Husk mig
▼ Indhold

Corona - Kedsomhed eller ensomhed.?


Corona - Kedsomhed eller ensomhed.?17-02-2021 22:35
Jakob
★★★★★
(9267)
­




Keder du dig, når samfundet er delvist nedlukket på grund af Corona..?

Kun ganske kortvarigt.
Intelligente mennesker kan altid finde på noget fornuftigt at tage sig til, så jeg keder mig i hvert fald næsten aldrig.!



Jamen føler du dig så ikke ensom.?

Ensomhed er noget andet end kedsomhed.
Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med, om man er mange eller få sammen, men måske nærmere, om man kan finde nogen, som man kan dele og udvikle lege, oplevelser, værdier og tanker med.

Jeg føler mig nok aldrig mere ensom, end hvis jeg står sammen med en stor flok mennesker, som jubler og råber, fordi de ser på fodbold.
Jeg bryder mig kun meget lidt om fodbold, så jeg føler, at de er i en anden verden, som jeg ikke er en del af, og jo flere mennesker der er, jo mere ensom føler jeg mig.


Men hvordan bekæmper man så ensomhed, hvis man skal være meget alene under en Corona nedlukning.
Det kan selvsagt være vanskeligt, når det også kan være vanskeligt, selvom samfundet er helt åbent.


Hvordan gør du, og hvad savner du.?

Giv et skriv og fortæl om, hvordan du oplever det.

Det er jo heldigvis ikke forbudt at bruge sin fantasi, og måske kan vi hjælpe hinanden med at finde på noget, som kan gøre det lidt sjovere.




­­
20-02-2021 00:01
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Ingen svar.... Jeg tænkte det nok.!

Snakken om ensomme unge, der har det dårligt, er mest noget vås, som er iværksat af interessegrupper, som vil have flere penge.

Og i et klynkeland er det selvfølgelig effektivt:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/boern-og-unges-faglighed-og-trivsel-skal-loeftes-600-millioner-kroner
Børn og unges faglighed og trivsel skal løftes for 600 millioner kroner
Et bredt flertal i Folketinget sender midler til at løfte det faglige efterslæb på skoler og uddannelsesinstitutioner.
--
600 millioner kroner, som er målrettet både grundskolen og ungdoms- og voksenuddannelser.
--
- Vi har som samfund et ansvar for at give vores unge mennesker de bedste forudsætninger for at fortsætte deres uddannelse og komme videre i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet. Vi skal samtidigt sikre, at mistrivslen ikke slår rod.



De unge må få latterkrampe, mens de går hjemme og råhygger sig og aldrig har haft nemmere ved at pjække fra skolen.


Man må også tage hatten af for de unges opfindsomhed, når de leger med og træner samfundssind for at afbøde katastrofen.

Den ene gruppe leger psykologer og nødhjælpsarbejdere, mens en anden gruppe leger nødlidende ofre:

­
16. feb. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/corona-hjaelpen-er-paa-vej-til-aarhus-unge-og-den-kommer-paa-et-kosteskaft
Corona-hjælpen er på vej til Aarhus' unge - og den kommer på et kosteskaft
Mange unge er hårdt ramt under coronakrisen, derfor får de 'hjælpepakker' tildelt.
Coronakrisen har været hård for de fleste, men især de unge har haft det svært. De mange fester, fredagsbarer og sociale fællesskaber er blevet sat på pause, og det har sat sine spor i de unge. Faktisk så meget, at der er flere, der har fået problemer med ensomhed under krisen.
Der er dog hjælp at hente, i hvert fald for de unge i Aarhus. Frivillige fra Ungekriseledelsen vil uddele 250 'hjælpepakker' til nogle af dem, som er trængende efter noget nyt at give sig til. Og de afleverer posen på et kosteskaft for at holde afstand til modtageren.
Ungekriseledelsen består af 18 unge, der har fokus på, hvordan det er at være ung under corona, og som giver byens unge gode råd til at håndtere situationen.
https://www.aarhus.dk/corona/coronainformation-til-dig-som-borger/saerligt-til-unge/ungekriseledelsen/



You have been to scool NOT.? ... du skal da have en pakke.

Det bør bestemt indføres i hele landet.




Men skulle der alligevel være nogen derude, som keder sig lidt, så kan de måske få tiden til at gå med at hjælpe med at finde eksempler på situationer, hvor danskere opfører sig ufornuftigt i forhold til at forhindre smitte.?

Jeg lægger ud med DR (mit yndlingsoffer) og måske den bedste og sjoveste coronasang, vi nogensinde får lov til at opleve:

8:43 inde i denne video:
https://www.dr.dk/drtv/se/danmark-griner_-et-tiltraengt-grin-til-hele-danmark_238534

Men på et tidspunkt i sangen står de alt for tæt og synger.!
Er DR ikke for dårlig til at undgå sådan noget eller i det mindste forklare, hvordan det kan tillades.?

Der kan nok findes mange andre eksempler i DR's streamingtjeneste, som efterhånden er blevet et overflødighedshorn af gode videoer:
https://www.dr.dk/drtv/a-aa

Jeg kan da godt anbefale et par stykker, hvis det skal være.

Er det for kedeligt.?



­
20-02-2021 21:35
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Hvis de unge keder sig, fordi de savner skolen, så kan de ikke gøre noget bedre end at bede politikerne om at indføre flere restriktioner og derforuden flere beføjelser til dem, der skal stoppe smitten.

Der er så mange demokratiske rettigheder, som er gode nok, men som under en pandemi gør det umuligt at bekæmpe smitten effektivt, og derfor bliver restriktionerne mindre effektive og mere langvarige.

Når de unge ikke kan komme i skole, så er årsagen groft sagt, at demokratiet tager mere hensyn til dem, som ikke passer godt nok på og er for dårlige til at samarbejde.

F.eks.:

Hvis man er blevet smittet, så har man ikke engang pligt til at oplyse om nære kontakter. Smitteopsporingen skal høfligt bede den smittede om tilladelse til at få navne og telefonnumre på dem, som den syge kan have smittet.
Det er sikkert et godt demokratisk princip, men det er en svaghed i systemet, som prompte bliver udnyttet af virus til at sprede mere sygdom og død, så de unge ikke kan komme i skole.

De unge må ikke gå i skole, men hvis en flok bøller vil demonstrere imod restriktioner, og de på den måde spreder smitte, så skal de da have lov til det, fordi det er en vigtig demokratisk rettighed at kunne demonstrere. Politiet må ikke engang efterfølgende forlange dem isoleret og testet, selvom man ved, at den slags demonstrationer kan virke som supersprederevents.

Osv. osv..


Det nytter ikke at blive bedrøvet og at føle sig ensom. De unge bør i stedet stå sammen på de sociale medier og skælde ud på de visne regler og den slappe lovgivning, som gør det vanskeligere at udrydde smitten.
Og derforuden påpege alle tilfælde, hvor de ser, at adfærden imod smitte ikke er god nok.

Det kan være turister, handlende og demonstranter osv., som ikke respekterer anbefalingerne, og som fortjener store bøder for at have det sjovt på de unges bekostning.

Vi har lovgivning imod vanvidskørsel, men nærmest intet, som kan forhindre vanvidssmitte, som er langt mere dødelig.

Det er bare ikke godt nok, og det er et politisk ansvar.


Det vrimler også med eksempler på politikere, som dummer sig, så ethvert barn må kunne se det.

Prøv f.eks. at se De Radikale, som ønsker en langsigtet optimistisk og konkret plan for genåbningen:

20. feb. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/politik/radikale-efterlyser-en-konkret-og-mindre-dyster-plan-2021-der-skal-noget-realistisk
Radikale efterlyser en konkret og mindre dyster plan for 2021: 'Der skal noget realistisk optimisme ind i det her'
Danskerne har brug for en langsigtet og konkret plan for genåbningen, mener Radikale Venstre.


Jamen jøsses, det kræver jo, at Regeringen kan spå...
De dygtigste folk kan ikke engang regne pålideligt en uge frem, og der opstår hele tiden nye mutationer.
Prøv bare at tænke på så mange gange, der blev fejlberegnet før jul, mens smitten bare fortsatte med at stige.

Helt galt er det da gået for en mand som Søren Pape Poulsen, der ønsker mere genåbning for at kunne opdage flere kræfttilfælde.
Se videoen på samme link fra TV Avisen fredag den 19. februar.
Enten må han være falsk eller også må han være virkelig småt begavet, når han tror, at mere coronasmitte i landet vil gøre det nemmere at opdage kræfttilfælde.

En mand, som mener, at det hele handler om Corona, burde nok have sat sig bare lidt bedre ind i fagstoffet.

Det er nemt nok at komme med ønsker og stille krav, men når de er umulige at imødekomme på et sagligt grundlag, så må de gennemskues og ophavet dumpes til næste valg.

At det kan være særlig sørgeligt for nogle efterskoleelver, har jeg den største forståelse for.
Jeg vil også gerne diskutere, hvordan eleverne kan komme tilbage til skolen. Men det skal være på en smittesikker måde, og det har ingen politikere evnet at komme med gode forslag til.
Hvis der skulle være nogle elever, som har gode idéer til det, så står det dem også i den forbindelse frit for at deltage i debatten.

Men den eneste reelle vej til at normalisere samfundet er først at få så meget styr på smitten, at kontakttallet for den mest smitsomme mutant ( pt B117 ) kommer pænt ned under 1



­
27-02-2021 11:46
Jakob
★★★★★
(9267)
­




Til 5.-8. klasse



Nu får de fleste børn tilladelse til at komme i skole igen.

5.-8. klasse gør dog ikke, og det er jo helt forfærdeligt syyyyyyyyyynd for jer.


Hvis I ikke havde været de sødeste og sejeste årgange, så ville det nok aldrig gå godt.

Men for at udgå, at I keder jer, så er her et par opgaver, som nok er for vanskelige for 5. og 6. klasse, men alligevel er gode at arbejde lidt med:





Opgave 1:

En mand sidder i venteværelset hos lægen og kigger ud ad vinduet. Udenfor kommer der en mand med fuldskæg gående hen imod døren. På vejen pudser han næse, så snottet drævler.
Han kommer ind og bruger ikke håndspritten ved døren, og han er ikke iført mundbind.

Hvordan bør de andre voksne patienter i venteværelset forholde sig i den situation.?

Hvad ville du selv gøre.?

Hvis du tænker, at der må være noget galt med klinikkens indretning, hvad kunne det så være.?




Opgave 2:

En mand er på hestemarked og finder en hest, som han gerne vil købe. Han spørger om, hvad den skal koste, og ejeren svarer således:

"Du skal give 1 øre for den første tand, 2 øre for den næste, 4 øre for den tredje, 8 øre for den fjerde og 16 øre for den femte osv.. dobbelt så mange øre for hver tand mere, hesten har i munden."

Det mente køber lød som et godt tilbud, så de gav hånd på handlen.

De talte hesten tænder og fandt 36 stk.

Hvad bliver prisen på hesten.?

Hvad tænker du, at dette regnestykke kan have med Corona og pandemi at gøre.?






­
07-03-2021 00:27
Jakob
★★★★★
(9267)
­



3. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder
Hver femte har fået dårligere mental sundhed under coronakrisen
21 procent af danskerne har fået dårligere mental sundhed under coronakrisen, sammenlignet med, hvordan de havde det inden.
Det viser en ny undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed.
Undersøgelsen viser dog også, at en mindre gruppe på 11 procent faktisk har fået det bedre.
- Nogle har sikkert haft glæde af en anden hverdag uden den samme omgangsform og måske med færre forpligtelser, siger Lau Caspar Thygesen, der er leder af undersøgelsen.
11 procent af deltagerne i undersøgelsen havde depressive symptomer. I 2019 var tallet 9 procent.
Undersøgelsen er lavet ved, at de samme 5.000 mennesker er blevet spurgt om deres mentale sundhed i 2019 og igen i efteråret 2020.


3. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/hver-tiende-dansker-har-det-bedre-end-foer-corona-nu-er-man-faelles-om-en-nederenhed
Hver tiende dansker har det bedre end før corona: 'Nu er man fælles om en nederenhed'
Det ser blandt andet ud til, at dem, som havde en depression inden corona, har fået det lidt bedre.



Det ser jo slet ikke så slemt ud, som man kunne frygte.

Hjemmeundervisning må være kommet for at blive. Ikke permanent selvfølgelig, men som et godt supplement, der kan gøre skolegangen mere fleksibel.
Udbryder der influenza eller noget andet smitsomt på skolen, så kan alle elever sendes hjem til hjemmeundervisning en uge eller to, indtil smitten er stoppet.
Bliver vinteren streng, så kan skolen uden problemer lukke, når der er snestorm, eller måske nogle uger blot for at spare varme til gavn for klimaet.

Hvis vi forstår at bruge det rigtigt, så har vi lært mange gode og nyttige ting af coronakatastrofen.


Det mest deprimerende må nok være, at vi ikke fik løst de mange klima- og miljøproblemer, før vi blev ramt af katastrofen.
Jeg vil håbe for de unges skyld, at de forstår at presse Folketinget til effektiv handling, så snart smittefaren kan håndteres forsvarligt.
Men i vaccinationsprogrammet sidder de unge med sorteper og bliver de sidste, som får deres fulde frihed tilbage igen.




Mens de unge forbereder sig, vil jeg nok hygge mig med at spilde min tid på endnu en western.

Hold da op, hvor har jeg set mange gode og dårlige gratis film under nedlukningen.
Hvis andre har den samme svaghed for westerns, så udveksler jeg gerne links.
Denne er efter min smag en af de bedre:
https://www.youtube.com/watch?v=r8dfQja43Ik

Til de mindste vil jeg nok hellere anbefale banditten her, som man aldrig bliver for stor til:
https://www.dr.dk/drtv/serie/emil-fra-loenneberg_238545


God søndag.





­
21-03-2021 20:40
Jakob
★★★★★
(9267)
­



21 marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder
Ensomhed under corona er på sit højeste
Der har ikke været så mange unge i alderen 18-34 år, der føler sig ensomme under corona som nu.
Det fortæller Michael Bang Petersen, der er professor og leder af Hope-projektet, som følger danskernes coronaadfærd.
- På tværs af alle de aldersgrupper, vi følger, er der en stigende oplevelse af ensomhed fra februar til marts. De unge ligger højest, hvor lidt over 40 procent siger, at de føler sig ensomme lige nu og her, siger han.
Samtidig er der fra februar til marts sket en stigning i, hvor mange der føler, at de ikke kan overholde coronarestriktionerne meget længere.
Mens to procent var helt enige i det i februar, gjaldt det for otte procent i marts.



Jeg tror måske, at det hænger lidt sammen med den delvise genåbning. Når nogle må komme i skole og på arbejde, så vil de andre, der stadig ikke må, føle sig ladt tilbage i ensomhed.


Tænk, hvis alle var ensomme, så stort et ensomhedsfællesskab, der ville kunne etableres.




­­




Deltag aktivt i debatten Corona - Kedsomhed eller ensomhed.?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Corona-statistiker for enkelte lande002-04-2020 18:29
Corona world wide iltimo marts 2020001-04-2020 23:03
Corona link001-04-2020 17:07
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik