Husk mig
▼ Indhold

BioMax pillefyr

Side 3 af 3<123
27-01-2019 10:36
Jakob
★★★★★
(7327)
­

@skovbaekgaard

Jeg vil også vælge en stålskorsten næste gang. Og det skal være en god kvalitet, som kan tåle løbesod, så det ikke er skorstenens holdbarhed, som skal diktere, hvor meget pillefyret må spare på energien ( hvor lav røgtemperaturen må være ).

Skorstensfejeren påpegede også, at løbesod kan være langt mere skadeligt i en stenskorsten, hvis fugt trækker ud i samlinger og giver anledning til frostsprængninger.

­
­
27-01-2019 20:32
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(26)
Ja - en fugtig skorsten kan gi' tærring og frostskader.
Men det giver også dårligt træk, da fugten gør at indersiden af skorstenen ikke kan gå over 100 grader før fugten er fordampet.
31-01-2019 15:09
Jakob
★★★★★
(7327)
­

Sneglen til mit pillefyr har nu kørt 550 driftstimer ( ca. 1½ palle træpiller ).
Om tilkøringen så er overstået, ved jeg ikke helt endnu. Jeg kan se, at den i hele perioden med samme slags træpiller har øget doseringen jævnt til cirka det dobbelte, og jeg ved ikke, om det er slut endnu. Så dette er blot et tip om at huske at holde øje og måske et lys for enden af en tunnel til dem med en ny snegl, som kører dårligt.
Jeg fik med den øgede dosis så også en forklaring på, hvorfor fyret var mere sodet sidste gang, jeg justerede turbolatorrør. Det har dog ikke været så meget, at det medførte sort røg, og det må også bekræfte, at fabriksindstillingerne har indlagt en fornuftig sikkerhedsmargin til overdosering.
Jeg var i øvrigt ude for en optændingsfejl, og efterfølgende ville fyret ikke køre 200 doser til afvejning. Men det gode gamle computer trick at slukke og tænde for den igen løste problemet lige på en studs.
Skålen til afvejning har jeg droppet, fordi omhældningen støver. I stedet benytter jeg to spande, som vejer det samme. Den ene spand er tom og benyttes kun til at nulstille vægten, så når spanden med 200 doser træpiller kommer på, så vil det kun være pillernes vægt, der vises.

@skovbaekgaard

Min næste skorsten skal være så høj ( mindst 1 meter højere end nu ), at røgtemperaturen betyder mindre.
Jeg vil stik imod alle instruktioner håbe på så meget naturligt træk i skorstenen, at røgsugeren forvandles til en kronisk EL-producerende turbine.

­
13-02-2019 10:03
Jakob
★★★★★
(7327)
­

Jeg havde besøg af skorstensfejeren i går, og han konstaterede, at soden i min skorsten er tør.

­
09-04-2019 13:39
Jakob
★★★★★
(7327)
­

skovbaekgaard skrev:

Der er lettere bare at gi' den en tændbriket - det virker hver gang.

Benytter du et bestemt mærke, og hvordan er din procedure..?

Jeg var ude for en sjælden fejloptænding i aftes, og det var træls at fiske træpiller ud. Ikke mindst fordi jeg først forsøgte at snyde smart ved at starte igen med frakoblet snegl for at undgå overdosering. Men ved genstarten kørte askepladen straks helt fast i træpiller og trak en del piller med ud i luftkassen, og det blev noget værre bøvl.
Det fik mig til at tænke på, om jeg måske blot kunne afmontere snegleslangen på fyret og putte et par tændte sprittabletter eller noget andet ned i røret og antænde træpillerne på den måde..?
Men træpillerne skal vel nærmest være brændt helt væk, før fyret ( og askepladen! ) må startes igen..?
Jeg må eksperimentere mig frem, men jeg tænker, at du har en gennemprøvet rutine og måske et par tips, som det er værd at efterspørge.

­
10-04-2019 13:50
Jakob
★★★★★
(7327)
­

Det er ikke altid hensigtsmæssigt, at opstarten begynder med, at askepladen kører.
Det er heller ikke altid ønskværdigt, at fyret kun vil genstarte efter en strømafbrydelse, hvis der på det tidspunkt stadig er ild (lux).

Måske er det kun et par linjer, som skal rettes i programmet, hvis man ønsker det ændret, og vi kan jo selv installere det nye program.

Hvis andre har ønsker om særlige udgivelser af styringen, eller hvis nogen har kendskab til, hvordan man retter i programmet, så må de gerne komme til tastaturet og fortælle om det.

­­
23-04-2019 22:42
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
Jeg kan kun anbefale ALDRIG at købe et bio max pillefyr.
Jeg har nu haft et i fire år. Brugt over 10000kr på teknikere som skulle fikse det for mig. Men hver gang de er gået så går der én dag, så holder det op med at virke igen.
De tre første snegle jeg fik gik i stykker. Efterfølgende har det kun kørt er døgn ad gangen, før det går ud. Enten fordi pillerne stopper det hele til eller pga. Fejloptænding. Nær det endelig kører i et par timer så brummer det så meget at det lyder som en F16 under takeoff. Det sviner hele min kælder til med sod.
Jeg har helt opgivet det fyr nu. Har flere gange kontaktet VVS eksperten fordi jeg mener det er fejlkonstrueret, da det bør kunne køre mere end en enkelt dag, før man skal ha en VVS mand til at skille og samle det igen.
Jeg kan kun anbefale aldrig at købe et Bio max.
24-04-2019 01:02
Jakob
★★★★★
(7327)
­

@Runelf

Er dit 10kW fyr mage til det blå, som der er billede af tidligere i tråden, og er sneglen den samme..?
Bare lige, så vi er sikre på, at vi taler om det samme fyr og den samme snegl.

4 år gammelt, så har du måske ligesom skovbaekgaard heller ikke et gitter imellem brændkammer og luftkasse..?
https://www.klimadebat.dk/forum/vedhaeftninger/biomax15-optaendings-dosis-i-luftkasse.jpg

Var de tre fejl på sneglen alle gearaksel brud..?
Hvor længe har den sidste snegl holdt ud..?

Jeg tror ikke, at en reparatør kan nytte meget. Den bedste chance for at få det til at køre godt er nok dig.
Jeg gætter på, at du har et pilleproblem, når det er nødvendigt at skille sneglen ad.
Derforuden tror jeg måske, at dit fyr går for meget i tomgang. Brummelyden hører jeg kun fra mit fyr, når det kører med meget lav ydelse.
Sod i fyrrummet kommer der vel kun, fordi du renser og bøvler..?
Optændingen er et kapitel for sig, og den skal helst fungere. En fejloptænding, når man står i sit pæne tøj, gider man ikke..!

­
­
24-04-2019 01:18
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
Hej Jakob

Ja det er præcis det blå fyr der. Og nej slet intet gitter på mit fyr.
Det var ikke gearakselbrud. Det var simpelthen alle vindingerne som blev skrællet af, netop fordi den tilstoppede det hul hvor pillerne falder ned i. Og motoren blev bare ved med at køre. Og det gjorde den også med den næste snegl jeg satte i. Men den har så også holdt i snart fire år nu.
Og jeg har snakket med Jan fra VVS eksperten en million gange i telefon, han har mange gode løsninger, men intet hjælper. Jeg kører med 6mm piller. Og vejer dem af ca en gang om ugen. For at være sikker på at problemet ikke er der.
Fyret går nu bare ud hele tiden. Nu har jeg ændret lidt på dosis størrelsen. Så nu kører det lidt længere tid ad gangen inden det går ud. Men det kan stadig aldrig starte selv. Det laver ALTID fejloptænding, så hver gang systemet når 75 grader og fyret går på pausestop. Så vil det ikke starte igen. Og hver gang det prøver at starte op så er det nærmest ved at eksplodere. Hele kælderen bliver fuld af røg og sod. Virkelig voldsomt. Og hver gang skal jeg ned og starte det og når der kommer flamme på, så skal jeg skulle det og starte det med det samme igen, så den ikke når at køre opstartsfasen igennem for så går det ud og oser som ind i helvede i hele kælderen.
Jeg har den sidst nye software installeret. Den siger Jan er god.
Den sidste nye software virker ikke den har de fucked op så den ikke kan installeres.
Hele vinteren har jeg frosset med et iskoldt hus. Det har jeg gjort i 4 år nu. Jeg har nogle gange lyst til at skyde mig selv i hovedet for bare at få fred.
Jeg vil give mange penge til den som kan lave mit fyr.
Aller helst vil jeg bare ha de tager deres lort retur så jeg kan få et blackstar, som alle jeg kender er vildt glade for.
Men for at få det lorte biomax ind, blev jeg nød til at skære dør og karm af for at få det ind. Og så sætte ny dør i.
Så det vil blive en temmelig dyr affære
24-04-2019 01:20
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
Og ja
det er et 10 kw fyr.
24-04-2019 01:26
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
jeg har bare aldrig prøvet at det har virket i mere en ca 9 timer ad gangen, når det altså har kørt bedst. Jeg køber en ny fotosensor hver måned. Der er masser af træk i skorsten.
Nu er jeg på arbejde... inden jeg tog afsted havde den lige stoppet sneglen fuldstændig med piller og helt ned i kammeret. Den presser bare pillerne sammen så det hele stopper til. Nu skal min kæreste fryse hele natten igen... igen igen. Indtil jeg kan komme hjem og sø tømme magasinet for piller skrue sneglen ud.. kæmpe med den en times tid, til jeg har fået alle pillerne ud og så ned i brænderen skal jeg ha pillerne ud. Den har bare kørt på og på med piller til det bare er 100% stoppet til overalt. Og helt mast til støv.
Jeg bruger de bedste træpiller, og har prøvet mange forskellige mærker. Altid de dyreste. Men intet hjælper.
24-04-2019 02:02
Jakob
★★★★★
(7327)
­

@Runelf

I er da godt nok blevet uvenner, du og fyret.

Smuld pakker i sneglen, og det må det ikke. Hvad gør du for at undgå det, før det går så galt..?

Hvor langt lader du fyret gå ned i ydelse, før du sender det på pause..?
Og hvor lang pause holder du..?

Afvejer du også din start dosis tændbrændsel en gang om ugen, og hvad vejer den..?
Jeg afvejer slet ikke så hyppigt, men når jeg gør det, så plejer jeg at gøre det nogle gange og tage et gennemsnit. Især hvis sneglen ikke kører godt ( evt. på grund af smuld ) kan det variere meget fra gang til gang, og det kan give optændingsproblemer.
Du har nok også fundet ud af, at det går noget nemmere at dosere vejedosis ned i en spand end ned i brændkammeret..?
­

­
24-04-2019 15:07
Jakob
★★★★★
(7327)
­

@Runelf

Jeg glemte at spørge, om du har foretaget konstruktive ændringer på sneglen..?

­
24-04-2019 16:15
Runelf
☆☆☆☆☆
(6)
Tak for tilbagemelding

Mit fyr går på pause automatisk, nær det har været på 75 grader et stykke tid.
Men smuld kan jeg jo ikke undgå. Det sneglen smadrer pillerne til smuld fordi den stopper til. Og så bliver den bare ved med at køre indtil pillerne er smadret, og så stopper motoren fordi den ikke kan smadre det mere sammen.
Jeg har ikke foretaget nogle ændringer på sneglen. Den smadrede bare alle vindingerne af da den stoppede til. Men har vist fået en ekstra holdbar snegl nu.
Min startdosis kan jeg jo ikke afveje den kører jo bare. Det eneste jeg kan afveje det er jo pillerne.
24-04-2019 18:04
Jakob
★★★★★
(7327)
­

@Runelf

Tak, fordi du følger op.

Jeg tør ikke sige så meget til styringen, når dit program er ældre og anderledes end på mit fyr.
Når jeg skriver om startdosis, så mener jeg den tid, som der doseres tændbrændsel.
Du kan se menuen for det her og undersøge, om du kan genkende styringen:
Biomax Software Manual
https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-10/manual112.pdf

Se evt. også manualen Side 27 punkt 14:
https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-04/303006111_manual.pdf

Angående smuldproblemet i sneglen, så kan der være flere løsninger, og nogle af dem er allerede omtalt.
En Black Star kan også få snegleproblemer:
https://www.klimadebat.dk/forum/biomax-pillefyr-d20-e3510-s40.php#post_71281

­
26-04-2019 23:11
Jakob
★★★★★
(7327)
­

Jakob skrev:
­
Det er ikke altid hensigtsmæssigt, at opstarten begynder med, at askepladen kører.
Det er heller ikke altid ønskværdigt, at fyret kun vil genstarte efter en strømafbrydelse, hvis der på det tidspunkt stadig er ild (lux).

Måske er det kun et par linjer, som skal rettes i programmet, hvis man ønsker det ændret, og vi kan jo selv installere det nye program.

Hvis andre har ønsker om særlige udgivelser af styringen, eller hvis nogen har kendskab til, hvordan man retter i programmet, så må de gerne komme til tastaturet og fortælle om det.

­­

Spørgsmålet er måske nærmere, om det nogensinde er hensigtsmæssigt, at der startes med en askepladekørsel.
Når fyret holder pause, så stopper sneglen på et tilfældigt tidspunkt, og ofte vil der ligge nogle få træpiller lige på vippen til at drysse ned i herden. Der skal ikke meget til ( et smæk med en dør eller et lille puf til siloen ), før disse træpiller drysser ned og kan gå i klemme eller blive trukket ud i luftkassen af askepladen, når fyret starter igen.
Jeg ved ikke, hvad maskindirektivet tillader, men det kunne nok være fristende nærmere at afslutte med, at askepladen kører en tur lige før fyret stopper frem for lige efter, det er startet. Eller måske blot undlade den første askepladekørsel.

I hvert fald er det en fast regel for mig IKKE at genstarte fyret efter en fejloptænding, før den første dosis træpiller er brændt eller fjernet manuelt.
Gør jeg det alligevel så får jeg balladen blandt andet med træpiller i luftkassen, og jeg kan forestille mig, at det kun er langt værre på en ældre model uden gitterplade.
Hvis jeg skal starte et meget koldt fyr, så plejer jeg at forvarme det i ca. 30 sekunder med EL-tænderen, mens jeg kører lidt med røgsugeren.

­
03-05-2019 11:28
Jakob
★★★★★
(7327)
­­

Hvorfor sker sådan noget aldrig for de andre..?

­
­
Tilknyttet billede:

05-05-2019 17:10
Jakob
★★★★★
(7327)
­
Det er jo nok bare, hvad der skal ske, når man skruer lidt for hurtigt op for ydelsen på et 15 kW potent BioMax pillefyr med 12 plombeløse cylindre.

Nej, dog ikke.

Selvom det aldrig var sket med en varmepumpe, så har det alligevel ikke noget med pillefyret at gøre. Det var blot tæring i hætten, og det var fastbrændselsfyret, der var tændt, da det skete.

Men vi har diskuteret skorsten, og dette er nok en mulig grim fejl, som de færreste tænker på.
Fejlen er ikke kun grim, fordi den ikke er smuk at se på, eller fordi det kan være farligt at kravle op og rette den.
Det var selvfølgelig på holderen i vindsiden, at nitten gik løs, og hatten vippede op fra. Det betød, at hatten i en periode fangede vinden ligesom et sejl og førte vinden direkte ned i skorstenen, så trækket gik delvist baglæns, og jeg måtte lufte ud med gennemtræk i hele huset i flere timer.

­
14-05-2019 19:03
Jakob
★★★★★
(7327)
­

Det kan f.eks. også være uheldigt, hvis man gerne vil styre og starte fyret med et tænd/sluk ur eller en anden form for 220V styring.
Men jeg tror måske, at jeg har fundet en metode til at få det til at fungere alligevel.
Det ser ud til, at hvis fyret er programmeret til at starte på et tidspunkt, og det tidspunkt bliver forpasset, fordi strømmen er afbrudt, så vil fyret starte og tænde op, når strømmen kommer igen.
Er der evt. andre, som benytter den metode og kan bekræfte, at det hænger sådan sammen, så må de gerne skrive om det.
Jeg benytter software version 1.30 dec 14 2017

­
Side 3 af 3<123

Deltag aktivt i debatten BioMax pillefyr:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Pillefyr
▲ Til toppen
Afstemning
Hvad mener du om skoleelevernes klimastrejke?

Jeg bakker dem op

Jeg forstår deres bekymring, men de bør tilbage på skolebænken

Det hører ingen steder hjemme

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2019 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik