Husk mig
▼ Indhold

Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.



Side 10 af 32<<<89101112>>>
RE: Corona 13-Nov-202013-11-2020 10:48
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Det oprindelige indlæg med denne graf.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 45, 2020.
Grafen viser totalt antal døde pr. uge i Danmark uanset årsag.

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2
Tilknyttet billede:

15-11-2020 15:23
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@John Niclasen

Hvor mange danskere ville du gerne, der skulle dø, før du ville indføre restriktioner..?



­
15-11-2020 15:39
Jakob
★★★★★
(9287)
­


15. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
- Vi vil have alle de beføjelser og den magt, som er placeret hos sundhedsministeren og hos regeringen, elimineret. Vi vil have mere magt tilbage til folkestyret, siger Venstres sundhedsordfører, Martin Geertsen.



Venstre gav selv mandatet til regeringen, selvom den lovede, at den garanteret ville begå fejl. Men nu har de fortrudt, fordi aflivning af nogle mink var lovstridig, og så vil de i demokratiets navn handlingslamme Sundhedsministeren.
Der har hele vejen været transparens i forhold til handlinger, så de er hele vejen blevet oplyst om, hvad der skulle ske og på hvilken baggrund, men de råbte ikke vagt i gevær, fordi de sov i timen.

Jeg forstår frustrationen, når man har sovet i timen, men det kan være vanskeligt at se, at det berettiger til at undergrave kampen imod pandemien ved at medvirke til at piske en stemning op, der fører til demonstrationer imod den regering, som i det store hele yder en formidabel indsats imod Corona.

Danmark ligger cirka blandt de tre lande i verden, som er dygtigst til at begrænse smitten, men med al den uro, som Venstre og resten af højrefløjen har bidraget med, så må vi nu forvente, at betydeligt flere danskere vil blive smittet og dø i de kommende måneder.

Jeg ved ikke, hvem det tror på, at man kan bekæmpe en galoperende pandemi med 1., 2. og 3.-behandlinger i Folketinget. I mange situationer vil det ganske enkelt gå alt for langsomt, og konsekvenserne kan blive særdeles skræmmende og dødelige.

Men man må jo prioritere, og når Venstre prioriterer ballade og kævl over sundhed, så bliver det på bekostning af sundheden.

Det er nok kun, fordi regeringen er så pokkers dygtig, at så mange danskere tør at lege med ilden, men her er måske en lille ekstra reminder om, hvad vi faktisk har med at gøre:


15. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Venstres Lars Christian Lilleholt er blevet genindlagt med coronavirus.
Det oplyser han i et opslag på Facebook.
Han var ellers blevet udskrevet, efter at han for to uger siden blev indlagt med covid-19. Men i onsdags blev han indlagt igen, da han var meget træt og havde høj feber.



Videnskaben ved endnu kun ganske lidt om, hvad det betyder på sigt, at folk er blevet smittet, og det må være på sin plads at bede alle om grundigt at genoverveje, hvem tvivlen skal komme tilgode i sådan en sag.


10. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Et nyt studie fra Oxford University i England peger på, at covid-19 kan føre til større risiko for psykiske sygdomme.
Det skriver flere internationale medier, blandt andre The Guardian.
Forskerne har analyseret amerikanske sundhedsdata for mere end 70 millioner mennesker, herunder 62.000 bekræftede smittede. De viser, at næsten en ud af fem tidligere covid-19-ramte diagnosticeres med en psykisk sygdom som angst eller depression inden for tre måneder efter sygdommen.
Der var næsten dobbelt så mange diagnoser som blandt folk, der ikke har haft covid-19.


Prøv evt. at regne lidt på, hvad alene dette i værste fald kan komme til at betyde på sigt for de lande, som har sløset med forebyggelsen og i stedet mere eller mindre har satset på flokimmunitet.



­
16-11-2020 09:57
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Prøv at se på nedenstående graf, så hurtigt og ukontrolleret smitten spredte sig på danske minkfarme.

46 minkfarme smittet på kun tre uger..!

Tempoet i smittespredningen har ligefrem været så højt, at myndighederne ikke har kunnet følge med til at slå besætningerne ned.

Her kan man se, at selvom Fødevareministeren er blevet beskyldt for at bruge en for stor hammer, og myndigheder og minkavlere har arbejdet for højtryk, så er de endnu ikke engang færdige med at aflive mink indenfor de oprindelige risikozoner:

15. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
80 procent af mink i risikozoner er aflivet
Otte millioner ud af i alt 10,2 millioner mink er nu aflivet i de såkaldte zoner et og to. Det oplyser Fødevarestyrelsen til DR Nyheder. Det svarer til knap 80 procent.
I zone et er der fundet coronasmitte på minkfarme eller mistanke om det. Zone to dækker over farme, hvor der ikke er mistanke om smitte, men som ligger maksimalt 7,8 kilometer fra zone et-farme.
Zone tre dækker over minkfarme, hvor der ikke er mistanke om smitte, og som ligger længere væk fra de berørte minkfarme. der er endnu ikke tal på, hvor mange mink der er aflivet her.
I alt er der 14 millioner avlede mink i Danmark.



Hvis Fødevareministeren hænger i en tynd tråd, så må det være vanskeligt at begrunde det med, at han har gjort for meget for at bekæmpe smitte.
I mine øjne var det nærmere i sidste øjeblik, at han huskede smedens motto: "Brug ikke vold, tag en større hammer."
Jeg er lidt i tvivl om, hvor SF og R står i dette, men hvis jeg var Fødevareminister, så ville jeg nok ryste mest i buksen for Enhedslisten, som lader til at være de sundhedspolitiske bukke i fåreflokken.


https://www.dr.dk/nyheder/politik/tidslinje-saadan-har-myndighederne-og-mogens-jensen-haandteret-mink-smitten
Tilknyttet billede:

16-11-2020 10:06
Jakob
★★★★★
(9287)
­



15. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Ellemann ville ikke have gjort meget anderledes end regeringen

Hvis Venstre havde haft regeringsmagten under coronapandemien, ville man formentlig ikke have håndteret situationen meget anderledes.
Det siger Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen i et interview med Kristeligt Dagblad.
- Jeg tror ikke, det havde set markant anderledes ud, men jeg tror, jeg havde ladet være med at bryde Grundloven. Men mange af de tiltag, man har lavet, tror jeg også, jeg ville have lavet.
Om situationen havde været anderledes for det danske minkerhverv, er han i tvivl om.
- Mink under opdræt lever så tæt på hinanden, at de laver nogle smittekæder, hvor virus udvikler sig og muterer meget, meget hurtigt. Derfor lader det til at være det rigtige, siger han, men han efterlyser dog mere solide argumenter for at aflive mink.


Det må man så tro på, hvis man kan.
Jeg kan desværre ikke huske et eneste eksempel på, at Venstre har spillet ud med noget, som kunne have været en betydelig hjælp til at begrænse smitten. Derimod kan jeg finde adskillige skræmmende eksempler på det modsatte.
Men selvom det kan være vanskeligt at tro på, så er det alligevel værd at takke for et meget vigtigt signal til vælgerne for at genskabe ro og orden i pandemibekæmpelsen.




­
17-11-2020 12:15
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Det var da heller ikke lang tid, der skulle gå, før det igen er på sin plads at minde Venstre og resten af oppositionen om, at der faktisk også er en pandemi, som kræver opmærksomhed:

16. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative har forladt forhandlingerne om lovhjemmel for ordre om aflivning af mink
Både Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative har forladt forhandlingerne om at give lovhjemmel til at beordre titusindvis af raske mink aflivet.
Det oplyser de tre partier.
- Status er, at de blå partier nu har forladt forhandlingerne. For de forhandlinger, der pågår lige nu, handler udelukkende om at redde regeringens skind og ikke om at redde de minkavlere, der burde være hele opmærksomhedspunktet.




17. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Opposition afviser Mogens Jensens minkforklaring: 'Man kører ikke bare over for rødt og fortsætter'
Liberal Alliance, Venstre og De Radikale kritiserer alle fødevareminister Mogens Jensen for de svar, han gav på et nyt samråd om aflivningen af mink.
De kritiserer ministeren for øjensynligt at reagere på viden om lovbrud ved at forsøge at få lovhjemmel og ikke ved hurtigt at stoppe lovbruddet.
Mogens Jensen sagde på samrådet, at da han blev vidende om den manglende lovhjemmel, forsøgte han at skaffe den ved at kontakte Folketingets partier søndag morgen.
- Lever man i et retssamfund, så stopper man selvfølgeligt ulovligheden først. Det er ikke sådan, at man opdager, man kører over for rødt, og så bare fortsætter, siger Venstres erhvervsordfører, Torstens Schack Pedersen, efter samrådet.


Gør man ikke..?

Det kan måske ikke forbavse, at De Radikale ville bremse brandbilen hårdt op på vej ud af krydset og begynde at bakke. Men de mere rutinerede chauffører ville nok forsøge at minimere tiden i krydset, og hvis de kan se, at der er en fri bane ud, så sætter de udrykning på og fortsætter. Mogens Jensen gjorde det sidste, og jeg mener, at han er heldig, hvis de fælder ham på, at han har gjort det rigtige for at standse ulykken.

Det vil i mine øjne være meget mere pinligt for ham, hvis han bliver fanget på et grundlag som dette:

16. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Serum Institut fik bunden opgave: Minkerhverv skulle overleve
I starten af juli anbefalede sundhedsmyndighederne, at mink ikke længere skulle aflives ud fra et forsigtighedsprincip, men at ansatte i branchen skulle bruge værnemidler og andre tiltag for at begrænse coronasmitten.
DR Nyheder har fået aktindsigt i beslutningsgrundlaget bag beslutningen. Det er første gang, at offentligheden får kendskab til grundlaget og anbefalingerne fra myndighedernes side.
I dag tog sagen en uventet drejning under en høring i Folketinget om håndteringen af coronasmitte blandt mink.
Her sagde faglig direktør i Statens Serum Institut Kåre Målbak, at SSI og de tre styrelser var blevet bedt om at lave et beslutningsgrundlag, hvor det var en bunden opgave, at erhvervet skulle overleve og aflivningen af mink skulle stoppe.



Eller dette:

16. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Mink med coronavirus kan smitte, selvom de er døde
Der er stadig risiko for, at coronavirus kan blive spredt fra smittede mink, selvom de er blevet aflivet.
Det oplyser Fødevarestyrelsen i en mail til TV2. Dermed kan døde mink altså udgøre en smitterisiko i forhold til både andre dyr og mennesker, når de som for eksempel i fredags bliver tabt fra ladet af en lastbil.
- Døde mink udgør en mindre risiko for smitte med covid-19 end levende mink, fordi de ikke spreder virus via vejrtrækningen. Men de udgør stadig en risiko, fordi der kan være levende virus i pelsen, skriver Fødevarestyrelsen til TV2.
Tidligere har styrelsen oplyst, at 'en død mink ikke er farlig i forhold til corona'.







Jeg er mest skuffet over Venstres pandemibekæmpelse, men de er ikke engang de dårligste.


17. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Liberal Alliances leder om regeringen: 'Det er sådan despoter opfører sig'
Liberal Alliances Alex Vanopslagh er hård i retorikken i beskrivelsen af regeringen og fødevareminister Mogens Jensens ageren.
- Jeg synes, at vi er vidne til den største politiske skandale i nyere tid, siger LA-lederen forud for samrådet med Mogens Jensen om den ulovlige ordre om aflivningen af mink.
- Vi har en regering, der, når den opdager, at den handler ulovligt, bare lader som om, at det er lige meget, for vi får nok et flertal på plads på et tidspunkt.
- Undskyld mig! Det er jo ikke sådan, vi opfører os i Danmark og Europa. Det er sådan despoter opfører sig i Sydamerika, siger Vanopslagh.


Undskyld også mig. Jeg mener, at Liberal Alliances leder opfører sig aldeles uansvarligt. Og når minkavlerne har det dårligt, så skyldes det nok ikke mindst, at en idiot som ham har valset rundt på minkfarme og sat lus i skindpelsen ved at udtrykke, at han slet ikke kan forstå, at raske mink skal aflives. Denne fordummende, uansvarlige og sensationsliderlige opførsel i en grav alvorlig krise er ikke dansk. Fy for den lede.!

Man kan frygte, at en sådan undergravende virksomhed kan føre til, at nogle avlere lukker mink ud i naturen, så det ender med, at hele Danmark skal lukkes hårdt ned, og hele erhvervslivet kommer til at betale en enorm pris for det.
Om det hænger sådan sammen, ved jeg ikke, men dette ser bestemt ikke godt ud:

16. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
I Billund lagde en mink sig til at sove på hundens sækkepude
Først troede Lars Martin Helmer Reinau, at familien havde fået besøg af en kæmperotte på terassen i Billund, men det viste sig at være en mink.





­
17-11-2020 17:38
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Det giver ikke mening, at almindelige borgere smelter ned i nervøsitet eller går i panik, men hvis nogen fortæller, at smitten er under kontrol, så tro dem ikke.
Kontakttallet for Danmark beviser, at smitten stiger støt og stort set har gjort lige siden sommer (juni).
Jeg hørte for en tid siden Sundhedsministeren være stolt, fordi kontakttallet var kommet ned på ca. 0,9
Det er da også vældig flot, hvis man sammenligner med f.eks. USA
Men det er ikke noget at prale med, hvis det får folk til at tage mere let på situationen, og det i øvrigt ikke holder i mere end et par dage, før det igen bliver >1


Vi må skønne, at der lige nu og i de kommende få måneder er mere brug for sammenhold og god disciplin end nogensinde før i kampen for at begrænse smittespredningen.
Det bliver vanskeligt at finde ord for, hvor ærgerligt det er, hvis smitten løber løbsk for Danmark i de sidste måneder og uger, før der kommer en vaccine.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

18-11-2020 09:04
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Der har ikke været meget humor i pandemikampen i Danmark.
Dertil har der måske været for meget dårlig disciplin og for mange aggressive oppositionspolitikere, som har leget med en smitteild, som truer med at dræbe eller invalidere for mange danskere.
Og af samme årsager stiger smitten nu igen...


Men når nøden er størst, er hjælpen nærmest.

Det er nok de færreste, der ville tro på det, hvis der ikke var dokumentation. Men den kommer faktisk fra Tyskland og er lige til at kopiere:


17. nov. 2020
https://nyheder.tv2.dk/2020-11-17-coronakampagne-gaar-viralt-hylder-sofakartoflen-som-2020s-krigshelt
Coronakampagne går viralt - hylder sofakartoflen som 2020's krigshelt
--
De tyske myndigheder bliver hyldet for deres humor i en række nye kampagnevideoer om coronavirus.
I en af videoerne ser en ældre mand tilbage på sin ungdom i vinteren 2020, hvor han iført en slidt undertrøje spillede computer døgnet rundt og spiste konservesmad direkte fra dåsen.
Og da en virus begyndte at sprede sig, forblev han "den samme dovne sæk kartofler" som før.
- Dovenskab kunne redde liv, og jeg var en mester i det, siger han.
Han blev hædret for sin ekstraordinære indsats med en medalje.
- Pludselig var jeg en helt. Et idol. En mønsterborger, siger manden om tiden bag computerskærmen.




Giv agt.!

Vi må forsvare det personlige ingenmandsland og Danmarks ære, så nu må alle mande sig op og følge trop i en fælles offensiv, hvor vi ....... gør ingenting..... absolut ingenting..!

Der er Ridderkors og Tapperhedsmedalje i sigte til de mest effektive helte, og da nogle af heltene næppe kan undgå at blive sårede i kampen, bør det på forhånd gøres klart, at liggesår fra sofaen automatisk kvalificerer dem til at kommi betragtning til Forsvarets Medalje for Sårede i Tjeneste.

En særlig krig fordrer særlige helte.!






­

https://forsvaret.dk/da/om-os/kultur-fakta-historie/medaljer/



­
18-11-2020 18:51
Jakob
★★★★★
(9287)
­



18. nov. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
'Forløbet må betragtes som kritisabelt og beklageligt', skriver Justitsministeriet om ordren om at aflive mink
- Forløbet må betragtes som kritisabelt og beklageligt.
Sådan lyder Justitsministeriets samlede vurdering af regeringens ulovlige ordre om at aflive samtlige mink i Danmark. Vurderingen står i en notits, Justitsministeriet har udarbejdet i forbindelse med redegørelsen af forløbet i sagen.
Justitsminister Nick Hækkerup (S) mener dog ikke, at ordren har været i strid med Grundloven.
- Det er bestemt ikke noget, der er kønt, men Grundloven er ikke brudt, siger han til Ritzau.



Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har hørt oppositionen sige i pressen, at der er tale om grundlovsbrud, men det er saft suseme mange.!!

Før man mister tilliden til Regeringen, må det bestemt være relevant at overveje, hvor meget tillid man kan have til en opposition, som åbenbart ikke går af vejen for at benytte sig af noget, der i høj grad ligner løgn og bagvaskelse.

Det efterlader et indryk af en uredelig opposition, som hellere vil køre folkedomstol i pressen og skabe ballade og sprede smitte, end de vil sætte sig ind i den jura, som vores demokrati bygger på.
De vidste jo heller ikke engang, at der ikke var hjemmel. Det måtte Regeringen selv fortælle dem.


De skulle nok hellere hjælpe Danmark ved at gå hjem og skamme sig og derudover gøre ..... ingenting..... absolut ingenting.....



Strafferammen for bagvaskelse er 2 års fængsel, og man må nok skønne, at omstændighederne bør være skærpede, når det under en alvorlig pandemi kan føre til øget smittespredning i samfundet.


­­
18-11-2020 19:38
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Artikel fra Berlingske:

Da to af landets førende eksperter i forvaltningsret onsdag eftermiddag læste den længe ventede redegørelse om regeringens ulovlige ordre til at aflive alle landets mink og Justitsministeriets notits om sagen, troede de to juraprofessorer knap deres egne øjne.

De taler om en »nedsmeltning af embedsværket«, om tjenestemænd, der risikerer »at pådrage sig ansvar«, og om et potentielt brud på ministeransvarlighedsloven.

Frederik Waage, professor i forvaltningsret ved Syddansk Universitet, kalder det »den største skandale«.

»Det her er den største skandale i relationen mellem embedsmænd og ministre, jeg kommer til at opleve i min tid, håber jeg. Den tone, der er i Justitsministeriets redegørelse, er uhørt i forhold til en igangværende sag. Centraladministrationen bliver udstillet. Det er jo en nedsmeltning af embedsværket der her, når det ikke kan lade sig gøre at få en sådan besked frem til ministrene.«

»Når så mange aktører er så involveret, og når der kommer en henvendelse lige før pressemødet til Justitsministeriet fra Fødevareministeriet om manglende hjemmel, og der så ikke er nogen, der griber ind. Det er helt utroligt og meget overraskende. Det, tror jeg, står tilbage som den største overraskelse i den her redegørelse,« siger Frederik Waage.

Hidsigt notat
Sten Bønsing, professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, kalder Justitsministeriets notat »et af de mest hidsige«, han har læst.

»Justitsministeriets notat er et af de mest hidsige, jeg har læst. Det er sjældent, at Justitsministeriet bruger ordet nullitet, og de skriver jo, at det brev, der blev sendt ud til alle landets minkavlere 6. november 2020 er en nullitet. Det vil sige, at det overhovedet ikke er det papir værd, det er skrevet på,« siger Sten Bønsing.

»Og det betyder jo, at så har embedsmændene pligt til ikke at medvirke. Det vil sige, at de formentlig har forbrudt sig mod embedsmandspligterne ved at udsende det, for det er klart ulovligt, at det må man ikke medvirke til som embedsmand. De risikerer at pådrage sig et ansvar, fordi de har forbrudt sig mod en tjenestepligt ved at medvirke til at udsende noget, som er klart ulovligt,« siger Sten Bønsing.

Justitsministeriet skriver helt præcist, at i det omfang brevet »kvalificeres som en afgørelse« så er det »forvaltningsretligt en nullitet på grund af manglende hjemmel og manglende iagttagelse af helt basale sagsbehandlingsregler, herunder begrundelse og partshøring«.

Ministeransvarlighedsloven
Sten Bønsing hæfter sig også ved, hvad Justitsministeriet skriver om vejledningspligten, som ifølge notitsen blandt andet handler om »at borgerne ikke på grund af fejl, uvidenhed eller misforståelser udsættes for retstab«.


»Der er jo en vejledningspligt for myndigheder, som betyder, at man må ikke stå på et pressemøde og give indtryk af, at borgerne skal gøre et eller andet, som de ikke skal,« siger Sten Bønsing med henvisning til statsministerens pressemøde.

»Det var i strid med vejledningspligten. Man kan ikke, man må ikke som statsminister stå og give indtryk af på et pressemøde, at man skal gøre et eller andet, som der ikke er retligt grundlag for. Man må hverken udsende breve til folk eller stå på et pressemøde og give indtryk af, at man har pligt til for eksempel at slagte sine mink, hvis ikke det er tilfældet,« siger Sten Bønsing.

Hvad er så næste skridt, hvis man som statsminister har overtrådt vejledningspligten?

»Potentielt har hun (Mette Frederiksen (S), red.) jo forbrudt sig mod ministeransvarlighedsloven, så det må Folketinget tage stilling til – om de vil give hende en næse for det. Men det kræver en nærmere undersøgelse af baggrunden. For hvis hun har fået et talepapir fra embedsmændene er hun jo ikke personligt ansvarlig for det,« siger Sten Bønsing.

Justitsministeriets vurdering af det samlede forløb, der onsdag fik fødevareminister Mogens Jensen (S) til at trække sig, er krads læsning.

»Myndighedernes ageren i det samlede forløb må anses for en tilsidesættelse af grundlæggende forvaltningsretlige normer, der har til formål at sikre borgerne mod retstab og yde grundlæggende garantier mod uberettigede indgreb fra myndighederne, herunder vejledningspligten. Justitsministeriet finder således efter en samlet vurdering, at forløbet må betragtes som kritisabelt og beklageligt,« skriver ministeriet.
18-11-2020 23:43
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@delphi

Ja, der er sket juridisk fejl, procedurefejl og kommunikationsfejl flere steder, og nogle af fejlene er alvorlige.
Men der er ikke bevis for et Grundlovsbrud, som oppositionen den sidste tid utallige gange har postuleret i pressen. Vel.?

Hvis man evner at hæve sig lidt op over hysterisk borgfnidder og sin småborgerlige fornærmelse, så mener jeg nok, at man bør hæfte sig ved det politiske resultat i praksis og måle skaden på det.

Det er jo ikke sådan, at de har bombet London ved en fejl. Det, der er hændt, ville med stor sikkerhed være sket alligevel for at bekæmpe smitte. Da de omsider tog ordentligt fat skete det måske blot hurtigere, end det ellers ville have gjort, hvis der ikke var blevet begået fejl, og det har alt andet lige været til gavn for smittebekæmpelsen.
Hvis man ikke lider af ond vilje, så bør det i mine øjne trods alt gøre det betydeligt nemmere at tilgive fejlene.




­­
19-11-2020 00:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja, der er sket juridisk fejl, procedurefejl og kommunikationsfejl flere steder, og nogle af fejlene er alvorlige.
Men der er ikke bevis for et Grundlovsbrud, som oppositionen den sidste tid utallige gange har postuleret i pressen. Vel.?


Det er da i den grad grundlovsbrug! Når flere ministre ved at det kræver en ny lov at udstede ordren og Jurstitsministeriet ved det og har påtalt det, så er det grundlovsbrud.
19-11-2020 08:50
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Det er åbenbart ikke alle tyskere, der er krigshelte.

Dette ligner nærmere en flok lusede dessertører:

18. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Dagen igennem har tysk politi forsøgt at opløse store demonstrationer i Berlin, hvor der bliver protesteret mod corona-restriktioner.
Da demonstranter nægtede at flytte sig fra pladsen ved Brandenburger Tor, brugte politiet både vandkanoner og store mængder tåregas.
- Der er helt klart tale om en optrapning i forhold til tidligere demonstrationer, rettet mod den tyske regerings corona-politik.



Gå dog hjem og gør det, der skal til for at vinde krigen. Gør... ingenting ..... absolut ingenting...!

Selvom en del danskere heller ikke har været perfekte, så må vi alligevel glæde os over, at de ikke er helt så tåbelige.
Men som man kan se på nedenstående kort, er Tyskland nok også ekstra hårdt presset, fordi de er omgivet af lande, som har et højt smittetryk.





@delphi

Ok, du er også medlem af folkedomstolen.
Men der var jo demokratisk flertal for loven. Som jeg ser det, blev den blev blot vedtaget med kort tilbagevirkende kraft. Det er unormalt og ikke god skik, men mig bekendt står der ikke i Grundloven, at det er forbudt.



Var det ikke også dig, der var så imponeret af Sverige.?
Har du set på kortet, hvordan det går.?


Hvis vi f.eks. tæller døde pr. 1 million indbyggere:

19. nov. 2020
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte

Sverige
620

Danmark
133




620 minus 133 .... lad mig se.. bum bum og een en mente... det bliver 487 flere døde pr 1 million indbyggere.

Hvis vi skal bedømme politikken kontant, så har deres "humane" og "demokratiske" metode til smittebekæmpelse indtil videre betydet, at de for hver million indbyggere måtte kaste 487 flere mennesker i havet.
De har ikke engang sparet mange penge på det, og nu er det alligevel endt med skrappe restriktioner med forsamlingsforbud, festforbud osv.

Vi bør være lykkelige for, at det ikke er sådan et hensynsløst skræmmende og dødbringende demokrati, vi dyrker i Danmark.



­­https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

19-11-2020 22:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@delphi

Ok, du er også medlem af folkedomstolen.
Men der var jo demokratisk flertal for loven. Som jeg ser det, blev den blev blot vedtaget med kort tilbagevirkende kraft. Det er unormalt og ikke god skik, men mig bekendt står der ikke i Grundloven, at det er forbudt.


En politibetjent her i Holstebro blev taget i en fotofælde, for at køre for stærkt. Han ville ikke betale fordi han havde travlt. Det er jo en logik der gir' mening.

Med lov skal land bygges og med malt skal øl brygges!
Redigeret d. 19-11-2020 23:07
20-11-2020 12:52
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Tja, det kan vel ikke forbavse, hvis nogle nu også mener, at det er et bevis på Grundlovsbrud, hvis en offentligt ansat får en fartbøde.

Nogle vælgere er nok så dumme, at hvis det bare bliver gentaget nogle gange, så tror de på det. Men på et tidspunkt bliver spørgsmålet, om de er mange nok til at trække den politik over spærregrænsen.



­
20-11-2020 13:30
Jakob
★★★★★
(9287)
­



19. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/coronarestriktioner-udloeber-soendag-og-regeringen-kan-ikke-faa-en-ny-aftale-i-hus
Coronarestriktioner udløber søndag og regeringen kan ikke få en ny aftale i hus

På søndag udløber mange af coronarestriktionerne fra Mette Frederiksens pressemøde i oktober.
Derfor har regeringen prøvet at lande en aftale med Folketingets partier om at forlænge dem - indtil videre uden held.
Det er blandt andet forsamlingsforbuddet på 10 personer, som regeringen i aftalens udkast vil have forlænget til den 13. december.
Men den er de blå partier ikke med på, skriver Berlingske.
Det skyldes, at Venstre og De Konservative kræver et ekspert-panel, der skal udfordre myndighedernes anbefalinger.
Det ønske ville regeringen ikke imødekomme, og dermed er danskerne altså ikke blevet meget klogere på deres jule- og nytårsplaner endnu.



19. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Heunicke er rystet: Det lover ikke godt for epidemikontrollen
Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S) finder det rystende, at det ikke er muligt at lave en aftale med Folketingets partier om en forlængelse af de coronarestriktioner, som udløber på søndag.
- Det er en meget farlig tilgang at så tvivl om sundhedsmyndighederne. Når jeg må konstatere, at der ikke er mulighed for at lave en aftale, så lover det ikke godt for Danmarks epidemikontrol, siger han.



Jeg må også indrømme, at jeg måber. Hvad f... sker der nu på højrefløjen..??

Forestiller de sig virkelig, at de kan vinde det næste valg på fortsat at skabe tvivl, som medvirker til at sprede alvorlig sygdom og massemord på egne borgere de sidste måneder, før redningen kommer.??

Det vil aldrig blive glemt..!!



Selvom forventningsniveauet efterhånden er temmelig lavt, så er der alligevel mange venstrefolk, som jeg tænker umuligt kan se sig selv i den politik.

Sophie Løhde er tidligere Sundhedsminister, og hun sagde i Debatten, at alting hører op, hvis man ikke kan have tillid til de danske sundhedsmyndigheder.!

Var hun reelt fuld af løgn..?

Og hvor står Ellen Trane Nørby, Bertel Haarder, Claus Hjort Frederiksen, Inger Støjberg og Ellen Trane Nørby..??

Jeg troede alligevel, at jeg kendte dem bedre.


Det er nu, det afgøres, hvordan julen bliver i Danmark, og hvis baglandet og et tavst flertal ikke banker højrefløjen på plads, så må vi forberede os på en jul, som bliver overskygget af sygdom, død og uhygge.



19. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
WHO: Det næste halve år bliver hårdt for Europa
Europa er igen blevet epicentret for den verdensomspændende coronapandemi. Sådan lyder det fra verdenssundhedsorganisationen WHO's europæiske direktør, Hans Kluge.
I Europa er der registreret mere end 29.000 coronarelaterede dødsfald alene den seneste uge.
- Det svarer til et dødsfald hvert 17. sekund, siger Hans Kluge på et pressemøde i København torsdag.
- Der er lys for enden af tunnelen, men der venter seks hårde måneder forude.





­­
20-11-2020 18:07
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Men heldigvis har vi stadig en handlekraftig Regering, som med hjælp fra støttepartierne selv kan ophøje fornuftig politik til lov.

20. nov. 2020
https://nyheder.tv2.dk/politik/2020-11-20-regeringen-forlaenger-coronarestriktioner
Regeringen har valgt at forlænge tiltagene om begrænsning af forsamlinger til og med 13. december 2020.
--
Konkret betyder det, at følgende tiltag nu forlænges:

Forsamlingsforbuddet fastholdes på maksimalt 10 personer
Forsamlingsforbuddet ved udendørs begravelser og bisættelser fastholdes på maksimalt 50 personer.
Anbefaling om maksimalt 10 personer i private hjem.
Anbefaling om social kontakt med maksimalt 10 personer.





Her bør vi nok rette en særlig tak til De Radikale for at hjælpe med at bekæmpe smitte frem for at gå fra snøvsen sammen med resten af højrefløjen.

Jeg havde dog håbet på nogle flere stramninger, fordi smitten fortsat er stigende, og vi kan se, hvordan det går i landene omkring Danmark, når de ikke har reageret i tide.

­
­
20-11-2020 18:43
Jakob
★★★★★
(9287)
­


I Finland går det godt, og de udviser nu rettidig omhu ved at skærpe restriktionerne.

19. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Finland kan ellers prale af at have Europas laveste smittetal. Kun 28 ud af 100.000 indbyggere er indtil videre blevet smittet med coronavirus ugentligt. Til sammenligning er tallet i Danmark 133, mens det i Luxembourg, Europas hårdeste ramte land, er 657 per 100.000.


I Danmark går det indtil nu også nogenlunde godt takket være en tilsvarende rettidig politik.

20. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Antallet af beskæftigede stiger for fjerde måned i træk
Antallet af lønmodtagere steg i september med 10.000, hvilket er fjerde måned i træk med fremgang, viser nye tal fra Danmarks Statistik.



Men man kan få en umådelig grim mistanke om, at nogle danskere ønsker, at det skal gå dårligere for Danmark.

Disse mennesker er ikke at sammenligne med dessertører, men derimod sabotører, som er en helt anden kategori.

Og det males hver dag tydeligere på muren, hvilke grupper det især drejer sig om.


20. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Hundredvis af traktorer kører i morgen formiddag ind i København centrum i en demonstration mod regeringen.
Under parolen 'imod magtmisbrug og manglende respekt for grundloven' vil de mange traktorer samles i området omkring Christiansborg Slotsplads, og det vil formentlig komme til at påvirke trafikken i København.
Demonstrationen står på fra klokken 10 til 16, og Københavns Politi opfordrer trafikanterne til at overveje alternative ruter eller helt at lade bilen stå.


Så kan københavnerne bare proppes ind i busser og toge, hvor de kan stå og blive smittet, fordi en flok hensynsløse landmænd til ingen verdens nytte vil ind i byen og skabe uorden og sprede støj og røg.
De er meget modige nu, og det bliver sikkert en spændende og provokerende magtdemonstration.
Jeg tror dog ikke, at de skal forvente, at de bliver modtaget med konfetti og serpentiner fra vinduerne. Og hvad der kommer til at ske, når alle de fornuftige, som i dag passer på de sårbare grupper, engang bliver vaccineret og får friheden tilbage, må tiden vise. Hvad der er gemt, er ikke glemt.



­
­
21-11-2020 11:31
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jeg hørte i DR TV-avisen igen i dag den meget selvglade og umådeligt flinke ledende overlæge Lars Østergaard.
https://www.rm.dk/job/mod-dine-kolleger/lars-ostergaard/

Jeg beklager på forhånd, hvis jeg ikke gengiver kyssemunden korrekt.

Men han mente, at det nu igen er kapaciteten på sygehusene, der skal afgøre omfanget af restriktioner. Blandt andet fordi det jo også er et alment menneskeligt behov at kunne gå til festivaller.

Hvis det er et udtryk for et reelt politisk tilbagefald til den første katastrofefase og nu igen Regeringens politik, at det er kapaciteten på sygehuse og hos bedemænd, der skal bestemme omfanget af restriktionerne, så mener jeg, at vi alle må forberede os på, at julen vil gå helt ad helvede til. Er det tilfældet, så burde det være tema nok til en hel TV-avis. Jeg nægter dog at tro, at det er tilfældet.

Hvis det derimod er Lars Østergaards personlige holdning, så hører den næppe hjemme i TV-avisen, hvor den af mange borgere vil blive opfattet som vigtig folkeoplysning.
Vi hører f.eks. heller ikke tandlæger fortælle i TV-avisen, at det er et alment menneskeligt behov at gå rundt og sutte på slik.

Jeg mener nærmere, at overlægen skal fyres på gråt papir for en ækel og uetisk tilgang, som ikke er i overensstemmelse med lægeløftet.

Lægens job er at medvirke til at gøre syge mennesker raske og ikke raske mennesker syge, og det er heller ikke hans job at sprede rædsel og utryghed blandt sårbare raske, selvom begge dele gavner hans virksomhed.


https://www.dr.dk/nyheder/seneste/who-leder-uetisk-gaa-efter-flokimmunitet
WHO-leder: Uetisk at gå efter flokimmunitet
Det er uetisk at lade coronavirusset "løbe frit" med henblik på flokimmunitet.
Det siger WHO's generalsekretær, Tedros Adhanom Ghebreyesus, på et virtuelt pressemøde mandag ifølge Ritzau.
- Aldrig før i folkesundheddshistorien er flokimmunitet blevet brugt som en strategi til at reagere på udbrud - og i hvert fald ikke på en pandemi, siger han.
Ifølge generalsekretæren er det blevet foreslået af nogen, men han henviser ikke til specifikke afsendere.




­
22-11-2020 10:03
Jakob
★★★★★
(9287)
­



21. nov. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Det danske smittesporingssystem bliver kritiseret af WHO
- Det danske system virker ikke, når kontaktopsporingen handler om, at myndighederne får andre til at gøre arbejdet for sig.
Sådan siger Dale Fisher, der er formand for Verdenssundhedsorganisationen WHO's komité for koordination ved globale sygdomsudbrud, til Politiken.
Baggrunden for kritikken er en opgørelse lavet af Styrelsen for Patientsikkerhed, der viser, at færre end tre nære kontakter per coronasmittet får vejledning af myndighederne.
De fleste ringer selv, og styrelsen opsporer på egen hånd mindre end en kontakt per smittet.
Ifølge Sundhedsministeriet er smitteopsporingen "generelt effektiv", men en opgradering af smitteopsporingen skulle være undervejs, oplyses det.



22. nov. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
En tredje bølge af coronasmitte kan ramme Europa i begyndelsen af 2021, frygter WHO
Lige nu står de fleste europæiske lande i det, der bliver omtalt som anden bølge af corona. Og den tredje bølge kan være lige om hjørnet.
Sådan lyder advarslen fra verdenssundhedsorganisationen WHO ifølge Reuters.
WHO's David Nabarro kritiserer europæiske lande for ikke at gøre en god nok indsats i sommer:
- De undlod at opbygge den nødvendige infrastruktur i løbet af sommermånederne, efter de havde fået den første bølge under kontrol. Nu har vi anden bølge. Hvis de ikke opbygger den nødvendige infrastruktur, får vi den tredje bølge tidligt næste år, siger Nabarro til svejtsiske medier ifølge Reuters.



Det ville være prisværdigt, hvis alternative eksperter og den politiske opposition evnede at fange sådan noget i tide.

Men det gør de ikke. Hvis de ikke direkte har forsøgt at sabotere indsatsen, så har de i bedste fald nærmere vist sig fuldstændigt uduelige til at bidrage med konstruktiv kritik, som på en økonomisk forsvarlig måde kan nedbringe smittespredningen.

Mange tak til WHO.





­
22-11-2020 12:59
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Men vi kommer ikke udenom den enkelte smittede borgers ansvar for at stoppe smittekæder.

Kend din omgangskreds.!!!

Hold regnskab med alle dem, du har været i kontakt med de sidste 14 dage, så de alle kan få besked og lade sig teste, hvis du bliver smittet.

Kender du nogen, som har været smittet, så spørg dem gerne, om de selv mener, at de har været gode nok til at oplyse dem, som de kan have smittet.

Hvis man har fulgt SSI anbefalingen om at holde sig indenfor en social gruppe på maksimalt 10 personer, så er det pære let.
Så nemt er det ikke for alle, og der spredes også smitte f.eks. i skoler og på arbejdspladser.
Men det ændrer ikke på den enkelte borgers moralske pligt til at gøre sit allerbedste for at holde styr på det.
Det er også vist, at langt størstedelen af smitten spredes gennem uheldig eller uansvarlig opførsel i fritiden.

Kom så danskere, det er nu, det gælder. Stram ballerne og vis, hvad vi kan.!



­
https://www.dr.dk/nyheder/indland/status-paa-coronavirus-lige-nu
Tilknyttet billede:

23-11-2020 23:25
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jakob skrev:

­Og hvor står Ellen Trane Nørby, Bertel Haarder, Claus Hjort Frederiksen, Inger Støjberg og Ellen Trane Nørby..??





Nå, men så fik Inger Støjberg da bekendt kulør og dumpede med et brag.
Jeg så et videoklip, hvor hun holdt tale i Aarhus for en gruppe landmænd, som lod til at være aldeles ligeglade med smitterisiko.
Talen handlede da også om at undergrave de danske myndigheder, som bekæmper smitte.

Hvis hun absolut vil undergrave myndighederne, så måtte hun i mine øjne hellere besøge Voldsmose og hjælpe dem med at kaste sten efter brandbiler. Det ville næppe koste nær så mange danskere livet.


Citater fra talen:

For nylig der fremlagde regeringen et øhh bud på en ny epidemilov. En lov, der fuldstændigt fjerner demokratiet og placerer magten hos Mette Frederiksen.
Efter et gigantisk pres, så har hun trukket forslaget tilbage, men det er som sagt ikke sket frivilligt. Det er sket på grund af et stærkt pres fra os, folket.

Regeringskontorerne er blevet en sump af magt, der langsomt med sikkert æder dansk demokrati, og det skal være slut nu. Vi skal have gjort op med magtsygen, vi skal have gjort op med magtarrogancen. Vi skal have drænet sumpen med Mette Frederiksens magtarrogance. Tak for ordet og tak for, at I har tid og har brugt kræfter på det her. Det er rigtig flot.


Det er sgu da ikke flot, at de møder op og spreder smitte til ingen verdens nytte.

Ud over at jeg er fornærmet over, at hun har ekskluderet mig fra folket, så mener jeg også, at hun er fuld af løgn.
Et pres fra Venstre og hendes "folk" var latterligt unødvendigt, fordi blandt andet støttepartiet SF for længst havde sendt epidemilovforslaget til skrot og omskrivning.

Og hvor var vi egentlig henne med demokratiet, hvis Regeringen ikke måtte fremsætte et lovforslag..??
Det har intet med magtarrogance at gøre. Det er sådan et demokrati fungerer, og det burde hun kunne huske fra dengang hun stod for udlændingepolitikken.
I dag ligner hun i min optik blot en umådelig dårlig taber, som ikke har respekt for demokratiet eller det embedsmandsværk og sundhedsvæsen, som hendes parti selv har opbygget.


Hun får da også heftig kritik fra flere sider:

22. nov. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Justitsminister beder Venstre om at stoppe Trump-retorikken efter Støjberg 'Dræn sumpen'-tale
Justitsminister Nick Hækkerup (S) beder i en skriftlig kommentar Venstre om at "stoppe deres splittende Trump-retorik".
- Ja, regeringen har begået fejl. Det har vi dybt beklaget og undskyldt for.
- Men Venstre skaber splittelse i Danmark for at vinde politisk terræn. Det er dybt usmageligt. Og skadeligt. Vi vil ikke have en situation som i USA, hvor befolkningen mister tilliden til myndighederne, skriver han.
Udtrykket "at dræne sumpen" er tidligere blandt andet blevet brugt af den tidligere præsident i USA Ronald Reagan. Ingen har dog brugt det så ofte som Donald Trump.
SF's formand, Pia Olsen Dyhr, mener, at Inger Støjberg laver en helt urimelig sammenligning ved at drage paralleller mellem Danmark og USA, som i de fire år med Trump som præsident er blevet splittet endnu mere end før.
- Jeg synes, det er afskyeligt. Og jeg synes, at Inger Støjberg bør gå ud og trække sine ord i sig.
- Vi har ikke brug for et polariseret Danmark på samme måde, som vi ser i USA, siger Pia Olsen Dyhr.



Jakob Ellemann-Jensen kan åbenbart ikke styre sine tropper, så han dumper hende også:

22. nov. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Ellemann-Jensen efter Støjbergs 'dræn sumpen-kommentar': Det er ikke Venstres politik
Det er ikke Venstres politik at "dræne sumpen". Det siger Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen til TV2.
Kommentaren kommer, efter at partiets næstformand, Inger Støjberg, i en tale til en demonstration i går sagde, at hun vil "have drænet sumpen fyldt med Mette Frederiksens magtarrogance".
Udtrykket "dræne sumpen" er et udtryk, som USA's præsident, Donald Trump, har brugt i hans opgør med det etablerede politiske system i Washington, som han mener er korrupt.
Ellemann-Jensen siger, at han ikke selv har hørt Støjberg bruge udtrykket. Men han forklarer, at Trump bruger udtrykket "mod 'the establishment' i Washington og hele statsadministrationen".
- Det kan jeg forsikre, ikke er Venstres politik. Regeringen skal udskiftes. Statsadministrationen har vi det fint med, siger Jakob Ellemann-Jensen til TV2.




Men bortset fra det, så vil jeg gerne advare inderligt imod, at Danmark får en udvandet epidemilov.

Som denne tråd også viser, har Danmark ufatteligt meget at lære endnu, før myndigheder, politikere og befolkning er klar til at håndtere den næste pandemi, som meget vel kan være endnu farligere end ny Corona. Men en af de ting, som gerne skulle være indlysende, er, at vi uanset dens farve har behov for en handlekraftig Regering, når det går løs.




­­
23-11-2020 23:36
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jeg så på TV i går, at Ældresagen ønsker plejehjem åbnet for besøg.
Der blev også vist et indslag med en datter, som er fortvivlet over, at det kun er hende, der kan besøge sin gamle mor på plejehjemmet.
Datteren finder det ligefrem utilgiveligt, at smitteforebyggelsen går ud over livskvaliteten.

Min mening er, at de ikke er rigtig kloge.
Men på den anden side bør Regeringen måske komme dem i møde, spørgsmålet er bare hvordan.


Hvis der endnu ikke alle steder er bygget sikre besøgskabiner, så må de se at komme igang i en fart. De har haft hele sommeren til det, og der findes også stærke argumenter for, at kabinerne bevares efter pandemien.


Hvis det kan styres i udrulningen af vaccine, og det hjælper tilstrækkeligt, så kan nogle pårørende måske blive udtaget og tilbudt vaccinen, selvom den endnu ikke er helt færdiggodkendt.


Men det tilfredsstiller ikke Ældresagen og datteren, og hvad gør man så..?
Måske kan det komme så vidt, at der bør oprettes nogle særlige åbne plejehjem, hvortil man kan flytte de beboere, som er ligeglade med, at risikoen for dødelig sygdom øges betydeligt.
Men før man begynder at flytte demente på familiens, Ældresagens og andres befaling, så bør de nok alle skrive under på, at det sker på deres anbefaling og ansvar, og en hurtig død for den gamle meget vel kan blive resultatet. Og hvis den gamle bliver smittet, så vil syge- dødslejet skulle foregå i streng isolation.
Det må nok blive en politiopgave i forvejen at sikre, at den demente ikke har begunstiget Ældresagen eller andre af de "hjælpsomme" parter i sit testamente, så de ikke så nemt efterfølgende kan blive beskyldt for berigelsesdrab.

Findes der bedre forslag, som ikke bringer andres liv i overhængende fare.?


Vi kan jo se, hvordan det er gik i det flinke "humane" Sverige:

7. jul. 2020
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-07-07-plejehjem-i-40-kommuner-har-vaeret-hotspots-for-coronavirus-i-sverige
Både den ansvarlige for den svenske corona-strategi, statsepidemiolog Anders Tegnell, og statsminister Stefan Löfven har offentligt erkendt, at det ikke er lykkedes at beskytte de ældre på plejehjemmene godt nok.
--
I ugen lige efter påske, der er registreret som den værste i Sverige, døde flere end 300 plejehjemsbeboere af corona-relaterede sygdomme.



­
­
23-11-2020 23:42
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Omsider kommer der også nogle danske videoer med humor til at hjælpe med smittebekæmpelsen:

23 NOV 2020
https://www.sst.dk/da/Nyheder/2020/Vi-kan-godt-Ny-kampagne-skal-motivere-danskerne-til-at-holde-fast-i-coronaraadene
Vi kan godt! Ny kampagne skal motivere danskerne til at holde fast i coronarådene
Sundhedsstyrelsen lancerer i dag en kampagne, som markerer en ny drejning i kommunikationen om, hvordan vi allesammen kommer godt og sikkert igennem en hverdag præget af corona.


https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Vi-kan-godt-ungefilm


Godt arbejde. Det skal vi have noget mere af. Fortsæt.!




­
25-11-2020 12:09
Jakob
★★★★★
(9287)
­



14. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Veganerpartiet: Ingen kompensation til minkavlere - de må dyrke hamp
Veganerpartiet er blevet kritiseret for at være et enkeltsagsparti, men fremlægger nu et idéprogram på over 60 sider med partiets holdning til blandt andet landbrug, dyrerettigheder, miljø, sundhed og økonomi.
Et aktuelt emne er kompensation til minkavlerne, som er ved at aflive deres dyr grundet coronavirus. Partiet vil ikke udbetale kompensation, men vil gerne hjælpe avlerne med at overgå til en anden produktion som hamp.
Overordnet ønsker partiet et opgør med at drive forretning på naturens og dyrenes bekostning.
Partiet vil sætte prisen op på ressourcer, der forurener, mens partiet vil sætte prisen ned på bæredygtige ressourcer.



Jeg ved ikke, om minkavlere har jord til det, og jeg tror måske ikke, at minkbure i haller er velegnede til hampedyrkning.
Men det er da i det mindste et forsøg på at være konstruktive og dermed noget, som de fleste andre partier kunne tage ved lære af.

I øvrigt mener jeg, at det er en skandale, at det er ulovligt for almindelige borgere at dyrke økologisk hamp i deres egen have.
Det er lovligt at dyrke alverdens giftige og invasive planter, men hamp er hverken særlig giftig eller invasiv, og alligevel er den blevet lagt for had.
Hvordan, lovliggørelsen i detaljer bør foregå på bedste måde, er måske lidt kompliceret. Men fornuften i en fortsat fanatisk og rigid forbudsholdning kan være meget vanskelig at få øje på.

Jeg så et klip med Peter Lund Madsen, hvor han forklarede, at han som ung fik en stor modvilje imod hash, fordi så snart kammeraterne fyrede en fed, så døde festen.
Men det er jo netop, hvad vi har brug for under en pandemi. Jo færre fordrukne klovne, der spræller rundt og skråler, jo bedre.
Man skal heller ikke være blind for, at prisen på hamp på det sorte marked er blevet fordoblet under pandemien, og det har styrket alkoholismen til skade for folkesundheden.



­

­
25-11-2020 12:16
Jakob
★★★★★
(9287)
­



https://www.information.dk/indland/2020/11/heunicke-tilbageholdt-oplysninger-truslen-virusmutationer-mink?lst_frnt
Heunicke tilbageholdt oplysninger om truslen fra virusmutationer i mink
--
I notatet anførte SSI, at der var en »teoretisk mulighed for, at effekten af spike-baserede COVID-19-vacciner kan være påvirket«, og at mutationerne blandt mink kunne »udgøre en potentiel fare for folkesundheden«.
Dermed har Magnus Heunicke kendt til oplysningerne om den mulige trussel mod en fremtidig vaccine mindst lige så længe som den forhenværende miljø- og fødevareminister Mogens Jensen, der ifølge den nylige redegørelse fra Miljø- og Fødevareministeriet også blev orienteret den 22. september.
Men i ugevis tilbageholdt Magnus Heunicke ligesom Mogens Jensen den viden for både Folketinget og offentligheden, mens smitten på landets minkfarme eksploderede.
--
Venstres politiske ordfører, Sophie Løhde, mener, at de nye oplysninger vidner om »en skandale, der bliver ved med at vokse dag for dag«.
»Det er nye og meget alvorlige oplysninger, der kommer frem, og som også inkriminerer sundhedsministeren i forhold til hans og ministeriets viden,« siger hun.



Jeg forstår godt, hvis Sophie Løhde har et behov for at antyde, at Venstre gerne ville have gjort mere for at bekæmpe smitte.
Men hvordan mon Venstre egentlig ville have reageret, hvis Sundhedsministeren allerede på det grundlag ("potentiel risiko") havde nedslagtet alle mink.?
Hvis Venstre ville have gjort det, så synes jeg da, at de skulle have sagt det, da det var aktuelt. Men hvis de alligevel ikke ville reagere, så må det jo være mere eller mindre ligegyldigt, om de har fået informationen prompte eller ej.

Det indebærer også en potentiel risiko for folkesundheden, at mange mennesker er smittet med ny Corona. Det er ikke kun i mink, at der kan forekomme mutationer. Måske Venstre skulle tænke lidt over dette, før de igen står i spidsen for at genåbne værtshuse, natklubber m.v.

MRSA og andre resistente mikroorganismer i landbruget udgør i dag mere end en potentiel risiko for folkesundheden og har gjort det længe. Hvad har Venstre gjort ved det..??



Det har også været på tale, at SSI fik en bunden opgave at redde erhvervet.
Regeringens ønske om at redde erhvervet er nok den væsentligste årsag til, at det trak ud.
Men det er bestemt ikke realistisk at forestille sig, at SSI har fået mundkurv på.
Regeringen handlede på en ny risikovurdering netop fra SSI, da det blev tydeligt, at risikoens potentiale for alvor var på vej til at folde sig ud:


Bekymringen om ændringer i spike proteinet i minkvarianter af SARS-CoV-2 blev rejst af Statens Serum Institut da de første mutationer blev påvist. Der er blandt minkvarianterne set syv forskellige mutationer i Spike proteinet og eksempler på op til 4 forskellige ændringer i Spike proteinet i samme virus. Et bestemt virus med 4 ændringer i generne for spike protein er påvist i fem nordjyske minkfarme og i 12 patientprøver, heraf 4 med direkte forbindelse med tre af disse farme (cluster 5). Foreløbige undersøgelser tyder på, at dette virus udviser nedsat følsomhed for neutraliserende antistoffer fra flere personer med overstået infektion. Dette er påvist i et laboratorieforsøg, hvor man ser, at det særlige minkvirus ikke i samme grad hæmmes i vækst af antistoffer fra mennesker


Det kan hele vejen være meget vanskeligt at få øje på Venstres konstruktive kritik eller forslag, som kunne eller kan hjælpe med at nedbringe smitten.
Men de har været gode til at skabe splid, som har øget smitterisikoen.
Jeg nævner ikke De Konservative eller Nye Borgerlige, men de har i mine øjne været endnu mere uansvarlige. De har blot ikke så mange tilhængere, at det har udgjort en ligeså stor trussel imod ro og orden som Venstre.
Det er mit indtryk, at DF har været lidt stille på det sidste. Jeg gætter nok på, at det er den erfarne sundhedspolitiker Liselott Blixt, som klogt hjælper med at holde Morten Messer under åget.





­­
25-11-2020 18:54
Jakob
★★★★★
(9287)
­



25. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Siden i går er der konstateret yderligere 1.183 smittede med covid-19, viser tal fra Statens Serum Institut.
­Fem personer er døde med coronavirus



25. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Matematik-epidemiolog om forventet smittestigning: Vi er lidt for meget sammen
- Vi er lidt for meget sammen, som det er i dag. Der er i hvert fald ikke plads til, at vi slår gækken mere løs, end vi gør, og mødes med flere folk end nu. Det er lidt bekymrende, for det er næsten ikke til at tro andet end, at når julen nærmer sig, så vil folk mødes med hinanden.
Sådan siger siger Viggo Andreasen, der er lektor i matematisk biologi og epidemiforsker ved Roskilde Universitet.
- Alle – mig selv inklusive – snyder lidt over tid. Der kunne man godt være bange for, at julen er et tidspunkt, hvor vi vil snyde lidt mere end ellers. Derfor er et kontakttal på 1 ikke helt godt nok, siger Viggo Andreasen.
Hans udtalelser kommer i kølvandet på, at det europæiske smitteagentur, ECDC, forudser, at vi i Danmark kan se frem mod et støt stigende antal smittetilfælde og flere hospitalsindlæggelser, som vi nærmer os juleaften.



25. nov 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forskere-vi-boer-masseteste-alle-danskere-inden-jul
Forskere: Vi bør masseteste alle danskere inden jul
Massetest med hurtige antigen-test inden jul kan halvere antallet af smittede, vurderer ekspert.
---
Spørgsmålet er så, om det kan betale sig.
I USA kan antigen-test fås til under 10 dollars - altså under 63 kroner - påpeger Kim Sneppen.
Det er ikke prislejet herhjemme endnu, hvor en test i håndkøb koster godt 370 kroner og 299 kroner hos Falck.
Han understreger, at det selvfølgelig skal kunne gøres herhjemme relativt let og billigt, før en massetestning giver mening.
Det mener professor og virolog ved Aarhus Universitet Søren Riis Paludan dog ikke, at det gør.
- Jeg tror ikke, det er pengene værd i forhold til vindingen. Jeg tror, vi skal holde vores nuværende restriktioner konstante og så smitteopspore mere produktivt, skriver han til DR.



Det er ikke nemt for lægmand at tage stilling til. Men situationen må kræve en eller anden form for effektiv handling.

Måske vil det være en god idé blandt andet at sætte afstandskravet op til 2 meter, som det var, da Danmark sidst for alvor knækkede smittekurven..?


Jeg savner mere let tilgængelig viden om, hvordan forskellige miljøforhold kan ændre levetiden på ny Corona udenfor kroppen.
Jeg kan kun finde en enkelt undersøgelse helt tilbage fra marts måned, og den er hverken omfattende eller præcis.

https://illvid.dk/medicin/sygdomme/sadan-undgar-du-coronavirus-i-supermarkedet
hvor længe coronavirusset overlever uden for kroppen på forskellige typer overflader.

Plastik – op til 72 timer
Rustfrit stål – op til 72 timer
Pap – op til 24 timer
Kobber – op til fire timer
Fri luft – op til tre timer

En lang række faktorer som mængden af virus aflejret på overfladen og luftfugtighed påvirker levetiden, ligesom højere eller lavere temperaturer end 21-23 grader henholdsvis forkorter eller forlænger levetiden.


Link til undersøgelsen:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973?query=featured_home




­­
RE: Spin26-11-2020 08:22
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Jacob

Ganske relevant indlæg debatten.

Opposition forsøger at nedbryde tilliden til Regeringens håndteringen af covid 19 til fordele for egen markedsføring. Det er spin.

Dette kan betyde, at en del personer ikke overholder retningslinjerne. Derfor vil tusindvis ekstra blive smittet og nogen vil død.
26-11-2020 17:54
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Glem ikke at der er mange sygdomme, som er langt alvorligere og langt mere dødelig end corona-virus.
26-11-2020 18:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det gennemsnitlige antal døde for 2015 - 19 op mod 2020 for Sverige se



Sverige der ikke har lukket samfundet ned.
Redigeret d. 26-11-2020 18:51
27-11-2020 08:27
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@delphi


Jeg giver ikke meget for grafer uden kildeangivelse.

Men det er usandt at påstå, at der ikke er restriktioner i Sverige.
De pålægges i høj grad den enkelte, selvjustits og lokalt gruppepres.
Og deres høje smittetal gør, at bevægelsesfriheden over grænserne bliver stærkt begrænset.
Men derudover er reel intern nedlukning nu også en realitet:

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/11/alkoholforsaljning-forbjuds-fran-klockan-22/
Alkoholförsäljning förbjuds från klockan 22
Publicerad 11 november 2020


https://www.regeringen.se/artiklar/2020/11/ytterligare-atgarder-for-att-hejda-smittspridningen/
De kommande veckorna är avgörande för att hejda smittspridningen. I läget vi befinner oss i nu bedömer regeringen att fler åtgärder krävs. Därför föreslås nu ett förbud mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än åtta deltagare och det tidigare undantaget för serveringsställen tas bort.
Publicerad 16 november 2020

Og problemerne med sløv og manglende politisk reaktion burde være til at få øje på:

19. aug. 2020
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-08-19-flest-doedsfald-i-sverige-i-150-aar
Flest dødsfald i Sverige i 150 år
--
Sverige har i årets seks første måneder registreret det højeste antal døde i 150 år. Det viser tal fra Statistikbureauet, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Fra januar til juni har landet registreret 51.405 dødsfald, hvilket er det højeste siden 1869, hvor 55.431 døde i løbet af hele året – herunder mange af sult.


Jeg tænker faktisk, at Sverige er så meget i knibe, at Danmark seriøst bør overveje at give dem nogle af de vacciner, som bliver tildelt Danmark.


https://videnskab.dk/kultur-samfund/vil-du-sammenligne-corona-strategier-saa-er-de-nordiske-lande-det-bedste-sted-at
Tilknyttet billede:

27-11-2020 08:33
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jørgen Petersen skrev:
Glem ikke at der er mange sygdomme, som er langt alvorligere og langt mere dødelig end corona-virus.



Hvis I mener det, så bliver det i mine øjne kun endnu mere hensynsløst og morderisk, at I ikke har vist en døjt interesse for at hjælpe Regeringen med at holde smitten nede, så sygehusene fortsat kan bevare en kapacitet til at behandle andre end covid-19 patienter.

Pas på, at I ikke spiser for meget i julen. Det er ikke sikkert, at sygehusene har kapacitet til at foretage udpumpninger eller behandle andre rigdomsrelaterede livstruende sygdomme, når den fascistiske politik for medlidenhedsdrab for alvor bliver påtvunget os alle af en ekstremistisk højrefløj og radikale slingrefise.





­
27-11-2020 10:18
Jakob
★★★★★
(9287)
­



kfl skrev:
Hej Jacob

Ganske relevant indlæg debatten.

Opposition forsøger at nedbryde tilliden til Regeringens håndteringen af covid 19 til fordele for egen markedsføring. Det er spin.

Dette kan betyde, at en del personer ikke overholder retningslinjerne. Derfor vil tusindvis ekstra blive smittet og nogen vil død.



Ja, og når man læser denne tråd, så bliver det i uhyggelig grad bevist, at mange klimabenægtere er bedøvende ligeglade med tab af menneskeliv.
Og spørgsmålet bliver så, om de i det hele taget er kvalificerede til at deltage i en politisk demokratisk debat om klima, miljø og råstofbevarelse.
Det mener jeg faktisk ikke.

I takt med, at pandemien forhåbentlig kommer under kontrol, må det nok blive mere relevant i stedet at overveje, hvad Danmark har tradition for at gøre med dem, der under en krig har ligget i med fjenden og hjulpet med at føre en politik, som har gjort det nemmere for fjenden at dræbe eller invalidere danske medborgere.




­
27-11-2020 19:39
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg havde foretrukket, at oppositionen sagde:

"Brug alle ressourcer til at bekæmpe covid 19 nu"

Det juridiske skal også være på plads , men lad os så hurtigt som mulig få det p-plads , lad tage denne debat i stilhed senere. Undgå signal forvirring.

Oppositionen har gjort det modsatte.

Der har været mindst 3 begivenheder, hvor oppositionen
har udført landsskadelig virksomhed

1.Fodnote politikken mod nato

2. Venstrefløjens modstand mod EU

3 De borgerlige modstand mod EU

4. Modstanden mod covid 19 bekæmpelse

Det er muligvis flere.
28-11-2020 02:30
Jakob
★★★★★
(9287)
­




kfl skrev:
Det er muligvis flere.



Ja, men mon ikke, at med dit supplement med fire indlæg med hver fire punkter, at det er nok til en begyndelse. Det er jo ikke meningen, at det skal få karakter af mobning.


Vi må heller ikke glemme, at det er menneskeligt at begå fejl, og når de selv er tilgivende typer, så bør vi også prøve på at være det, hvis de forbedrer sig.

Måske er der håb. Når vi ser på sagen om de nedgravede mink, må vi få det indtryk, at oppositionen pludseligt er blevet dybt optaget af miljø og kvælstofforurening af drikkevand.
Det er godt nyt og tilmed vigtigt for folkesundheden, så vi må se frem til, at de nu har bestemt sig for, at der skal ryddes op på alt for mange års forsømmelighed.
Det bliver dyrt at erstatte noget uerstatteligt, men brøndejerne må bestemt fortjene FULD erstatning:


https://www.klimadebat.dk/forum/rent-drikkevand-tak--d7-e3491.php#post_71630
https://www.information.dk/indland/2018/02/stadig-tryg-ved-danmarkskort-esben-lunde-larsen





­­
29-11-2020 17:02
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Dansk politi har forstand på takt og tone.


29. nov. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Politimænds coronasang deles af tusinder


https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10215013376608274&id=1845484342

https://twitter.com/KobenhavnPoliti/status/1332994806444937216/video/1




­­
RE: Corona 30-Nov-202030-11-2020 09:39
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Det oprindelige indlæg med denne graf.

Vedhæftet er opdaterede grafer med data til og med uge 47, 2020.
Øverste graf viser totalt antal døde pr. uge i Danmark uanset årsag.
Nederste graf viser akkumulerede antal døde i Danmark uanset årsag.

Som man ser dør der lidt over 50000 mennesker i Danmark hvert år uanset årsag. Der er ikke den store forskel fra år til år. 2018 ligger i den høje ende, da der var en større influenzaepidemi i 2018.

Adskillige år siden 2007 havde flere døde på nuværende tid af året, end i år, 2020.

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2
Tilknyttet billede:

30-11-2020 21:58
Jakob
★★★★★
(9287)
­



"Danskerne skal leve længere.!"

Hvem var det, der blev kendt for at sige det.?

Jeg mener, at det var en venstrepolitiker, men hvis alt går vel, så bliver det nu socialdemokraterne og deres støttepartier, som midt i en sundhedskrise for alvor fører politikken ud i livet.

2020 kan måske ligefrem blive det første år meget længe, hvor levealderen i Danmark kommer til at overstige levealderen i Sverige.

Hvis danskerne skal leve længere, så har vi nu lært, at adfærden og kulturen imod coronasmitte er en vigtig vej frem.

Og hvis det ikke er ny Corona, men "kun" influenza, som skal holdes fra døren med fornuftig økologisk adfærd imod smitte, så bliver det 2½ gange nemmere.!

Jeg mener, at det er en særdeles værdifuld lektion, som burde sprede glæde i Danmark.


Overbebyrdede Politibetjente er stort set nok de eneste, som har ret til at være trætte, fordi det er deres opgave at opdrage borgere, som ikke har lært det hjemmefra.

Man kan betragte det som at tage et kørekort til livet i fremtiden. Man skal kende de nye færdselsregler, men det er ikke tilstrækkeligt.
Man skal også lære at køre efter forholdene, når de er vanskelige, og det kræver træning på køreteknisk anlæg.
Coronapandemien er blot en god lang træningstur på køreteknisk anlæg, så vi alle bliver bedre til at undgå smitte fra mange andre sygdomme, som florerer i nutidens samfund.
At styre sit liv uden at blive smittet og uden at smitte andre med Corona er en vanskelig øvelse på køreteknisk anlæg. Men når øvelsen er bestået, så kan man færdes langt mere sikkert i den almindelige trafik, og f.eks. almindelig influenza vil nærmest forsvinde som dug for solen til glæde for økonomi, trivsel, livskvalitet og levealder.

Lad os se det i øjnene. Hvis vi gør det rigtige, så bliver det aldrig som før. Den tid er forbi, og kun tåber vil vende helt tilbage til de gamle forhold, hvor der er fri hastighed, og hvor spirituskørsel er tilladt.




- Håndtrykket er dømt ude permanent. I stedet bliver vi dygtige til at vinke og smile.

- Det personlige rum er blevet større overfor fremmede, og kys og kram til tilfældige er en dårlig vane, som den velbegavede kultur vil reducere til nul.

- Overfladiske fester med mange berusede gæster går af mode permanent. I stedet vil der komme flere mindre fester, hvor folk har bedre tid til at lytte til hinanden og komme hinanden mere ved.

- Når unge mennesker søger partnere, så vil de mere sjældent gå i byen for at score. De vil i stedet mødes på fora og skrive og snakke meget sammen, før de mødes, så de i forvejen ved, at de har mere til fælles, end at de begge var tiltrukket af det samme diskotek, hvor de blev fulde nok til at gå sammen hjem og bolle.
Ud over at modvirke spredning af Corona og influenza, så vil det f.eks. også føre til færre kønssygdomme og dermed færre kvinder, som bliver sterile og senere skal i fertilitetsbehandling.

- Føler man sig syg, så må man ikke piske sig selv på arbejde eller i skole. Man skal blive hjemme og komme sig med god samvittighed.




Der kan på den måde findes mange eksempler på, at den nye kultur vil kunne forbedre livskvaliteten for dem, der ønsker kvalitet frem for et hundeliv.
Jeg så engang en naturudsendelse, hvor en fotograf studerede en flok dyr, der mindede om vilde hunde. De var meget sociale, og de hilste på hinanden ved at slikke hinanden i munden.
Men da fotografen kom tilbage nogle år senere, så var de alle blevet udslettet af en sygdom, som smittede ved mundkontakt.
Spørgsmålet er måske i den sidste ende, om danskerne er ligeså dumme til at ændre på dårlige sociale vaner, eller om vi forstår at tilpasse dem, så vi ophører med at sprede smitte og død.


Men det er som om, at intet må være godt, fordi vi er ramt af en pandemi. Eksperterne og pressen ser ikke de gode sider, og hvis der endelig er noget positivt, så er det på trods af Coronakatastrofen, selvom den korrekte formulering faktisk er, at det er på grund af.

F.eks.:

https://www.dr.dk/nyheder/penge/rapport-boligpriserne-vil-stige-trods-corona
Rapport: Boligpriserne vil stige trods corona


https://www.dr.dk/nyheder/penge/paa-trods-af-coronakrisen-vokser-lego-og-tjener-milliarder
På trods af coronakrisen vokser Lego




Vi må ikke kysse mere, så jeg twister et andet citat: "Begrib det nu, det satans liv.!"

Danmark blev taget med bukserne nede, og de er nu blevet trukket op over knæene. Lad os få dem helt op, så vi er klædt på til fremtiden, og til at rette op på den klima- og miljøpolitik, som indtil videre under pandemien desværre har været helt til rotterne.




Vi skal have den smitteopsporing til fungere NU.!

30. nov. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Myndighederne bør kigge mindst lige så meget på smitteopsporing som på at indføre nye restriktioner for at stopper den stigende coronasmitte, mener Christian Wejse, epidemiolog og afdelingslæge ved Aarhus Universitetshospital.


Men det er nok værd igen og igen at minde om, at det i høj grad også er op til borgene:

https://www.klimadebat.dk/forum/coronavirus-frihandel-flyrejser-og-fornuftig-klimapolitik--d7-e3780-s360.php#post_80076


Kend din omgangskreds.!!!

Hold regnskab med alle dem, du har været i kontakt med de sidste 14 dage, så de alle kan få besked og lade sig teste, hvis du bliver smittet.

Kender du nogen, som har været smittet, så spørg dem gerne, om de selv mener, at de har været gode nok til at oplyse dem, som de kan have smittet.

Hvis man har fulgt SSI anbefalingen om at holde sig indenfor en social gruppe på maksimalt 10 personer, så er det pære let.






­­
04-12-2020 10:52
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Vi må alle savne og takke Kåre Mølbak, men det ser heldigvis ud til, at den nye direktør heller ikke er tabt af en vogn:

1. dec. 2020,
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-01-ny-direktoer-i-ssi-advarer-julen-kan-blive-pandemiens-stoerste-udfordring
- Juletiden kan meget vel være den største udfordring, vi endnu har stået over for i coronapandemien, siger Henrik Ullum, da TV 2 møder ham blandt flyttekasser og tomme reoler på hans gamle kontor på Rigshospitalet.
For den traditionsrige juletid, hvor familie og venner plejer at mødes på kryds og tværs, kan potentielt komme til at få en kæmpe effekt på smittespredningen, vurderer den nye direktør.
- Hvis ikke vi virkelig, virkelig passer på, så risikerer vi, at pandemien løber løbsk, siger Henrik Ullum.



Man ser da også allerede nu især i hovedstadsområdet, at det ser sort ud for julen.
Struer og Holstebro har heller ikke styr på det. Det kan måske delvist ligne et eftersmæk fra mink.
Det kan også være nærliggende at kæde problemerne i hovedstadsområdet sammen med mink i Sverige.

20-11-2020
https://effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/mink/58605/minkarbejdere-i-sverige-smittet-med-corona.aspx
- En række tilfælde af Covid-19 er fundet hos mennesker, der arbejder i minksektoren i Sverige.
Det skriver de svenske sundhedsmyndigheder i en pressemeddelelse torsdag. De oplyser ikke, hvor mange personer, der er smittede.


Men der er i det hele taget så meget laissez faire ledelse i Sverige, at det er vanskeligt at sige, hvilken tand på rundsaven, der har skåret flængen i hånden.
Hermetisk lukket grænse til Sverige bør nok være en selvfølge, og totalt udgangsforbud i hovedstadsområdet kan være lige på trapperne.


Man kan også tænke, at det er ekstra uheldigt, at mange bliver smittet i storbyen, fordi det øger smittetrykket i kloakker og i rensningsanlæg.
Måske bør Danmark opruste forebyggelsen imod den næste pandemi ved at installere nye toiletter, som kan varmebehandle afføringen, før den skylles ud.?


Som man kan se på nedenstående kort, så går det pt bedre i f.eks. Norge, Finland, Frankrig, Spanien og Tyskland, end det gør i Danmark.
Det er, hvad vi får fra et Folketing, hvor oppositionen hellere vil skabe splid og vælte Regeringen end stå sammen om at bekæmpe smitte. Måske håber de, at det kan bortlede opmærksomheden fra de problemer, som er opstået i Forsvaret og i Skat, især mens de havde regeringsmagten.

I det morads er det nok forståeligt, at det er vanskeligt for Regeringen også at levere de store klima- og miljøresultater. Men jeg mener ikke, at der er nogen vej udenom, om det så bliver enden på de brede energiforlig.


https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

RE: Corona 4-Dec-202004-12-2020 11:47
John Niclasen
★★★★★
(6429)
Det oprindelige indlæg med denne graf.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 48, 2020.
Grafen viser totalt antal døde pr. uge i Danmark uanset årsag.

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2
Tilknyttet billede:

Side 10 af 32<<<89101112>>>





Deltag aktivt i debatten Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Flytrafik
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik