Husk mig
▼ Indhold

Bør politikerne åbne op for privat mini vindkraft?


Bør politikerne åbne op for privat mini vindkraft?03-06-2023 14:05
Euro
★★★☆☆
(443)
For mange år siden valgte man at forbyde vindkraft i boligområder, jeg formoder det var pga larm. Men nu er der gået mange år og vindmøller og vind turbiner har jo udviklet sig, så måske politikerne burde vurdere om de fastsatte regler på området måske bør revurderes.
Flere fabrikanter laver vertikale turbiner der driver en generator vha maglev teknik, hvilket mindsker støj og slid.
Jeg ville egentligt gerne vise jer en der hedder Rose fra Aliexpress, men linket er for langt til at det giver mening for mange, så jeg vil lige sige hvad man altså kan købe. Man får et kit på nominelt 2000watt (ved 13m/s) men som starter med at levere ved 1,3m/s. Det kan ikke siges så simpelt som jeg gør det nu, men det betyder at den gennemsnitligt vil producere 1kwh ved 7m/s hvilket svarer til den gennemsnitlige vindhastighed i Danmark. I realiteten vil den nok producere mindre i sommermånederne og mest i efteråret. Det her kit koster inkl. moms 4800kr. og der medfølger en controller og der er 1 års garanti og 20 års forventet levetid.
Bare en sådan vindturbine burde være attraktiv for mange danskere, og vil potentielt sikre at mange med elopvarmning, kan spare store summer på elregningen i vinterhalvåret.
Desuden er der kommet flere typer af vindkraft på markedet (eller er tæt på) som er baseret på teknik uden bevægelige dele, der kan være farlige for fugle mv. og uden bevægelige dele fjerner man også en god del af lyden. Men pt er de mest designet til f.eks. industrien.
Jeg tror faktisk at den nye vindkraft måske larmer mindre end vinden i sig selv, på de dage hvor vinden er kraftig, og er det sandt, så larmer de sikkert også mindre end mange varmepumper (som jeg kun sjældent ser et problem for).
Hvad siger i andre, er det for tidligt at kigge på loven igen, eller er det ved at være tid igen?
Deltag aktivt i debatten Bør politikerne åbne op for privat mini vindkraft?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Lidt tanker om vindkraft428-11-2023 14:24
Vindkraft under 4 m/sek4515-10-2012 19:23
10:10 mini movie302-10-2010 17:58
Artikler
Vindmøller
NyhederDato
Minister: Vindkraft skal udbygges20-05-2010 06:48
160 procent mere vindkraft om fem år20-04-2010 11:02
USA sætter ny vindkraft-rekord05-02-2010 05:44
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik