Husk mig
▼ Indhold

Burma - Krig igen..??


Burma - Krig igen..??14-05-2008 12:06
Jakob
★★★★★
(9265)
 


Der er vel ingen, der kan svare på, om den orkan, der for nylig ramte Burma, skyldes global opvarmning eller ej..?

Så vidt jeg har forstået det, har den ført til, at flere millioner mennesker nu står uden tag over hovedet, og de overlevende trues kraftigt af sult, nød og sygdomme.

Resten af verden vil gerne bidrage med nødhjælp, men militærstyret vil ikke have alle de nødhjælpsarbejdere ind i landet. De vil hellere selv uddele nødhjælpen, men det mener resten af verden ikke, at de er kompetente til og hjælpen holdes derfor tilbage.

Svaret er, at der er blevet holdt møde i FN's sikkerhedsråd, fordi mange lande er indstillet på at støtte nødhjælpen militært.
Det spærres der dog for af Sovjet, Indien og Kina.

Hvad gør man så..?

Jo, så begynder man at søge efter en anden paragraf, så man kan bruge militæret selvom sikkerhedsrådet ikke er enigt.
Og vores egen Statsminister har ligefrem været på banen og udtalt sig offentligt om støtte til det.

Jeg synes, at det vækker uhyggelige minder om den måde, som krigen i Irak startede på.
Og til min forfærdelse støttes idéen også af R, S og DF.

Bliver vi aldrig klogere...?

Er Danmark blevet en krigsliderlig nation..?


Hvis vi bruger militæret og Burma mobiliserer og sætter sig til modværge midt i katastrofen, hvad forestiller vi os så egentlig, der vil ske med de nødlidende..??

Jeg må sige, at jeg er endog meget skeptisk overfor tanken om krig mod et land i så dyb nød.
Især når det ser ud til, at spændingerne mere handler om hvem, der skal have lov til at uddele nødhjælpspakker og ikke om de må blive uddelt.

Hvorfor lægger vi ikke pres på Burma's venner (Kina, Indien og Sovjet) og lader dem om at presse styret i Burma til at få nødhjælpen til at fungere..??

Er nøden i landet i virkeligheden bare en kærkommen lejlighed for os til at vælte et styre, som vi ikke bryder os om..?

Hvis det er, så må jeg sige, at det er en helt forkert tilgang, når Burmas militære ledelse beskyldes for at være paranoid. Den har nærmere bare set virkeligheden i øjnene.

Jeg vil ikke afgøre, hvad det bør ende med, men jeg mener bestemt ikke, at de diplomatiske muligheder allerede kan være udtømt.


Hvad mener du..?


 
14-05-2008 12:33
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvad mener du..?

- at dit spørgsmål ingen (væsentlig) forbindelse har til 'klimadebat'!
14-05-2008 13:02
thore
☆☆☆☆☆
(33)
Tror du skal passe på med at give "den globale opvarmning" skylden for alle katastrofer i verden.

Sammenhængen mellem naturkatastrofer som vulkanudbrud, jordskælv, tsunamier, meteornedslag, godzilla rades og angreb fra det ydre rum af aliens er af indlysende årsager forsvindende og kræver en meget kreativ fantasi for at give mening.

Klart at "den globale opvarmning" er et komplekst problem, der griber ind i stort og småt. Men nej der er bestemt ingen der kan svarer på om den orkan der lige har ramt Burma har noget med "den globale opvarmning" at gøre eller ej. Uanset "den globale opvarmning" kommer der katastrofale orkaner med mellemrum. Der er dog en statistisk tendens til at antallet af meget kraftige tropiske orkaner øges ved højere havtemperaturer. Og at der måske kan opstå tropiske orkaner i oceaner hvor de før var ukendte, pga generelt højere havtemperaturer. Heller ikke alle vejrfænomener bliver nødvendigvis vildere i en verden med øget "global opvarmning". "Den globale opvarmning" virker kraftigst på de højeste breddegrader og har derfor en tendens til at mindske tempgradienten mellem nord/syd på vores breddegrader, hvilket mindsker styrken af de ekstratropiske storme (de klassiske lavtryk vi kender så godt i dk), da de netop er drevet af temperatur forskelle.
14-05-2008 13:57
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Der er vel ingen, der kan svare på, om den orkan, der for nylig ramte Burma, skyldes global opvarmning eller ej..?


Jo, iflg. DMI skyldes den ikke klimaforandringer, Cykloner er et tilbagevenden problem i nogle områder bl.a. Burma. De massive ødelæggelser skyldes ene og alene at cyklonen ramte de lave egne af Burma, sort uheld.
http://www.dmi.dk/dmi/myanmar_under_vand
14-05-2008 14:10
Jakob
★★★★★
(9265)
 


@thore

Det var nok også min fornemmelse.

Vi kan ikke sige, at orkanen i Burma skyldes global opvarmning.

Men vi kan måske se en tendens til, at antallet stiger, og at de forekommer i større styrke.

Så over tid kan vi måske sige, at statistikken viser, at f.eks. 10% af orkanerne ser ud til at skyldes global opvarmning, og at de ville have været f.eks. 20% svagere, hvis der ikke havde været global opvarmning.

Jeg tog helt tilfældige procenter. Findes der nogle pålidelige tal for, hvordan det ser ud nu, og er der lavet en prognose for fremtiden..?



@Kosmos

Hvis du udelukkende vil læse om klima, så vil jeg nok foreslå, at du undlader at besøge forum for "Løst og fast".  



 
Redigeret d. 14-05-2008 14:11




Deltag aktivt i debatten Burma - Krig igen..??:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klima og krig314-04-2019 06:40
Mere krig..6221-09-2013 14:12
NyhederDato
Opvarmning skaber iskold krig om Arktis30-03-2009 14:43
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik