/biomax-10 Benny skrev: Det er der nok mange hjemmefuskede ting, der kan gøre. Jeg tror, at leverandøren er næsten ligeglad med, hvad du gør, når først garantiperioden er udløbet. Men det er selvfølgelig ikke det samme som, at de har lyst til, at hjælpe med at sende piratprogrammer i omløb. Jeg tænker, at du må skulle bruge sourcekoden og en compiler, og selvom du får adgang til det, kan det nok godt blive lidt langhåret, og jeg ved ikke, om det kan gøres på en almindelig PC. Benny skrev: Jeg mindes ikke, at jeg har oplevet brum, når mit fyr stepper op. Du kan måske godt være på rette spor, når du har mistanke til skorstenen. Sker det evt. oftere i stille og varmt vejr.? Jeg mener nok ikke, at det er en god løsning at skrue op for sugeren, men har du prøvet, om det hjælper.? Benny skrev: Mange tak for nogle meget interessante informationer om hemmelige menuer. Jeg kunne desværre kun finde den ene, men den ser spændende ud, og jeg tror bestemt, du har ret i, at man skal være meget forsigtig med at pille. Hvis man f.eks. øger temperaturen meget for pumpestart, så virker shunten senere, og måske får man så kondens i bunden, og måske kan den finde på at koge et lokalt sted i kedlen. Jeg ved det ikke. Det er blot et par tanker til overvejelse. Benny skrev: Jeg ved ikke, hvor man kan aflæse styringens temperatur? Selvom styringen tåler 50 grader, så vil den måske holde længere i et svalere miljø. På mit fyr er der to åbninger til ledninger, som går ind i røgsugerrummet, men kun den ene åbning er i brug. Det var egentlig min plan, at lukke den åbne åbning, men så kom jeg i tanke om, at det måske ligefrem vil gøre det værre, fordi der vil komme mindre luft til styringen. Men om ikke andet, så må jeg kunne bruge mit stegetermometer til at måle det med en dag. Jeg har også tænkt på at bore huller, men det er ikke så nemt at nænne, så indtil videre ligger styringen stadig på pinde. |
29-03-2020 15:43 | |
Benny☆☆☆☆☆ (3) |
@Jakob jep, sourcekoden, hvor finder man lige den ? jeg er ikke i tvivl om det kan køre på en "almindelig PC". Set fra VVSeks. synspunkt tror jeg ikke det er et ønskværdigt scenarie at brugere selv laver SW, man kan (jeg kan) forestille sig at folk mod bedre vidende laver uhentsigtmæssig kode, uden at vide det, og så giver fyret/producenten skylden for problemer/manglende lyst til dybdegående teknisk support. Jeg har forsøgt at skrue på blæseren, begge veje uden det egentlig gør den store forskel, selvom fornemmelsen kan være at det hjælper at skrue op, er det ikke en permanent løsning. Jeg fandt den sidste "menu" det er nu ikke en rigtig menu bare info. "Pre Alarm Data" 5 tryk på sneglemotoren ------ resetter iøvrigt ikke brugeropsætning i min nuværede version af SW 1.30.15 ? Du har nogen gode points vedr. pumpe temp. Iøvrigt kunne de høre ind under "uhentsigtmæssige justeringer" = så ruster min kedel, og så mener jeg VVSeks. har leveret noget billigt skidt, det skriver jeg så i forskellige fora og så ... - kan du se hvor jeg vil hen ? Når det er sagt mener jeg så ikke man ikke skal pille bare være ærlig. I min forrige SW "1.20 7 Dec 2017" mener jeg der var en temperaturangivelse i Montør --- avanceret --- inputs og så i bunden "Intern temperatur" det skulle være aflæst af føler monteret på printet ? min var ofte ca. 40 gr. denne er ikke med i den nye SW. og ja, alt andet lige vil en lavere omgivelses temperatur ved printet stresse printet mindre. Men jeg har da også tænkt over det, og ligesom dig; nænner jeg ikke at lave huller Men egen SW - bare kom an... .. Kører med kedeltemp på 60gr. Jeg har ingen shunt på. måler frem og tilbageløb til kedlen, jeg har under 10 gr diff. for det meste max. 5 gr. ? jeg var for nærig da jeg købte fyret og tænkte nu måtte jeg lige se. Der er ikke huller endnu (3,5 år.) det ville jo også være slemt. |
30-03-2020 13:32 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
@Benny Mange tak for flere tips. Nu fandt jeg også den anden top hemmelige menu. Den var godt gemt. Så mangler vi bare den tilhørende top hemmelige manual. Men så lille, som den tilgængelige er, så er det nok meget sikkert, at den ikke eksisterer. Jeg har også fundet "Intern temperatur" under montør - testmenu - inputs. Jeg vidste ikke, at det var styringens temperatur, så det må jeg eksperimentere med. Den går pt op på 47 grader, selvom styringen ligger på pinde. Med hensyn til brum under opstart, så har jeg endnu ingen erfaringer at dele. Mit fyr har kun brummet, hvis det har kørt med meget lav ydelse, når det er varmt, og det stemmer jo ikke så godt med, at en kold skorsten med mindre træk skulle være årsagen hos dig. Det får mig til at filosofere lidt over, om det måske kan være det modsatte, at dit fyr og herden ikke er kølet helt ned, før næste optænding, og evt. meget tørre træpiller evt. i en lidt uheldig startdosis antænder og brænder lidt for livligt, så bålet derfor snapper efter ilt i luftkassen og giver brum? Hvis du ønsker at se mine indstillinger for optænding og/eller sugerindstillinger i v1.3 til sammenligning, så står jeg selvfølgelig til disposition. Jeg forstår godt, hvor du vil hen omkring fyrets rygte, men uærlige fusk kunder kan leverandøren jo alligevel aldrig sikre sig imod. F.eks. rust i kedlen kan sagtens frembringes på andre tilgængelige måder og skjules med uærlighed. Du har f.eks. ingen shunt, og det har jeg næsten heller ikke, hvis jeg lukker for hanen. Så frem for at vise mistillid til kunderne og forsøge at beskytte noget, som alligevel er umuligt at beskytte, så mener jeg nok nærmere, at leverandøren med fordel kan frigive både sourcekode og compiler og på den konto i stedet score noget velvilje hos deres nørdede kunder. |
03-04-2020 09:42 | |
Benny☆☆☆☆☆ (3) |
@Jakob 47 gr. er nok i toppen, men du må ikke tage mit ord for det. Hvad er din kedeltemp? når styringen er monteret, vil temperaturen målt i styringen som udgangspunkt være lig omgivelsestemperaturen plus tilskuddet fra styringen, den vil altså variere med kedeltemp. Omgivelsestemperaturen kommer fra fyret, og da styringen er monteret på toppen af fyret har du den temp. som der nu en gang er, lige oven på kedlen, der er ikke meget grundigt isoleret, mere isolering vil hjælpe. Du kan også forsøge at isolere selve styringen, mener der er lidt plads rundt om, alt vil hjælpe, og så den største synder (tror jeg) de to huller til kabler, du kan prøve at skubbe fyrets topplader hver sin vej, på mit fyr kan det give op til 5 mm gab. her kan du montere en plade der isolerer hullerne fra toppen af kedlen, hvis du monterer en lille blæser i det ene hul vil du forcere frisk luft forbi, du skal bare sikre det så er køligere luft du "bruger". blæser og pinde vil give dig en ide om hvad du kan opnå i DIT fyrrum. Mht. brum, så hjælper det på mit at lige liste askelågen åben når det brummer, har du prøvet det ? det synes jeg tyder på resonans i kedelrummet, har overvejet at ændre udfomning i kedelrummet, lidt ala højttaler konstruktion, så man kan undgå stående bølger, det er dog begrænsende at man kun "rimeligt" kan gøre volumen mindre. Jeg vil gerne se dine indstillinger, og du skal være velkommen til mine, mener dog optimale indstillinger er individuelle for hver enkelt indstallation, (piller) snegl, skorsten.. osv. . det er jo systemet der skrues på og en del af de indgående komponenter er ikke fælles, men med det in mente tror jeg man kan se "tendenser" eller sammenhænge? Vi er egentlig enige, lad os få noget sourcekode |
03-04-2020 11:22 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
@Benny Her kan du se mine sugerindstillinger. Det burde være fabriksindstillinger bortset fra Faktor, som jeg til mine forhold har ændret fra 100% til 95% for at modvirke smeltning af herden. Tilknyttet billede: |
03-04-2020 11:29 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
@Benny Ja, fri adgang til software og kildekoder, det ka' vi li'. Jeg har prøvet at sænke styringen ned i varmen igen, og ved en kedeltemperatur på 75 grader bliver den interne temperatur da pt 51 grader. Jeg synes, at det er rigeligt, men dog ikke så meget, som jeg havde frygtet. Hvis du overvejer af svejse noget jern på for at ændre vægt og resonans frekvens for at hæmme brum, så tror jeg måske nærmere, at du skal kigge på luftkassen frem for kedlen. Jeg opholder mig en del i mit fyrrum, og jeg udholder ikke brum, så blandt andet derfor tillader jeg ikke fyret at gå længere ned end til 46% ydelse. Jeg ved ikke, om menuerne er de samme i din version? Men her har du mine indstillinger for optænding ved 1162 gram for 200 doser. Normalt ændrer jeg kun tiden lidt for tændbrændsel, hvis vægten for 200 doser ændrer sig. Når den tænder op, så sker antændelsen normalt først efter der er foregået 2-3 suppleringer. Tilknyttet billede: Redigeret d. 03-04-2020 11:34 |
02-04-2021 21:08 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Nå, men så fik jeg også prøvet at afbrænde en fotocelle. Den virker stadig, men den viser alt for lidt. Det er ikke sket ved en enkelt voldsom hændelse, og jeg ved ikke præcist, hvordan det er gået til. Jeg tror måske, at det skyldes for lidt træk i skorstenen i en periode, eller måske har der været nogle piller, som var lidt mere fugtige, end de plejer at være. I hvert fald har fyret sodet lidt mere end normalt i en periode. Jeg mener også, at det efterhånden kan starte en ond cirkel, hvis fotocellen viser for lidt lys. Den begyndte at redde bålet oftere og formentlig uden grund, og til sidst oplevede jeg nogle fejloptændinger, selvom tændbrændslet var brændt fuldstændigt af. Jeg ved ikke sikkert, hvornår man bør handle, men hvis fyret under normal drift viser mindre end 145 Lux, så er det nok på tide at tjekke fotocellen. Nu er fotocellen skiftet, og så håber jeg, at det kører stabilt igen. Der er stadig noget med styringen, som jeg ikke kan forstå. Men det lyder jo lidt dumt at klage over, at man ikke kan forstå, at det kører så godt. Det har (7-9-13) faktisk kørt rigtig godt hele vinteren. Det er selvfølgelig noget bøvl og kræver et vist helbred at tumle med træpiller. Men jeg tror næsten, at jeg efterhånden er blevet så ferm til at tage aske ud, at jeg kan gøre det i hvid skjorte, uden det kan ses på den bagefter. Tilknyttet billede: |
22-11-2023 11:16 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Det var lidt koldt til morgen i går, fordi fyret meldte askeplade fejl. Brrrrr.... det havde jeg ikke prøvet før, og fejl er sjældne, så hvad var der mon galt.? Nå, men med min strategi, så var der jo ingen grund til panik. https://www.klimadebat.dk/forum/strategi-for-centralvarmeanlaeg-d24-e3513.php#post_70857 Det viste sig da også, at det blot var askepladekontakten, der ikke blev aktiveret. Årsagen tygger jeg stadig på, men jeg tror, at det må skyldes slitage. En lille justering var i hvert fald tilstrækkeligt til at få fyret på gang igen. Heldigvis er fyret programmeret så klogt, at stepmotoren kunne fortælle computeren, at der var noget galt, så askepladen ikke kørte hele natten. Det er lidt sjovt med det fyr. Problemerne i begyndelsen kunne få mig helt op og køre, og det kan de stadig. Men når jeg ser tilbage nu, så er summen af problemer over tid alligevel så små, at jeg ville være et skarn, hvis jeg var utilfreds med det (7-9-13! lol). Det burde være en varmepumpe, som jeg roste, men når jeg ser på el-priserne og den manglende seriøsitet i den grønne omstilling, så er jeg desværre ved at opgive tanken om, at det bliver i min tid. Eller måske kan jeg drikke mig så fuld på fredag, at jeg alligevel kommer til at købe en lille en til sommerbrug, så min varmepumpe opstilling til ca. 60.000 kr ikke er helt spildt. Jeg har efterhånden også fundet et par gode tricks til herden, så den bedre kan tåle flammen, selvom der til tider stadig er for meget træk. |
01-11-2024 22:51 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Luxføleren brænder af når man åbner ind til brændkammeret så flyttes flammerne imod nedfaldsrøret hvor luxføleren sidder, askepladen kan give alarm hvis den ikke bevæger sig tilbage til sin switch kan skyldes karroseriet der laver friktion det hjalp for mig at gøre askepladen mere rund i hjørnerne som var et start problem i 2020. ellers kører fyret stadig her på 5 sæson. |
01-11-2024 23:01 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Har fundet ud af på den hårde måde at man skal ikke åbne lågen til brændkammeret når der ild i fyret og i hærden for at kigge ind, hvis man holder af sin luxføler. Man skal heller ikke påvirke sikkerhedsagregatet og lukke vand ud af systemet mens kedlen er varm fordi så lukker husvandspumpen koldt vand ind i kedlen uden om termostaten og det dur bare slet ikke, der vil en massiv hvid røg straks for sat en stopper for driften og røgsugeren vil begynde at klappe. Man skal heller ikke starte pillefyret op når kedlen er varm, steppe op fasen giver en stabil opstart og den skal vi ikke undgå, man køler kedlen ned i outputs og aktivere pumpen. Man skal heller ikke bare starte fyret op efter en optændningsfejl uden at kontrollere om der er uforbrændte piller i hærden, men dette burde man kunne hører når askepladen som det første bevæger sig. Så gad jeg godt om man kunne bestemme hvornår fyret tænder og slukker for cirkulationspumpen som den gør ved 45 grader, jeg bliver nød til at starte biomax 10kw fyret ved 70% maximumdrift hvis gulvene er meget kolde, første opstart eller efter driftforstyrrelse, og senere sætte den til 100% maximumdrift. |
02-11-2024 08:49 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
thore5 Interessant. Lever du godt med det, eller skal vi analysere med henblik på at skabe forbedringer.? Jeg synes ikke, at min shunt fungere så godt, som den burde. For mig tyder det lidt på, at du har samme problem. Endda så udpræget, at jeg spekulerer på, om du mon i det hele taget har en shunt monteret på fyret.? |
02-11-2024 09:46 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Hej Jakob, der er 2 shunts på systemet bag pillefyret, og så har jeg en til gulvvarme. Jeg ved ikke om du har gulvvarme, jeg har omsider lige fået radiatorer også, og nu skal jeg have de 2 forskellige ting til at spille sammen. Det bliver hen over vinteren det skal ske, men radiatorne må ikke få lov til at få for meget flow tænker jeg fordi det sender en meget varmere returvand tilbage og det vil bilde fyret ind at det er tid til at gå på pause selvom gulvene slet ikke er varmet op (lagret nok med varme). Jeg har også mistet lidt kant af min hærde der hvor askeskuffen presser piller ud imodsat side af hvor pillerne kommer ind. [img][/img] Hvordan ligger du billeder op?
Tilknyttet billede: |
02-11-2024 10:02 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Den cirkulationspumpe på fyret tænder samtidigt med den fra grundfos, har aldrig undersøgt om styringen kan klare flere pumper som du skrev, men til radiatorne bruger jeg kun de 2 pumper og der er ikke behov for en ekstra pumpe, der kommer varme på radiatorer, så vidt jeg ved så har den "shunt" som sidder bag fyret kun 1 funktion, og det er at sikre hvor koldt returvandet er, og desto mere varmt vand den skal blande i returvandet desto mindre flow af varmt vand får man ud af fremløbet. Jeg er godt tilfreds med systemet, jeg bruger ca. 2 paller træpiller om året til at opvarme 102 kvm, men i efterårsmånederne september og oktober bruger jeg dog brændeovn, og i foråret. Men jeg synes det er klima-orienteret at huset kan holde på varmen så godt når jeg lytter til kollegaer der taler om 7-8 paller om året.
Redigeret d. 02-11-2024 10:10 |
02-11-2024 10:56 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Sådan ser mit fyr ud med en pil på en pumpe der giver vand til fyret hvis sikkerhedsagregattet lukker noget ud.
Tilknyttet billede: |
02-11-2024 11:00 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
fyr i kælderen.
Tilknyttet billede: |
02-11-2024 11:03 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
og skorstenen set nede fra kælder af, jeg har selv bygget alting så det er derfor det ser lidt underligt ud.
Tilknyttet billede: |
02-11-2024 11:10 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
thore5 Det var dette, der fik mig til at tænke, at shunten på fyret måske ikke var monteret: Man skal heller ikke påvirke sikkerhedsagregatet og lukke vand ud af systemet mens kedlen er varm fordi så lukker husvandspumpen koldt vand ind i kedlen uden om termostaten og det dur bare slet ikke, der vil en massiv hvid røg straks for sat en stopper for driften og røgsugeren vil begynde at klappe. Men det kan måske også være et spørgsmål om, hvor der påfyldes. Jeg har ikke automatisk påfyldning. Hvorfor har du valgt det.? Du kaster mange bolde i luften, og der er flere ting, jeg ikke helt forstår, så jeg prøver mig lidt frem. Angående returvandet, så vil du nok helst have, at det er koldt. Jeg mener, at det normale til gulvvarme er at benytte en returtermostatventil, som monteres på gulvvarmens returløb og netop lukker, hvis returvandet bliver for varmt. Termostaten på en radiator lukker selvfølgelig først, når temperaturen i rummet har nået den temperatur, som den er indstillet til. Hjælper det noget.? |
02-11-2024 11:23 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Hej jakob, det som har hjulpet noget, har været at se dine indstillinger og følge dine problemer. Men jeg har sådan set ikke noget problem selv men det får jeg nok når jeg tænder for det andet system så skal jeg melde tilbage. Min husvandspumpe som supplere vand til systemet er god fordi den suger fra en boks, og i den boks kan jeg nemt blande kølevæske i som vil gøre at ting bliver smurt og ikke ruster så meget. Jeg kan også blande demivand i. Når sikkerhedsagregatet lukker noget vand ud pga varmen og de 2.5 bars tryk så sender den vandet ned i boksen, hvor husvandspumpen skubber vand ind i fyret fra den samme boks så det er et lukket system. Hvis boksen mangler vand så er det enten noget fordampning eller jeg har en utæthed. Så det er derfor jeg valgte at installere den. |
02-11-2024 11:28 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Jeg skal nok få udfordringer når jeg skal have dem her til at virke sammen med gulvvarme, fordi de 2 systemer taler ikke helt samme sprog. Men det hele er under konstruktion stadigt.
Tilknyttet billede: |
02-11-2024 11:52 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Det er ikke et must at have en pumpe der fylder på selv, men der sker et tab af vand fra fyret under fyringen i form af ganske små mængder med mindre du har et sikkerhedsagregat der er mere kraftigt end jeg har. Under mit bygge projekt købte jeg ved en fejl en husvands pumpe som var meget svag. Køber jeg en hos harald nyborg, eller vvs eksperten er den muligvis meget stærkere og har en størrere motor, den jeg købte skulle bruges til at sende regnvand op til havevanding, men den var utrolig svag, købt hos jem og fix, og den viste sig så at passe perfekt ind til at supplere vand til pillefyret fordi den var så utrolig svag, men der sidder også nogle skruer der kan finjustere hvor højt trykket må komme op på. |
02-11-2024 12:00 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
thore5 Tak for din forklaring. Jeg synes, at dit byggeri har charme. Jeg har kun en slags fremløb, som forsyner det hele. Mit pillefyr kører nu i hybrid opstilling med en luft/vand-varmepumpe. Hvis du ønsker også at forberede dit anlæg til varmepumpe, så vil jeg anbefale, at du overvejer dit radiatorareal. Jo større jo bedre. |
02-11-2024 12:07 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Oki, jeg skal helt klart have en varmepumpe, fordi radiatorenes varme er kun et supplement. Pillefyret er dedikeret til gulvvarmen. Radiatorne kan så levere varme hvor varmepumpen (luft til luft) som jeg ikke har endnu har svært ved at nå ud. angående et par flere bevingede ord omkring husvandspumpen: Nu har jeg rodet meget med radiatorer og hverkan jeg har opdaget en fittings der sveder så må jeg skille det af og samle det igen. Det er sket nogen gange desvære. Der er særligt iriterende hvis der skal skilles noget af på en radiators returløb fordi så skal jeg sørme tømme hele radiatoren og fylde på igen. Og det er også sket et par gange desvære. Men nu kommer husvandspumpen ind i spil, fordi når jeg så mener det er tæt og jeg har bare fyldt noget vand på radiatoren manuelt, så kan jeg lukke luftskruen og tænde for pumpen i kælderen og vupti så er der det tryk på der skal være og der bliver luftet ud forskellige steder. Problemet med husvandspumpen har været at den står i kælderen og bliver ikke brugt i et halvt års tid når det er sommer. Det kan betyde at når fyret skal startes op til vinter så sidder pumpen fast. Den er groet fast, og den summer når der kommer strøm på men den kører ikke rundt. Her skal jeg afbryde strømmen og påvirke blæser bladenen så jeg kickstarter pumpen igen. og derefter virker den. Den koster ikke så meget og den er virkelig god til at sikre jeg har det rigtige tryk på systemet. |
02-11-2024 12:35 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
En del af mit setup består af den basse fra morsø. Brændeovnen skal varme huset op i september og oktober og måske også noget af november. Da vi alle husker der var krise i 2022 på energi så blev brændeovnen brugt helt frem til 12. december for at fyre med noget der var meget billigere for mig end træpiller så jeg brugte kun 1 palle det år som så tilgengæld kostede 2 pallers pris. Jeg har gulvvarme over alt i stueplan, og der hvor der er kælder under er gulvets betontykkelse på 20cm. Det består af et kraftigt rionet som sidder 7cm oppe fra bund og endnu et kraftigt rionet som sidder yderligere 7 cm ovenpå, og øverst sidder gulvvarmeslangerne som er dækket af 1-3 cm beton også klinker. Det kræver noget at varme det gulv op. Men når det så først er varmet op så er der ikke behov for at pillefyret starter op ligemed det samme. Her i november og december er min pause tid på 24 timer.
Tilknyttet billede: Redigeret d. 02-11-2024 12:36 |
02-11-2024 13:34 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Jakob du skriver din styring blev for varm, og du kører røgsugeren med en faktor 95% for ikke at brænde hærden af. Det er lidt anderledes settings hos mig. Jeg ved ikke ret meget om min styring bliver for varm, men min kedel temperatur er kun 52 grader, som passer til mit gulvvarme system, også kan jeg neddrosle pillefyrets "shunt" til 3.8 og få lidt mere flow ud til mine meget energi sugende gulve. Min røgsuger er sat til faktor 150% som er lidt modsat af dine indstillinger, jeg ved ikke om det er korrekt men jeg synes ikke min røgsuger larmer så meget som den har gjort når den starter op og kører, men min suger indstillinger står dog også til 66% ved drift 100% så på den måde har vi nogen lunde samme suger kraft alligevel. Mit fyr må gerne kører i 8-9 timer i træk også holde en meget lang pause, her i november får jeg ikke ret mange driftstimer selvom jeg har en pausetid på 24 timer, jeg fik 3 timer i går kun og det betyder jeg bliver nød til at give fyret en manuel pause på nogle dage og fyre lidt i brændeovnen. Hvis jeg er doven og lader fyret passe sig selv så får jeg 3 timers dårlig forbrænding som sviner alting til og giver mig problemer senere når jeg har brug for at fyret virker. |
02-11-2024 14:40 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
thore5 Mit fyr starter også kun en enkelt gang i døgnet nu. Det opvarmer 1200 liter i akkutanken, som så supplerer varmepumpen hele døgnet. Foruden styringen i fyret, så bruger jeg også et tænd/sluk-ur, så fyret ikke bruger strøm hele døgnet. Men jeg tillader kun nødigt og kortvarigt, at kedeltemperaturen kommer under kondenseringstemperaturen på 55 grader, når fyret er i drift. Derfor studser jeg lidt over, at du kører med 52 grader. Giver det ikke løbesod og rust i dit brændkammer.? Jeg troede, at du brugte shunt nummer to til at nedregulere fremløbstemperaturen til gulvvarmen. Men hvad bruger du så den til.? Jeg forstår ikke helt, hvordan du kan have flere sugerindstillinger. Men sug kan nok være vanskelige at sammenligne, fordi vi har forskellige skorstene med forskelligt træk. Hos mig er det især storm, der øger risikoen for smeltet herd. Det går lidt bedre, efter jeg har monteret en trækregulator. Men det bedste fuskertrick, jeg har fundet, er nok, at reparere herden på en måde, så der ikke er huller lige overfor luftindtaget. Den idé fik jeg fra skærebrænding, fordi det er meget vanskeligt at starte en skærebrænding, hvis der ikke er hul eller kant. Angående utætte rørsamlinger, bruger du så teflon eller blår.? Du må nok regne med, at det er lidt vanskeligere at holde tæt, når du bruger kølervæske. |
02-11-2024 15:21 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Jeg tror det er en rigtig god ting at du akkumulere varmen. Det er også lidt det jeg gør bare i gulvene. Jeg har fået radiatorne tætte nu omsider, det er mest fedt og hør jeg bruger teflon hvis jeg ikke har så meget gevind eller det bare er en kedelslange. Jeg lader dog fyret være tændt luft sugeren ender med at stå helt stille over tid og det er kun displayed som bruger strøm og det har også en sparefunktion. Min shunt til gulvvarme regulere fremløbstemperaturen og det gør den ved at blande koldt vand fra gulvene ind i fremløbet. og den mindste ændring på termostaten kan betyder mange timers forskel i driftstid på fyret. Drifttider på fyret afgør hvor varmt der bliver, og ikke så meget hvor varmt vander er som jeg leder ud. Fabriksindstillingerne som jeg sætter fyret til for at få Uret til at virke har en lav suge effekt på 66% derfor faktor 140% er det hurtigste at indtaste. Jeg har kun en suger indstilling. Hvis det er meget koldt udenfor (minusgrader) selvom jeg har stuetemperatur når pillefyret starter op så tager det gerne 2-3 timer før pillefyret når forbi de 45 grader stabilt. Gulvene er meget sultne og den returvand er ekstremt koldt for pillefyret. Og det tager mange timer at opnår en temperatur på 52 grader når det er koldt. Der skal være 15 grader under kedeltemperaturen på pillefyrets termostat bag pillefyret ifølge manualen, for at undgå vand i bunden af kedlen hvor askeskuffen står. Jeg har sat termostaten på 3.8 altså 38 grader til returvandet og det er 14 grader under 52 grader men kedel temperaturen kan sagtens svinge op på 53 grader ca. De 52 grader mister lidt varme i kedelslangerne på vej op i stueplan men heroppe skal gulvene have 40 graders varme og det vil nok være omkring 50grader og det er rigeligt. Desto varmere det er desto mere koldt vand skal shunten til gulvarme blande ind i fremløbet og desto mindre varmt vand kommer der i gulvene. De 52 grader er det magiske tal for mig hvor pillefyret får en stabil lang drift. Men der kan ske et opstarts problem fordi gulvene er meget kolde, og fyret arbejder meget hårdt på at kunne følge med i starten. De første gange den slukker for cirkulationspumpen ved 45 grader fordi fyret ikke kan følge med ved 100% drift. Fyret slukker for cirkulations -pumperne, og de 100% drift på fuld smeld får naturligvis kedlens temperatur til at stige ret kraftigt når fyret kun varmer sig selv op. Så tænder den for cirkulationspumperne når den igen når 45 grader, men der er en forsinkelse pumperne skal lige igang. Returvandet skal først lige igennem systemet, og kedeltermometeret måler sikkert i toppen af kedlen og det koldevand kommer ind i bunden. Det kan få kedlens temperatur til at stige fra 45 grader til 52 grader på meget kort tid pga den forsinkelse. og her er fyret gået ned i minimaldrift og det kan ske at det går på pause og siger det starter op om 24 timer igen. Men huset er overhovedet ikke varmet op, og havde pillefyret bare ventet 10 sekunder mere ville det opdage at kedlentemperaturen rent faktisk er faldende. Derfor har mit problem været at jeg må starte fyret ved 70% maximum drift hvis gulvene er meget kolde, der sker en chock-effekt hvor pillefyret får bildt sig selv ind at huset er varmt pga det slukker og tænder for cirkulationspumperne ved 45 grader og de 52 grader ligger tæt på de 45 grader. Men ellers så har jeg en meget tør kedel indvendig som saharas ørken. Min askeskuffe ruster lidt men den står også i en kælder hvor luftfugtigheden er meget høj, og det er noget jeg vil arbejde med i fremtiden at udtørre kælderen bedre. Det matcher ikke så godt at jeg også opbevarer regnvand her. |
02-11-2024 15:46 | |
thore5☆☆☆☆☆ (24) |
Det var kun i starten jeg forsøgte med en kedeltemperatur på 60 grader, men hvis jeg gjorde det skulle temostaten bag pillefyret stå på 4,6. Gulvene har egentlig ikke brug for 60 grader varmt vand så shunten heroppe vil holde meget af varmen tilbage og kun lukke en mindre procentdel varmt vand ind i gulvene. Derfor kommer du kun en mindre procent del varme ud af fyret og en mindre procentdel koldt vand retur. Så når fyret fik opnået sin kedeltemperatur på 60 grader så ville den have det nemt ved at opretholde varmen og skulle gøre det i en lavere driftsprocent fremadrettet. Jeg vil gerne have fyret kører 100% drift og sugeren laver et 100% træk, og der kommer en god forbrænding på fyret. Om kedlens temperatur er 30 eller 40 eller 50 betyder ikke at jeg får sod. Men det gør det om fyret kører 50% drift eller 100% drift det meste af tiden. Jeg vil helst have at fyret kører 100% drift og først lige tilsidst skynder sig ned i drift og går på pause uden at tøve for meget med det. |
03-11-2024 10:40 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
thore5 Hvis det var mig, så ville jeg kræve af min opstilling, at kedeltemperaturen kunne blive meget højere. Men jeg har ikke overblik til at foreslå den mest enkle løsning. Det pludselige stop, som du døjer med, kan du ikke forhindre det ved at stille fyret til at steppe automatisk langt ned i ydelse.? Pumpen skal selvfølgelig køre. Den nævnte du ikke, da du skrev om lavt standby strømforbrug, men den er vel koblet til fyrets styring.? Angående pakning, så har jeg lært af en smed, at man ikke må køre tilbage, hvis man bruger teflon. Men det kan jo ikke være et problem hos dig, når du bruger garn og salve. Hvordan varmer du brugsvand.? |
03-11-2024 23:40 | |
Jakob★★★★★ (9687) |
Angående varmepumpe, så forstår jeg godt, at du ønsker en luft/luft på grund af prisen. Men skulle det nu ske, at det bliver for dyrt og træls at fyre med træpiller, hvad så.? Du kan måske køre det hele på luft/luft og brændeovn. Men så bliver dit skønne centralvarmeanlæg jo overflødigt... incl. din gulvvarme. Centralvarme er en vidunderlig hobby. Der er altid noget teknisk, man kan filosofere over. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Biomax 10 compact fejl ved opstart "stepper op" firmware 1.30.15 | 14 | 17-12-2023 18:28 |
biomax 16 pillefyr, snegl stopper til | 4 | 25-04-2021 15:51 |
biomax 16 | 0 | 24-10-2020 09:34 |
Artikler |
Pillefyr |