Husk mig
▼ Indhold

Den minimale/maksimale isudbredelse ved Arktis/Antarktis


Den minimale/maksimale isudbredelse ved Arktis/Antarktis06-02-2016 12:35
kfl
★★★★★
(2167)
Kære John Niclasen

Du skriver

Der er en stigende trend i is på Arktis havet siden 2010, som mit plot viser, og der vil sandsynligvis komme mere fremover, men jeg tror ikke på, alle gerne vil se mere is i Arktis.


og vedlægger følgende graf



Din påstand om, at der kommer mere is i fremtiden holder efter mening ikke.

For at undersøge din påstand, har jeg set på den minimale og den maksimale isudbredelse for Arktis og Antarktis. Dette følger af, at der på Klimadebat tidligere har været fokus på den minimale og maksimale isudbredelse. I det følgende ser jeg på den minimal/maksimal isudbredelse i kalenderåret. Man kunne haver valgt sæson i stedet for.

Arktis



Når man ser på den minimale isudbredelse ved Arktis er konklusionen, at 2015 ligger meget tæt på den forventede minimale isudbredelse. Der er ikke nogen tegn på en vækst i den minimale isudbredelse.

Den minimal isudbredelse aftager med ca. 0.09 millioner km2 årligt.

Det er korrekt, at hvis man kun ser på de sidste 9 år, kan man godt lægge en linje ind, der måske viser en voksende tendens, men de er i så fald tale om datafiskeri, og det vil jeg ikke beskylde dig for.

For at kunne konstatere, at der er sket en vækst i isudbredelsen skal der en hel del til, ifølge de beregnede kontrolgrænser.


Antarktis



Den maksimale isudbredelse i 2015 ligger tæt på den forventede værdi.

Den maksimale isudbredelse vokser med ca. 0.02 millioner km2 pr år.


Konklusion
"Is udbredelsen ved Arktis og Antarktis opfører sig på den måde isudbredelse skal opføre sig på"


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret af branner d. 07-02-2016 15:16
06-02-2016 17:04
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
...ja KFL vi har været der før - og det her er lige så trættende og ligegyldigt for dig som for mig :-)

Men hvis historien om cosinus starter i 0 - vil du uden problemer kunne anvende din argumentation fra Arktis om at funktionen ser aftagende ud - til alle tider undtaget lige kl. 2pi , 4pi og 6 pi ...

Og ethvert forsøg på at kalde funktionen stigende fra kl. pi og frem vil du, som her, anfægte som cherry picking.

Men du ved jo også godt bedre - inderst inde - gør du ikke?
06-02-2016 17:25
Kosmos
★★★★★
(5371)
...ja KFL vi har været der før - og det her er lige så trættende og ligegyldigt for dig som for mig

- when you're holding a hammer...everything looks like a nail!
06-02-2016 18:12
kfl
★★★★★
(2167)
pifpafpuf skrev:
...ja KFL vi har været der før - og det her er lige så trættende og ligegyldigt for dig som for mig :-)

Men hvis historien om cosinus starter i 0 - vil du uden problemer kunne anvende din argumentation fra Arktis om at funktionen ser aftagende ud - til alle tider undtaget lige kl. 2pi , 4pi og 6 pi ...

Og ethvert forsøg på at kalde funktionen stigende fra kl. pi og frem vil du, som her, anfægte som cherry picking.

Men du ved jo også godt bedre - inderst inde - gør du ikke?


Kære pifpafpuf

Det er ikke meningsfyldt det du skriver.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
06-02-2016 18:51
John Niclasen
★★★★★
(6386)
Vedhæftede graf viser anomalier fra to datasæt, NOAA 1973-1990, som jeg beskrev her, samt Cryosphere Today, som bl.a. benyttes her.

Jeg har flyttet anomalien for det første datasæt lidt i y-retningen, så de to datasæt har samme nulpunkt og dermed ligger oveni hinanden.

Der er ikke perfekt overlap, bl.a. fordi de to datasæt benytter forskellige metoder til at beregne arealet af havis.

Og for at tydeliggøre udviklingen har jeg lagt en (co)sinus-kurve henover graferne.

Nu må vi jo så se, hvordan udviklingen vil fortsætte i årene fremover. Jeg finder det sandsynligt, at mængden af havis i nord vil stige i de kommende årtier, men naturen vil måske noget andet.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 06-02-2016 18:54
06-02-2016 20:30
pifpafpuf
★★★☆☆
(771)
..svært at få noget meningsfuldt ud af den graf John :-)
11-02-2016 22:28
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
pifpafpuf skrev:
..svært at få noget meningsfuldt ud af den graf John :-)


der må være is-data længere tilbage. Man fangede jo hvaler.




Deltag aktivt i debatten Den minimale/maksimale isudbredelse ved Arktis/Antarktis:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Jakobshavn-bræen og Antarktis´Ismasser vokser kraftigt - mens vi foregøgles, at de smelter!3326-03-2024 11:26
Arktis vil bare ikke smelte230-04-2022 00:30
Højeste isdække i arktis i over 18 år508-01-2022 00:41
Klimaflygtninge til antarktis126-12-2021 00:10
Arktis var koldere end i dag trods globalt meget varmere128-12-2015 15:06
Artikler
Martin Breum: Arktis er andet end smeltende is
Arktis
Antarktis
Klimaforandringer og fremtidens Arktis (Mernilds Klumme, november 2007)
NyhederDato
Varm maj i Arktis og Nordsibirien25-06-2011 06:39
Varme fra dybhavet truer isen i Antarktis15-12-2010 09:26
Dræberkrabber truer Antarktis' økosystem04-11-2010 09:36
Mængden af is i Arktis topper usædvanlig sent13-04-2010 07:09
Mere is i Arktis efter kold vinter07-04-2010 10:25
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik