Husk mig
▼ Indhold

Bør Danmark genoverveje sin brint politik?

Bør Danmark genoverveje sin brint politik?07-04-2025 21:40
Euro
★★★★☆
(1309)
Frankrig oplyste ultimo marts måned, at de netop havde fundet verdens hidtil største resoir fyldt med brint i størrelsen 46millioner tons.

https://interestingengineering.com/energy/france-worlds-largest-hydrogen-deposit?group=test_b

Herudover mener jeg at have hørt at både Frankrig og Tyskland tidligere har sagt at de har fundet brint i en størrelse så det kan udvindes commercielt.

Hvis vi i forvejen har så meget brint der er lige til at pumpe op, burde vi så ikke bruge vores dyrebare elektricitet på at gemme i batterier, for mere klimavenligt forbrug.

Laver vi vores elektricitet om til brint for at bruge det til at lave el af, som man jo gør i en fuel cell bil, så har vi hurtigt mistet 75% af værdien af vores dyrebare el. I et batteri havde man nærmest ingenting mistet. Og nok koster et batteri penge, men det gør det så sandelig også at bygge en elektrolyse fabrik til at lave brint, og at bygge fuelcells til at lave brint om til elektricitet!

Så hvis Frankrig og Tyskland kan dække egne behov, så synes jeg ikke vi skal sælge billig brint til udlandet lavet af el, vi kunne have solgt dyrt vha et batteri.

Hvad tænker i andre?
22-04-2025 13:10
Euro
★★★★☆
(1309)
Man kan jo også se på det på en anden måde.

En Toyota Mirai kører ca. 130km på et kg brint. En Tesla kører ca. 8km på en kwt. Det betyder at hvis en Toyota har samme effektivitet som Tesla, så laver den et kg brint om til 16kwt.

Hvis vi ved at en kwt i snit koster omkring 50øre, så er man potentielt villige til at sælge 1kg brint for 8kr.

Hvis vi i Danmark bruger 60kwt på at producere 1kg brint, så lunne vi med et batteri til 7kr. dagligt sælge vores 60kwt for 60kr. Men vi vil hellere bruge de 7kr. på et elektrolyse anlæg så vi kan sælge strømmen for 8kr.?

Jajada, det er da rigtigt at vi kan tjene næsten 2øre/kwt, eller vil vi tvinge danske billister og flyrejsende til at betale overpriser for deres fuel lavet på brint?
22-04-2025 20:39
Euro
★★★★☆
(1309)
Jeg kan nu godt se at man ikke helt kan afskrive ideen om at der bruges mere brint, selve det at man laver brint af el uden afgift osv. og sælger brint uden afgift, det betyder faktisk at det ikke er helt umuligt at spare lidt penge ved at bruge brint.

Der er er australsk firma H2X der er ved at ville starte en produktion af nogle nye fuel cell generatorer, der ser ud til at være ret effektive.

https://h2xglobal.com/zero-emission-vehicles/products/fuel-cell-generators/

De reklamerer med en 5kw generator der æder 100g brint i timen, så man kan producere 1kwt for 20gram brint. Hvis 1000g grøn brint koster 40kr. så koster det 80øre/kwt, men man kan faktisk købe Turkis brint (lavet af naturgas) til ca. 20kr. og så koster en kwt altså blot 40øre.

Det er nu ikke fordi jeg tror at der er kæmpe efterspørgsel blandt private der selv vil købe brint, men kan du lave det til bare 80øre, så er der jo efterspørgsel en stor del af dagen, men forbrugerne køber jo vores el uanset om den er lavet på grøn, turkis eller lyserød brint. Så den variable omkostning behøves ikke at være mere end 40øre/kwt.

PS. hvis ikke I har opdaget det, så kom jeg frem til at en Mirai laver 1kg brint om til 16kwt. Denne nye fuelcell hævder at lave 1kg brint om til 50kwt. Men jeg har et lille forbehold for deres info. De laver også en 20kw generator der hævdes at bruge 1kg, så ifølge dem selv, så er deres 5kw generator væsenligt mere effektiv!

Deltag aktivt i debatten Bør Danmark genoverveje sin brint politik?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Haffner biobrændsel til brint uden elektrolyse007-04-2025 22:29
Grøn brint som overskud fra wastewater...4026-03-2025 12:02
Kan man lave et brint loop?1428-12-2024 21:48
Brint er ikke løsningen3020-12-2024 17:17
Ny teknologi: Brint?1505-02-2009 17:00
Artikler
Brintbiler
Brint
NyhederDato
Nu kan vestjyske biler tanke brint12-09-2008 11:38
Risø producerer brint billigere end olie13-08-2008 10:23
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik