Husk mig
▼ Indhold

Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.



Side 6 af 32<<<45678>>>
17-04-2020 00:30
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvis man virkelig mente noget med at gøre transport fossilfri så kan man i et hug halvere energiforbruget i tyskland ved at sætte dette i system http://xqw.dk/a2019/Work/700.mp4
17-04-2020 15:07
no100
★☆☆☆☆
(102)
Covid 19 krisen er en gevinst for klima debatten, nu kan vi se hvor meget forureningen betyder i samfundet.
En anden ting det har vist, det er meget dyrt når et mindretal rejser på ferie. Når vi ser hvor nidkært man bekæmper rygning bør vi vel også gribe ind over for unødigt rejser, om man lige som rygning skal ligge en dyr skat på rejser eller der skal være karantæne? men et er sikkert. Vi kan ikke have nogle få turister til at lige landets ve og væld til last på den måde.


no100.
17-04-2020 19:06
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Covid 19 krisen er en gevinst for CO2-debatten. Den viser at CO2-problemet kun er et bagatel-problem.
17-04-2020 23:14
no100
★☆☆☆☆
(102)
Jørgen du har en naiv drøm, i 60 år har vi hjulpet i u. landene og det eneste der sker ved det, de bliver flere og flere der ikke kan klare sig selv.

Co2 deler folk her inde i to gruber, en religiøs der tror at jorden bliver mere frugtbar og en videnskabelig der ved at der aldrig har været mangel på co2

Så at jorden er blevet grønnere, det har ingen sammenhæng med planters forbrug af co2.
18-04-2020 01:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jørgen du har en naiv drøm, i 60 år har vi hjulpet i u. landene og det eneste der sker ved det, de bliver flere og flere der ikke kan klare sig selv.

Nej jørgen er realist og ved det hjælper ikke at sende penge til folk der sidder og venter på Kokosnøden skal falde ned.

Co2 deler folk her inde i to gruber, en religiøs der tror at jorden bliver mere frugtbar og en videnskabelig der ved at der aldrig har været mangel på co2
Så at jorden er blevet grønnere, det har ingen sammenhæng med planters forbrug af co2.

Og så en tredje gruppe der ikke ved hvad de taler om: Mere co2 øger plantevæksten. Gartnere går i 1000 PPM.
18-04-2020 08:54
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Stor tak til delphi for et svar, som jeg ikke ville kunne skrive bedre selv.
18-04-2020 09:30
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Nej jørgen er realist


For at være realist på klimaområdet, så skal flere forhold være opfyldt:
1) man skal kunne lytte til andre synspunkter, end sine egne
2) man skal respektere, at der er andre, der har mere viden, end en selv.
3) man skal forstå, at opvarmningen fortsætter og at der er også negative impacts i fremtiden ved øget opvarmning.
4) man skal være kildekritisk og ikke bare fortsætte med de samme falsificerede påstande igen og igen.
Ingen af disse evner har Jørgen, så realist er han ikke.
18-04-2020 09:48
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Jørgen Petersen skrev:
Covid 19 krisen er en gevinst for CO2-debatten. Den viser at CO2-problemet kun er et bagatel-problem.



Endnu en omgang dårlig opførsel fra Jørgen Petersen. Et dødmands indlæg, som andre ikke bør svare på, fordi det strider imod adfærdsreglerne:

http://www.klimadebat.dk/forum/
Vær opmærksom på, at der i hovedkategorien "Handling" (Klimapolitik, Privat klimapolitik og Teknologi) ikke sættes spørgsmålstegn ved CO2-teorien.


Mon ikke, det også efterhånden er gået op for alle, at han ikke evner at løse selv det mindste lille bagatel-problem, så han ikke behøver at spamme det budskab yderligere.



­
18-04-2020 10:06
Jakob
★★★★★
(9283)
­



no100 skrev:
Covid 19 krisen er en gevinst for klima debatten, nu kan vi se hvor meget forureningen betyder i samfundet.
En anden ting det har vist, det er meget dyrt når et mindretal rejser på ferie. Når vi ser hvor nidkært man bekæmper rygning bør vi vel også gribe ind over for unødigt rejser, om man lige som rygning skal ligge en dyr skat på rejser eller der skal være karantæne? men et er sikkert. Vi kan ikke have nogle få turister til at lige landets ve og væld til last på den måde.


no100.


Jeg stemmer gerne for begge dele.




­­­
18-04-2020 10:30
Jakob
★★★★★
(9283)
­



16. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/efter-36-aarigs-doed-det-er-trist-men-det-er-heldigvis-ikke-noget-der-sker-ofte
Det var en tragisk nyhed, fagforeningen FOA tidligere i dag kom ud med: En 36-årig mand, der var ansat som sosu-assistent med patientkontakt til coronasmittede på Bispebjerg Hospital, er afgået ved døden efter at være blevet smittet med coronavirus.



Det er både sørgeligt og lidt mystisk, synes jeg.
Det er mit indtryk, at personalet, der arbejder med pleje, som regel har et meget velfungerende immunforsvar.
Han kan måske ved et uheld være blevet udsat for en stor dosis smitte, men vi så også tidligere en sygeplejerske, som blev meget syg, og hun må bestemt have benyttet værnemidler.

I min søgen efter en god forklaring fik jeg nogle uhyggelige tanker om mutationer.
Tænk hvis ny Corona ofte muterer i den enkelte patient for at gemme sig for immunforsvaret.
Det vil kunne hjælpe med at forklare tilbagefald.
Men det vil også kunne forklare, hvorfor nogle yngre i sundhedssektoren bliver ekstra meget syge, fordi de samtidigt kan være blevet smittet med mindst to forskellige udgaver af ny Corona.

Er der evt. nogen, som ved, om virus er blevet undersøgt grundigt hos flere døde patienter, så man ved, at det er den samme og fuldstændigt uforandrede virus, som patienterne kæmper med..?




­­
18-04-2020 11:39
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Jakob skrev:
­Tænk hvis ny Corona ofte muterer i den enkelte patient for at gemme sig for immunforsvaret.
­­



Meningen er vist tydelig nok, men jeg skal dybt beklage formuleringen, som må få Darwin til at vende sig i sin grav.
Mine nakkehår rejser sig ofte under naturudsendelser i TV netop på grund af den type fordummende fejlformuleringer, og så går jeg selv i fælden. Meget pinligt.

Denne formulering må være bedre og mere korrekt:

Tænk hvis ny Corona ofte muterer i den enkelte patient, og der jævnligt opstår nye levedygtige mutanter, som ser anderledes ud og derfor ikke umiddelbart bliver set af immunforsvaret og derfor uforstyrret kan starte en ny infektion oveni den første.


Men jeg vil selvfølgelig stadig gerne læse om det, hvis nogen ved, om det er undersøgt.



­­
18-04-2020 15:39
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Vanvid på første klasse.

Det danske statsbudget for 2020 er på 1.300 mia. Har nogle gjort sig nogle overvejelser om hvor meget et sådant pengeforbrug miljøbelaster når det skal bruges.

Krævementaliteten når det handler om offentlige ydelser vil ingen ende ta', og de som oftest råber højest er dem som nu vil ha' der skal bruges milliarder og atter milliarder på pseudotiltag som kun ser god ud på papiret, når co2-udledningen i 2030 er reduceret med 70 % i forhold til 1990.

Pga. af vanvinddet som udfolder sig så er det ikke et spørgmål om den reelle udledning er større i 2030 end i 1990.. Spørgsmålen er ene og alene hvor meget større.

Tror man da virkelig at klodes økosystemer kan holde til dette enorme overforbrug, som vældfærdssystemet fordre, og så skal der oven i bekæmpes drivhusgasser.
Redigeret d. 18-04-2020 15:45
18-04-2020 16:03
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jørgen Petersen skrev:
Stor tak til delphi for et svar, som jeg ikke ville kunne skrive bedre selv.


Og hvad mon f.eks. det her har hjulpet på noget som helst https://ing.dk/blog/groen-vaekst-og-baeredygtig-energi-i-ny-danida-strategi-124946
18-04-2020 22:45
Jakob
★★★★★
(9283)
­




Især højrefløjen i Folketinget har presset regeringen hårdt for at genåbne Danmark tilbage til normale tilstande.
Her er, hvad de har opnået:


17. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/nu-kan-frisoerer-domstole-og-koereskoler-aabne-igen-faa-overblikket-her

--
Liberale erhverv, der må åbne for kunder
*

Frisører
*

Fysioterapeuter
*

Kiropraktorer
*

Ergoterapeuter
*

Osteopater
*

Kliniske Diætister
*

Fodterapeuter
*

Optikere
*

Psykologer
*

Tandområdet, herunder kliniske tandteknikere, tandlæger og tandplejere
*

Høreområdet
*

Private hospitaler og klinikker
*

Skønheds- og massageklinikker
*

Kropsplejeklinikker
*

Spaklinikker
*

Tatovører og piercingklinikker
*

Øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og solarier.
*

Køreskoler
--
Offentlige institutioner, som opfordres til at gå i gang igen
*

Domstole
*

Familieretshuset
*

Afsoning i fængsler
*

Forskningslaboratorier
--
Nogle skal fortsat holde lukket
--
torsdag kom det frem, at det fortsat ikke anbefales at åbne caféer, restauranter, højskoler og efterskoler.




Vil det gå godt eller skidt..?

Hvis danskerne stadig forstår faren og de generelle budskaber fra sundhedsmyndighederne, så vil de fleste private virksomheder ikke få kunder.
Og vender det sådan, så burde politikerne nok have tilbudt omskoling.

Men jeg tror desværre, at de fleste borgere nærmere oplever genåbningen som en slags befrielse, og det fører nemt til skødesløshed/hensynsløshed.
Jeg var i supermarked i dag, og jeg oplevede for første gang siden nedlukningen, at kunderne var dårlige til at holde afstand.
Jeg tror godt nok på beregningerne, men jeg frygter, at forudsætningerne for dem begynder at skride.
Når man har været hos frisøren og er blevet rodet i håret, og hos massøren og er blevet gnubbet, og hos tatovøren og er blevet stukket, så kan det måske være vanskeligt at huske, at man stadig skal holde nogle meters afstand i supermarkedet, og de, der forlanger det, vil nemt blive udstillet som hysteriske.
Har jeg ret i min pessimisme, så vil det lægge yderligere pres på de særligt sårbare og plejepersonalet ( som stadig ikke har fået tilbudt værnemidler eller armbind ) med et unødigt voksende dødstal til følge.





Det er faktisk nu lige før genåbningen, at myndighederne bør skifte tilbage til inddæmningsstrategien.

Jeg er glad for, at jeg ikke er helt alene om den tanke:

18. april 2020
https://www.altinget.dk/artikel/jonas-herby-danmark-boer-genoverveje-en-inddaemningsstrategi
Vurderingen fra Statens Serum Institut er nu, at smittetrykket er betydeligt lavere end forventet. Derfor kan forudsætningerne for en inddæmningsstrategi i dag være langt bedre, end de var i marts, hvor Kåre Mølbak opgav strategien, skriver Jonas Herby.




­
20-04-2020 21:02
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Det ser ud til, at myndighederne nu har så meget greb om situationen, at de mere seriøst begynder at kombinere afbødning med inddæmning:


20. apr. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/heunicke-med-ny-strategi-nu-skal-alle-med-symptomer-testes
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) siger, at man nu vil teste alle, der har symptomer på Covid-19, som er sygdommen, man får af coronavirus.
Det fortæller han på et pressemøde.
- Hvis du har tør hoste, hvis du har feber, eller hvis du har probemer med vejrtrækning, så er rådet at ringe til din læge eller vagtlægen, så vil du blive visteret til en test så hurtigt som muligt.
- Det er den mest effektive måde, vi kan få stoppet smittekæderne på, siger ministeren.
Han understreger, at myndighederne har kapaciteten til at ændre på strategien.



Det er rigtig godt, synes jeg.





Og der er endda endnu en god stor nyhed:


20. apr. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/stort-flertal-af-eu-lande-klima-skal-vaere-del-af-coronaplan
Klima og miljø skal stå centralt i EU-planen for økonomisk genopretning efter coronakrisen, som udarbejdes i øjeblikket, mener et stort flertal af EU-lande.
Det fremgår af en erklæring, som Danmark har været pennefører på.
Erklæringen har de seneste dage fået tilslutning af flere EU-lande, og 17 ministre har nu skrevet under på initiativet. Sammen repræsenterer de 75 procent af EU's befolkning.



­

­
25-04-2020 10:53
Jakob
★★★★★
(9283)
­



23. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/frederiksen-staar-fast-efter-fjerde-krise-topmoede-vi-skal-ikke-haefte-andre-landes
Frederiksen står fast efter fjerde krise-topmøde: Vi skal ikke hæfte for andre landes gæld
EU's stats- og regeringschefer har i dag diskuteret den nye genopretningsfond, der har skabt stor debat i de seneste dage.
EU har brug for en særlig genopretningsfond til at hjælpe medlemslandene på fode igen efter coronakrisen. Men hvor stor fonden skal være, hvordan pengene skal skaffes, og hvordan de efterfølgende skal fordeles, er stadigvæk et uafklaret stridspunkt blandt landene.



Måske er det værd at undersøge, om Tyskland og andre EU-lande er interesserede i at købe nogle arealer i f.eks. Spanien og Italien til brug for solfangere, vindmøller, fredskov og evt. vandkraft.
Det vil både kunne hjælpe nogle trængte landes økonomi og samtidigt gavne klimaet.




­
26-04-2020 00:19
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Men Coronakatastrofen er langt fra er slut endnu.

Den er måske først for alvor på vej til at begynde i Danmark.


Klog advarsel fra Kåre Mølbak:


24. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kare-molbak-vi-kan-tabe-en-maneds-indsats-pa-gulvet
- Vi risikerer, at en måneds indsats bliver tabt på gulvet.
Så kontant er opråbet fra Kåre Mølbak, faglig direktør hos Statens Serum Institut, efter at politiet har noteret sig, at flere danskere har samlet sig på solrige pletter særligt på flere københavnske lokationer.




­
26-04-2020 11:56
Jakob
★★★★★
(9283)
­



25. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/paa-faa-uger-har-otte-europaeiske-lande-oplevet-en-ekstrem-overdoedelighed
På få uger har otte europæiske lande oplevet en 'ekstrem' overdødelighed
--
Otte europæiske lande havde i den uge så mange dødsfald, at det lå ekstremt over det normale. Det gælder Italien, Spanien, Frankrig, Holland, Belgien, England, Skotland, Wales, mens Sverige ligger meget højt over det sædvanlige.
Det viser den internationale database Euromomo, der indsamler dødstal fra det meste af Europa, og som Statens Seruminstitut styrer.





­
26-04-2020 12:40
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Før man udsætter sig selv og dermed også andre for en smitterisiko, bør man overveje seriøst, om det er så vigtigt, at man kan være det bekendt.

Mens nogle spreder smitte og død, fordi de blot har lyst til at mødes og hygge sig tæt sammen i grupper, så er der en anden gruppe, som kæmper så tappert og ihærdigt imod samfundssmitten, at de får deres hænder ødelagt af hyppig håndvask:


20. apr. 2020
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-04-20-efter-en-dag-var-10-aarigs-haender-roede-og-haevede-ekspert-giver-gode-raad-til

Det er ikke bare hjerteskærende, det er også en sundhedsrisiko, som man nok kan mene, at Sundhedsstyrelsen burde have forudset og gjort mere for at forebygge.

Nu er der ændret retningslinjer, men efter min mening er det stadig for overfladisk:

24. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/caroline-har-roed-hud-og-ondt-i-haenderne-sundhedsstyrelsen-aendrer
Tidligere stod der blandt andet i vejledningen, at håndvask skulle ske "minimum hver anden time". Det er nu droppet, og institutionerne opfordres desuden til at anvende fugtighedscreme til børnene i hvert fald en gang om dagen.
--
Ledende overlæge på dermatoallergologisk afdeling på Gentofte Hospital, Claus Zachariae, er glad for de nye retningslinjer. Han undrer sig dog over, at risikoen for tørre hænder og eksem ikke har været i fokus tidligere.
- Det skulle man måske også have været bedre til at oplyse om fra starten af, siger han og anbefaler, at man overvejer at anvende håndsprit i stedet for håndvask til de børn, der har særlig følsom hud.
- Jeg vil også anbefale, at man efter hver eneste håndvask bruger fugtighedscreme. Det kunne man gøre ved, at samtlige børn får en creme med hjemmefra, eller at institutionen stillede det til rådighed, så hvert barn fik en flaske med navn på, siger Claus Zachariae.
Livslang eksem eller andre følgevirkninger er nemlig en risiko ved den nuværende måde at forhindre smittespredning på.
- Op til tyve procent af en årgangs børn har en sårbar hud, og de er jo særligt udsatte. Hvis man allerede nu begynder at påvirke deres hud med hyppig håndvask, så får de varrig eksem, siger Claus Zachariae.


Det kan også være en mulighed at supplere med forskellige typer handsker, kemisk handske og desinficerende creme (Helosan?) osv.
Der er stor forskel på håndsæbe, og det er selvsagt vigtigt at finde den sæbe, som irriterer mindst muligt. Det er nok ikke en flydende.
Jeg har fuld sympati med de forældre, som hurtigt sygemelder børn med håndirritation. Der skal findes en løsning, som fungerer, så børnene ikke invalideres.




­­
29-04-2020 20:01
Jakob
★★★★★
(9283)
­




I USA er der slet ikke styr på Coronakatastrofen endnu, men blamegamet er allerede begyndt:


19. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/trump-om-virusudbruddet-det-kunne-vaere-stoppet-i-kina
USA's præsident, Donald Trump, advarer om, at Kina bør tage konsekvenserne af virusbruddet, hvis landet var ansvarlig for det.
Det siger han på sit daglige pressemøde i Det Hvide Hus i Washington D.C. natten til søndag dansk tid.
- Hvis det var en fejl, var det en fejl. Men hvis Kina var ansvarlig for det, mener jeg, at der helt sikkert bør være konsekvenser, siger Donald Trump ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Præsidenten tilføjer, at USA's forhold til Kina var godt, "lige indtil landet gjorde dette".
- Det (virusudbruddet, red.) kunne have været stoppet i Kina, før det begyndte, og det blev det ikke. Nu lider hele verden på grund af det, siger Donald Trump ifølge nyhedsbureauet AFP.
Han tilføjer, at de amerikanske myndigheder er i gang med en undersøgelse af virussets oprindelse.



19. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/lillian-kretz-derfor-skyder-trump-nu-alvor-skylden-paa-kina#!/
Han tilføjede, at de amerikanske myndigheder er i gang med en undersøgelse af virussets oprindelse, og at Kina burde have stoppet det. Han vil heller ikke afvise, at virus kan være skabt i et kinesisk laboratorium.
- De snakker om en bestemt flagermus, men den er ikke i det område. Vi undersøger det. Det er der mange, der gør.



Man kan undre sig over, at ny Corona slap ud af Kina, men tilsvarende må man så kunne undre sig over, at USA lod virus komme ind.

Måske tog præsidenten for let på det:

11. feb. 2020
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/trump-coronavirus-doer-til-april/7998212
Alligevel er Donald Trump overbevist om, at virussen er væk til april.
- Mange personer tror, at virussen forsvinder til april, når det bliver varmere. Vi klarer os godt. Vi har 12 tilfælde, 11 tilfælde, men det går godt, siger Donald Trump.



Men når de nu vil lege med konspirationsteorier, så må det vel også siges at være lidt impotent.. "vil heller ikke afvise, at virus kan være skabt i et kinesisk laboratorium".
Det må da være oplagt at tænke, at Kina har udført angrebet med vilje for at tvinge den vestlige økonomi i knæ med henblik på kinesisk overtagelse. "An act of war". Ny Corona, et biologisk angreb, der allerede har kostet mere end 15 gange så mange amerikanere livet, som angrebet på WTC. Kampen må nok skulle føres tilbage til i fjendeland ligesom kampen imod konventionel terror. Der må bestemt også kunne findes billeder af nogle mobile laboratorier. Om ikke andet, så i arkiverne fra optakten til Irak krigen. Og følgerne kan blive en atomvinter, som sætter GW på pause.
Ja, det kunne nok være sjovt at bygge en satire på, hvis det ikke havde været så tragisk og lugtet så grimt af had, død, penge og historisk sandhed.




­
29-04-2020 20:13
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Danske myndigheder tager endnu et vigtigt skridt i kampen for at inddæmme ny Corona:


29. april 2020
https://www.altinget.dk/artikel/dagens-overblik-brostroem-vil-saette-ny-teststrategi-i-vaerk-om-en-til-to-uger
Vi starter med nyt om næste fase i den danske teststrategi, hvor også personer uden symptomer, som har været i kontakt med en smittet, skal testes.
Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, siger til Jyllands-Posten, at han regner med at kunne udrulle den nye strategi fuldt i løbet af en til to uger.
"Jeg regner med, at vi snart kan gå i gang med at tilbyde de tætte kontakter at blive testet tre gange – dag fire, seks og otte – efter den tætte kontakt med patienten," siger Søren Brostrøm til Jyllands-Posten.




Der er også fart på udviklingen af en vigtig antistoftest:

23. apr 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/danskudviklet-antistoftest-testes-nu-pa-danskere
Forskere i Danmark har udviklet en antistoftest, der kan vise sig at være endnu bedre, end de test Danmark i øjeblikket køber fra udlandet, og kan sikre Danmark millioner af test.




­
30-04-2020 20:18
Peder Kruse
★★☆☆☆
(220)
Noget der virkelig kom bag på mig er, at erfaret viden kan være så politisk ukorrekt, at den undertrykkes globalt:

E-cigaretter kan også tilføre svælget nikotin
30-04-2020 21:17
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Coronadating kan godt lade sig gøre:


https://twitter.com/TheRekhaSharma/status/1241543422567165953
I'm about to have a 'dinner date' via facetime.
He won't be buying me dinner, but I also won't be kissing him Goodnight.



Jeg vil nok se det, før jeg tror det, men efter sigende er klimadating også på vej til at blive et "trendy" begreb:

https://mydailyspace.dk/2020/01/store-datingtendenser-for-2020/
Klimadating
Når du tager et bevidst valg på daten for at vise, at du bekymrer dig om klimaet og deltager i debatten. Især noget man lægger mærke til, hvis din date prøver at imponere dig med valget af genbrugstøj og ønsket om at mødes på en vegetarisk restaurant.



Omend der ikke er grund til at blive imponeret af det faglige niveau, så er det da forfriskende, hvis danskernes dating kommer til at handle mere om valg af livsstil og økologiske idealer end overfladisk uforpligtende sex. Det vil udover at bremse ny Corona også være rigtig godt for at reducere spredning af diverse andre lede sygdomme, som kan hæmme en økologisk bæredygtig omstilling.





­
01-05-2020 12:41
Jakob
★★★★★
(9283)
­




Som allerede nævnt, er der flere elementer i Coronakatastrofen, som samfundet bør udnytte videre frem til fordel for klimaet. F.eks. bør begrænsninger i flytrafik, international frihandel og turisme være blevet naturlige selvfølgeligheder, og tilsvarende bør det at holde afstand og arbejde mere hjemmefra også implementeres permanent i kulturen.
Det løser langt fra det hele, men der er blevet mulighed for at pille ved nogle traditioner og dogmer, som det ellers er meget vanskeligt at rykke.

Det ville da også være meget besynderligt, hvis der kunne sættes lighedstegn imellem kampen imod en virus og kampen for ar redde klimaet. F.eks. ville Vestas nok ikke fyre 400 medarbejdere, men nærmere ansætte det dobbelte antal, hvis det kun handlede om klima, og mange lokale virksomheder ville også nærmere mærke fremgang frem for at skulle lukke ned osv. osv..


Her er dokumentation for, hvad Coronakatastrofen i sig selv ved rent held har gjort for klimaet:

30 apr. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/faa-svaret-saa-meget-batter-corona-og-tomme-lufthavne-klimaet
Hvor meget har klimaet haft gavn af corona, hvor biler er blevet i garagen, fly på landingsbanen, og storcentre har skruet ned for strømmen?
Det har Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning fra Aalborg Universitet, regnet på.
Svaret er, at Danmarks CO2-udledning falder i størrelsesordenen 16 procent i perioden 11. marts til 10. maj, hvor landet er lukket mest ned.
Men efterhånden som der igen kommer gang i samfundet, vender myldretiden tilbage på vejene, storcentre og tivoli tænder igen for strømmen, og Danmark udleder gradvist flere drivhusgasser igen.
Derfor vil CO2-udledningen falde rundt regnet omkring fem procent i løbet af hele året, og kun et par procent, hvis de internationale fly trækkes ud af regnestykket, vurderer han.
- Folk oplever, at der er sket nogle meget drastiske ting med corona, men alligevel kan vi kun se et fald på omkring fem procent i CO2-udledning. Det siger noget om, hvor store udfordringer vi står overfor efter corona, siger Brian Vad Mathiesen.


Jeg er som sagt ikke enig i det sidste. Man kan måske godt måle på en boksebold, hvor hårdt en bokser kan slå, men det fortæller ikke, hvor dygtig han er til at bokse i en ring.

Langt mere væsentligt må vi have lært, hvor meget vores samfund kan gøre, og hvor dynamisk det kan blive, når en krise tages alvorligt.

Når det hidtil er gået meget langsomt med at afværge klimakatastrofen, så skyldes det kun, at der har manglet politisk vilje til at tage den alvorligt. Meget snak uden effektiv handling har været parolen.
Man kan derfor frygte, at det meste vender tilbage i den gamle gænge, og nu med endnu en økonomisk krise som begrundelse for at skulle gøre endnu mere skade på klima og miljø.

Derfor må man skønne, at hvis græsrødder og klimaaktivister ønsker at vende bøtten og gøre noget seriøst imod den økologiske katastrofe, så skal der på trods af træthed og vanskeligere forhold presses mere på end nogensinde, og politikerne skal følges helt til dørs.



­
01-05-2020 18:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Som dronninge sagde, så er der ingen grund til panik.
06-05-2020 12:21
Jakob
★★★★★
(9283)
­



På dette link kan man se, hvordan Extinction Rebellion Danmark forholder sig til ny Corona:

https://xrdk.org/dk/covid19/


Nuværende tekst:



Extinction Rebellion Danmark om Foråroprøret og Covid-19

Extinction Rebellion er en global bevægelse, der er sat i verden for at beskytte liv på vores fælles planet — både nu og for fremtidige generationer. Lige nu står vi i en ekstraordinær situation, hvor vi alle bliver nødt til at prioritere vores fælles sundhed, være opmærksomme på de svageste i vores samfund og følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger for at bremse den globale pandemi. Så længe store forsamlinger ikke er sikre, vil Extinction Rebellion ikke organisere disse. Derfor er det også uvist hvorledes det planlagte Forårsoprør i Danmark d. 6.-10. maj vil blive udført, så længe den alvorlige situation med Covid-19 står på. Vi er allerede i gang med at udtænke alternativer for aktioner i foråret, som er tilpasset de nuværende omstændigheder og de rette sikkerhedsforanstaltninger. Vi arbejder også med eventuel model om, at udskyde det store Forårsoprør til engang senere på året. Extinction Rebellion Danmarks nye planer er endnu ikke besluttet, men vi melder naturligvis ud, når vi ved mere. Følg med på denne side!

Extinction Rebellions globale klimaoprør fortsætter, så vi opfordrer alle rebeller til fortsat at mobilisere nye mennesker til at blive en del af oprøret, så vi er klar, når de sikkerhedsmæssige omstændigheder tillader det. Vi mener stadig, at der er behov for radikale samfundsændringer, for at imødekomme den klima- og biodiversitetsnødsituation vi står i lige nu. Og vi mener stadig, at fredelig civil ulydighed er en nødvendig metode til at få vores politikere til at foretage de nødvendige tiltag for at bremse klimakatastrofen. Den nuværende situation beviser, hvor radikale samfundsændringer man kan foretage på kort tid, når man behandler en krise som en krise. Så trods den alvorlige situation lige nu er det også en god anledning til at reflektere over, hvilket samfund vi ønsker fremadrettet.

Med vrede og kærlighed
Extinction Rebellion Danmark




­

­
08-05-2020 13:03
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Her kan man se hvilke partier, der har mest travlt med at åbne for turismen igen:

6. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-aabning-af-graenserne-staar-ikke-oeverst-paa-min-liste?app_mode=true
Når partierne torsdag mødes til forhandling af genåbningens anden fase, vil Mette Frederiksen (S) ikke diskutere, hvornår de danske grænser skal åbnes.
Det siger statsministeren onsdag aften efter møde med partierne.
- Grænserne er i mine øjne et kapitel for sig. Vi er opmærksomme på grænserne. Men det ligger ikke på min liste som det første, siger hun.
Men hos Venstre og De Radikale ønsker man, at der skal være en klar plan for, hvornår grænsebommene igen kan slås op.
Det er nemlig særligt vigtigt for turismen, mener Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen.




­
­
08-05-2020 13:07
Jakob
★★★★★
(9283)
­



7. marts 2020
https://www.information.dk/indland/leder/2020/03/coronavirus-hvornaar-ser-statsministeren-gaa-paa-talerstolen-erklaere-klimamaessig-undtagelsestilstand?

Coronavirus: Hvornår ser vi statsministeren gå på talerstolen og erklære klimamæssig undtagelsestilstand?

Klimakrisen er nok mere snigende, men i sin langsigtede konsekvens langt, langt værre end virusepidemien





­
08-05-2020 13:14
Jakob
★★★★★
(9283)
­



7. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/klimaraadet-vil-have-flere-vindmoeller-paa-land-men-der-maa-ikke-saettes-flere

Klimarådet vil have flere vindmøller på land - men der må ikke sættes flere op
--
Danmark er det eneste land i verden, der har en grænse for, hvor mange vindmøller der må sættes op på land.
Det kommer måske som en overraskelse for dem, som tænker på Danmark som en af de førende vindnationer. Men sådan er det. I hvert fald indtil videre. For Klimarådet opfordrer i dag - som en del af deres forslag til en grøn genopretning af økonomien - regeringen til at sløjfe loftet over landmøllerne og på den måde sikre både arbejdspladser og mere grøn energi.
- Klimaforandringer har ikke holdt pause, selv om vi har haft en coronakrise. Når vi laver vores genopretningspakker er det derfor vigtigt, at vi tænker klimaet ind, siger Peter Møllgaard, formand for Klimarådet.
- Vi skal have flere vindmøller ud, for det er en meget billig måde at skabe vedvarende energi på, siger han.

Antallet skal halveres
Der er lige nu lidt over 4.000 landvindmøller i Danmark, men det tal skal i løbet af de næste ti år mere end halveres.
Det skrev et flertal af Folketingets partier for to år siden ind i en energiaftale




Folketinget må jo være gået helt fuldstændigt fra snøvsen...

Mange tak til klimarådet for at oplyse og sige fra overfor denne absurde idioti.



­
09-05-2020 11:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er åbenlyst hvorfor folk ikke ønsker at være nabo til en vindmølle.
09-05-2020 22:00
Jakob
★★★★★
(9283)
­


Jørgen Petersen skrev:
Det er åbenlyst hvorfor folk ikke ønsker at være nabo til en vindmølle.


Nej, det er indlysende, hvorfor folk kan være kede af at gå til tandlæge. Men derfor skal Folketinget da ikke forbyde halvdelen af patienterne at møde op.



­
09-05-2020 23:02
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er fortsat åbenlyst hvorfor folk ikke ønsker at være nabo til en vindmølle.
10-05-2020 11:21
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Jørgen Petersen skrev:
Det er fortsat åbenlyst hvorfor folk ikke ønsker at være nabo til en vindmølle.


Det er ikke alle folk og naboer, der har det sådan, og nogle af de argumenter, der ligger til grund, kan nok stadig overraske de fleste.
Når det er så åbenlyst, så kan du jo prøve at remse alle årsagerne op, og så vil jeg næsten love dig, at jeg kan finde flere, som du ikke har med, og jeg kender næppe dem alle.

Jeg mener, at det må være mere åbenlyst og indlysende, hvorfor folk ikke vil have noget imod at være nabo til en vindmølle.




­



­
10-05-2020 11:36
Jakob
★★★★★
(9283)
­



9. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/storbritannien-indforer-ugers-karantaene-ved-indrejse
For at forhindre en ny smittebølge med corona vil Storbritannien påkræve karantæne for alle indrejsende.


Det må siges at være både klogt, ansvarligt og klimavenligt.

Jeg mener nok, at samme metode bør gøres permanent i Danmark.
Hvis den foranstaltning havde været indført de seneste år, så havde staten kunnet hjælpe klimaet og spare de 285 milliarder kroner. Ingen danskere var døde at ny Corona, langt færre ville være døde af influenza og andre smitsomme sygdomme, og der ville være langt mindre sygefravær på arbejdsmarkedet.



­­
10-05-2020 16:19
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er helt forkert at sætte lighedstegn imellem global opvarmning og oversvømmelser.

Den værste oversvømmelseskatastrofe, som vi har haft, skete under den lille istid. Det vil sige dengang hvor det var relativt koldt. Det var den anden store manddrukning i år 1634. Her mistede imellem 8.000 og 15.000 mennesker livet. Det nøjagtige årstal kendes ikke.

https://da.wikipedia.org/wiki/Anden_store_manddrukning
10-05-2020 16:22
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
her kan man også læse om denne katastrofe: https://ing.dk/artikel/glem-vaeltede-traeer-og-tage-superstorm-i-1634-forandrede-danmarks-kyst-163816
12-05-2020 11:35
Jakob
★★★★★
(9283)
­



Hvis borgerne fortsat passer godt på hinanden og vogter sig for grænserne, så er her et godt tegn på, at det sandsynligt kan lykkes for os at udrydde ny Corona i det danske samfund:

12. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/moelbak-anden-boelge-er-meget-usandsynlig
Det er "meget usandsynligt", at Danmark bliver ramt af en anden bølge af coronavirus.
Det fortæller Kåre Mølbak, der er faglig direktør i Statens Serum Institut.
- Hvis det nu var, at virus bare fik frit løb, og vi ikke gjorde noget, ville der være en sandynlighed for, at der ville komme en anden bølge.
- Men nu har vi lært så meget om, hvordan vi skal håndtere smitten: Vi har en testkapacitet, og vi har mulighed for at isolere folk, der har været udsat for smitte. Samtidig ved læger og sygeplejersker, hvordan man skal håndtere patienter.
Han siger, at ingen lande reelt har oplevet anden bølger. Flere har dog registreret nye smitteudbrud, og det kan heller ikke udelukkes, at det kommer til at ske i Danmark, lyder det fra Kåre Mølbak.
- Der kan komme en stigning i smitten igen, og det vil vi være meget opmærksomme på, siger han.





­
12-05-2020 18:37
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Corona krisen har således vist, at der ikke skal meget til for at skubbe klimadebatten væk fra den politiske dagsorden.
12-05-2020 19:09
John Niclasen
★★★★★
(6428)
Jørgen Petersen skrev:
Corona krisen har således vist, at der ikke skal meget til for at skubbe klimadebatten væk fra den politiske dagsorden.

Måske politikerne er trætte af situationen med at holde løgnen gående, at de er desperate efter en ny krise, som kan få fokus væk fra det pseudovidenskabelige nonsens om katastrofal menneskeskabt global opvarmning?

Hvis man skulle være så uheldig at møde en politiker, så kan man jo stikke lidt til dem og minde dem om, at de jo i lang tid har ment, polerne smelter og de kære isbjørne uddør!? (Begge ting er naturligvis vrøvl.) Er det pludselig ikke vigtigt længere!?
12-05-2020 21:08
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det hele handler om angst. Folk er i årtier blevet skræmt med alle mulige problemer og katastrofer i relation til global opvarmning. Pludselig dukker der så et nyt og langt mere presserende problem op i form af corona-virus. Så er det det man er angste for.

Angsten for GW sider uden tvivl fortsat dybt i den brede befolkning, og den vil helt klart komme frem igen når coron-krisen engang er bekæmpet. Der er bare den lille forskel, og det er at coran-krisen er meget dyr for statskassen. Det betyder, at politikkerne fremover bliver nød til at være mere økonomisk bevidst i deres dispositioner fremover. Med andre ord så kan man ikke bare tillade sig at sige nej tak til skatte-indtægter på 50 mia kr. pr. år, som det f.eks. vil koste at udfase benzin- og dieselbiler.
Side 6 af 32<<<45678>>>





Deltag aktivt i debatten Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Flytrafik
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik