Husk mig
▼ Indhold

Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.



Side 15 af 32<<<1314151617>>>
01-02-2021 12:47
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Som det også fremgår af videoen er der fortsat intet der tyder på at udslippet var en bevidst handling. Problemet for vestlige efterretningstjenester må dog være at sålænge man ikke ved nok om episoden så kan muligheden jo heller ikke udelukkes. Altså at vi er i starten af en krig mod Kina - og at man derfor er yderst varsom med at lukke samfundene op igen fordi varianterne stadig kan være forbedrede versioner af det biologiske kampvåben - og ikke bare evolutionære forandringer af virus.
Det er stadig en gåde at England og USA - som i tiden op til epidemien var meget konfrontative i retorikken mod Kina og Hong Kong - også endte med at være hårdest ramt.
01-02-2021 12:57
Jakob
★★★★★
(9216)
­




John Niclasen skrev:
Der er rige muligheder for, at magthavere fremover kan tyrannisere m.h.t. virus.
(Måske de ikke var tilfredse med mængden af frygt, de forsøger at sætte i befolkninger m.h.t. katastrofal menneskeskabt global opvarmning, og så nu vil forsøge sig med frygt for virus i nogle årtier fremover!?)



Hvor får du dog sådanne sindssyge tanker fra.?

Du har ikke bekendt dig til Black Men, men jeg har bemærket, at du har været anderledes aktiv i denne tråd i forbindelse med deres demonstrationer.
Er det derfra, du får tankerne, eller har du selv udviklet dem.?

Jeg vil ikke engang betegne dem som konspirationsteoretiske. Dertil er det ganske enkelt for idiotisk og sygt at udvikle en holdning om, at regeringen tager coronakatastrofen alvorligt, fordi den ønsker at skabe frygt, så den kan få fornøjelsen af at lukke private virksomheder og belaste samfundsøkonomien med at yde dem sygepenge for intet at bestille, så længe det står på.

Jeg kan love dig for, at Regeringen ville elske det, hvis pandemien ikke eksisterede, så pengene og energien kunne bruges på andre ting.
Den manglende nedlukning i december bør også fortælle, at de efter pres fra højrefløjen, økonomer og religiøse har gjort, hvad de kunne for at smyge sig udenom, men som set i mange andre lande hævner det sig senere, og det er der, vi er nu.
Men angående frygt kontra tryghed, så må det, selvom det ikke er godt nok, alligevel fremgå ganske tydeligt, at de sårbare grupper har langt mindre grund til frygt under den nuværende regering, end de ville have haft under den tidligere regering i en tilsvarende situation.



Jeg har personligt nu ikke haft en eneste sygedag i to år.


Hvad i alverden forestiller du dig, at andre kan lære af den oplysning.?


­

­­
01-02-2021 13:29
Jakob
★★★★★
(9216)
­



pifpafpuf skrev:
Det er stadig en gåde at England og USA - som i tiden op til epidemien var meget konfrontative i retorikken mod Kina og Hong Kong - også endte med at være hårdest ramt.


Jeg er enig i, at det teoretisk umiddelbart kan virke en smule påfaldende. Men i mine øjne er gåden meget hurtigt løst, når jeg ser tilbage på, hvor elendige de hårdest ramte lande har været til at bekæmpe smitte.

Hvis vi uden meget solide beviser betragtede det som en krigshandling, så ville Kina nok også betragte B117 og mutanterne fra Sydafrika og Brasilien som krigshandlinger. Og Rusland osv... Det kunne hurtigt blive WW3 nærmest alle imod alle, før vi fik set os om. Sammenlagt mener jeg derfor, at det ikke bare er mest rigtigt, men også klogest at holde sig til, at fjenden er smitten.




­
01-02-2021 14:36
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Jeg er enig i, at det teoretisk umiddelbart kan virke en smule påfaldende. Men i mine øjne er gåden meget hurtigt løst, når jeg ser tilbage på, hvor elendige de hårdest ramte lande har været til at bekæmpe smitte.

Jeg er ikke helt enig. Fællestrækket for de vestlige lande, der er hårdest ramt har hele tiden været at de afveg i deres vaccinationsprogrammer fra de øvrige lande - herunder specielt calmette-programmet eller BCG vaccinen.
https://da.qaz.wiki/wiki/BCG_vaccine
Det gav sidste år fx den påfaldende forskel i Spanien og Portugal - IMHOP.
Men med den nye variant B117 kan disse forskelle meget vel være udvisket - Portugal er ihvertfald hårdt ramt nu.

Så jeg tror ikke at politiske tiltag kan forklare det hele - jeg tror befolkningernes parathed overfor den nye virus har været meget forskellig i vesten.

Det kan naturligvis være at virus helt naturligt nu udvikler sig mod at ramme bredere , har fundet svaghederne i vores alles immunforsvar - det kan også være v2 af kampstoffet.
01-02-2021 14:43
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Jeg har tidligere været inde på, at smitten ser ud til at trives bedst i lande med liberale højreorienterede regeringer.
Det er der måske også en tilbøjelighed til, men det er bestemt ikke en naturlov.

Her kan man f.eks. se, hvordan Australien tager fat for igen at udrydde smitten:

31. jan. 2021
https://www.dr.dk/nyheder
Ét smittetilfælde fører til total nedlukning i australsk storby
Den australske by Perth indfører nu en uges nedlukning efter blot et nyt smittetilfælde af coronavirus.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Smittetilfældet var det første i byen i ti måneder.
Nedlukningen betyder, at de cirka to millioner borgere i Perth fra i aften til fredag kun må bevæge sig væk fra hjemmet, hvis de skal arbejde, handle eller dyrke motion.
Australierne har haft et godt tag på epidemien med to uger uden et eneste registreret smittetilfælde, skriver Reuters.




­
­
01-02-2021 14:44
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Som kort tillæg til link - det viser sig nemlig at der i Spanien har været store regionale forskelle i om BCG vaccinen var obligatorisk. Det var kun i de områder der havde problemer med tuberkulose man vaccinerede. Der skulle være et dansk forskningsprojekt på vej der undersøger de her forhold nærmere - idet det også kan forklare forskellene på smitten i indvandrerkredse i forhold til baggrundsbefolkningen. Men jeg har ikke set nogen resultater fra studiet endnu.
Redigeret d. 01-02-2021 14:44
01-02-2021 15:15
Jakob
★★★★★
(9216)
­


@pifpafpuf

Jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen med calmette.?

I Danmark har vi tilbudt vaccine imod lungebetændelse til gamle og vist også til andre udsatte, og det har nok fået dødstallet til at falde. Ikke fordi det forhindrer covid-19 infektionen, men det kan reducere følgerne.

Det med forskellige landes "parathed" forstår jeg godt noget af. Men jeg tænker det mere som kulturelle og religiøse traditioner, som kan have haft stor betydning for smittespredningen.

Det mener jeg også, at julen i Danmark er et trist eksempel på, som vi skal lære af.
Budskabet må nok være, at hvis vi ikke kan undvære julen, så skal vi afholde den, når vi kan evt. om sommeren, og er der en pandemi i vejen i december, så skal den forsvinde som dug for solen, indtil smitten fra pandemien er udryddet.



­
Redigeret d. 01-02-2021 15:17
01-02-2021 15:33
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Ganske enkelt fordi at det kan være at BCG vaccinen har aktiveret de forsvarsmekanismer i mennesker , der skal til for at have beskyttelse mod covid. Andre ældre vacciner er også i søgelyset. Men specielt BCG vaccine forklaringen dækker bredere end 'høreorienterede regeringer' fordi det i givet fald også forklarer Holland og Belgien.
Holland, Belgien, Italien UK og USA og altså delvist i Spanien - valgte istedet for at BCG vaccinere at fokusere på tuberkulose smitteopsporing.
Norge og Finland var blandt de lande der fortsatte BCG længst.
Det er en slående korrelation.
Redigeret d. 01-02-2021 16:00
01-02-2021 15:39
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Irland og Tjekkiet er sammen med Portugal også blandt de lande der gik fri til at starte med - men hvor hammeren pludselig ramte sammen med varianterne. Det er i mine øjne bemærkelsesværdigt.
01-02-2021 17:21
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@pifpafpuf

Der findes utallige korrelationer, som ved første øjekast kan se troværdige ud, men når man fordyber sig lidt mere i substansen, så viser de sig at være helt hen i vejret.
Nyd f.eks. dette link:
https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Det ændrer selvfølgelig ikke på, at det kan være relevant at undersøge nye korrelationer, blot det ikke bliver på bekostning af de ting, som faktisk er endegyldigt bevist, og som er helt nødvendige at vide for at kunne stoppe en pandemi.

Manglende tillid til videnskab og regering kan være et stort problem, når smitte skal bekæmpes.
Det mener jeg, at vi blandt andet kan se i Frankrig, hvor folk optræder i store protestflokke og spreder smitte og f.eks. ikke tror på vaccine.
I Danmark har vi desværre set en snert af det samme, dog heldigvis slet ikke i samme omfang.

I det hele taget er kulturen i landende sydpå nok mere præget af markeder med højrystede mennesker, som står tæt på hinanden og diskuterer og smitter hinanden.

Og her endnu et eksempel på, at religiøse traditioner kan være et stort problem, når smitte skal forebygges og bekæmpes:

31. jan. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/tusindvis-af-ultraortodokse-joeder-ser-stort-paa-coronarestriktionerne
Tusindvis af ultraortodokse jøder ser stort på coronarestriktionerne
Tusindvis af ultraortodokse jøder er søndag samlet i Jerusalem for at følge en af Israels mest indflydelsesrige rabbinere til graven.
Forsvarsminister Benny Gantz kalder det "ulige håndhævelse af loven", at de mange ortodokse jøder får lov at indtage gaderne i så stort antal.
- Millioner af familier og børn er lukket inde i deres hjem og følger reglerne, mens tusindvis af ultraortodokse stimler sammen til en begravelse, skriver Gantz på Twitter.




­­
01-02-2021 17:29
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er uklogt at fokusere så ensidigt på Corona/Covid19. Der er mange andre sygdomme som er langt være og langt mere dødelige.
01-02-2021 20:37
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
er findes utallige korrelationer, som ved første øjekast kan se troværdige ud, men når man fordyber sig lidt mere i substansen, så viser de sig at være helt hen i vejret.

Helt enig - hvorfor jeg også gør dig opmærksom på lande hvor din politiske forklaringsmodel ikke rigtig har holdt vand. Holland og Belgien er godteeksempel
01-02-2021 20:48
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Jørgen Petersen skrev:
Det er uklogt at fokusere så ensidigt på Corona/Covid19. Der er mange andre sygdomme som er langt være og langt mere dødelige.



Det bliver du ved med at spamme, selvom jeg gentagende gange har forklaret dig, at mange andre alvorlige sygdomme ikke kan behandles ordentligt, hvis sygehusene er overfyldte med covid-19 patienter.
Og det er præcist, hvad der vil ske, hvis vi glemmer at bekæmpe smitten. Det har vi set i mange andre lande, og det så vi i Danmark i december.
Dertil kommer, at mange patienter med f.eks. kræft eller cystisk fibrose vil ende direkte hos bedemanden, hvis de smittes med covid-19
Men er der andre sygdomme, som du finder vigtigere, så synes jeg da, at du skal oprette en ny tråd til dem.
Når jeg ser på dit spammeri, og hvordan du kynisk kører i ring uden at komme med nyt, så kommer jeg til at tænke på stamdruk på et dårligt værtshus, så alkoholisme er måske mere relevant for dig personligt. Jeg vil heller ikke udelukke demens eller noget på den lukkede. Men der er måske en tilbøjelighed til, at alkoholikere har været udsat for større fristelser under pandemien.




­
01-02-2021 21:08
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Corona eller andre sygdomme har bare ikke noget med klimaet at gøre.
01-02-2021 21:15
Jakob
★★★★★
(9216)
­


pifpafpuf skrev:
er findes utallige korrelationer, som ved første øjekast kan se troværdige ud, men når man fordyber sig lidt mere i substansen, så viser de sig at være helt hen i vejret.

Helt enig - hvorfor jeg også gør dig opmærksom på lande hvor din politiske forklaringsmodel ikke rigtig har holdt vand. Holland og Belgien er godteeksempel


Der kan findes mange lande, som har gjort det både godt og dårligt, hvor jeg ikke kan forklare årsagen alene med politik og heller ikke til bunds, selvom jeg også medtager kultur og religion. Og jeg ved kun meget lidt om politik i Holland og Belgien.
Men så vidt, jeg ved, er f.eks. Holland et af verdens mest overbefolkede lande og ikke særlig politisk stabilt. Det spiller måske også en rolle. Til gengæld ved vi også, at hollænderne er berømte for renlighed. Og under 2. Verdenskrig viste de, at de kan være særdeles stædige. Måske er det årsagen til, at de har klaret pandemien bedre end Belgien.
Det er kun gætterier for at tydeliggøre endnu mere for dig, at jeg ikke har en politisk patentforklaring på pandemiens forløb i alle mulige forskellige lande.
Jeg har dog med sikkerhed flere gange observeret, at højrefløjen i dansk politik har været mere uforsigtig end venstrefløjen, når det handler om at bekæmpe pandemien i Danmark.




­­
01-02-2021 21:22
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Vacciner



Tak til TV2 for denne side, hvor man kan finde en samlet kommenteret oversigt over de forskellige vacciner:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-01-en-vaccine-har-effekt-paa-95-procent-en-anden-60-men-hvad-betyder-det

Vaccinernes effekt

Pfizer/BioNTech: 95 procent
Moderna: 94,5 procent
AstraZeneca: 60 procent
Johnson & Johnson: 66 procent
Novavax: 89 procent i Storbritannien, 49 procent i Sydafrika.

Tallene er ikke direkte sammenlignelige, fordi testene er lavet i forskellige lande og mod forskellige virusvarianter.




­


­
01-02-2021 21:43
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Jørgen Petersen skrev:
Corona eller andre sygdomme har bare ikke noget med klimaet at gøre.


Det er vi på flere måder også aldeles uenige om. Jeg har allerede nævnt flere ting i tråden. Endda også i trådens overskrift.

Men jeg kan f.eks. tilføje, at jeg i uhyggelig grad i denne tråd er blevet overbevist om, at de mest aktive klimabenægtere på denne side ikke regner tab af menneskeliv for noget særligt.

Det diskvalificerer dem i mine øjne til hele den demokratiske debat. Men det hjælper også med at forklare, hvorfor det ikke interesserer dem at gøre noget for klimaet. Hvis man er ligeglad med at slå medborgere ihjel om en måned på grund af smitte, så vil interessen for at redde liv nogle år ude i fremtiden på grund af klima selvfølgelig kun være endnu mindre for dem.





­­
01-02-2021 23:17
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Genåbning af skoler


Jeg må rose TV2 for let overskelig information fra pressemødet i dag:

1. feb. 2021
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-01-overblik-her-er-de-vigtigste-pointer-fra-pressemoedet-om-genaabning-af-skolerne

De vigtigste pointer fra pressemødet var følgende:

Elever i 0. til 4. klasse kan fra mandag 8. februar vende tilbage til skolerne
Genåbningen af skolerne forventes at betyde en stigning i både antallet af dagligt smittede med covid-19 samt antallet af nyindlæggelser
Skærpede krav til brug af mundbind, når forældre og andre besøgende indendørs henter og bringer børn i dagtilbud, grundskoler og SFO​
Regler om nødundervisning fortsætter​ frem til sommerferien
Overdødelighed i Danmark på omkring 1000 personer i Danmark

Samtidig bliver der også indført krav om mundbind i engroshandlen, men på pressemødet blev det ikke nærmere uddybet, hvad det konkret betyder.


--

Statens Serum Institut har regnet sig frem til, at en genåbning af de små skoleklasser vil give en stigning i det daglige smittetal fra omkring 300 til omkring 600 i slutningen af marts, oplyser direktør Henrik Ullum.



Jeg kan ikke afgøre, om det er rigtigt eller forkert at genåbne skolerne for de små.
Når jeg tænker tilbage på min egen barndom, så lærte jeg næppe noget i skolen før 5. klasse, som ikke kunne være indhentet på 4 uger på et senere tidspunkt, så jeg har svært ved at tro, at det er af hensyn til børnenes læring. Det er nok nærmere, fordi der ikke er plads til børnene i hjemmet.

Men jeg er dybt skuffet over, at man dermed blot accepterer en fordobling af smitten.

Og mere genåbning med den slags konsekvenser er igen sket efter pres fra højrefløjen.

Der skulle i mine øjne primært have været indført nye initiativer til at nedbringe smitten yderligere og med større hast frem for at fordoble den.


Netop et meget lavt smitteal er helt afgørende for, at smitteopsporingen kan få en så overlegen kapacitet, at vi har en chance for at bringe smitten helt ned og genskabe en tryg genåbning og vise hinanden, at vi i Danmark på den måde kan besejre kommende pandemier.
Nu er situationen den, at vi viser, at vi i Danmark ikke evner at stoppe B117 uden vaccine, og vi må alle skælve ved tanken om, at den sandsynligt vil vende tilbage i en ny version, som er endnu mere smittefarlig, og som vaccinen ikke kan stoppe. Og jo flere smittede, der er, når vaccinen udrulles, jo mere medvirker vi til, at det kan ske hurtigere.


Det er nemmest at slukke en brand, mens den er lille.



­­
­
01-02-2021 23:38
Jakob
★★★★★
(9216)
­




Smitteopsporing delkonklusion


Her kan man se nogle tal for, hvor ekstremt dårlig smitteopsporingen faktisk har været i Danmark:


1. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/smitteopsporingen-missede-hver-syvende-coronasmittede-i-december
Smitteopsporingen missede hver syvende coronasmittede i december
Hundredvis af smitteopsporere sidder hver dag ved telefonerne og ringer til personer, der er smittet med coronavirus. Opkaldene skal afdække, hvem de smittede har været i nær kontakt med.
Målet er at få identificeret nye smittede, så smittekæderne kan blive brudt.
I december opgav smitteopsporingen imidlertid at få fat på 13.835 coronasmittede, viser en ny opgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
https://stps.dk/da/sundhedsfare-og-beredskab/coronaopsporing/om-coronaopsporing/data-for-smitteopsporing/~/media/1427CB92AC094217A322C52D384F53A7.ashx
Smitteopsporingen havde lister med 99.293 coronasmittede, og derfor svarer det til, at knap hver syvende sag måtte lukkes uden kontakt.
Fra Styrelsen for Patientsikkerhed lyder forklaringen, at smittetallet eksploderede i december, hvilket gjorde det vanskeligt for smitteopsporingen at følge med. Samtidig blev der skruet markant op for antallet af test, mens smitteopsporingen ikke opjusterede antallet af medarbejdere med samme hastighed.
I oktober og november endte omkring hver tiende sag uden kontakt.


I december blev 13.835 coronasmittede ikke engang kontaktet af smitteopsporingen.

Men om de så alle havde fået en samtale, så mener jeg stadig, at det er alt for lidt, fordi de nære kontakter, og hvem der ellers kan være mistanke til, ikke også straks er blevet fulgt op med forhør og test eller karantæne.
Og er der problemer med telefonen eller problemer af anden art, så kan man passende prompte og øjeblikkeligt sende myndigheder ud i gule heldragter, så de kan udrede smittevejene på stedet.



Det er ikke nok at bryde en smittekæde. Den skal nedbrydes og udslettes totalt.!




­
­
02-02-2021 13:30
Jakob
★★★★★
(9216)
­



2. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/kommunerne-er-gaaet-i-gang-med-smitteopsporing
Kommunerne er gået i gang med smitteopsporing
28 af landets 98 kommuner er gået i gang med at kontakte borgere, der er smittede med coronavirus.
"Har du kontaktet dine nære kontakter" og "har du problemer med at overholde anbefalingerne", lyder spørgsmålene blandt andet til smittede.
Det er ellers en opgave for Styrelsen for Patientsikkerhed, men styrelsen har ikke altid held med at få kontakt med borgerne. Derfor begyndte styrelsen for to uger siden at bede om hjælp fra kommunerne.
Skanderborg er en af de kommuner, der er i fuld gang, for kommunen har nemlig haft et højt smittetryk, siger borgmester Frands Fischer (S).
I januar var det to procent af de smittede borgere, som Styrelsen for Patientsikkerhed ikke kunne få kontakt til.




Det måtte komme, og alle kommuner må se at komme med på vognen i en fart.
Smitteopsporingen bliver bestemt ikke mindre vigtig i takt med, at smittetallet falder. Tværtimod bliver dygtig smitteopsporing kun endnu mere betydningsfuld i takt med, at den skal overtage de gunstige effekter fra forskellige nedlukninger.


Jeg vil også gerne igen henvise til forslaget i dette indlæg, som til min forundring endnu ikke er slået igennem på landsplan:
https://www.klimadebat.dk/forum/coronavirus-frihandel-flyrejser-og-fornuftig-klimapolitik--d7-e3780-s480.php#post_81735



De ca. 200 millioner kroner, som i følge beregninger spares om dagen, fordi de små børn er sendt i skole, kan passende bruges til smitteopsporing, indtil effekten af smitteopsporingen har vist sit værd som alternativ til nedlukning og har bragt alle kontakttal pænt under 1 og betydeligt længere ned, end skolebørnene fik dem til at stige.

Der skal rykkes.!


­
­
02-02-2021 17:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Også er du lige glad med om de små skolebørn mistrives og ikke lærer noget fordi ikke kan komme i skole.
02-02-2021 20:39
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Smitteopsporing med hunde


1. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/hunde-hjaelper-med-finde-coronasmittede-sniffer-til-flypassagerer-og-sportsfans-i
Hunde hjælper med at finde coronasmittede: Sniffer til flypassagerer og sportsfans i kø


Det vil måske ikke gøre den store forskel i Danmark, men jeg mener alligevel, at vi skal prøve det.
Vi ved f.eks., at kviktest ikke fanger alle smittede. Det kunne måske derfor være en god idé til en begyndelse at benytte nogle hunde til at snuse til dem, der netop har opnået en negativ kviktest, og hvis en hund giver tegn på en af disse personer, så udføres der straks en PCB-test på vedkommende.
Der bør nok hjælpes med træningsudstyr, vejledning og eksamen fra centralt hold, men derudover vil jeg tro, at det i høj grad kan baseres på frivillige hundefører. Præmien for at finde en coronasmittet person, som har en negativ kviktest, kan være et diplom og derforuden et variabelt pengebeløb, som blandt andet nedreguleres alt efter, hvor mange raske testpersoner hunden fejlagtigt udpeger. Udpeger hunden for mange negative, så må den dumpes og sendes tilbage til træning og ny eksamen.
Træningen kan foregå både ude og inde. Det er unødvendigt, at der er mange til stede, og hundesnoren kan være af passende længde, så ingen personer nogensinde behøver at kommet tæt på hinanden. På den måde vil smitterisikoen ved projektet i sig selv absolut kunne minimeres.
Det skal ikke sættes i værk, fordi det kan give mere livsindhold for en del unge mennesker eller hunde, som pt ikke kan komme i skole, men det kan måske blive en god sidegevinst.




­
03-02-2021 12:10
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Mere genåbning..?


Her endnu et eksempel på en højrefløjspolitiker, som forsøger at lefle for nogle vælgere og få en gruppe til at have mere ondt af sig selv, ved at plage om mere genåbning.
Ingen forslag til, hvordan det kan gøres uden at øge smitten, ingen bekymring om smitte.
Intet konstruktivt kommer der fra højrefløjen, kun klynk og plageri.

Højrefløjen har ofte stoppet venstrefløjens ønsker med et spørgsmål om, hvor pengene skal komme fra.

Nu kan venstrefløjen passende spørge højrefløjen om, hvor ligene skal komme fra.

Er det din far eller min mor eller naboens syge moster, som skal sendes for tidligt i graven, så flere skoler hurtigere kan genåbnes.?

1. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/pape-savner-se-efterskoleelever-vende-tilbage-det-er-synd-og-skam
Pape savner at se efterskoleelever vende tilbage: 'Det er synd og skam'
Fra på mandag kan de yngste skolebørn i 0.-4. klasse vende tilbage til klasseværelset, og det glæder De Konservatives formand, Søren Pape Poulsen.
Men han mener, at det er 'synd og skam' for efterskoleeleverne, at de ikke kan vende tilbage til deres skoler.


Det burde han have tænkt på før jul og dengang have bedt om kortvarig hård nedlukning, FØR smitten løb løbsk, og vi fik en overdødelighed på mere 1.000 mennesker.


Der kan ikke være tvivl om, at det er noget skidt, når børn ikke kan komme fysisk i skole.
Hvor slemt, det reelt er, kan jeg som sagt ikke afgøre. Det kommer meget an på de enkelte elever og deres omgivelsers evne til at kompensere. Men det skurer i mit øre, hvis skolegang skal være en forudsætning for at undgå skadelig mistrivsel i hjemmet.


En diskussion om, hvordan der kan genåbnes mere på en sikker måde, vil jeg finde interessant. Men pt er smitten stadig så udbredt, at det i mine øjne skal gøres så godt, at det reducerer smitterisikoen frem for at øge den.



2. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-forudser-lang-vej-til-mere-genaabning-de-yngste-tilbage-i-skole-er-faktisk
Eksperter forudser lang vej til mere genåbning



I New Zealand kan alle for nuværende frit gå i skole:

1. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/udland/ingen-afstand-eller-mundbind-i-new-zealand-kan-man-gaa-til-koncert-med-20000-andre
Ingen afstand eller mundbind: I New Zealand kan man gå til koncert med 20.000 andre
Mens vi andre må vente, har nogle lande fået så godt styr på virusset, at livet for en stund føles normalt.


Det er altså "kun" et spørgsmål om at bringe smitten ned på nul. Derefter kan næsten alt genåbnes.

Den geografiske placering gør det sikkert nemmere for New Zealand, men geografi er en dårlig undskyldning for Danmark og andre EU-lande.
Hvis geografi var afgørende, så ville f.eks. Storbritannien gøre det langt bedre, og det ville gå helt ad helvede til i Tyskland.
Og Norge ville i langt højere grad være blevet inficeret af Sverige.

Man kommer ikke udenom, at coronapolitikken og især grænsepolitikken spiller en meget vigtig rolle for både moral og evne til at udrydde smitte.

Det ser ud til, at luksusturisme har bragt de fleste mutanter til Danmark, og det må være tilladt at spørge, om Danmarks geografiske placering virkelig gør det så meget vigtigere at kunne rejse frit til Dubai, end hvis man bor i New Zealand. Eller om danskerne nærmere bare har været en flok fesne skidesprællere, som ikke har formået at indføre de nødvendige forbud og effektive karantænekrav.


3. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder
Over 4.200 passagerer rejste fra Danmark til Dubai i december
Antallet af passagerer med direkte fly fra Danmark til ørkendestinationen Dubai i de Forenede Arabiske Emirater talte over 4.200 direkte rejsende i december måned.
Det viser de seneste passagertal fra Trafikstyrelsen.
Om det har været forretningsrejser eller turisme registreres ikke. Men flere af de steder, hvor passagertallet er steget i julemåneden, har traditionelt været populære mål for turister.
I artiklen her kan du se, hvor passagerer ellers fløj til fra Danmark i december.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/influencere-er-ikke-alene-julemaaned-gav-boom-i-flyrejser-til-dubai
De danske myndigheder fraråder fortsat alle rejser ud af landet.



Flybranchen har ikke bare kostet klimaet dyrt. Den har også kostet mange milliarder i statsstøtte. Men det dyreste og akut mest triste har været den smitte og død, som den har bragt til Danmark.
Hvis den ikke kort og godt skal nedlægges, så lad os i det mindste omslutte de indrejsende fra udlandet med ekstremt strenge selvbetalte karantænekrav, så kun de allerfærreste har vilje, tid og råd til at rejse, og hvis det fører til flyselskabers konkurs, så skal de ikke mere reddes af staten.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/influencere-er-ikke-alene-julemaaned-gav-boom-i-flyrejser-til-dubai

­
Tilknyttet billede:

03-02-2021 13:39
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Delevaluering af optakten til første bølge.


Her en meget interessant artikel om, hvordan det begyndte:

1. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/politik/corona-magtkamp-saadan-blev-brostroem-koert-ud-paa-et-sidespor-af-mette-frederiksens
Corona-magtkamp: Sådan blev Brostrøm kørt ud på et sidespor af Mette Frederiksens højre hånd


Den hjælper mig meget med at forstå en stor del af det, der er foregået, og den måde som det har udspillet sig på i medierne.

Barbara Bertelsen må fortjene en kæmpe medalje af Statsministeren og fra hele Folketinget for en helt ekstraordinær og klog indsats.

Jeg er helt overbevist om, at hvis ikke Statsministeriet havde været så meget oppe på mærkerne, så var det gået rive galt i Danmark.

Men det er ikke rimeligt, at det i så høj grad skal være Statsministeriets opgave, og jeg mener derfor også, at det understreger, hvor relevant det er, at vi får et ministerium og en styrelse mere, som har tværministeriel magt så det klodser, og som udelukkende skal være ansvarlig for at forebygge sygdomme og forhindre farlig smitte.
Havde vi haft det tidligere, så må man formode, at beredskabsplanerne før første bølge ville have været så gode, at vi kunne have stoppet smitten ved grænsen og inddæmmet den, så kraftig intern nedlukning kunne have været undgået. Og anden bølge, som det senere kommer til at gøre meget ondt at evaluere, ville også være blevet taklet betydeligt bedre.




­­
03-02-2021 13:44
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Kontakttal

2. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kontakttal-ligger-stabilt-lavt-men-b117-saetter-dagsordenen
- Kontakttallet er fortsat bestemt ud fra, hvor godt den almindelige virus klarer sig. Hvis jeg skal udregne et kontakttal for B117 ligger det på 1,05


Der er ikke noget at juble over, så længe det ikke er et pænt stykke under 1 , og slet ikke, når der er en delvis genåbning på vej lige om hjørnet.


SSI er da heller ikke så optimistiske, men nærmere med rette dobbelt så pessimistiske:

3. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/statens-serum-institut-skoenner-den-britiske-mutation-har-et-kontakttal-paa-11
Statens Serum Institut skønner, at den britiske mutation har et kontakttal på 1,1
Der er i øjeblikket ikke noget eksakt kontakttal for den britiske coronamutation, som flere eksperter ellers har efterlyst.
Sådan lyder meldingen fra Statens Serum Institut (SSI) i en mail til DR Nyheder:
- Kontakttallet for B.1.1.17 (den britiske mutation, red.) skønnes aktuelt at være 1,1 idet det er estimeret i den seneste rapport, at det samlede kontakttal vil være 1,1, når andelen af B.1.1.7 udgør 100 procent af de påviste tilfælde under de nuværende restriktioner.
Det samlede kontakttal lå i går på 0,7.
SSI forventer, at den britiske mutation vil udgøre 80 procent af coronatilfældene i Danmark i starten af marts.



Der skal gøres mere for at stoppe smitten..!



­­
Redigeret d. 03-02-2021 13:56
03-02-2021 17:27
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Overdødeligheden i Portugal har nu ramt samme niveau som Spanien sidste forår.
Også englændernes er banket godt i vejret igen - men har dog ikke nået samme niveau som sidste år.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
04-02-2021 12:48
John Niclasen
★★★★★
(6215)
pifpafpuf skrev:
Overdødeligheden i Portugal har nu ramt samme niveau som Spanien sidste forår.

Vær opmærksom på datagrundlaget. Det er ikke alle lande, hvor man har 100% dækning, bl.a. Spanien (93% dækning).

Kilde: Background Data

Det værste eksempel er Italien med kun 14% datagrundlag. Mange lande er dog ok at bruge til sammenligning. Bemærk også, at for Tyskland er det kun områderne Berlin og Hesse, der er dækket af disse grafer.
04-02-2021 16:39
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Mutationer og vacciner


3. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/b117-er-begyndt-mutere-i-england-skal-vi-frygte-det-samme-herhjemme
B117 er begyndt at mutere i England
--
B117 - nu er muteret yderligere og har fået mutationen E484K, som minder om den, vi kender fra den sydafrikanske og den brasilianske coronavariant.


3. feb. 2021
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-03-tre-coronavarianter-bekymrer-alverdens-forskere
Lone Simonsen har læst et klinisk studie lavet af vaccineproducenten Novavax om blandt andet den sydafrikanske variant. Heri har hun udledt to nyheder. Hun lægger ud med den ene.
- De, som havde antistoffer, havde ingen beskyttelse mod den sydafrikanske variant, fortæller hun.
Og så den anden:
- Vaccinen er 90 procent effektiv mod den britiske variant, og den er 50-60 procent effektiv mod den sydafrikanske variant. Så man må formode, at både den sydafrikanske og den brasilianske variant kan volde vaccinerne problemer.



I Danmark tror de fleste, at alle problemer bliver løst med vacciner, og man taler om festivaller og vaccinepas og rejsepas i stedet for at vise verden, hvordan et demokrati i EU kan udrydde virus med rejserestriktioner, adfærdsregler, smitteopsoring, karantæne osv.
Men hvis forår og sommer bliver kolde og våde, og når vaccinerne i høj grad er blevet udspillet af nye mutanter, som tilmed er betydeligt mere smittefarlige, så kan man nok selv regne ud, hvad der kan ske.


Et rejsepas til de vaccinerede kan blive et nyt fripas til superspredning af smitte med farlige mutanter fra udlandet.


Jeg mener, at det er dybt pinligt for både politikere og myndigheder, at B117 er løbet fra os. Vi er nærmest det eneste land i verden, som har mulighed for at spore og fange alle mutanter, og så forspilder vi chancen. Det er ikke til at holde ud at tænke på.

Men når man satser så hårdt på, at vaccinerne skal løse det hele som et magisk endestop i svage Danmark, så bør man allerede nu kunne indse, at planen er på vej til at slå voldsomt fejl. Det må derfor i det mindste være top relevant at spørge myndighederne og politikerne, om de har udvist rettidig omhu og købt og bestilt endnu en omgang vacciner, som er effektive overfor de nye mutanter. Og ikke mindst, hvornår de kan leveres.



Og hvis Danmark har ledige forskere til rådighed, så vil jeg måske også mene, at vi bør sende et hold til Indien for at indsamle prøver i et forsøg på at hjælpe med at finde ud af, hvad der er hændt:

3. feb. 2021
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-02-02-smittetallet-i-indien-er-faldet-med-90-procent-og-ingen-kan-forstaa-hvorfor
Smittetallet i Indien er faldet med 90 procent, og ingen kan forstå hvorfor



­
­
04-02-2021 22:09
Jakob
★★★★★
(9216)
­




Jakob skrev:
­

Kontakttal

2. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kontakttal-ligger-stabilt-lavt-men-b117-saetter-dagsordenen
- Kontakttallet er fortsat bestemt ud fra, hvor godt den almindelige virus klarer sig. Hvis jeg skal udregne et kontakttal for B117 ligger det på 1,05


Der er ikke noget at juble over, så længe det ikke er et pænt stykke under 1 , og slet ikke, når der er en delvis genåbning på vej lige om hjørnet.


SSI er da heller ikke så optimistiske, men nærmere med rette dobbelt så pessimistiske:

3. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/statens-serum-institut-skoenner-den-britiske-mutation-har-et-kontakttal-paa-11
Statens Serum Institut skønner, at den britiske mutation har et kontakttal på 1,1
Der er i øjeblikket ikke noget eksakt kontakttal for den britiske coronamutation, som flere eksperter ellers har efterlyst.
Sådan lyder meldingen fra Statens Serum Institut (SSI) i en mail til DR Nyheder:
- Kontakttallet for B.1.1.17 (den britiske mutation, red.) skønnes aktuelt at være 1,1 idet det er estimeret i den seneste rapport, at det samlede kontakttal vil være 1,1, når andelen af B.1.1.7 udgør 100 procent af de påviste tilfælde under de nuværende restriktioner.
Det samlede kontakttal lå i går på 0,7.
SSI forventer, at den britiske mutation vil udgøre 80 procent af coronatilfældene i Danmark i starten af marts.



­­



Men allerede dagen efter bliver optimisterne igen gjort til skamme, og de, der følte sig beroligede, får et nyt dobbelt hak i tuden:


4. feb. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/kontakttallet-britisk-mutation-stiger
Kontakttallet for britisk mutation stiger
Kontakttallet for den britiske mutation, B117, er beregnet til at være 1,14.
Det skriver sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på Twitter.
B117 udgjorde 19,1 procent af smittetilfældene i sidste uge. Der er dog usikkerheder forbundet med beregningerne, tilføjer han.
Ministeren oplyste i går, at udregningerne viser, at B117 forventes at udgøre 80 procent af coronatilfældene i Danmark ved starten af marts. Her meldte han ud, at det generelle kontakttal er 0,7.





­
04-02-2021 23:21
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Debatten 4. feb 2021
S2021:E3 Mette Frederiksen - sundhed eller sandhed?
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-mette-frederiksen-_-sundhed-eller-sandhed_235660

Jeg må indrømme, at jeg er forfærdet over at se den tidligere direktør for Sundhedsstyrelsen Else Smith stå og forsøge på at undergrave Regeringens bestræbelser på at nedbringe smitten.
Hvordan hun nogensinde har fået adgang til Sundhedsstyrelsen må give stof til eftertanke.
Mindre overraskende er det, at hun bliver bistået af K og DF.

Hun taler om immunitet, som ikke eksisterer, og hun er bekymret for, at nedlukningen vil betyde, at vi trækker en hale efter os af andre sygdomme som f.eks. kræft og hjertesygdomme, som ikke bliver behandlet. Især fremhævede hun også de unges mentale tilstand, som et bekymringsobjekt.

Til det første skal man forstå, at hvis ikke vi havde nedlukning, så ville det blot blive endnu mere umuligt for de andre sygdomme at blive behandlet. Folk bliver ganske enkelt mere væk fra lægen, når smittetrykket er højt, og det er med god grund, fordi sygehusene vil blive mere coronabelastede og smittefarlige.



Med hensyn til de unge, så har deres mentale sundhed været et problem i 15 år..!
Else Smith, DF og K har haft masser af år til at løse det. Det har de bare ikke gjort, men nu, hvor de er i opposition midt i en krise, der fordrer sammenhold, så er det pludseligt blevet en mærkesag for dem. Jeg må sige, at jeg finder det dybt utiltalende.
Pandemien har ganske vist generelt ikke gjort problemet mindre, men enkelte har faktisk fået det bedre.
Jeg vil håbe, at de unge kan gennemskue de gamle slimede koryfæer, som taler for mere fest til de unge. Og jeg vil håbe, at flere af de dygtige unge vil læse til læge, så vi engang kan få mere kompetente folk i Sundhedsstyrelsen, for folk som Else Smith trækker helt tydeligt en hale af dårligdomme efter sig, som desværre stadig ser ud til at fylde alt for meget.
Jeg har tidligere skrevet, at jeg mener, at Søren Brostrøm er den bedste direktør, som Sundhedsstyrelsen nogensinde har haft, og det mener jeg stadig. Men sammenligningsgrundlaget er desværre ikke imponerende.

Se mere om de unges mentale tilstand i Lægens Bord
6:21 inde i videoen
https://www.dr.dk/drtv/se/laegens-bord_-forkael-din-hjerne_234986

­­
Tilknyttet billede:

05-02-2021 01:40
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Nu har det Svenske indlæggelsestal for hospitaler vedr. Covid19 været lige under 5000 i 3 uger.

05-02-2021 23:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Fra https://www.icuregswe.org/en/data--results/covid-19-in-swedish-intensive-care/



Antal indlagte på Svenske syghuse er steget med 13 til 4950 siden i går.

Dødstallet er stærkt på retur. En døde i går


Redigeret d. 05-02-2021 23:50
RE: Corona 6-Feb-202106-02-2021 13:21
John Niclasen
★★★★★
(6215)
I fortsættelse af Corona 29-Jan-2021 29-01-2021 11:11.

Det oprindelige indlæg med disse grafer.

Hidtil har jeg dannet grafer med absolutte tal for antal døde de forskellige år, både pr. uge og totalt for hvert år. For at foretage en mere præcis sammenligning af de forskellige år, er man nødt til at korrigere for folketal, d.v.s. antal mennesker i Danmark, som jo ændrer sig fra år til år.

Vi er nu i starten af februar, 2021, og statistikkerne for 2020 ændrer sig stort set ikke længere (der var kun tilføjet 4 dødsfald for 2020 i seneste opdatering fra Statistikbanken).

Vedhæftede grafer viser øverst antal døde pr. 100 000 danskere pr. uge for årene 2007-2020. Nederste graf viser total antal døde pr. 100 000 danskere i de første 365 dage for hvert år.

Bemærk at y-akserne er zoomet, så man bedre kan se forskelle år for år.

Data for folketal findes i FT tabellen i Statistikbanken:

År Folketal
2007 5.447.084
2008 5.475.791
2009 5.511.451
2010 5.534.738
2011 5.560.628
2012 5.580.516
2013 5.602.628
2014 5.627.235
2015 5.659.715
2016 5.707.251
2017 5.748.769
2018 5.781.190
2019 5.806.081
2020 5.822.763

Formlen for at danne antal døde pr. 100 000:

døde_pr_100000 = døde / folketal * 100000

Data:
www.statistikbanken.dk/DODC1
www.statistikbanken.dk/DODC2
www.statistikbanken.dk/FT
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-02-2021 13:29
06-02-2021 13:39
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@delphi


Det er godt, det går bedre i Sverige, efter de har indført skrappere restriktioner:

6. feb. 2021
https://www.dr.dk/nyheder
Sverige forlænger indrejseforbud fra Danmark, Norge og Storbritannien
Sverige forlænger nu indrejseforbuddet fra Danmark, Sverige og Storbritannien til 31. marts.
Det oplyser Sveriges Radio.
Dermed er ikke muligt for danskere, der vil på shoppingtur eller besøge ødegården, at komme til Sverige før april. Kun pendlere, bornholmere og personer under 18 er undtaget, men det kræver dog, at man kan fremvise en negativ test.



Men det var bedre, hvis det gik godt.


04.02.2021
https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE12740059/myndighederne-i-sverige-har-udarbejdet-tre-scenarier-for-coronasmitten-i-foraaret-2021/
Den svenske sundhedsstyrelse, Folkhälsomyndigheten, har i en rapport torsdag givet sine bud på, hvilke scenarier der kan komme til at udspille sig i de kommende måneder. Og her er det ikke de gode nyheder, der står i kø, snarere tværtimod.
Styrelsen beskriver i rapporten tre scenarier på baggrund af, hvordan virussen har udviklet sig i Sverige i de seneste fem måneder.
Samtidig har man regnet på, hvordan nye og mere smitsomme mutationer som den britiske eller sydafrikanske kan vinde frem og øge smittespredningen. Og i værste fald - det mest dystre scenario - vil Sverige ramle ind i en tredje bølge, der er værre end de to tidligere, lyder vurderingen.


Sverige gør det for nuværende ikke bedre end England eller Frankrig.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

06-02-2021 13:57
Jakob
★★★★★
(9216)
­


@John Niclasen

Jeg kan ikke få øje på formålet med dine omstændelige grafer.

Indtil videre har pandemien og håndteringen af den betydet, at Danmark er blevet fornedret med en overdødelighed på mere end 1.000 mennesker.

Og det til trods for, at f.eks. influenza ikke har kunnet få et ben til jorden, siden vi skærpede anbefalingerne til den smitteforebyggende folkehygiejne.




­
06-02-2021 14:59
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Her mere voldsomt tungt skyts imod Sundhedsstyrelsen:

5. feb. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/professor-bag-coronaudredning-brostroem-svigtede-politikerne-og-spillede
Professor bag coronaudredning: Brostrøm svigtede politikerne og spillede Sundhedsstyrelsen ud af banen
Professor Jørgen Grønnegård Christensen, der stod i spidsen for den uvildige udredning af coronahåndteringen i foråret, retter en skarp kritik mod Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm.
- Der kommer kurrer på tråden mellem styrelsen og det politiske system. Der svigter Sundhedsstyrelsen, og det fører til, at den i nogen grad spiller sig selv af banen, siger professoren til Jyllands-Posten.


https://jyllands-posten.dk/politik/ECE12739517/sundhedsstyrelsen-kritiseres-for-svigt-da-coronaen-ramte/
F.eks. blokerede han i begyndelsen for, at regeringen kunne iværksætte generelle tvangsindgreb for at mindske smitten. Sundhedsstyrelsen modsatte sig massetest og nægtede at validere en vejledning, der skulle hjælpe med at etablere teststationer.
Da Statsministeriet afviste at lade Brostrøm offentliggøre et strateginotat, der skulle give sygehusene og samfundet noget at planlægge efter, overvejede han at omgå ordren ved at offentliggøre indholdet i »mindre bidder« på styrelsens hjemmeside.
I marts fjernede styrelsen også en liste over lande med særlig smitterisiko, så Udenrigsministeriet manglede et grundlag for at erklære lande i »rød«. Som i andre sager blev Statens Serum Institut bedt om at træde ind for at løse opgaven for regeringen.


https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12735103/uvildig-udredning-afdaekker-de-mange-konflikter-mellem-soeren-brostroem-og-statsministeriet/
Sundhedsstyrelsen kaldte det meget usandsynligt, at smitten kom til Danmark. Direktøren frarådede en omfattende, national nedlukning. Han gik imod massetest. Han overvejede at gå uden om Statsministeriet, som krævede, at alt skulle godkendes på højeste niveau. En ekspertgruppe har gennemgået to millioner dokumenter, og formanden for undersøgelsen påpeger nu et svigt fra den øverste sundhedsfaglige myndighed i landet og manden i spidsen, Søren Brostrøm.


Men det vigtigste er måske at hæfte sig ved de blinde og døve oppositionspolitikere, som lod til at mene, at alle politiske beslutninger vedrørende nedlukning burde være strengt funderet primært i Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Lad dem aldrig komme til magten igen.



­
06-02-2021 23:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
USA' tiltag i forskellige stater se https://eu.usatoday.com/storytelling/coronavirus-reopening-america-map/

Uden at have set alle startere igennem så er det endog meget vage begrænsninger som overvejende er henstillinger som så endda er meget vage.

USA har også Minkproduktion https://furcommission.com/mink-farming-2/ og har ikke slået en eneste mink ned. Danmark producerede 12 mio. skind og USA producerer altså 3 mio. så der er dog tale om en produktion af et vist omfang.
Redigeret d. 06-02-2021 23:54
07-02-2021 03:06
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@delphi

Ja, det er da værd at lægge mærke til, at det går bedre i USA.
Det hjælper nok med en ny præsident, som taler fornuft og udruller vacciner med stor hast.
Historien er dog ikke slut endnu, og med verdens største smittepool, som stadig lever i USA, så må det nok siges at være meget heldigt, hvis de ikke når at få fremavlet en ny problematisk mutant.
Angående mink, så kan der ud over antallet også være andre afgørende forskelle i forhold til Danmark.


Men det er måske mere vigtigt at lægge mærke til, at nogle lande i Europa faktisk er så dårlige til at bekæmpe smitte, at de ligefrem har overhalet USA på den triste dødsskala.
Det er ikke kun det danske folketing, som er dumpet flere gange i smittebekæmpelse under anden bølge. Og det er dybt frustrerende at se nogle lande blive dummere og dårligere, jo mere tid har haft til at lære det.

Man kan godt få den tanke, at det vil være klogest at forberede en hurtig udmeldelse af EU, så vi meget hurtigt kan lukke grænser hermetisk og isolere Danmark i en stor social boble i Ø-status, når den næste pandemi opstår. Altså sådan, at alle i forvejen er forberedt på, at der meget hurtigt kan lukkes for arbejdskraftens frie bevægelighed, frihandel, turisme osv.?



https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte

­
Tilknyttet billede:

RE: Corona 7-Feb-202107-02-2021 09:23
John Niclasen
★★★★★
(6215)
I fortsættelse af Corona 6-Feb-2021 06-02-2021 13:21.

Vedhæftede graf viser akkumuleret antal døde pr. 100 000 indbyggere i Danmark uanset årsag for årene 2007-2020. Der dør mellem 51 000 og 56 000 i Danmark hvert år. 2020 har på intet tidspunkt ligget øverst i denne graf, nærmest tæt på nederst.

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2

En tidligere udgave af denne graf findes i indlægget, Corona 30-Nov-2020 30-11-2020 09:39.
Tilknyttet billede:

07-02-2021 10:14
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Med andre ord så er Corona ikke det problem, som man gør den til.
Side 15 af 32<<<1314151617>>>





Deltag aktivt i debatten Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Flytrafik
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik