Husk mig
▼ Indhold

Danmark er et klimasvin



Side 2 af 2<12
20-07-2008 11:17
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det betyder i hvert fald under et at den danske vindmøllestrøm som i dag ekspoteres til en mindre pris, at den i fremtiden bliver fuldt og helt værdiløs, hovedsagelig fordi landene omkring Danmark har vindmøllestrøm til overflod når vi har det.


Jeg er bange for, at vi kommer til at betale både for at komme af med overskuds-el betale for at vindmøllerne ikke producere og betale overpris for nødstrøm.

I december 1993 betalte vi Norge 6 øre pr. kWh for at aftage vindmølle-el i nogle timer for derefter at betale 60 øre pr. kWh for el, da vindmøllerne pga. vind over 25 sek.m. stoppede produktionen, så i alt betalte vi 66 øre pr. kWh for vores egen strøm.
Hvor længe kan det danske samfund holde til sådan et "vindvid"?
Hvad koster alternativerne:
Opbygning af egen lagerkapacitet centralt, eller decentralt?
Bygning af tre 3.000 MW kabeler til UK + tre 3.000 MW kabler over storebælt + tre 3.000 MW kabler til Baltikum, og så regulere resten ved tvangsstop for nogle vindmøller?
20-07-2008 13:05
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@boe
Hvor længe kan det danske samfund holde til sådan et "vindvid"?
Hvad koster alternativerne:

Ja man har jo konsekvent undladt at lave de tiltag som netop kunne minimere disse situationer. Hvis halvdelen af de midler der er brugt til møllehalløjet. Hvis der var brugt penge til nogle ordentlige forbindelser til udlandet og herunder etablering akkumuleringskapaciteter her. Ja! I den situation havde man jo et energisystem man kunne bygge videre på, i stedet for som det er i dag er det jo totalt kaos.
Men som du har nævnt så er alt i den danske energisektor så gennemreguleret at det er meget sVært at lave noget fornuftigt feks. samspil mellem møller og kraftværksproduktion!

Bygning af tre 3.000 MW kabeler til UK + tre 3.000 MW kabler over storebælt + tre 3.000 MW kabler til Baltikum, og så regulere resten ved tvangsstop for nogle vindmøller?


Jamme næsten hvad som helst man kan finde på det kan langt fra være så helt i gennem vandvittig som det vi har været vidne til over de sidste 20 år!
Men det jeg spørger mig selv om, er: skal det møllestrøm nødvendigvis være så dyrt. Hvis prisen kunne komme betragteligt ned på møllerne og de var opstillet et sted feks. Jammer bugten, så kunne de jo bare stoppes. Når jeg kører dagligt fra Hobro til Århus jeg møder konstant en lastbil men en mølledel, det må være bekosteligt. Hvis produktion og drift var koncentreret et sted (jakob's mølleværft). Hvis prisen kunne komme ned på 150 kr/Mwh så var der jo perspektiv i møller for så kunne de bare stoppes.
Redigeret d. 20-07-2008 13:52
20-07-2008 14:13
Jakob
★★★★★
(9267)
 


Boe Carslund-Sørensen skrev:
Mener du de postulater, du tidligere har fremført i andre tråde? Der er til dato ikke lavet analyser over hvordan man indpasser vind-el i forbruget, eller hvor meget det vil koste. Du vil gerne pille kompleksiteten ud af energimarkedet, men du giver ingen bud på hvordan det gøres. Du vil end ikke give et bud på, hvad det fremover vil koste at få oplagret vind-el i norsk eller svensk vandkraft.
Du må fremkomme med nogle realistiske beregninger over alle omkostningerne ved en vindmølleudbygning af den størrelse, det du har præsteret til nu er ren fantasi.


Hvad koster det i driftsstøtte til backup værkerne?
Hvad koster det i transport til og fra Norge og Sverige?
Hvad vil Norge, Sverige og Tyskland betale for uønsket dansk vind-el?
Hvad vil Norge, Sverige og Tyskland have for at levere nødstrøm til Danmark?
Hvad koster udbygningen af alle transmissionskablerne internt i Danmark og til hhv. Norge, Sverige, Tyskland m.fl.?
Hvordan ser forholdene ud når Tyskland har udbygget deres vindmøllekapacitet og forbindelseskablet til Norge uden om Danmark?
Hvad betyder det norsk/hollandske kabel for hele regnestykket?
Hvilke uforudset ting vil spille ind?
Hvordan er det lige med Norges vindmølleplaner? Hvilken indflydelse får det på omkostningerne ved vind-el i Danmark?
Hvordan er det lige med Sveriges vindmølleplaner? Hvilken indflydelse får det på omkostningerne ved vind-el i Danmark?
Hvordan er det lige med Tysklands vindmølleplaner? Hvilken indflydelse får det på omkostningerne ved vind-el i Danmark?
Hvordan er det lige med Polens vindmølleplaner? Hvilken indflydelse får det på omkostningerne ved vind-el i Danmark?
Hvordan er det lige med Hollands vindmølleplaner? Hvilken indflydelse får det på omkostningerne ved vind-el i Danmark?

Til sidst kan du så dele udgiften med en CO2-besparelse, der afhænger af om Danmark er netto eksportør eller netto importør af el.


Du ville vist få brug for temmelig mange embedsmænd, hvis du var Energiminister.  


I mine øjne er de flest spørgsmål overflødige, fordi det er min mening, at Danmark skal kunne forsyne sig selv og også selv stå for den nødvendige energilagring.

Kan vi udveksle med nabolande for rimelige penge, så er det meget fint, men jeg mener på sigt ikke, at vi skal basere vores energisektor på det.


Jeg er bange for, at vi kommer til at betale både for at komme af med overskuds-el betale for at vindmøllerne ikke producere og betale overpris for nødstrøm.


Jeg forstår godt din tanke, men hvis der er udsigt til, at vindstrømmen ikke er noget værd, fordi det blæser meget, og vi heller ikke kan sælge den billigt til vore egne skatteydere, så regulerer vi det bare ved at standse det nødvendige antal møller.
Bliver det stille vejr i nogle uger i træk, så samtlige energilagre bliver tømt, så skal vi selvfølgelig nok til lommerne for at få gang i de konserverede fossile kraftværker.
Men foreløbig har vi rigelig fossil kapacitet, så værkerne vil stå på nakken af hinanden for at sælge nødstrøm, og det trykker prisen.

Altså foreløbig ingen grund til stor bekymring. - Vel..?  




 
20-07-2008 14:21
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg forstår godt din tanke, men hvis der er udsigt til, at vindstrømmen ikke er noget værd, fordi det blæser meget, og vi heller ikke kan sælge den billigt til vore egne skatteydere, så regulerer vi det bare ved at standse det nødvendige antal møller.


Du vil så komme til at betale den garanterede pris for ikke produceret vind-el, eller vil du afskaffelse vindmøllernes fortinsret til el-markedet?

Redigeret d. 20-07-2008 14:24
20-07-2008 14:42
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Altså foreløbig ingen grund til stor bekymring. - Vel..?

Hvis de regnestyker du har vist ind til nu, er grundlaget. Så er der meget grund til bekymring!
20-07-2008 20:02
Jakob
★★★★★
(9267)
 


@Boe Carslund-Sørensen


Du vil så komme til at betale den garanterede pris for ikke produceret vind-el


Sikke noget sludder. Det ville da være meningsløst at staten skulle betale afgift til sig selv, og en almindelig vindmølle, der står stille, bliver ikke nær så hurtigt slidt som en vindmølle, der arbejder, så den holder længere, og et tab er derfor næsten ikke eksisterende.


 
Redigeret d. 20-07-2008 20:02
20-07-2008 20:16
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Sikke noget sludder. Det ville da være meningsløst at staten skulle betale afgift til sig selv


Tja, men det er nu realiteten i dag. Der er mange love på energiområdet du skal have ændret før din "fantasi" kan føres ud. Desuden er det forbrugerne der betaler for ikke produceret vind-el
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Danmark er et klimasvin:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik