Husk mig
▼ Indhold

Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.



Side 7 af 32<<<56789>>>
13-05-2020 01:37
Jakob
★★★★★
(9267)
­


12. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ordstrid-eskalerer-kina-gaar-i-flaesket-paa-24-amerikanske-loegne-om-corona
Ordstrid eskalerer: Kina går i flæsket på 24 amerikanske 'løgne' om corona


På Twitter ligger der en kinesisk tegnefilm om forløbet:
https://twitter.com/XHNews/status/1255734356728922113

Længere nede i samme tråd er der endnu en video, som viser lidt om, hvor let amerikanske medier og politikere tog på ny Corona i begyndelsen:
https://twitter.com/i/status/1255744947241836545

De plaprede bare skråsikkert løs om mange ting, som de ikke havde en dyt forstand på, og resultatet har skabt rædsel og kostet masser af liv og masser af penge.
Den tid, som skulle have været brugt til at advare borgerne og lære dem at tage de fornødne forholdsregler blev spildt på at nedtale risikoen og skabe falsk tryghed.
Det bør være dybt skræmmende for alle at tænke på, at det er det samme fordummede og magtfulde system, som skal tage ansvar for befolkningens sikkerhed og trivsel, når den økologiske katastrofe med klimaproblemer, miljøproblemer og råstofmangel skal håndteres.
Selvom denne tråd med Jørgen Petersen sammen med visse politiske partier også viser eksempler på hensynsløshed, som kunne have myrdet mange flere danskere, så må vi nok se i øjnene, at Danmark skal lægge alle kræfter i for at trække læsset, og vi må også indstille os på, at det især for de mest velstillede kommer til at koste materiel rigdom at tage ansvar i tide og undgå den mentale forarmelse, hvor fornuftig sikkerhed sættes over styr med beskyldninger om angst.

Angst har intet med det at gøre. Truslerne og katastroferne i økosystemet er desværre helt reelle. Ny Corona, klimaproblemer med ekstremt vejr, miljøkatastrofer, råstofmangel, masseudryddelse af arter osv. er alle forbandet virkelige, og det skaber selvfølgelig dårligt humør, frygt og utryghed for omsorgsfulde ansvarlige mennesker, som tænker på fremtiden og de kommende generationers grundlag for trivsel.

Til Jørgen Petersen, som heller ikke lader til at kende forskel på frygt og angst, er der hjælp her:
https://hannekirkegaard.dk/psykologisk-skelnen-mellem-frygt-og-angst/
Frygt har altid en genstand, et objekt som har udløst frygten, derved er frygten konkret, fordi den er igangsat af noget udefrakommende. Frygten er rationel, proportional i forhold til den ydre trussel. Man kan enten bekæmpe eller undgå det, som gør én bange.

Angst har ikke en håndgribelig genstand eller et objekt (ydre). Angsten er diffus – den er indefrakommende. Angsten er irrationel og ikke i proportion. Psyken vil ofte stræbe efter at forvandle angsten til en fobi.




­­
13-05-2020 19:12
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Ren skræmmekampagne.
14-05-2020 13:00
Jakob
★★★★★
(9267)
­



12 maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/trumps-topraadgiver-advarer-smitte-kan-komme-ud-af-kontrol



Danmark gør det pt bedre end Tyskland.

Døde pr. mio. indb.

Tyskland 93

Danmark 92

Tyskland er et tegneseriehold, tegneseriehold...

Men Tyskland blev også ramt først, og stillingen kan hurtigt vende.


Det er et broget billede, hvor mange parametre spiller ind. Men der er måske alligevel en tydelig tendens til, at lande med mere liberale og borgerlige regeringer ganske enkelt ikke formår at passe så godt på deres egne borgere:

Døde pr. mio. indb.

USA 251
Storbritannien 493
Sverige 345
Tyskland 93
Danmark 92



­
15-05-2020 20:20
Jakob
★★★★★
(9267)
­



14, maj 2020:
Partilederdebat: Hvordan får vi Danmark tilbage?
https://www.dr.dk/drtv/se/partilederdebat_-hvordan-faar-vi-danmark-tilbage_187682


Man kan se, at Venstre foreslår halvering af momsen for at kickstarte Danmarks økonomi.

Det er nok noget nær det mest platte og undergravende forslag, jeg kunne forestille mig.


For det første hjælper det hverken klima eller miljø at starte en forbrugsfest, hvor alt bliver billigere på statens bekostning. F.eks. er prisen på olie er allerede faldet, så den nærmere burde pålægges en afgift.

For det andet er der for mit vedkommende nogle indkøb, som blev stillet på standby, mens samfundet var lukket ned. Disse indkøb ventede ikke på en kickstart, men blot, at det skulle blive mere sikkert at handle igen.

For det tredje grænser det til det usmagelige at starte en generel rabat, som de store udsatte grupper ikke kan deltage i, uden at løbe for stor risiko.

For det fjerde, vil mine indkøb nu så vidt muligt blive udsat igen, fordi jeg ikke vil risikere at købe noget dyrt få dage før, der bliver indført en halvering af momsen. Og har andre det på samme måde, så vil alene det, at der er blevet talt om lavere moms, virke stik modsat og yderligere bremse de økonomiske hjul, som de alle har så travlt med at få igang igen.




­
15-05-2020 21:04
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Nu har vi noget nær verdens højeste skattetryk. Derfor må er enhver sænkning af skatter og afgifter siges at være velkomne.
15-05-2020 22:00
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Jørgen Petersen skrev:
Nu har vi noget nær verdens højeste skattetryk. Derfor må er enhver sænkning af skatter og afgifter siges at være velkomne.


Hvis du vil vide, hvor tåbeligt det er at argumentere på den måde, så vil jeg gerne anbefale dig at begynde med at studere økonomi for dummies.

Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen)
https://www.dr.dk/drtv/serie/oekonomi-for-dummies-_-med-huxi-_og-karen__185160




­
15-05-2020 23:27
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Jeg vil nøjes med at gøre opmærksom på at vi har et ekstremt bekosteligt velfærdssamfund som hele tiden skal betales.
16-05-2020 10:30
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Jakob

Afgifter har en voldsom negativ effekt på folks adfærd og statens indtægter.

Eksempel.

Jakob læs eksempelvis snapsens historie.

Tilbage i 1917 var snapseforbruget voldsomt.

Man lagde afgifter på snapsen.
Det reducerede forbruget, alle politikere var glade.

Stauning lod sig overtale til at indføre en meget voldsom afgift på snaps.

Salget faldt meget.
Juhu

I 70'erne indførte man et endnu kraftigere afgiftstryk på snaps.
Det ville, ifølge embedsmændenes beregninger, medføre en meget stor indtægt for staten.

Desværre viste det sig at man tog fejl.

Salget blev reduceret med ca. 80%.

Afgifts provenuet faldt til det bare ingenting.

Effekten var:

De Danske Spritfabrikker indskrænkekede og indskrænkede, Danisco koncernen solgt resterne til Norge. Norge solgte de sørgelige rester til en fransk virksomhed.

I mellemtiden er import af vin og spiritus steget eksplosivt.

Afgifteprovenuet næsten forsvandt, det samme gjorde den danske virksomhed og arbejdspladserne, handelsbalancen blev meget negativt påvirket af importen af vin og spiritus.

Sådan går det når inkompetente embedsmænd og politikere ser lyset!!

Igennem årene er alkoholforbruget i Danmark steget til et af de højeste i hele Europa, selv om man fik kvalt snapsen.

Det er økonomi for Dummies
16-05-2020 21:54
Jakob
★★★★★
(9267)
­



@Frank123

Coronakatastrofen giver ellers en god mulighed for at begrænse alkoholforbruget ved hjælp af afgifter, når der er lukket for grænsehandel.
Og spritfabrikkerne kan i stedet producere håndsprit.

Men det er nok de færreste politikere, som har lyst og mod til at gøre sig upopulære ved at genere alkoholnarkomanerne, fordi der er så mange af dem.

Indtil videre har jeg kun set en enkelt politiker, som har vundet min respekt ved at nævne noget i den retning:

14. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/politik/alternativet-vil-have-studenterne-til-droppe-alkoholen-det-mener-partierne-om
Studenterkørslen hænger for rigtig mange unge sammen med en ganske anseelig mængde alkohol. Skal sommerens vognture blive en realitet, så skal det dog ske uden, siger Josephine Fock.
- Jeg vil rigtig gerne kunne give studenterne den oplevelse. Men det kræver, at de siger nej til at indtage alkohol, så de på hele turen kan formå at bevare afstands- og hygiejne kravene.



­

­
16-05-2020 22:05
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jørgen Petersen skrev:
Jeg vil nøjes med at gøre opmærksom på at vi har et ekstremt bekosteligt velfærdssamfund som hele tiden skal betales.


Kunne man ikke holde lidt igen på udgifterne??
16-05-2020 22:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
På det teoretiske plan kunne man sagtens beskære de offentlige udgifter. I praksis er dette dog så godt som umuligt. Utallige forsøg på at reducere de offentlige udgifter er således slået fejl. Rigtig mange tiltag, som blot vil begrænse stigningstakten i de offentlige udgifter, er også slået fejl.

Og hvorfor er det sådan??????????? Det er svært at sige.
17-05-2020 01:37
no100
★☆☆☆☆
(102)
Og hvorfor er det sådan??????????? Det er svært at sige.

Nej det er nemt, ego partierne mener ikke at staten må eje noget der giver overskud

19-05-2020 20:15
Jakob
★★★★★
(9267)
­



https://www.klimadebat.dk/forum/coronavirus-frihandel-flyrejser-og-fornuftig-klimapolitik--d7-e3780.php#post_76028
I øvrigt mener jeg stadig som det mindste, at sundhedspersonale, plejepersonale og alle andre, som har nøglefunktioner og færdes frit, bør have udleveret armbind, som tydeligt fortæller andre, at de skal holde ekstra afstand til dem. Når man har med sårbare mennesker at gøre, som for alt i verden ikke må blive smittet, så må man have krav på særlige hensyn.



Nu er der omsider nogle private, som har fanget idéen og gjort den til en vest:


Video:
Afstandsvest hjælper kronisk syge
Nyhedsudsendelse: 19.30 - 17.05.2020
https://www.tv2nord.dk/nyheder/17-05-2020/1930/afstandsvest-hjaelper-kronisk-syge


Afstandsvest – Tak fordi du holder afstand
https://tex-tryk.dk/butik/afstandsvest-tak-fordi-du-holder-afstand/
Med en grøn afstandsvest signalerer du tydeligt men høfligt til dine omgivelser, at du gerne vil holde
afstand. F.eks. når du handler ind.
Vesten fås i tre forskellige udgaver med et budskab der er tilpasset:

–Personer i risikogruppen: "Jeg er i risikogruppen"

–Pårørende til personer i risikogruppen: "Jeg passer på en jeg holder af"

–Professionelle som har tæt kontakt med personer i risikogruppen (f.eks. plejehjemsansatte) : "Jeg passer på dem du holder af"



Jeg er dog ikke helt tilfreds med de tilbudte budskaber.
Jeg kan ikke se, hvad det rager omgivelserne, om man er syg eller hjælper syge, eller hvem man passer på.

F.eks. "Hold ekstra afstand, tak" og "Tak, fordi du holder ekstra afstand" burde være tilstrækkelig information til alle.





­­
RE: Corona 202001-06-2020 09:40
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Jørgen Petersen skrev:
Ren skræmmekampagne.

Man kunne spørge, om frygten for coronavirus er velbegrundet.

Der er mange påstande og tal omkring dødsfald og antallet, der testes positiv for coronavirus. Nogle kender måske til Bayes' Teorem (se Bayes' sætning).

Men der er en måling, som er helt uafhængig af årsager og evt. smitte med coronavirus. Det er det totale antal dødsfald uanset årsag.

Vedhæftede graf viser antal dødsfald i Danmark pr. uge for årene 2007-2020. De grå kurver er de fleste år. Jeg har fremhævet året 2018 med blåt, da der var en større influenza epidemi. Indeværende år, 2020, er fremhævet med rødt. Den lodrette stiplede linie angivet det tidspunkt i uge 11, 2020, hvor Danmark lukkede ned - evt. grundet frygt for virus epidemi.

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2

Tænk jer rigtig godt om, hver gang I stemmer til folketingsvalg!
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 01-06-2020 10:18
01-06-2020 11:57
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Tankevækkende er det også, at antallet af dødsfald er markant lavere om sommeren end om vinteren. Antallet af dødsfald er således væsentligt lavere fra uge 20 til uge 40. Sommervejret/varmen har således en rigtig god indvirkning på vore helbred.
01-06-2020 14:32
Jakob
★★★★★
(9267)
­



20. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-om-resultat-af-antistoftest-vi-er-bedroeveligt-langt-fra-vaere-immune
Eksperter om resultat af antistoftest: Vi er bedrøveligt langt fra at være immune
Den danske befolkning er stadig fuldt modtagelig overfor coronavirus, påpeger forskere.
--
Statens Serum Institut skriver også selv, at resultaterne skal 'fortolkes med forsigtighed'.
Men en konklusion kan man godt allerede nu drage på baggrund af resultatet og de 1,1 procent.
Som befolkning er vi langt fra sikret mod coronavirusset, bliver det slået fast.
- Det er lavt, og det viser desværre, at vi er bedrøveligt langt fra at være i mål i forhold til flokimmunitet, siger Ulrik Stenz Justesen, der er overlæge på mikrobiologisk afdeling på Odense Universitetshospital.
Skal op på 60 procent



Jeg kan slet ikke få øje på, at det er bedrøveligt. Det er da tværtimod helt fantastisk flot gjort af danskerne, at de på trods af den lave immunitet har fået smitten bragt under kontrol.
Og samtidigt er almindelig influenza og andre smitsomme sygdomme blevet slået hårdt ned.

Og der kan findes flere andre positive effekter:
30. maj 2020
https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/antallet-af-ekstremt-for-tidligt-fodte-born-er-faldet-dramatisk-under-covid-19-lockdown-perioden
Antallet af ekstremt for tidligt fødte børn (født før uge 28) faldt med 90% under den landsdækkende Covid-19 lockdown periode



Disse ting bør vi lære af på den gode måde, og derved kan gevinsten på sigt langt overgå de nuværende omkostninger.

Men målet bør være at kulturen skal tilpasses permanent til noget bedre og ikke bare falde tilbage til den storforbrugende smitterede, som den var før.

Det burde politikerne være meget mere opsatte på at diskutere, end de er.


Hvordan ombygger vi handel, turisme, hoteller, restauranter, sportsstævner, festivaller osv. så de ikke smitter. En del af aktiviteterne bør måske ganske enkelt frarådes og afskaffes. Måske kan der skabes god synergi ved permanent at benytte hoteller til karantæne og møder for handelsrejsende og turister.
Det kan også være, at mange er så kloge, at de i fremtiden vil holde sig væk fra risikobetonet adfærd, og så er det ikke rimeligt, at staten skal fortsætte med at understøtte en arbejdsstyrke, som der ikke længere er behov for.
Det kan i givet fald være temmelig mange mennesker, der skal omskoles, så det må nok være på høje tid at overveje, hvordan det gøres bedst.
22. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/penge/se-listen-saa-mange-er-sendt-hjem-paa-kriseloen-i-din-branche


Der er således mange fremadrettede konstruktive diskussioner, som det nuværende momentum burde give anledning til, men som oppositionen ikke evner at leve op til.
Det kan ses som et symptom på dette, når man indkalder Statsministeren i samråd for at få svar på, hvorfor hun i det hele taget skruede ned for aktiviteterne.

22. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/politik/venstre-kraever-forklaring-fra-mette-f-hvem-raadede-hende-til-lukke-landet-ned
Venstre kræver forklaring fra Mette F: Hvem rådede hende til at lukke landet ned?


Det er åbenbart endnu ikke engang gået op for Venstre, hvordan det så ud i Italien, eller hvad der kom til Danmark fra turister og handelsrejsende derfra og fra Tyrol og andre steder.
Det er ikke fordi, der er noget i vejen med at evaluere beslutninger, men pt burde der nok være vigtigere ting på tapetet end at spille dum.

Det ser heller ikke ud til, at sommervejr kan tage æren fra danskernes dygtige kamp imod Coronakatastrofen:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyt-studie-forbud-mod-store-begivenheder-er-arsag-til-lav-smitte
Superspredere og større begivenheder er skyld i det meste coronasmitte, viser dansk studie ifølge Politiken.




Danmarks håndtering af Coronakatastrofen har ikke hjulpet på overbefolkningsproblemet, og det er i mine øjne, som det skal være. Men når vi i den ene ende bliver bedre til at bevare liv, så må vi samtidigt sørge for, at der i den anden ende startes færre nye liv. Det må gælde i Danmark og ikke mindst må støtte til familieplanlægning gives højeste prioritet i den internationale udviklingsbistand.




Det er nemlig også andre kurver, som det haster med at få til at gå nedad. FN:


https://www.klimadebat.dk/forum/overbefolkning-er-det-stoerste-problem-d7-e443-s600.php#post_47707



Og denne:

https://www.facebook.com/ExtinctionRebellionDK/photos/a.324996018086037/599939000591736/?type=3&theater


Og ikke mindst kurven for udryddelse af arter, som stiger med 150-200 om dagen.



­­
RE: Corona 5-Jun-202005-06-2020 10:36
John Niclasen
★★★★★
(6382)
I fortsættelse af indlægget Corona 2020 01-06-2020 09:40.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 22, 2020.
Tilknyttet billede:

05-06-2020 13:42
Søren SUS
★☆☆☆☆
(89)
Hej John Niclasen!
Meget interessante grafer.
En konklusion:
Der har ikke været en målelig overdødelighed i DK pga. coronavirus.
Men om shutdown har virket dæmpende på udviklingen, er svært at sige, da 2018 forløbet og de øvrige år udviser tydelige fald hen over foråret uden shutdown .
Ved du om der findes en tilsvarende graf for Sverige?
RE: Corona Sverige05-06-2020 16:22
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Søren SUS skrev:
En konklusion:
Der har ikke været en målelig overdødelighed i DK pga. coronavirus.
Men om shutdown har virket dæmpende på udviklingen, er svært at sige, da 2018 forløbet og de øvrige år udviser tydelige fald hen over foråret uden shutdown .
Ved du om der findes en tilsvarende graf for Sverige?

Jeg fandt nogle data for dødsfald pr. uge i Sverige siden 2015:
Statistik relaterad till covid-19

Jeg har vedhæftet min graf over disse data. Man kan se, at toppen er højere i Sverige. Dette skal holdes op mod alle konsekvenser af de forskellige politikker. Det ser ud til at betyde noget, om man pakker mennesker ind i vat og dermed tager deres frihed fra dem.

Der er generelt flere dødsfald i Sverige end i Danmark, fordi der er flere indbyggere i Sverige. Bemærk også, at y-aksen på grafen ikke begynder ved nul. På den svenske side, jeg linkede til ovenfor, ses en graf, som begynder ved nul. Jeg vil vise nogle grafer med nul på y-aksen i kommende indlæg.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 05-06-2020 16:42
RE: Dødsfald Danmark og Sverige05-06-2020 16:30
John Niclasen
★★★★★
(6382)
I forlængelse af ovenstående indlæg.

Vedhæftede grafer for Danmark og Sverige har y-aksen startende ved nul. Det er blot en anden måde at se samme data på, som giver et bedre billede totalt set.
Tilknyttet billede:

06-06-2020 01:27
Søren SUS
★☆☆☆☆
(89)
Mange tak for de fine data.
Jeg har set på dr.dk i dag, at dødsfald pr. mill. indbyggere for henholdsvis Danmark og Sverige er 102 og 456, som følge af coronavirus.
Med indbyggertal på henholdsvis 5,8 mill og 10,2 mill, betyder det, at der er en overdødelighed i Sverige på ca. 3500 personer.
Hvis DK havde fulgt Sveriges tilgang, ville der formodentlig være ca. 2100 flere døde end de registrerede 586.
I bakspejlet synes jeg stadigvæk, at den hurtige shutdown var velbegrundet.
Men det ville have været godt, hvis der meget hurtigere var sadlet om, begrundet i data, der entydigt viste, at sygdommen kun var farlig for ældre +65 år og visse andre udsatte.
Alt burde sættes ind på beskyttelse af ældre- og plejehjem og derefter åbne alt andet.
Enorme samfundsresurse kunne have været sparet.
06-06-2020 09:16
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Søren SUS skrev:
Enorme samfundsressourcer kunne have været sparet.

Ja, man kan sige, at når antal dødsfald er et pænt stykke under situationen ved en influenza-epidemi for et par år siden, så har man overreageret. Denne virus skulle jo være meget værre end influenza, ik'?

Vi har et problem med inkompetente politikere i Danmark.
Det er meget få kompetente mennesker, som har lyst til at blive politiker. Det skyldes, som jeg ser det, bl.a. det enorme bureaukrati og de mange stats-støttede medier, hvor DR måske er det bedste eksempel med al deres politiske bias (politisk motiveret propaganda).
Der er næsten ingen saglig argumentation i dansk politik.

Et eksempel på vanvittig argumentation:
Justitsminister Nick Hækkerup: Overvågning er frihed
Redigeret d. 06-06-2020 09:31
06-06-2020 13:35
Jakob
★★★★★
(9267)
­



https://www.dr.dk/nyheder/indland/status-paa-coronavirus-lige-nu

Døde pr. mio. indb.

Sverige 455

Danmark 102





18 maj 2020
https://videnskab.dk/kultur-samfund/dansk-studie-ikke-stor-forbrugsforskel-paa-danmark-og-sverige-trods-forskellige
Forbruget er faldet næsten lige så meget i Sverige som i Danmark


19 maj 2020
https://jv.dk/artikel/det-delvist-%C3%A5bne-sverige-er-h%C3%A5rdt-ramt-p%C3%A5-%C3%B8konomien
Coronapandemi har haft massiv indvirkning på Sveriges økonomi trods delvist åbent samfund.


5 jun 2020
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-skaane-halland-og-blekinge-er-haardere-ramt-af-coronavirus-lige-nu
Detektor: Skåne, Halland og Blekinge er hårdere ramt af coronavirus lige nu


1. jun 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/hel-aargang-sendt-hjem-fem-gymnasieelever-smittet-med-corona-efter-tur-til-sverige
Hel årgang sendt hjem - fem gymnasieelever smittet med corona efter tur til Sverige





­
06-06-2020 13:55
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
John Niclasen skrev bl.a.:

"Vi har et problem med inkompetente politikere i Danmark.
Det er meget få kompetente mennesker, som har lyst til at blive politiker."

Som jeg ser det, er det primære problem, at vi er underlagt de korrekte holdningers tyrrani. Hvis man tillader sig at gå imod de korrekte holdninger, så bliver man slagtet rent rent verbalt. Det er der mange som ikke har lyst til, og derfor undgår man at gå imod de korrekte holdninger.
10-06-2020 12:56
Jakob
★★★★★
(9267)
­


Nyt om mundbind:



6. jun 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/who-anbefaler-nu-mundbind-pa-offentlige-steder-efter-ny-forskning
Verdenssundhedsorganisationen, WHO, har ændret sine anbefalinger om brugen af ansigtsmaske.

Det skriver BBC.

WHO
anbefaler nu, at alle anvender mundbind, når man er steder, hvor det er svært at holde afstand til andre.


Det siger organisationens generaldirektør, Tedros Adhanom Ghebreyesus, under et pressemøde fredag.

- Set i lyset af ny forskning anbefaler WHO
, at regeringer bør opmuntre offentligheden
til at bære mundbind på steder, hvor der er massespredning, og hvor social afstand er svært at overholde.

- For eksempel i offentlig transport, i forretninger eller andre steder med begrænset
plads eller tætbefolkede områder, siger generaldirektøren.



­­Og så ville det da nok være klædeligt, hvis Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen anmoder Regeringen om tilladelse til på det offentliges regning at udsende 2 stk. mundbind til hver borger sammen med en grundig brugsanvisning og adresser til steder, hvor man kan rekvirere flere statskontrollerede værnemidler.



9. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/foa-vores-medlemmer-mangler-stadig-masker-og-visir
FOA: Vores medlemmer mangler stadig masker og visir
--
For et par uger siden ændrede Sundhedsstyrelsen
sine retningslinjer
, så man nu anbefaler ansigtsmaske eller visir til personale i ældreplejen og sundhedssektoren, når tæt kontakt ikke kan undgås.
Det skete efter kritik fra fagorganisationer, der mente, at plejepersonalet ikke var blevet prioriteret nok i forhold til at få værnemidler.


Det er måske den dyreste skandale for Danmarks beredskab, at vi ikke havde værnemidler til befolkningen.
Det er et tegn på, at Danmarks nationale beredskab er forældet og skal opgraderes for at kunne imødegå tidens udfordringer.



Og selvom coronakurven er knækket, så er faren endnu ikke overstået:

8. jun
https://www.dr.dk/nyheder/udland/who-chef-advarer-verden-efter-rekord-blandt-coronasmittede
WHO-chef advarer verden efter rekord blandt coronasmittede
--
Intet land bør på nuværende tidspunkt sænke paraderne over for coronapandemien, siger WHO-chef i dag.
--
Selv om smittetallene falder i nogle lande, så opfordrer WHO-chefen alle lande til fortsat at gøre alt for at bremse epidemien.




­­
­
RE: Immunitet10-06-2020 22:26
John Niclasen
★★★★★
(6382)
Søren SUS skrev:
Med indbyggertal på henholdsvis 5,8 mill og 10,2 mill, betyder det, at der er en overdødelighed i Sverige på ca. 3500 personer.

Tony Heller har netop lagt en video på nettet, hvor han bl.a. kommenterer på situationen med Sverige og corona. Han nævner også Australien og New Zealand, hvor årstiden jo er et halvt år forskudt. Jeg har forsøgt at finde lign. data med dødsfald pr. uge for New Zealand og Australien, men uden held indtil videre. Det kunne være interesant at sammenligne.

Video: No immunity Vs Herd Immunity
Tilknyttet billede:

RE: Corona 12-Jun-202012-06-2020 10:10
John Niclasen
★★★★★
(6382)
I fortsættelse af indlægget Corona 5-Jun-2020 05-06-2020 10:36.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 23, 2020.
Tilknyttet billede:

RE: Corona 19-Jun-202019-06-2020 09:48
John Niclasen
★★★★★
(6382)
I fortsættelse af ovenstående indlæg.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 24, 2020.
Tilknyttet billede:

RE: Corona 26-Jun-202026-06-2020 09:11
John Niclasen
★★★★★
(6382)
I fortsættelse af ovenstående indlæg.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 25, 2020.
Tilknyttet billede:

27-06-2020 13:49
Jakob
★★★★★
(9267)
­



John Niclasen skrev:
I fortsættelse af ovenstående indlæg.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 25, 2020.



Bliver det ikke lidt vammelt i længden at reklamere for den socialdemokratiske regering ved uophørligt at gentage dokumentation for et af deres smukkeste resultater nogensinde..?




­
RE: Herd immunity01-07-2020 08:13
John Niclasen
★★★★★
(6382)
En video fra Stockholm:

What Herd Immunity Looks Like
Tilknyttet billede:

02-07-2020 12:52
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Det er fake news at påstå, at de har opnået flokimmunitet i Sverige.
Falske nyheder, der kan få folk til at tage for let på ny Corona, er direkte livsfarlige og kan koste samfundet dyrt.

Det er for så vidt det samme angående nyheder om klima og miljø. Der er som regel blot længere tid til at reagere. Hvor en pandemi som ny Corona fordrer handling og foranstaltninger indenfor timer og dage, så er der nærmere år til klima. Men disse år er nu ved at være spildt, så der efterhånden er brug for en tilsvarende drastisk håndtering.


Jeg ved ikke, om det er tilfældigt, men for mig virker det påfaldende, at det her i tråden typisk er klima- og miljøbenægtere, som står for leverancen af falske nyheder om ny Corona.
Men når de med eller uden påstand om det modsatte hermed har afsløret deres ligegyldighed overfor tab af mange menneskeliv, så kan enhver nok selv udregne deres kursværdi i fremtidige diskussioner om sikkerhedsspørgsmål.




22. maj. 2020
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-05-22-sverige-har-verdens-hoejeste-doedelighed-af-covid-19-og-flokimmunitet-er-meget
Man kan ikke længere håbe på at opnå flokimmunitet
Tom Briton, professor i matematik ved universitetet i Stockholm
--
I begyndelsen af maj regnede matematikprofessoren Tom Briton fra universitetet i Stockholm på myndighedernes prognose og forudsagde, at man i Stockholm ville opnå flokimmunitet allerede i juni 2020.
Men nu har en undersøgelse fra de svenske myndigheder givet nedslående nyt.
Myndighederne har undersøgt, hvor mange svenskere der har antistoffer mod coronavirus i kroppen, og resultatet var, at kun 7,3 procent af indbyggerne i Stockholm havde udviklet antistoffer.
I resten af Sverige var tallet endnu lavere.




18 jun. 2020
https://jv.dk/artikel/sverige-melder-om-yderligere-12-d%C3%B8de-med-coronavirus
Ny undersøgelse slår skår i Sveriges håb om flokimmunitet
Seks procent af Sveriges befolkning har antistoffer mod coronavirus, viser undersøgelse.
--
Sverige har udtrykt ønske om at opnå flokimmunitet over for coronavirus. Det er med håbet om, at antistoffer gør en person immun, når det gælder smitte, men en ny undersøgelse er dårligt nyt for de svenske myndigheder.

Undersøgelsen fra myndighederne viser, at 6,1 procent af Sveriges befolkning har antistoffer i blodet mod coronavirus




Fredag den 26. juni 2020
https://illvid.dk/medicin/sygdomme/coronavirus-live-blog-fa-overblikket-her
WHO advarer: Coronasmitte stiger i 11 europæiske lande
--
I 11 europæiske lande ser man i disse dage en betydelige genopblussen af coronasmitte. Det drejer sig om Sverige, Armenien, Kosovo, Ukraine, Kirgisistan, Nordmakedonien, Aserbajdsjan, Kasakhstan, Albanien, Moldova og Bosnien-Herzegovina.




­
RE: Corona 3-Jul-202003-07-2020 09:46
John Niclasen
★★★★★
(6382)
I fortsættelse af dette indlæg.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 26, 2020.
Tilknyttet billede:

10-07-2020 10:38
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Tidligere i tråden har der været indlæg, som gav indtryk af, at sommer og varme automatisk ville stoppe smittespredningen af ny Corona.

Hvis man er nysgerrig efter at vide, hvad konsekvenserne ville have været for Danmark, hvis den danske regering havde satset på denne falske teori, så må det være relevant at se på USA:

8 jul 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/dyster-rekord-usa-har-storste-stigning-i-nye-coronatilfaelde
Dyster rekord: USA har største stigning i nye coronatilfælde
--
USA registrerer den hidtil største stigning i antallet af nye smittetilfælde i løbet af 24 timer.
--
Knap tre millioner amerikanere er i alt blevet testet positive for virusset. I alt har 131.362 coronapatienter i USA mistet livet med 1114 nye dødsfald det seneste døgn, viser tal fra JHU ifølge AFP.



Masser af ulykkelige dødsfald og invaliderede mennesker.
Dårligere økonomi.
Utrygt samfund /tillidskrise.
Mindre frihed.



­
10-07-2020 10:47
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
ja - det er ekstremt komplekst hvad der foregår rundt omkring i verden vedr. corona - ikke mindst USA. Nogen peger på aircondition som årsagen til at smitten imod forventning er steget og ikke faldet her i sommermånederne derovre.
Selv Berlingske har haft den forklaring på banen.
10-07-2020 12:05
Kosmos
★★★★★
(5371)
ja - det er ekstremt komplekst hvad der foregår rundt omkring i verden vedr. corona - ikke mindst USA

- men ingen funderer tilsyneladende over, at antallet af konstateret smittede i sagens natur vil stige, når flere testes...var det ikke talsmanden for WHO, der vedblivende blev citeret for "Test - test - test"?
10-07-2020 12:31
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
men ingen funderer tilsyneladende over, at antallet af konstateret smittede i sagens natur vil stige, når flere testes...
...

Helt enig - Jeg har egentlig også forståelse for at nogen lande - hvor man ikke har mulighed for økonomiske hjælpepakker til befolkninger og virksomheder under nedlukning - må træffe et valg om at lade virus løbe igennem befolkningen - og det er vel også der USA er nu. At fortsætte restriktionerne generelt er en umulig opgave at løfte økonomisk også for dem.

Og virusen ser da også ud til at være lidt mindre potent, noget mindre dødelig , end den var i NY i foråret. Heldigvis. Så man er hvor man er - med de midler man nu engang har til rådighed i de enkelte lande.

Problemet - også for svenskerne - er hvad man gør næste gang hvor gennemløb , immunisering , måske ikke er et valg?

Der har de forholdsvis lette restriktioner vi har set her i landet jo vist sig effektive - også overfor en masse andre ting - børnesygdomme, for tidlige fødsler, lus/fnat osv. Der har jo næsten ikke været en dårlig historie at drive op ved at mor og far har været mere hjemme - bortset fra at DSB mistede billetindtægter.

Og selvom vejret er præcis så dårligt her i sommerhuset som i min mormor, mor , kone nu mine børns tid :-) - så er det egentligt meget rart at nogen af alle de aktiviteter , der er opfundet hen over de seneste år, og har fyldt byen med turister næsten dagligt i sommerperioden er aflyst i år. Det giver mere ro.

Jeg bliver selv mere og mere positiv i mine forventninger til hvad vi kan lære af det her forløb i DK.
Redigeret d. 10-07-2020 12:33
RE: Corona 10-Jul-202010-07-2020 21:25
John Niclasen
★★★★★
(6382)
I fortsættelse af dette indlæg.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 27, 2020.

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2
Tilknyttet billede:

11-07-2020 14:02
Jakob
★★★★★
(9267)
­



Hvis man af den ene eller den anden grund ikke tager smitterisikoen tilstrækkeligt alvorligt, så kan epidemien løbe løbsk.
Hvis det sker, så bliver der selvfølgelig flere syge mennesker at teste.
Ligesom der også vil være flere syge mennesker, som går på indkøb og derfor kan sprede smitten endnu mere med host, nys og berøring.

Det er heller ikke tilstrækkeligt at teste. Man skal også opspore og isolere de smittede, og det kan blive en uoverskuelig opgave, hvis borgerne ikke overholder de fysiske spilleregler.


Hold rigelig afstand til andre, benyt mundbind i særlige tilfælde, rens hænder og rens fælles berøringsflader.
Undgå store forsamlinger. Hold styr på, hvem du har været i nærheden af de sidste 14 dage.
Gå i hjemmekarantæne, hvis du har symptomer.

Nye danske regler for mundbind:
9. jul 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsen-aendrer-retningslinjer-mundbind-kan-vaere-godt-i-saerlige


WHO har for længst meldt klart ud. Men vælger man at så tvivl om deres rådgivning om nødvendig disciplin, fordi man evt. hellere vil følge hjemmestrikkede teorier om aircondition eller håbe på bedre vejr, så kan konsekvensen blive, at smitten spredes så voldsomt, at man bliver nødsaget til helt at nedlukke store dele af samfundet igen, og det er selvfølgelig en streg i regningen, hvis man netop har set stort på sygdommen for at undgå en nedlukning, som skader økonomien.
Det må USA være et eksempel på, men efter genåbning af grænser og lempelser af forsamlingsforbud leger Danmark og EU nu også med ilden.



­
Tilknyttet billede:

11-07-2020 14:24
Jakob
★★★★★
(9267)
­



pifpafpuf skrev:
Og virusen ser da også ud til at være lidt mindre potent, noget mindre dødelig , end den var i NY i foråret.


Det kan være, at den ender med at blive "en fesen fætter", som Kåre Mølbak har nævnt som en sandsynlig mulighed.
Problemet er, at så længe virus florerer, er der ud over massedød og lammelse af samfundet også risiko for, at den muterer til noget endnu farligere.

Men det er bestemt tankevækkende, at der måske eksisterer en mutant, som er "fesen", men som stadig får kroppen til at danne antistoffer imod de farligere mutanter.
Hvis den er der, så må den kunne benyttes som vaccine. Det er blot et spørgsmål om, at videnskaben skal finde det sølvfad, som naturen har serveret den på.




­
Side 7 af 32<<<56789>>>





Deltag aktivt i debatten Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Flytrafik
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik