Husk mig
▼ Indhold

COP23



Side 1 af 5123>>>
COP2323-09-2017 17:00
gorm
★☆☆☆☆
(81)
Hermed en udmærket indgangsvinkel til det forestående COP23 møde i Bonn :
... ¤¤¤ ...

Declaration on Climate Change in preparation for COP 23
Tuesday, 19 September 2017, 2:49 pm
Press Release: 350.org

Pacific Climate Warriors launch Declaration on Climate Change in preparation for COP 23.

350.org Pacific Climate Warriors weary from waiting for the world to take the necessary action to address climate change, have decided to take matters into their own hands ahead of this year's climate negotiations in Bonn, Germany.

The climate activists representing 12 Pacific Island nations have launched the Pacific Climate Warriors Declaration on Climate Change, outlining what needs to be done to avoid further climate catastrophe.

With Fiji having Presidency of COP 23 this year, the Warriors are working to ensure that Pacific voices are heard in the negotiations rooms in Bonn.

"At COP 23 this year, we need young indigenous voices from the Pacific highlighting our lived realities as communities on the frontlines of climate change, we also need the world to recognize the resilient spirits of our people in the face of this climate crisis," stated George Nacewa, 350 Fiji Coordinator.

The Warriors have already started engaging with communities and networks in different islands.

"From now till COP 23, we will travel through our different island countries and collect support for this Declaration. Along with sign on support, we will also collect stories of how climate change impacts people's homes. We will then deliver this Declaration to world leaders at COP 23 so they know exactly what is going on in the Pacific and what our people need to keep our islands above water."

"We know what has to be done to keep our islands above water, and it has to be done by people at all levels- from grassroots to governments. This is a sure shot way of ensuring that grassroots voices are elevated and brought into these policy spaces," concluded Nacewa.

The Pacific Climate Warriors Declaration on Climate Change is calling for the end of the fossil fuel era and the immediate just transition to 100% renewable energy. It also calls for more support for the immediate delivery of finance needed for countries already facing irreversible loss and damage, the exclusion of the fossil fuel industry at these climate negotiations, and for increased international efforts to ensure global average temperatures do not exceed 1.5 degrees from pre-industrial levels.

The Declaration is available here (www.haveyoursei.org) and can be signed online. The website also features stories from around the world of how people are having a say on climate change and the United Nations Framework Convention on Climate Change process.

http://www.scoop.co.nz/stories/WO1709/S00086/declaration-on-climate-change-in-preparation-for-cop-23.htm


¤ creativity rules ¤ freedom evolves ¤
23-09-2017 19:02
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det er tredie gang i Bonn ,første gang var i 1999,derefter i 2001.
Man forventer mere end 20.000 besøgende fra hele verden,hvoraf en stor del kommer med fly til Koeln-Bonn Flughafen.
Nogle af de små Stillehavs-østater har deres egne stande,hvor de gør opmærksom på den store risiko for at forsvinde i havet, filmene med druknende mennesker kender vi siden 2009.COP 15 i København,heldigvis holder alle øerne sig stadig oven vande.
Jeg er spændt på,hvad hovedbudskabet denne gang bliver,eller måske ved jeg det?
23-09-2017 22:18
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
Hovedbudskabet er:
Bevar det klima, som vores kultur bygger på : reducer CO2 asap
24-09-2017 00:48
Morten Riber
★★★★★
(2298)
.


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
24-09-2017 08:02
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Enig Morten-
COP 23 ender næsten sikker, som amen i kirken, med en række fejlinformationer om klimaet,krydret med skrækmovies om druknende mennesker og uddøende isbjørne osv.
24-09-2017 09:34
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Frygt er fortsat alarmisternes vigtigste våben.
24-09-2017 10:49
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Jeg satte faktisk bare et punktum, Kjeld. Men sådan at min signatur kom med
Spørgsmålet er lidt hvad vi kan tillade os at smide i en tråd som denne, hvor vi jo krymper tær over præmissen ?
24-09-2017 16:27
Niels K Sørensen
★★★☆☆
(998)
For den interesserede læser, så er der masser af information om, hvad COP23 er


http://newsroom.unfccc.int/cop-23-bonn/
24-09-2017 19:26
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Præsidentskabet har Fidji øerne, men da ingen asiatiske lande har erklæret sig parate til at holde dette mammutmøde,har Tyskland og Bonn erklæret sig parate,også fordi FN's klimasekretariat ligger i Bonn.
Forsamlingshaller og udstillingsstande fylder 55000 m2.
Der ventes delegerede fra 197 lande og op mod 30000 besøgende.
Det hele ventes at ville koste op mod 600 mio Kr. omkostningerne overtages af Forbundsrepublikken Tyskland.
06-11-2017 09:32
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Idag er COP 23 begyndt.
USA sidder stadig officielt med ved bordet,da de først kan træde ud i 2019.
TV 2 viste en protestmsrch til.en " kulmine" vest for Køln.
Det er ikke en stenkulmine,det er brunkul man graver op med kæmpe gravemaskiner,efter overjorden er fjernet.
Brunkullene løber flere stefer på bånd til brunkulskraftværkerne,som ligger i nærheden af brunkulslejerne.
Tyskland kan ikke undvære brunkulskraftværkerne,som backup for vind og sol,uden disse værker ville det tyske
industrisamfund gå i stå.
Det er kun de bekloppte rød/grønne ,der kan finde på.at protestere mod brunkulskraftværker.
06-11-2017 09:56
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Det er uhyggeligt at tænke på hvis det lykkedes på COP 23 at etablere en magt instans som skal sidde og tvinge diverse lande til at overholde intentionerne i parisaftalen. Det vil være endnu en platform hvorfra det private initiativ skal knægtes.

Endnu en brik som skal undergrave verdens mest gavnlige og succesfulde system.
Redigeret d. 06-11-2017 09:57
08-11-2017 18:42
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
I forbindelse med den netop påbegyndte COP 23,synes jeg det er passende at komme med en oplistning af fake news om klimaet.
Det er en kollektion af store fejlslagne forudsigelser af den selvudnævnte klimavidenskabs elite.
Det drejer sig om en omhyggelig udvælgelse,som ikke er en endelig liste.

https://wattsupwiththat.com/2017/10/30/some-failed-climate-predictions/
08-11-2017 21:48
Jakob
★★★★★
(9283)
­



https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse?publisherId=9426318&releaseId=11722752
6.11.2017
"Danmark og resten af verden skal ved denne klimakonference vise deres fulde og utvetydige støtte til Parisaftalen. Det skal stå klart, at resten af verden fortsat bakker fuldt og helt op om aftalen – og at den grønne omstilling ikke er til at stoppe," siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), som deltager i ministerdelen af COP23.


Så er spørgsmålet måske, om det er godt nok...
Vi ved, at Tyskland gerne vil lukke flere kulkraftværker, og vi kan i Danmark hjælpe dem, hvis vi opstiller flere landvindmøller.
Vi kan i Danmark beviseligt helt uanset klima alene ved mindre forurening redde mange 1000 menneskeliv på den måde med CO2 fri og endda billigere strøm end fra kul.
I det lys kunne man måske godt forvente lidt mere af Danmark end en selvglad selfie, hvor vi meget ambitiøst står og holder andre lande i halen, mens vi venter på USA..?






­
09-11-2017 16:23
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ad COP 23 - fordrejninger og misinformationer.
Har liige læst en artikel på Eike( bringer et link senere),hvordan et måbende hold fra Stillehavsøer deltager i en protestmarch til et brunkulsleje vest for Køln,og ser ned i de dybe udgravninger, mens den grønne aktivist forklarer dem,at her kan I se hvad der er årsag til ,at jeres øer efterhånden bliver opslugt af havet.
De får også forklaret at AGW er skyld i,at fiskene i havet bliver mindre.
09-11-2017 17:38
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Kjeld Jul skrev:
Ad COP 23 - fordrejninger og misinformationer.
Har liige læst en artikel på Eike( bringer et link senere),hvordan et måbende hold fra Stillehavsøer deltager i en protestmarch til et brunkulsleje vest for Køln,og ser ned i de dybe udgravninger, mens den grønne aktivist forklarer dem,at her kan I se hvad der er årsag til ,at jeres øer efterhånden bliver opslugt af havet.
De får også forklaret at AGW er skyld i,at fiskene i havet bliver mindre.


Link til EIKE

https://www.eike-klima-energie.eu/2017/11/09/wegen-des-klimawandels-sind-die-fische-kleiner-und-es-gibt-nicht-mehr-so-viele-verschiedene/
13-11-2017 15:30
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Canada er frustreret,man havde en målsætning at CO2 udledningen siden 2005 skulle falde med 17%,den er kun faldet med 2%.
I Trumps USA,som ikke vil følge aftalen i Paris, er faldet derimod på 12% siden 2005.
Det skyldes brugen af skifergas,som også er på FNs liste over forbudte brændsler.
13-11-2017 17:40
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Der Kluge Svenning Dalgaard dækker igen COP,det har han gjort.siden COP15 i København 2009.
Han bemærker,at Trumps energi trup kommer i morgen,de vil være fortalere for fortsat brug af kul,olie og gas,som er store udledere af klimagasser,siger Sv.D.
Han nævner også at Kina står for 40% af forureningen,alle ved hvordan kineserne plages af luftforurening, føjer han til - kulstøv og smog har ikke noget med CO2 at gøre,men det fremgår ikke af Hrr. Klugesens reportage.
13-11-2017 17:58
Kosmos
★★★★★
(5371)
Der Kluge Svenning Dalgaard dækker igen COP,det har han gjort.siden COP15 i København 2009

- faktisk dækkede han også den 'alternative klimakonference', der blev afholdt på Christiansborg lige før COP15 (hvor Frank L. og jeg deltog): Der var ikke megen overensstemmelse mellem dagens begivenheder og 'Klugesens' beretning derom samme aften!

Redigeret d. 13-11-2017 18:00
14-11-2017 09:10
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Her op til COP 23 har Ørsted iværksat en verdensomspændende undersøgelse om grøn energi.Iflg. Ørsted viser undersøgelsen at flertallet ønsker vedvarende energi ved vind og sol.
Hvis man også var blevet spurgt om det skulle være en stabil energi,der garanterede en sikker forsyning,havde svaret sikkert været -" det er vel en forudsætning."
Energi fra vindmøller og solceller er en ustabil og svingende energi,som er afhængig af vindforhold og solen.
Disse energiformer kræver 100% backup af de fossile kraftværker,kernekraft og hydro.
14-11-2017 10:50
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Aktierne på uranminer er stigende.
I finansverdenen er man begyndt at tvivle på investeringerne i vindenergi,indtjeningen er for afhængig af statssubsidier.
Istedet er der en stigende interesse for investeringer i kerneenergi.

https://www.eike-klima-energie.eu/2017/11/14/die-boerse-endecken--die-kernenergie-goetterdaemmung-fuer-die-erneuerbaren/
14-11-2017 11:07
Kosmos
★★★★★
(5371)
Iflg. Ørsted viser undersøgelsen at flertallet ønsker vedvarende energi ved vind og sol

- ja ja, når jeg læser om sådanne 'sensationelle' undersøgelser, kommer jeg altid til at tænke på én, der i 2007 blev købt af Dansk Skuespillerforbund:

Samlet set viser analysen således, at:
1. Tilskud til teaterområdet kan også betragtes samfundsøkonomisk som en god forretning.
2. En udvidelse eller en indskrænkning af teateraktiviteten har markant økonomisk effekt på relaterede erhvervsområder
(min kursivering)

- surprise, surprise!
16-11-2017 08:20
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hørte lige Lars Lilleholt fra COP23.på News.
Han vil nu skynde på kulkraftværkerne Vestkraft,Fynsværket og Asnæsværket for at få dem til at omstille kraftværkerne til fyring med biobrændsel - befolkningen bliver stadig indbildt, at CO2 er neutral ved forbrænding af flis og træpiller.
Lilleholt henter:her nogle billige poiint i Bonn ved denne udmelding, og sandelig også hos de rød grønne politikere herhjemme.
Kostpris for ombygningen min 3 mia kr til forbrugerne./skatteyderne.
Redigeret d. 16-11-2017 08:24
16-11-2017 09:51
Kosmos
★★★★★
(5371)
Han vil nu skynde på kulkraftværkerne Vestkraft,Fynsværket og Asnæsværket for at få dem til at omstille kraftværkerne til fyring med biobrændsel

- jeg ved ikke, hvor stor forskel han i praksis kan gøre i denne sammenhæng!?
Men den slags lyder jo som sød musik i grønne øren - og kan vel aldrig skade partiet her lige op til lokalvalgene?
16-11-2017 10:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ad ombygning af kulkraftværker.
Hr.. Klugesen(ja det gjorde han virkelig) spurgte Lilleholt om det ikke betød at det blev dyrere for skatteyderne, - :jo det gjorde det , men det kom jo alle tilgode at det blev grønnere,og det var nødvendigt for at få CO2 udledningen ned( hovedrystende) og holde den globale temperaturstigning under 2C.
Redigeret d. 16-11-2017 10:17
16-11-2017 10:41
Kosmos
★★★★★
(5371)
...og det var nødvendigt for at få CO2 udledningen ned( hovedrystende) og holde den globale temperaturstigning under 2C

- tjaeh, han følger måske Henrik IVs eksempel:

"Henrik, der oprindelig var protestant, gik i 1593 over til katolicismen, da franskmændene nægtede at gøre en kætter til konge ("Paris er vel en messe værd")..."; man må så håbe for ham (Lilleholt), at de ikke kommer til at dele skæbne:

Han var en venlig og munter mand og var højt elsket af befolkningen. Alligevel blev han myrdet 14. maj 1610 i Paris af en katolsk fanatiker
16-11-2017 10:52
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Kosmos skrev:
Han vil nu skynde på kulkraftværkerne Vestkraft,Fynsværket og Asnæsværket for at få dem til at omstille kraftværkerne til fyring med biobrændsel

- jeg ved ikke, hvor stor forskel han i praksis kan gøre i denne sammenhæng!?
Men den slags lyder jo som sød musik i grønne øren - og kan vel aldrig skade partiet her lige op til lokalvalgene?



Jo. Jeg tror ikke, dumhed gavner. Heller ikke overfor vælgerne. Det si'r sig selv.
Nogle gange er jeg sgu enig med Kjeld.



.


16-11-2017 11:37
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg er ærlig talt skuffet over de liberale partier i regeringen,at de lefler så åbenlyst for de rød grønne og ikke giver udtryk for et mere afbalanceret og retvisende synspunkt på klima og energispørgsmålet.
Redigeret d. 16-11-2017 11:38
16-11-2017 12:48
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
Jeg er ærlig talt skuffet over de liberale partier i regeringen


...og det er prik præcis samme fælde Venstre er ved at falde i som da Fogh i 0'erne ukritisk lod de offentlige budgetter stige med en samfundsøkonomi, der steg i ekspresfart - for så samtidigt at prale med at de offentlige kasser aldrig havde haft så mange penge, og at højrefløjen derfor ikke længere kunne beskyldes for at skære i v(æ)lfærden.

Men det gik galt dengang.... med direktionslønninger , cigarkasser, kommunikationsmedarbejdere og DJøF'vælde.

Det gør det også denne gang.
16-11-2017 17:10
Kosmos
★★★★★
(5371)
som da Fogh i 0'erne ukritisk lod de offentlige budgetter stige med en samfundsøkonomi, der...

- vist iøvrigt nogenlunde samtidigt med, at han pludselig sprang ud som 'grøn' og hyrede Connie Hedetur som klima(mv.)minister? Langt fra nogen gratis omgang (for skatteyderne)!
16-11-2017 20:13
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
pifpafpuf skrev:
Men det gik galt dengang.... med direktionslønninger , cigarkasser, kommunikationsmedarbejdere og DJøF'vælde.

Det gør det også denne gang.



Ja. Og jeg vil da gerne vedgå, at samme øfvælde praktiseres af alle politikerne. Ligesom i de andre forenede stater. Desværre.



.


16-11-2017 21:19
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
øfvælde
Ældstedatteren herhjemme læser jura, så der er ikke noget personligt had til akademikere her - men det lyder altid godt når man skal brokke sig over et eller andet
17-11-2017 08:57
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
I Fijis pavillon i Bonn,kan man i Virtual Reality ved selvsyn følge,hvordan øerne langsomt bliver opslugt af havet.
Hvis man først er sluset igennem kan man ikke undgå at blive påvirket af det opførte katastrofe teater,som bliver underbygget af "vidner" indfløjet fra øerne.
Selvom der ved pejlinger og erklæringer er tilbagevist,at øerne er ved at forsvinde i havet, - Nils Moerner har også sendt et personligt brev til præsidenten, - fortsætter man med denne påstand sanktioneret af FN.
Redigeret d. 17-11-2017 09:42
17-11-2017 20:25
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Omkring vores satsen på brug af træpiller og biomasse til at reducere co2 udledningen, så må man da sige folk bliver fuppet og ført bag lyset og et godt eksempel på hvorfor brugen af ordet ''bio'' ofte intet har med hverken grøn eller miljø vendelig energi at gøre, men et dæknavn for at smadre mere natur end vi har gjort i forvejen.

I EU importere vi træ til afbrænding fra USA så vi kan påstå at kunne reducere vores co2 udledning en del på denne måde. Bare det at læse dette for mig til at spørge hvad de politikere der har tage den beslutning har røget? det jo mod alt sund fornuft at ingen med logisk tænkning ville kunne gøre den slags, men det gør man altså.

Ifølge forskning fra Audubon Society så det en myte at fælde træer i USA, transportere dem over Atlanten til Europa og afbrænde det i kraftværker her skulle reducere co2 udslippet, det vil tværtimod øge det.

http://www.audubon.org/magazine/september-october-2014/why-us-forests-are-fueling-europe

Men det giver jo mening man er nød til at se på andet end sol og vind, da disse energiformer ikke er stabil nok til at give den nødvendige energi, derfor skal man bruge andet der kan give den samme stabilitet og energimængde som vi i dag fks for fra kul. Der ville det jo være perfekt hvis man brugte kernekraft frem for idiotisk bruge biomasse.

Men i kraft af mange års misinformations og skræmmekampagne vil man ikke rigtig acceptere de mange fordele der er med kernekraft.

Så ender vi hvor vi er


Hvad der herfra ville være komisk hvis det ikke var så seriøst, så forventer EU at af vores samlet vedvarende energi i 2020, vil hele 57% udgøre biomasse og kun 24% vil være fra sol og vind.

Hvis man ser helt bort fra co2 udledningen og på miljøet, så skader det betydeligt mere, i det naturarealer i USA ryddes for at give plads til træ som kan fældes og afbrændes, dette truer også dyrearter i disse områder.

Alt i alt en helt grotesk form for energi og klimapolitik. Det værste er man så forsøger at pakke det ind som ''bio'' eller ''co2 neutralt'' det er at tage røven på folk og regne dem for og være dumme.


Føj for en........

Mvh.
Redigeret d. 17-11-2017 20:27
17-11-2017 20:59
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Christian-
Hvordan kan man forestille sig,at engang i fremtiden når kul,olie og gas er udfaset,at verdens energibehov alene skal kunne dækkes af vind,sol,biomasse og hydro,uden brug af kernekraft - for mig er et sådant scenarie utænkeligt.
17-11-2017 21:32
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Kjeld Jul skrev:
Christian-
Hvordan kan man forestille sig,at engang i fremtiden når kul,olie og gas er udfaset,at verdens energibehov alene skal kunne dækkes af vind,sol,biomasse og hydro,uden brug af kernekraft - for mig er et sådant scenarie utænkeligt.


Vi såmænd enige Kjeld, kan heller ikke se det for mig, men af en eller anden årsag jeg ikke kender kan flere politikere og miljø folk godt se det for sig.

Det bakkes jo heller ikke op af nogle solide undersøgelser, hvis vi ser frem af vil sol og vind stadig udgøre nogle få procent af de samlede energikilder vi bruger.

Kan kun sige jeg er yderst glad for at klimasensitivteten er lav, vi vil dælmer være på røven hvis den ikke var, ikke fordi vi ikke kan løse det, men fordi vi ledes af idioter undskyld sproget, der føre en politik der har nul effekt og koster penge. De kunne ligeså godt finde en ønske brønd og dumpe pengene ned i, det lige før det mere seriøst end det de laver nu


Vil grine min røv i laser hvis det ikke var så seriøst. Eneste jeg som borger kan spørge om, er hvor jeg kan sætte mit kryds til næste valg hvis jeg vil have ændret på dette? som du selv har skrevet så der ikke megen forskel på den nuværende liberale regering og den røde før når det kommer til klima og miljø, de lige useriøse og fulde af lort.


Mvh.
Redigeret d. 17-11-2017 22:16
17-11-2017 22:05
christian-roskilde
★★★★☆
(1018)
Ifølge data fra IEA (International Energy Agency) udgør sol og vind kun 0,6% af de samlet energikilder i verden, dette tal estimere IEA vil stige til at i 2040 at være 2,9%, det en yderst beskeden udvikling der næppe vil gøre nogle som helst forskel.

For USA tyder det også på sol og vind ikke er nogle stabil energikilde:

Ifølge data fra EIA udgjorde vind af de samlede energikilder for USA i 2016 kun 5,6%, og solenergi var kun 0,9%

Derimod har den største kilde til energi i USA for 2016 været naturgas der har udgjort 33,8% og har dermed overhælet kul der for samme periode udgjorde 30,4%

Kilde:

https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=427&t=3

Det tyder også på at være på grund af USA bruger mere naturgas der gør deres co2 udledning er faldene de senere år. Grundet naturgas ikke udleder så meget co2 som fks olie og kul, derudover er den også renere for luften og bidrager således ikke nævneværdigt til luftforureningen

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=30712


Mvh.
Redigeret d. 17-11-2017 22:16
17-11-2017 22:52
Kosmos
★★★★★
(5371)
Det tyder også på at være på grund af USA bruger mere naturgas der gør deres co2 udledning er faldene de senere år. Grundet naturgas ikke udleder så meget co2 som fks olie og kul, derudover er den også renere for luften og bidrager således ikke nævneværdigt til luftforureningen

- som bekendt har der udover den officielle US delegation også været en 'grøn lobby' ('klimavenlige' guvernører, borgmestre mv.), der stiller i udsigt at ville efterleve USAs forpligtelser iht. COP15-aftalen. Er der nogen der ved, hvor store yderligere reduktioner der skal til for at USA efterlever reduktionsmålene?
'De grønne amerikanere' synes iøvrigt at have 'glemt', at USA iflg. aftalen også skal spytte eftertrykkeligt i bøssen til 'klimaaflad'(?). Gad vide, om de også har til hensigt at indfri USAs forpligtelser her??
17-11-2017 23:45
Kosmos
★★★★★
(5371)
Canada er frustreret,man havde en målsætning at CO2 udledningen siden 2005 skulle falde med 17%,den er kun faldet med 2%.
I Trumps USA,som ikke vil følge aftalen i Paris, er faldet derimod på 12% siden 2005.
Det skyldes brugen af skifergas,som også er på FNs liste over forbudte brændsler

- men det er måske slet ikke nok at tøjle udledningerne...her et par uddrag fra dagens COP23-omtale i Weekendavisen:

Hvis afskovningen fortsætter i det nuværende tempo, og den ryddede jord overgår til dyrkning for at skaffe føde til måske 10 milliarder mennesker og til biobrændsler, vil det i sig selv medføre omkring én grads opvarmning – en halv grad mere end tidligere beregnet af EUs klimapanel[...]Faktisk skyldes ca. 40 procent af den menneskeskabte opvarmning ændret brug af jorden, ikke energiforbrug, sagde professor Mahowald. Årsagen er, at opvarmningseffekten fra afskovning og overgang til landbrugsjord ikke kun kommer fra CO2-delen, men også fra metan og kvælstofoxid (lattergas), som er lige så stor som CO2-delen. Mahowald sagde videre, at hendes forskergruppes beregninger viste, at selv om man standsede al CO2-udledning fra fossil energi fra den ene dag til den anden, er det sandsynligt, at opvarmningen bliver på mere end 1,5 grader frem mod 2100. Derfor kan man ikke nå målet om at begrænse opvarmningen til to eller 1,5 grader, medmindre man også får bremset udledningen fra ændret brug af jorden
(min kursivering)

Iøvrigt viser det sig, at u-landene ikke vil stille sig tilfreds med den allerede etablerede 'klimaaflad' (= G$ 100/år fra 2020):

...det er ikke usandsynligt, at udviklingslandene vælger at køre forhandlingerne hårdt op til mødets afslutning i dag, fredag, og gøre deres støtte til reglerne betinget af, at de udviklede lande møder op med flere penge end de 100 milliarder dollars, som de tidligere har stillet i udsigt til klimabistand med virkning fra 2020.

- desuden vil de have en 'betalt stormskadeforsikring':

Udviklingslandene insisterer desuden på, at der oprettes en særlig fond, der skal give u-lande, der bliver ramt af klimaforandringer – som orkaner – erstatning for tab og skader med den begrundelse, at klimaændringerne er skabt ved de udviklede landes brug af kul og olie gennem to århundreder. Et ansvar, som de udviklede lande ikke vil påtage sig
18-11-2017 09:57
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Designerne og planlæggerne af den grønne omstilling har overset og ikke indkalkuleret bagsiden af medaljen.
Også den voldsomme rydning af regnskovene i flere lande,hvor man istedet planter oliepalmer,til fremstilling af biobrændstof betyder en yderligere stigning af den globale temperatur,iflg. forskerne ved Cornell University.
Redigeret d. 18-11-2017 10:08
18-11-2017 11:02
Kosmos
★★★★★
(5371)
Designerne og planlæggerne af den grønne omstilling har overset og ikke indkalkuleret bagsiden af medaljen

- jeg bemærker iøvrigt, at det er 12 år siden, Roger Pielke Sr. påpegede betydningen af 'Land Use' for klimaet!


(Pielke deltog i 'alternativ COP' i København i december 2009).
Side 1 af 5123>>>





Deltag aktivt i debatten COP23:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik