Husk mig
▼ Indhold

COP23



Side 4 af 5<<<2345>
27-11-2017 13:51
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
crank skrev:
crank skrev:
John Niclasen skrev:

Vi ved, at temperaturen stiger i en cykelpumpe, hvis vi holder for hullet og trykker stemplet ind.


- sikke noget sludder! Du har opdaget, at du kan brænde fingrene, når du slipper lidt luft ud. Det skyldes friktion; ligesom med et numsehul.




.


Sludder Crank-
Ved et numsehul forløber processen helt anderledes - her er det friktionsvarmen der får metan til at brænde.
05-12-2017 22:26
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld Jul skrev:
crank skrev:
crank skrev:
John Niclasen skrev:

Vi ved, at temperaturen stiger i en cykelpumpe, hvis vi holder for hullet og trykker stemplet ind.


- sikke noget sludder! Du har opdaget, at du kan brænde fingrene, når du slipper lidt luft ud. Det skyldes friktion; ligesom med et numsehul.




.


Sludder Crank-
Ved et numsehul forløber processen helt anderledes - her er det friktionsvarmen der får metan til at brænde.



Ikke desto mindre er det da, igen, noget FORFÆRDELIGT bavl, John kommer med.
Luft bliver sgu da ikke varmere af at blive presset sammen!



.


06-12-2017 00:23
Kosmos
★★★★★
(5371)
Luft bliver sgu da ikke varmere af at blive presset sammen!

- (jeg tror,) du ville blive (lidt) klogere af at læse fx. denne artikel!


Hvis man f.eks. har et stempel i en cylinder med en gas indeni i ligevægt, og presser stemplet ned, så komprimeres gassen indeni, og gassen bliver varmere. Det kender alle som har pumpet en cykel med en håndpumpe

Redigeret d. 06-12-2017 00:31
06-12-2017 01:50
yaknudsen
★☆☆☆☆
(137)
crank skrev:
Kjeld Jul skrev:
crank skrev:
crank skrev:
John Niclasen skrev:

Vi ved, at temperaturen stiger i en cykelpumpe, hvis vi holder for hullet og trykker stemplet ind.


- sikke noget sludder! Du har opdaget, at du kan brænde fingrene, når du slipper lidt luft ud. Det skyldes friktion; ligesom med et numsehul.




.


Sludder Crank-
Ved et numsehul forløber processen helt anderledes - her er det friktionsvarmen der får metan til at brænde.



Ikke desto mindre er det da, igen, noget FORFÆRDELIGT bavl, John kommer med.
Luft bliver sgu da ikke varmere af at blive presset sammen!



.


Det er helt grundlæggende fysik at temperaturen i en gas (herunder altså også atmosfærisk luft) stiger ved kompression.

Et velkendt fænomen som bla. udnyttes i en dieselmotor hvor kompressionen af atmosfærisk luft fra ca. 1 bar til ca. 30-35 bar øger temperaturen i forbrændingskammeret til omkring 550-600 grader celsius der udnyttes til at antænde brændstof der indsprøjtes i forbrændingskammerets glohede komprimerede luft.

En person som ikke forstår og anerkender denne simple, og let påviselige fysiske effekt (der tilmed er en del af pensum i folkeskolens fysikundervisning på helt grundlæggende niveau), har efter min overbevisning fuldstændig diskvalificeret sig sig fra at deltage i en seriøs debat som den der udfolder sig i denne tråd.

http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/kompression/

Uvidenhed er en ærlig sag, men Crank demonstrerer helt åbenlyst sine begrænsede kognitive kompetancer her.

Eller - måske er han bare en stakkels 'internet troll' som man i virkeligheden burde have medlidenhed med.

https://da.wikipedia.org/wiki/Troll
06-12-2017 07:28
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kære Kosmos, John & ya

yaknudsen skrev:

http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/kompression/



Det er hastigheden - altså friktion, der giver varmen. Ikke den tilstand at være komprimeret.

Jeg henviser til jeres eget skolelink, hvor der står:

Det der sker, det er, at man udfører et arbejde, som er kraften, der skal til for at flytte stemplet de gange den vej stemplet flyttes, og det arbejde udføres så på gassen (vi går ud fra, at der ikke er gnidning imellem stempel og cylinder, som kræver noget arbejde). Gasmolekylernes middelhastighed, v, stiger.

Dette sker fordi molekylerne rammer det indadgående stempel og kastes tilbage med større middelhastighed da stemplet er på vej imod dem, men også fordi molekylerne i høj grad støder sammen, og derved hurtigt fordeler den øgede middelhastighed til alle molekyler i cylinderen.



Det er trist, at man er nødt til at forklare jer, belæste, så simple ting.



.



Redigeret d. 06-12-2017 07:36
06-12-2017 08:58
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
crank skrev:
men også fordi molekylerne i høj grad støder sammen, og derved hurtigt fordeler den øgede middelhastighed til alle molekyler i cylinderen.


Under et højere tryk, så er der mindre afstand imellem molekylerne, og de støder derfor mere sammen.
06-12-2017 09:05
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
kulden-varmen skrev:

Under et højere tryk, så er der mindre afstand imellem molekylerne, og de støder derfor mere sammen.


Har du et link til den interessante varmekilde? Google har det ikke.



.


06-12-2017 09:32
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Dieselmotoren kalder man også " en selvtænder".
I en diselmotor bliver ren luft suget ind og ved komprimering på 30 - 60 bar opvarmet til ca. 700 C,dvs luftmolekylerne ligger tættere og har forøget hastigheden..Når diselbrændstoffet bliver sprøjtet ind i den varme luft med ca 1000 bar selvantænder gasserne og udøver et stort tryk.
Redigeret d. 06-12-2017 09:47
06-12-2017 10:01
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld Jul skrev:
Dieselmotoren kalder man også " en selvtænder".
I en diselmotor bliver ren luft suget ind og ved komprimering på 30 - 60 bar opvarmet til ca. 700 C,dvs luftmolekylerne ligger tættere og har forøget hastigheden..Når diselbrændstoffet bliver sprøjtet ind i den varme luft med ca 1000 bar selvantænder gasserne og udøver et stort tryk.


Som sædvanligt ser vi:
Det ser ud til, at Kjeld gerne vil have emnet drejet lidt NU.

Men, også ved dieselmotoren er det, selvfølgelig, friktionen (plus gløderør ved opstart), der giver varmen!



.


06-12-2017 10:11
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men, også ved dieselmotoren er det, selvfølgelig, friktionen (plus gløderør ved opstart), der giver varmen!

- du bør nok overveje at etablere et 'krankinstitut' for alternativ fysik!


(Lidt (tiltrængt) info om dieselmotorer).
06-12-2017 10:19
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
En komprimering af gasmolekylerne bevirker en større svingningshastighed og samtidig ligger molekylerne tættere på hinanden,denne proces giver en friktionsvarme mellem de enkelte molekyler og får temperaturen på gasblandingen til at stige.
Konklusion:
Processen starter med komprimering,derefter begynder molekylerne at svinge mere.
06-12-2017 10:24
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld Jul skrev:
Crank-
En komprimering af gasmolekylerne bevirker en større svingningshastighed og samtidig ligger molekylerne tættere på hinanden,denne proces giver en friktionsvarme mellem de enkelte molekyler og får temperaturen på gasblandingen til at stige.
Konklusion:
Processen starter med komprimering,derefter begynder molekylerne at svinge mere.


Jamn, det giver ingen varme, Kjeld. Hvis det gjorde, havde du jo opfundet evighedsmaskinen.



.


06-12-2017 10:39
John Niclasen
★★★★★
(6396)
yaknudsen skrev:
Eller - måske er han bare en stakkels 'internet troll' som man i virkeligheden burde have medlidenhed med.

https://da.wikipedia.org/wiki/Troll

Man bør ignorere trolde! Jeg kan kun opfordre til det igen, og især på et sted som her, hvor der ikke er moderation. Ethvert svar henvendt til en trold giver trolden ny motivation.
06-12-2017 10:46
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
John Niclasen skrev:
yaknudsen skrev:
Eller - måske er han bare en stakkels 'internet troll' som man i virkeligheden burde have medlidenhed med.

https://da.wikipedia.org/wiki/Troll

Man bør ignorere trolde! Jeg kan kun opfordre til det igen, og især på et sted som her, hvor der ikke er moderation. Ethvert svar henvendt til en trold giver trolden ny motivation.


Hejsa John
Jamn, det er jo en velkendt floskel, folk som dig bruger, når de ingen argumenter har.



.


06-12-2017 11:05
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Prøv at læse Gay Lussacs lov,
som er resultatet af århundredes forskning i termodynamik.
Idealgasligningen:
p*V= n*R*T
06-12-2017 11:08
John Niclasen
★★★★★
(6396)
Jeg vil undtagelsesvis svare på indlæg fra crank og samtidig illustrere for andre her, at det er en trold, vi har med at gøre.

John Niclasen skrev:

Vi ved, at temperaturen stiger i en cykelpumpe, hvis vi holder for hullet og trykker stemplet ind.

Hvortil crank svarer (efter Kjeld Jul har været inde over):

crank skrev:
Ikke desto mindre er det da, igen, noget FORFÆRDELIGT bavl, John kommer med.
Luft bliver sgu da ikke varmere af at blive presset sammen!

Kosmos henviste til en let forståelig forklaring fra Niels Bohr Institutet:

Hvornår begynder udvikling af varme under kompression?

Der står bl.a.:

Det der sker, det er, at man udfører et arbejde, som er kraften, der skal til for at flytte stemplet de gange den vej stemplet flyttes, og det arbejde udføres så på gassen (vi går ud fra, at der ikke er gnidning imellem stempel og cylinder, som kræver noget arbejde). Gasmolekylernes middelhastighed, v, stiger.

Nu har vi en videnskabelig teoretisk forklaring, og vi har praktisk erfaring, os der har foretaget forsøget med en cykelpumpe.

Det modsatte sker, når luft udvider sig. Nu er det luften, der udfører et arbejde på omgivelserne, og energien til dette arbejde tages fra den indre energi, så luften afkøles.

Dette er forklaret i et letforståeligt sprog på flg. side hos Niels Bohr Institutet:

Et spørgsmål om temperaturfald i atmosfæren

Der står bl.a.:

Luft, der stiger op igennem atmosfæren, som en boble eller en ballon, møder hele tiden et lavere tryk, som lufttrykket i boblen indstiller sig efter. Derfor udvider en luftboble sig på vej opad.

Forudsat at der ikke sker blanding med omgivelserne, hverken masse eller energi, vil temperaturen falde ca. 9,8 °C/km inde i boblen. Afkølingen skyldes naturligvis, at det koster energi at udvide sig. Og den tages fra den indre energi (adiabatisk proces).

crank får serveret korrekte videnskabelige forklaringer baseret på velfunderet videnskabelig teori, ligesom der henvises til forsøg, alle kan udføre og selv gøre sig den erfaring.

Alligevel kommer crank med det ene personangreb efter det andet, ligesom han skriver sludder som: "Luft bliver sgu da ikke varmere af at blive presset sammen!", hvorefter han muligvis erkender, at luften bliver varmere, og at det skyldes friktion.

Der mangler bestemt moderation på et sted, der lægger op til debat, og især når det drejer sig om klima, en af vore dages mest udbredte nyreligiøse bevægelser.

Læg nu mærke til, hvordan trolden svarer! Vi har set det igen og igen.
06-12-2017 11:17
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
John Niclasen skrev:
Læg nu mærke til, hvordan trolden svarer! Vi har set det igen og igen.



Der er overhovedet ikke brug for videnskab her. Dit eksempel med cykelpumpen rækker fint. Ellers har du jo opfundet evighedsmaskinen sammen Kjeld & de andre.

Svar mig f. eks. lige: Hvad sker der, når du holder op med at pumpe??



.


06-12-2017 11:53
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Tror du,at det er friktionsvarmen fra stemplets bevægelse gennem cylinderen,der frembringer varmen i luften.?
06-12-2017 13:44
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank,det er en utrolig stivsindethed,du her udviser.
Tror du ,at stemplets friktion ii en dieselmotor kan frembringe en varme på op mod 700C?
I en dieselmotor tilføres brændslet først når forbrændingen må begynde,dvs kort tid før stemplet er i top,der er således ingen fare for fortænding selvom kompressionen er aldrig så stor og den tilsvarende temperatur høj.I praksis nøjes man med et tryk på 30 - 35 atm,der giver en temperatur på ca. 600 C,hvilket er tilstrækkeligt til selv de sværeste brændselsolier kan antændes.
06-12-2017 13:48
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld >
Jeg afventer lige svar fra John. Det er jo hans påstand, det kniber med at forsvare.



.


06-12-2017 14:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Jeg svarer,fordi du insinuerer,at jeg er med til at vildlede dig med en "evighedsmaskine.",- det er det værste sludder - som jeg efterfølgende forsøger at forklare dig.
06-12-2017 17:09
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld Jul skrev:
Crank-
Jeg svarer,fordi du insinuerer,at jeg er med til at vildlede dig med en "evighedsmaskine.",- det er det værste sludder - som jeg efterfølgende forsøger at forklare dig.



OK. Når John nu har stukket hovedet i sandet igen...

Forsøger i ikke at 'forklare' mig, at man kan producere varme ved at få molekyler til at bevæge sig under pres?



.


06-12-2017 19:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Crank har i dag formået både at udstille sin totale uvidenhed og samtidigt gøre sig selv fuldstændigt til grin. Det er da lidt af en præstation.
06-12-2017 19:18
John Niclasen
★★★★★
(6396)
(Jeg begår nu den brøler at svare en trold. Jer andre, som læser med, lær af denne fejltagelse!)

crank skrev:
OK. Når John nu har stukket hovedet i sandet igen...

Jeg har ikke stukket hovedet i sandet. Jeg har andre og vigtigere ting at gøre, end prompte at svare en idiot i den medicinske forstand af ordet.

crank skrev:
Svar mig f. eks. lige: Hvad sker der, når du holder op med at pumpe??

Jeg ser, at du ikke forstår, hvad der bliver skrevet. Hvem snakker om at konstant pumpe stemplet ind og ud af cykelpumpen?

Forstår du det ikke, fordi du er en idiot?
Det må du jo være, når du konstant sender personangreb mod andre mennesker og konstant spammer den ene tråd efter den anden her med dit vrøvl og dum-smarte one-liners!

Når man starter med en cykelpumpe ved samme temperatur som omgivelserne, og man så med stor kraft trykker stemplet ind til den mindste position, mens man holder for hullet, så bliver luften inde i pumpen varm. Man kan måle det med et termometer, hvis man har et sådant stukket ind i pumpen.

Hvis man ikke gør mere, så vil luften inde i pumpen vedblive at være varm i lang tid, hvis ellers cykelpumpen er godt isoleret.

Hvis den ikke er godt isoleret, så vil man efter kort tid mærke varmen på ydersiden af pumpen, og luften i pumpen vil langsomt køle af.

Hvis man i stedet lader stemplet skyde ud til den oprindelige position, så vil temperaturen af luften inde i pumpen sænke sig tilbage til temperaturen, før man trykkede stemplet ind.


Redigeret d. 06-12-2017 19:20
06-12-2017 19:33
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
.

For lige at holde fast i emnet (hvor en hel del fortrængere, flittigt, deltager, har jeg lige hentet Johns påstand ovre fra side 3:

John Niclasen skrev:

Vi ved, at temperaturen stiger i en cykelpumpe, hvis vi holder for hullet og trykker stemplet ind. Trykket stiger også inde i pumpen.

Og vi ved, at temperaturen falder igen, hvis vi hurtigt trækker stemplet ud igen. Og trykket falder.

Vil dette også gælde for en atmosfære i hvile? Altså at temperaturen er højest, hvor trykket er højest.

Trykket er højest nederst i en atmosfære, som bærer al atmosfæren højere oppe.


Nej, John. Gas (luft) i hvile afgiver ikke varme. Man kan chekke sine bilhjul eller sin kompressor. Eller sin cykelpumpe, om du vil.

Jeg kan derfor forsikre jer for, at det ikke blev til en evighedsmaskine i denne omgang.




.


06-12-2017 19:37
John Niclasen
★★★★★
(6396)
Jeg opgiver at fortsætte denne udveksling og sætter crank på ignore igen.

Og hermed en opfordring til alle andre brugere af dette sted, som vi sammen må forsøge at administrere, når her ikke er moderation.

06-12-2017 19:40
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kære John
Siden hvornår var du begyndt at læse mine indlæg igen?
Startede det først, da du rigtigt var på skideren?



Men, det ser godt nok ud til, at man må opgive at få et seriøst argument fra din side. Hyg dig.



.



Redigeret d. 06-12-2017 19:43
06-12-2017 20:30
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Friederich schiller 1813 :
"Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens."

"Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves."
06-12-2017 20:46
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Søren R Nielsen skrev:
Friederich schiller 1813 :
"Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens."

"Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves."



Der har du, for en gangs skyld ret, Søren.
Men, det er trist at tænke på, at du ikke selv kunne formulere en linie.

(Nu skal jeg nok lade dig være, bette trold).



,


06-12-2017 23:22
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
crank skrev:Luft bliver sgu da ikke varmere af at blive presset sammen!

Jo, det gør den, det er fundamental termodynamik og en del af virkemåden i enhver forbrændingsmotor, og også bag f. eks. vejrfænomenet fønvind.
06-12-2017 23:33
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Lars Buhrkall skrev:
crank skrev:Luft bliver sgu da ikke varmere af at blive presset sammen!

Jo, det gør den, det er fundamental termodynamik og en del af virkemåden i enhver forbrændingsmotor, og også bag f. eks. vejrfænomenet fønvind.



Ja, sorry, Lars. Der skulle selvfølgelig have stået:
Luft bliver sgu da ikke varmere af at være presset sammen!


.


07-12-2017 00:13
Lars Buhrkall
★★☆☆☆
(204)
crank skrev:Men, også ved dieselmotoren er det, selvfølgelig, friktionen (plus gløderør ved opstart), der giver varmen!


Nej, det er helt overvejende ændringen af trykket som giver varmen. Friktionen er helt ubetydelig i denne sammenhæng; ellers ville stempler og cylindre jo også blive slidt op på et øjeblik.
07-12-2017 00:26
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
crank skrev:
kulden-varmen skrev:

Under et højere tryk, så er der mindre afstand imellem molekylerne, og de støder derfor mere sammen.


Har du et link til den interessante varmekilde? Google har det ikke.


Hvis du kan forklare hvordan et køleskab virker.
07-12-2017 06:42
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Lars Buhrkall skrev:
crank skrev:Men, også ved dieselmotoren er det, selvfølgelig, friktionen (plus gløderør ved opstart), der giver varmen!


Nej, det er helt overvejende ændringen af trykket som giver varmen. Friktionen er helt ubetydelig i denne sammenhæng; ellers ville stempler og cylindre jo også blive slidt op på et øjeblik.


Man får ikke noget foræret. Batteriet giver varmen til opstart (trykket), hvorefter det er forbrændingen af dieselolie, der overtager.



.


07-12-2017 06:49
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
kulden-varmen skrev:
crank skrev:
kulden-varmen skrev:

Under et højere tryk, så er der mindre afstand imellem molekylerne, og de støder derfor mere sammen.


Har du et link til den interessante varmekilde? Google har det ikke.


Hvis du kan forklare hvordan et køleskab virker.


Ja. Jeg har arbejdet en del med varmepumper, som virker på samme måde. De kræver dog også at få energi tilført permanent.



.


07-12-2017 08:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
crank skrev:
Lars Buhrkall skrev:
crank skrev:Men, også ved dieselmotoren er det, selvfølgelig, friktionen (plus gløderør ved opstart), der giver varmen!


Nej, det er helt overvejende ændringen af trykket som giver varmen. Friktionen er helt ubetydelig i denne sammenhæng; ellers ville stempler og cylindre jo også blive slidt op på et øjeblik.


Man får ikke noget foræret. Batteriet giver varmen til opstart (trykket), hvorefter det er forbrændingen af dieselolie, der overtager.



.


Det er trykket der giver opvarmningen,processen i dieselmotoren forløber som jeg tidligere har beskrevet.
Elektrisk tænding er kun nødvendig når olien er særlig kold og tyktflydende og vanskelig at forstøve.
07-12-2017 09:36
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kjeld Jul skrev:
Det er trykket der giver opvarmningen,processen i dieselmotoren forløber som jeg tidligere har beskrevet.
Elektrisk tænding er kun nødvendig når olien er særlig kold og tyktflydende og vanskelig at forstøve.



Det er korrekt. Jeg synes også lige, du bør nævne, at du kun snakker om den varme, der bruges til antænding af dieselolien i en diselmotor. Og måske også, at denne proces drives af en elektrisk starter.



.


07-12-2017 12:12
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Crank-
Det var det, det hele drejede sig om - kompressionsvarmen.
Før den elektriske starter, brugte man håndsving og armkræfter.
04-06-2018 10:03
Kosmos
★★★★★
(5371)
Der Kluge Svenning Dalgaard dækker igen COP,det har han gjort.siden COP15 i København 2009...

- fin sammenfatning af 'udviklingen' i global klimapolitik siden 2009:

If you look back, you can see that Copenhagen was the first ebbing of climate panic. Gordon Brown, then prime minister, told us that we had "50 days" to avoid catastrophe. Prince Charles warned delegates that "our planet has reached a point of crisis and we have only seven years before we lose the levers of control". President Barack Obama, burnished by his freshly awarded Nobel Peace Prize, flew in. Yet all these great men failed to persuade the wretched of the earth to abandon their right to economic growth. "With your pens, you can write our future," said HRH. The developing countries had the wit not to sign all the same.

Perhaps if Copenhagen had taken place before the global credit crunch of 2008, the world would have swallowed anything. The great paradox of greenery is that it is a boom phenomenon: only when a society is awash with dosh does it start believing it wouldn't mind getting poorer. By December 2009, however, the dosh had evaporated.

The Paris conference of 2015 put a brave face on the failure of Copenhagen, by parading an agreement. But as the agreement was non-binding, and permitted countries to determine their progress on CO2 reductions unilaterally, it did not alter the reality. The whole UN process originated in the belief that global warming could be prevented only by a global solution. It never found that solution, and so, at Paris, was hoist with its own petard...
04-06-2018 15:41
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Bortset fra USA,Trumps land, har CO2 udledningen været stigende i alle industri landene.Den højtidelige aftale i Paris 2015 er vaklende.
I USA er CO2 udledningen faldet, fordi der er et boom i brugen af skifer olie og gas,som udleder 50% mindre CO2 end kul.
I Danmark er CO2 udledningen også steget,( bl.a. grundet brugen af biomasse i kraftværkerne og udslippet fra de mange affaldsforbrændings anlæg) men det går nok, Danmark udleder kun omk. 0,12% af vedens samlede udledning af CO2.Og alligevel er de mest grønne partier ved at gå i harnisk over,at regeringen ikke kan indfri klimamålet, og blandt andet ikke vil opføre flere havvindmølleparker.Danmark kunne ombygge alle kulkraft og biokraftværker til gasfyring, så ville Danmark være i en førerposition - nå,det er nok mere ironisk ment, det ville næppe kunne aflæses på udledningsprocenterne , heller ikke et par vindmølleparker mere.
Kina er verdens størtste CO2 udleder med 21,5% ,svarende til 9700.Mt.
Danmark udleder ca 45 Mt.
Redigeret d. 04-06-2018 16:19
Side 4 af 5<<<2345>





Deltag aktivt i debatten COP23:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik