Ca. 10% af verdens befolkning dør af forurening!29-01-2025 23:02 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Kan vi stoppe det bombardement af statistikker der viser hvor få der dør af direkte katastrofer, og hvor lidt skade der sker på jorden, og så kaste lidt lys over, hvor mange der lider den langsomme død forårsaget af samme årsag, nemlig forurening af luften. 1 in 8 deaths now attributed to air pollution globally Ada Wright and Pallavi Pant, Health Effects Institute 8.1 million deaths in 2021 were attributed to air pollution, according to the latest State of Global Air report. Poor air quality has become the second leading risk factor for death, ahead of tobacco and poor diet, including for children under five years. https://www.cleanairfund.org/news-item/hei-global-air-pollution-report/ |
29-01-2025 23:11 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6143) |
Det er i de fattige lande at de har disse problemer. Det gælder ikke her hos os. |
29-01-2025 23:20 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Er det ikke sådan at jo fattigere man er jo større er chancen for at du afbrænder CO2, både til madlavning og for at holde varmen. Når fattige som jeg brænder træ, så udleder vi altså mere forurening end hvis vi blot havde brugt en varmepumpe der fik sin el fra vindmøller. Så kan folk snakke nok så meget om, at skoven spiser den forurening igen. Når træ eller gas eller andet brændes af, så udledes der forurening, forurening som er et problem både her i vores del af verden, men ja, i endnu højere grad de steder de laver mad over varmekilder der ikke er elektrificeret! Kan du se sammenhængen nu? |
30-01-2025 07:45 | |
Nu kan man altså ikke afbrænde CO2, som du skriver. Jeg er enig i af i de fattige lande har de stor problemer med luftforureningen som du skriver. Men i forhold til biomasse, så er der vist ingen, som afbrænder så meget af det, som vi gør her hos os. |
30-01-2025 17:12 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Når man brænder ting med CO2 indhold, din lille ordkløver... De fattige landes befolkning er i tættere kontakt med røgen end vi normalt er, mange steder har man jo et ildsted i hytten. Det er i øvrigt kommet frem at folk i Danmark der har brugt bygas, er mere syge end andre danskere, så det er i det hele taget sundere at lave mad på et elkomfur. |
30-01-2025 17:21 | |
Ja og i lande med et højt BNP lever man generelt længe end i et land med et lavt BNP. |
30-01-2025 19:32 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Rige mennesker lever normalt længere end fattige, rige sydeuropæere lever sikkert længere end fattige danskere...og danskeres levealder er højere end amerikaneres selv om deres BNP er højere. Men ja rige mennesker har normalt bedre muligheder for at leve det sunde liv end fattige. |
30-01-2025 20:08 | |
Ja, og skal vi gøre noget godt for de mange fattige mennesker, som lever i de forskellige udviklingslande, så er det at bekæmpe fattigdom. |
31-01-2025 00:13 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Det er vores nuværende pengesystem vi skal ændre... Man kan sagtens være relativ fattig og bo i et pænt hus overtaget gennem generationer, plante sine egne grøntsager der føder dig selv og dine dyr, på en måde så du lever et relativt rigt liv med rigeligt af føde, og mulighed for at leve. Men det mange mennesker søger er rigdom til at sikre dig ting der er svære for andre at erhverve, i bund og grund drejer det sig om at man ønsker at vise sig frem overfor andre, og det er de fattiges største drift mod rigdom, det er at vise sig bedre end ligesindede. Hele verden kunne leve et langt bedre liv, hvis man fokuserede mere på at dele goderne, det er jo trods alt noget federe at dele en pattegris man steger med 20 venner foran poolen og det store hus, end at stå med den helt alene bare fordi man har råd. Og det at man i Afrika har færre penge betyder ikke at man har færre værdier, det er bare svært at købe dyre goder som biler og elektronik, men hvad skal man med det, hvis man i forvejen lever et lykkeligt liv. De tror bare at det er vildt fedt at leve i EU fordi der er biler og moderne faciliteter som de kan vise frem. De fleste byer i Afrika har faktisk vandhaner og elektricitet. Enhver ved jo at det er det fedeste at blot hygge med vennerne i vante omgivelser og have råd til at stege kyllinger til 1krone kg mens man drikker hjemmebrændt og ryger pot - kan livet blive bedre af at gå på arbejde os stresse 40 timer om ugen for at have ting at vise frem? Det er altså os i vesten der tager fejl, vi lader os lede af teknologisk udvikling, men med den IQ jeg i dag fandt ud af at mennesker har, så går det nok lidt for hurtigt. Måske i skulle fokusere mere på at nyde livet sammen med andre, end blot at tjene penge. |
31-01-2025 07:07 | |
I de fattige lande i f.eks. Afrika har de en meget kort gennemsnitlig levetid. Herunder en meget høj børnedødelighed. Og blive man syg i et sådant land så er sygehuset i sådanne lande typisk i en meget dårlig forfatning. Dem er jeg ikke misunderlig på. Et sygehus- og sundhedssystem, som det vi f.eks. har her i Danmark, er meget bekosteligt. Det har et fattigt land ikke råd til. Jeg er enig så langt, at der er mange i bl.a. Danmark, som lever et tåbeligt liv med alt for megen stres, alkohol og tobak. |
31-01-2025 20:08 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Det er bare ikke de sygdomme der er inkluderet i betegnelsen luftforurening, det er når folk ikke selv udsætter sig for speciel kontakt men kun modtager det samme som alle andre. Og børn dør ikke af luftforurening...de dør af børne sygdomme og sult...tag dig sammen menneske...og er det ikke ting vi kunne løse hvis vi ville? |
31-01-2025 20:17 | |
Jo vi kunne løse rigtig meget, hvis vi ville prioritere fattigdomsbekæmpelse som det vigtigste. Men det kræver globalisering, frihandel og en væsentligt større industriproduktion. Og det kræver masser af energi, hvoraf næsten næsten 80% kommer fra fossile brændstoffer. |
31-01-2025 20:31 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Fattigdomsbekæmpelse er ikke at give alle et stort hus og bil, fattigdomsbekæmpelse er mere at sikre at alle har tag og sikkerhed over hovedet, og at de er sikret mad og bad hver dag osv. Det er ikke nødvendigvis dyrt, men vi lever sammen med dyr der ikke anerkender andre dyrs eksistens...det er ikke de dyr vi skal lade os lede af, er vi enige? Fattige er folk har også værdi, og de der ikke forstår fattige og i den forbindelse værdien af dyr og deres værdi, de burde skamme sig, længere er den ikke... |
31-01-2025 21:14 | |
Men der er kun en effektiv måde at bekæmpe fattigdom på, og det er via globalisering, frihandel og en større industriproduktion i disse lande. |
31-01-2025 22:40 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
I min bedste opfattelse skal vi respektere alle oprindelige folk, herunder at eliminere trusler fra folk udefra der misbruger gamle folks bløde retfærdighed mod familiemedlemmer. Når vi gør verden rigere på baggrund af tredie verden, så æder vi deres værdier, det kan ikke være anderledes...at man i visse lande mener man handler ligner jo mere bedrageri end noget andet. |
01-02-2025 00:15 | |
Du er blevet en gammel sur mand, som ikke forstår den udvikling vi er i. |
02-02-2025 20:16 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Nej Jørgen, der er blot forskellige mål at opnå og derfor at gå efter. Skulle hele verden bruge energi og materialer som danskere, så ville vi hurtigt løbe tør for materialer. Men at give de fattigeste tag over hovedet og mad, lidt solceller og et elkomfur (eller en såkaldt suncooker). det burde altså være muligt. Jeg er godt klar over at verden er blevet rigere, også i de fattige lande, men de fattigeste kan få et meget bedre liv end i dag, hvis blot de hjælpes på vej, og det er ikke deres liv der er blevet markant bedre. Det er middelklassen der bliver både større og rigere, men det er jo primært noget der giver øget forbrug af ressourcer som vi mangler. Jeg tror jeg må undskylde hvis jeg af og til lyder som en sur gammel mand, jeg lader mig måske rive lidt med af den lidt hårde tone i debatten af og til. Jeg tror faktisk de fleste vikinger synes jeg er godt selskab... |
02-02-2025 20:36 | |
Det helt fejlagtig, når du siger således: "Skulle hele verden bruge energi og materialer som danskere, så ville vi hurtigt løbe tør for materialer". Er der mangel på råstoffer som f.eks. olie, naturgas, jern, kobber eller noget helt andet, så stiger prisen blot på dette råstof. Markedsmekanismerne virker også her. Med stigende priser på specifikke råvare, så stiger kreativiteten, også bliver problemerne løst helt af sig selv. Stenalderen ophørte som bekendt ikke pga. mangel på sten. Bronzealderen ophørte som bekendt ikke pga. mangel på bronze. Jernalderen ophørte som bekendt ikke pga. mangel på jern. I realiteten er der kun 2 resurser, som betyder noget. Det ene er hård valuta. Det andet er en veluddannet befolkning. |
02-02-2025 22:45 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Er du så ubegavet så du mener jeg betegner olie og naturgas som materialer? Men skal vi ikke starte et sted, dit forslag er, at gøre 100% af verden 100% rigere, men du er så dårligt begavet at du ikke forstår, at når verden er blevet 100% rigere, så er verdens fattigeste kun blevet 10% rigere - dermed er deres afstand til rigdom blevet forøget! Det eneste du skaber er en middelklasse der føler sig fattig hvis ikke familiefaderen kan tilbyde 3-4ugers ferie på maldiverne til hele familien hvert år. Jeg forventer ikke engang at du forstår det...men havde vi sørget for at verdens fattigeste fik bare 20% af fremgangen, så ville alle føle sig rige....alle ville få mad, alle ville have tag over hovedet...men nogen synes deres overflod er vigtigere end at alle har det godt! |
03-02-2025 07:48 | |
Jeg har aldrig talt om at gøre 100% af verden 100% rigere. Det er kun noget du taler om. Jeg har derimod mange gange talt for frihandel, og det specielt med de fattige lande. Det kan virkelig løfte mange mennesker ud af fattigdom på relativt kort tid. |
08-02-2025 18:48 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Frihandel er ikke løsningen i alle situationer, men jeg kan da godt se at det kan presse priser i EU, jeg tror bare ikke, at det er vores landmænd der scorer kassen på at sælge korn til 1kr. per kg, det kan kun ske fordi landmænd får EU støtte. Men får de ikke EU støtte så lukker de. Vores mål burde ikke være, at sikre flere penge mellem hænderne på få i Afrika. Vores mål burde være at alle i Afrika kan få ordentlig mad - det kan de ikke hvis EU lukker vores landbrugssektor og importerer vores mad fra Afrika. |
08-02-2025 19:25 | |
Vi kan bare ikke blande os i fordelingspolitikken i andre lande. Vi vil jo også gerne have os frabedt, at andre lande blander os i vores social- og skattepolitik med mere. |
08-02-2025 21:16 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Tag dig nu sammen, du må da kunne se at lukker vi vores egne landbrug, så køber vi vores mad i andre lande, hvor de i mange tilfælde selv har brug for maden, så ikke EU skaber kontinuerligt prispres på madvarer fra Afrika. Husk det er nu engang sådan, at prispres på madvarer i Afrika, medfører typisk at mange mennesker får mindre mad. Og det er ikke fordelingspolitiken i Afrika vi blander os i, vi sikrer at vi selv har en fødevareproduktion, så vi er dækket ind på mad, hvis det viser sig at høsten/produktionen slår fejl i andre dele af verden. |
08-02-2025 21:55 | |
Nu blander du tingene sammen. Sultproblemer i Afrika og i de andre fattige lande handler ikke om at der mangler mad, for der findes rigeligt med madvarer på det store verdensmarked. Eksempelvis er der så meget korn til rådighed, at vi fodrer svinene (og de andre husdyr) med kornet. Men der findes mange fattige mennesker, som ikke har råd til at købe den mad, som de skal bruge. |
08-02-2025 22:30 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Fattige mennesker får ikke penge til et rigere liv ved at landmænd kan sælge deres fødevarer i EU. Det gør blot i forvejen velhavende landmænd rigere så de kan opkøbe billig landbrugsjord, mens priserne for resten af befolkningen stiger markant. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Hvad er værst, CO2 eller forurening ? | 119 | 28-01-2022 13:26 |
Hvordan er alt forurening fordelt i grupper i % | 18 | 29-09-2016 07:48 |
Moderne forurening farver husene gule. | 4 | 21-07-2015 16:37 |
Befolkning er problemet!! | 35 | 23-12-2009 22:25 |
Industriel forurening | 5 | 16-12-2009 15:38 |
Nyheder | Dato |
Stop for skibes forurening skader klimaet | 19-03-2010 07:51 |
Vestens befolkning: Kina skal skære mest ned | 20-10-2009 10:02 |
Smeltende gletsjere blotter gammel forurening | 12-10-2009 07:52 |
Varmere klima giver større ozon-forurening | 15-10-2008 07:22 |
OL-forurening svær at stoppe | 06-08-2008 07:37 |