Husk mig
▼ Indhold

Dækker gletscher i tæppe


Dækker gletscher i tæppe23-02-2009 13:56
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Dækker gletscher i tæppe: se link til højre i Nyhedslink

Hvad vil der ske i denne situation?

Det hvide stof vil efterlade en masse luftlommer mellem isen og stoffet.

Selvom albedoeffekten vil blive ret stor, vil der ske en opvarmning af luften.

Der vil blive dannet vand mellem isen og stoffet.

Koldt vand er et bedre optøningsmiddel end varm tør luft (tænk på den dybfrosne vacumpakkede flæskesteg). Koldt vand indeholder mere varme-energi.

Lad os få nogle bud på hvad der sker på disse 10.000 m2 i løbet af sommeren, bortset fra at faldvindene vil slide gevaldigt i bardunerne og pløkkene der holder det hele fast til isen.
23-02-2009 20:15
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Citat fra Artiklen:
"Glaciolog Jørgen Pedersen Steffen fra Niels Bohr Instituttet siger, at det »umiddelbart er lidt langt ude« at dække den grønlandske gletscher med et tæppe. Han ser det mere som et pædagogisk projekt, der skal vise Discovery Channels seere nogle af konsekvenserne af den globale opvarmning i Arktis."

Er det kun mig der får kvalme når jeg læser sådan noget? Måske hænger det sammen med at jeg er uddannet pædagog eller... ?
23-02-2009 20:22
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Forskere vil dække gletscheren med et kæmpe tæppe af kunststof for at forhindre, at isen smelter

Er det for dumt til at spørge "Hvorfor?"


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
23-02-2009 20:36
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Morten Riber

Du har fuldstændigt ret, det er kvalmende. Vi lidt ældre og mere garvede tager det som motion for smilehullerne.

Projektet har været under opsejling i flere år, men er blevet stoppet hver gang p.g.a økonomi. Nu er hele projektet flyttet længere ind på indlandsisen, det kunne tyde på, at de har fået et lift med US National Guard "Raven 109", der træner landing på isbaner med deres C-130'ere om sommeren. Da de flyver alligevel tager de forsyninger med til forskningsstationerne på isen. Discovery betaler vel også deres del af gildet.

Der er ingen forskningsmæssig værdi i projektet.....kun PR for global opvarmning.

Men forskerholdet vil få en alvorlig belæring om hvem der bestemmer 90 km inde på indlandsisen i 1.5 km højde....nemlig moder natur.

De kite-skier der har krydset indlandsisen har haft besvær med at styre en drage på 15 m2......her drejer det sig om et stykke stof på 10.000 m2, ganske vidst i mindre stykker, men alligevel.
Redigeret d. 23-02-2009 20:39
23-02-2009 20:41
manse42
★★★☆☆
(633)
eller fader frost




Deltag aktivt i debatten Dækker gletscher i tæppe:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Thwaiters Gletscher - hvor lang tid tager det for den at smelte?3209-10-2020 11:23
Gletscher-sø kollapset i Kangerlussuaq208-09-2007 16:10
Artikler
Gletsjere
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik