Husk mig
▼ Indhold

BioMax pillefyr



Side 4 af 4<<<234
20-01-2020 17:29
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
Hej Jakob, jeg har samme version hardware og software.

Det er rart at vide at du har en kopi af softwaren men jeg tænker heller ikke på at udskifte noget.

Jeg går ud fra der skal bruges et usb stik, men jeg tænker sålænge man ikke roder med noget burde den slags fungere.

Jeg har ladet fyret styre begge cirkulationspumper, og kommer der radiatorer på 1 sal med en pumpe hertil så kan fyret også styre denne pumpe.

Og det synes jeg er bedst at pumperne står stille når fyret er i dvale.

Jeg vil gerne have en kontakt til røgsugeren som kan hægtes af, en slags afhægtnings kontakt.
Og det er at jeg kan komme ned til røgkanalerne med en børste til foråret og fjerne røgsugeren helt og sætte den på plads igen med et lille klik.

Jeg kan se at vvs eksperten nu sælger deres nye model. Heldigvis har de stadig reservedele til den gamle, pyha
21-01-2020 21:59
Jakob
★★★★★
(9266)
­


@thore5

Ok, så forstår jeg bedre.
Før du kobler alt for mange cirkulationspumper til fyret, bør du måske tjekke, hvor meget styringen kan trække.
Mine cirkulationspumper til huset skal af hensyn til frostrisiko og varmefordeling helst køre konstant om vinteren.



­
08-02-2020 05:21
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
hej jakob, en god tråd du fik skabt. Jeg er selv udlært industriteknikker fra 2011, og arbejder for en maskinfabrik. men min uddannelse betyder intet i forhold til logikken i det du har skrevet.
jeg spotter at du havde en masse afvejninger af pillerne før det gik galt med din snegl.
Og tallet var faldende. en afvejning bør ligge omkring 1kg mener jeg uanset pillemærke.
De der samba piller er beskrevet som meget hårdtpresset, fra møbelindustrien, velegnet til pilleovne. Et pillefyr har mere brug for piller der kan knække mens de roterer op ellers risikere man at de kører forbi nedfaldshullet og samler sig i toppen af sneglen ligefør motoren.
Den forkerte hældning på sneglen og de her hårde piller der ikke knækker, så ophober der sig piller heroppe som presses flere og flere sammen der får motoren til at knække.
Jeg lod mærke til at du brugte et måleur for at finde et kast på sneglen, og analysere dig frem til et eller andet der kunne være et problem. her kommer min uddannelse ind i billedet, du kan ikke bruge de infos til noget som helst når du måler på et råmateriale og et svejst emne. et rør til en snegl var engang en plade der er foldet sådan cirka cirkelrundt og svejts i samlingen.
du skal kun bruge måleur til materialer der har fået en spåntaget bearbejdning fra en cnc maskine ellers kan du ligeså godt bruge en tommelstok som et måleur.

Du havde den forkerte hældning og de piller var får hårde, din afvejning viser at du faktisk fik færre og færre piller indenbords fordi de blokerede piller i toppen af sneglen blokkerede for hullet.

jeg oplevede lidt det samme første gang da jeg satte sneglen til og kunne høre en forkert besværet lyd i forhold til den lyd jeg hørte hos vvs-eksperten. jeg fik hævet sneglen en hel del og dengang fandt jeg piller i toppen af sneglen men idag er der ingen, jeg tjekker det dog i ny og næ ved at dreje sneglen rundt, og kigge ind når jeg er løbet tør for piller.

Med hensyn til at installere flere pumper til systemet senere så er det bare selve strømledningen
der får flere udgange, og pillefyrets styring bestemmer kun om der åbnes op for strømmen eller ej. om det kan lade sig gøre eller ej afhænger af min strøm. og en ekstra pumpe kræver nu ikke nogen større sikring i relæet. men det finder jeg ud af.
jeg tror kun en pumpe bruger ganske få watt.

jeg vil når jeg har fået rodet helt op i kælderen (LIGE før skorstensfejeren skal tilse mine ændringer) poste et par billeder af mit setup.
08-02-2020 21:36
Jakob
★★★★★
(9266)
­


@thore5

Ja, idéen med tråden er jo netop, at vi alle skal blive klogere og dygtigere pillefyrmestre af at dele viden og erfaringer.
Jeg er derfor også glad for, at du gør opmærksom på, at lange træpiller kan proppe udløbet. Hos mig var det dog ikke problemet. Det var hele røret på det lange stykke, der pakkede til så hårdt, at jeg ikke kunne tvinge sneglen rundt med en rørtang, men måtte skrue den baglæns ud af suppedasen.
Jeg giver dig helt ret, at sneglen er vanskelig at måle på. Især fordi den er blød og fuld af spændinger fra svejsningen. Et let tryk med en finger kan måske rette den meget op, men taber man den fra 5 cm højde ned på gulvet, så kan den være blevet mere skæv, end før man begyndte. Jeg mener dog oplagt, at hvis endestykket er meget skævt, så giver det et uheldigt bræk på akslen. Jeg målte selvfølgelig ikke på rå plade, men på endestykket, mens den anden ende hvilede i V-klods på det samme sted, hvor sneglen styres af røret.

Angående afvejning, så må du ikke bare regne med 1 kg. Jeg har netop skiftet træpiller. Hvor de foregående gav en vægt på 760 gram ved 200 doser, så giver de nye 1220 gram.
Det er en betydelig forskel, som også ændrede min tilførsel af startbrændsel fra 47 til 32 sekunder. Jeg var ikke kørt tør, men hældte bare de nye træpiller oveni og kørte videre. Men ved den første efterfølgende optænding fik jeg en forpufning, så slangen blæste af, og da jeg tjekkede kedlen var den allerede kul sort af sod. Så ku' jeg lære det igen. hehe..

Ja, du må se at få taget et par billeder, så vi kan nyde synet af dit setup.



­
28-02-2020 21:43
Jakob
★★★★★
(9266)
­


Jeg skrev tidligere, at det passede med at tage aske ud, når der var brugt en palle træpiller.
Men det afhænger selvfølgelig af træpillerne, og mine nye træpiller producerer så meget aske, at jeg bør gøre det to gange pr. palle. Det var tæt på at snyde mig.



@thore5

Har du fundet ud af, hvorfor din fotocelle begyndte at vise, at der var minde lys.?
Min gør nu det samme.

Hvordan gik det med skorstensfejeren, var han godt tilfreds med dit arbejde..?
Jeg overvejer at bede min skorstensfejer om at måle træk i skorstenen.
Har du gjort det..?



@skovbaekgaard

Jeg har nu fusket en reparation af den gamle herd.
Når du har boret flere huller i din herd, er det så ikke primært med henblik på at øge ydelsen.?



­
Tilknyttet billede:

08-03-2020 14:57
Jakob
★★★★★
(9266)
­



Hvis man vil montere en hat på sin skorsten, så vil jeg gerne foreslå, at man vælger en god rustfri kvalitet og gør den ordentligt fast, før skorstenen rejses.
Det er ikke fordi jeg lider meget af højdeskræk, men det er alligevel et træls sted at arbejde, hvis rust, blæst, skorstensfejer eller noget andet i utide får skorstenen til at lette på hatten.

Hos mig hændte først dette:




Og senere dette, hvor hatten fløj af og landede i baghaven:




Nu er den blevet fusk limet med noget silikone, og så håber jeg, at det er tilstrækkeligt.




­
11-03-2020 20:29
Jakob
★★★★★
(9266)
­



Før jul havde jeg nogle periodiske fejl, som jeg mente havde noget med styringen at gøre.
I den forbindelse opdagede jeg, at min styring blev meget varm, og jeg hævede den derfor midlertidigt op på to pinde.
Men før jeg fik forskellen testet ordentligt på styringen opdagede og rettede jeg fejlen på herden, og der har ikke været styringsfejl siden.
Nu burde jeg så nok sænke styringen ned i varmen igen for at teste, om det giver styringsfejl igen.
Men skulle det føre til en periodisk fejl, så så ved jeg nok også, at det bliver meget bøvlet både at skifte styringen og få garantien til at dække den.
Jeg tror ikke, at jeg orker det, og det vil jo heller ikke give en ny styring et svalere miljø.
Jeg kører med en forholdsvis høj kedeltemperatur, så der er nok mange, som ikke oplever det ligeså udpræget.



Men jeg vil alligevel gerne spørge, om der er andre, som også synes, at deres styring bliver for varm, og om de har nogle tanker om, hvad der kan gøres ved det..?


­
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 11-03-2020 20:31
26-03-2020 11:07
Benny
☆☆☆☆☆
(3)
Hej Jakob +

Jeg er glad for mit Biomax 10 , Det virker fint.

Fandt denne tråd igår, og synes egentlig den er bedre end meget jeg har fundet andre steder vedr. de blå Biomax.

Først: Jeg har et Biomax 10,
(hardware V4, og fra idag SW v. 1.30.15)
Link til SW/manual

" https://nhbioservice.dk/index.php/pillefyr/biomax-10-15-25/biomax-10 "

Fyret ører radiatorer og VVB i et mindre 84m2 grundplan (kælder stue) ældre hus. Jeg har opdateret SW et par gg. men ikke prøvet at rulle SW Version tilbage til tidligere version, så ved ikke om det kan lade sig gøre. Jeg synes det kunne være meget interessant at finde SW kode, så man måske selv kunne ændre i div. menuer osv. Men det er VVSeks. jo sikkert ikke interesseret i, og det kan man vel egentlig godt forstå? I princippet ville det vel også påvirke godkendelsen af fyret?

Jeg har, udover en enkelt afbrændt eltænder, ikke haft problemer med hardwaren, snegl eller herd... sneglen har været blokeret, men det førte ikke til brud. Min herd er den originale. Jeg kører med lige nøjagtigt de piller jeg kan få fat i - billigst - når jeg leder efter nye forsyninger, 6- 8 mm, fabrikater etc. jeg oplever ikke nogen nævneværdige forskelle ved fyrets funktion.

Fyret har, efter "indkøring" kørt som det skal de sidste tre vintre. Det har kun drillet, når jeg har pillet! Hvad der så er sket falder under kategorien "nåe ja - selvfølgelig"
men man skal jo lære hele tiden.
Fyret har i SW 1.20 kørt med minimumsdrift, og selv her om vinteren er det jo stoppet flere gg. om dagen, mindste tid 1 time. jeg har minimumsdrift på 18 % Fyret starter hvergang. Mit fyr brummer mest, synes jeg, under opstart, måske starter for hurtigt op? for lidt luft - kold skorsten? - dårligt træk ? det hjælper ihvertfald at lette på askelågen? men det er ikke konsekvent, synes det kommer lidt i bølger, nogen gg. hører jeg ingen brum i flere uger, til andre tider sker det jævnligt ?

OK. til dig og Thore og ?, det er muligt at ændre styre temp. for hvornår cirkulationspumpen kører, men man skal ind i en "hemmelig menu" (tryk flere gg. 5-8? på lågen på fyret på billedet) og her kan pilles ved ting man garanteret skal være meget forsigtig med, jeg har i denne menu kun pillet ved "pumpe temp". Jeg tænkte lidt ligesom Thora at det var fjollet at pumpen kørte under den temp. jeg ønskede i VVB (så tog den vel egentlig varme ud af mit varme vand?) Men det er muligt f.eks. at ændre PID - Det har du styr på Thore?

Default værdien:
SW V1.20 er "P" = 9
SW V1.30.15 er "P" = 5

Ved ikke hvad dette præcist betyder men det må testes. Når man er i denne hemmelige menu synes jeg nogen gg. at fyret resetter sine værdier til default, men har ikke lige fundet sammenhængen endnu, bare vær opmærksom på dette!

Der er endnu en "xtra menu" jeg kan ikke huske præcis hvordan den kommer frem? flere tryk på billedet på pillelageret? den er der, hedder noget med; tilstand ved sidste alarm, denne resetter dog helt sikkert til default værdier, ex. f.eks. silo indhold.
I denne nyeste version af SW er der en del settings som henvender sig til den nye serie af Biomax. Synes godt VVSEks kunne dele SW op mellem de forskellige serier? Men det kommer måske.

Vedr. temperatur ved styreprint; temperaturen på printet bliver udlæst, hvis man skal tro andre fora/indlæg, man kan i princippet isolere printet bedre fra resten af fyret og så med nye huller evt. montere en lille blæser, men jeg tror det er overkill, ihvertfald hvis den udlæste temperatur ikke overstiger 50gr. det bør styringen kunne tåle.


Det blev en lang smøre,

Hygge
Redigeret d. 26-03-2020 11:15
27-03-2020 15:02
Jakob
★★★★★
(9266)
­


@Benny

Tak for linket:
https://nhbioservice.dk/index.php/pillefyr/biomax-10-15-25/biomax-10


Benny skrev:
Jeg synes det kunne være meget interessant at finde SW kode, så man måske selv kunne ændre i div. menuer osv. Men det er VVSeks. jo sikkert ikke interesseret i, og det kan man vel egentlig godt forstå? I princippet ville det vel også påvirke godkendelsen af fyret?


Det er der nok mange hjemmefuskede ting, der kan gøre. Jeg tror, at leverandøren er næsten ligeglad med, hvad du gør, når først garantiperioden er udløbet.
Men det er selvfølgelig ikke det samme som, at de har lyst til, at hjælpe med at sende piratprogrammer i omløb.
Jeg tænker, at du må skulle bruge sourcekoden og en compiler, og selvom du får adgang til det, kan det nok godt blive lidt langhåret, og jeg ved ikke, om det kan gøres på en almindelig PC.


Benny skrev:
Fyret har i SW 1.20 kørt med minimumsdrift, og selv her om vinteren er det jo stoppet flere gg. om dagen, mindste tid 1 time. jeg har minimumsdrift på 18 % Fyret starter hvergang. Mit fyr brummer mest, synes jeg, under opstart, måske starter for hurtigt op? for lidt luft - kold skorsten? - dårligt træk ? det hjælper ihvertfald at lette på askelågen? men det er ikke konsekvent, synes det kommer lidt i bølger, nogen gg. hører jeg ingen brum i flere uger, til andre tider sker det jævnligt ?


Jeg mindes ikke, at jeg har oplevet brum, når mit fyr stepper op.
Du kan måske godt være på rette spor, når du har mistanke til skorstenen. Sker det evt. oftere i stille og varmt vejr.?
Jeg mener nok ikke, at det er en god løsning at skrue op for sugeren, men har du prøvet, om det hjælper.?


Benny skrev:
det er muligt at ændre styre temp. for hvornår cirkulationspumpen kører, men man skal ind i en "hemmelig menu" (tryk flere gg. 5-8? på lågen på fyret på billedet) og her kan pilles ved ting man garanteret skal være meget forsigtig med, jeg har i denne menu kun pillet ved "pumpe temp". Jeg tænkte lidt ligesom Thora at det var fjollet at pumpen kørte under den temp. jeg ønskede i VVB (så tog den vel egentlig varme ud af mit varme vand?) Men det er muligt f.eks. at ændre PID - Det har du styr på Thore?

Default værdien:
SW V1.20 er "P" = 9
SW V1.30.15 er "P" = 5

Ved ikke hvad dette præcist betyder men det må testes. Når man er i denne hemmelige menu synes jeg nogen gg. at fyret resetter sine værdier til default, men har ikke lige fundet sammenhængen endnu, bare vær opmærksom på dette!

Der er endnu en "xtra menu" jeg kan ikke huske præcis hvordan den kommer frem? flere tryk på billedet på pillelageret? den er der, hedder noget med; tilstand ved sidste alarm, denne resetter dog helt sikkert til default værdier, ex. f.eks. silo indhold.
I denne nyeste version af SW er der en del settings som henvender sig til den nye serie af Biomax.


Mange tak for nogle meget interessante informationer om hemmelige menuer. Jeg kunne desværre kun finde den ene, men den ser spændende ud, og jeg tror bestemt, du har ret i, at man skal være meget forsigtig med at pille.
Hvis man f.eks. øger temperaturen meget for pumpestart, så virker shunten senere, og måske får man så kondens i bunden, og måske kan den finde på at koge et lokalt sted i kedlen. Jeg ved det ikke. Det er blot et par tanker til overvejelse.


Benny skrev:
Vedr. temperatur ved styreprint; temperaturen på printet bliver udlæst, hvis man skal tro andre fora/indlæg, man kan i princippet isolere printet bedre fra resten af fyret og så med nye huller evt. montere en lille blæser, men jeg tror det er overkill, ihvertfald hvis den udlæste temperatur ikke overstiger 50gr. det bør styringen kunne tåle.


Jeg ved ikke, hvor man kan aflæse styringens temperatur?
Selvom styringen tåler 50 grader, så vil den måske holde længere i et svalere miljø.
På mit fyr er der to åbninger til ledninger, som går ind i røgsugerrummet, men kun den ene åbning er i brug. Det var egentlig min plan, at lukke den åbne åbning, men så kom jeg i tanke om, at det måske ligefrem vil gøre det værre, fordi der vil komme mindre luft til styringen. Men om ikke andet, så må jeg kunne bruge mit stegetermometer til at måle det med en dag. Jeg har også tænkt på at bore huller, men det er ikke så nemt at nænne, så indtil videre ligger styringen stadig på pinde.




­
29-03-2020 15:43
Benny
☆☆☆☆☆
(3)
@Jakob

jep, sourcekoden, hvor finder man lige den ? jeg er ikke i tvivl om det kan køre på en "almindelig PC".

Set fra VVSeks. synspunkt tror jeg ikke det er et ønskværdigt scenarie at brugere selv laver SW, man kan (jeg kan) forestille sig at folk mod bedre vidende laver uhentsigtmæssig kode, uden at vide det, og så giver fyret/producenten skylden for problemer/manglende lyst til dybdegående teknisk support.

Jeg har forsøgt at skrue på blæseren, begge veje uden det egentlig gør den store forskel, selvom fornemmelsen kan være at det hjælper at skrue op, er det ikke en permanent løsning.

Jeg fandt den sidste "menu" det er nu ikke en rigtig menu bare info. "Pre Alarm Data" 5 tryk på sneglemotoren ------
resetter iøvrigt ikke brugeropsætning i min nuværede version af SW 1.30.15 ?

Du har nogen gode points vedr. pumpe temp. Iøvrigt kunne de høre ind under "uhentsigtmæssige justeringer" = så ruster min kedel, og så mener jeg VVSeks. har leveret noget billigt skidt, det skriver jeg så i forskellige fora og så ... - kan du se hvor jeg vil hen ? Når det er sagt mener jeg så ikke man ikke skal pille
bare være ærlig.

I min forrige SW "1.20 7 Dec 2017" mener jeg der var en temperaturangivelse i
Montør
--- avanceret
--- inputs
og så i bunden "Intern temperatur" det skulle være aflæst af føler monteret på printet ? min var ofte ca. 40 gr. denne er ikke med i den nye SW. og ja, alt andet lige vil en lavere omgivelses temperatur ved printet stresse printet mindre. Men jeg har da også tænkt over det, og ligesom dig; nænner jeg ikke at lave huller
Men egen SW - bare kom an... ..

Kører med kedeltemp på 60gr. Jeg har ingen shunt på. måler frem og tilbageløb til kedlen, jeg har under 10 gr diff. for det meste max. 5 gr. ? jeg var for nærig da jeg købte fyret og tænkte nu måtte jeg lige se. Der er ikke huller endnu (3,5 år.) det ville jo også være slemt.
30-03-2020 13:32
Jakob
★★★★★
(9266)
­


@Benny

Mange tak for flere tips.
Nu fandt jeg også den anden top hemmelige menu. Den var godt gemt.
Så mangler vi bare den tilhørende top hemmelige manual. Men så lille, som den tilgængelige er, så er det nok meget sikkert, at den ikke eksisterer.

Jeg har også fundet "Intern temperatur" under montør - testmenu - inputs. Jeg vidste ikke, at det var styringens temperatur, så det må jeg eksperimentere med. Den går pt op på 47 grader, selvom styringen ligger på pinde.

Med hensyn til brum under opstart, så har jeg endnu ingen erfaringer at dele. Mit fyr har kun brummet, hvis det har kørt med meget lav ydelse, når det er varmt, og det stemmer jo ikke så godt med, at en kold skorsten med mindre træk skulle være årsagen hos dig. Det får mig til at filosofere lidt over, om det måske kan være det modsatte, at dit fyr og herden ikke er kølet helt ned, før næste optænding, og evt. meget tørre træpiller evt. i en lidt uheldig startdosis antænder og brænder lidt for livligt, så bålet derfor snapper efter ilt i luftkassen og giver brum?
Hvis du ønsker at se mine indstillinger for optænding og/eller sugerindstillinger i v1.3 til sammenligning, så står jeg selvfølgelig til disposition.

Jeg forstår godt, hvor du vil hen omkring fyrets rygte, men uærlige fusk kunder kan leverandøren jo alligevel aldrig sikre sig imod.
F.eks. rust i kedlen kan sagtens frembringes på andre tilgængelige måder og skjules med uærlighed. Du har f.eks. ingen shunt, og det har jeg næsten heller ikke, hvis jeg lukker for hanen.
Så frem for at vise mistillid til kunderne og forsøge at beskytte noget, som alligevel er umuligt at beskytte, så mener jeg nok nærmere, at leverandøren med fordel kan frigive både sourcekode og compiler og på den konto i stedet score noget velvilje hos deres nørdede kunder.


­
­
03-04-2020 09:42
Benny
☆☆☆☆☆
(3)
@Jakob

47 gr. er nok i toppen, men du må ikke tage mit ord for det. Hvad er din kedeltemp? når styringen er monteret, vil temperaturen målt i styringen som udgangspunkt være lig omgivelsestemperaturen plus tilskuddet fra styringen, den vil altså variere med kedeltemp. Omgivelsestemperaturen kommer fra fyret, og da styringen er monteret på toppen af fyret har du den temp. som der nu en gang er, lige oven på kedlen, der er ikke meget grundigt isoleret, mere isolering vil hjælpe. Du kan også forsøge at isolere selve styringen, mener der er lidt plads rundt om, alt vil hjælpe, og så den største synder (tror jeg) de to huller til kabler, du kan prøve at skubbe fyrets topplader hver sin vej, på mit fyr kan det give op til 5 mm gab. her kan du montere en plade der isolerer hullerne fra toppen af kedlen, hvis du monterer en lille blæser i det ene hul vil du forcere frisk luft forbi, du skal bare sikre det så er køligere luft du "bruger". blæser og pinde vil give dig en ide om hvad du kan opnå i DIT fyrrum.


Mht. brum, så hjælper det på mit at lige liste askelågen åben når det brummer, har du prøvet det ? det synes jeg tyder på resonans i kedelrummet, har overvejet at ændre udfomning i kedelrummet, lidt ala højttaler konstruktion, så man kan undgå stående bølger, det er dog begrænsende at man kun "rimeligt" kan gøre volumen mindre.

Jeg vil gerne se dine indstillinger, og du skal være velkommen til mine, mener dog optimale indstillinger er individuelle for hver enkelt indstallation, (piller) snegl, skorsten.. osv. . det er jo systemet der skrues på og en del af de indgående komponenter er ikke fælles, men med det in mente tror jeg man kan se "tendenser" eller sammenhænge?

Vi er egentlig enige, lad os få noget sourcekode
03-04-2020 11:22
Jakob
★★★★★
(9266)
­


@Benny


Her kan du se mine sugerindstillinger. Det burde være fabriksindstillinger bortset fra Faktor, som jeg til mine forhold har ændret fra 100% til 95% for at modvirke smeltning af herden.

­
Tilknyttet billede:

03-04-2020 11:29
Jakob
★★★★★
(9266)
­



@Benny

Ja, fri adgang til software og kildekoder, det ka' vi li'.


Jeg har prøvet at sænke styringen ned i varmen igen, og ved en kedeltemperatur på 75 grader bliver den interne temperatur da pt 51 grader. Jeg synes, at det er rigeligt, men dog ikke så meget, som jeg havde frygtet.

Hvis du overvejer af svejse noget jern på for at ændre vægt og resonans frekvens for at hæmme brum, så tror jeg måske nærmere, at du skal kigge på luftkassen frem for kedlen.
Jeg opholder mig en del i mit fyrrum, og jeg udholder ikke brum, så blandt andet derfor tillader jeg ikke fyret at gå længere ned end til 46% ydelse.


Jeg ved ikke, om menuerne er de samme i din version?
Men her har du mine indstillinger for optænding ved 1162 gram for 200 doser. Normalt ændrer jeg kun tiden lidt for tændbrændsel, hvis vægten for 200 doser ændrer sig.
Når den tænder op, så sker antændelsen normalt først efter der er foregået 2-3 suppleringer.


­
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 03-04-2020 11:34
02-04-2021 21:08
Jakob
★★★★★
(9266)
­



Nå, men så fik jeg også prøvet at afbrænde en fotocelle. Den virker stadig, men den viser alt for lidt.

Det er ikke sket ved en enkelt voldsom hændelse, og jeg ved ikke præcist, hvordan det er gået til.
Jeg tror måske, at det skyldes for lidt træk i skorstenen i en periode, eller måske har der været nogle piller, som var lidt mere fugtige, end de plejer at være.
I hvert fald har fyret sodet lidt mere end normalt i en periode.

Jeg mener også, at det efterhånden kan starte en ond cirkel, hvis fotocellen viser for lidt lys. Den begyndte at redde bålet oftere og formentlig uden grund, og til sidst oplevede jeg nogle fejloptændinger, selvom tændbrændslet var brændt fuldstændigt af.
Jeg ved ikke sikkert, hvornår man bør handle, men hvis fyret under normal drift viser mindre end 145 Lux, så er det nok på tide at tjekke fotocellen.

Nu er fotocellen skiftet, og så håber jeg, at det kører stabilt igen.
Der er stadig noget med styringen, som jeg ikke kan forstå. Men det lyder jo lidt dumt at klage over, at man ikke kan forstå, at det kører så godt.
Det har (7-9-13) faktisk kørt rigtig godt hele vinteren. Det er selvfølgelig noget bøvl og kræver et vist helbred at tumle med træpiller. Men jeg tror næsten, at jeg efterhånden er blevet så ferm til at tage aske ud, at jeg kan gøre det i hvid skjorte, uden det kan ses på den bagefter.


­
Tilknyttet billede:

22-11-2023 11:16
Jakob
★★★★★
(9266)
­




Det var lidt koldt til morgen i går, fordi fyret meldte askeplade fejl.

Brrrrr.... det havde jeg ikke prøvet før, og fejl er sjældne, så hvad var der mon galt.?
Nå, men med min strategi, så var der jo ingen grund til panik.
https://www.klimadebat.dk/forum/strategi-for-centralvarmeanlaeg-d24-e3513.php#post_70857

Det viste sig da også, at det blot var askepladekontakten, der ikke blev aktiveret.
Årsagen tygger jeg stadig på, men jeg tror, at det må skyldes slitage.
En lille justering var i hvert fald tilstrækkeligt til at få fyret på gang igen.
Heldigvis er fyret programmeret så klogt, at stepmotoren kunne fortælle computeren, at der var noget galt, så askepladen ikke kørte hele natten.

Det er lidt sjovt med det fyr. Problemerne i begyndelsen kunne få mig helt op og køre, og det kan de stadig.
Men når jeg ser tilbage nu, så er summen af problemer over tid alligevel så små, at jeg ville være et skarn, hvis jeg var utilfreds med det (7-9-13! lol).

Det burde være en varmepumpe, som jeg roste, men når jeg ser på el-priserne og den manglende seriøsitet i den grønne omstilling, så er jeg desværre ved at opgive tanken om, at det bliver i min tid. Eller måske kan jeg drikke mig så fuld på fredag, at jeg alligevel kommer til at købe en lille en til sommerbrug, så min varmepumpe opstilling til ca. 60.000 kr ikke er helt spildt.

Jeg har efterhånden også fundet et par gode tricks til herden, så den bedre kan tåle flammen, selvom der til tider stadig er for meget træk.



­
­
Side 4 af 4<<<234





Deltag aktivt i debatten BioMax pillefyr:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Biomax 10 compact fejl ved opstart "stepper op" firmware 1.30.151417-12-2023 18:28
biomax 16 pillefyr, snegl stopper til425-04-2021 15:51
biomax 16024-10-2020 09:34
Artikler
Pillefyr
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik