Husk mig
▼ Indhold

Danske priser er 45% over EU gennemsnit!!!

Danske priser er 45% over EU gennemsnit!!!26-01-2025 12:31
Euro
★★★★☆
(1072)
Har i læst denne artikel i BT fra dd.?

https://www.bt.dk/samfund/danmark-er-det-dyreste-land-i-eu-her-er-forklaringen

Jeg tror ikke det de angiver er hele forklaringen...

Når vi ligger 45% over gennemsnittet, og ligevægten er 0, så må vi antage at forbrugerpriserne i visse lande er 45% under gennemsnittet.

Det betyder, at når gennemsnittet køber for 100kr. så betaler vi knap 150kr. mens man andre steder betaler godt 50kr. for den samme vare, dvs. vi betaler 300% for varen i forhold til andre steder.

De fleste lande i EU har moms på deres varer, og 18-25% er ret normalt. Ja der er enkelte lande der har moms på mad i niveauet 1/3, så det ville gøre de danske priser 15% dyrere, fra udgangspunktet på 50kr. - det udgør så 7,50kr.

Men de 50kr. er butiksprisen i billigeste land efter deres avance, så du burde med samme avance kunne sælge et kg vingummi med sukkerafgift på 13kr. til 70kr.

Men af en eller anden årsag når prisen i Danmark op på knap 150kr., dvs. bruttoavancen i Danmark må antages at være i omegnen af 800% højere i Danmark end i de billigeste EU lande. Mer prisen er jo 80kr. og der var vel indbygget en avance på 10kr. i billigeste land så når de har en bruttoavance på 10 har man i Danmark en på 90.

En af årsagerne, er at vi har for mange supermarkeder, dvs. vi kunne spare på bygninger, personale, el ved at lade kunderne køre lidt længere, men kunden vil kun køre længere hvis han sparer ved at gøre det.

I gamle dage havde man både grønthandler, bager, slagter og fiskehandler og slikbutik. Selv om by med opland bestod af 1000 boliger, men hvis 2000 mennesker hver købte et kg mad om dagen plus drikkevarer, så skulle avancen blot være på 10kr. per kg for at hver butik havde en bruttoavance på 4000kr. per dag...jeg tror godt de fleste kunne leve et ok liv med de vilkår.

Supermarkederne lukkede alle disse butikker ved at love større udvalg til lavere priser, samlet et sted....men priserne har aldrig været højere!
Deltag aktivt i debatten Danske priser er 45% over EU gennemsnit!!!:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Vanvittigt høje el-priser10011-12-2024 16:51
Sådan får vi vindenergi til en brøkdel af dagens priser3221-09-2024 23:40
November anormal - DMI's fornemmelser for gennemsnit103-12-2012 15:55
El-priser2519-02-2011 12:48
Priser på vindmøller?207-11-2009 21:32
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik