De grønne i Tyskland (Die Grünen)13-03-2025 14:23 | |
Jørgen Petersen★★★★★ (6464) |
De grønne i Tyskland (Die Grünen) har længe været stærke modstandere af atomkraft, og de har arbejdet målrettet for at få lukket landets atomkraftværker. Dette blev endeligt gennemført i april 2023, hvor de sidste tre reaktorer blev taget ud af drift. Konsekvensen af denne politik har været, at Tyskland i høj grad har været nødt til at bruge mere kul og brunkul for at dække energibehovet, især når sol- og vindproduktionen ikke har været tilstrækkelig. Dette har resulteret i øget CO₂-udledning, hvilket jo står i skarp kontrast til de grønnes mål om at bekæmpe klimaforandringer. Samtidig importerer Tyskland en del strøm fra nabolande, hvor en betydelig andel stadig kommer fra atomkraft (bl.a. fra Frankrig og Tjekkiet). Det understreger den paradoksale situation, hvor Tyskland har afviklet sin egen atomkraft, men indirekte stadig er afhængig af atomenergi. Kort sagt: Deres politik har været styret af ideologi frem for realisme, og det har ført til en situation, hvor CO₂-udledningen faktisk er højere, end hvis de havde beholdt atomkraften. |
14-03-2025 12:35 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Tysklands CO2 udledning faldt med 10% i 2023, så de har nok ikke direkte erstattet atomkraft med kul... https://www.demetra.dk/de-tyske-co2-udledninger-faldt-10-i-2023/ PS. På en måde var det mere relevant med 2024 tallet, men Tyskland lukkede at blot de sidste 3 i 2023, de har vidst lukket 11 andre siden 2014. Det generer nu heller ikke mig at vi importerer atomkraft el fra Sverige, men jeg har ikke lyst til at vi bygger et stort anlæg der laver dyr strøm, så kan jeg godt vente på MSR thorium energi eller alternative energiformer, der kan give os billigere energi. |
14-03-2025 14:37 | |
Regner du med, at evt. atomkraftværker skal bygges på planøkonomiske vilkår? Hvis det bygges på markedsvilkår, så er der ingen risiko for, at forbrugerne/skatteyderne kommer til at betale. Sker det på markedsvilkår, så er der kun en risiko for, at værket (værkerne) ikke vil blive bygget. Det er så ud over konkurs-risikoen, som alle private erhvervsdrivende er underlagt. |
14-03-2025 15:35 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Jeg regner med at Copenhagen Atomics selv dækker alle udgifter, og at de kun gør det forudsat at de kan levere billigere el end alle andre. Jeg har ikke tillid til at et stort Uran værk kan levere billigere strøm end vi har i dag, jeg mener faktisk at have hørt, at el fra Atomkraft ofte er ret dyr...og jo større enheden er jo farligere er det hvis noget går galt. |
14-03-2025 15:39 | |
Hvis det bygges på markedsvilkår, så er der ingen risiko for, at forbrugerne/skatteyderne kommer til at betale. Men politikkerne kunne meget let forfalde til en planøkonomisk løsning, hvor forbrugerne og skatteyderne kommer til at hænge på regningen. |
14-03-2025 19:13 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Netop derfor går jeg ikke ind for atomkraft når jeg spørges, jeg går ind for at Copenhagen Atomics får tilladelse til at producere Thorium energi, hvis de lover at halvere prisen eller mere. Og ellers er der andre der kan overtage, no problem, om fem år ser verden sikkert anderledes ud end i dag. |
15-03-2025 16:28 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Det ser ikke for godt ud med regeringen brint eventyr lige nu...tyskerne vil ikke købe brint biler, og nu har man lukket 30% af brintstationerne. Faktisk er der ingen der vil købe dem, i USA kan du købe en ny Toyota Mirai for 10000dollars, men folk gider den ikke... Tyskerne satser på elbiler, og Mercedes har netop fremvist en model med et range på 800km og som kan mormor lades uden specialkabler. https://www.youtube.com/watch?v=cO0dAJEDM90 |
16-03-2025 09:01 | |
Det er således komplet vanvittigt, at vores regering vil etablere et meget bekosteligt brintrør til Tyskland. |
16-03-2025 21:32 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Ja, det er en komplet håbløs ide...vi skal investere i batterier ligesom tyskerne, så vi kan lagre billig strøm, så vi kan spare når el er dyrt. Men noget kan vi dog blive enige om... |
20-03-2025 09:08 | |
Hvis batterier var løsningen, så var de for længst blevet anskaffet. |
20-03-2025 12:22 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Nej, det er jo først nu, at batterierne er ved at være miljø neutrale og samtidigt når et prisniveau i forhold til levetid, der gør dem fordelagtige at bruge. Og samtidigt er det jo netop de store prisudsving over dagen pga vind og mangel på samme, der gør at batterierne er fordelagtige at anskaffe. Nu er spørgsmålet mere om vi vil opleve disse prisforskelle i markedet, i tilstrækkelig tid til at tjene batteriet hjem igen, men i takt med at batterier bliver billigere vil de have en hurtigere tilbagebetalingsperiode. |
20-03-2025 13:10 | |
Du drømmer. Den dag der er økonomi i at opsætte disse batterier, så vil de blive sat op. Det skal markedet nok sørge for. |
20-03-2025 13:38 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Ja og det er NU der bliver sat batterier op i Tyskland, og det er NU at Tyskland har afsat 1000mia Euro til at forbedre deres infrastruktur, herunder deres energi struktur. |
20-03-2025 16:32 | |
Hvorfor er det regeringen/staten som skal lave disse investeringer? Det beviser jo, at dette ikke kan gøres på markedsvilkår. |
20-03-2025 18:06 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Der kunne skrives lange bøger om hvad der er markedsvilkår kombineret med eller uden regeringens indblanding... For det første hvad er det der ikke kan lade sig gøre på markedsvilkår, som tidligere godt kunne lade sig gøre på markedsvilkår? Og hvilke investeringer er det du mener staten ikke må lave, uden du aner om staten taber penge eller om staten vinder, og må staten ikke have den holdning at det er vigtigt for samfundet at vi har nok strøm, og at vi ganske enkelt har brug for mere strøm til hvert enkelt menneske i dag end da vi byggede vores struktur for statsmidler i 1950? Faktum er at dele at Tyskland IT mæssigt ligner Danmark for 20år siden, og det har markedskræfterne ikke løst af sig selv over årene, så nu må staten løse nogle af problemerne. Kunne de bare få 5G i hele Tyskland, så var de nået langt, men de skal også have skiftet deres elkabler for at kunne levere strøm til elbiler og varmepumper, men nogle af disse kabeludskiftninger kan måske spares ved at investere i lokal energiproduktion. Og jeg synes det er svært sådan at sige præcis hvad de penge der opkræves i energiafgifter de skal bruges til, men det burde være logisk og et EU krav, at alle energiafgifter ubeskåret går tilbage til at skabe billigere og renere energi til borgerne. Og tyskerne er jo allerede ved at lægge langdistancekabler uden ledningstab ned omkring München. Forestil dig at bilindustrien af og til kan købe strøm fra vindmøller til 10øre og det der betales for transport blot er udgiften på 20000euro/km over de næste 80år, svarende til måske 20øre i timen for at transportere mange MW, så det koster måske 2-300kr. at flytte 1GW strøm 1000km. Nu ved jeg ikke hvem der lægger disse kabler, men der kan jo sagtens være gode penge i en sådan investering, både for staten og erhvervslivet. Og er det godt for erhvervslivet så smitter det af på staten, for bruger erhvervslivet strøm og betaler 750kr. per MW i afgift, så har staten faktisk en interesse i at de kan få den strøm de skal forbruge, og den skal helst være så billig at de ikke sparer for meget. |
20-03-2025 20:10 | |
Problemet er netop at tysk industri er ved at blive kvalt under presset fra høje energipriser, som er indført af rent ideologisk årsager. Og mere planøkonomi vil ikke hjælpe problemet. Problemet er bare at man ikke er klar til at indse problemet omfang. |
20-03-2025 23:31 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Du er altid meget negativ over det der gøres, vi bliver flere og flere mennesker der forbruger mere og mere energi, hvad er din løsning der er så meget bedre end det du ser? |
21-03-2025 11:23 | |
Vi skal have en realistisk og objektiv tilgang til problemerne. Det indbefatter bl.a. at vi skal ophøre med at anse CO2-udledningen som et problem. Også skal vi ophøre med at forherlige dårlige og dyre energikilder som sol- og vindenergi. |
21-03-2025 19:24 | |
Euro★★★★☆ (1229) |
Jørgen kan du ikke forstå, at energi er dyrt, når der mangler vind og sol? Der er vidst lige noget du må læse op på!! Og jeg har fortalt dig hvor billigt du kan producere el af diesel fra Ukraine, og skal vi ikke gætte på at køber jeg kul til dig, så er prisen per kwt el i sidste ende halveret. Jeg har vist dig hvor man kan tjene store penge ved at købe ind de rigtige steder, og det gætter jeg bare på at branchen gør i forvejen, men de tager profitten mens de fortæller forbrugerne, hvordan markedet ændrer sig og de derfor skal forvente at betale mere for varerne. Det gælder bare hvadenten det drejer sig om energi af forskellig art eller mad og byggematerialer osv. I bliver allesammen bedraget så det er helt umuligt at forstå. Hvis en liter mælk i Danmark koster 15kr., så kan den købes i Rumænien for 5kr. og så har den rumænske butik givet 2kr. for den. 40000liter i en last bilstur il 10000kr. det er 90000kr. for 40000 liter, leveret i danmark til 2,25kr/liter som forbrugerne samme dag betaler 15kr. for. Sådan er det med alle varer...vi bilder os ind at der er fuld konkurrence der fungerer, men det har der aldrig været - det er ren illusion! |
21-03-2025 22:00 | |
Den frie konkurrence har tjent os mennesker godt i hele menneskehedens historie. Problemet opstår når nogen sætter konkurrencen ud af kraft. Og politikkerne ikke varetager deres opgave med at få den frie konkurrence til at fungere igen. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Eavor-Loop - Geothermisk el og varme, nu i Tyskland | 4 | 28-12-2024 12:28 |
Oversvømmelser i Tyskland | 13 | 30-05-2023 18:52 |
Verdens første brinttog nu på skinnerne i Tyskland | 1 | 25-09-2022 17:48 |
Tyskland trækker i land | 27 | 24-09-2013 15:59 |
Energipolitik i Tyskland | 3 | 04-04-2013 23:58 |
Artikler |
Klimaet i Tyskland |
Nyheder | Dato |
Verdens første kulkraftværk uden CO2-røg åbner i Tyskland | 11-09-2008 09:45 |
Hver femte planteart i Tyskland truet af klimaforandring | 19-08-2008 08:01 |
Tyskland på vej mod rekordsommer | 05-07-2008 15:54 |