Husk mig
▼ Indhold

BioMax pillefyr

Side 4 af 4<<<234
20-01-2020 17:29
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
Hej Jakob, jeg har samme version hardware og software.

Det er rart at vide at du har en kopi af softwaren men jeg tænker heller ikke på at udskifte noget.

Jeg går ud fra der skal bruges et usb stik, men jeg tænker sålænge man ikke roder med noget burde den slags fungere.

Jeg har ladet fyret styre begge cirkulationspumper, og kommer der radiatorer på 1 sal med en pumpe hertil så kan fyret også styre denne pumpe.

Og det synes jeg er bedst at pumperne står stille når fyret er i dvale.

Jeg vil gerne have en kontakt til røgsugeren som kan hægtes af, en slags afhægtnings kontakt.
Og det er at jeg kan komme ned til røgkanalerne med en børste til foråret og fjerne røgsugeren helt og sætte den på plads igen med et lille klik.

Jeg kan se at vvs eksperten nu sælger deres nye model. Heldigvis har de stadig reservedele til den gamle, pyha
21-01-2020 21:59
Jakob
★★★★★
(7407)
­

@thore5

Ok, så forstår jeg bedre.
Før du kobler alt for mange cirkulationspumper til fyret, bør du måske tjekke, hvor meget styringen kan trække.
Mine cirkulationspumper til huset skal af hensyn til frostrisiko og varmefordeling helst køre konstant om vinteren.

­
08-02-2020 05:21
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
hej jakob, en god tråd du fik skabt. Jeg er selv udlært industriteknikker fra 2011, og arbejder for en maskinfabrik. men min uddannelse betyder intet i forhold til logikken i det du har skrevet.
jeg spotter at du havde en masse afvejninger af pillerne før det gik galt med din snegl.
Og tallet var faldende. en afvejning bør ligge omkring 1kg mener jeg uanset pillemærke.
De der samba piller er beskrevet som meget hårdtpresset, fra møbelindustrien, velegnet til pilleovne. Et pillefyr har mere brug for piller der kan knække mens de roterer op ellers risikere man at de kører forbi nedfaldshullet og samler sig i toppen af sneglen ligefør motoren.
Den forkerte hældning på sneglen og de her hårde piller der ikke knækker, så ophober der sig piller heroppe som presses flere og flere sammen der får motoren til at knække.
Jeg lod mærke til at du brugte et måleur for at finde et kast på sneglen, og analysere dig frem til et eller andet der kunne være et problem. her kommer min uddannelse ind i billedet, du kan ikke bruge de infos til noget som helst når du måler på et råmateriale og et svejst emne. et rør til en snegl var engang en plade der er foldet sådan cirka cirkelrundt og svejts i samlingen.
du skal kun bruge måleur til materialer der har fået en spåntaget bearbejdning fra en cnc maskine ellers kan du ligeså godt bruge en tommelstok som et måleur.

Du havde den forkerte hældning og de piller var får hårde, din afvejning viser at du faktisk fik færre og færre piller indenbords fordi de blokerede piller i toppen af sneglen blokkerede for hullet.

jeg oplevede lidt det samme første gang da jeg satte sneglen til og kunne høre en forkert besværet lyd i forhold til den lyd jeg hørte hos vvs-eksperten. jeg fik hævet sneglen en hel del og dengang fandt jeg piller i toppen af sneglen men idag er der ingen, jeg tjekker det dog i ny og næ ved at dreje sneglen rundt, og kigge ind når jeg er løbet tør for piller.

Med hensyn til at installere flere pumper til systemet senere så er det bare selve strømledningen
der får flere udgange, og pillefyrets styring bestemmer kun om der åbnes op for strømmen eller ej. om det kan lade sig gøre eller ej afhænger af min strøm. og en ekstra pumpe kræver nu ikke nogen større sikring i relæet. men det finder jeg ud af.
jeg tror kun en pumpe bruger ganske få watt.

jeg vil når jeg har fået rodet helt op i kælderen (LIGE før skorstensfejeren skal tilse mine ændringer) poste et par billeder af mit setup.
08-02-2020 21:36
Jakob
★★★★★
(7407)
­

@thore5

Ja, idéen med tråden er jo netop, at vi alle skal blive klogere og dygtigere pillefyrmestre af at dele viden og erfaringer.
Jeg er derfor også glad for, at du gør opmærksom på, at lange træpiller kan proppe udløbet. Hos mig var det dog ikke problemet. Det var hele røret på det lange stykke, der pakkede til så hårdt, at jeg ikke kunne tvinge sneglen rundt med en rørtang, men måtte skrue den baglæns ud af suppedasen.
Jeg giver dig helt ret, at sneglen er vanskelig at måle på. Især fordi den er blød og fuld af spændinger fra svejsningen. Et let tryk med en finger kan måske rette den meget op, men taber man den fra 5 cm højde ned på gulvet, så kan den være blevet mere skæv, end før man begyndte. Jeg mener dog oplagt, at hvis endestykket er meget skævt, så giver det et uheldigt bræk på akslen. Jeg målte selvfølgelig ikke på rå plade, men på endestykket, mens den anden ende hvilede i V-klods på det samme sted, hvor sneglen styres af røret.

Angående afvejning, så må du ikke bare regne med 1 kg. Jeg har netop skiftet træpiller. Hvor de foregående gav en vægt på 760 gram ved 200 doser, så giver de nye 1220 gram.
Det er en betydelig forskel, som også ændrede min tilførsel af startbrændsel fra 47 til 32 sekunder. Jeg var ikke kørt tør, men hældte bare de nye træpiller oveni og kørte videre. Men ved den første efterfølgende optænding fik jeg en forpufning, så slangen blæste af, og da jeg tjekkede kedlen var den allerede kul sort af sod. Så ku' jeg lære det igen. hehe..

Ja, du må se at få taget et par billeder, så vi kan nyde synet af dit setup.

­
Side 4 af 4<<<234

Deltag aktivt i debatten BioMax pillefyr:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Pillefyr
▲ Til toppen
Afstemning
Hvad mener du om skoleelevernes klimastrejke?

Jeg bakker dem op

Jeg forstår deres bekymring, men de bør tilbage på skolebænken

Det hører ingen steder hjemme

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik