Husk mig
▼ Indhold

Brug strømmen om natten


Brug strømmen om natten03-07-2012 22:58
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Har du gode idéer til, hvordan man kan flytte sit strømforbrug til om natten, så kom med dem.




Jeg har en EL-vandvarmer med en 220 volts EL-patron, og på den har jeg monteret et tænd/sluk ur.
Uret er simpelt og kostede 30 kr, så det var en overkommelig investering.
I følge den tilknyttede graf er jeg nået frem til, at det er bedst at stille uret til at tænde i tidsrummet ca. fra kl 1.00 til 5.00
Så det har jeg gjort og færdigt arbejde.
Jeg skal blot huske at stille uret frem igen, hvis der har været strømafbrydelse.



Nedenstående graf var, hvad jeg lige kunne google mig frem til, men måske findes der en bedre..?

Kilde for tilknyttet graf:
http://e-tidsskrifter.dk/ojs/index.php/politica/article/view/7872/14883
http://e-tidsskrifter.dk/ojs/tidsskrift-dk/politica/imgpolitica/po_0012_0040_1.jpg
Tilknyttet billede:

06-07-2012 22:52
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Hvordan mon det spænder af, hvis man alligevel skal købe ny fryser, og køber den lidt større, end man har brug for, og så fylder den ene topkurv med campingkøleelementer, sætter fryseren på indfrysning, og derefter gør ligesom jeg har gjort med EL vandvarmeren. Altså monterer et tænd/sluk ur, så den kun kører i tidsrummet ca. fra kl 1.00 til 5.00 ..?

Det er selvfølgelig ikke rentabelt med den nuværende afregningsordning på strøm. Men kan det fungere, eller er det måske for kort tid, den får strøm..?



.
06-07-2012 23:15
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Hvorfor kan man ikke købe en fryser, der kan indstilles til f.eks. - 25'C om natten, men går op til - 18'C om dagen ?

Det med køleelementerne er faktisk indbygget i min skabsfryser, og fabrikanten påståe, at de 2 køleelementer kan holde temperaturen i 2 døgn. Jeg har ikke afprøvet, om det er rigtigt. I en kummefryser vil jeg nok klister dem fast på låget.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
07-07-2012 02:02
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Boe Carslund-Sørensen skrev:Hvorfor kan man ikke købe en fryser, der kan indstilles til f.eks. - 25'C om natten, men går op til - 18'C om dagen ?


Det er måske fordi fabrikanten ikke tror på, at han kan få kunderne til at betale 100 kr ekstra for en funktion, som de i dag ikke har nogetsomhelst privatøkonomisk incitament til at efterspørge.

Men du skal have tak for god inspiration. Det minder mig om en mulighed, som jeg før har tænkt på, men som jeg havde glemt igen.
Jeg tror faktisk, at der er en god chance for, at jeg forholdsvist billigt kan bygge min nuværende fryser om til at kunne næsten det samme trick.
Jeg tænker, at indfrysningsknappen er en simpel afbryder, som kan parallelkobles med et relæ, og så kan jeg benytte tænd/sluk uret til at trække relæet, så det slutter forbindelsen om natten, når jeg ønsker indfrysning.
Så er jeg sikker på, at fryseren ikke bliver for varm om dagen, endda selvom jeg helt undlader campingkøleelementer.


Det er måske ikke helt lovligt for en fusker selv at gribe ind i fryserens interne EL kredsløb, men det tilføjer jo nok bare det lille stænk af dårlig samvittighed, som kan gøre fornøjelsen helt perfekt.




.
08-07-2012 15:12
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nu kan den ivrige energi-sparer jo lave tiltaget selv

se




Og en dunk med en blanding af glycol og vand så det fryser/optør ved f.eks -19 c' så lade fryseren kører fra kl 23.00 til 6.00 og der er med sikkerhed - 18 c' i fryseren, når glycolen optør ved de -19 c' når fryseren ikke bruger strøm.
Redigeret d. 08-07-2012 15:14
08-07-2012 17:02
Kosmos
★★★★★
(5366)
Har du gode idéer til, hvordan man kan flytte sit strømforbrug til om natten, så kom med dem

- jeg er mere interesseret i at vide, hvorfor man skulle 'flytte forbruget'?
08-07-2012 18:20
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Kosmos

Det skal vi, for at få fordelt elforbruget mere jævnt over døgnets 24 timer og ugens 7 dage - det kan spare investeringer i elproduktionsanlæg, men samtidig skal vi også i gang med at få opbygget metoder, der kan skifte fra brændslesforbrug til el, når vindmøller og andet CO2-fri elproduktion producere mere el, end det normale elfobrug kan klare.

Danmarks problem i dag på el-området er, at vi ikke kan køre "ødrift" uden at lukke vindmøllernes ned, og overlade afbalanceringen til brændslesforbrugende karftværker, det så vi sidst, da Bornholm i en længere periode var uden kabelforbindelse til Sverige - for at kunne afbalancere elproduktion med elforbrug, blev hovedparten af de bornholmske vindmøller stoppet. Den løsning er ikke gangbar, når der politisk ønskes et fossilfrit samfund med et minimum af CO2-udledning.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
08-07-2012 19:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
- jeg er mere interesseret i at vide, hvorfor man skulle 'flytte forbruget'?


Det skal du bare, for at leve op til fremtidens energivisioner....
09-07-2012 22:36
Jakob
★★★★★
(9186)
.




Kosmos skrev:jeg er mere interesseret i at vide, hvorfor man skulle 'flytte forbruget'?


Ja, som Boe skriver.
Men helt godt er det ikke. Det er nærmere en midlertidig lappeløsning, indtil vi får bedre metoder til at styre forbruget efter vindmøllernes produktion.
For vindmøllerne følger jo ikke uret, men vindstyrken. Derfor er der en risiko for, at vi i stille vejr kommer til at forbruge mere kul, når vi forbruger strøm om natten.
Solceller producerer jo selvsagt ikke om natten.
Men når vi får bedre metoder, så er det jo også overskueligt at fjerne et tænd/sluk ur til 30 kr igen.
Det er måske også tænkeligt, at der går så lang tid, at det når at blive slidt op forinden.




.




Deltag aktivt i debatten Brug strømmen om natten:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
Nyt spansk solanlæg kan lagre energi om natten19-11-2009 05:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik