Husk mig
▼ Indhold

Den nye klimaminister



Side 1 af 212>
Den nye klimaminister03-10-2011 21:38
miljoegrisenProfilbillede★★☆☆☆
(255)
Hvad mener i om det? at Martin Lidegaard er blevet klima minister?

Jeg synes det er et hel perfekt valg. Er meget spændt på hvordan han klarer det. Og om han kan holde de sorte skeptikere fra liberal arrogance og dansk folkeparti helt ude for indflydelse!

Mener i det er det rigtige valg; i forhold til Ida Auken eller Sten Gade?

Og hvad skal der ske med Klimadebat? skal vi have en minister som blogger??


The time for doubt is over!
03-10-2011 22:38
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Miljøgris, tillykke med valget hvis det gik din vej :-)

Steen Gade og Ida Aukens mor er ret intelligente politikere - nogle af de mest intelligente på venstrefløjen? (kender ikke så godt Ida Auken).

Jeg har stemt konservativt, dvs også Connie Hedegaard.

Men jeg har været dybt dybt skuffet over det totalt aflukkede ministerium Connie Hedegaard har stået i spidsen for. Rystende.
Når jeg har haft synspunkter på alle mulige felter i politik er det altid lykkedes for mig at få noget dialog med relevante politikere. F.eks Lykketoft, hvilket jeg fik meget positivt ud af.

Men Connie hedegaard og co har opbygget et fort af bedrevidenhed ang klima, og det har været chokerende at opleve "the wall", endda med én fra mt eget parti i spidsen. Man gider ikke en gang høre på dem der har stemt på én!?!! Så har de simpelthen ikke fortjent deres position. (GRRR!)

Derfor: Martin Lidegaard. Set med en skeptikers øjne: Det kan simpelthen ikke blive værre end Connie Hedegaard og co.
Nu har jeg ikke læst meget af Martin Lidegaard, men så vidt jeg kan forstå er han lidt inde i det faglige vedr klima? Uanset om han så er yderst pro-GW, så er det klart en fordel at han ved noget om klima rent fagligt.

Det er mest folk med faglig viden kan tænkes some fine morning at se lidt anderledes på tingene... man har da lov at håbe.
Redigeret d. 03-10-2011 22:40
04-10-2011 04:32
mernild
★☆☆☆☆
(114)
At vi har faaet Lidegaard som klimaminister er bestemt godt for klimaet. Det er pt. ingen som er mere kompetent end ham.

S/
04-10-2011 09:40
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Jeg tror sjældent en nyudnævnt minister har været så godt inde i sit område som Martin Lidegaard. Et klogt valg af Vestager. Bliver spændende at følge.

miljoegrisen skrev:
Og hvad skal der ske med Klimadebat? skal vi have en minister som blogger??

Du (og andre læsere) må lige have et par dages tålmodighed. Det er lidt vanskeligt at få kontakt til manden p.t... Men der skal nok komme en afklaring på det spørgsmål snart.

Imens kan I jo læse Mernilds oktober-klumme, som netop er lagt op.
04-10-2011 10:44
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Jeg synes det er spændende med Martin Lidegaard som klimaminister. Jeg kan generelt godt lide ministre som brænder for deres felt og som samtidig har en faglig viden. Det giver altså bedre resultater og derfor er det oplagt man henter en minister ind udefra (og som ikke er folkevalgt til folketinget).

Jeg kender ikke noget til Ida Auken's kundskaber. Hun er Cand.Theol, og det er ikke ligefrem et must når det er miljø. Så her er jeg afventende. Vi har nogle gevaldige miljøproblemer i DK med udvaskning af næringsstoffer og pesticid forurening og hun bliver nød til at tage sig af vandmiljøet og her må vi se, hvordan hun håndterer landbrugets lobby-grupper.
06-10-2011 00:38
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
[url]Lidegaard vil tørre tudefjæset af klimapolitikken[/url]

Ovenstående er titlen på en artikel på ing.dk, som jeg finder rimelig interessant.

http://ing.dk/artikel/122721-lidegaard-vil-toerre-tudefjaeset-af-klimapolitikken#p378569


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
09-10-2011 13:47
Holger Skjerning
☆☆☆☆☆
(3)
Martin Lidegaard ved meget om klima og energi, indrømmet. Men han er så politisk korrekt, at han næsten ikke modtager input, der ikke passer med hans egen overbevisning.
Et eksempel: Jeg kom igennem til telefonprogrammet på P1-formiddag en dag, hvor Martin L var i studiet.
Han sagde uafbrudt, at vi skal klare os med vindmøller og biomasse osv...
Jeg gjorde opmærksom på, at vores 5000 vindmøller allerede i 2010 leverede så meget el i kraftig blæst, at vi skal sælge ca. 1/3 af el-produktionen til udlandet, og at vi skal have 100% sikker back-up til vindmøllerne, fordi de naturligvis ikke leverer el de 100 dage om året med stille vejr. - Og at 100% udnyttelse af dansk biomasse svarer til 19% af energiforbruget.
Han gav mig ret i begge dele, og programmet fortsatte.
En anden lytter spurgte lidt senere, hvad Danmark skal gøre......
Og Martin L svarede, at vi skal bygge en masse vindmøller og udnytte vores biomasse....... - Hans snakketøj fejler ikke noget, men han kan ikke påvirkes.
På samme måde, da jeg forleden så ham på Dead-line. Han lyttede ikke til modpartens argumenter, her Villum Christensen fra LA, der især anførte, at VE er så dyr, at den svækker DK's konkurrenceevne og derfor sender endnu flere virksomheder til udlandet.
Som det ses, er jeg ikke begejstret for Martin L.
Siden har jeg hørt ham
Redigeret d. 09-10-2011 14:29
09-10-2011 14:04
Kosmos
★★★★★
(5371)
Som det ses, er jeg ikke begejstret for Martin L.
Siden har jeg hørt ham

- jeg er enig i, at han utvivlsomt er hinsides terapeutisk rækkevidde: Det vil kræve et mindre mirakel at hindre ham i at bortøde vore og vore efterkommeres sparsomme midler på vejrmøller og andet 'godt'!
09-10-2011 16:58
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
- jeg er enig i, at han utvivlsomt er hinsides terapeutisk rækkevidde: Det vil kræve et mindre mirakel at hindre ham i at bortøde vore og vore efterkommeres sparsomme midler på vejrmøller og andet 'godt'!


@Kosmos

Ja! Og alle de konflikter som tiltagne vil afføde i vort forpinte energisystem, vil virkelige øge energiforbruget (fossil forstås) ved landets kraftvarmeværker, lige som da den sidste store mester toget et skridt fremad (Svend)..
Redigeret d. 09-10-2011 17:21
11-10-2011 17:45
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Alle indlæg om pesticidforurening er nu flyttet til en ny tråd!
Redigeret d. 11-10-2011 17:48
17-10-2011 16:12
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Der er ikke en modsætning mellem velfærd og det at redde klimaet

http://www.information.dk/282315?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Dagens%20vigtigste%20nyheder%20fra%20Information.dk

Mens mange ministre trods valgsejren har fremstået lidt duknakkede, har klimaminister Martin Lidegaard (R) mest af alt svært ved at skjule sin begejstring, selv om regeringen endnu har til gode at føre de fine hensigter om en af verdens absolut mest ambitiøse planer for begrænsning af CO2-udslippet ud i livet.


Nu mangler vi så "bare" nogle realistiske beregninger over hvad "herlighederne" koster forbrugerne og skatteyderne, og på hvad en forseret energiomlægning betyder for erhvervslivets konkurrenceevne.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
17-10-2011 20:03
Kosmos
★★★★★
(5371)
Imponerende at bevidne Lidegaards bratte omslag fra dybt mismod for godt en måned siden:

Som valgkampen har formet sig indtil nu, er der tale om en form for politisk Bermuda-trekant, hvor klimaet forsvinder i det tomme hul mellem politikere, medier og vælgere. Ingen af parterne ønsker for alvor at løfte temaet, før de andre har gjort det


til nærmest euforisk begejstring i Information-interviewet:


Vi har en statsminister, en finansminister, et helt regeringshold, der er stærkt begejstrede for at tage den her grønne førertrøje på igen. Vi har et erhvervsliv, som jeg de her første ti dage på posten har oplevet som overvældende positivt

- man sagde i sin tid om Lidegaards partifælle, K. Helveg Petersen ('unge Helveg'), at han 'havde begge ben solidt plantet i den blå luft'!
17-10-2011 23:45
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Nu mangler vi så "bare" nogle realistiske beregninger over hvad "herlighederne" koster forbrugerne og skatteyderne, og på hvad en forseret energiomlægning betyder for erhvervslivets konkurrenceevne.


Jeg har mine bange anelser om at omkostningerne aldrig bliver ordentligt beregnet.

Niels Coldings beregningsmetode levner ikke mulighed for snyd: http://www.klimadebat.dk/forum/afloesning-for-fortraengning-af-fossiler-d39-e1712.php#post_24528
Fejl i info fra Holger Skerning ved el-export24-10-2011 23:34
kfl
★★★★★
(2167)
Holger Skjerning skrev:
Jeg gjorde opmærksom på, at vores 5000 vindmøller allerede i 2010 leverede så meget el i kraftig blæst, at vi skal sælge ca. 1/3 af el-produktionen til udlandet, og at vi skal have 100% sikker back-up til vindmøllerne, fordi de naturligvis ikke leverer el de 100 dage om året med stille vejr. -


Jeg vil gøre opmærksom på, at Holger Skjernings oplysninger om, at vi eksportere 1/3 af al el produceret ved vindkraft, ikke er korrekt.

I perioden 2000-2010 gælder

El produceret ved vindkraft udgør 16 % af el-produktionen.

Eksport af el produceret ved vindkraft udgør ca. 17 % , hvor eksporten er beregnet prorata vinds andel af produktion pr. time.

Ifølge CEPOS/Poul Frederik Bach's regneudtryk udgør eksporten af el produceret ved vindkraft 52 %. Imidletid har dette regneudtryk intet med realiteterne at gøre. Det er ren fiktion.

I perioden 2000-2010 har vi set en stigende andel af el produceret ved vindkraft. I 2000 udgjorde andel ca 12 %, medens den i 2010 udgjorde 21%.

I denne periode har andelen af eksporten af el produceret ved vindkraft varieret fra 11% til 26%.

Vedlagt følger en afstemning af el produktion og forbrug i perioden 2000-2010 og et eksempel på beregning.

Jeg er imponeret over Elnets hjemmeside med El-data. Desværre findes der ikke afstemningstotaler på denne side. Derfor gøre jeg et forbehold med ret til efterfølgende ændringer.

Jeg kommer tilbage med flere detaljer.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Tilknyttet fil:
elprod_2000_2010_resume.xls
Redigeret d. 25-10-2011 00:06
25-10-2011 16:57
bjarne munk
☆☆☆☆☆
(2)
Dine beregninger er korrekte.
Men forudsætter at vindmøllerne time for time altid producerer de nævnte procenter af forbruget.
Det er desværre netop det de ikke gør/kan!

mvh
Bjarne
25-10-2011 17:13
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
bjarne munk skrev:
Dine beregninger er korrekte.
Men forudsætter at vindmøllerne time for time altid producerer de nævnte procenter af forbruget.
Det er desværre netop det de ikke gør/kan!

mvh
Bjarne


Både REO's, CEPOS's m.fl. beregninger er korrekte, det er blot forudsætningerne, der er forskellige.

Forudsætningerne påvirkes desværre ofte af, hvilket resultat der ønskes.

Før der findes en 100 % sikker metode til at fastslå, om det er de ene eller den anden form for el, der hhv. indgår i det danske elforbrug eller bliver eksporteret, vil beregningerne sandsynligvis afspejle beregnerens egen parti/antiparti.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
25-10-2011 19:43
kfl
★★★★★
(2167)
bjarne munk skrev:
Dine beregninger er korrekte.
Men forudsætter at vindmøllerne time for time altid producerer de nævnte procenter af forbruget.
Det er desværre netop det de ikke gør/kan!

mvh
Bjarne


Hej Bjarne Munk

Det er en fysik umulighed, at nå frem til de tal, som CEPOS angiver.

Vedlagte regneark for 2008 giver nogle grænser for, hvor meget man med sikkerhed kan sige om, hvor meget der bruges internet og hvor meget der eksporteres .

I 2008 kan man med sikkerhed sige,

at 62,6 % af vindproduktionen bruges interne i Danmark
at 0,1% af vindproduktionen eksporteres

at 68,4 % af kulproduktionen bruges interne i Danmark
at 3,6% af kulproduktionen eksporteres

Dette følger ved simple betragtninger: Hvis man eksporterer 20 % af produktionen og vindproduktionen udgør 30% , ja så må de 10% resterende del af vindproduktionen forbruges internt.

Hvis vindproduktionen er større end forbruget, må det overskydende el blive eksporteret.

Prorata beretning af vind el-eksporten kan begrundes med, at hvis der strømmer to floder ind i en sø, så vil forholdet mellem vandet fra det to floder i afløbet være lige med forholdet mellem vandet i de tilstrømmende floder.

Vedlagte regenark vises med forbehold for senere korrektioner. Det kunne være, at der er nogel kvikke hovede, der kan finde en fejl i regenarket.

Tallene i dette regenark stemmer med det tidligere angivnet for 2000-2010, dog med det forbehold at tallene er splittet op i Vest, Øst og Total.

Årsagen til at jeg benytter 2008 er, at det behandles indgående i CESSAs rapport:

CEPOS

CEESA


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Tilknyttet fil:
el_prod_2008_klimadebat.xls
Redigeret d. 25-10-2011 20:05
27-10-2011 13:37
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Kfl

Her en normal måned før Tyskland lukkede a-kraftværker og øgede efterspørgselen efter strøm.

Januar 2009, for vest se



stor Link

Som det ses! I store træk produceres der på kraftværker uanset om møllerne producerer eller ej.

Den anden uge om mandagen og tirsdag (to dage med lav forbrug er altid lørdag søndag hvor industrien ligger stille, og herefter 5 dage med forbrug som er hverdage), her lukker kraftværkerne lidt ned for at tillade møllestrømmen at tilflyde forbrug. Men ellers er forbrug og kraftværksproduktion overvejende samstemmende.

I det følgende er der taget udgangspunkt i januar måned i år for jylland Fyn.

Her produktion fra kraftværker, forbrug og møllestrømmen se



stor Link

Den her er interessant! Mølleproduktion og eksport se



NU er det ikke helt retvisende for 'trafikken' over Storebælt er ikke med, men ellers når møllernes produktion stiger så øges eksporten (negativ import)..

De 2 grafer viser med alt tydelighed at møllestrømmen er total og aldeles ubrugelig i det danske energisystem. Kraftværkerne tilrettelægger deres produktion og herunder sælger kapaciteter til eksport, som handles dagen i forvejen og det uanset om møllerne producerer eller ej, så produceres den bestilte strøm. Og kun når man har gamblet og forventet at møllerne virkelig ville producerer, her tilbageholdes kraftværkernes produktion og møllestrømmen tilflyder faktuelt forbrug.

Balancekraft:

Det man skal huske på er at et energisystem som el-nettet, kan ikke bare sådan lukke for kraftværker og starte kraftværker efter vindproduktionen, dette vil ikke kunne styres. Nej! Når kraftværker er planlagt til at producere så producerer de uanset mølleproduktionen, så må det øvrige energisystem ellers bortskaffe møllestrømmen og herunder have besværet med at holde systemet i Balance, altså at der løbende tilføres lige så meget strøm som der forbruges...

Balancekraft og mølleproduktion for perioden se



Lige præcist når møllestrømmen forekommer skal der tages energi ud eller tilføres energi for at holde balancen i systemet. Og det er ekstrem ressourcekrævende, enten er det el-patroner som omsætter strøm til fjernvarme eller evt kasserer den ved at opvarme Vejle Fjord eller det er Dieselgeneratorer som startes i 5 – 10 min for altså efterfølgende at energi igen skal dumpes i el-patroner på ny. Kim Behnke energinet.dk har her på klimadebatten fortalt at Energinet bruger over 1 Mia årlig til balanckraft altså generatorer, gasturbiner og el-patroner som hurtigt kan indsætte produktion eller udtage overproduktionen i nettet.

Systembalance: Er at finpudse frekvensen som der er feks behov for hvis en for stor (mølle)kapacitet overfører energi til et område hvor højspændingsledningen har en for ringe kapacitet som har indflydelse på kvaliteten af strømmen i nettet, som herefter også skal tilføres energi eller det modsatte

Konklusion: Møllestrømmen skal ene og alene skaffes af vejen så møllerne ikke skal stoppes som af politiske grunde ikke må ske, eller der skal bruges enorme ressourcer på i det heletaget at aftage strømmen for at holde balance i systemet som er ekstrem miljøbelastende og bekosteligt...

Eller med andre ord CEPOS påstand omkring møllestrømmen er alt for rosenrød i møllernes favør, for møllestrømmen er ubrugelig, eller der bruges ikke strøm på en måde så kraftværkerne lukker ned så brændsler spares. Og CEPOS kommer overhoveder ikke ind på omkostningen ved balanceregulering...

Hertil er der hele problematikken omkring kraftværker som skal yde fjernvarme sammen med møllernes produktionen som er et kapitel for sig som bestem ej heller taler for møllerne, fordi der er toltalt umulig at planlægge en kraftvarmeproduktion hvor strømmen skal afsættes så møllernes strøm også afsættes til nettet samtidig med at varme til fjernvarmenettet skal være spild fra el-produktionen. Dette er simpelthen uladsiggørlig og det i en hver hensende totalt udvander møllernes såkaldte miljøreduktion...
Redigeret d. 27-10-2011 14:25
27-10-2011 17:19
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Delphi

Jeg har ikke tid her og nu til at svare på dit indlæg i detaljer, men et er sikkert, nemlig at det som CEPOS/PFB/REO har produceret holder ikke vand. Det er grov manipulation og bedrageri overfor offentligheden.

Exporten af el produceret ved vind er under 20% og slet ikke de 50%. Imidelertid kan flere af de ting,som du nævner, godt være korrekte uden, at jeg kan argumentere hverken for eller imod.

Hvad jeg ikke har taget stilling til er, hvorledes eksporten ville have set ud hvis

1) vi droppede el produceret ved vind og kun brugte kul

eller

2) vi droppede el produceret ved vind og indførte atomkraft som en delvis afløser til kul.

En anden ting, som jeg ikke umiddelbart forstår er spot-/systemprisernes sammenhæng med exporten af el. Det er det næste jeg skal forsøge forstå. Hvilke data kan bruget til at undersøge dette ?


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 27-10-2011 17:21
27-10-2011 18:26
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg har ikke tid her og nu til at svare på dit indlæg i detaljer, men et er sikkert, nemlig at det som CEPOS/PFB/REO har produceret holder ikke vand. Det er grov manipulation og bedrageri overfor offentligheden.


Det mener jeg heller ikke det gør men modsat dig mener jeg de tegner et alt for rosenrødt billede af møllestrømmens tilblivelse/afsætning.

Jeg ved ikke lige havd systempris det er?

Men! Strøm handles på kontrakt fra et helt år til få dage mellem producenter (kraftværker) og forbrugere som store industrier eller lokale el-selskaber hvor du køber din strøm, som på ingen måde taler for at bruge møllestrømmen overhovedet for hvis en givnen kunde har bestilt x antal GWH til produktion kl 16 den 14/7 så produceres de om møllerne producerer eller ej.

Hertil handles strømmen dagligt dagen før et produktionsdøgn frem til kl 18 her handles produktion og forbrug time for time på Nordpool for det efterfølgende døgn som altså er den spotpris du kan se her http://www.energinet.dk/DA/El/Engrosmarked/Udtraek-af-markedsdata/Sider/default.aspx

Hele det samlede forbrug og produktionsmængden indberettes nu til energinet og det skal stemme.

NU skal kraftværker så producerer den solgte strøm dagen efter time for time uanset om møllerne forsyner eller ej.

Møller og deres produktion sælges af en energihandler som feks NordJysk El-handel www.neas.dk og det er så firkantet at de skal tilmelde en given møllekapacitet eller den produktion de forventer møllerne vil yde og hertil de kraftværker som står backup hvis ikke mølleproduktionen indfinder sig så startes kraftværkerne. Og hvis møllerne producerer mere end forventet så skal der stå nedregulering klar altså et forbrug.

Men! Disse kapaciteter kan så løbende handles i løbet af dagen selskaberne i mellem og herunder navnlig også handel til udlandet hvis møllerne producerer mere end forventet.

Men! Energinet er meget striks med at de forskellige kapaciteter skal være til rådighed og der må ikke være overlapning hvor et kraftværk som skal stå standby og når møller faktuel forsyner, jammen så kunne de godt begynde at yde effekt hvis det var hensigtsmæssigt fordi det måske skal yde fjernvarme, den går ikke og det gør hele systemet ekstrem ressourcekrævende
Redigeret d. 27-10-2011 18:36
28-10-2011 13:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Kfl

Her kan du se mængderne som skal produceres time for time i morgen som på nuværende tidspunkt er handlet se http://nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Volumes/ALL1/Hourly11/

Og det er ikke hele den mængde som bliver produceret og forbrugt for Jylland Fyn (DK1) for i morgen. Der er altså nogle produktioner som er handlet på forhånd uden om nordpool.
30-10-2011 14:58
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Kfl

Her Mølleproduktion, el overført via udlandsforbindelser (+/-) lagt sammen med udveksling over storebældsforbindelsen (+/-) for Januar 2011 se



Jeg syntes det er svært at konkludere andet end at møllestrømmen er aldeles og fuldstændig ubrugelig og eksporteres overvejende ud af et forbrugsområde (Jylland - Fyn)..
Redigeret d. 30-10-2011 15:14
Mere viden om produktion af el ved vind31-10-2011 18:54
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Delphi

Jeg har læst dine indlæg vedr. produktion af el ved hjælp vindkraft, men vil ikke umiddelbart hverken kunne argumentere for eller imod.

Du er tilsyneladende meget i mod anvendelse af vindkraft til produktion af el og indtager et helt ekstremt synspunkt uden nogen nuancer.

For at vurdere fordel/ulemper ved produktion af el ved vindkraft er det nødvendigt, at få adgang til at andre synspunkter/synsvinkler/viden om integration af vindkraft i el-produktionen end dine.

Jeg vil derfor efterlyse litteratur/reference/link til relevante kilder.

Når disse link foreligger, skal jeg have den læst og derefter kan diskussionen fortsætte.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 31-10-2011 18:56
31-10-2011 19:38
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
kfl og Delphi

Jeg ved ikke, hvad der er relevant at undersøge, men jeg ved, at med de nye højere vindmøller bliver produktionen af vind-el mere stabil. Der vil dog stadig være tidspunkter, hvor produktionen stopper enten pga. for lidt eller for meget vind.
Det vil også med sikkerhed være flest vindstille perioder i perioden fra 1/4 til 30/9, men her kan backupfunktionen i de lyse timer varetages af solceller.

Intet af overstående ændre dog ikke ved det faktum, at vi i fremtiden enten skal dække vores behov for varme enten ved forsat afbrænding, eller som jeg vil foretrække ved hjælp af el produceret ved enten vind, bølge eller sol.

Det er faktisk ret beskæmmende, at vi forsætter med at binde en overvejende del af den danske befolkning til at betale til fortsat afbrænding for at kunne holde varmen.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
01-11-2011 17:22
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Kfl

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan konkluderer at møllestrømmen er andet end aldeles ubrugelig.

Det her er de produktioner fra Nordpool som er handlet her i dag den 1/11 til produktion i morgen se



Uanset hvor meget møllerne i øvrigt måtte producerer i morgen så produceres denne strømmængde.

I går handles der denne el-produktion på Elbas se Link i løbet af produktionsdøgnet umiddelbart ned til 30 min før strømmen produceres og det fordi der er sket ændringer i forhold til den produktion der blev planlagt dagen i forvejen altså i forgårs, typisk fordi møllerne producerer mere end forventet se



I stor træk ikke ret meget produktion som nyttiggøres.

Men balancereguleringen derimod se



Som det ses i kolonnen yderst til høje tages meget energi ud af nettet, feks kl 21- 22 udtages 293 Mwh eller 3 gange silkeborg kraftværks kapacitet tages ud af nettet og kasseres alt i mens kraftværker producerer strøm.

Balanceregulering for i dag den 1/11 frem til kl 15 se



KOnklusionen er:

1) Kraftværker planlægger at producere strøm dagen i forvejen, og uanset om møllerne producerer i løbet af produktionsdøgnet så produceres kraftværkernes produktion.

2) I løbet af dagen handles der produktioner via Elbas for at korrigere for evt forskydninger i forhold til de planer der blev lagt dagen i forvejen.

3) At meget store produktionskapaciteter tages ud af nettet og kasseres alt i mens kraftværker producerer strøm.
01-11-2011 23:52
Morten Riber
★★★★★
(2298)
delphi
Hænger den kæmpe mangel på succes på en eller anden måde sammen med at vi ofte møder sælgere udenfor indkøbscentrene der vil sælge møllestrøm til priser langt over alminde elpriser, således at man binder sig til denne møllestrøm?
02-11-2011 01:04
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Morten Riber skrev:
delphi
Hænger den kæmpe mangel på succes på en eller anden måde sammen med at vi ofte møder sælgere udenfor indkøbscentrene der vil sælge møllestrøm til priser langt over alminde elpriser, således at man binder sig til denne møllestrøm?


Morten

Ind til der er opfundet et skillefilter, der kan opdele el alt efter produktionsmetode, er det efter min mening at sælge en utopi, det disse sælgere gør. Det har ingen indvirkning på, hvor meget vind-el der kan indpasses i det danske elforbrug. Du kan jo selv læse her:
http://www.klimadebat.dk/forum/vindmoeller-til-lands-eller-til-vands--d7-e1591.php#post_26998

Det giver faktisk et meget godt udgangspunkt, når debatten handler om indpasning af vind-el. Jo større forskel mellem vindmøllens installerede effekt og den forventede (reelle) el-produktion, jo vanskeligere bliver det at indpasse vind-el i elforbruget.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
02-11-2011 10:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
delphi
Hænger den kæmpe mangel på succes på en eller anden måde sammen med at vi ofte møder sælgere udenfor indkøbscentrene der vil sælge møllestrøm til priser langt over alminde elpriser, således at man binder sig til denne møllestrøm?


Morten.

Det kan jeg nu ikke lige se hvordan det skulle have indflydelse herpå! Men jeg kan derimod se at det er bondefangeri, når det faktuelt er kraftværker der næsten producerer alt det strøm som sendes ud i el-nettet som den stakkels mand nede i indkøbscentret faktuelt køber til overpris i den tro at det er vindstrøm..

Men hertil! Hvis det ikke er en succes så vedtager vi da bare at det er det!
03-11-2011 15:53
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Forskere giver inspiration til energiforlig

Martin Lidegaard (R) griflede flittigt, da han som ny klima-, energi- og bygningsminister i går blev præsenteret for resultaterne fra forskningsprojektet CEESA. En af hovedkonklusionerne fra fire års forskning er, at det kan blive en god forretning for Danmark at gøre sig fri af de fossile brændsler olie, kul og naturgas inden 2050. CEESA-forskerne er dermed en kende mere optimistisk end Klimakommissionen var, den fremlagde lignende resultater for godt et år siden.


Professor Henrik Lund fra Aalborg Universitet og de øvrige CEESA-forskere vurderer, at en omstilling til et klimaneutralt samfund med højere energieffektivitet og vedvarende energi fra indenlandske ressourcer kan lade sig gøre – hvis regeringen og Folketinget vedtager en stribe politiske initiativer.


Og listen af anbefalinger fra CEESA er lang og omfatter:


- systemtænkning i smarte energisystemer (i stedet for blot 'smarte elnet) på tværs af el, varme og transport.

- velgennemtænkt og begrænset brug af biomasse til produktion af kraftvarme, biobrændstoffer via forgasning og til industrien.

- massive investeringer her-og-nu i energirenovering/energibesparelser, vedvarende energi og infrastruktur (kollektiv transport) for at optimere det økonomiske udbytte og for at skabe 20.000 jobs frem til 2020.


- I bekræfter, at omstillingen kan lade sig gøre og hænger sammen økonomisk, kvitterede Martin Lidegaard, der glæder sig over timingen af anbefalingerne. Ministeren forventer at få et forhandlingsmandat fra regeringstoppen inden for de næste 14 dage, og så starter forhandlingerne om et energiforlig for alvor.


Martin Lidegaard erklærer sig enig i, at der skal tænkes på tværs af forsyningsarter, og på pressemødet i går drømte han videre fra 'smarte energisystemer' til 'smarte samfund', hvor meget andet end energi er tænkt ind i det samlede billede.


Mere jordnært ser ministeren et behov for at få lavet en biomassestrategi og 'en egentlig strategi for en renovering af den samlede danske bygningsmasse'.


En af udfordringerne i energiforliget bliver, påpeger Martin Lidegaard, i valget af virkemidler at finde en god balance mellem på den ene side planlægningstankegangen fra 1970'erne og 1980'erne og den på anden side de seneste års satsning på liberalisering/marked. Frit brændselsvalg på decentrale kraftvarmeværker er ikke en favorit i S-R-SF-regeringen, så 'den piller vi nok ud', sagde ministeren, der erkendte at have problemer med at gennemskue, hvad man bør gøre i forhold til biogas. Trods stadig større støtte via elafregningsprisen sker der ikke en disse, påpegede han.


CEESA-forskerne vurderer i øvrigt, at den grønne omstilling åbner for en markant stigning i eksporten af energiteknologi – en stigning, der kan kompensere for svindende olie- og gasreserver i Nordsøen. Eksporten kan frem til 2030 formentlig 3-4 dobles til mere end 200 mia. kr. om året.


CEESA, der står for Coherent Energy and Environmental System Analysis, er finansieret med godt 16 mio.kr. af Det Strategiske Forskningsråd.


http://www.ceesa.plan.aau.dk/


Ovenstående er hentet fra Dansk Energi's nyhedsmail, og der er både læseværdigt og skræmmende.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
05-11-2011 09:17
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Energistrømmen i CEESA-planden som det forventes at se ud i 2050 hvis planen implementeres helt se


Redigeret d. 05-11-2011 09:18
11-11-2011 13:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)






Uanset hvor meget møllerne i øvrigt måtte producerer i morgen så produceres denne strømmængde. .


Det er ikke en helt fair fremstilling af møllernes produktion eller den måde møllernes produktion bliver nyttiggjort.

Hvis en balanceansvarlig eller en el-handler som køber produktion og sælger produktion af strøm, hvis han råder over et vist antal møller, som han er balanceansvarlig for, så kan han for et efterfølgende produktionsdøgn tilmelde eller sælge en produktion på Nordpool til produktion den efterfølgende dag.

Nordjysk El-handel er balanceansvarlig se www.neas.dk

Hvis vinden indfinder sig som forventet og møllerne producerer den solgte el-mængde er alt i orden.

Men det er som sagt svært at forudsige eller spå om fremtiden, hvorfor man selvsagt ofte vil ramme forkert!

Og derfor skal den balanceansvarlig så stå klar med kraftværker som kan yde den strøm som blev solgt dagen i forvejen. Eller han kan købe eller sælge kapaciteter over elbas i løbet af produktionsdøgnet..

Og problemet er at hvis den balanceansvarlige har tilmeldt kraftværker og solgt deres produktion dagen i forvejen og herunder at de skal yde fjernvarme.. De skal producerer den aftalte produktion hvad enten det blæser eller møllerne yder for meget eller for lidt..

Han kan så have nogle kraftværker hvor spildvarme kan tillfylde byernes fjernvarmenet hvor en akkumuleringstank er så stor at den kan virke som 'stødpude... OG netop de kraftværker kan stå standby og indsættes hvis det er nødvendig og tanken med fjernvarme kan måske række til næste dag hvis det ikke er koldt....

Men i praksis er det endog meget stift og meget lidt hensigtsmæssigt det som i praksis sker omkring styringen og afviklingen af el-produktionen sammen med møllernes produktion....
Redigeret d. 11-11-2011 13:30
26-02-2013 21:14
Jakob
★★★★★
(9257)
.




Mærsk tjener et tocifret milliardbeløb på at udvinde olie i nordsøen, men de slipper for ekstra skat.

Fordi, som vores "klimaminister" udtrykker det: "Ellers får vi ikke udviklet den teknologi, som kan suge den sidste olie op."

Det kan da ikke være samme klimaminister, som på verdensplan for kort tid siden talte hårdt imod statsstøtte til fossilt brændsel, vel..?
Nej, det må da bestemt være en anden...?....


http://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen-med-sporten/tv-avisen-med-sporten-153#!/



.
Redigeret d. 26-02-2013 21:23
26-02-2013 23:21
Kosmos
★★★★★
(5371)
...men de slipper for ekstra skat

- hvis man altså li...ige ser bort fra, at de går glip af den lettelse (3%) i selskabsskat, som andre danske virksomheder vil nyde godt af!
27-02-2013 22:15
Jakob
★★★★★
(9257)
.




Man bør nok også fratrække den partistøtte, som Mærsk betaler til De Radikale.
Men alligevel kan vi nok ligeså godt se i øjnene, at dansk klimapolitik er stort set lige sort og fuld af spin, uanset hvilken fløj og hvilke af folketingets partier, der har regeringsmagten.
Og det bliver næppe anderledes, før nogle unge får held med at starte et stort nyt parti, som seriøst vil skabe et bæredygtigt grønt samfund.




.
27-02-2013 23:31
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hvad med en fyr som ham Beppe Grillo her? Han er godt nok ikke helt ung længere.


Redigeret d. 27-02-2013 23:32
27-02-2013 23:49
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvad med en fyr som ham Beppe Grillo her? Han er godt nok ikke helt ung længere

- næh, det ser ikke sådan ud! Har du (osse) ham i kikkerten for (skjult?) støtte til de radigale??
28-02-2013 10:04
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Det var Jacob der efterlyste et nyt stort parti, og tænkte at denne mands griller var i fin tråd med Jacobs egne
28-02-2013 11:59
Kosmos
★★★★★
(5371)
...og tænkte at denne mands griller var i fin tråd med Jacobs egne

- tak; dermed faldt ti-(50-?)øren omsider!
28-02-2013 14:10
Jakob
★★★★★
(9257)
.




Morten Riber skrev:
Hvad med en fyr som ham Beppe Grillo her? Han er godt nok ikke helt ung længere.



Nej, men klimapolitisk begynder hans valgråb efterhånden at give en vis mening.


Dansk Folkeparti er også med i energiforliget. Og hvis det sammenholdes med, at de gerne vil begrænse udlændingetilstrømningen til Danmark og dermed reducere befolkningens størrelse til et mere bæredygtigt antal, men ikke kan få lov til det for De Radikale, så ser det for mig i øjeblikket ud til, at Dansk Folkeparti er det mest klimavenlige parti i Danmark.

Mens De Radikale nærmere står til at blive kåret som Danmarks farligste parti, fordi deres klimapolitik var falsk, og de har for mange milliarder skattekroner bidraget til flere gettoer og fremmet jødeforfølgelsen, og dermed også fremmet de undeliggende ekstreme bevægelser i Danmark. De har med andre ord slæbt ved til et bål, som kan sætte landet i brand og blive så dyrt og skade klimaet så meget, at ingen på nuværende tidspunkt kan beregne konsekvenserne.
Stod det til Morten Messer, så var DF nok ikke kommet med i energiforliget, men bliver han lempet ud af partiet, så begynder DF måske ligefrem at ligne det bedste klimatilbud til næste valg.
Jeg har dog ligesom med de andre partier lidt svært ved at se, hvem de kan stille med, som troværdig ny klimaminister.


Det er ikke pænt at ønske lidelse over andre. Men et alternativ kunne måske være at håbe på, at Ida Auken kommer tilbage fra barsel med en ny kronisk "Jesus- klima- og miljøpsykose" og med hele folket i ryggen rydder folkets hus for de røvere og krejlere, som på miljøets og klimaets bekostning skader det danske folks troværdighed og fremtid.
Men måske vil der alligevel altid være for meget Jesus og for lidt klima og miljø i hende. Jeg tvivler lidt på, at hun har rygrad til at tage brød med tandsmør ud af munden på de nulevende "fattige" for at sikre tørt brød til de næste generationer.
Lisbeth Bech Poulsen er også en potentiel kanon med gennemslagskraft. Men hun er nok desværre ligesom Astrid Krag endnu mere lidt for optaget af alle mulige andre ting end bæredygtigt klima og miljø.
På den anden side må man erkende, at de begge i dag sidder med i en regering, der tager fra de fattige og giver til de rige, og når de kan gøre det for arbejdspladser, så kan de måske også gøre det for klima og miljø, når de indser vigtigheden af det. Det må tiden vise.

Men efter min mening mangler vi meget alvorligt et nyt grønt parti, som har et program, der virkelig vil holde fokus på klima og miljø.
Historien har nu igen vist, at ingen af de nuværende partier, som alle gerne vil lyde grønne i valgkampen, kan holde skansen, når det koster velfærd, og de store virksomheder rasler med sablerne.





Olieudvinding fremmes:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/02/26/123023.htm
Citat:
--------------------------------
Regeringens stort anlagte eftersyn på Nordsøaftalen munder ikke ud i øget skat på selskaberne i DUC, Shell, Chevron og A. P. Møller - Mærsk.

Det bekræfter A. P. Møller - Mærsk overfor DR Nyheder.

- Det er vigtigt for os, at også denne regering nu har bekræftet, at aftalen mellem A.P. Møller - Mærsk og staten er afbalanceret og holdbar, skriver Jakob Bo Thomasen i en mail til DR Nyheder.

Som led i lanceringen af den såkaldte konkurrencepakke har regeringen ifølge DR Nyheders oplysninger indgået en aftale med Mærsk og resten af DUC, hvor olieselskaberne på den ene side afsiger sig deres ret til at få del i den generelle selskabsskattelettelse, som regeringen nu indfører, og som indebærer, at selskabsskatten sænkes fra 25 procent til 22 procent.

Til gengæld har regeringen garanteret Mærsk, Shell og Chevron, at skatten ikke vil blive strammet på selskaberne, der dermed ikke længere behøver frygte for konsekvenserne af regeringens serviceeftersyn af Nordsøaftalen.
--------------------------------



Tilladelse til skifergas boringer:

http://ing.dk/artikel/136763-demonstranter-mod-skifergasboring-gaar-paa-gaden-i-eftermiddag
Citat:
--------------------------------
Med to demonstrationer i dag i henholdsvis København og Frederikshavn vil bekymrede borgere prøve at råbe politikerne op. Målet er at få dem til at stikke en kæp i hjulet på den franske oliegigant Totals efterforskning af skifergas i Nordjylland.
--------------------------------



Aflyst afgift på lastbiler:

http://ing.dk/artikel/136771-lastbilernes-udstoedning-goer-danskerne-syge-for-28-milliarder-kr
Citat:
--------------------------------
Lastbiltrafikken på de danske veje giver samfundet helbredsomkostninger for 2,8 milliarder kroner om året, viser ny rapport fra Det Europæiske Miljøagentur.
--------------------------------



Ønsket om grøn vækst blev til en vækstplan, der skader klima og miljø:

http://ing.dk/artikel/136744-taenketank-regeringens-vaekstplan-skader-miljoeet
Citat:
--------------------------------
Ifølge beregninger fra Klima- og Energiministeriet vil regeringens vækstplan øge CO2-udledningen med 0,4 millioner ton i 2020.

Den øgede belastning på miljøet skyldes, at virksomheder slipper for at betale over 10 milliarder kroner i energiafgifter frem mod 2020.

»At gøre CO2-afgifterne lavere er det mest åndssvage, man næsten kan forestille sig. Man belønner de virksomheder, som har gjort mindst for at begrænse deres CO2-udledning, og straffer dem, der har investeret i at være så energieffektive som muligt. De få grønne aftryk i planen er hamrende slappe og uambitiøse«, siger direktør for den grønne tænketank Concito Thomas Færgeman.

Ud over lavere energiafgifter hæfter Concito sig ved, at regeringen aflyser den planlagte lastbilafgift, og at nordsøolievirksomheder slipper for yderligere beskatning frem til 2043.
--------------------------------




.
28-02-2013 14:21
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Nej, men klimapolitisk begynder hans valgråb efterhånden at give en vis mening.


Nu hører jeg at Grillo fralægger sig ethvert ansvar uanset langt over 10 millioner mennesker har stemt på ham. Han vil ikke foretage sig en fis. Er det også okay?
Side 1 af 212>





Deltag aktivt i debatten Den nye klimaminister:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Den næste Klimaminister 20172405-03-2017 12:37
Indiens klimaminister udfordrer IPCC7519-11-2010 15:53
Artikler
Klima- og Energiministeriet
NyhederDato
Klimaminister ansætter aflastende rådgiver13-08-2008 07:46
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik