Husk mig
▼ Indhold

CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE

Side 3 af 3<123
25-10-2020 21:13
Vognbygger
☆☆☆☆☆
(2)
Ohøj.

Jeg kan ikke finde ud af den ST04 funktion! Mit anlæg kører fint temperaturen op til setpunktet. Men det starter lidt efter hvad vej vinden blæser. Det eneste jeg kan se den gør rimelig konsekvent er at starte omkring 9 grader under setpunkttemperaturen, uanset hvad jeg sætter ST04 til. I en vejledning for et COPMAX jordvarmeanlæg, (som jeg nu ikke kan finde), stod der noget i retningen af at når st02 er opnået sættes RTc = aktuel returløbstemperatur. Og anlægget ville starte når RTc var faldet med værdien fra ST04. Det giver en smule mening i forhold til mit anlæg, men alligevel ikke.
Min inletføler er placeret i bunden af akku tanken. Måske er det her fejlen ligger, da start temperaturen bliver meget lav?
Kan se det har været vendt i tråden. men kan ikke lige finde forklaring på min undren.
26-10-2020 09:03
Jakob
★★★★★
(7836)
­

@Vognbygger

Jeg kender ikke din opstilling, og jeg ved meget lidt om styringen, så jeg kan umiddelbart ikke hjælpe dig.
Jeg mener, at der må være to eksterne følere, og det er vigtigt, at de placeres rigtigt.
Grundlæggende den ene til buffertank, og den anden til varmtvandsbeholder. Hvilken af dem du betegner som "inletføler", ved jeg ikke.
Bunden af buffertanken kan måske også være et vidt begreb.
Jeg vil selvfølgelig gerne se et billede af din opstilling og måske diskutere det lidt videre, men med ringe udsigt til hjælp, så forstår jeg godt, hvis du ikke gør mere ved det.
Du må nok spørge eksperten om det. Eller måske kan bvv hjælpe om nogle uger, når han er blevet udlært.

­
26-10-2020 11:34
Vognbygger
☆☆☆☆☆
(2)
Inlet føleren er akkumuleringstankens temperatur, som jeg ser det.

Jeg har flyttet føleren til midt på akku tanken og det giver en bedre drift, vurderet over de timer der er gået siden i går.
Det er en 300L akkutank. Jeg bruger ikke VVB, da der er en anden løsning for dette.
Jeg ser lige tiden an. Men det virker til at føleren for inlet temp skal side i den varme ende af akku tanken. Det har de ikke har oplyst særligt tydeligt i manualen syntes jeg. Omvendt så var driften af anlægget også mærkelig med føleren i toppen af tanken. Her oplevede jeg at den altid kørte over setpunkts temperaturen. Jeg antager det skyldtes at der er en minimum driftstid for varmepumpen.
26-10-2020 15:53
Jakob
★★★★★
(7836)
­

@Vognbygger

Følerplaceringen på tegningen på side 10 i manualen måtte gerne have været bedre forklaret.
Hvis det ser ud, som det gjorde hos mig, så medfølger der to kvejl grå ledning, som i den ene ende er forbundet til styringen, og i den anden ende har de hver en føler med et lille skilt (se nedenstående billede). På skiltet kan man læse, om den pågældende føler er beregnet til buffertank eller varmtvandsbeholder.

Jeg ved ikke, om det er en super god idé, men hvis du gerne vil kunne tvangsstyre temperaturen mere præcist, så skulle det ikke forbavse mig, om et tip kan være at anbringe vvb-føleren i buffertanken og samtidigt ændre driftsformen til varmtvandsproduktion ved at indstille styringen til at køre med HW Unit ON og AC status(heat) OFF.

­
Tilknyttet billede:

Redigeret d. 26-10-2020 15:55
30-10-2020 18:29
Jakob
★★★★★
(7836)
­

Jeg er endnu ikke helt overbevist om, at "Inlet" og "Outlet", som der kan vises temperaturer for i styrigsdisplayet, ikke begge er baseret på interne følere.
Hvis nogen kan se det i manualen, så må de gerne forklare det nærmere (B1 og B2).

Nedenstående billede er blot til uddybende forklaring på tricket til mere præcis styring af fremløbstemperaturen.
Varmtvandsføleren anbringes, hvor man ønsker, at varmepumpen skal måle fremløbstemperaturen.
HW status sættes til ON, og så er det i fremtiden under dette HW unit, at man justerer varmepumpens start og stop temperatur.
Det er kun, som jeg husker det, så hvis nogen leger med det, må de gerne be- eller afkræfte og evt. supplere.

­
Tilknyttet billede:

RE: 11 – Ledningstræk og tilslutning til varmerør fordeler21-11-2020 09:48
bbv
☆☆☆☆☆
(21)
Fokus har indtil nu været på udførelsen af fittings omkring:

* Tilslutning på varmepumpen.
* Tilslutning til varmeveksler,
* Sammenkobling af varmeveksler og akkutank
* Tilslutning for akkutank til sammenkobling med varmeanlægget.

Et større arbejde forestod med at pakke den endelige samling af de valgte fittings. Det tager faktisk lang tid med pakgarn og paksalve og ikke mindst store rørtænger til at skrue delene sammen i den rigtige rækkefølge. Her fornemmer man vigtigheden ved brug af unioner.

Først trak jeg de to varmeslanger mellem pumpen og varmeveksleren. Jeg valgte at isolere dem godt med skum isolering. Jeg valgte også at trække to pex rør fra afløbene ved sikkerhedsventilerne ud gennem muren. Endelig lagde jeg to tom rør til elektronik gennem åbningen i muren. Det ene til PLC styringen samt de to varmefølere, hvoraf jeg dog kun skal benytte den ene, da jeg ikke har varmtvandsproduktion med varmepumpen. Den anden er til den fleksible el ledning ind til hovedafbryderen.

Så trak jeg de to lange forbindelsesledninger, jeg tror de endte på 23 meter. Fra husets varmefordeling til akkutanken. Rørledningerne går igennem den fælles mur for de to huse, samt gennem etageadskillelsen fra 1. sal til stue etagen. Det er godt nok noget genstridigt arbejde, når man skal lave det ene mand! Jeg købte en pex rulle på 50 meter. Den vil sno sig og nægte at blive rullet ud! Jeg turde ikke klippe den over før jeg var 100% sikker på, at den passede men heller ikke var unødvendig lang.
Nå, nå det lykkedes da til sidst, men da havde jeg også måttet løbe mange gange fra den ene ende til den anden. Tro mig!
Samtidigt trak jeg en fem leder 13A kabel (5x1,5mm2) fra el tavlen ud til hovedafbryder ved akkutanken. Den kan trække op til 8,5 kW.

Med det på plads gik jeg i gang med at udbygge husets rør fordeler. Jeg også er i gang med at installere et gulvvarmeanlæg, her har jeg købt et 4 kreds anlæg med Wavin AHC9000 styring, så fordeleren skal udbygges med fire nye tilslutninger. To til gulvvarmen og to til rørene ud til varmepumpen.

Endelig kan gulvvarme sættet og varmepumpe sættet kobles sammen – dog endnu uden vand.

Bo
Tilknyttet billede:

Side 3 af 3<123

Deltag aktivt i debatten CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?625-11-2020 19:06
Valg af Varmepumpe..?17324-10-2020 15:33
Judith Curry flyder i olie og vand208-02-2020 22:47
Strøm ud af den blå luft223-10-2019 18:38
Luft/vand varmepumpen kan brænde..406-09-2019 10:33
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Luft til vand-varmepumper
Luft til luft-varmepumper
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
To Google-søgninger svarer til en kedel vand - måske13-01-2009 05:33
Global opvarmning gør nu vand til god investering18-08-2008 08:56
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik