Husk mig
▼ Indhold

Det bedst mulige!?: 'Rige lande vil begrænse CO2-udslip'


Det bedst mulige!?: 'Rige lande vil begrænse CO2-udslip'08-07-2009 19:42
gorm
★☆☆☆☆
(81)
TV2 | 08-07-09: 19:06 | opd. 08-07-09: 19:20 | af: jely / ritzau.

G8-landene blev i dag enige om, at de rige lande skal have som mål at reduce­re udslippet af CO2 med 80 pct. inden 2050.

Samtidig blev lederne af verdens otte førende industrilande enige om, at temperaturstigningen skal begrænses til to grader, mens finansieringen af tiltag er blevet udskudt til afgørelse på et G20-topmøde i september. Det oplyser Sveriges statsminister og EU-formand, Frederick Reinfeldt. Længe så det ellers ud til, at mødet ikke vil­le ende uden resultat.

'Den store bedrift hidtil ved dette G8-møde er, at USA er kommet os i møde på to-graders målet. Dette er med i slutteksten,' sagde han til det britiske nyhedsbureau Reuters.

EU-landene har i forvejen vedtaget dette mål, som de siger vil kræve omfattende begrænsninger i CO2-udslippet.

Reinfeldt sagde, at G8-landene har valgt ikke at diskutere finansieringen af en ny FN-traktat om bekæmpelse af klimaforandringer, indtil G20-landene mødes i Pittsburgh til september.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-23571508.html
08-07-2009 21:08
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hej Gorm


Alt det den Amerikanske præsident forhandler sig frem til, skal det ikke godkendes i Det amerikanske Senat inden det er gældende og det er vist langt fra sikkert det går igennem senatet.
08-07-2009 23:44
Kosmos
★★★★★
(5366)
...de rige lande skal have som mål at reduce­re udslippet af CO2 med 80 pct. inden 2050

- bemærk 'have som mål'!
(Det ku' iøvrigt være interessant at vide, om 'de rige lande' {pr. definition} er de samme lande i 2050 som i dag??)

Længe så det ellers ud til, at mødet ikke vil­le ende uden resultat

- jaså; men det gjorde det jo så (heller) ikke!


EU-landene har i forvejen vedtaget dette mål, som de siger vil kræve omfattende begrænsninger i CO2-udslippet

- javist, formentligt i omegnen af 80%!?
09-07-2009 10:27
Jakob
★★★★★
(9186)
.



Jeg husker, at vi som børn holdt meget sjov med Kina og deres Xårs-planer.

"Tror du det er en 5års-plan..?!!", sagde vi for sjov, når noget gik alt for langsomt eller var gået helt i stå.

Men i dag har vesten åbenbart taget ved lære, og til 80% imødegåelse af et af verdens allerstørste problemer er man nu ved at forberede en 40års-plan.




.
09-07-2009 13:09
steppo
☆☆☆☆☆
(3)
@Jakob - tag det roligt - om 20 år sidder vi og griner af at vi troede på at CO2 havde den store virkning på Klodens temperatur. Vi sidder og kigger op på den store gule planet Solen og tænker "hvordan kunne vi være SÅ dumme at tro på at vi, mennesket, ved at køre i biler og brænde skov af, skulle kunne belaste naturen så meget at temperaturen ville stige......
Husk nu på at temperaturen på Jorden for lidt over 5000 år siden var meget varmere end selv de mest negative "modeller" forudsiger - og dengang havde de vist ikke DSB's dieseltog og lign. *GGGG*
Dette drejer sig om at de "forskere" kæmper om pengene til forskning og tror du selv på at de kommer frem til en "positiv" konklusion en dag?`Altså en som saver den gren over de selv sidder på?? NO WAY JOSÉ.
www.globalwarminghoax.com giver os lidt lys for enden af tunnelen.
Ellers - USE SUNSCREEN
09-07-2009 20:17
Jakob
★★★★★
(9186)
.




steppo skrev:
tag det roligt - om 20 år sidder vi og griner af at vi troede på at CO2 havde den store virkning på Klodens temperatur.



Det tror jeg måske ikke.

Og vi griner nok i hvert fald ikke, hvis olie til den tid koster over 50 kr/liter, og Danmark er ved at gå fallit ved at importere energi, mens diverse energieksporterende lande svømmer i penge.

Det vil nok heller ikke hjælpe på vores humør, hvis de samtidigt i radioen begynder at tale om, at jorden afkøles med rekordfart og er på vej mod en ny istid.
Det er et lidt ærgerligt tidspunkt, når det netop falder sammen med, at vi har bortødslet det sidste brændsel.


En appel til samvittigheden over, at vi i dag alt for hurtigt forbruger jordens og vore efterkommeres sparsomme fossile energiresurser, den vil måske nok bidrage til almindelig morskab.
Især hos de barnløse...


Men jeg finder det dybt sørgeligt, at der ikke er større vilje i vesten til at få sådan noget sløseri bragt i orden.
Et samfund, som ikke kan holde sig selv ved lige med bæredygtig vedvarende energi er i mine øjne at betragte som et U-land, der lever over evne og nasser på andre.




.
09-07-2009 20:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob


Det vil nok heller ikke hjælpe på vores humør, hvis de samtidigt i radioen begynder at tale om, at jorden afkøles med rekordfart og er på vej mod en ny istid.

Der skal ikke så meget til. Det er vel ikke over 30 år siden bla BBC lavede udsendelser som gik verden rundt om den forestående globale afkøling!
Men jeg finder det dybt sørgeligt, at der ikke er større vilje i vesten til at få sådan noget sløseri bragt i orden.
Et samfund, som ikke kan holde sig selv ved lige med bæredygtig vedvarende energi er i mine øjne at betragte som et U-land, der lever over evne og nasser på andre.


enig!




Deltag aktivt i debatten Det bedst mulige!?: 'Rige lande vil begrænse CO2-udslip':

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Bedst til prisen?117-10-2015 12:04
Er naturen stabil? Er naturlige ting bedst?114-08-2011 18:56
NyhederDato
Rige lande overskrider deadline for klimahjælp09-05-2011 08:46
Genbrug er altid bedst17-03-2010 13:17
Kystbasalt bedst egnet til CO2-lagring14-01-2010 09:10
Ny dansk tænketank vil begrænse global opvarmning02-09-2008 16:05
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik