Husk mig
▼ Indhold

BioMax pillefyr



Side 1 af 4123>>>
BioMax pillefyr04-12-2018 12:48
Jakob
★★★★★
(9679)
­


Jeg har købt et nyt BioMax 15kW pillefyr.
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmekilder-pillefyr-stoker-biomax-15-kw-solo-hojre-med-snegl-303006133

Er der evt. nogen, som har erfaringer med sådan et fyr og kan fortælle noget om teknik, drift og kvalitet..?

Jeg forventer, at mit nye pillefyr bliver prøvekørt indenfor et par uger, og hvis nogen i den forbindelse skulle have spørgsmål til proceduren, så kan det være et godt tidspunkt at stille dem nu.



­
04-12-2018 19:48
Jakob
★★★★★
(9679)
­



Nu er stikket sat i, og der er liv i displayet.
Selvom jeg ikke har træpiller og ikke er klar til at starte op, så kan jeg nu alligevel afprøve de enkelte komponenter via displayet, så jeg ved, at de virker.
Således har jeg nu til min store fornøjelse afprøvet alle nedenstående punkter undtaget EL.tænderen, som jeg vælger at lade vente på træpillerne.




Det kører endnu efter bogen, og den slog ikke engang en sikring.
Det må også kunne blive en fin herreting i overgangen til komplet CO2 fri energi engang imellem at køre en ekstra tur med rensefjedrene i pillefyret.
Jo ser du, jeg solgte min gamle fossile bil med V6 motor og overliggende knastaksler, og så købte jeg i stedet et nyt pillefyr med 6 aktive turbolatorer og tre i reserve til de ialt 9 top trimmede cylindre.








Jeg kan evt. også godt selv stille det første spørgsmål.
Der medfølger som skrevet nogle "turbolatorrør", som man kan benytte til at ændre røgtemperaturen med. Jo flere, der er monteret, jo lavere bliver røgtemperaturen.
For at komme til dem skal man afmontere dækpladen, isolering og røgsuger.
Men hvordan kommer man på nedenstående collage fra det øverste billede i midten til det øverste billede til højre, når der ikke er en revne til ledningen i isoleringen..?
Okay, ikke så meget vrøvl eller spekulation om magiske ringe. Det er for småt til at blive en showstopper. Jeg skærer nok bare forsigtigt et skråt snit i isoleringen.


­
Tilknyttet billede:

04-12-2018 23:45
no100
★☆☆☆☆
(102)
Hej Jakob

Hvor gik det galt ? slog du hoved lige inden du kom ind i vvs eksperten eller havde du været på druk.


At brænde piller er i bedste fald en udskydelse af problemet med co2.

no100.
05-12-2018 11:59
Jakob
★★★★★
(9679)
­


@no100

Tak, fordi du intuitivt har større forventninger til mig, end at jeg vil ende med at gifte mig med et pillefyr.


Pillefyret er hos mig ikke beregnet til at blive den primære varmekilde. Det er kun beregnet til backup og nødforsyning som et alternativ til olie.

Hvis du ønsker at kritisere min varmeinstallation på et mere overordnet plan, så bliver der nok lejlighed til det i denne tråd, hvor du også kan udsætte dit eget anlæg for kritik:
http://www.klimadebat.dk/forum/strategi-for-centralvarmeanlaeg-d24-e3513.php




­
05-12-2018 16:20
Jakob
★★★★★
(9679)
­



Pillefyret er hos mig tilkoblet den samme akkumulerings tank, som fastbrændselsfyret.
Og jeg startede pillefyrets cirkulationspumpe manuelt for at teste, hvor meget pillefyrets fremløb påvirkede fastbrændselsfyrets fremløb til tanken.
Det var ikke noget af betydning, men så blev det også tjekket, før pillefyret bliver sat i drift.
Jeg lærte også pillefyret bedre at kende, for da testen var slut, kunne jeg ikke slukke pumpen igen uden at hive stikket ud.
Og nej, det var nok ikke en fejl, det var nærmere kun et yderligere tegn på, at pumpeværkets automatik virker, som den skal, når vandtemperaturen overstiger 45'C.



­
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-12-2018 16:23
05-12-2018 23:39
no100
★☆☆☆☆
(102)
Hej Jakob
Jeg kan læse mig til at du nu har 3 typer anlæg til forbrænding af kuldstof, din sidste anskaffelse er til backup og nødforsyning skriver du.

Hvordan får du det til at passe med trådens formål?

Debat om nye opfindelser og om fremtidens teknologi, set i relation til klimaspørgsmålet. Tekniske diskussioner omkring udvikling af vedvarende energi, transportformer m.m. placeres også her.

Med venlig hilsen
no100.
06-12-2018 09:31
Jakob
★★★★★
(9679)
­


@no100

Denne tråd handler ikke om 3 fossile anlæg, men om ET specifikt pillefyr, og det er hvad jeg skriver om, så det passer perfekt til denne tråds formål.



­
06-12-2018 09:36
Jakob
★★★★★
(9679)
­


Jakob skrev:
­Jeg lærte også pillefyret bedre at kende, for da testen var slut, kunne jeg ikke slukke pumpen igen uden at hive stikket ud.
Og nej, det var nok ikke en fejl, det var nærmere kun et yderligere tegn på, at pumpeværkets automatik virker, som den skal, når vandtemperaturen overstiger 45'C.
­


Eller er det alligevel en fejl..?
Energimæssigt er det næppe ønskværdigt, at pumpen kører, når fyret er slukket.
Så det kan nok kun begrundes med et ønske om mere sikkerhed, og så er spørgsmålet, om man får det, og det må jeg indrømme, at jeg ikke helt kan gennemskue endnu.
Hvis det f.eks. ender med, at jeg trækker stikket ud for at undgå varmetab, og jeg gør det lidt for tidligt, så må det nok øge risikoen for, at der efterfølgende ligger nogle piller tilbage og gløder, og så vil der heller ikke være strøm til røgsugeren, som skal sikre, at de udbrænder på sikker vis.
Omvendt, hvis pumpen stopper, før ilden er brændt ud, så kan de sidste gløder måske forårsage en overophedning. Jeg har blot svært ved at forestille mig, at de sidste gløder har energi nok til det.



­
06-12-2018 19:13
Jakob
★★★★★
(9679)
­



Nu har jeg i hvert fald købt træpiller og startet fyret op som beskrevet i manualen.
Det gik også problemfrit.

Til dem, der ligesom jeg ikke har prøvet et pillefyr før, kan jeg oplyse, at blæser og snegl kan støje en del, og hvis man tror, at der er blevet jordskælv, eller at fyret vælter, så er det nok bare askepladen eller rensefjedrene, der kører en lille tur.

Om fabriksindstillingerne i øvrigt er, som jeg vil have dem, må jeg studere nærmere i en periode.
Jeg vil søge efter en mere dybdegående manual med henblik på at lære mere om optimeringen.

Firmaet anbefaler et indkøringsbesøg, men jeg kan endnu ikke få det til at give god mening, før jeg får øje på et tydeligt problem, som jeg ikke selv kan løse.



­
06-12-2018 23:53
no100
★☆☆☆☆
(102)
Hej Jakob

Når du er ved at fortvivle og firmaets mand ikke kan hjælpe så kan du søge hjælp på

stoker pro forum

Der er en tråd med den der har indgået deres andet ægteskab med en bio max.

hilsen no100.
07-12-2018 19:19
Jakob
★★★★★
(9679)
­



@no100


Ja, i mangel af bedre kan et BioMax pillefyr være en ganske udmærket dansepartner til en enlig mand.
Han skal ikke pille ved kyskhedsbæltet, når hun tænder. Men ellers kan hun være både varm og stabil på dansegulvet, og man kan ligefrem stille en kop te på hende og stå og hænge ind over hende imens man falder i staver over hendes smukke styresystem og skridt for skridt forsøger at finde takten i hendes indputs og outputs, mens hun stepper op.
Vi skulle jo gerne blive så dygtige til at danse, at vi til enhver tid kan feje ethvert oliefyr af gulvet, men der er vi desværre ikke helt nået til endnu.

Man skal bede sneglen om at aflevere ubrændte 200 træpilledoser, og så skal man veje dem og indtaste vægten. I går var vægten hos mig 360g. Men i dag, da sneglen var slidt lidt til, var den kun 254g. Så jeg måtte altså grovjustere.

Røgtemperaturen er kun 50 'C , og selvom det er momentant meget energivenligt, så er det trods alt for lidt, og jeg fjernede derfor to turbolatorer, men det hjalp ikke, så nu har jeg fjernet dem alle, så nu står hun med 12 åbne cylindre for fuld udsugning og stepper op. ( Det er ikke så meget for at prale, at jeg skriver "12", det er næsten kun til oplysning, fordi så mange er der i 15 kW versionen, og har man kun en 10 kW , så er der altså kun 9 cylindre. ).

Jeg tror heller ikke, at hun yder 15 kW endnu. Men jeg ved ikke, hvordan jeg kan aflæse det.

Og så skulle hun pludselig redde et bål, og efterfølgende manglede hun brændsel, selvom siloen stadig er 1/3 fuld. Der havde sat sig noget papir i indløbet, så det vil jeg ikke lægge for meget i, men jeg har problemer med at tænde op, og jeg mener, at det skyldes, at der doseres for lidt brændsel i begyndelsen af optændingsfasen.
Og her bør jeg så nok søge lidt mere viden om de rette trin til at justere optændingsbrændsel i den menu, så jeg ikke kommer til at ligne en tyr på et dansegulv eller en elefant i en porcelænsbutik.





Jeg må nok spørge eksperterne om mere manual, og det må først og fremmest blive leverandøren.

Men det nævnte forum er selvfølgelig også en mulighed for at søge flere tips:
http://www.stokerpro.dk/index.php
http://www.stokerpro.dk/viewforum.php?f=198


Jeg tror pt, at jeg vil nøjes med at rejse mig og danse en fredagssjæler med hende og følge hende, mens hun stepper de sidste steps op til 100% drift og siger skak til oliefyret.





­­
07-12-2018 21:28
Jakob
★★★★★
(9679)
­


Nå, det gik ikke så godt i dag. Vi løb ind i en hård showstopper. Styringen meldte fejl på røgsugeren, og flere andre output funktioner er også forsvundet, så jeg må nok vente på support til næste uge.


Men i mellemtiden kan jeg evt. levere den tidligere glemte billeddokumentation på de 12 cylindre i mit 15 kW pillefyr.


­
Tilknyttet billede:

07-12-2018 22:11
Jakob
★★★★★
(9679)
­



Jakob skrev:
­



Jeg må nok spørge eksperterne om mere manual

­­


Til den viste menu er der allerede et tilgængeligt link til en lille manual, som jeg havde overset:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varmekilder-pillefyr-stoker-biomax-15-kw-solo-hojre-med-snegl-303006133
https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs-eksperten.dk/files/2018-10/manual112.pdf




­
08-12-2018 11:16
Jakob
★★★★★
(9679)
­


Man kan heldigvis også købe reservedele til Biomax. Men en ny komplet styring koster 4.000 kr, så jeg vil bestemt håbe, at børnesygdommene i dette modul bliver overstået i garantiperioden.


https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima/varmekilder/pillefyr-stoker/reservedele-til-pillefyr/reservedele-til-biomax-traepillefyr
Biomax touch styring
303006300

Print & skærm, komplet
4.125,-


Før man køber nyt pillefyr, vil det nok som med biler være en god idé også at tjekke reservedelspriserne.
Jeg tror måske ikke, at priserne generelt er meget urimelige, og nogle ting vil jeg ligefrem betegne som ganske gode tilbud. Men skal jeg f.eks. tilkøbe en ny styring og en snegl uden hus og motor, så er jeg allerede oppe på et beløb, som svarer til ca. 25% af hele fyrets værdi, og det synes jeg nok er rigelig meget.

Det kunne være interessant, hvis nogen kender andre pillefyr og kan sammenligne reservedelspriser.




­
10-12-2018 17:42
Jakob
★★★★★
(9679)
­



Jakob skrev:
­Vi løb ind i en hård showstopper. Styringen meldte fejl på røgsugeren, og flere andre output funktioner er også forsvundet, så jeg må nok vente på support til næste uge.



Det var heldigvis kun overkogssikringen, der var slået fra. Hvordan det kunne ske allerede ved 80'C mangler jeg endnu at få opklaret. Måske dansede vi bare for tæt.

Men hvis jeg skal være fair overfor fyret, så tror jeg måske, at hele indkøringen skal gå om, fordi nogle af træpillerne er for lange.
Der anbefales korte træpiller, og når nogle er for lange, så kan det nok forklare uens dosering, som kan give optændingsproblemer og en masse andet bøvl.




­
10-12-2018 22:22
Jakob
★★★★★
(9679)
­







Hvis man ofte skal opmåle 200 doser træpiller til vejning, så kan det godt blive lidt slidsomt at skulle hente dem nede i brændkammeret hvergang.
Derfor har jeg monteret en karabinhage på sneglen, så jeg nemt kan hænge en spand under slangen og fange pillerne, når de falder ned.


Jeg bad derefter fyret fem gange om 200 doser og omsatte dem til vægt, og her kan man se den store spredning i resultatet, som jeg mener især kan skyldes, at nogle af træpillerne er for lange:


417g

294g

233g

276g

320g



Men bortset fra, at røgtemperaturen stadig er for lav, og nogle træpiller er rigeligt lange, og fyrmesteren er en amatør, så kører det igen nu.






­­
12-12-2018 12:54
Jakob
★★★★★
(9679)
­



Jeg fornemmer på leverandøren, at doseringsproblemerne nærmere skyldes, at sneglen ikke er slidt til endnu, end at træpillerne er for lange.
Det fremgår da også af en ny måling i dag, at dosis udsving er blevet mindre, selvom træpillerne er de samme:


280g

279g

239g

255g

241g



Og disse tal må jeg jo bøje mig for, selvom jeg stadig synes, at nogle af pillerne ligner drabelige stager.


­
Tilknyttet billede:

12-12-2018 13:33
Jakob
★★★★★
(9679)
­


Optænding

Hvis man har problemer med doseringen, så får man også nemt problemer med optændingen.
Mit problem har især været, at der doseres for få piller, og så bliver der slet ikke ild. Derimod bliver der en dynge ubrændte piller i brændrøret, som man skal pille op, før man kan gøre et nyt forsøg, og det er ikke noget ved.


I hjælpemanualen til softwaren er der en graf, hvor man kan aflæse, hvordan tændbrændsel tiden ( mængden af brændsel, der tilføres ) skal indstilles, når man ved, hvor meget 200 doser vejer.

I mit tilfælde er det imidlertid for lidt, og jeg må sætte den endnu længere op i forhold til fabriksindstillingen.
Der findes en video om, hvor meget, der skal doseres til optænding, men jeg kan pt desværre ikke finde den.
Hovedpointen er dog simpel nok, at der skal fyldes så meget i brændrøret, at de tre særlige huller, som sidder samlet ud for EL-tænderen, skal være næsten dækket af træpiller.
Man kan udtage brændrøret og stille det på et fladt underlag og manuelt veje og omregne, hvor mange piller, der skal bruges for at dække hullerne. Det er ikke helt nemt, fordi piller ikke er flydende, og indløbet er skråt. Jeg skyder stadig ind, men skal jeg skrive et tal til mine træpiller, så må det nok blive ca. 3-4 dl

Som man kan se på nedenstående billede, er de tre særlige huller ikke blevet dækket i dette tilfælde, og optændings dosis har derfor været for lille.


­
Tilknyttet billede:

12-12-2018 19:43
Jakob
★★★★★
(9679)
­


På nedenstående billede kan man se et læs ubrændte piller i bunden af luftkassen ovenpå askepladen. Sådan ser det altså ud nede i luftkassen, når brændrøret er taget op efter et mislykket optændingsforsøg. Værsgo at samle piller op før næste optændingsforsøg.

Men det interessante at lægge mærke til er EL-tænderen, som sidder inde i det firkantede rør. Når brændrøret er monteret, så er det altså EL-tænderen, som sidder og gløder bag de tre særlige huller i brændrøret.
Det er derfor ud af disse tre særlige huller, at varmen kommer, og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at der ligger træpiller ud for disse huller. Men jo heller ikke så mange, at pillerne lukker for luften og kvæler ilden. Det er altså en balance, som man skal ramme, og den skal passe til de aktuelle træpiller.

Det er også vigtigt, at EL-tænderen er skubbet helt frem imod brændrøret. På billedet ville jeg godt have set, at varmelegemets bøjning til højre var ligeså langt fremme, som den til venstre. Men jeg ved ikke, hvor meget det betyder, og det er måske heller ikke sikkert, at en ny EL-tænder er bukket mere ønskværdigt, så jeg tager det indtil videre blot til efterretning.
Pillefyret har netop gennemført den første fejlfri optænding, så fyrmesteren må være på rette spor, og i sådan en stund er der næsten ingen grænser for, hvor klog han er.




­
Tilknyttet billede:

21-12-2018 12:42
Jakob
★★★★★
(9679)
­



I lørdags blev indkøringen sat på standby, fordi der knækkede en gearaksel i sneglen. Det er ikke lige det, man drømmer om, når man arbejder på at promovere verdens bedste pillefyr. Leverandøren var hurtig til at hjælpe, men der var pakketrafikprop på grund af julen, så det trak lidt ud. Der gik også en dag ekstra, fordi jeg absolut måtte prøve, om jeg kunne optimere lidt på sneglen for at få den til at køre pænere.
Men nu kører det igen, og optændingen lykkedes første gang.
Hvad støj angår, så har jeg ikke selv erfaring, men skorstensfejeren siger, at sneglen ikke støjer tydeligt mere end andre pillefyr, så det er nok, som jeg kan forvente det.
Helt tilfreds er jeg dog ikke, fordi det er min mening, at et pillefyr skal kunne installeres i en stue eller i et køkken, hvor spildvarmen kan udnyttes fuldt ud, og så betyder støj pludselig meget mere, end hvis fyret står i en udbygning.

Hvis nogen har kendskab til, at der i forvejen findes et støjsvagt ladesystem til pillefyr, så fortæl gerne om det.


­
Tilknyttet billede:

27-12-2018 11:19
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Hejsa
Har selv to biomax fyr
Biomax 16 og biomax´25
Hvis du vil ha' lidt erfarings udveksling så ring til mig på 30798458
jens
27-12-2018 12:19
Jakob
★★★★★
(9679)
­


@skovbaekgaard

Tak for dit indlæg. Men det er jo andre modeller.
Jeg ringer nok ikke, men jeg vil da f.eks. gerne vide, hvor længe sneglene holder i dine fyr.

Jeg ville også gerne melde indkøringen for afsluttet, men fyret kører stadig bedre for hver dag, så det er for tidligt.

Jeg kom ud for et snegle gearaksel brud mere den 24., men jeg var heldigvis beredt.
Doseringen i den forbindelse har jeg også målt ( man må være grundig ).
Når man trækker sneglen ud af en halvfuld silo, så doseres der med den pågældende pilletype ca. ½-1 spandfuld ud på gulvet.




­
Tilknyttet billede:

27-12-2018 19:04
Jakob
★★★★★
(9679)
­


Og for at være endnu mere grundig og præcis, så var det med tre pinde stukket ned ovenfra for at gøre gulvdosis mindre.
Med øvelse og flere pinde, så tror jeg måske, at man nemt kan bringe dosis ned under en kvart spandfuld.

­
Tilknyttet billede:

27-12-2018 19:15
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Det gamle biomax16 havde et tilsvarende problem på gearboksen
Så blev den ændret og problemet forsvandt
Vedr. Den blå biomax som du har har jeg erfaret følgende for 25 kilowatt'en

Den specificerede ydelse ligger mellem 16 og 22 kw - typisk 20 kw
Herd er ikke lavet i varmebestandigt stål (det 304 rustfri burde være f.eks. 253ma) så den holder ikke. Min joldt 8 mdr drift.
Husk at købe forocelle, microswitche mm i reserve
Så du havde et gitter mellem herd/brændkasse og askeplade motor - vær glad for det. Jeg har oplevet at brændende piller bluver skubbet ud til el ved askeplade, hvilket brænder komponenterne.
Hvis du vil høre mre er du velkommen til at skrive sms
Jens
27-12-2018 21:45
Jakob
★★★★★
(9679)
­


@skovbaekgaard

Jeg tænkte det nok. Et pillefyr bygget i Thy, det kan umuligt gå galt. Det skal nok bare færdigudvikles.


Jeg er meget glad for, at jeg nåede at få gitteret med i min model. Tror du ikke, at de fleste andre børnesygdomme efterhånden også er rettet.?
Hvornår købte du dine fyr.?

jeg ved ikke, hvordan man måler ydelsen på pillefyret, men jeg er meget forundret over indkøringsforløbet. Det er som om, at fyret de sidste 100 driftstimer ( ud af ialt 200 ) langsomt er blevet mere økonomisk og har fået mere magt over situationen. Måske skyldes det delvist, at sneglen begynder at blive slidt til, så den doserer mere konstant. Men jeg tror måske også, at lidt sod i brændkammeret kan være godt. F.eks. slog den overkogssikringen en af de første timer. Men det har den ikke gjort siden, selvom jeg nok har provokeret den for at teste det. Hvis ikke sod er forklaringen, så ved jeg ikke, hvad der kan have ændret sig. Røgtemperaturen har jeg ikke helt styr på endnu, men jeg mener også, at den stiger i samme takt, så det er bedre at vente lidt endnu.

Tak for tippet om herden. Det vil jeg huske, hvis der sker noget. Det må jo være på garantien.
Og ja, jeg elsker at læse om tekniske skandaler, så kom endelig med nogle flere.
Men hvordan er det ellers gået, er du efterhånden blevet glad for dine fyr, eller er de en problemskrue uden ende.?

Jeg må indrømme, at jeg er meget glad for mit pillefyr, hvis der bare ikke bliver alt for meget bøvl. Komforten i forhold til brændeovn er jo ganske vidunderlig. Jævn varme hele døgnet og næsten intet støv.



­
28-12-2018 07:37
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Det røde biomax 16 er 6 år gammelt
Det blå er fra sidste år
Biomax er produceret af vvs eksperten som også lever af at sælge reservedelene
De henviser dig gerne videre til support firma
Garanti - nej. Så skulle de jo erstatte den igen efter 8 mdr. - men de tilbød mig en ny med 40% rabat per kolance. Så kan jeg ikke gøre garanti gældende.
Jeg er uddannet process og automatik ingeniør - og har værksted, så jeg kan lave det hele selv. Så herden får lagt et nyt stykke 253ma stål i bunden. For mig var det vigtig med et prisbilligt fyr.
Jeg overvejer at Svejse et gitter i kassen, som du har.
Og ja - sod i kasse, skorsten mm betyder meget. Så vent til det har sat sig.
Din skorsten betyder meget for hvordan fyret køre. Helst så høj og så lille lysning som mulig - se formel på net. 130 mm er en god lysning. Den skal være tør !!! Sørg for din røg temperatur er tilpas høj. Jeg ved godt det går ud over virkningsgraden, men det gør det også hvis der ikke er træk nok til en ordenlig forbrænding. Spørgsmålet er om røgsugeren er kraftig nok. Keddel temp har også betydning for røg temp.
Jeg kan se mange afkomponenterne herunder dimensioner af herd er de samme for biomax 15 og 25. Mon ikke også det gælder røgsuger.
Jens
28-12-2018 07:51
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Vedr. Ydelse står der på pillepose energi pr kilogram
Ved den nominelle ydelse af dit fyr kan du regne det om til kg/time. Det taster du ind i menu og det svarer til 100 procent ydelse. Luft profilen ligger der allerede fra fabrik.
Når så røgen er sort ud af skorsten. Så er du nød til at lave beregningen igen med en lavere nominel ydelse
28-12-2018 10:22
Jakob
★★★★★
(9679)
­


@skovbaekgaard


Mange tak for dine interessante svar.

Jeg kan ikke finde 25 kW Biomax pillefyret på deres side, så måske arbejder de på nogle forbedringer..?

Gitteret er forresten ikke en absolut garanti, hvis man dummer sig. En af de første morgener under indkøringen ville jeg tænde fyret, men det mislykkedes. Og jeg tænkte mig ikke ordentligt om, så jeg besluttede, at det kunne jeg nok godt lige gøre manuelt ved at starte EL-tænder og suger og køre lidt med sneglen. Men da jeg stod der søvndrukken og hyggede mig med optændingen, så var der åbenbart blevet dannet for meget røggas i brændkammer og skorsten, så det gav pludseligt et drøn, som du slet ikke kan forestille dig ( eller har du også prøvet det? ). Slangen fra sneglen fløj lodret op foran næsen på mig så hurtigt, at jeg dårligt nåede at observere det. Jeg troede vist, at jeg drømte. Og en rocwoolprop i skorstenen blev skudt flere meter ud på gulvet, og samtlige røgrør havde fået presset sod ud i samlingerne og der lå også svedne piller i yderrummet under EL-tænderen.
Det var pillefyrmesterens morgenvækning. Og det var nok udmærket at prøve. Jeg skal i hvert fald ikke eksperimentere med sikkerheden ved at åbne lugen, hvis der er røg og ikke ild.

Men det lyder ikke godt angående garantien. Ny herd med kun 40% rabat pr. kulance efter kun 8 måneder... Jeg begynder at få det indtryk, at de fedter med den.

Vi er f.eks. i dialog om mine knækkede gearaksler, og der er deres påstand pt, at når jeg har haft to akselbrud, så må mine træpiller være for hårde og så dækker garantien ikke.
Hvad mener du om det..?


Deklaration på træpillerne ( der står 8mm, men de er kun 6mm, som der står stemplet flere andre steder på posen ):
­
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-12-2018 10:39
28-12-2018 13:44
Jakob
★★★★★
(9679)
­



Hvis andre kommer ud for brud på en gearaksel eller får andre problemer med en snegl, som ser ud mage til modellen på nedenstående billede, så læser jeg meget gerne om det.






Og når jeg nu har bumbet billedet, så vil jeg også godt skrive et par ord mere om doseringen ved optænding. Jeg mener, at man kan gøre det meget simpelt ved at foretage en optænding ned i spanden. Altså starte fyret, mens slangen er i spanden og stoppe det igen, når den første store dosis tændbrændsel er tilsat ( uden alle efterfyldningerne ). Hvis indholdet i spanden derefter er f.eks. 2dl og tiden til startbrændsel doseringen er sat til f.eks. 25 sekunder, så sættes tiden op til det dobbelte ( 50 sekunder ) for at opnå den nødvendige dobbelte mængde tændbrændsel på 4 dl.
Altså blot lidt simpel forholdsregning for at skyde sig ind på den rigtige mængde startbrændsel.
De 4 dl skal tages med forbehold, måske er det bedre med lidt mindre, hvis det kan fænge.




@skovbaekgaard

Er der tips at tilføje eller korrigere, så må du rulle dig ud.
Men et 25 kW fyr skal måske bruge mere tændbrændsel, og så alligevel, hvis det er samme herd som på 15kW.
Jeg har hørt, at herden på diverse pillefyr ikke kan tåle, at man afbrænder korn, men det er der vist generelt heller ingen, der gør mere..?



­
28-12-2018 17:54
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Jeg bruger kun sjældent optændings funktionen, men den viker fint. Jeg vil tro mængden af tændbrændsel er den samme, så det afhænger af snegl og piller og samspillet.
Der er lettere bare at gi' den en tændbriket - det virker hver gang.
Korn er et helt ander ball game. Har fyret med det i 6 år i et helt tredje kornfyr. Det kan kun betale sig hvis man hae adgang til meget billigt eller gratis korn.
Vedr. Deres garanti så vil de altid hævde det enten er skorsten, piller eller indstilling, så du skal kunne påvise en fejl på deres komponent.
De piller du har vist ser fine ud. Der findes en EN norm for piller. Den står på posen. Jeg kan ikke se at de specificere kvalitet i manual. Hvis du kan se de har specificeret kvalitet står du bedre. Men de kan jo bare hævde noget andet.
EN normen er temmelig bred og den specificerer ikke noget mht hårdhed. Når man laver træpiller er det en process ligesom en kødhakker. Træet bliver skruet ud gennem hul under stort tryk. Hårdheden vil afhænge af hullernes størrelse og det indgående materiales egenskab. Hårdt og store klumper træ medfører større tryk og dermed større hårdhed. Hvis pillerne har været udsat for fugt bliver de bløde.
Jeg vil tro at pillerne knækker eftersom de trykkes ud af hullerne, så hvis der er mange lange blanke piller kunne det tyde på stor hårdhed.
Hvorom alting er så vil jeg tro der har været en svaghed i akslen. Hvor knækkede den ? I overgang til snegl. De burde ha' sat en stift i der som gik før akslen.
Den nye snegl til mit biomax16 stopper indimellem med komprimerede piller hvis jeg glemmer at rense. Så står den med max belastning på aksel i måske et kvarter uden problemer. Jeg har oplevet det samme på den blå et par gange også uden problemer.
Jens
28-12-2018 17:56
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Jeg bruger kun sjældent optændings funktionen, men den viker fint. Jeg vil tro mængden af tændbrændsel er den samme, så det afhænger af snegl og piller og samspillet.
Der er lettere bare at gi' den en tændbriket - det virker hver gang.
Korn er et helt ander ball game. Har fyret med det i 6 år i et helt tredje kornfyr. Det kan kun betale sig hvis man hae adgang til meget billigt eller gratis korn.
Vedr. Deres garanti så vil de altid hævde det enten er skorsten, piller eller indstilling, så du skal kunne påvise en fejl på deres komponent.
De piller du har vist ser fine ud. Der findes en EN norm for piller. Den står på posen. Jeg kan ikke se at de specificere kvalitet i manual. Hvis du kan se de har specificeret kvalitet står du bedre. Men de kan jo bare hævde noget andet.
EN normen er temmelig bred og den specificerer ikke noget mht hårdhed. Når man laver træpiller er det en process ligesom en kødhakker. Træet bliver skruet ud gennem hul under stort tryk. Hårdheden vil afhænge af hullernes størrelse og det indgående materiales egenskab. Hårdt og store klumper træ medfører større tryk og dermed større hårdhed. Hvis pillerne har været udsat for fugt bliver de bløde.
Jeg vil tro at pillerne knækker eftersom de trykkes ud af hullerne, så hvis der er mange lange blanke piller kunne det tyde på stor hårdhed.
Hvorom alting er så vil jeg tro der har været en svaghed i akslen. Hvor knækkede den ? I overgang til snegl. De burde ha' sat en stift i der som gik før akslen.
Den nye snegl til mit biomax16 stopper indimellem med komprimerede piller hvis jeg glemmer at rense. Så står den med max belastning på aksel i måske et kvarter uden problemer. Jeg har oplevet det samme på den blå et par gange også uden problemer.
Jens
28-12-2018 18:01
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Vedr. Røgeksplosion, så kan det ske i alle fyr og ovne ved manglende forbrænding. Det er noget svineri hvis det sker i brændeovnen i stuen. Så snart der er flamme sker det ikke.
Jens
28-12-2018 19:15
Jakob
★★★★★
(9679)
­


skovbaekgaard skrev:
Og ja - sod i kasse, skorsten mm betyder meget. Så vent til det har sat sig.
Din skorsten betyder meget for hvordan fyret køre. Helst så høj og så lille lysning som mulig - se formel på net. 130 mm er en god lysning. Den skal være tør !!! Sørg for din røg temperatur er tilpas høj. Jeg ved godt det går ud over virkningsgraden, men det gør det også hvis der ikke er træk nok til en ordenlig forbrænding. Spørgsmålet er om røgsugeren er kraftig nok. Keddel temp har også betydning for røg temp.


Du har godt styr på nogle parametre der, kan jeg se, så det er måske værd at prøve at gå lidt dybere ind i det for at undersøge, om der er endnu mere at gøre imod løbesod.

Hvad mener du om ydelsen. Vil der være større risiko for løbesod, hvis fyret en stor del af tiden kører på 60% drift f.eks. i overgangsfasen, end når det kører 100%..?

Angående røgsugeren, så er jeg meget i tvivl. Mere luft vil nok på den ene side give plads til mere fugt, men det må også gøre røgtemperaturen lavere, så røgen kan indeholde mindre fugt.
Frem for at måle røgens temperatur, så ville det måske egentlig være bedre at måle dens fugtighed, når man skal justere fyret ind for at undgå løbesod. Det ved jeg ikke, om man kan, men jeg kan spille bolden op til diskussion.


VVS-Eksperten har ikke etableret en BioMax kundeklub endnu, men lige nu kører der en substitut her for fuld gennembrænding.




­
28-12-2018 19:58
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Vedr. Løbesod er det simpelt
Ved en atmosfærre tryk er dugpunkt 100 grader.
Dvs hvis du holder dig over 100 grader kondenseres der ikke vanddamp og dermed ikke løbesod. En isoleret skorsten holder bedst røgtemperaturen. En muret skorsten kræver mere energi at varme op i forhold til en stålskorsten - det betyder opstartsbesvær hvis det ikke gøres langsomt.
Dit fyr er ikke et kondenserende fyr - et kondenserende fyr stiller helt andre krav til suger og skorsten. Men hvis du kører med for lav røg temperatur fortættes vanddamp i skorstenen, hvilket køler røgen og skorstenen, hvilket således giver dårligt træk. Biomax'en forudsætter et vis træk - se manual.
Jens
28-12-2018 20:13
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
Du skal betragte dit fyr som en forbrændingsmotor
For fed blanding soder tændrør+ sort udstødning for mager blanding giver helt hvide tændrør. Den rigtige blanding giver lysegrå tændrør. Om du kører fuld gas eller lav gas betyder ikke voldsomt så længe karburatoren sikre den rigtige blanding og motoren er varm. En kold motor kører dårligt ligeså hvis motoren kører i tomgang.
Motoren har et omdrejnings tal hvor den yder optimalt svarende til fyret har en vis mængde piller, som er optimalt.
28-12-2018 21:01
Jakob
★★★★★
(9679)
­



skovbaekgaard skrev:
Hvorom alting er så vil jeg tro der har været en svaghed i akslen. Hvor knækkede den ? I overgang til snegl. De burde ha' sat en stift i der som gik før akslen.
Den nye snegl til mit biomax16 stopper indimellem med komprimerede piller hvis jeg glemmer at rense. Så står den med max belastning på aksel i måske et kvarter uden problemer. Jeg har oplevet det samme på den blå et par gange også uden problemer.


Jeg mener også, at det bør være meget uhørt, at en gearaksel knækker. Man burde kunne dæmpe belastningen elektronisk, hvis den trækker for hårdt. Netop sådan, som det også lader til, at dine snegle er beskyttet. Det kan måske være sådan noget, der ikke fungerer ordentligt i styringen på mit fyr. Måske kan jeg blive nødsaget til at fuske et ekstra modul, som hjælper med det job.

Men jeg tror måske, at der er gået flere ting galt, som nok ikke har meget at gøre med, at pillerne er hårde at klippe over. Hullet i snegleakslens endestykke slår temmelig meget i forhold til gearakslen, sneglen er skæv og skarp, når den er ny, og der er en tydelig svejsesøm indvendigt i røret. Det ene med det andet kan måske have medvirket til, at sneglen er blevet pakket hårdere og mere ujævnt, så det til sidst har presset så meget sidelæns på gearakslen, at gearakslen knækkede.
Maskiningeniøren vil nok også studse over, at der ikke er en kobling imellem gear og aksel. Jeg tror nærmest slet ikke, at gearakslen er dimensioneret til at tåle bræk. Den er kun Ø 10 mm.
Jeg blev meget mere rystet over at se en brækket aksel end over røggasforpufningen, og begge dele er ingenting imod rystelsen over at opleve, at der tilmed rejses tvivl om garantien på sådan en fejl.

Men der er mange niveauer for kvalitet, og hvis leverandøren mener, at hvis garantien skal dække, så kan min snegl kun tåle at transportere helt særlige og evt. fugtige træpiller, som kunden kan bide over med tungen, så må det jo blive det, der kommer til at stå i modstrid med instruktionsbogen. Jeg vil blot se sagen ende der, før jeg tror det. Jeg har tillid til min pilleleverandør, og jeg har besluttet, at jeg indtil videre fortsætter med de samme træpiller.

­
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 28-12-2018 21:03
28-12-2018 23:46
Jakob
★★★★★
(9679)
­


@skovbaekgaard

Jeg har fået et tip om, at risikoen for akselbrud måske kan gøres mindre, hvis styret med hullet i bunden af sneglen fjernes, så sneglen kan få mere plads til at hoppe op og ned. Men det tror jeg ikke så meget på blandt andet fordi sneglen i forvejen har 1,5 cm frigang og er spændt fast på gearakslen, som låser for hop. Derimod vil sneglen kunne slå endnu mere. Det er også en konstruktiv ændring, hvor jeg får lyst til at spørge, hvorfor styret er monteret fra fabrikken, hvis det får sneglen til at køre dårligere.
Hvad mener du om svejsningen indvendigt i sneglerøret, ligner den din, eller er den slidt væk for længst..?


­
Tilknyttet billede:

29-12-2018 00:08
Jakob
★★★★★
(9679)
­



skovbaekgaard skrev:
Vedr. Løbesod er det simpelt
Ved en atmosfærre tryk er dugpunkt 100 grader.
Dvs hvis du holder dig over 100 grader kondenseres der ikke vanddamp og dermed ikke løbesod. En isoleret skorsten holder bedst røgtemperaturen. En muret skorsten kræver mere energi at varme op i forhold til en stålskorsten - det betyder opstartsbesvær hvis det ikke gøres langsomt.
Dit fyr er ikke et kondenserende fyr - et kondenserende fyr stiller helt andre krav til suger og skorsten. Men hvis du kører med for lav røg temperatur fortættes vanddamp i skorstenen, hvilket køler røgen og skorstenen, hvilket således giver dårligt træk. Biomax'en forudsætter et vis træk - se manual.


Ja, og jeg lægger nu mærke til, at det ligefrem er den samme manual til 10, 15 og 25 kW.

Og ja, isolering af skorsten kan også hjælpe. Jeg vil måske begynde med at isolere et røgrør, hvis det kommer til at knibe.

­Måler du selv, om du har 10-15 Pa træk i skorstenen, eller beder du skorstensfejeren eller andre om at gøre det..?




­
29-12-2018 01:18
Jakob
★★★★★
(9679)
­


skovbaekgaard skrev:
Den nye snegl til mit biomax16 stopper indimellem med komprimerede piller hvis jeg glemmer at rense.


Jeg forstår umiddelbart ikke, hvorfor du skal huske at rense. Burde sneglen ikke hele tiden rense sig selv med nye piller, som skubber alt det gamle ud..?

Jeg har også glemt at spørge om, hvorfor du har to pillefyr, og om vi ikke skal se et billede af dine herligheder..?




­
29-12-2018 06:41
skovbaekgaard
☆☆☆☆☆
(28)
To fyr i to forskellige huse
Det er hvis jeg glemmer at rense fyret - tømme aske ud.
Det er jo et direkte aksel brud midt på akdlen - korrekt ?
Det kræver en del kraft - meget mere end motoren kan klare i moment. Det kan være metaltræthed. I princippet skal akslen kunne gi' sig i overgangen til sneglen. På andre snegle sidder der noget hårdt gummi. Seglmotoren arbejder jo i ryk, så hvis den sidder fast, trækker motoren an og glider tilbage, trækker an og glider tilbage osv.
Sneglen er standard og sømmen du pejer på er en alm. Rørsvejsning.
Tror ikke du skal pille ved den konstruktion.
Jeg ville se på stivhed i overgang mellem aksel og snegl samt metaltræthed. Hvis de er skæve i forhold til hinanden er det ikke godt. Lidt slør vil hjælpe.

Jens
Side 1 af 4123>>>





Deltag aktivt i debatten BioMax pillefyr:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Biomax 10 compact fejl ved opstart "stepper op" firmware 1.30.151417-12-2023 18:28
biomax 16 pillefyr, snegl stopper til425-04-2021 15:51
biomax 16024-10-2020 09:34
Artikler
Pillefyr
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik