Husk mig
▼ Indhold

CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE



Side 4 af 4<<<234
02-12-2021 18:21
Anders P
☆☆☆☆☆
(1)
Købte en varmepumpe copmax hos Vvs - eksperten. Den holdt 2,5 år. Havde klimamontør til at se på den. Den er lige til at smide ud. Kølemiddel siver ud og kølefirmaet siger at de ikke tør garantere for at en reparation kan holde. Vvs-eksperten siger bare 2 års garanti. De fleste andre leverandører har væsenlig længere garanti. Aldrig mere varmepumpe eller andet fra vvs-eksperten.
02-12-2021 20:19
Jørgen Nørlev
☆☆☆☆☆
(5)
Hej Anders.
Vil gerne tale med dig. Vil du ringe til mig på 42755207.
Mvh. Jørgen
03-12-2021 10:37
Jakob
★★★★★
(9210)
­



Anders P skrev:
Købte en varmepumpe copmax hos Vvs - eksperten. Den holdt 2,5 år. Havde klimamontør til at se på den. Den er lige til at smide ud. Kølemiddel siver ud og kølefirmaet siger at de ikke tør garantere for at en reparation kan holde. Vvs-eksperten siger bare 2 års garanti.



Det må være surt. Hvordan holder du så varmen i huset.?

Var det en kølemontør, som vvs-eksperten havde anbefalet, eller var det en, som du selv fandt.?

Hvad er årsagen til utætheden, og hvorfor kan en reparation ikke gøres holdbar.?





­­
08-01-2022 16:22
Jakob
★★★★★
(9210)
­




7. jan 2022
https://www.dr.dk/nyheder/indland/priserne-paa-energi-eksploderer-det-minder-om-dengang-energikrisen-ramte-i-1973
Priserne på energi eksploderer: Det minder om dengang, energikrisen ramte i 1973
--
- Hvis du er en børnefamilie, der bor i ejerbolig og har gasfyr, så koster det på fyringssæsonen over 20.000 kroner ekstra. Dér røg sommerferien.
Ann Lehmann Erichsen refererer til beregninger, som Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har lavet, og som medregner de ekstra høje elpriser.
Er man en familie med varmepumpe, skal man eksempelvis regne med 12.000 kroner oveni. Hvis man har oliefyr, skal man regne med omkring 7.000 ekstra, når elforbruget er lagt oveni.



I denne stund ser det ud til, at min hybridopstilling er det helt rigtige valg.





­
­
09-01-2022 13:26
Jakob
★★★★★
(9210)
­




Jakob skrev:
­


7. jan 2022
https://www.dr.dk/nyheder/indland/priserne-paa-energi-eksploderer-det-minder-om-dengang-energikrisen-ramte-i-1973
Priserne på energi eksploderer: Det minder om dengang, energikrisen ramte i 1973
--
- Hvis du er en børnefamilie, der bor i ejerbolig og har gasfyr, så koster det på fyringssæsonen over 20.000 kroner ekstra. Dér røg sommerferien.
Ann Lehmann Erichsen refererer til beregninger, som Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har lavet, og som medregner de ekstra høje elpriser.
Er man en familie med varmepumpe, skal man eksempelvis regne med 12.000 kroner oveni. Hvis man har oliefyr, skal man regne med omkring 7.000 ekstra, når elforbruget er lagt oveni.




I denne stund ser det ud til, at min hybridopstilling er det helt rigtige valg.


­
­




Ja, og når jeg så også får dette til at fungere:
https://www.klimadebat.dk/forum/billig-miljoevenlig-stroem-tak--d7-e4056.php

Og der samtidig kommer en høj CO2-afgift på fossilstrøm, så begynder det hele at gå op i en højere enhed for klima og miljø præcist, som jeg forestillede mig, at det ville.


Men pyha.. hvad skal jeg dog bruge alle de penge til, som jeg sparer, og hvor finder jeg nogle svejsebriller, som er stærke nok, så jeg ikke bliver totalt blændet af min egen klimaglorie.






­­
RE: Status for året 202104-03-2022 15:30
bbv
☆☆☆☆☆
(33)
@Jakob
@Peder Kruse
@soren_p

Hej. Her er lige en kort opdatering.

Min ejendom har nu to ekstra ting fremfor en helt almindelig husstand. Den er CO2 fri.

Den opvarmes med luft-vand varmepumpe, som hoved varme kilde.
Desuden har den et 6 kWh solpanel anlæg tilsluttet el netværket.
Jeg køber min el fra Vindstød.
Ubrugt el sælger jeg til Vindstød - burde hedde Solskin for at undgå forvirring.

Jeg modtager kvartalsvis opgørelse, der hver gang modregnes med tidligere aconto og ny aconto, hvilket kan sløre overblikket en del.
Tilbage står dog, at forbruget fra jan. 2021 til dec. 2021 har været 9.115 kWh.
Mere renset i afregnede krone øre ser det sådant ud:
Det næste her er en flot tabel, som dette ældre system ikke kan klare.
Prøver at hægte den på som billede.

Faktura Aflæsningsopgørelse Forbrug Forenklet afregning At betale
10/05-21 01/01/2021-31/03/2021 3.416 kWh 3.653+50+8 plus moms 4.638 kr.
12/08-21 01/04/2021-30/06/2021 1.755 kWh 2.147+50+8 plus moms 2.757 kr.
14/11-21 01/07/2021-30/09/2021 280 kWh 1.259+53+8 plus moms 1.650 kr.
15/02-22 01/10/2021-31/12/2021 3.613 kWh 6.507+53+8 plus moms 8.210 kr.
I alt 2021 9.115 kWh 17.155 kr.

De 50/53 kr. er abonnement til netselskabet (N1?) og de 8 kr. er diverse.

Jeg har gjort alt det staten anbefaler. Jeg synes det er dyrt i forhold til hvad jeg har investeret.
Jeg ved godt at el har været lidt dyrere her på det sidste, men alligevel?

Jeg har dog stillet to spørgsmål til Vindstød:
Da jeg har el som opvarmning, hvor indregnes det, at el over 4.000 kWh skal reduceres i afgift?
Hvor indregnes det, at de 4.000 kWh bør reduceres med solpanelernes ubrugte produktion, som er leveret til nettet?

Ellers går det godt.

Bo
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 04-03-2022 15:35
05-03-2022 23:39
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@bbv

HVis du havde oliefyr før så har du med sikkerhed øget din samlede co2-belastning og klimabelastning ved de tiltag du har gennemført.

Landets energistatistik se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/energistatistik2019_dk-webtilg.pdf

Godt nok kommer over halvdelen af landets strøm fra møller, men resten skal komme fra inden- eller udenlandske kraftværker som pga. møllerne bruger langt flere brændsler end før møllerne og i Danmark er olie og kul skiftet ud med biomasse og co2-udledningen øges meget betydelig.

F.eks. sådan et kraftværk på Amagerværket, som et gammelt kulkraftværk som er bygget om til biomasse se



Afhængig af hvordan man pålægger co2-udledningen på strøm og varmesiden så forholdet at værket yder en langt mindre el-andel fordi værket skal yde fjernvarme, og så at flis udleder 25 % mere co2 end kul, så vil strømmen udlede 4 - 5 gange så meget co2, i forhold til det gamle kulværk.

Kraftværket aftager 1,5 mio. ton flis årligt som udleder astronomiske 2,1 mio. ton co2 og sammenholdt med at værket ikke yder særlig meget strøm så stiger co2 udledningen på den strøm som produceres meget betydelig i forhold til kulværket.

Og selv om din varmepumpe aftager strøm fra dine solceller og fra vindmøllerne herunder at du afsætter strøm til el-nettet fra solcellerne så er det samlede co2-regnestykke med sikkerhed negativ.
Redigeret d. 06-03-2022 00:10
07-06-2022 07:34
Jakob Jensen
☆☆☆☆☆
(1)
Hej.
Jeg har sådan en copmax as10s luft til vand varmepumpe. Desværre volder den mig lidt problemer.
Kom hjem til et kold hus her i weekenden. Uden der havde været nogen påvirkning (regn eller vejr) så havde den sprunget hpfi relæet. Hvis jeg slutter strømmen til, så starter styre systemet op med "starting" så som sådan er der ikke et problem med strømmen, men i det den skal "slå igang" så smækker den relæet.
Ud fra den simple beskrivelse, har i så nogen gode forslag til hvad det sådan uden videre kan være gået galt i systemet?

Mvh
Jakob
07-06-2022 17:42
Jakob
★★★★★
(9210)
­



Jakob Jensen skrev:
Jeg har sådan en copmax as10s luft til vand varmepumpe. Desværre volder den mig lidt problemer.
Kom hjem til et kold hus her i weekenden. Uden der havde været nogen påvirkning (regn eller vejr) så havde den sprunget hpfi relæet. Hvis jeg slutter strømmen til, så starter styre systemet op med "starting" så som sådan er der ikke et problem med strømmen, men i det den skal "slå igang" så smækker den relæet.
Ud fra den simple beskrivelse, har i så nogen gode forslag til hvad det sådan uden videre kan være gået galt i systemet?




Det kan sikkert være flere ting.
Du har selvfølgelig tjekket alle sikringerne, selvom de næppe fejler noget.
Jeg gætter på, det er motorværnet, der er gået i stykker.
Men starter der f.eks. samtidigt en elpatron og en cirkulationspumpe, så må de også være fejlmuligheder.
Bliver motorværnet frikendt, så der skal søges efter fejl andre steder, så kan det måske være fristende kortvarigt at fjerne jordforbindelsen ved eltavlen for at se, om det gør en forskel. Men det vil jeg ikke anbefale nogen at eksperimentere med.
Det må være en god opgave til en elektriker med forstand på VP'en, når der skal findes og repareres elfejl.





­
21-11-2022 16:16
bbv
☆☆☆☆☆
(33)
Lige et opfølgende indlæg for interesserede:

@Jakob
@Peder Kruse
@soren_p
@Jakob Jensen
@Jørgen Nørlev

og selvfølgelig
@delphi

Først et spørgsmål til Jacob. På nogle af dine første billeder, marts 2019, havde du en del temperaturmålere på dit system. Jeg kunne godt tænke mig noget lignende. Vvs-eksperten har et "skivetermometer til en pumpeshunt", men du brugte et t-rør med en eller anden bøsning, som termometeret kunne sættes i. Kan du kommentere på det?

Generelt har jeg brugt det meste af sommeren til at bygge tag og genopføre en skorsten, samt nedtage en anden. Det er blot det første lag tag med oprettede spær og 15 mm krydsfiner beklædt med tagpap. Dertil kommer en mere kompliceret ventilerende tagfod med nye zinktagrender. Det må blive tagsten næste år.
Jeg er også begyndt at installere mit varmegenindvindingsanlæg: Airflow DV65, som skal tænkes ind i den løbende renovering af huset. Generelt gælder det at anlægget skal sørge for tilstrækkelig udluftning i takt med at huset isoleres mere og mere.

Mit MaxCop anlæg har stået stille hele sommeren, da alt mit varmt vand er elektrisk opvarmet.

De høje energipriser og historier om historisk høje varmeregninger har haft en indflydelse på forbruget. Jeg ved ikke meget om disse emner, men kan man være sikker på at man bliver afregnet efter små elpriser - her og nu - når man vasker om natten og prøver at varme op når de der el-apps siger at strømmen er billig?

Jeg har jo mit solpanel anlæg der er på 88 øre ordningen. Tilsyneladende synes det en god investering når el bliver afregnet og solgt for 1,50kr/kwh hos Vindstød, men samtidigt hober der sig tilsyneladende en gæld op hos Energistyrelsen. Vinder vi der har investeret 70.000kr slet ingenting på stigende elpriser i den 10 års periode 88 øre ordningen løber? Er det staten der stryger hele gevinsten uden at have satset noget?

Til dem der har problemer med deres MaxCop anlæg vil jeg bare sige at det må være træls. Når det gælder den slags problemer er det næsten ikke til at finde en der kan/vil hjælpe. Der burde ikke være problemer. Det burde være som at købe et køleskab, der bare virker år efter år.

Bo
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-11-2022 16:27
26-11-2022 13:17
Jakob
★★★★★
(9210)
­



bbv

Når jeg har mange termometre, så skyldes det især, at jeg vil have godt styr på temperaturen, når jeg indstiller termostatkontakterne, så varmepumpen får lov til at yde, og jeg samtidigt er helt sikker på, at mit hybridanlæg ikke skader varmepumpen med for høj vandtemperatur. Jeg havde også ambitioner om at opstillingen skulle være egnet til forsøg, hvor man i det samme vejrlig hurtigt kunne skifte imellem to varmepumper og sammenligne ydelser. Men selvom der var gode tilbud på kraftigt fittings, så blev det alligevel meget dyrt, før jeg var færdig. Jeg har ikke fortrudt, men skulle jeg gøre det om, så ville jeg nok spare en del af dem væk.
Man kan også føle udenpå rør både med termometre og termostater, men skal det være pålideligt og nøjagtigt, så mener jeg at dykrør er bedst.
Lidt sjovt bør du nok i øvrigt være forberedt på, at flere termometre giver dig flere problemer, fordi du får flere data at forholde dig til.

Der er ellers også god rabat (25%) på din AS14 varmepumpe denne weekend. Måske det var noget at købe en ekstra hjem i reserve.?
Rabatten er faktisk så stor, at jeg var meget tæt på at købe 7'eren med de problemer, der måtte følge med til min opstilling. Men efterhånden, som jeg har læst lidt mere om den nye generation, så tror jeg alligevel hellere, at jeg må holde mig på måtten.
Ved du godt, at du har pligt til at gemme rapporter fra det lovpligtige årlige eftersyn mindst 10 år tilbage.?


­
RE: Helt ny med AS14S-DPNHE29-11-2022 21:49
APH
☆☆☆☆☆
(1)
[quote]Jakob skrev:
­


@Vognbygger

Følerplaceringen på tegningen på side 10 i manualen måtte gerne have været bedre forklaret.
Hvis det ser ud, som det gjorde hos mig, så medfølger der to kvejl grå ledning, som i den ene ende er forbundet til styringen, og i den anden ende har de hver en føler med et lille skilt (se nedenstående billede). På skiltet kan man læse, om den pågældende føler er beregnet til buffertank eller varmtvandsbeholder.

Jeg ved ikke, om det er en super god idé, men hvis du gerne vil kunne tvangsstyre temperaturen mere præcist, så skulle det ikke forbavse mig, om et tip kan være at anbringe vvb-føleren i buffertanken og samtidigt ændre driftsformen til varmtvandsproduktion ved at indstille styringen til at køre med HW Unit ON og AC status(heat) OFF.


Nok noget sent ude, men har lige fået min AS14S op at køre og jeg kan kun
få den til at køre hvis jeg bruger vvb-føleren og HW Unit ON og AC status(heat) OFF
vvb-føler monteret på fremløb til anlæg (stuehus) HW sat til 41grader ST10 til 3grader hvilket vp arbejder fortrindeligt med, måske ST10 skal være højere så der ikke er så mange stop og starter. Men det kunne være interessant om nogen kunne noget om det med at den ikke kan arbejde i AC status(heat) ON.
30-11-2022 14:38
Jakob
★★★★★
(9210)
­


APH

Ja, det kunne være interessant.
Jeg ved det ikke sikkert, men jeg tror, at det må være et spørgsmål om indstillinger.
Problemet er måske primært en fornuftig ulyst til på en ny maskine at pille ved indstillinger, som er forbeholdt eksperter.


­
30-11-2022 14:44
Jakob
★★★★★
(9210)
­
­


Til dem, der overvejer at købe en ny luft/vand-varmepumpe



Når jeg nu er ved det, så vil jeg også gerne henlede opmærksomheden fra nye varmepumpekøbere på denne diskussion:
https://www.klimadebat.dk/forum/billig-miljoevenlig-stroem-tak--d7-e4056.php#post_84851

Det blev en længere diskussion, som ikke nåede frem til en løsning.
Det bliver vist aldrig helt, som jeg ønskede det, men prøv alligevel at se, hvad ham her arbejder med:
https://www.youtube.com/watch?v=DydqKMVheyo

Den eksterne automatiske styring til pool varmepumpen er sådan set allerede på plads, så den selv finder døgnets laveste elpriser.

For nogle kan der spares MANGE penge på den måde.!


Men helt så simpelt er det ikke med varmepumpen til centralvarmen.
Jeg vil gerne stille krav om, at en ny varmepumpe er kompatibel med blandt andet Linux Home Assistant.
Hvis det f.eks. ikke er muligt at automatisere en kontrol af fremløbstemperaturen, så den styres efter elpris og vejrlig mv., så vil jeg nok søge videre på markedet efter en anden varmepumpe. Som minimum vil jeg nok forlange et udtag til en kontakt, som, når den aktiveres, vil fortælle styringen, at varmepumpen skal stoppe og ikke starte igen, før fremløbstemperaturen er faldet til et betydeligt lavere niveau end normalt.
Hvor meget AS'erne kan af sådan noget, ved jeg ikke. Spørg sælger.!

Min opstilling er ganske vist bygget til at kunne klare det uden særlig styring af selve varmepumpen. Det foregår blot ved at slukke eller tænde den blå pumpe. Men selvom det kun er i den lille kreds, så er det ikke helt tilfredsstillende, at den høje fremløbstemperatur opretholdes der, når strømmen er meget dyr.



­
­
06-12-2022 19:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Man kan med fordel lave et termisk lager ved sit hus og aftage overskudsstrøm når den forekommer og efterfølgende varme huset med energi fra lageret.

Se vedhæftet billede

Sand og skrotjern kan lede varme fra et varmelegme og varmen forplanter sig ud i sand og jernet.

Forsøg se http://xqw.dk/a2021/forsog1.htm

CFD simuleringer http://xqw.dk/fdf/VarmelagerFinal_aug2022.pdf

Men som CFD-simuleringerne viser, så forplanter energien selv med jernet sig ikke særlig hurtig ud i sandmassen. Men dog betydelig bedre end ved rent sand.

Men hvis man blander 20 % aluminium i sandet og jernet, så evner den samlede masse virkelig at transportere energi ud i lagermassen (langt overvejende sand med aluminium og jernskrot).

Man varmer nu sandet og aluminiummet til over 660 c' og aluminiummet smelter og søger ind i mellem sandkorn og jernet, og når massen køles til under de 660 C', størkner aluminiummet og den samlede masse har en ekstrem god varmeledning pga. aluminiummet.

10 M3 masse efter princippet kan indeholde 2.000 MWh (200 l olie) energi. I praksis skal massen kunne aftage minimum 30 KW el-effekt når strømmen forekommer som overskud, og det vil systemet kunne via aluminiummet, som virkelig transporterer energi ud i sand og jernet.

Massen som nu er op til 600 C' skal isoleres og et system skal kunne overføre energien til radiatorvand, så huset kan varmes, som ikke er noget problem.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-12-2022 20:18
01-08-2023 15:25
DonaidEDuck
☆☆☆☆☆
(2)
hej
Jeg er helt ny på siden, jeg håber det er det rigtige sted at spørge...

Jeg er i gang med at installere en Copmax, med buffer beholder på 140L, og har et spørgsmål.
Er tryk-ekspansionsbeholderens placering vigtig? Iflg den tegning jeg har fundet på vvs-kspertens hjemmeside skal den sidde mellem bufferbeholderen og varmepumpen, på den kolde side.
I mit tilfælde ville det være ret smart, hvis den kunne sidde på returen fra gulvvarmen/ radiatorer i stedet.
Men er det noget skidt? og hvis, hvorfor egentlig?, jeg mener begge sider af buffertanken er jo i direkte kontakt med hinanden og trykket er vel ens - eller hva'?
01-08-2023 21:41
DonaidEDuck
☆☆☆☆☆
(2)
DonaidEDuck skrev:
hej
Jeg er helt ny på siden, jeg håber det er det rigtige sted at spørge...

Jeg er i gang med at installere en Copmax, med buffer beholder på 140L, og har et spørgsmål.
Er tryk-ekspansionsbeholderens placering vigtig? Iflg den tegning jeg har fundet på vvs-kspertens hjemmeside skal den sidde mellem bufferbeholderen og varmepumpen, på den kolde side.
I mit tilfælde ville det være ret smart, hvis den kunne sidde på returen fra gulvvarmen/ radiatorer i stedet.
Men er det noget skidt? og hvis, hvorfor egentlig?, jeg mener begge sider af buffertanken er jo i direkte kontakt med hinanden og trykket er vel ens - eller hva'?


Jeg svaret lige selv, da jeg ringede til vvs- Eksperten.
Iflg dem, er det, når vi taler varmesystem med kun en luft/ vand varmepumpe tilsluttet, så er det ligegyldigt, hvor ekspansionsbeholder og ligeledes sikkerhedsventilen monteres, da en varmepumpe aldrig vil kunne nå så høje temperaturer uden at flække før sikkerhedsamaturet reagerer.
01-08-2023 21:50
Jakob
★★★★★
(9210)
­



DonaidEDuck

Udmærket, men nu har jeg også skrevet et mere generelt svar, så det skal du da heller ikke snydes for.
Ellers kan du altid bare prøve dig frem, og så lave det om igen, hvis det ikke fungerer godt nok.


Uden at forholde mig til de diagrammer, som du omtaler, så kan jeg generelt sige om centralvarmeanlæg, at trykket normalt ikke er det samme i hele systemet.
Selvom vi ser bort fra risiko for kogning, så ændrer trykket sig med højden.
Og hvis ikke pumpen skaber en trykforskel, så cirkulerer vandet nok ikke.
Bortset fra, at det kan være praktisk at anbringe den medfølgende udluftning højt, så er det i denne sammenhæng nok mest pumpetrykket, der bør fokus på.

Ud fra dette hensyn mener jeg, at det kan være vigtigt at montere ekspansionsbeholderen på en måde, så cirkulationspumpen i hvert fald altid får vandtryk nok på det vand, som den forsynes med. D.v.s. på den rigtige side og ikke for langt væk og ikke for tynde rør. Og pumpen vil jeg nogle gange hellere anbringe tæt på indgangen til en varmekilde end tæt på afgangen.
Som man måske kan se er min opstilling ikke et skoleeksempel på at følge disse regler, men der har alligevel ikke været problemer med luft i de implicerede pumper.



­
Side 4 af 4<<<234





Deltag aktivt i debatten CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2122-03-2024 19:53
Valg af Varmepumpe..?17526-11-2023 17:50
Ny el generator og motorcykel der kører på vand (og HH+)429-09-2023 08:39
CopMax regulering006-12-2021 20:00
CO2s opløselighed i vand1122-10-2021 14:44
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Luft til luft-varmepumper
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik