Husk mig
▼ Indhold

BioMax pillefyr



Side 3 af 4<1234>
27-01-2019 10:36
Jakob
★★★★★
(7639)
­



@skovbaekgaard

Jeg vil også vælge en stålskorsten næste gang. Og det skal være en god kvalitet, som kan tåle løbesod, så det ikke er skorstenens holdbarhed, som skal diktere, hvor meget pillefyret må spare på energien ( hvor lav røgtemperaturen må være ).

Skorstensfejeren påpegede også, at løbesod kan være langt mere skadeligt i en stenskorsten, hvis fugt trækker ud i samlinger og giver anledning til frostsprængninger.



­
­
27-01-2019 20:32
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Ja - en fugtig skorsten kan gi' tærring og frostskader.
Men det giver også dårligt træk, da fugten gør at indersiden af skorstenen ikke kan gå over 100 grader før fugten er fordampet.
31-01-2019 15:09
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Sneglen til mit pillefyr har nu kørt 550 driftstimer ( ca. 1½ palle træpiller ).
Om tilkøringen så er overstået, ved jeg ikke helt endnu. Jeg kan se, at den i hele perioden med samme slags træpiller har øget doseringen jævnt til cirka det dobbelte, og jeg ved ikke, om det er slut endnu. Så dette er blot et tip om at huske at holde øje og måske et lys for enden af en tunnel til dem med en ny snegl, som kører dårligt.
Jeg fik med den øgede dosis så også en forklaring på, hvorfor fyret var mere sodet sidste gang, jeg justerede turbolatorrør. Det har dog ikke været så meget, at det medførte sort røg, og det må også bekræfte, at fabriksindstillingerne har indlagt en fornuftig sikkerhedsmargin til overdosering.
Jeg var i øvrigt ude for en optændingsfejl, og efterfølgende ville fyret ikke køre 200 doser til afvejning. Men det gode gamle computer trick at slukke og tænde for den igen løste problemet lige på en studs.
Skålen til afvejning har jeg droppet, fordi omhældningen støver. I stedet benytter jeg to spande, som vejer det samme. Den ene spand er tom og benyttes kun til at nulstille vægten, så når spanden med 200 doser træpiller kommer på, så vil det kun være pillernes vægt, der vises.




@skovbaekgaard

Min næste skorsten skal være så høj ( mindst 1 meter højere end nu ), at røgtemperaturen betyder mindre.
Jeg vil stik imod alle instruktioner håbe på så meget naturligt træk i skorstenen, at røgsugeren forvandles til en kronisk EL-producerende turbine.






­
13-02-2019 10:03
Jakob
★★★★★
(7639)
­


Jeg havde besøg af skorstensfejeren i går, og han konstaterede, at soden i min skorsten er tør.





­
09-04-2019 13:39
Jakob
★★★★★
(7639)
­



skovbaekgaard skrev:

Der er lettere bare at gi' den en tændbriket - det virker hver gang.




Benytter du et bestemt mærke, og hvordan er din procedure..?

Jeg var ude for en sjælden fejloptænding i aftes, og det var træls at fiske træpiller ud. Ikke mindst fordi jeg først forsøgte at snyde smart ved at starte igen med frakoblet snegl for at undgå overdosering. Men ved genstarten kørte askepladen straks helt fast i træpiller og trak en del piller med ud i luftkassen, og det blev noget værre bøvl.
Det fik mig til at tænke på, om jeg måske blot kunne afmontere snegleslangen på fyret og putte et par tændte sprittabletter eller noget andet ned i røret og antænde træpillerne på den måde..?
Men træpillerne skal vel nærmest være brændt helt væk, før fyret ( og askepladen! ) må startes igen..?
Jeg må eksperimentere mig frem, men jeg tænker, at du har en gennemprøvet rutine og måske et par tips, som det er værd at efterspørge.




­
10-04-2019 13:50
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Det er ikke altid hensigtsmæssigt, at opstarten begynder med, at askepladen kører.
Det er heller ikke altid ønskværdigt, at fyret kun vil genstarte efter en strømafbrydelse, hvis der på det tidspunkt stadig er ild (lux).

Måske er det kun et par linjer, som skal rettes i programmet, hvis man ønsker det ændret, og vi kan jo selv installere det nye program.


Hvis andre har ønsker om særlige udgivelser af styringen, eller hvis nogen har kendskab til, hvordan man retter i programmet, så må de gerne komme til tastaturet og fortælle om det.





­­
23-04-2019 22:42
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
Jeg kan kun anbefale ALDRIG at købe et bio max pillefyr.
Jeg har nu haft et i fire år. Brugt over 10000kr på teknikere som skulle fikse det for mig. Men hver gang de er gået så går der én dag, så holder det op med at virke igen.
De tre første snegle jeg fik gik i stykker. Efterfølgende har det kun kørt er døgn ad gangen, før det går ud. Enten fordi pillerne stopper det hele til eller pga. Fejloptænding. Nær det endelig kører i et par timer så brummer det så meget at det lyder som en F16 under takeoff. Det sviner hele min kælder til med sod.
Jeg har helt opgivet det fyr nu. Har flere gange kontaktet VVS eksperten fordi jeg mener det er fejlkonstrueret, da det bør kunne køre mere end en enkelt dag, før man skal ha en VVS mand til at skille og samle det igen.
Jeg kan kun anbefale aldrig at købe et Bio max.
24-04-2019 01:02
Jakob
★★★★★
(7639)
­



@Runelf


Er dit 10kW fyr mage til det blå, som der er billede af tidligere i tråden, og er sneglen den samme..?
Bare lige, så vi er sikre på, at vi taler om det samme fyr og den samme snegl.

4 år gammelt, så har du måske ligesom skovbaekgaard heller ikke et gitter imellem brændkammer og luftkasse..?
https://www.klimadebat.dk/forum/vedhaeftninger/biomax15-optaendings-dosis-i-luftkasse.jpg

Var de tre fejl på sneglen alle gearaksel brud..?
Hvor længe har den sidste snegl holdt ud..?

Jeg tror ikke, at en reparatør kan nytte meget. Den bedste chance for at få det til at køre godt er nok dig.
Jeg gætter på, at du har et pilleproblem, når det er nødvendigt at skille sneglen ad.
Derforuden tror jeg måske, at dit fyr går for meget i tomgang. Brummelyden hører jeg kun fra mit fyr, når det kører med meget lav ydelse.
Sod i fyrrummet kommer der vel kun, fordi du renser og bøvler..?
Optændingen er et kapitel for sig, og den skal helst fungere. En fejloptænding, når man står i sit pæne tøj, gider man ikke..!




­
­
24-04-2019 01:18
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
Hej Jakob

Ja det er præcis det blå fyr der. Og nej slet intet gitter på mit fyr.
Det var ikke gearakselbrud. Det var simpelthen alle vindingerne som blev skrællet af, netop fordi den tilstoppede det hul hvor pillerne falder ned i. Og motoren blev bare ved med at køre. Og det gjorde den også med den næste snegl jeg satte i. Men den har så også holdt i snart fire år nu.
Og jeg har snakket med Jan fra VVS eksperten en million gange i telefon, han har mange gode løsninger, men intet hjælper. Jeg kører med 6mm piller. Og vejer dem af ca en gang om ugen. For at være sikker på at problemet ikke er der.
Fyret går nu bare ud hele tiden. Nu har jeg ændret lidt på dosis størrelsen. Så nu kører det lidt længere tid ad gangen inden det går ud. Men det kan stadig aldrig starte selv. Det laver ALTID fejloptænding, så hver gang systemet når 75 grader og fyret går på pausestop. Så vil det ikke starte igen. Og hver gang det prøver at starte op så er det nærmest ved at eksplodere. Hele kælderen bliver fuld af røg og sod. Virkelig voldsomt. Og hver gang skal jeg ned og starte det og når der kommer flamme på, så skal jeg skulle det og starte det med det samme igen, så den ikke når at køre opstartsfasen igennem for så går det ud og oser som ind i helvede i hele kælderen.
Jeg har den sidst nye software installeret. Den siger Jan er god.
Den sidste nye software virker ikke den har de fucked op så den ikke kan installeres.
Hele vinteren har jeg frosset med et iskoldt hus. Det har jeg gjort i 4 år nu. Jeg har nogle gange lyst til at skyde mig selv i hovedet for bare at få fred.
Jeg vil give mange penge til den som kan lave mit fyr.
Aller helst vil jeg bare ha de tager deres lort retur så jeg kan få et blackstar, som alle jeg kender er vildt glade for.
Men for at få det lorte biomax ind, blev jeg nød til at skære dør og karm af for at få det ind. Og så sætte ny dør i.
Så det vil blive en temmelig dyr affære
24-04-2019 01:20
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
Og ja
det er et 10 kw fyr.
24-04-2019 01:26
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
jeg har bare aldrig prøvet at det har virket i mere en ca 9 timer ad gangen, når det altså har kørt bedst. Jeg køber en ny fotosensor hver måned. Der er masser af træk i skorsten.
Nu er jeg på arbejde... inden jeg tog afsted havde den lige stoppet sneglen fuldstændig med piller og helt ned i kammeret. Den presser bare pillerne sammen så det hele stopper til. Nu skal min kæreste fryse hele natten igen... igen igen. Indtil jeg kan komme hjem og sø tømme magasinet for piller skrue sneglen ud.. kæmpe med den en times tid, til jeg har fået alle pillerne ud og så ned i brænderen skal jeg ha pillerne ud. Den har bare kørt på og på med piller til det bare er 100% stoppet til overalt. Og helt mast til støv.
Jeg bruger de bedste træpiller, og har prøvet mange forskellige mærker. Altid de dyreste. Men intet hjælper.
24-04-2019 02:02
Jakob
★★★★★
(7639)
­


@Runelf


I er da godt nok blevet uvenner, du og fyret.

Smuld pakker i sneglen, og det må det ikke. Hvad gør du for at undgå det, før det går så galt..?


Hvor langt lader du fyret gå ned i ydelse, før du sender det på pause..?
Og hvor lang pause holder du..?

Afvejer du også din start dosis tændbrændsel en gang om ugen, og hvad vejer den..?
Jeg afvejer slet ikke så hyppigt, men når jeg gør det, så plejer jeg at gøre det nogle gange og tage et gennemsnit. Især hvis sneglen ikke kører godt ( evt. på grund af smuld ) kan det variere meget fra gang til gang, og det kan give optændingsproblemer.
Du har nok også fundet ud af, at det går noget nemmere at dosere vejedosis ned i en spand end ned i brændkammeret..?
­


­
24-04-2019 15:07
Jakob
★★★★★
(7639)
­

@Runelf

Jeg glemte at spørge, om du har foretaget konstruktive ændringer på sneglen..?

­
24-04-2019 16:15
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
Tak for tilbagemelding

Mit fyr går på pause automatisk, nær det har været på 75 grader et stykke tid.
Men smuld kan jeg jo ikke undgå. Det sneglen smadrer pillerne til smuld fordi den stopper til. Og så bliver den bare ved med at køre indtil pillerne er smadret, og så stopper motoren fordi den ikke kan smadre det mere sammen.
Jeg har ikke foretaget nogle ændringer på sneglen. Den smadrede bare alle vindingerne af da den stoppede til. Men har vist fået en ekstra holdbar snegl nu.
Min startdosis kan jeg jo ikke afveje den kører jo bare. Det eneste jeg kan afveje det er jo pillerne.
24-04-2019 18:04
Jakob
★★★★★
(7639)
­


@Runelf

Tak, fordi du følger op.

Jeg tør ikke sige så meget til styringen, når dit program er ældre og anderledes end på mit fyr.
Når jeg skriver om startdosis, så mener jeg den tid, som der doseres tændbrændsel.
Du kan se menuen for det her og undersøge, om du kan genkende styringen:
Biomax Software Manual
https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-10/manual112.pdf

Se evt. også manualen Side 27 punkt 14:
https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-04/303006111_manual.pdf


Angående smuldproblemet i sneglen, så kan der være flere løsninger, og nogle af dem er allerede omtalt.
En Black Star kan også få snegleproblemer:
https://www.klimadebat.dk/forum/biomax-pillefyr-d20-e3510-s40.php#post_71281




­
26-04-2019 23:11
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Jakob skrev:
­
Det er ikke altid hensigtsmæssigt, at opstarten begynder med, at askepladen kører.
Det er heller ikke altid ønskværdigt, at fyret kun vil genstarte efter en strømafbrydelse, hvis der på det tidspunkt stadig er ild (lux).

Måske er det kun et par linjer, som skal rettes i programmet, hvis man ønsker det ændret, og vi kan jo selv installere det nye program.


Hvis andre har ønsker om særlige udgivelser af styringen, eller hvis nogen har kendskab til, hvordan man retter i programmet, så må de gerne komme til tastaturet og fortælle om det.

­­



Spørgsmålet er måske nærmere, om det nogensinde er hensigtsmæssigt, at der startes med en askepladekørsel.
Når fyret holder pause, så stopper sneglen på et tilfældigt tidspunkt, og ofte vil der ligge nogle få træpiller lige på vippen til at drysse ned i herden. Der skal ikke meget til ( et smæk med en dør eller et lille puf til siloen ), før disse træpiller drysser ned og kan gå i klemme eller blive trukket ud i luftkassen af askepladen, når fyret starter igen.
Jeg ved ikke, hvad maskindirektivet tillader, men det kunne nok være fristende nærmere at afslutte med, at askepladen kører en tur lige før fyret stopper frem for lige efter, det er startet. Eller måske blot undlade den første askepladekørsel.

I hvert fald er det en fast regel for mig IKKE at genstarte fyret efter en fejloptænding, før den første dosis træpiller er brændt eller fjernet manuelt.
Gør jeg det alligevel så får jeg balladen blandt andet med træpiller i luftkassen, og jeg kan forestille mig, at det kun er langt værre på en ældre model uden gitterplade.
Hvis jeg skal starte et meget koldt fyr, så plejer jeg at forvarme det i ca. 30 sekunder med EL-tænderen, mens jeg kører lidt med røgsugeren.



­
03-05-2019 11:28
Jakob
★★★★★
(7639)
­­




Hvorfor sker sådan noget aldrig for de andre..?

­
­
Tilknyttet billede:

05-05-2019 17:10
Jakob
★★★★★
(7639)
­
Det er jo nok bare, hvad der skal ske, når man skruer lidt for hurtigt op for ydelsen på et 15 kW potent BioMax pillefyr med 12 plombeløse cylindre.

Nej, dog ikke.

Selvom det aldrig var sket med en varmepumpe, så har det alligevel ikke noget med pillefyret at gøre. Det var blot tæring i hætten, og det var fastbrændselsfyret, der var tændt, da det skete.

Men vi har diskuteret skorsten, og dette er nok en mulig grim fejl, som de færreste tænker på.
Fejlen er ikke kun grim, fordi den ikke er smuk at se på, eller fordi det kan være farligt at kravle op og rette den.
Det var selvfølgelig på holderen i vindsiden, at nitten gik løs, og hatten vippede op fra. Det betød, at hatten i en periode fangede vinden ligesom et sejl og førte vinden direkte ned i skorstenen, så trækket gik delvist baglæns, og jeg måtte lufte ud med gennemtræk i hele huset i flere timer.




­
14-05-2019 19:03
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Det er heller ikke altid ønskværdigt, at fyret kun vil genstarte efter en strømafbrydelse, hvis der på det tidspunkt stadig er ild (lux).



Det kan f.eks. også være uheldigt, hvis man gerne vil styre og starte fyret med et tænd/sluk ur eller en anden form for 220V styring.
Men jeg tror måske, at jeg har fundet en metode til at få det til at fungere alligevel.
Det ser ud til, at hvis fyret er programmeret til at starte på et tidspunkt, og det tidspunkt bliver forpasset, fordi strømmen er afbrudt, så vil fyret starte og tænde op, når strømmen kommer igen.
Er der evt. andre, som benytter den metode og kan bekræfte, at det hænger sådan sammen, så må de gerne skrive om det.
Jeg benytter software version 1.30 dec 14 2017




­
31-10-2019 14:40
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Status: 10 måneder, 400 optændinger og 1200 driftstimer.


Efter indkøringen har der været en lang god periode uden problemer overhovedet.
Fyret tænder hvergang, som det skal, og jeg skovler blot en lille spandfuld aske ud og renser lidt sod af, hvergang en palle piller er brugt op.
I går blev det gjort nogenlunde grundigt endda i pænt tøj, uden det gav anledning til fortrydelse.

Angående indkøringsproblemerne med sneglebrud, så har jeg egentlig ikke noget at tilføje. Min snegl holder stadig godt efter reparationen. Men min træpille leverandør har dog siden fortalt, at de første træpiller også var meget hårde efter hans målestok, og mit fyr ikke var det eneste, som havde problemer med dem. Jeg kan også mærke, at de tre andre pilletyper, som jeg siden har afprøvet, har været lidt blødere og mindre støjende i sneglen.
Smuld i sneglen er også et problem, som jeg næsten har glemt igen. Ud over, at sneglen er blevet tilkørt, så tror jeg måske, at en højere minimumsdrift kombineret med 1-2 optændinger i døgnet også hjælper med udrensningen.




­
10-11-2019 20:28
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
Jeg her lige købt en biomax 10 må ikke bruge det endnu før der er gips på alle lofter i kælderen og et par små detaljer, men har dog lige testet det et par timer for at se om mit shuntsystem holder vand. og om der rent faktisk kommer varme på gulvene.

Har haft et par små udfordringer med maskinen, askepladen ville gerne sætte sig fast indtil den blev slebet lidt på.
min røg temperatur er forfærdelig lav 38 grader og det skal jeg have kigget på,
havde store udfordringer med sneglen og piller der ville sætte sig fast indtil jeg fandt den rigtige placering af siloen og røret og højden og vinklen på det hele.

Men ellers virker den fint jeg har dog kun testet et mindre område på ca 50meter gulvvarme slange og fyret køre fint op og ned i drift men mest nede da gulvet ikke efter spørger ret meget varme.

Jeg har en kontinuerlig drift på en god del timer nu og når driften er nede på 18% så vil fyret blive dernede i en god del tid indtil kedel temperaturen endelig falder med nogle grader. Hernede redder den ofte bålet den kan være min vejning er forkert da jeg har flyttet på sneglen og det kan være mine piller er dårlige eller jeg skal prøve nogle andre det kan også være min forbrænding burde være bedre og skal helt klart have set på den røgtemperatur.
min kælder er også helt klart fugtig.

Men fyret redder bålet hver gang indtil videre og nu må jeg nok hellere holde op med at teste mere og få sat nogle gips plader op først.

Men summa sumarum er synes biomax virker som det skal med lidt små justeringer og glæder mig til fremtiden hvor det skal køre i drift hele tiden. har pt 20 timers drift på fyret.
11-11-2019 19:17
Jakob
★★★★★
(7639)
­



@thore5

Tillykke med fyret og tak for din beretning.
Mit fyr brummer nogle gange, hvis jeg kører med meget lav driftprocent, og det kører i det hele taget bedre ved en højere ydelse. Derfor er jeg glad for en høj minimumsdrift og en stor akumuleringstank. Men det bliver interessant at læse, hvordan det videre går med din udfordring af den nedre grænse.

Jeg har til gengæld opdaget, at mit biomax 15 fyr kan finde på at gå langt ned i lux og redde bål, når askepladen netop har kørt.
Jeg tænker, at askepladen måske kører for ofte, fordi fabriksindstillingerne er beregnet til træpiller, som danner mere aske. Jeg vil derfor prøve at opjustere askerens intervallet i styringen en smule. Udgangspunktet hos mig er 2000 g/rensning.
Hvor meget det kan hjælpe med at holde ild ved lav driftprocent, ved jeg ikke, men det er måske også værd at overveje.




­
13-11-2019 04:44
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
Har fået testet lidt mere, det viser sig at min røgtemperatur er højere end 60 grader i røgrøret mens pillefyrets input skriver røgtemperatur på 32 grader. Jeg har fjernet turbolator rørene så der kun er 2 tilbage.
Det med askepladen tror jeg at koden er lidt mærkelig, uanset hvor vi befinder os i driften så kører den med askepladen når der er brugt 2000 gram, og det er uanset om der er 150 lux og den lige har hældt lidt piller i. Det så jeg først igår, og det er lidt spild at den smider varme gløder ned i askeskuffen, men der skete ikke noget ved det og den kørte bare videre.
Min fugtighed i kælderen har jeg endelig kunne måle nu og den ligger på 80%, er faldet til 77% efter en affugter har kørt en del. Det forklarer sikkert hvorfor biomaxen redder bålet når den kun giver få piller.

Men jeg har leget lidt med max drift. Man kan jo indstille løbene max drift mens fyret er i drift.
Før da jeg kørte med fyret ved 100 max drift oplevede jeg at den var ret hurtig til at nå kedel temperaturen og mens den var på vej ned i drift steg temperaturen yderligere med 4 grader over den indstillede temperatur, så lå den og boksede med at temperaturen skulle falde ved 18% drift i 10 min mindst og temperaturen faldt med 0.1 grad hver 5-7 sek. ca.

Så prøvede jeg den samme indstilling altså lille gulv område og satte max drift til 65
Her havde den lidt problemer med at få kedlen op i temperatur så jeg satte max drift til 100 og efter noget tid at der kom varme på gulvene igen, max drift til 70, og denne gang er der en god ballance i driften, nu stiger temperaturen ikke mere end et par grader over kedlens temperatur når den falder i drift og den ryger kun ganske kortvarigt ned i 18% drift.

Så jeg tror at man skal stille sin max drift ind så den passer til hvor meget gulvene efterspørger af varme kører fyret hårdt på vil det befinde sig i toppen og bunden af drift området meget. Har man den rigtige indstillede max drift vil den ligge mere i midten. Og jeg tror der er en risiko for drift forstyrrelse hvis fyret er længe i 18 % drift.
22-12-2019 22:57
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Jeg tror måske, at der medfølger en lille nisse, hvis man køber et BioMax pillefyr ved juletid.
Hos mig ser det i hvert fald ud til, at det er omkring jul, at drillerierne eskalerer.


Men lad mig begynde med en ny opdagelse, som de fleste andre fyrmestre nok fandt den første dag, da de startede pillefyret op.
Det er sikkert kun, hvis man holder sig meget strengt til instruktionsbogen, at man ikke opdager den:



Pausestop

Ganske simpelt som et oliefyr vil pillefyret, når det har bragt temperaturen op til det indstillede niveau, standse og holde en pause indtil temperaturen falder.
På mit pillefyr ser det ud til, at temperaturen skal falde til 10'C under den indstillede kedeltemperatur, før fyret selv starter igen, og indtil da kan man heller ikke starte fyret manuelt.





Jeg kan ikke finde noget i manualen om pausestop, og hvis andre er uenige i denne beskrivelse eller har noget at tilføje, så læser jeg meget gerne om det. Jeg har selv indtil videre altid kørt med en pause på nogle få timer, som jeg indstiller under menupunktet Minimumdrift.




­
23-12-2019 13:59
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Hvis man piller EL-tænderen ud af røret og skal sætte den på plads igen, så er det en god idé at sørge for, at ledningerne ikke hænger og slasker så langt nede, at askepladen kan nå dem og på den måde lave ulykker og evt. skubbe EL-tænderen ud igen.
Det er selvfølgelig noget, som ingen kan glemme at tænke på, men drillenisser ved ikke noget bedre end at fifle med ledninger.

Ledningerne på nedenstående billede må nok siges at være meget sikkert monteret.

­­
Tilknyttet billede:

23-12-2019 20:42
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Jakob skrev:
­
Jeg har til gengæld opdaget, at mit biomax 15 fyr kan finde på at gå langt ned i lux og redde bål, når askepladen netop har kørt.
Jeg tænker, at askepladen måske kører for ofte, fordi fabriksindstillingerne er beregnet til træpiller, som danner mere aske. Jeg vil derfor prøve at opjustere askerens intervallet i styringen en smule. Udgangspunktet hos mig er 2000 g/rensning.

­


Den julenød har jeg desværre ikke knækket endnu. Jeg har også oplevet, at styringen nogle gange stopper fyret og holder timepause, før det har nået den indstillede kedeltemperatur.
Som sagt har jeg ikke helt styr på årsagerne endnu, men hvis andre har lignende problemer, så vil jeg nok indtil videre gerne anbefale, at man for en sikkerheds skyld kigger herden efter i sømmene, før man bruger en masse tid på at eksperimentere med askepladens rensecyklus. Det kan måske hjælpe med en del af forklaringen.

Min herd ser pt således ud, og hvis drillenissen har noget med det at gøre, så er det i hvert fald slut med at servere risengrød for ham:









@skovbaekgaard

Så din herd også sådan ud, da du havde problemer med den..?



@thore5

Mange tak for mere spændende læsning. Går det stadig som smurt..?




­
28-12-2019 22:41
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Jep - tillykke, gætter på din herd er ca. 16 måneder
Prøv at påberåbe dig garantien
Vvs eksperten vil påberåbe sig at du har givet den for meget luft så forbrændingen er sket som en skærebrænder
Gå til forbrugerklagenævnet - det gjorde jeg og fik en ny
Du skal ha' argumenterne iorden ellers kommer de bare med nogle skæve påstande
Deres herd er kun lavet af rustfri 304 stål - ikke varmebestandig stål. De vil hævde det er 316 syrefast. Problemet er varmebestandighed ikke syrefasthed
Generelt har jeg ikke meget til overfor vvs ekspertens kundeservice og deres kompetence. De afviser alt med henvisning til at det er pillerne, skorstenen eller indstilllingerne. Deres egne produkter er skrøbelige og har stort behov for reservedele, men billige i indkøb.
På 2,5 fyringssæsonner har jeg skiftet
1 herd
2 foto sensorer
Svejset kassen som bærer herden - tæret
Skifter askeplade kontakt 2 gange
Skiftet askeplade motor - gear var gået
Skiftet pakning til Røgkasse
Husk der er en skjult menu - her var jeg nød til at justere regulerings parametre
28-12-2019 22:46
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Jep - tillykke, gætter på din herd er ca. 16 måneder
Prøv at påberåbe dig garantien
Vvs eksperten vil påberåbe sig at du har givet den for meget luft så forbrændingen er sket som en skærebrænder
Gå til forbrugerklagenævnet - det gjorde jeg og fik en ny
Du skal ha' argumenterne iorden ellers kommer de bare med nogle skæve påstande
Deres herd er kun lavet af rustfri 304 stål - ikke varmebestandig stål. De vil hævde det er 316 syrefast. Problemet er varmebestandighed ikke syrefasthed
Generelt har jeg ikke meget til overfor vvs ekspertens kundeservice og deres kompetence. De afviser alt med henvisning til at det er pillerne, skorstenen eller indstilllingerne. Deres egne produkter er skrøbelige og har stort behov for reservedele, men billige i indkøb.
På 2,5 fyringssæsonner har jeg skiftet
1 herd
2 foto sensorer
Svejset kassen som bærer herden - tæret
Skifter askeplade kontakt 2 gange
Skiftet askeplade motor - gear var gået
Skiftet pakning til Røgkasse
Husk der er en skjult menu - her var jeg nød til at justere regulerings parametre

Iøvrigt - svejs et stykke rustfri plade på hvor den er tæret
Bor huller op til 5-6 mm og fordobbelt antallet
29-12-2019 18:12
Jakob
★★★★★
(7639)
­



@skovbaekgaard


Mange tak for tips.

Knap 13 måneder og 1500 driftstimer. Det er betydeligt kortere levetid på herden, end jeg havde forventet, og jeg kan ikke selv forklare årsagen.

Men det glæder mig, at du vandt tovtrækningen. Den må danne præcedens.
De fleste andre fæle ting, som du har oplevet, er jeg tilbøjelig til at tro skyldes, at du har haft en lille brand i luftkassen, fordi din model ikke blev leveret med gitter.
Er det helt forkert..?
Hvis man glemmer at tage aske ud, så kan det nok også nemmere ske.

Smertens barn er hjertets barn. Så jeg elsker mit pillefyr.
Men det er rigtig godt, at jeg har taget §1 i min centralvarmestrategi alvorligt:
https://www.klimadebat.dk/forum/strategi-for-centralvarmeanlaeg-d24-e3513.php#post_70857
Hvis jeg ikke havde haft andre varmekilder at sætte ind, så var det blevet en meget sur jul.


Hvad er det for noget spændende noget med en skjult menu, og hvor finder man den..?



­
03-01-2020 19:08
Jakob
★★★★★
(7639)
­


Jeg har i dag fået et tilbud på en ny herd til halv pris.

Jeg ved endnu ikke, hvordan jeg skal forholde mig til den medfølgende forklaring, men den kan måske være interessant for flere end mig, så den kommer her:


Grunden til din Herd blives spist op er fordi du kører med for højt luftoverskud til afbrændingen. Samtidig skal du nok have sat din askerens interval op, da det ligner dit bål ligger på askepladen og brænder.
Bålet skal ligge i midten af herden og brænde.





­
10-01-2020 22:37
Jakob
★★★★★
(7639)
­


Jeg modtog den nye herd i går, og nu skal bålet ikke mere reddes, når askepladen har kørt.
Men jeg er stadig noget usikker på, hvordan styringen skal justeres ind, så jeg undgår, at den fabriksfremstillede herd smelter igen.
Er der evt. andre, som har eksperimenteret med det og har nogle erfaringer eller idéer at dele.?
16-01-2020 16:21
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Jeg må indrømme, at dialogen med vvs-eksperten om herd problemet har belært mig om, at indstillingen af fyret er uhyre kompliceret.
Faktisk så kompliceret og med så mange forbehold, at jeg nok burde afholde mig fra at videregive de oplysninger, som jeg har fået.
F.eks. kan midten af herden være ganske vanskelig at finde. Det er måske også derfor, det ikke har været muligt for dem at skrive om den i manualen.
På den ene side er det åbenbart alt for kompliceret at skrive i en manual, men på den anden side skal man bare bruge sin sunde fornuft, hvis man vil undgå at begå grove justeringsfejl.
Det optimale træk i skorstenen er i følge mine nye oplysninger heller ikke det, der er angivet i manualen.
Det lader også til, at både for meget og for lidt træk i skorstenen vil ødelægge herden.
Jeg er oprigtigt bekymret for, at fyret udgår af handlen, og firmaet kan være på vej til at gå konkurs.
Det er for mig også et tegn på en vis kundetræthed, når de anbefaler mig at indlægge fjernvarme, så jeg kan slippe for hele tiden at skulle finjustere pillefyret.
Havde de skrevet sådan i reklamen eller i manualen, så havde jeg aldrig købt fyret, og af samme grund kan jeg nu heller ikke anbefale det til andre.

Men mit fyr skal jo køre, så jeg ryster jydesveden af panden. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor mange flere ubehageligheder, der venter lige om hjørnet, men fyret har trods alt været i drift i cirka et år, hvor det har kørt meget stabilt i min opstilling, og hvis der ikke sker mere uforudset, så går det nok endda.
Det hele bliver også nemmere og hænger bedre sammen for mig, hvis jeg betragter de mest komplicerede forklaringer som smuds, der kastes på fyret for at løbe fra garantien og i stedet tjene penge på at sælge noget mere.



Der er dog nogle konkrete praktiske ting, som jeg ændrer på, fordi herden har vist sig at være for svag til at kunne tåle varmen.


1) Jeg har for at undgå, at blæst skaber uønsket ekstra træk, monteret en trækregulering i skorstenen. Den virker nogenlunde, men er endnu ikke helt færdigtilpasset (se evt. nedenstående billede).


2) Jeg arbejder på at opbygge en passende mængde aske i bunden af herden. Det er nok mest et spørgsmål om at øge rensningsintervallet på askepladen. Det har jeg pt stillet til 5000 g/rensning, men det er formentlig ikke engang tilstrækkeligt til de nuværende træpiller. Hvordan askehøjden kontrolleres pålideligt, mens fyret er i drift, er jeg fortsat i tvivl om, men jeg tror stadig, at tab af Lux umiddelbart efter askepladen har kørt kan være en nyttig indikator. Lidt vanskeligere bliver det, fordi det ser ud til, at det ikke er det samme uanset, hvilken ydelse jeg kører med. Hvis andre har samme oplevelse, så skriv gerne om det, for det er ikke noget, jeg har læst, at nogen eksperter bekymrer sig om.
Men jeg eksperimenterer lidt forsigtigt, fordi jeg frygter at for meget askeopbygning kan føre til andre problemer og evt. lukke for pilleindløbet og føre til brand udenfor herden.
Og dybest set kan en finjustering på forhånd virke aldeles umulig, fordi sneglen ikke altid doserer det samme. Jeg har i et grelt eksempel målt på 200 doser med de samme træpiller og fundet variation på vægten helt fra 276g op til 417g. Og med så stor variation er det næppe praktisk muligt at sikre, at der aldrig opstår et stort luftoverskud eller underskud. Selvom sneglen nu er kørt til, kan jeg også under almindelig drift høre, at der stadig er stor variation i doseringen. Det må nok også være derfor, at man i følge manualen skal måle på 200 doseringer og ikke blot kan nøjes med en enkelt.


3) Jeg har foreløbigt skruet røgsugeren ned til 90% og max ydelse ned til 80%, fordi jeg tror, at det især er ved høj ydelse, at risikoen for smeltning af herden er tilstede. Jeg har af hensyn til virkningsgraden og minimering af soddannelse mest kørt med 100% sug og 100% ydelse, og det samme tror jeg, at skovbaekgaard har, og vi er begge blevet udsat for en smeltet herd. Det er selvfølgelig langt fra et bevis, men bygger på en mistanke, som jeg indtil videre tager alvorligt.


4) Den gamle herd bliver repareret, så jeg har den i reserve.
I øvrigt med hensyn til reservedele til lager, så vil jeg læse mere dybdegående næste gang, før jeg køber noget. Jeg troede, at jeg bestilte et komplet leje- og skruesæt som på billedet, men i virkeligheden var det kun en enkelt skrue med to bitte små lejer. Lejet til blæseren er også meget lille, og der skal normalt bruges 2 stk. til en renovering.


Det blev en længere smøre til vores "biomax-klub", som jeg håber fortsat kan give anledning til mere diskussion og flere spørgsmål, som kan gøre os alle til bedre pillefyrmestre.



­
Tilknyttet billede:

18-01-2020 04:03
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
Så fik jeg endelig sat gipsplader på loftet i kælderen, og en del andre brandtekniske ting som skulle klares. Jeg har nu en del driftstimer på mit 10kw pillefyr, ca 300 timer. Jeg fik fyret ret billigt ved en eller anden onsdags udsalgs dag, men senere i november og december var pillefyrene stadigvæk billige, da jeg skulle have fat i en kanalventilator og fittings hos vvs eksperten spurgte jeg hvorfor, og det skyldes deres papirer på fyret fra teknologisk institut skal fornyes og da de er ved at fremstille en biomax ny model vil de hellere bare sælge ud af den gamle.
Jeg havde det problem før at jeg havde læst i manualen at minimaldrift var til brug om sommeren og jeg forsøgte at kører fyret ved konstant drift.
Mit store problem var at jeg troede at termostaten på midishunten styrede varmen i huset så den stod på 2.5 hvilket jeg regnede med ville give 25 graders varme.
Men efter lidt læsning kunne jeg se at denne termostat bare styrer fremløbs temperaturen til gulvene og den skal være 38 grader.
Derfor producerede fyret en masse varme som blev sendt til shunten hvor de meste varme blev sendt tilbage til fyret igen og det betyder selvfølgelig at fyret ikke kan kølekedlen ned selv ved lav drift.
Jeg har også fundet ud af at fyret skal køre minimaldrift aktiv selv om vinteren.
Jeg fik fyret til at fungere ved konstantdrift i 2 og et halvt døgn i træk, hvor temperaturen var lige lovlig varmt inde i huset men det kørte dog heletiden.
Idag kører jeg med minimaldrift aktiv ved 18% og en kedeltemperatur på 50grader. min pause tid er sat til 22 timer. jeg har dog haft en pause tid på 7 timer i et par ugers tid før jeg ændrede den til 22 timer.
Problemet med de 7 timers pausetid er at fyret typisk tænder 2 gange i døgnet og kører 4-5 timer af gangen men den boost værdi jeg har sat begge til 00:00 og ifølge manualen skulle boost være inaktiv men fyret tændte desvære kl 00:00 og det er ikke så godt hvis det foreksempel gik på pause kl 23:25.
Så jeg ændrede pausetiden til 22 timer og satte boost til kl 05:00 og denne indstilling er kun testet i et par dage nu. Men det skulle betyde 1 optænding pr dag kl 5:00 om morgenen og den burde kører i 10-12 timer i træk. men uanset hvor længe den kører så starter den næste morgen sammetid.
Hvis fyret starter op fra pause når kedlen er varm så skipper den "stepper op" og typisk går fyret på pause igen efter en lille times drift.
Jeg har også haft lidt udfordringer med at kedel temperaturen ikke må være ret meget under 50 grader, pga fyret slukker for cirkulationspumperne ved 45 grader hvilket kan få kedel temperaturen til at ryge kraftigt der op af og få fyret til at tro det skal gå på pause selvom der faktisk er en efterspørgsel på varme.
Men desto lavere jeg kan sætte kedeltemperaturen desto størrer et flow kan jeg få fra fyret til gulvvarme shunten fordi den pilleshunt kan så sættes lidt lavere og blande mindre varmt vand direkte ind i fyret. Så jeg har 50grd kedeltemperatur, og en pilleshunt termostat på 3.8 samt min gulvvarme shunt termostat er 3.8-4.0 og fyret styrer begge cirkulationspumper med el.
Derudover kan jeg regulere varmen i huset ved at bruge min brændeovn eller ikke bruge min brændeovn, da der vil vær en reel pausetid på 10 timer.
Jeg er lidt iriteret over at boost er aktiv ved 00:00 fordi fyret kørte ellers ret fint og temperaturen var god ved 7 timers pausetid fast.
Jeg har indtil videre ikke nogen problemer med hærden men jeg har dog heller ikke kigget så meget på den endnu. Jeg har dog observeret at min luxføler er blevet noget afsveden på glasset. Jeg går udfra at sålænge den kan måle en værdi på 150 så virker den fint.
Jeg er blevet overbevist om at minimaldrift er vejen frem når fyret arbejder på 18% drift er forbrændingen ikke ret god, det kan mærkes tydeligt, der skal ikke så meget til for at den skal redde bålet hvis foreksempel sneglen dosere en pille hver 50 sek, og der så ikke kommer en pille, så går der 100 sek og det er for lang tid. og hernede i drift der er forbrændingen ret skidt.

JEg har haft lidt udfordringer med askehåndtering, der kommer uforbrændte piller fra askepladen ned i skuffen, og smider jeg den aske i en plastik spand i kælderen og senere hælder mere aske i, ja så lugter ret sjovt i kælderen og der kommer røg op af asken, når jeg hælder vand på spanden ryger vandet ud på kældergulvet, og der er et stort hul i bunden af spanden og stort set alt asken er rødglødende. Fordi der ligger en masse uforbrændte glødende piller iblandet asken fra fyret.

Så jeg opbevarer asken udenfor kælderen idag.
18-01-2020 04:27
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
Mit mål med mit husbyggeri er blandt andet at det skal være billigt at varme huset op, og jeg har købt en morsø brændeovn til stue plan, og et 10kw pillefyr til gulvvarme på 105 m2 4 kredse.
Jeg er idag meget glad for et jeg ikke købte et 15 kw pillefyr, da jeg kan se at de 10kw pillefyr er mere end rigeligt.

Jeg regnede med at skulle bruge 10.000 - 13.000kr på at varme huset op, sådan et gæt.

Jeg kan dog se at jeg har brugt 2400kr i piller og for ca 1000kr i brænde og har stadig masser af brænde til overs, jeg regner ikke med at denne vinter kommer til at koste mere end 5000kr.
Det er måske dog for tidligt at spå om det, da vi kun er kommet til januar men vinteren iår har været ufattelig mild.

Jeg må dog sige at hvis ikke jeg kommer til at have de store udfordringer med reserve dele til fyret i fremtiden, så virker det som en ret billig måde at varme huset op på. De sidste par år har jeg bygget på huset og varmet det op med El og trukket mig tilbage fra huset når det blev koldt, alligevel brugte jeg ca 5000kr på el selvom jeg kun varmede 30m2 op. Idag med pillefyret der varme hele huset op og det er godt isoleret, hvor fyret faktisk er i pause 50% om dagen har jeg et forbrug på ca 16kg piller pr dag. Og bruger brændeovnen et par gange på en uge, typisk i weekenden. Det eneste jeg er lidt uklar på er hvor meget strøm jeg bruger på fyret, og jeg har også en affugter plus varmepumpe i kælderen der bruger en del strøm forestiller jeg mig. Men på stående fod er jeg ret godt tilfreds med pillefyret set udfra et økonomisk spørgsmål, jeg regner med at jeg står overfor en masse sod-rensning i pillefyret til foråret.
19-01-2020 01:37
Jakob
★★★★★
(7639)
­



@thore5


Der var i mine øjne større behov for en mere kompetent kundeservice og især en bedre manual end at starte forfra igen igen med en ny model pillefyr, som næppe er gennemprøvet. Det havde måske også været rart for dig at vide før købet, hvis fyret var billigt, fordi modellen var på vej ud af markedet.


Jeg mener også, at det må være en fejl, hvis fyret booster en start, når begge tider står til 00:00
Jeg ville til en begyndelse prøve at stille på dem begge et par gange igen og reboote styringen ved at slukke for hovedafbryderen og tænde igen for at se, om det hjælper.

Du må nok hellere se at få anskaffet en metalspand til aske. hehe..
Men når du får mange gløder ned i askeskuffen, så er det måske, fordi du ligesom jeg har problemer med at opbygge aske nok ovenpå askepladen.
Det kan måske også være vanskeligere at styre, hvis du kører meget med lav ydelse.
Ser du en stor nedgang i Lux, når askepladen lige har kørt..?
Jeg forstår dog ikke, hvorfor din fotocelle er blevet sveden. Min bliver kun lidt beskidt, så det er ikke et problem, jeg har mødt før. Umiddelbart tænker jeg, om det mon kan have noget at gøre med, at der engang imellem er for lidt træk i skorstenen. Det kunne måske også forklare ubrændte piller, og er det sådan noget, og skal jeg male fanden på væggen, så bør du måske også frygte slid på herd, brand i indløbet og kulilte i kælderen.

Angående cirkulationspumpen, som stopper ved 45'C, så kan løsningen måske simpelt være at give pumpen en anden strømforsyning fra en almindelig stikkontakt.
Der er dog også kondens at tænke på. Hvis kedlen bliver for kold og fyret står i en fugtig kælder, så ville jeg for at undgå kondens og tæring i kedlen foretrække, at kedeltemperaturen ikke kommer under 55'C i løbet af en døgncyklus. Vådt sod i kedlen vil jeg ikke acceptere. Jeg plejer at skrabe lidt sod af siderne i kedlen hvergang jeg tager aske ud, men jeg forventer, at det kan blive mere nu, hvor jeg har sat maksimal ydelse ned til 80%.
Jeg er enig med dig i, at det er bedre at stoppe fyret i nogle timer end at lade det køre længe med meget lav ydelse.

Godt at se, at det stadig går fremad for dig, og tak for mere indblik i din indkøring.




­
19-01-2020 19:12
Jakob
★★★★★
(7639)
­



Jeg har kigget nærmere på soden i kedlen i dag. Den skal helst være gråsort, men min er lysere, selvom jeg har stillet røgsugeren ned til 90% af fabriksindstillingerne. Lys sod betyder normalt, at der er rigeligt meget luft i blandingen, og det er ikke godt for herden.
Det forbavsede mig, så jeg måtte kontrolveje 200 doser, men der var ikke noget at komme efter.
Det er fristende at tro, at det har noget med træpillerne at gøre, fordi jeg pt kører på et begrænset parti fra en anden leverandør, og det ikke plejer at være sådan. Men når brændværdien er den samme, så burde luftforbruget vel også være det..?
Jeg har nu sat røgsugeren ned til 85%, men jeg er lidt pas på at finde en god forklaring, så jeg er selvfølgelig interesseret i at læse om det, hvis andre har tumlet med et lignende justeringsproblem, og hvor drastisk de gik til værks for at løse det.



­­­­
19-01-2020 20:22
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
Jeg giver dig ret i Jakob, at der nogle kritiske punkter hos vvs-eksperten, personligt syntes jeg at de burde skrive i manuelen at der kan forekomme gløder i asken selv 2-3 timer efter fyret er slukket. Jeg kunne få en røgalarm til at reagere på det her hvis jeg havde forladt kælderen.
Jeg syntes også at det er kritisk at jeg køber et pillefyr i slutningen af 2019 og får en styring som har en software installeret fra 2017 selvom de har nyerere software.

Det kan være hvis jeg ber om en nyere software at jeg får en som kan deaktivere boost.

Derudover har jeg ved at kigge på deres anden ekstra ting, det var hvis nok sms modul eller wifi modul jeg kan ikke helt huske hvilken, er der en manual tilknyttet, som er anderledes end den manual jeg har til mit pillefyr. I denne manual står der beskrevet at afvejningen af piller afgør hvordan tændbrændslet skal indstilles. Og jeg har ændret mine indstillinger til det der passer til over 1000gram opvejning. Desuden kan jeg se at den nye software har noget der styrer både max drift og minumum drift.

Men jeg er nu egentlig godt tilfreds med fyret, og jeg tænker at den varmer huset billigt op og det er jo det som er mit hoved mål. Jeg tror at min luxføler blev afsvedet da jeg startede med at teste systemet hvor jeg fik overkogningsikringen til at ryge.

Jeg husker ikke helt hvad jeg gjorde andet end at forsøge at tvinge det i konstant drift hele tiden om efteråret.

jeg har ikke det store udsving i lux når askepladen kører, det der giver udsving i lux er når jeg har en lav drift procent. her kan sådan noget som en lille mængde piller der ryger ned i brændkammeret ved 18% drift være nok til at slå bålet ud, og lave en redde bål manøvre.

Men redde bål manøvren er en sjældenhed når jeg har minimal drift aktiv og fyret fungerer ganske fint ved minimaldrift aktivt og jeg har endnu ikke oplevet en fejlopstart.

Så jeg tænker at den bare skal gå på pause når den når den lave drift procent. jeg har lagt mærke til at når jeg er i høj drift ca 60% eller over så står lux værdien helt stille.

Og skorstens rør er meget varmt.

Jeg kunne ikke finde på at købe en askeskuffe komprimator selvom den måske er men ihvertfald var på tilbud da jeg ikke bryder mig om de her glødende træpiller.

jeg er bare et eller andet sted tilfreds med at jeg har varme på gulvene og det ikke koster spidsen af en jetjager. at jeg ikke fik lavet en fejl med mine gulve og andet, jeg har selv hentet og installeret fyret og jeg anede intet om det før jeg gik igang.

men jeg planlage for 8 år siden at jeg ville have et pillefyr og planen viser sig at være god.
19-01-2020 20:36
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
Min aske er ret grå idet, og den er knas tør, jeg har ingen kondensvand i fyrets bund eller skorstens røgrør.

jeg havde i starten i røgrørene indtil jeg fik ændret på dem som skorstensfejeren anbefalede.

Jeg havde et punkt i en overgang mellem ø80 til ø150 hvor vandet samlede sig, her har en selvskærende skrue som jeg kan skrue ud og tjekke om det drypper vand.

Jeg har isoleret rørerne og der drypper ikke længere vand.

min pille shunt termostat bag fyret er sat til 3.8 og måler 38 grader. min kedel temperatur er på 50 grader.

Det er 12 grader under kedeltemperaturen og det skal være 15 grader under ellers opstår kondensvand ved 16 grader eller mere.

Da kedel temperaturen skifter lidt +- 2 grader ca så kedlen bliver 48-52 grader og min shunt står til 38 grader så undgår jeg lige akurat kondensvand.

havde jeg stillet pille shunt termostaten på 4.5 altså 45 grader så undgår jeg også kondensvand og jeg undgår det ikke bare jeg undgår undgår undgår det meget.

Men der en god grund til den skal stå på 3.8 og ikke 4.5 fordi så blandes der mindre varmt vand fra fyret til fyret ind i retur vandet..

Desto mindre jeg blander her desto mere vand kan jeg få igennem fremløbsvandet,, desto størrer flow.

Der er mindre spild af energi ved det hele.

Havde jeg en kedel temperatur på 55 grader skulle der blandes mere varmt vand ind i retur vandet for at undgå kondens men da gulvene i mit hus kun skal bruge 38 graders varmt vand og jo vist der går nogle grader tabt i vandrørene fra kælder til stueplan men ikke mere end 4-5 grader. så derfor er 50grader nok for mig.
19-01-2020 20:50
thore5
☆☆☆☆☆
(9)
jeg har min askeskuffe til at køre efter 2000 gram piller, den køre uanset hvor vi er henne i driften om vi er på 18% eller 80% og den kører uanset om det er længe siden den har afgivet piller eller lige afgivet en del piller.

Jeg tænker at det må give nogle gløder i asken uanset hvordan og hvorledes måske hvis der lå 2 cm aske i bunden og pillerne lå ovenpå. hmmmm. men jeg kan hører nogen gange når den bevæger sig besværet at den skubber piller uden hærden.

jeg tæker det nok er noget jeg må leve med, og håndtere asken forsvarligt. altså den der metal spand skal jeg have fat i.

Jeg tænker dog også at nogle små huller i sneglen kunne filtrere noget smulder ud af pille poserne. jeg har set en del smulder sidder på siden af siloen.

Jeg tør dog ikke begynde at bore i sneglen. Så jeg vil nok bare forholde mig i ro indtil jeg har et reelt problem der skal løses. jeg tænker min luxføler skal udskiftes en af dagene. og jeg tænker jeg vil have klippet ledningen til røgsugeren og sat en kontakt på. men ellers tror jeg at jeg vil lade tingene være som de er.
20-01-2020 10:52
Jakob
★★★★★
(7639)
­


@thore5


Det afhænger selvfølgelig af både snegl (din er næppe slidt til endnu) og træpiller, men alt andet lige, så tror jeg, at du vil erfare, at problemet med smuld bliver mindre, når du kører med minimumsdrift og undlader meget lav ydelse.

Hvad vil du med en kontakt på røgsugeren? Hvis du mente cirkulationspumpen, som du gerne vil have til at køre hele tiden, så skal du nærmere have fat på en 220V forsyning, som kan give pumpen strøm hele tiden.

Min styring er "V1.30 Dec 14 2017"
Og Hardw V4
Jeg er godt nok tilfreds med, at de ikke har opgraderet løbende før salg, fordi det kunne skabe et virvar af forskellige versioner, og det kan i forvejen være rigeligt svært for dem at hitte rundt i de eksisterende.
Der har tidligere været en opgraderingsfil til styringen på vvs-ekspertens hjemmeside, men den ser ud til at være forsvundet sammen med fyret.
Det skulle nu også gå ilde hårdt til, før jeg ville nyde noget, blandt andet fordi jeg ikke kunne finde dokumentationen over, hvad der var ændret, og jeg kunne heller ikke finde en vej tilbage i tilfælde af fortrydelse.
Men jeg burde have en backup liggende et sted, hvis du er interesseret.




­
Side 3 af 4<1234>





Deltag aktivt i debatten BioMax pillefyr:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Pillefyr
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik