Husk mig
▼ Indhold

Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.



Side 18 af 32<<<1617181920>>>
05-03-2021 23:29
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
...desværre nej John - det her er alene som jeg forstod (og husker) den politiske diskussion i aftes og socialdemokraternes egen begrundelse for at lave en alliance med Østrig og Israel nu. Ellers giver det, som Delphi også er inde på, ingen mening for statsministeren at bruge tiden på det.
Om der så er videnskabelig belæg ... det må vi se.
05-03-2021 23:32
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
...men man kunne også forstå at det havde været en del af finanslovsforhandlingerne - salg af sundhedsdata. Noget Pernille Skipper hverken benægtede - men dog heller ikke havde lagt sig fast på hvad omfanget kunne tænkes at være med EL's stemmer.
06-03-2021 00:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Man har jo fuld og helt tabt alt realitetssans. Og nu er der endnu en ny variant som på vanlig vis italesættes som endnu mere smitsom og den vil sprede sig med lynets hast: Den Brasilianske https://www.tv2lorry.dk/region-hovedstaden/foerste-tilfaelde-af-brasiliansk-variant-fundet-i-region-hovedstaden

I et land med 210 mio. indbyggere er der 75.000 daglige smittetilfælde https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil

Der er 8318 kritiske tilfælde på sygehuse og 1200 pr. 1 mio. indbyggere er døde og samlet 260.000 ud af et normalt årligt dødstal på 1,5 mio. for nationen.
Redigeret d. 06-03-2021 00:22
12-03-2021 15:24
Jakob
★★★★★
(9216)
­




12. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-nedlukning-gav-ikke-laengere-koe-til-psykiatriske-akutmodtagelser
Detektor: Nedlukning gav ikke længere kø til psykiatriske akutmodtagelser
Tallene viser heller ingen stigning i selvmord og selvmordstruede.

--
- Der er altså mennesker, som står i kø ved den psykiatriske akutmodtagelse, sagde Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, tidligere på måneden.
Det skete i et interview med P1 Morgen om Venstres plan for en genåbning af landet.
https://www.dr.dk/radio/p1/p1-morgen/p1-morgen-2021-03-01#!01:23:10
Men nu viser tal fra regionerne, at de psykiatriske akutmodtagelser ikke ser nogen særlig stigning i antallet af henvendelser under nedlukningerne.



Det var så endnu en møg beskidt løgn fra højrefløjen, som blev afdækket.
Pernille Vermund har også talt løgnagtigt om flere selvmord, fordi det var så forfærdeligt for borgerne, at der var indført restriktioner.
I mine øjne har den danske højrefløj tabt så stort i pandemibekæmpelsen, at den aldrig kommer over det igen, og hvis den skal have en chance for nogensinde at komme til magten igen, så må det fordre eklatant dumhed på venstrefløjen og blandt vælgerne.

Der er ingen borgerlige partier, som jeg kan fremhæve som bærende i pandemibekæmpelsen.
Statsministeren siger, at coronavirus, hverken er blå eller rød. Men hvis den kunne stemme, så er der ingen tvivl om, at den ville stemme blåt.


Det handler nedenstående deadline om.
Liberal Alliance har i mine øjne især i den tidlige fase ikke opført sig bedre end andre blå partier, men jeg må alligevel udtrykke en vis lettelse over at se Henrik Dahl åbenbart ikke i samme grad er blevet forført af borgerlige løgne i et beskidt og samfundsskadeligt spin.


1. mar 2021 22:30
https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-hvorfor-maa-ezra-og-lily-ikke-komme-i-skole_240104
Hvis du er blå, mener du sikkert, at dagens åbning af samfundet er for lille. Og hvis du er rød, synes du nok, at vi lige skal vende skråen og passe ekstra godt på i kampen mod corona. Og det er ikke kun et dansk fænomen. Men hvorfor i alverden er et lille virus en demarkationslinje mellem højre- og venstreorienterede? Deadline udforsker den lille - eller store forskel.


Ca. 20 min inde i videoen Henrik Dahl (LA)
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-hvorfor-maa-ezra-og-lily-ikke-komme-i-skole_240104



­
­
12-03-2021 21:15
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Epidemiloven


Her kan man se endnu et eksempel på, hvorfor vores demokrati stadig er alt for svagt til at befri Danmark for smitte og beskytte os effektivt imod den næste pandemi:


9. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/politik/sagde-nej-til-testkrav-i-vollsmose-saadan-fungerer-magtfuldt-udvalg-der-kan-blokere
Sagde nej til testkrav i Vollsmose: Sådan fungerer magtfuldt udvalg, der kan blokere regeringens ønsker
21 medlemmer bestemmer, hvilke regler regeringen må indføre under corona-epidemien.
Stod det til regeringen, så skulle borgerne i Odense-bydelen Vollsmose forpligtes til at lade sig coronateste.
Men testpligten bliver ikke til noget, for et flertal i Folketingets nye Epidemiudvalg modsatte sig i går ønsket fra regeringen om at indføre pligten, som også kom i en indstilling fra Epidemikommissionen.
Epidemiudvalget er en konstruktion, der blev skabt, da Folketinget i forrige måned vedtog en ny epidemilov.



Når det er for meget at pålægge borgerne en pligt til at lade sig teste, så giver det selvfølgelig heller ikke mening at pålægge dem en pligt til at gå i isolation, hvis de er syge.
Så det faldt også til jorden...
Det havde politikerne måske ikke forudset, men det er da oplagt, at hvis de smittede ikke ønsker at isolere sig, så vil de blot undlade den frivillige test.



­
­
Tilknyttet billede:

12-03-2021 22:09
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Glem ikke at der er mange sygdomme, som langt være end corona.
13-03-2021 09:23
Jakob
★★★★★
(9216)
­


Jørgen Petersen skrev:
Glem ikke at der er mange sygdomme, som langt være end corona.



Glem ikke, at hvis Danmark havde fulgt din morderiske politik, så havde Danmark haft op mod 35.000 coronadøde og 160.000 indlagte alene det første år:

11. mar. 2021
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-03-11-nedlukning-og-restriktioner-kan-have-sparet-op-til-35000-liv-vurderer-forskere
- Hvis vi ikke havde gjort noget i forhold til at begrænse corona med restriktioner, men ladet virus sprede sig nogenlunde uhindret, som vi gør med sæsoninfluenza, havde vi på nuværende tidspunkt haft 17.500-35.000 coronadøde og op mod 160.000 indlagte og dermed et hospitalsvæsen, som reelt var bukket under, siger Lone Simonsen.


Der ville slet ikke have været plads til at behandle andre sygdomme.

Jeg vil anbefale, at man på det grundlag overvejer, om Jørgen Petersen er kompetent til at udtale sig om klima og miljøspørgsmål endsige i det hele taget er værdig til at deltage i en demokratisk politisk debat.





­­
13-03-2021 09:45
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Politikerne taler meget om, at det går overraskende godt, og der er plads til mere genåbning.

Det fremgår også, at kontakttallet stadig ikke er over 1, og det er da også imponerende, hvis det er sandt.

Jeg kan blot ikke få det til at stemme med, at danmarkskortet for smitte bliver mere og mere mørkt.

Man taler også om, at tredje bølge allerede har ramt Tyskland, og de har kun meget få flere smittede pr. 1 mio. indbyggere end Danmark.

Tyskland: 681
Danmark: 629

Jubeloptimisme og uforsigtighed kan føre til en helt anden sommer, end den alle håber på.
Den mest dødelige Roskildefestival nogensinde, og en Grøn Koncert, hvor overskuddet kan gå til at sende blomster og gravsten til unge med muskelsvind.
Tak for støtten, håber I havde en god fest...

Man forregner sig, hvis man tror, at det er nemmere at opspore og nedkæmpe Corona, når vi får flere smittede spredt over et større område.

Men vi får et mere sygt og utrygt samfund.


https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

­
Tilknyttet billede:

13-03-2021 10:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Jeg har nu aldrig talt om en morderiske politik.
13-03-2021 21:37
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Jørgen Petersen skrev:
Jeg har nu aldrig talt om en morderiske politik.


Det må også nærmere være en "massemorderisk politik", hvis Danmark havde fulgt dit politiske ønske om hurtigt at få det overstået og opnå naturlig flokimmunitet ved at lade smitten løbe frit.

At du fortsat forsøger at nedtale alvoren af pandemien og ikke for længst er krøllet sammen i skam og har undskyldt din fatale fejl sætter for mig din karakter og politik ind en dybt uhyggelig og ansvarsløs kategori.





­
14-03-2021 09:46
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Af dem der er blevet smittet med corona er der kun ca. 1 % som har mistet livet, og her er det primært gamle folk på over 80 år som det er gået ud over.
14-03-2021 15:09
Jakob
★★★★★
(9216)
­




13. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/udland/italien-lukker-ned-og-gaar-helt-i-roedt-til-paaske
Italien lukker ned og går helt i rødt til påske
Tredje bølge af coronasmitte skyller ind over Italien, der lukker ned frem mod påske, hvor hele landet går i rødt.
Mandag morgen ændrer virkeligheden sig igen for italienerne, der i denne uge rundede en trist milepæl, da antallet af døde efter smitte med coronavirus røg op over 100.000.
Premierminister Mario Draghi kalder det en "forfærdelig grænse", som "vi aldrig kunne have forestillet os for et år siden". Kun Storbritannien har haft flere coronarelaterede dødsfald i Europa.
Tredje bølge af coronasmitte har ramt landet, og det har fået de italienske myndigheder til at reagere. Fra på mandag vil butikker, restauranter og skoler igen være lukkede i store dele af landet.


Det må være et varsel om, at foråret måske ikke hjælper så meget, som man håber på i Danmark.
De har jo nok ikke mere vinter i Italien, end vi har i Danmark.


Man ville starte genåbningen i Danmark ved at kombinere den med stærk intensiveret testning.
Det må da også være en absolut betingelse, og hvordan går det så med det.?

Man må nok sige, at de har fået top service i Vollsmose med mobile testcentre, som har holdt parkeret ved hver boligblok, og frontpersonel har stemt dørklokker.


Men f.eks. i Jylland skal mange borgere køre 50 km eller måske betydeligt længere for at blive testet, hvis de vil finde et sted, hvor der er åbent på dagen.
Med sådanne forhold er det næppe holdbart at pålægge borgerne en generel pligt til at lade sig teste, og det kan ligne et overset faremoment i forhold til, hvordan smitten kan brede sig meget i oplandet, før omfanget bliver opdaget.


Dette er en vigtig side, som løbende er blevet forbedret:
https://coronasmitte.dk/

Men jeg ser f.eks. endnu ikke et ord om hjemmetests, som man selv kan udføre.

Det går åbenbart som sædvanligt hurtigt med at finde forslag til, hvad der skal genåbne, men det grundlag, som er forudsætningen for at gøre det forsvarligt, lader vente på sig.


På nedenstående kort kan man danne sig et indtryk af afstanden imellem alle testcentre i Jylland.
Går man ind på siden, så kan man studere, hvilke testcentre, der er åbne på dagen. I dag er det langt under halvdelen.

https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/kort-over-covid-19-testcentre?Kort%20over%20COVID-19%20testcentre

­­
Tilknyttet billede:

17-03-2021 20:32
Jakob
★★★★★
(9216)
­




Politikerne har svaret på spørgsmål:



10. mar. 2021
https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/stil-spoergsmaal-til-politikerne-hvordan-kommer-vi-videre-selvom-coronaen-bliver-ved-med-at-vaere-her

Et relevant spørgsmål fra John:

Hvor sættes grænsen mellem personlig frihed (til ikke at lade sig teste, til ikke at gå i isolation ved smitte, til ikke at overholde retningslinjer) og samfundets interesser? Vil vi se mere tvang?



Politikernes svar citeret:


Jakob Ellemann-Jensen
Grænsen for udøvelse af personlig frihed går her som i alle andre tilfælde, der hvor denne udøvelse begrænser andres frihed. Jeg er imod tvangstestning og tvangsvaccination.


Det lyder som et svar fra en fanatisk anarkist, der ønsker at hjælpe sortklædt modstand med at kaste benzin på et samfundsnedbrydende bål.
Hvis det ikke er tankeløst, så er det i hvert fald hensynsløst, som Dronningen sagde det, før hun selv blev vaccineret.




Henrik Dahl
Nu kommer jeg fra et liberalt parti, som jeg kan give et liberalt svar.

Hvis du går tilbage til de store, liberale klassikere, så fastslår de, at man er fri - men ikke fri til at skade andre. Det er også derfor, vi fx har hastighedsgrænser og regulering af forurening.

En epidemi er ikke anderledes. Man er principielt ikke fri til at være til fare for andre.


Det er også min forståelse af rigtig liberalisme. Men det ser desværre ud til, at den har flyttet sig i en mere anarkistisk og populistisk retning.
Det forbløffer mig faktisk, at vi fra den fløj ikke har set en meget strammere kurs i forhold til smitteopsporing og smittebekæmpelse.
Det er jo netop den form for frihedskamp, der skal til for i højere grad at kunne sikre trivsel til de frie erhverv, som traditionelt set burde være de liberales kernevælgersegment.

Hvis smitten bliver udryddet, så kan Danmark åbnes helt igen, og alle kan færdes og handle trygt.




Rasmus Horn Langhoff
Så lidt tvang som mulig. Så forhåbentlig ikke. Det er hele tiden en hårfin balance mellem at beskytte flertallet og sårbare borgere imod uansvarlighed og smitte. Så det kan godt blive aktuelt, hvis du spørger mig, at eksempelvis i helt særlige situationer at give påbud om, at lade sig teste eller lade sig isolere hvis man er smittet. Men det betragter jeg ikke som tvang - ligesom jeg heller ikke betragter påbud om at køre med sikkerhedssele i bilen, som tvang.


Det mener jeg nok er et afbalanceret og fornuftigt svar. Men jeg er dybt skuffet over, at målet ikke er at udrydde smitten.




Liselott Blixt
Jeg tror ikke vi vil se mere tvang. Men der er steder og områder der siger at det er en pligt at lade sig teste.


Det er lidt tvetydigt. Hvis hun mener, at der kun skal bruges tvang i områder med mange flygtninge og indvandrer, så burde hun nok sige det ligeud.




Sikander Siddique
Hvis det står til Frie Grønne så ser vi ikke mere tvang. Vi tror på at langt de fleste borgere udøver samfundssind og naturligvis tænker på alles bedste. Det har vi også set gennem krisen. Derfor mener at lovgivning skal baseres på de mange mennesker der gør det rigtigt fremfor de få der ikke gør det rigtigt.


Det er i mine øjne alt for svagt og ganske forfejlet. Det handler om død og helbred, og en stram lovgivning overfor mange andre ting, som f.eks. vold , røveri, terror og vanvidskørsel er netop baseret på de få, som opfører sig dårligt og gør det forkerte.




Peder Hvelplund
Nej, tvang skal være absolut sidste udvej. Derfor er det osse indskrevet i epidemiloven at der både er et mindste-indgrebsprincip, altså alle andre muligheder skal være afprøvet og et proportionalitetsprincip, altså der skal være tungtvejende grunde til at gøre det.
Så det skulle ikke føre til mere tvang.


Jeg har ellers stor respekt for Peder Hvelplunds indsats under coronakatastrofen, men dette er alt for svagt og vattet.
Når "alle andre muligheder skal være afprøvet", så bliver vi aldrig færdige, og det bliver alt for dyrt og koster liv.
Har du, Hr Minister, prøvet at stoppe vandvidssmitte med blomster, øl, slik og skattelettelser.? Nå ikke, men så lever du jo ikke op til lovens krav...
Har du husket at spørge FN og EU-domstolen først.? Nå ikke, men så er du jo en forbryder.
Alt sådan noget skaber handlingslammelse og hjælper sygdommen med at brede sig. Vis dog tillid til en handlekraftig Regering og hjælp den konstant med at finde bedre løsninger frem for på forhånd at væve den ind i et spind af forhindringer, som hjælper pandemien og spreder sygdom og død.




Stinus Lindgreen
Vi har klaret os godt igennem krisen ved at vise tillid til befolkningen og lade frivillighed være bærende. Tvang må og skal være sidste udvej. Derfor var det også vigtigt, at vi i den nye epidemilov sikrede parlamentarisk kontrol, automatisk domstolsprøvelse ved tvang, men også fik indskrevet proportionalitetsprincippet, så man skal bruge det mindst indgribende middel først.


Vi har da ikke klaret os godt, når flere tusinde mennesker er døde og flere hundrede tusinder er blevet syge. Og vi er IKKE igennem krisen endnu.
Ellers samme svar som til Peder Hvelplund.




Lars Boje Mathiesen
Når alle der måtte ønske det har fået en vaccine, som selvfølgelig er frivillig. Så må dem, som ikke vil have en vaccine leve med den risiko, at de kan få smitten. Det skal vi ikke indrette et samfund efter. Det handler om at tage personlig ansvar for dit liv.


Vaccinetvang er ikke engang en væsentlig del af Johns spørgsmål..






Jeg tager et spørgsmål mere og flere svar under behandling:

https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/stil-spoergsmaal-til-politikerne-hvordan-kommer-vi-videre-selvom-coronaen-bliver-ved-med-at-vaere-her

Christel Werenskiold
Hvorfor er der ikke håndsprit på alle stationer og bus stoppesteder? I alle tog, s-tog, metro og busser? Hvorfor åbner og lukker buschaufføren/føreren af S-tog ikke dørene, så vi undgår kontaktpunkter


Svar:

Henrik Dahl
Det forekommer mig ærlig talt også underligt.

Jakob Ellemann-Jensen
Det var en god ide.

Rasmus Horn Langhoff
Sådan burde det også være.




Hvis det er en god idé, hvorfor har de så ikke sørget for, at det er sådan.?
Eller hvorfor lover de ikke at arbejde på at bringe det i stand.?

Vi skal måske være glade for, at der i det hele taget var tre politikere, som gad at svare på et forslag, som kan hjælpe med at dæmpe smitten...



Der er for mig ingen tvivl om, at Danmark havde gjort det langt bedre, og samfundet kunne have sparet meget nedlukning, hvis politikerne havde brugt mindre tid på at skændes og mere tid på at lytte seriøst til borgernes forslag til, hvordan smittebekæmpelsen kan forbedres.




­
17-03-2021 20:49
Jakob
★★★★★
(9216)
­



16. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/politik/efter-923-coronadoedsfald-blandt-plejehjemsbeboere-udbrud-skal-nu-undersoeges
Efter 923 coronadødsfald blandt plejehjemsbeboere: Udbrud skal nu undersøges
Politisk flertal enige om at få undersøgt covid-19-udbrud og dødsfald på plejehjem.
--
Det er ikke lykkedes. 923 plejehjemsbeboere er ifølge Statens Serum Institut døde af eller med coronavirus i Danmark. Det svarer til 39 procent af alle danske covid-19-dødsfald.
Samtidig har 400 ud af landets godt 900 plejehjem haft mindst et tilfælde af coronavirus.
Det er en af grundene til, at en ny undersøgelse nu skal se på, hvordan myndighederne har tacklet corona-epidemien i ældreplejen. Det er et flertal i Folketinget i dag blevet enige om.
Flertallet består af Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og løsgængeren Susanne Zimmer.
--
DR har blandt andet afsløret, at tusindvis af lyntest ikke blev kørt ud til plejehjem
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mens-doedsfald-bredte-sig-paa-plejehjem-blev-vigtige-lyntest-bremset-fem-ting-du
før jul, selvom leverandører stod klar med testbiler, mens smitten på plejehjem spredte sig voldsomt. Og sidste forår satte DR fokus på, at beholdningen af værnemidler var kritisk.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kritik-af-kommuners-pandemiplaner-hvor-var-kitler-og-masker-da-coronavirus-kom
--
92-årige Tove Sørensen døde i januar af coronavirus efter udbrud på hendes plejehjem. Tilbage står hendes datter Iben Larsen, der er uforstående overfor, at myndighederne ikke sikrede lyntest på plejehjem tidligere



Det er godt, at det undersøges, så dræbende smitte kommer mere i fokus i fremtiden. Et fokus, som vi f.eks. manglede i 2017, hvor tabstallet nok var endnu større grundet influenza.

Men jeg mener, at det er forfejlet primært at være meget optaget af, at der manglede kviktestmuligheder på plejehjemmene.

For det første giver kviktest kun 70% sikkerhed for, at den testede person ikke bærer smitte.

For det andet har vi siden set, at mange ikke ønskede at lade sig teste, og der er ikke politisk flertal for at gøre det til en pligt.

For det tredje fik smitten lov til at løbe alt for meget løbsk i hele samfundet før jul.

For det fjerde må man ikke glemme det enorme pres, som Ældresagen, Alzheimerforeningen, DF og pårørende lagde på regeringen for at få plejehjemmene åbnet for flere besøgende.
Det sidste er måske også en forklaring på, hvorfor blå blok gerne vil grille en minister, fordi kviktests blev forsinkede til plejehjemmene, men de ønsker ikke at bakke op om en dybere undersøgelse af, hvorfor så mange beboere døde.

Så jeg forstår udmærket Iben Larsens frustration, og jeg deler den. Men der var altså seriøst mange om at slå Tove Sørensen ihjel.


En konstruktiv tilgang må nok være at arbejde på at indrette plejehjemsdriften på en bedre måde og evt. dele dem op i forskellige klasser alt efter, hvor god beskyttelse beboerne ønsker.
Valget bør selvsagt træffes, før man bliver dement, og det kan nok være en god lejlighed nu, mens alle stadig kan huske, hvad det betyder.





Dokumentation:


13. jun 2018
https://www.dr.dk/nyheder/indland/1644-danskere-doede-af-lang-og-haard-influenzasaeson
influenzasæsonen 2017/2018
--
I alt 1.644 danskere døde af influenza i denne sæson. Primært voksne mellem 15-64 år og ældre på 65 år og opefter.



21. feb. 2021
https://politiken.dk/indland/art8109702/Testudbyder-k%C3%B8rte-forg%C3%A6ves-ud-741-gange-L%C3%A6rere-p%C3%A6dagoger-og-sosuer-m%C3%B8der-ikke-op-til-kviktests
Testudbyder kørte forgæves ud 741 gange: Lærere, pædagoger og sosu'er møder ikke op til kviktests
Frygt for podepinden får lærere, pædagoger, sosu'er og andre kommunale medarbejdere til at springe de ugentlige kviktests over. I Faxe dukker kun hver fjerde op. I Syddanmark oplevede testerne 741 gange på to uger i februar, at ingen overhovedet dukkede op til teststedet.



17. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-regioner-koebte-20-mio-nye-naesetest-selvom-forskere-raadede-dem-til-lade
Hurtigtestene, der bliver podet i næsesvælget, viste sig kun at have en følsomhed på 70, selv om producenterne sagde, at den var over 90.
Det betyder, at de eksisterende hurtigtest kun fanger 70 procent af de smittede sammenlignet med en PCR-test.


https://www.klimadebat.dk/forum/coronavirus-frihandel-flyrejser-og-fornuftig-klimapolitik--d7-e3780-s360.php#post_80080


10. jun 2020
https://www.tv2lorry.dk/vallensbaek/paaroerende-kritiserer-plejehjem-igen-lukke-ned-besoeg-det-er-simpelthen-saa
- Det er simpelthen så uacceptabelt. Vi kan ikke være i det her længere. Jeg synes, det er så urimeligt at spærre vores ældre inde på den her måde. Det er tre måneder, at min far har været spærret inde på det her plejehjem. Det er fuldstændig vanvittigt, siger Rikke Lauenborg til TV 2 Lorry.
--
"Ulovlig frihedsberøvelse"
Ifølge Rikke Lauenborg er det dog ulovligt, når hendes far forhindres i at få besøg. Hun mener nemlig godt, at hun må komme og hente sin far for at gå eller køre en tur med ham.
Det er hun også blevet oplyst om i en e-mail fra Sundheds- og Ældreministeriet, der er blevet sendt videre til hende fra Alzheimerforeningen



9. jun 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/myndighederne-lemper-reglerne-besoeg-paa-plejehjem-og-hospitaler
Myndighederne lemper reglerne for besøg på plejehjem og hospitaler
Beboere og patienter kan få besøg indendørs af en eller to faste besøgspersoner.
--
Helt utilstrækkeligt
Hos Ældre Sagen er man dog langt fra tilfreds.
- Det er helt utilstrækkeligt. Vi er skuffede, og jeg tror, at beboerne og de pårørende er bedrøvede, siger Bjarne Hastrup, der er direktør for Ældre Sagen.
Han mener, Sundhedsministeriet er for forsigtige.
--
Langt størstedelen af beboerne på de danske plejehjem lider af demenssygdom. Og isolationen har ifølge begge interesseorganisationer haft voldsomme konsekvenser for plejehjemsbeboere som sorg, ensomhed og depression.
- Det der er med demenssygdom, det er, at går det først nedad, går det ikke op igen. Så vi snakker nu om varige og uoprettelige helbredsmæssige konsekvenser, siger Nis Peter Nissen, der er direktør i Alzheimerforeningen.



31. mar 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/helle-kan-ikke-besoege-sin-demente-mand-paa-plejecenter-hvad-er-det-en-mand-jeg
Helle kan ikke besøge sin demente mand på plejecenter: 'Hvad er det for en mand, jeg kommer ud til, når det her er ovre'
Der er indført besøgstop for at mindske spredningen af coronasmitte.




­­
17-03-2021 20:58
Jakob
★★★★★
(9216)
­




17. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/danmarks-vaccineplan-aendres-igen-nu-bliver-din-alder-helt-afgoerende
Danmarks vaccineplan ændres igen: Nu bliver din alder helt afgørende for vaccinationstidspunkt


26. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-tror-paa-massiv-oplukning-i-maj



Jeg finder det bekymrende, at der tales meget om at åbne samfundet helt, når alle over 50 år er blevet vaccineret.

Der vil en tid efter stadig være udsatte mennesker, som kommer i klemme, hvis smitten får lov til at løbe løbsk blandt de yngre generationer.

Det afgørende må hele tiden være, at smitten er under kontrol på et lavt niveau og helst helt udryddet.

Og mindst ligeså vigtigt ved vi endnu ikke nok om senfølgerne.


Jeg har tidligere fundet alvorlige indikationer, men prøv også at reflektere over dette:


11. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/aandenoed-og-huller-i-hukommelsen-patienter-staar-i-koe-med-senfoelger
Åndenød og huller i hukommelsen: Patienter står i kø med senfølger efter corona
Der er så mange, der får senfølger af covid-19, at klinikkerne har svært ved at følge med.
--
Anya Roskjær Knudsen må vente over en måned på den første telefonkonsultation hos senfølgeklinikken på Aalborg Universitetshospital.
Og lige nu vokser ventetiden med en uge hver uge, oplyser Region Nordjylland.
- De tider, vi tilbyder, bliver ret hurtigt brugt, forklarer ledende overlæge på lungdemedicinsk afdeling på Aalborg Universitetshospital, Steffen Helmer Kristensen.
Her regnede de med at skulle se 600 patienter med senfølger i hele 2021, men nu er vurderingen, at det bliver omkring dobbelt så mange.
Senfølgeklinikker i både Herlev, Aarhus, Odense og Bispebjerg melder også om travlhed. Det samme gælder landets eneste ambulatorie for forstyrrelser i smags- og lugtesans, Flavour klinikken i Holstebro.



14. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/norsk-studie-seks-ud-af-ti-coronasmittede-har-senfoelger
Norsk studie: Seks ud af ti coronasmittede har senfølger
En norsk undersøgelse af næsten 2700 mennesker, der har været smittet med coronavirus, viser, at 61 procent har senfølger.
Det skriver norsk TV 2.
- Når vi så patienter efter seks måneder, så vi, at over 60 procent havde langtidsskader, fortæller professor Rebecca Cox fra Universitetet i Bergen.
Det er blandt andet koncentrationsbesvær, udmattelse og ændret lugte- og smagssans, skriver Ritzau.
- Det er meget bekymrende, at mange mellem 16 og 30 år har problemer med at få luft og hukommelsessvigt, siger Rebecca Cox.




Et helt år med hjemmeundervisning kan måske på sigt være langt at foretrække for de unge, frem for et år i skole, hvor de er trætte og koncentrationsevnen er skadet til på ubestemt tid.
Vi ved f.eks. ikke, hvor mange raskmeldte, som senere vil droppe ud af deres studier eller forlade deres job, fordi de ikke kan følge med på grund af sygeperioder og senfølger.

Ændret lugte- og smagssans lyder måske umiddelbart ikke så alvorligt. Men ud over at skade livskvaliteten, så er der sikkert også jobs, hvor det kan få stor betydning. Tænk f.eks. på kokken, som skal tilsmage sovsen.
Skal vi gå ud og spise i aften skat.? - Nej tak, kokken har haft covid-19, så maden smager kun af salt og chili...




­­
17-03-2021 20:59
Peder Kruse
★★☆☆☆
(220)
I morgen frikendes AstraZeneca vaccinen for de ganske alvorlige men ekstremt sjældne bivirkninger, og så skal vi vaccineres med en vaccine, som ingen virkning har i forhold til andre vira end den oprindelige fra Wuhan, og hvis vi massevaccinerer under et højt smittetryk, giver det optimale betingelser for virus til at skabe escapevarianter gennem et stort reservoir af nyvaccinerede.
17-03-2021 21:21
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Peder Kruse skrev:
I morgen frikendes AstraZeneca vaccinen for de ganske alvorlige men ekstremt sjældne bivirkninger, og så skal vi vaccineres med en vaccine, som ingen virkning har i forhold til andre vira end den oprindelige fra Wuhan, og hvis vi massevaccinerer under et højt smittetryk, giver det optimale betingelser for virus til at skabe escapevarianter gennem et stort reservoir af nyvaccinerede.


Ja, jeg nok enig i, at Danmark bør droppe AstraZeneca.
Eller i det mindste gøre det frivilligt om man vil modtage den eller hellere vente på at få tilbudt en anden.

Jeg vil også gerne give dig helt ret angående den øgede risiko for at fremavlen nye farligere varianter. Men det kan Danmark nok ikke ændre stort på, fordi mange andre og større lande er bedøvende ligeglade med det.




­
17-03-2021 21:24
Jakob
★★★★★
(9216)
­



16. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/stabilt-kontakttal-vaekker-glaede-hos-ekspert-vi-har-faaet-styr-paa-den-britiske
Stabilt kontakttal vækker glæde hos ekspert: 'Vi har fået styr på den britiske variant'
Danmark har klaret sig bedre end sine naboer i kampen mod B117, mener ekspert.
--
- Et kontakttal på 1,0 for anden uge i træk er glædeligt.


12. marts 2021
https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/statens-serum-institut-fremover-kun-offentliggore-et-samlet-ugentligt-kontakttal-for-b117
Statens Serum Institut vil fremover kun offentliggøre ét samlet ugentligt kontakttal for B.1.1.7
--
I uge 8, hvor der var resultat fra sekventeringen på cirka 70% af alle positive PCR-prøver, udgjorde virusvariant B.1.1.7 76,5% af dem. I uge 9, hvor der indtil videre er resultat fra 59% af de sekventerede prøver, er B.1.1.7's andel steget til 84% af prøverne.
Andelen, der er smittet med virusvariant B.1.1.7, er dermed nu så høj, at det ikke længere er relevant at adskille denne variant fra de øvrige cirkulerende varianter. Kontakttallet vil fremover blive beregnet samlet for alle positive PCR-prøver, uanset variant.




Ja, det er jo glædeligt og heldigt i forhold til, hvad man kunne frygte.
Men kontakttallet burde have været under 1
Når man ser på smittekortet, så er det tydeligt, at mens man i nogle lokalområder med intensiv indsats har nedbragt smitten betydeligt, så er de smittede nu spredt mere ud over hele landkortet, så det er blevet vanskeligere at overskue, og tredje bølge truer næsten hele landet.

Men som tidligere beskrevet mangler vi testcentre og kapacitet til at kunne håndtere så stor spredning.
https://www.klimadebat.dk/forum/coronavirus-frihandel-flyrejser-og-fornuftig-klimapolitik--d7-e3780-s680.php#post_82601



­­­
19-03-2021 09:05
Peder Kruse
★★☆☆☆
(220)
Hvis vi dropper AstraZeneca, koster det måske fire uger længere, inden vi alle er vaccinerede. Spørgsmålet er bare hvor effektiv AstraZeneca er i forhold til de nye eksisterende coronavarianter.

Det forlyder at den reducerer alvorlig sygdom og død, men hvis vaccinen ikke hindrer smitte, er det bare et spørgsmål om tid, før yderligere mutationer bringer AstraZenica vaccinerede tilbage til start.
20-03-2021 10:02
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@Peder Kruse

Ja, det må man se i øjnene, at der er en stor risiko for, og revaccination med nye justerede vacciner derfor bliver nødvendig.

Jeg så Brostrøm på TV i går. Han sagde, at man ikke mister retten til en gratis vaccine, selvom man siger nej tak til AstraZenica.
Men han sagde ikke noget om, hvor stor forsinkelsen så bliver.




­
20-03-2021 10:22
Jakob
★★★★★
(9216)
­



19. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/lokale-udbrud-faar-kommune-til-saette-ind-med-hoejttalervogne-og-cpr-numre-paa
Lokale udbrud får kommune til at sætte ind med højttalervogne og cpr-numre på smittede
--
I boligområdet Stengårdsvej i Esbjerg kører en af kommunens biler rundt med en højttaler på taget.
- Må vi lige få din opmærksomhed? Vi har smitte med covid i området! lyder det på jysk fra højtaleren.
Det lyder måske som en scene fra en science fiction-film, men det er dagens coronavirkelighed i området, hvor kommunen har taget nye værktøjer i brug for at dæmme op for lokale smitteudbrud.
--
I Vejle har man blandt andet i boligområdet Nørremarken sat ind med informationskampagner og sms'er, der skal få flere til at lade sig teste.
Men flere tiltag er på vej, oplyser borgmesteren.
- Noget af det, vi gjorde i sidste uge, var, at vi sammen med Styrelsen for Patientsikkkerhed var rundt og banke på dørene. Det vil vi nu gøre i weekenden i stedet for, fortæller han
Man vi vil også udnævne lokale 'ambassadører', der skal overtale beboerne til at blive testet.
--
Men man har også benyttet sig af en ny aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening, der gør, at coronaramte kommuner kan få adgang til sundhedsdata på smittede, fortæller borgmester Jesper Frost Rasmussen.
- Det vigtigste værktøj, vi har i øjeblikket, er, at vi har fået adgang direkte til cpr-numre og navn og adresse på dem, der er smittede, og fra i morgen også på nære kontakrer, sådan at vi håndholdt kan følge op. Vi kan tage kontakt til de smittede hver dag, sikre sig, at de isolerer sig, og sikre sig, at deres nære også bliver testet, siger Esbjerg-borgmesteren.
- Den mulighed har vi jo faktisk kæmpet for at få siden november måned, og først sidste fredag er det så blevet endeligt rullet ud, og det kunne vi måske godt have brugt noget før, siger han.



Det er meget glædeligt, at der sker forbedringer, men det er i mine øjne svært pinligt, at der skulle gå så lang tid, før det blev sat i værk.
Hvis kommunen skal have gode muligheder for at hjælpe med smitteopsporing og støtte til de isolerede, så er det indlysende, at de har brug for at vide, hvor det brænder på.
Men der gælder måske det samme som med pligt til isolation, at det visse steder giver dårlig mening, hvis der ikke også må være en pligt til at lade sig teste, hvis kommunen kommer på besøg med en vatpind.




­­
23-03-2021 16:19
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Vaccinernes bivirkninger



Når man køber medicin, så plejer der at medfølger en indlægsseddel, hvor bivirkningerne er listet op efter et system som dette:

https://www.indlaegssedler.dk/indlaegssedler/indlaegsseddel/27522

Meget almindelige bivirkninger (kan forekomme hos flere end én ud af 10 patienter):

--

Almindelige bivirkninger (kan forekomme hos op til én ud af 10 patienter):

--

Ikke almindelige bivirkninger (kan forekomme hos op til én ud af 100 patienter):

--

Sjældne bivirkninger (kan forekomme hos op til én ud af 1.000 patienter):

--

Meget sjældne bivirkninger (kan forekomme hos op til én ud af 10.000 patienter):

--

Bivirkninger, hvor hyppigheden ikke er kendt:





Når man bliver vaccineret imod covid-19, så får man måske en seddel, som omtaler de mest almindelige bivirkninger, og sker der andet, så må man kontakte en læge, og man kan finde mere information på vacciner.dk, hvor man kan læse følgende:


23. marts 2021
https://www.vacciner.dk/FAQpage/Page/2/efter-vaccinationen/hvilke-bivirkninger-har-vaccinerne
Alle vacciner har bivirkninger, og det gælder også for Comirnaty®, COVID-19vaccine Moderna® og COVID-19 vaccine AstraZeneca®. Generelt er der tale om milde og forbigående bivirkninger, og vi anser alle tre vacciner for at være meget sikre og veldokumenterede.

De fleste vil opleve smerter, der hvor de er blevet stukket. Øvrige almindelige bivirkninger er fx træthed, hovedpine, muskel- og ledsmerter, kulderystelser, let temperaturstigning samt rødme og hævelse på indstiksstedet. Generelt er der tale om tegn på, at kroppens immunsystem reagerer, som det skal på vaccinen. Hvis du oplever disse kendte og forbigående gener, behøver du ikke kontakte læge.

I sjældne tilfælde kan der ses svære allergiske straks-reaktioner (anafylaksi), som blandt andet kan skyldes allergi mod tilsætningsstofferne i vaccinen.

Hvis du tidligere har reageret med svær allergisk straks-reaktion efter en vaccine eller efter injektion af et lægemiddel, bør du kontakte din læge, før du bliver vaccineret mod COVID-19. Hvis du har kendt allergi mod macrogoler/PEG/polyethylen glycol, bør du ikke vaccineres med Comirnaty ®, COVID-19 vaccine Moderna® eller COVID-19 vaccine AstraZeneca®.

I forbindelse med vaccination mod COVID-19 skal du blive på vaccinationsstedet i 15 minutter efter vaccinationen, så sundhedspersonalet kan se, at du har det godt efter vaccinationen og ikke får en af de sjældne allergiske reaktioner.

Fra andre vacciner ved vi, at næsten alle bivirkninger efter vaccination indtræder inden for de første seks uger, efter at man er blevet vaccineret. Det er meget sjældent, at de indtræder senere. Både danske og europæiske lægemiddelmyndigheder overvåger vaccinerne nøje, efter at de er godkendt både i forhold til hvor godt de virker, og hvor mange bivirkninger, de giver.




Jeg bemærker, at problemerne med AstraZeneca og blodpropper endnu ikke er nævnt.


Jeg bemærker også, at man skal være særligt opmærksom på bivirkninger mindst seks uger efter det sidste stik.


Videre forekommer der mig at være en tilbøjelighed til, at der kun beskrives almindelige bivirkninger, som ingen skal bekymre sig om, og derforuden meget sjældne bivirkninger, som er meget alvorlige og umulige at skjule for pressen.
Hvor finder man en beskrivelse af mellemgrupperne "Ikke almindelige bivirkninger (kan forekomme hos op til én ud af 100 patienter)" og "Sjældne bivirkninger (kan forekomme hos op til én ud af 1.000 patienter)".?
Kan det virkelig passe, at de ikke eksisterer, eller at de ikke har fundet nogen endnu.?
Hvor kan man læse om dem.?



­
24-03-2021 13:04
Jakob
★★★★★
(9216)
­




Her kan man finde noget mere grundigt om bivirkninger fra vaccinerne:

https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/temaer/Vacciner%20mod%20COVID-19/

https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/temaer/Indberettede%20bivirkninger%20ved%20COVID-19%20vacciner/
Indberettede bivirkninger ved COVID-19 vacciner



https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/temaer/Godkendte%20vacciner%20mod%20COVID-19/


Endda også med indlægssedler til f.eks. Moderna:
https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/temaer/Godkendte%20vacciner%20mod%20COVID-19/~/media/2A126A8F3EE84B3C9D0F9BBDA1C13B14.ashx


Og der er mulighed for indberetning af bivirkninger:
https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/temaer/Generelt%20om%20vacciner%20mod%20COVID-19/#bivirkninger_hovedtekst
Din læge har pligt til at indberette formodede bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen. Du kan i øvrigt kontakte din læge, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har fået bivirkninger efter vaccination.
Du, eller dine pårørende, kan selv indberette formodede bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen via Meld en bivirkning ved COVID-19-vaccine - for borgere
https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/bivirkninger/bivirkninger-ved-medicin/meld-en-bivirkning/mennesker/meld-en-bivirkning-ved-en-covid-19-vaccine-for-borgere-/




­
­
24-03-2021 13:40
Jakob
★★★★★
(9216)
­




22. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ny-aftale-om-genaabning-danmark-skal-vaere-naesten-aabent-naar-alle-over-50-aar-har
Ny aftale om genåbning: Danmark skal være næsten åbent, når alle over 50 år har fået tilbudt vaccine
--
Et flertal i Folketinget har her til aften præsenteret en aftale om, hvordan genåbningen af samfundet kommer til at se ud på langt sigt.
Partierne har aftalt, at målet med genåbningen skal være, at samfundet med få undtagelser er åbent, når alle over 50 år er blevet tilbudt en vaccine.
- Vi er enige om, at der er et meget, meget vigtigt fikspunkt, når alle over 50 år er vaccineret. Det hviler dog på nogle forudsætninger om, at vi kan holde smitten nede og bruge coronapas, siger Mette Frederiksen.
På den korte bane bliver det sådan, at alle børn og unge kommer tilbage i skole og på uddannelser i et eller andet omfang efter påske.
Eleverne i 5.-8. klasse vil kunne vende tilbage til skolen med fremmøde halvdelen af tiden - altså hver anden uge. Det samme gælder for elever på ungdomsuddannelser og voksenuddannelser.
Også liberale erhverv som frisører og massører kan åbne efter påske. Det sker helt konkret 6. april.

14 dage mellem mere genåbning
Genåbningen kommer til at foregå sådan, at der er 14 dage mellem de forskellige faser af genåbningen.
Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, glæder sig over, at der nu er en plan for, hvad der åbner i hvilken rækkefølge.
- Vi havde gerne set en hurtigere genåbning. Men det er vigtigt, at vi nu får et perspektiv på, hvad vi kan vente os, siger Jakob Ellemann-Jensen.
Samtidig indføres der nu et coronapas, der skal være adgangsbillet til eksempelvis en klipning hos frisøren. Med coronapasset skal man kunne bevise, at man enten er vaccineret, har en negativ coronatest eller tidligere har været smittet for at få lov at få ordnet håret.



23. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-frisoerer-til-coronapas-det-betyder-aftalen-dig
Fra frisører til coronapas: Det betyder aftalen for dig
Et bredt flertal er enige om genåbningen af Danmark. Få overblikket her.



23. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/kontakttallet-stiger-svagt-til-11
Kontakttallet stiger svagt til 1,1
Kontaktttalet er svagt stigende og ligger nu på 1,1, oplyser sundhedsminister Magnus Heunicke (S).
I sidste uge lå det på 1,0.
Men der er dog fortsat kontrol med den britiske variant B117, forsikrer ministeren.
- Med et nyt kontakttal i svag stigning til 1,1 har vi stadig kontrol med B117. Det betyder, at Danmark kan genåbne gradvist her i foråret. Test, vacciner, smitteopsporing og lynhurtig indsats mod lokale udbrud gør det muligt. Plus den indsats, vi alle gør hver dag, skriver Heunicke.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/kontakttallet-i-danmark-stiger


Jeg mener, at kontakttallet er steget stærkt ubehageligt til 1,1
Hvis han havde kontrol med B117, så burde han have bragt kontakttallet ned under 1


Smitteopsporingen halter stadig, og mange steder er der stadig langt imellem testcentre, som måske tilmed kun er åbne en halv dag om ugen.
https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/kort-over-covid-19-testcentre?Kort%20over%20COVID-19%20testcentre
Hjemmetest tilbydes heller ikke endnu.


Et kontakttal på 1,1 umiddelbart før den næste etape i genåbningen er IKKE et godt udgangspunkt.
Mere genåbning vil føre til mere smitte, og det vil gøre opgaven med smitteopsporing mere uoverkommelig, og det vil igen føre til mere smitte.
Når det kombineres med, at danskerne bilder sig ind, at de kan tillade sig at slække på de livreddende restriktioner i fritiden, så skal vi være ekstremt heldige med vejret, hvis det skal forhindre en patogen sommer.



Der er ingen grund til at ånde lettet op. Tværtimod er der behov for, at vi alle hjælper hinanden med at løfte moralen og forbedre smitteforebyggelsen endnu mere.




I Oslo er kontakttallet helt oppe på 1,5 og her kan man se, hvordan det går i Tyskland:

23. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyskland-tvunget-til-hive-i-noedbremsen-vi-er-dybest-set-i-en-ny-pandemi
Tyskland tvunget til at hive i nødbremsen: 'Vi er dybest set i en ny pandemi'
--
- Vi er dybest set i en ny pandemi. Den britiske mutation er blevet den dominerende, siger Angela Merkel ifølge Reuters.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/germany-race-against-time-vaccinate-against-covid-19-merkel-2021-03-23/
- Helt fundamentalt står vi over for en ny virus af samme type, men med helt andre karaktertræk. Mere dødelig, mere smittende og smittende i længere tid.


Og i England tager de stadig hårdt fat, selvom de er meget længere fremme med vaccinationer:

23. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder
Solhungrende englændere risikerer kæmpe bøder, hvis de tager på ferie
Det kan blive en dyr omgang for englænderne, hvis de i desperation over gråvejret stikker en tur til varmere himmelstrøg.
De risikerer en bøde på 5.000 britiske pund (43.000 danske kroner), hvis de rejser udenlands uden en gyldig grund. Hvilket en ferie altså ikke er.
Mens landet gør sig klar til at lempe coronarestriktionerne i denne uge, advarer regeringen samtidig om, at ferierejser måske må placeres som offergave på genåbningsalteret.
- Det er meget vigtigt, at vi beskytter den fremgang, som vi har skabt her i Storbritannien, siger sundhedsminister Matt Hancock.
Forbuddet mod ferierejser bliver evalueret den 17. maj, skriver Reuters.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-britain-holidays-idUSKBN2BF0P0?taid=6059c908e25ade0001060ba8&utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter



20. marts 2021
https://www.dr.dk/nyheder/udland/mens-vi-genaabner-lukker-andre-europaeiske-lande-ned-i-frygt-tredje-coronaboelge
Mens vi genåbner, lukker andre europæiske lande ned i frygt for tredje coronabølge
--
I Norge, Sverige, Tyskland, Belgien, Polen, Frankrig, Italien, Ukraine og flere andre, europæiske lande stiger smittetilfældene så meget, at man frygter en tredje bølge af covid-19.




­
­
02-04-2021 11:27
Jakob
★★★★★
(9216)
­



30. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-bliver-ved-med-forlaenge-opholdsforbud-paa-christiania-som-det-eneste-sted
Politiet bliver ved med at forlænge opholdsforbud på Christiania som det eneste sted i landet
--
Ikke én gang, ikke to gange, heller ikke tre gange. Faktisk skal man tælle til 11.
Så mange gange har Københavns Politi forlænget det opholdsforbud, som man første gang etablerede på dele af Christiania tilbage i januar.
Begrundelsen er, at forbuddet skal forhindre smittespredning med coronavirus, og derfor er områderne ved Pusher Street og Green Light District, der er kendt - og berygtet - for den åbenlyse handel med hash, lukket dagligt fra klokken 10 om formiddagen til midnat.
Det er med afstand det område i byen, hvor politiet har benyttet sig af værktøjet flest gange. Tidligere har man også gjort det i populære områder som Kødbyen og Islands Brygge, men det har været i kortere perioder. Og lige nu er det forbuddet det eneste af sin slags i hele landet.
Og kigger man lokalt på smitteniveauet for København, er der ikke noget, som for alvor skiller sig ud. I dag har København en incidens på 140,7 per 100.000 indbyggere den seneste uge. Det er det 19. højeste i landet.
--
'Det er da påfaldende'
Christoffer Badse understreger, at han "ikke vil anklage politiet for noget", når han studser over, forbuddet er blevet forlænget så mange gange.
- Men det er vigtigt, at borgerne har tillid til, at det er det rigtige formål, at loven bliver anvendt til. Det er ret vigtigt for tilliden, at man bruger loven på den rigtige måde, siger han.



Ja, det er da meget påfaldende, og det er en meget farlig kurs under påskud af coronasmitte at fremme en skjult dagsorden.

Det er præcist sådan noget, der kan koste tillid og give vind i sejlene til mørk modstand.

Der MÅ bare ikke kunne rejses tvivl om, at magthaverne bestræber sig på at bekæmpe coronasmitten på ærlig og redelig vis.



Måske er det snart på tide, at de danske reaktionære politikere slapper lidt af og ophører med at overkriminalisere borgere, som ikke gør andre fortræd.

Det går f.eks. stadig den vej i USA:

31. mar. 2021
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-03-31-new-york-legaliserer-brugen-af-cannabis
New York legaliserer brugen af cannabis
--
Staten New York afkriminaliserer brug af cannabis. Voksne får lov til både at købe rusmidlet og dyrke egne planter.
New York slutter sig til 14 andre amerikanske delstater ved at legalisere brug af cannabis.
Begge lovgivende kamre i New York har tirsdag således godkendt et lovforslag, der afkriminaliserer borgeres brug af cannabis.



Man kan mene, at coronakatastrofen må have sat sagen i perspektiv. Men i Danmark står det stadig stille af mange sofistikerede årsager.

Og de reaktionære holdninger bliver ikke kun konserveret af håndsprit.

https://www.danskmisbrugsbehandling.dk/alkoholmisbrug/viden-og-statistik/
Alkoholikere i Danmark
--
860.000 danskere har et storforbrug af alkohol.
585.000 danskere har et skadeligt alkoholforbrug.
140.000 danskere er afhængige af alkohol.
--
Derudover påvirkes det fysiske og psykiske helbred hos den, der drikker for meget. Det er nemlig videnskabeligt dokumenteret, at alkoholisme øger risikoen for at udvikle mere end 200 forskellige fysiske og psykiske lidelser. Det betyder bl.a., at alkohol hvert år er skyld i:

190.000 flere lægebesøg.
27.000 flere sygehusbesøg.
2.900 flere dødsfald.


Legalisering af cannabis kombineret med kraftig opfordring til at undgå blandingsmisbrug ville nok pynte på denne sørgelige statistik og samtidigt reducere antallet af ulovlige fester og dermed begrænse smittespredning og død.




­
02-04-2021 11:41
Jakob
★★★★★
(9216)
­



31. mar. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/pfizer-har-undersoegt-sin-vaccine-paa-12-15-aarige-og-den-skulle-ifoelge-dem-selv
Pfizer har undersøgt sin vaccine på 12-15-årige - og den skulle ifølge dem selv være 100 procent sikker og effektiv
Pfizer har testet deres vaccine på 12-15-årige, og resultatet er ifølge virksomheden selv lovende.
Medicinalvirksomheden skriver i en pressemeddelelse, at den beskytter børn mellem 12 og 15 år med 100 procents sikkerhed.
https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-biontech-announce-positive-topline-results-pivotal
Derfor vil Pfizer/BioNTech nu ansøge om at give vaccine til børn ned til 12 år, oplyser de.
I dag er vaccinen godkendt til alle over 16 år.
Selvom Pfizer/BioNTech skulle få grønt lys til at give vaccinen til børn ned til 12 år, er det ikke sikkert, at vaccinen også ender med at blive tilbudt til børn.
I Danmark vil det være op til Sundhedsstyrelsen at vurdere, om man vil tilbyde vaccinen til børn.



Det er en rigtig god nyhed, at vaccinen også udvikles til børn og unge.
Det virker ikke rimeligt, at de dygtige og påpasselige unge først skal udsættes for alle restriktionerne og hjælpe med at betale regningen og så tilmed også skal udsættes for sygdommen med alle de eventuelle følger.
Et budskab om, at samfundet skal åbnes helt, når alle over 50 år har fået tilbudt vaccine, lugter ellers fælt af, at det er holdningen.


Men som man blandt andet kan se i nedenstående tabel, er der en tilbøjelighed til, at det er forbundet med flere bivirkninger at give covid-19 vaccinen til yngre, og derfor må vi selvfølgelig stadig ønske, at opgaven bliver løst endnu bedre:


https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/temaer/Indberettede%20bivirkninger%20ved%20COVID-19%20vacciner/#comirnaty
Pfizer/BioNTech (Comirnaty)
Status pr. 30. marts 2021
--
Nedenstående tabel viser aldersfordelingen i forhold til de indberettede formodede bivirkninger, som Lægemiddelstyrelsen har modtaget og behandlet, vedrørende Comirnaty.

Tilknyttet billede:

02-04-2021 23:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
En virkelig flot håndtering af corona pandemien i Brasilien.
Et stort tillykke til præsident Jair Bolsonaro med det flotte resultat af at stå fast og ikke lukke samfundet ned på trods af en hylekor uden lige.



En nedlukning af det Brasilianske samfund, tilsvarende det vi har set i Danmark, ville have haft store menneskelige omkostninger, ikke mindst enorme samfundsøkonomiske omkostninger og jo også massive sundhedsmæssige omkostninger for den brasilianske befolkning.

De klare tørre tal taler sit helt klare sprog fra https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries



Døde pr. 1 mio. ligger landet på en 19'ende plads med 1523 døde. Landet med et befolkningstal på 211 mio har har beskedne 8318 kritiske syge.
Redigeret d. 02-04-2021 23:40
03-04-2021 01:32
Jakob
★★★★★
(9216)
­




Du glemte også at takke for den P1-mutant, som hans politik har bidraget til at fremavle.


Senest redigeret den 3. marts 2021
https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/det-forste-tilfaelde-af-varianten-p1-er-nu-fundet-i-danmark
Danmarks Tekniske Universitet, DTU, har fundet et tilfælde af P1-varianten, der oprindelig blev påvist i Brasilien.
--
Det er særligt mutationerne N501Y, K417T og E484K som er biologisk vigtige. Da denne variant har mutationen N501Y, som varianterne B.1.1.7 og B.1.351 også har, er der stor mistanke om, at denne variant har øget smitsomhed, men dette er ikke endeligt bevist. Denne variant har også mutationen E484K, som studier har forbundet med nedsat følsomhed for neutraliserende antistoffer. Det vides ikke, om denne variant medfører alvorligere sygdomsforløb.
--
Vaccinerne, som er godkendt i EU inkl. Danmark, forventes også at virke overfor den nye variant. Der kan muligvis forekomme nedsat effekt, men vaccinerne forventes stadig at beskytte mod alvorlig sygdom.



­

­
03-04-2021 10:33
Jakob
★★★★★
(9216)
­




Lyntesten er endnu mindre sikker end tidligere beskrevet:

2. apr. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/hver-anden-smittet-faar-falsk-negativt-svar-efter-lyntest
Hver anden smittet får falsk negativt svar efter lyntest
Man kan ikke vide sig sikker på, om man er smittet eller ej, selv når man har fået taget en lyntest - også kaldet antigentest - og fået svar.
Politiken skriver, at tal fra Statens Serum Institut (SSI) viser, at hver anden smittet får et lyntestsvar om, at vedkommende ikke er smittet.
Dermed er der ikke kun en høj risiko for et falsk positivt svar, som tidligere er blevet beskrevet, men også for et falsk negativt svar.
Fra 1. februar til 23. marts har 117.670 borgere inden for 48 timer fået både en lyntest og den mere præcise PCR-test.
4069 var positive ifølge PCR-testen. Men lyntesten fangede kun 2159 af dem, skriver Politiken. 1910 personer med coronavirus i kroppen fik således tilsendt et negativt testsvar. Det svarer til 47 procent falsk negative.
I en tidligere version stod der i rubrikken, at hver anden får falsk negativt svar efter lyntest. Det korrekte er, at hver anden smittet får falsk negativt svar efter lyntest, som der også stod inde i artiklen her.




Her en lidt mere dybdegående beskrivelse af en af de mindre alvorlige covid-19 senfølger:


3. apr. 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ostereje-smager-af-roeg-og-mug-saadan-paavirker-corona-lugte-og-smagssansen
Ostereje smager af røg og mug: Sådan påvirker corona lugte- og smagssansen
Lige nu har flere tusind danskere mistet deres lugte- og smagssans, efter at de har været smittet med corona. 15 procent har endnu ikke fået deres sanser tilbage efter et halvt år.



­

­
03-04-2021 10:45
Jakob
★★★★★
(9216)
­



22. mar 2021
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/frisoerer-har-haevet-prisen-naar-du-skal-klippes-igen
Frisører har hævet prisen, når du skal klippes igen
På grund af nedlukningen bliver det flere steder i landet dyrere at gå til frisør.


Det er helt forståeligt.
Derimod kan det nok være uforståeligt, at de private virksomheder, som har været hårdt ramt af den nuværende nedlukning, ikke sætter prisen endnu mere op for at kunne forsikre sig imod den næste pandemi, så de kan forsørge sig selv frem for at gå på skatteyderbetalt socialhjælp igen.

Her tænker jeg især også på prisen på de klima- og sundhedsskadelige flyrejser til turister.
Hvis virksomhederne ikke selv kan eller vil sætte prisen op for at forsikre sig imod den næste pandemi, så må staten skulle pålægge dem en betydelig afgift eller se i øjnene, at de næste gang må gå konkurs.



­
03-04-2021 19:57
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er udbud og efterspørgsel som styrer prisen. Man kan kun hæve prisen hvis efterspørgslen er tilpas stor.
04-04-2021 19:57
Jakob
★★★★★
(9216)
­


Jørgen Petersen skrev:
Det er udbud og efterspørgsel som styrer prisen. Man kan kun hæve prisen hvis efterspørgslen er tilpas stor.


Det er vel nok dygtigt, at du omsider har lært en grundregel i økonomi, som de fleste kvikke hoveder lærte allerede i folkeskolen.
Det næste mere vanskelige trin for dig må så nok blive, at du også lærer at bruge den korrekt i en debat, hvor den giver mening.
Dertil hører nok også, at du forstår, at efterspørgsel og pris ikke er de eneste mulige variabler.




­
04-04-2021 21:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er lige så svært at ophæve virkningen af udbud og efterspørgsel, som det er at ophæve tyngdekraften.
05-04-2021 12:44
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Jørgen Petersen skrev:
Det er lige så svært at ophæve virkningen af udbud og efterspørgsel, som det er at ophæve tyngdekraften.


Hvis det nu var rigtigt, hvilken relevans ville det så have for den tråd, som du skriver i.?




­
05-04-2021 20:32
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Du har jo ikke selv forstået hvad der du ævler om
14-04-2021 21:12
Jakob
★★★★★
(9216)
­



Peder Kruse skrev:
I morgen frikendes AstraZeneca vaccinen for de ganske alvorlige men ekstremt sjældne bivirkninger, og så skal vi vaccineres med en vaccine, som ingen virkning har i forhold til andre vira end den oprindelige fra Wuhan



Så du det intense pressemøde i dag.?
Først bidrog Lægemiddelstyrelsens nye direktør med en god og omfattende gennemgang af fakta, og bagefter argumenterede Søren Brostrøm så grundigt og dygtigt, at Lægemiddelstyrelsens direktør ligefrem besvimede af udmattelse.


14. april 2021
https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-6-grunde-til-vi-dropper-astrazeneca-vaccinen
Brostrøm: 6 grunde til, at vi dropper AstraZeneca-vaccinen




­
14-04-2021 21:35
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Brasilien som ikke har indført nogle restriktioner overhovedet og har verdens værste og højeste smitterater på op til 80.000 tilfælde dagligt se



I et land med 210 indbyggere har 12 mio. været smittet og er raske, 350.000 er døde som skal holdes op mod at der dør 1,3 mio. årligt i Brasilien se



Og et øjebliksbillede så er 1,2 mio. i øjeblikket registeret som smittet og har symptomer og heraf er mikroskopise 8.300 under intensiv behandling altså i et land med 210 mio. indbyggere.
Redigeret d. 14-04-2021 21:36
15-04-2021 09:53
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@delphi

For psykopater er lidelser og død som regel uden større betydning, så længe de ikke selv bliver ramt.

Dine tal viser en overdødelighed på ca. 30%

Men der er jo også et stort udbud af brasilianere og kun ringe efterspørgsel, så de er måske ikke meget værd i dine øjne.?

Det er ganske enkelt ikke korrekt, at Brasilien har været fritaget for restriktioner. Hvor har du dog denne falske nyhed fra.?


28. feb 2021
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/brasiliens-hovedstad-lukker-ned-i-uger
Brasiliens hovedstad lukker ned i to uger
Alle barer, restauranter, indkøbscentre og skoler i Brasilia, Brasiliens hovedstad, lukker nu ned frem til 15. marts.
Samtidig har staten Brasilias guvernør Ibaneis Rocha udstedt forsamlingsforbud og forbud mod salg af alkohol efter klokken 20.
Mindst otte andre stater i Brasilien har i den seneste uge indført nedlukninger som følge af stigende coronasmitte og coronarelaterede dødsfald i Sydamerikas største land.




­
15-04-2021 13:01
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
For psykopater er lidelser og død som regel uden større betydning, så længe de ikke selv bliver ramt.


Ja det er forfærdelig! Se hvad økonomisk vækst i Brasilien siden 1950 frem til i dag har betydet for fald i dødeligheden se https://www.macrotrends.net/countries/BRA/brazil/death-rate den økonomisk vækst er man parat til at sætte over styr som mange år ud i fremtiden vil betyde øget dødelighed for befolkningen.

Pandemier har til alle tider betydet øget dødelighed, hvad nyt er der i det.
Redigeret d. 15-04-2021 13:02
16-04-2021 09:36
Jakob
★★★★★
(9216)
­



@­delphi


Du glemte at fortælle, hvor du får dine falske nyheder fra. Digter du dem selv.?


delphi skrev:
Pandemier har til alle tider betydet øget dødelighed, hvad nyt er der i det.


Du kan sige det samme om trafik. Vil du så også ophæve alle trafikregler.?

Sandheden om denne pandemi er, at vi har den viden, der skal til for at udrydde smitten, og har vi også disciplinen og viljen til at gøre det, så vil samfundet kunne fungere næsten normalt.
De har gjort det i Kina, og det har været en stor hjælp til økonomien.
Newzealand har gjort det, Australien har gjort det osv..

Men mange andre lande herunder EU-landene har slet ikke kunnet styre det.
Denne fallit er et vink med et eiffeltårn om, at der er nogle grundlæggende forhold, som i høj grad skal ændres, hvis vi skal være klar til at imødegå den næste pandemi, som kan være endnu mere alvorlig. Dette må allerede ligge fast, fordi den nuværende pandemikontrol med sommer og massetest sandsynligt intet har at gøre med en situation, hvor en ny ukendt pandemi rammer landet. Vi ved endnu heller ikke, hvilke nye coronamutanter, der kommer allerede til efteråret. Eller måske endnu tidligere, fordi genåbningen nu er gået amok med øget rejseaktivitet, billige flyrejser osv..




­
Side 18 af 32<<<1617181920>>>





Deltag aktivt i debatten Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Flytrafik
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik