Husk mig
▼ Indhold

Boligskat er en varm kartoffel


Boligskat er en varm kartoffel29-01-2011 16:41
Jakob
★★★★★
(9267)
.




S og SF vil ikke røre ved boligskatten.
Efter den sidste tids TV-debatter bør det stå klart for enhver.

Jeg forstår dem godt.
Selvom der nok er mange, som moralsk burde betale meget mere, så er det et meget vanskeligt felt at røre ved, uden mange andre uhensigtsmæssigt kommer i klemme og evt. må gå fra hus og hjem.

Men jeg har dog et forslag, som kan tilgodese alle i landzone og byernes randzoner og måske også i byerne, så ingen behøver at gå fra hus og hjem.

Vi kan gøre det frivilligt, hvad man skal betale, alt efter om man siger ja eller nej til opførelse af landvindmøller i nærheden af sin bolig.
Ejendomsværdiskatten kan så justeres efter, hvor mange vindmøller man vil have, hvor tæt på, de må stå, i hvilke retninger, og hvor store de må være.
Det bliver nok lidt kompliceret at finde den rigtige formel til skatteberegningen, men det korte af det lange er, at ingen boligejere behøver at betale mere boligskat, hvis de bare siger ja til landvindmøller i nærheden, og nogle kan måske endda slippe betydeligt billigere end i dag.




http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lavere-pris-d20-e516-s120.php#post_23708

vindmølleindustrien og tekniske læreanstalter i nogle forsøgsvindmølleår har brug for konstruktiv nabokritik for at reducere gener fra vindmøller.
Denne kritik får man kun frem, hvis vindmøller anbringes så tæt på mennesker, at der kommer klager over noget, som rent faktisk kan måles på andet end hysteri og påstande om mere eller mindre fiktive ændringer i ejendomsværdi.
Først efter nogle år med klager, hvor vindmølleejeren ( staten ) gentagende gange har forsøgt at løse problemer af teknisk vej, kan man begynde at diskutere størrelsen på en eventuel erstatning, eller om der skal eksproprieres osv.

Det behøver måske heller ikke være så dårligt, hvis opstilling af en 4 MW vindmølle på grund af klager ender med kun at blive 2 MW. Et ekstra højt tårn er en fordel for god vind, og du siger jo, at prisen på tårnet ikke betyder særlig meget.

Vindmøller skal have mange flere chancer, og det samme skal befolkningen.
Men vi skylder selvfølgelig befolkningen at ophøre med opstilling af de nuværende "egoistmøller", som ikke er til forsøg, men som uden nabohensyn eller forbrugshensyn udelukkende skal producere EL med tilskud, som hver joule gjaldt selve livet for aktionæren.
Vi må heller ikke glemme, at dele af landbruget kan blive truet af konkurs og har svært ved at omstille til økologisk drift. Statslige vindmøller på landbrugsjord kan i den forbindelse blive en god håndsrækning til glæde for både samfund og landmænd. I hvert fald større og mere bæredygtig glæde, end hvis vi sponserer det kemiske landbrug til at volddyrke biobrændsel.
Også SF's idé om at give naboer andel i billig vindstrøm må være et vigtigt værktøj til godt naboskab og forøget energibevidsthed.


Ellers ved jeg ikke, hvad vi kan gøre ved de naboer, som vil bremse Danmarks vindmølleudvikling.
Et nyt trick kan måske være at lægge den komplette nationalplan for landvindmøller ud fra tilnærmet maksimal kapacitet.
Samtlige vindmøllepladser indtegnes på et kort, og statens ret til at opstille vindmøller på pladserne vedtages ved lov.
I naturen markeres pladserne med pæle, så de er nemme at få øje på.
Hver nabo får så en stigning i ejendomsværdiskat over normalen, indtil han siger ja til, at vindmøllen må opstilles.
Når vindmøllen er opstillet, og der er ro omkring driften, så reduceres ejendomsværdiskatten yderligere.
Det kræver nok en dygtig økonom, men loven må kunne udformes, så den både gavner statskassen og opstillingen af vindmøller på en sådan måde, at de uvillige kommer til at betale til de villige.




Jeg hører selv til den gruppe, som hurtigt må forlade min bolig, hvis boligskatten stiger. Men skattestigninger efter ovenstående formel ser ud til at kunne blive så retfærdige, at jeg støtter forslaget for Danmarks skyld.
Derfor tænker jeg, at andre må kunne gøre det samme.

Men hvad mener du..?




.
29-01-2011 17:09
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Når folk har købt boligerne for dyrt, så kan man ikke hæve skatten på boligerne, da salgsværdien falder. Det vil sige at for at redde bankerne så må man holde boligpriserne oppe.
29-01-2011 17:42
Kosmos
★★★★★
(5371)
S og SF vil ikke røre ved boligskatten

- næh, det siger de jo!


Og så må...åske alligevel:

Ole Sohn ved mødet spurgte, om der var journalister til stede, hvorefter mødelederen svarede nej.
Ole Sohn fortalte herefter, at han var helt enig i, at personskatterne var for høje - men som han sagde: "Det vinder man jo ikke valg på at sige."
Herefter fortalte han, at man burde sænke personskatterne, og så i stedet beskatte fast ejendom og andre værdier, der var svære at flytte til udlandet
(Kilde)
29-01-2011 20:03
Jakob
★★★★★
(9267)
.




@kulden-varmen


Forestil dig, at du ejer en bolig og siger ja til en vindmølle i nærheden, og derfor lader staten dig slippe billigere i ejendomsværdiskat.

Så vil din bolig få en højere værdi, fordi den er billig i ejendomsværdiskat, men til gengæld taber den værdi på grund af den tinglyste vindmølleret.
Strengt taget må det ofte kunne justeres, så det kan gå lige op og boligens værdi forbliver præcist den samme.

Så for den sags skyld er det vel bare med at komme igang..?





.




Deltag aktivt i debatten Boligskat er en varm kartoffel:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
DR2: Klima - en varm kartoffel007-01-2009 21:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik