Derfor er togturisme en dødfødt ide...23-01-2025 13:29 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Lad mig først lige gøre det klart, at COWI consult der rådgiver transportministeriet, har lavet en kæmpestor brøler, der nu får transportministeriet til at ligne idioter. "Air polution. Climate change. Cost for freight train per ton-km is DKK 0,011. For each ton-km switched from truck to freight train, the Danish society saves DKK" Sakset fra anden kilde: "This means the cost of transporting a ton of freight by rail for a 1,000-mile distance climbed from $98 per ton in 2018 to $160 per ton in 2023." Kan i se fejlen? COWI har kvajet sig og oversat 0,11dollar til 0,011kr., istedet for 0,70kr. per ton per km. Man kan naturligvis ikke flytte en togvogn med 72ton gods 1500km for blot 1200kr.! Det betyder at lige med et, der steg prisen på togtransport med 6000%. Til sammenligning koster det ca. 10øre/ton per km at blive transporteret i en Tesla Model 3 på motorvej. Men tog transport af varer er en ting, noget andet er togturisme... Hvis vi antager at en togvogn er på 12meter x 3m x 2m, så flytter de op til 72m3 svarende til 72ton i gennemsnit, dvs. det koster ca. 50kr./togvogn per km. (70øre/km). Hvis vi antager at vi ved togturisme planter 5kupeer a 6 personer, men regner med 25 solgte sæder, så skal hvert sæde koste 2kr./km for den plads de optager, men lad os blot antage at de er billigere da de vejer mindre, så lad os antage at det koster 1,50kr./km per turist. Så vil du rejse 3000km til Spanien og retur, så koster togrejsen alene 4500kr. per person, rejser i 4 sammen, så koster det 18000kr. Den samme rejse for 4 kan gøres i en elbil for noget der ligner ca. 600kr. i el og 4000kr. for en uges leje af elbil, eller under 1/3 af prisen. Men det var jo altså blot prisen som argument. Noget andet er, at det er tvivlsom om hvor mange der har mulighed for at rejse med tog. Vores tognet er allerede pænt godt i brug. Og ja, nok vil man gerne fylde de tog man allerede har kørende, men skulle vi til at erstatte flytrafik så ville der hurtigt opstå trængsel på tognettet. Og det er jo ikke sådan at Danmark bare alene kan vælge at overgå til togturisme, havde det været en god ide så skulle alle lande jo gøre det, men hvis først resten af Norden sender deres turister med tog gennem Danmark og Tyskland, så er trængslen sikkert allerede så stor, at man spærrer vejen for hinanden. Noget helt tredie er så, at det faktisk er billigere at flyve mennesker sydpå, end at sende dem med tog. Jeg viste før hvordan det koster ca. 2kr./km per passager i tog, svarende til ca. 1000kr. for en tur på 500km. Kan en tur med fly på 500km ikke købes til noget der ligner 300kr. (lige pt ser jeg en reklame til 181kr. til Amsterdam)? Jeg er ret sikker på, at det er væsenligt billigere at flyve passagerer, end at transportere dem med tog, jeg ved ikke helt hvor det er, at det gør togtransport dyrt, andet end, at der er flere start og stop undervejs, for det er sikkert der energien bruges. Men hvis et tog og et fly koster det samme, og det er dyrt at køre i tog, så må man antage, at man også bruger mere energi på at transportere turister i tog, end man bruger på at transportere dem i fly. Jeg tror der sidder nogle eksperter hos COWI der får røde ører, hvis de læser med her... |
23-01-2025 17:04 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Det undrer mig lidt at der ikke er nogen kommentarer endnu...jeg er sådan set lidt overrasket over, både COWIs tal, og over det andet tal. COWI prøvede at fortælle os at lastbiltransport var dyrt sammenlignet med tog, men kan du ikke få en lastbil med hænger til at køre 40 ton træpiller 1000km for 20000kr.? En togvogn der koster 50000kr. for 1000km virker ikke billig...måske man holder rabataftaler hemmelige? Jeg havde faktisk selv forventet at tog ville klare sig bedre, man skal jo stadig bruge lastbiler i begge ender af turen... |
27-01-2025 13:58 | |
Euro★★★★☆ (1072) |
Nu har jeg haft tid til at skimme de rapporter igennem der kom ud af det, og det ser ikke ud til at man har anvendt det fejlagtige tal på 1,1øre/km i andre beregninger... Så er der nok ikke grund til at være så hård ved dem...trods alt... |