05-07-2025 06:48 | |
gammelgaard☆☆☆☆☆ (2) |
Om den findes på markedet? Altså om der overhovedet findes en sådan varmepumpe? Der har jeg set et par stykker ved noget hurtigt søgen, spørgsmålet er bare om prisen hænger sammen med rentabiliteten i mit tilfælde. Det er en 750l beholder. Varmen skal flyttes omkring 30 meter, fra fyrrum til stuehus. Jeg har ikke en direkte temperatur på fremløbet, men fyret står til 60-65 grader. Min indledende tanke med varmepumpen var at kunne varme vandet i beholderen mere effektivt ved lav overskudsproduktion, og løfte fra lav temperatur til "tættere på ønsket" temperatur på en mere effektiv måde. Den videre idé var at kunne koble varmepumpen ind som primær varmekilde i perioder med overskudsproduktion helt uden om resten. Men den har jeg ikke tænkt til ende endnu. Min tanke har aldrig været at købe fra strøm nettet til opvarming. |
05-07-2025 14:29 | |
Jakob★★★★★ (9845) |
gammelgaard Man kan betragte det på mange måder, og du har da uden tvivl fat i noget af en slags. Hvis vi kun ser på pillefyr og varmepumpe, så tror jeg måske, at du vil kunne spare en del med en velstyre varmepumpe. Især i overgangsfasen og om sommeren. Men kan du slukke for pillefyret uden at få koldt brugsvand.? Og så er der solcellerne, som producerer mest, når varmebehovet er mindst, og du vil ikke købe strøm fra nettet (er du off-grid? - eller hvorfor er det værre end at købe træpiller?). Der er nok også en grænse for, hvor varmt vand varmepumpen kan tåle. Hvis du finder en velegnet varmepumpe, så må du gerne linke til den. Det afhænger selvfølgelig af dine krav. Men styring med smartphone og flere andre overflødige ting ville jeg helst ikke betale for, og jeg tror måske, at det kræver lidt mere end noget hurtig søgen, hvis du f.eks. vil kunne vælge imellem forskellige tilstande med relæer fra din PLC. |
15-07-2025 02:42 | |
Karstenand☆☆☆☆☆ (1) |
I gamle dage kunne mand købe et system ( måske kontaktur) Hvor der blev sendt strøm til en modstand som var klipset fast under rediator termostaten som så gav varme således at termostaten skruede lidt ned for varmen. Et sådan et system må du kunne montere tæt på din føler til fremløbet og dermed ændre temperaturen |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE | 138 | 22-04-2025 10:44 |
Frikadeller is og bacon lavet af luft - Solein - Solar foods | 1 | 18-04-2025 20:42 |
Terraform industries - naturgas af el og luft | 0 | 09-04-2025 17:52 |
Ion Power Group - el fra luften omkring os. | 1 | 27-12-2024 16:39 |
Celle der laver el af vand ved stuetemperatur | 0 | 03-12-2024 12:18 |
Artikler |
Hvad er en luft til vand-varmepumpe? |
Luft til vand-varmepumper |
Luft til luft-varmepumper |
Varmepumper |
Nyheder | Dato |
Danmarks største varmepumpe sat i gang | 03-09-2009 21:31 |
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske | 13-01-2009 05:33 |
Global opvarmning gør nu vand til god investering | 18-08-2008 08:56 |