Husk mig
▼ Indhold

Dansk energipolitik er massemord.



Side 11 af 13<<<910111213>
03-03-2018 21:02
Jakob
★★★★★
(9211)
­


delphi skrev:
Jeg er overbevist om at hvis fattige kinesere som driver kulminer og ekstrem farlige kulkraftværker i Kina, skulle drive vindmøller lige så 'uansvarlig' som de driver kulværker og skovler kul, så ville der dø minimum ligeså mange ved vindkraft som ved den nuværende kulkraft.


Hvilken dokumentation bygger du dog den besynderlige overbevisning på..??

Kina er nok mere dødelig, end resten af verden, hvad angår kul, men ikke engang dobbelt så dødelig. Og selvom du fordobler dødeligheden for vindkraft flere gange, så kommer den aldrig i nærheden af dødeligheden for kul..!




­
03-03-2018 21:06
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg kan bare se for mig: Når kinesere skal lave vindmøllevinger med ekstrem farlige kemikalier så ryger der et par kinesere pr. vinge ved produktion. Sikkerhed er en by i rusland for Kinesere som når de driver kulkraftværker.
03-03-2018 22:36
Jakob
★★★★★
(9211)
­


@delphi


Jeg mener måske nærmere, at den kinesiske vindmølleindustri er ved at være så langt fremme, at den bør med i tilbudsrunden på statsejede landvindmøller til Danmark.
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php#post_66417

World's 'biggest push' for wind power in China
https://www.youtube.com/watch?v=8GUhBMuia1g

Om få år kan de meget vel komme til at fortryde de mange kul- og atomkraftværker, som de bygger nu.


Jeg er heller ikke vildt imponeret af EU's vingefabrikker:

Siemens Manufacture Blades
https://www.youtube.com/watch?v=FDyTxGvuAjk

MHI Vestas - V164 Blade
https://www.youtube.com/watch?v=3Qm9qagk48E


Det er som om fabrikkerne bærer præg af at være for midlertidige.
Der er brug for meget kraftigere ambitioner i retning af automatisering, hvis det skal blive godt.
Der kunne evt. monteres skinner i loftet til en CNC styret maskine, som gør arbejdet.

En stor og permanent statsejet dansk fabrik kan måske være den bedste mulighed for at få det gjort ordentligt:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoelleindustriens-opsang-d7-e3325-s120.php#post_66419




­­
03-03-2018 23:59
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Arbejdsulykker i Kina https://www.dr.dk/nyheder/udland/kina-rammes-af-mange-arbejdsulykker
04-03-2018 00:08
Jakob
★★★★★
(9211)
­


delphi skrev:
Arbejdsulykker i Kina https://www.dr.dk/nyheder/udland/kina-rammes-af-mange-arbejdsulykker


Ja, og når vi også stiller skrappe krav til arbejdsmiljøet, så bliver det i kraft af den lange transportafstand nok heller ikke særlig økonomisk realistisk, at de kan klare sig i en tilbudsrunde til Danmark.



­
04-03-2018 12:17
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi


https://www.dr.dk/nyheder/udland/oget-risiko-handelskrig-trump-indforer-hoj-told-pa-stal
Den amerikanske præsident har torsdag aften annonceret, at USA vil lægge høje toldsatser på import af stål og aluminium.

Der lægges 25 procent på stål, mens aluminium ifølge nyhedsbureauet Reuters pålægges 10 procent.


Kan du gennemskue, hvad det kommer til at betyde for landvindmøllerne..?

Jeg tænker umiddelbart, at det bliver vanskeligere at eksportere stål til USA, og det vil få prisen til at falde i EU, og det skal vi være glade for, når den danske stat i nær fremtid ønsker at købe 2-6000 tårne til kæmpelandvindmøller.
Og tilsvarende med aluminium til netudbygning.

Men bliver det først til en egentlig handelskrig, så kan det hurtigt blive meget uoverskueligt.

Ser du det på samme måde..?




­
04-03-2018 19:15
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Kan du gennemskue, hvad det kommer til at betyde for landvindmøllerne..?


Det foresvæver mig at 1 Kg jern koster 3 kr. Samtidig mener jeg en 8 MW v164 indeholder 400 ton jern, så markedsprisen på råjernet er altså 1,2 mio. Den samlede pris på møllen er vel 80 mio.

Så hvis prisen falder eller stiger 10 % som følge af Trump så er det uden betydning.
04-03-2018 19:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)

Det foresvæver mig at 1 Kg jern koster 3 kr.


Faktisk ikke helt ved siden af se https://www.focus-economics.com/commodities/base-metals/steel-europe 600 dollar er 3,9 kr/Kg.
04-03-2018 20:56
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi


Jeg mener måske, at du undervurderer vægten lidt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vestas_V164

https://www.building-supply.dk/article/view/85748/tct_leverer_beton_til_nordeuropas_storste_vindmollefundament
Det store fundament består blandt andet af 200 tons jern og 1.800 m3 beton


Men selvom det altid vil overraske mig, så tror jeg faktisk, at du har nogenlunde ret på bundlinjen.
Selvom det trækker i den gode retning, er det er næppe mange hundrede millioner kroner, som staten kan spare ved 10% jern rabat.




Har du en idé om, hvor meget kvantumsrabat, man kan opnå ved at købe mange vindmøller samtidigt..?
Jeg forestiller mig, at den form for rabat svinder ind jo større ordren er, så det af den grund næppe kan betale sig for staten at bestille mere end nogle få hundrede landvindmøller af gangen.





­
04-03-2018 21:07
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob


Jeg mener måske, at du undervurderer vægten lidt.


Det tror jeg du har ret i. Jeg havde lige glemt det jern der skal i fundamentet. Jeg så at nacellen vejede 390 ton her er en betydelig del kobber i generatoren så vurderede jeg at 400 ton inkl tårnet var nok ikke helt galt! Men det er nærmere 600 ton når der er 200 ton i fundamentet. Men stadig er selve jernets pris en minimal del af hele møllen' pris.

Har du en idé om, hvor meget kvantumsrabat, man kan opnå ved at købe mange vindmøller samtidigt..?


Hvis en mølleproducent kan tilrettelægge en produktion flere år ud i fremtiden og der er tale om et stort volumen eller mange møller, så er der nogle meget store rationaliseringsgevinster.

Det kan jo kun blive et gæt, men jeg vil da ikke blive overrasket hvis 15 Gw møller kan halveres i pris i forhold til i dag.
Redigeret d. 04-03-2018 21:08
07-03-2018 17:42
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi


Vi kan diskutere videre om detaljer og optimere i det uendelige, men tiden må efter min mening for længst være inde til, at staten tager alvorligt fat på denne plan:
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php#post_64916

Eller har du nogle bekymringer, som du gerne vil diskutere, før du kan anbefale din højreorienterede regering at arbejde intensivt for dette enkle, men gigantiske planøkonomiske projekt..?




­
07-03-2018 19:26
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Eller har du nogle bekymringer, som du gerne vil diskutere, før du kan anbefale din højreorienterede regering at arbejde intensivt for dette enkle, men gigantiske planøkonomiske projekt..?


Hvor er overblikket over hvordan det hænger økonomisk sammen og hvilke energisystemer skal samlet virke for at hele systemet kommer til at virke, så landets biomasser, affald, solceller og møllestrøm kan yde landet hele den nødvendige energi.
07-03-2018 22:56
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi


Jeg mener ikke, at det er nødvendigt at afklare det hele på forhånd. Især ikke blot for at få tilbud fra vindmølleindustrien. På sigt er det udmærket at have nogle forslag parat, men vil Folketinget ikke opstille de statslige landvindmøller, så kan det i mine øjne være næsten lige meget med resten, og derfor skulle det nødigt være noget af resten, der er uspiseligt og bliver en hindring for det første.
Danske landvindmøller kan producere den billigste strøm, så vi behøver grundlæggende ikke frygte konkurrencen, især ikke når vi aldrig udbygger hurtigere end at mindst ca. 80% af strømmen kan afsættes.




­
07-03-2018 23:06
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

Hvis du afsætter mere strøm ind i dette marked her se



Med de mølleantal du ønsker så kollapser marked da, når de producerer.

Det var nok bedre at udtænke noget som kunne øge prisen på strømmen, netop når de nuvørende møller producerer (= at strømmen er brugbar)
Redigeret d. 07-03-2018 23:23
07-03-2018 23:35
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi


Er du ikke enig i dette:

Danske landvindmøller kan producere den billigste strøm, så vi behøver grundlæggende ikke frygte konkurrencen, især ikke når vi aldrig udbygger hurtigere end at mindst ca. 80% af strømmen kan afsættes.


eller er 80% noget fråseri efter din mening..?

Er det ikke meget tæt på 100% i dag..?





­
08-03-2018 10:23
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi


For mig er strømmen allerede stadig i forvejen ubrugelig...
Det er en gammel nyhed, men prøv alligevel at se her fra Kontant i aftes, hvordan der fortsat fuppes:


https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/el-selskabet-oersted-lovede-mere-end-de-kunne-holde
El-selskabet Ørsted lovede mere end de kunne holde

Danmarks største energiselskab reklamerede med, at kunderne kunne få 100 procent grøn strøm.
100 procent grøn strøm fra danske vindmøller. Det bliver ikke meget bedre for den klimabevidste forbruger.

Men når el-selskaberne giver dig den garanti, lover de mere, end de kan holde.

For i realiteten er det ikke teknisk muligt for dem at levere strøm udelukkende produceret med grønne energikilder. Det der kommer ud af stikkontakten stammer også fra atomkraft, kul, vand og en række andre energikilder.

---
Men reelt kan forbrugerne maksimalt få 40 procent af deres strøm fra vindkraft, som det fremgår af grafikken her.








Sikke dog noget skrammel..!

Det er faktisk så ustyrligt ringe, at jeg kan komme i tvivl om, hvorvidt jeg ud fra dødsstatistikken vil slå endnu flere mennesker ihjel, hvis jeg udskifter mit oliefyr med en varmepumpe, så jeg forbruger EL i stedet for olie.








Det er meget demotiverende for omstillingen til varmepumper og anden EL-drift, at strømmen stadig er så giftig og dødbringende.




Hvis alt går glat, og vi får de rette aftaler med Norge, så vil jeg skønne, at vi allerede om 5 år kan få en sammensætning i det danske EL-net, som hedder vindstrøm, vindlagerstrøm, vandstrøm og ikke andet. Og derefter kan omstillingen af varmesektoren og udfasning af biobrændsel for alvor tage fart. Men vi mangler bare lige nu, at du bliver overtalt til at overtale regeringen til at opstille de statsejede landvindmøller.
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php#post_64916





­
08-03-2018 11:14
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Er du ikke enig i dette:


Hvis strømmen i store dele af produktionstiden for møllerne er negativ, så kan der jo ikke opnås økonomi i mølleprojekterne.

Man skal have en plan for at gøre møllestrømmen brugbar på en måde så den udfaser fossilenergi i industrien og i varmesektoren.
08-03-2018 13:13
Jakob
★★★★★
(9211)
­



delphi skrev:

Hvis strømmen i store dele af produktionstiden for møllerne er negativ, så kan der jo ikke opnås økonomi i mølleprojekterne.




Nej, så mener jeg nok netop, at en del af vindmøllerne bør kobles ud, mens det står på. Om det i en periode kan udvikle sig til hård priskrig, kan jeg dog ikke helt udelukke.

Men forstå det sådan, at vi arbejder med et system, hvor vi ikke kan smide det skidne vand væk, før vi har det rene, for så går hele systemet ned med flaget.

Og for at udskifte det skidne, så skal der være noget mere rent, som kan påfyldes. Det sikrer vi ved at tillade, at nogle vindmøller ind imellem må stå stille, fordi nettet er overfyldt med vindstrøm og Jakob og andre endnu ikke har installeret en varmepumpe osv..

Tillader vi på den måde 20% vindmølle udkobling af statslandvindmøllerne på årsbasis, så skønner jeg, at presset vil være OK, og staten virker seriøs. Men måske mindre kan gøre det, eller det er for lidt, hvis det virkelig skal batte. Det kan gerne for mig komme an på en prøve og blive justeret løbende.
Vi skal heller ikke være blinde for, at det kan gavne naboer og møllers holdbarhed, at der er overkapacitet til at udkoble under visse forhold.
En god aftale med Norge kan måske bringe det konstant ned på 0% uanset, hvor lyn hurtigt vi udbygger.
En god aftale med Tyskland kan medvirke til det samme og optimere den livreddende virkning og støtte økonomien.
Men den danske stat skal jo ville det.




­
09-03-2018 23:18
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
I 2015 produceres der 14 TWh fra møllerne af et samlet forbrug på 32 TWh.

Problemstillingen er imidlertid at priserne er overvejende lave når møllerne afsætter strøm.

Hvis man gætter på prisen i gennemsnit har været 17 øre/KWh for de 14 TWh så har markedsprisen været 2,3 mia.

For et uændret produktions- og forbrugssystem ønsker du at udbygge massivt med møller.

I dag er der 5 Gw møller hvis du ønsker at fordoble denne kapacitet til 10 Gw så producerer de samlet minimum 30 TWh. NU vil der skulle eksporteres rigtig meget strøm til meget lave priser og prisen på 'hjemmemarkedet' for møllestrøm den vil falde.

Skal vi gætte på at de 16 TWh de nye møller de afsætter at det har indbragt 14 øre/KWh eller 2,2 mia.

5 GW nye landvindmøller de koster inkl. netopkobling 60 mia.

Ved en afskrivningstid på 20 år til 2 % er kapitaludgiften 3,7 mia.

Omkostningen for at vedligeholde møllerne er 1 mia.

Den samlede omkostning er altså 4,7 mia og el-salget indbragte 2,2 mia.

NU har den krafttige udbygning også bevirket at de bestående møllers el-salg er faldet i værdi.

De 2,5 mia. det skal de Danske Skatteydere altså betale.

Redigeret d. 09-03-2018 23:20
10-03-2018 00:15
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi


Din beregning bygger på mange usikre forudsigelser, fordi du ser langt frem.
Hvorfor vil du se så langt frem og blive pessimist på forhånd i stedet for at få lagt planen og indhente tilbud og forhandle med Tyskland og Norge, så du får et bedre vurderingsgrundlag..?

Husk også, at hvis vindmøllerne producerer med underskud, fordi prisen fra andre kilder er lavere end landvindmøllerne kan producere, så taber de andre flest penge. Kan du forestille dig, at Merkel på det grundlag vil skrue op for statstøtten til tysk kulkraft i en priskrig for at få de danske vindmøller ned med nakken..?
Det kan jeg ikke, og jeg tror, at både den danske og den tyske industri vil være lykkelige for dansk VE strøm til deres image.

Med et behersket udbygningstempo kan man altid nå at træde på bremsen, før det går alt for galt. Jeg tror som sagt ikke, at det nødvendigvis bliver et problem at afsætte strømmen. Derimod tror jeg måske, at start omkostningerne ved opstillingen af de statslige landvindmøller i fuldt omfang kan blive en kamel på nogle mia., som vi bør øve os på at sluge for at få det til at gå godt.




­
10-03-2018 09:32
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

De støttevilkår som trådte i kraft 1/1 - 2018 for landvind betød at der oven på markedsprisen for el blev givet et tilskud på 12 øre/KWh i 40.000 fuldlasttimer.

Og alt udbygning er gået i stå fordi Branchen mener ikke der er forretning i at opstille møller.

NU er private investorer noget mere kortsigtet i deres investeringsovervejelser end staten ville være det. Mølleinvestorer skal gerne have møllen betalt når den er ude iver støtteperioden.

Men staten vil ikke kunne få forretning i at opstille møller med de nuværende el-priser.
10-03-2018 09:38
Jakob
★★★★★
(9211)
­



Der er skrevet mange indlæg i denne tråd om, hvor galt det er fat med Danmarks import af biobrændsel.
Men det efter min mening allerværste kommer først nu.
Jeg har et par vintre selv købt træ fra Ukraine.
Det gør jeg ikke mere, efter jeg har set, hvad de får tiden til at gå med, når træet er solgt:


Ukraine: Child Labour in Mining
https://www.youtube.com/watch?v=Mz_RREduic8


Og i Polen:

Meet Poland's 'Rathole Miners' | The New York Times
https://www.youtube.com/watch?v=c_WYt9KM644





­
10-03-2018 09:43
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi


Prøv lige at se på dette billede igen:




Har jeg ikke ret, når jeg påstår, at vi i det rette samarbejde med Norge ikke engang behøver at opstille 1000 statslige landvindmøller, før vi kan rense dette billede fuldstændigt, så det udelukkende består af vindkraft og vandkraft..!?

Jeg ved godt, at der skal bruges meget mere vindkraft, når varmesektoren også skal renses ved hjælp af varmepumper og andet, men så vil det jo blot være et spørgsmål om at gå i taktgang med planen videre frem, så EL-nettet i Danmark fortsat holdes rent på CO2 fri VE energi, selvom forbruget stiger.
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php#post_64916




­
10-03-2018 19:24
Jakob
★★★★★
(9211)
­



https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/el-selskabet-oersted-lovede-mere-end-de-kunne-holde




Damen fra Ørsted siger, at den grumsede sorte farve skyldes, at vi har fælles EL-net.
Og de bliver enige om, at det er umuligt at udtrække den grønne farve.

Det er delvist rigtigt, men alligevel nok ikke den bedste måde at anskue det på.
Konklusionen kunne da så også hurtigt blive, at vi ikke kan rense det danske EL-net til forbrugerne uden at lukke alle andre produktionsenheder end eks. vind og vandkraft.

Men sådan bør det altså ikke være nødvendigt at betragte det.
Ren strøm kan i princippet sagtens løbe i net sammen med beskidt strøm, uden de to behøver at "smitte" hinanden.
Det er som et regnskab, og det vigtige er blot, at der ikke snydes på vægten. Den strøm, som jeg køber, skal komme fra den hylde, som jeg har betalt for, når jeg bruger strømmen. Ellers er det snyd.
Ørsted reklamerede med, at alt strømmen kom fra 'havvindmøller', og det kan de fleste nok godt regne ud er usandt, fordi havvindmøller står stille i stille vejr.
Men havde de nu i stedet skrevet 'vindkraft og vandkraft', så kunne de måske teoretisk med besvær godt have opfyldt det i dag, selvom strømmen i nettet er blandet.

Er der evt. nogen, som ønsker at bestride dette..?

Og jo mere vind- og vandstrøm, vi har i systemet, jo nemmere bliver det selvfølgelig for EL-selskaberne at overholde sådanne gode VE EL-abonnementer.



­
10-03-2018 22:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Har jeg ikke ret, når jeg påstår, at vi i det rette samarbejde med Norge ikke engang behøver at opstille 1000 statslige landvindmøller, før vi kan rense dette billede fuldstændigt, så det udelukkende består af vindkraft og vandkraft..!?

Jeg ved godt, at der skal bruges meget mere vindkraft, når varmesektoren også skal renses ved hjælp af varmepumper og andet, men så vil det jo blot være et spørgsmål om at gå i taktgang med planen videre frem, så EL-nettet i Danmark fortsat holdes rent på CO2 fri VE energi, selvom forbruget stiger.
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php#post_64916



Se https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/estat2016.pdf

Jo flere møller der opstilles jo mere brændsel må der fyres ind i kraftværkerne, dels fordi de egner sig ikke til at lukke op og ned. Nok kan de stoppe produktionen af strøm men brændselsforburget er uforandret. Og så skal værkerne yde fjernvarme som også trækker det samlede brændselsforbrug op.

I 2016 fyldes der 217 Pj vedvarende energi ind i det danske energisystem hvoraf 50 Pj er sol og vindmøllestrøm. Hertil bruges deres i 2016 meget fossilenergi også til at producere varme og strøm.

Det viser bare at energisystemet det kvitterer bare ikke ved at reducerer brændselsforbruget når der tilføres mere møllestrøm
Redigeret d. 10-03-2018 22:14
10-03-2018 22:33
Jakob
★★★★★
(9211)
­
­


@delphi


Jeg regner ellers med, at det er i aften, at du drikker en stor whisky og springer ud som planøkonomisk lobbyist for din borgerlige regering og den ambitiøse landvindmølleplan.
Men du virker lidt tung i optrækket, synes jeg, og hvordan kan det nu være..?


Hvor langt planen kan komme afhænger også af Tyskland.
Men måske du ikke mener at det hjælper noget, hvis Merkel låner Danmark 50 mia rentefrit i 20 år..?
Måske vi går helt statsbankerot, hvis vi bare køber 20 vindmøller til en tilbudsrunde..?


Prøv at se her igen, hvor meget Tyskland stadig har tilbage at skrue ned for og slukke for, når den danske vindstrøm kommer på besøg:






­
­
10-03-2018 22:49
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg regner ellers med, at det er i aften, at du drikker en stor whisky og springer ud som planøkonomisk lobbyist for din borgerlige regering og den ambitiøse landvindmølleplan.


Der kan ikke tilføres mere møllestrøm på en økonomisk forsvarlig måde, i forlængelse af den nuværende produktions- og forbrugessituation.

Det som der sker her i Tyskland se



Når de stenkulskraftværker de lukker ned og relativt hurtigt skal op i kadence igen, så er der ingen driftsmæssige besparelser og en aldeles minimalt reduktion af brændselsforbruget.

Og på den baggrund gir' det ingen mening at tilføre mere møllestrøm.

De 2 vigtigste ting man kan gøre, og det er at varmeproduktionen aftager strøm via varmepumper og så er det kraftværker som kan starte og stoppe hurtigt som vil sige nye biomasseværker og gaskraftværker se Link
Redigeret d. 10-03-2018 22:53
10-03-2018 23:19
Jakob
★★★★★
(9211)
­­



@delphi


Tror du alligevel ikke, at det er mere sikkert at spørge tyskerne selv, om de kan skabe mere plads til vindstrøm..?
De er omsider begyndt på varmelagring, og hvorfor regulerer de slet ikke på vandkraften, og har de ikke flere procesanlæg, de kan sætte ind osv. osv..

Jeg ved godt, at du gerne vil sælge varmepumper, men vil du virkelig have, at folk skal købe varmepumper, når strømmen stadig er så møg giftig..??





­­
10-03-2018 23:23
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
er så møg giftig..??


Det er den jo fordi kraftværkerne de producerer strøm fordi de skal producere fjernvarme. Så hvis varmepumper leverede fjernvarme så kunne kraftværkerne lukkes, og møllestrømmen kunne tilflyde el-nettet i stedet for at blive foræret til udlandet.
Redigeret d. 10-03-2018 23:24
10-03-2018 23:30
Jakob
★★★★★
(9211)
­



delphi skrev:
er så møg giftig..??


Det er den jo fordi kraftværkerne de producerer strøm fordi de skal producere fjernvarme. Så hvis varmepumper leverede fjernvarme så kunne kraftværkerne lukkes, og møllestrømmen kunne tilflyde el-nettet i stedet for at blive foræret til udlandet.


Ja, men vi kører i ring... Vi har jo f.eks. kigget på Nordjyllandsværket og fandt ud af, at det vil være bedre for at redde liv og miljø, hvis vi kan udfase tyske kraftværker før Nordjyllandsværket, som er verdens mest effektive.



­
11-03-2018 08:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja, men vi kører i ring... Vi har jo f.eks. kigget på Nordjyllandsværket og fandt ud af, at det vil være bedre for at redde liv og miljø, hvis vi kan udfase tyske kraftværker før Nordjyllandsværket, som er verdens mest effektive.


Hvis de sidste 3 kulkraftværker Esbjerg, Nordjyllands og Fynsværket lukker så vil det ikke betyde noget for forsyningssikkerheden da der er mange backupværker som kan sættes i drift f.eks. Kyndbyværket
11-03-2018 12:00
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@delphi



Jeg forstår godt logikken i det, du skriver.

Men jeg mener nok alligevel, at du er lidt for meget kylling og antiplaønkonom, hvis du for nuværende ikke tør at støtte en statslig landvindmølleplan politisk, fordi du ikke kan dokumentere, at det er en god forretning.

Lad os sige, at vi ønsker at indhente tilbud fra 5 vindmølleproducenter og vi derfor køber 10 stk fra hver og stiller dem op på udfordrende steder, hvor de kan studeres grundigt i en periode.
Det er 50 stk ialt på hver 8 MW , altså 400 MW

Men det tør du ikke spørge regeringen om, fordi du kunne blive til grin, fordi det ikke er en god forretning for staten. Har jeg ikke ret, at det er sådan fat..?



Men prøv nu lige at se her, hvad regeringen selv ville for kort tid siden:

https://www.fyens.dk/modules/mobile/article?articleid=3095197
Aftalen om opførsel af de kystnære havvindmøller blev besluttet med energiaftalen fra marts 2012 af alle Folketingets partier undtagen Liberal Alliance.
I aftalen fremgik det, at der i 2020 skal være opstillet 450 megawatt kystnære havvindmøller i Danmark.


Og landvindmøllestrøm er billigere at producere end havvindmøllestrøm.




­­
11-03-2018 12:32
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob

HVis der opstilles 400 MW ekstra vindmøller så er det simpelt matematik at så falder el-priserne netop når møllerne de forsyner. OG det er vel at mærke for hele el-produktionen så de møller der virker i forvejen som skal betales en garanteret pris, nu stiger statens omkostning vedr. denne støtte. Yderligere så falder prisen på det strøm som fjernvarmeselskaberne afsætter og så stiger varmepriserne for fjernvarmebrugerne.
11-03-2018 13:44
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg kan se der i denne tråd bliver spurgt om tyskerne kan få mere plads til vindstrøm.
Tyskland har store problemer med netstabiliteten fordi nettet er overfyldt med vindstrøm.
I Schleswig - Holstein og også i Bayern må man i lange perioder tage vindmøllerne ud af drift.
Årsagen er,at brunkulsværkerne og de resterende kernekraftværker næsten kontinuerligt kører med stor last og fylder nettet.
Kernekraftværk Grundremmingen blev taget af nettet for nogen tid siden,og det har hjulpet på netstabiliteten i Bsyern.
Tyskland har jo ikke et.balanceret transmissionsnet tilpasset vindkraft som i Danmark og er afhængige af de konventionelle værker som backup.
11-03-2018 14:16
Jakob
★★★★★
(9211)
­



@Kjeld Jul

Tyskland har meget at gøre endnu. Har du evt. også en forklaring på, hvorfor de ikke skruer ned for vandkraften i blæst og ekstra op i stille vejr..?




­
11-03-2018 14:28
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jakob skrev:
­



@Kjeld Jul

Tyskland har meget at gøre endnu. Har du evt. også en forklaring på, hvorfor de ikke skruer ned for vandkraften i blæst og ekstra op i stille vejr..?




­


De forskellige regioner er ikke optimalt koordinerede,PSW anlæggene og vindkraft er geografisk meget spredte.
Vindkraft er mest i nord/nv. ,PSW i syd.
Redigeret d. 11-03-2018 14:33
11-03-2018 15:09
Jakob
★★★★★
(9211)
­



Kjeld Jul skrev:
Jakob skrev:
­



@Kjeld Jul

Tyskland har meget at gøre endnu. Har du evt. også en forklaring på, hvorfor de ikke skruer ned for vandkraften i blæst og ekstra op i stille vejr..?




­


De forskellige regioner er ikke optimalt koordinerede,PSW anlæggene og vindkraft er geografisk meget spredte.
Vindkraft er mest i nord/nv. ,PSW i syd.



Hvis det hænger sådan sammen, så vil jeg nok i stedet anlægge den betragtning, at det er fordi Tyskland har så ynkeligt lidt vindstrøm i systemet, at de endnu ikke engang har fundet det nødvendigt eller umagen værd at trække et kabel, som gør det muligt. Det må være meget pinligt for dem. Men det kan Danmark jo heldigvis hjælpe med at lave om på, når staten lægger en ambitiøs landvindmølleplan:
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php




­
11-03-2018 16:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Men det kan Danmark jo heldigvis hjælpe med at lave om på, når staten lægger en ambitiøs landvindmølleplan:
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php


Hvordan skulle det hjælpe tyskerne at vi tilfører mere og mere vindstrøm som der ikke er en forbruger til
11-03-2018 19:07
Jakob
★★★★★
(9211)
­



delphi skrev:
Men det kan Danmark jo heldigvis hjælpe med at lave om på, når staten lægger en ambitiøs landvindmølleplan:
http://www.klimadebat.dk/forum/hvor-i-dk-skal-landvindmoellerne-opstilles--d7-e3358.php


Hvordan skulle det hjælpe tyskerne at vi tilfører mere og mere vindstrøm som der ikke er en forbruger til



Virker dine forslag ikke i Tyskland..?

Det må være op til tyskerne at styre det tyske energiforbrug. Men de kunne måske f.eks. som beskrevet begynde med at lade vindstrøm arbejde mere i vekselvirkning med deres egen vandkraft og lukke et kulkraftværk eller to i takt med, at det viser sig holdbart.




­­
11-03-2018 19:29
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det må være op til tyskerne at styre det tyske energiforbrug. Men de kunne måske f.eks. som beskrevet begynde med at lade vindstrøm arbejde mere i vekselvirkning med deres egen vandkraft og lukke et kulkraftværk eller to i takt med, at det viser sig holdbart.


Ja foreslå det sammen med mølleudbygningen. Evt. tiltag sammen med de højspændingsforstærkninger der skal til for at vandkraften kan 'forplante' sig ud i systemet.
Side 11 af 13<<<910111213>





Deltag aktivt i debatten Dansk energipolitik er massemord.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Regeringspartiernes klima- og energipolitik525-01-2024 12:50
Klimapolitikken skudt ned af Hjernekassen på P1: Klima og energipolitik1516-11-2022 10:46
Ny energipolitik?2107-08-2015 19:24
Energipolitik i Tyskland304-04-2013 23:58
En ordentlig energipolitik!1502-08-2012 10:25
Artikler
Danmarks energipolitik
EU's energipolitik
Traditionelle tilgange til dansk energipolitik
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik