Husk mig
▼ Indhold

Corioliskraftens betydning for klimaet!


Corioliskraftens betydning for klimaet!01-09-2012 22:17
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg mindes ikke at have set corioliskraften omtalt i forbindelse med klimaændringer - er det fordi, at den anses for at være uden betydning ?

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Klassisk_mekanik_og_kvantefysik/corioliskraft


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
01-09-2012 23:09
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Hvis jorden stadigt drejer så er effekten konstant. og ændre sig ikke i løbet af en 500 års periode.


01-09-2012 23:33
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Men jordens rotationshastighed ændrer sig, og så må corioliskraften få betydning for klimaet.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
02-09-2012 09:02
Bjarne Bisballe
★☆☆☆☆
(75)
Helt konstant er den vel ikke. Banecentrum for jordens rotation om solen er ikke centrum inde i midten af jorden, men i stedet det fælles tyngdepunkt mellem jorden og månen, kaldet barycentrum.

http://da.wikipedia.org/wiki/Barycentrum.

Det skaber variation i tyngdekraften og bevægelser i jordens kappe (magmahavet) og dermed variationer i havstrømme, fx omkring Grønland

Barycentrum ligger ca. 1700 km under ækvator, men flytter sig konstant med jordens daglige og månens månedlige rotation
02-09-2012 15:44
Kristoffer Haldrup
★★★☆☆
(824)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Men jordens rotationshastighed ændrer sig, og så må corioliskraften få betydning for klimaet.

Jordens rotationshastighed ændrer sig så lidt og så langsomt, at det ingen indflydelse har på Corioliskraften. -Men selvfølgelig er der taget højde for den i de koblede atmosfære-oceanmodeller, ellers så ville man ikke kunne modellere de overordnede hav- og luftstrømnninger, som er stærkt påvirkede af Corioliskræfterne.




Deltag aktivt i debatten Corioliskraftens betydning for klimaet!:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik