Husk mig
▼ Indhold

Det eldrevne samfund



Side 9 af 15<<<7891011>>>
16-06-2019 09:29
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Du er totalt uvidende om, hvad diskussionen egentligt går på.
Totalt og fuldstændigt.

Diskussionen handler ikke om, hvad en amatør med en lommeregner kan finde på at finde af tal, som han dividerer med hinanden.

Diskussionen handler om: hvordan påvirker de igangsatte klimaændringer menneskeheden om 50-100 år, hvordan reagerer ismasserne på øget opvarmning, hvordan påvirkes biodiversiteten i fremtiden, vil øget tørke pga øget opvarmning sende millioner på flugt om nogle årtier, hvad sker i oceanerne når iltsvind udbredes, øget opvarmning af oceanerne ødelægger koralrevene, så hvad sker der videre fremadrettet, hvad sker med befolkningen i Bangladesh Desh, hvis/når vandstandsstigninger øges.... Tusindvis af andre spørgsmål kan rejses.

Men ok, leg bare videre med lommeregneren derhjemme og bild de allermest uvidende ind, at de roligt kan flyve til Thailand 3-4 gange om året.
Redigeret d. 16-06-2019 09:36
16-06-2019 10:28
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Det er jo meget interessant at iagttage at diskussionen i denne tråd er blevet hijacked og nu drejer sig om klima, selv om emnet er: Det eldrevne samfund.
Til Villadsen og de som lader sig lokke med på hans, for dette emnes vedkommende, helt irrelevante klimabetragtninger: Der er masser af tråde her inde som behandler disse spørgsmål. Brug venligst dem. Der er nok ikke ret meget mere at sige om det eldrevne samfund, før vi ser nogle aktiviteter fra Borgen.
Skulle der imidlertid være nogle kommentarer til mine hjemmegjorte regnestykker og konsekvenserne af dem, skal de være velkomne.
Mit motiv for tråden var, at gøre opmærksom på nogle økonomiske konsekvenser af de, tilsyneladende uovervejede, udtalelser vi hidtil har hørt fra diverse håbefulde politikere, og den bilpolitik der hidtil er blevet ført.
Redigeret d. 16-06-2019 10:56
22-06-2019 20:30
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Frank123 skrev:
@Krutzou

Stiller man konkret spørgsmål til Peter Villadsen der ment kan besvares med et ja eller et nej, så sker det det at hvis spørgsmålet ikke behager eller falder i god tråd med Villadsen egne teorier, ja så skal du ikke forvente et svar.

Jeg stillede følgende spørgsmål til Peter Villadsen tilbage i april måned:

@Peter Villadsen

Danmark udleder 0,1% CO2 af den samlede globale udledning.

Vi skal reducere vor udledning med 60% inden 2030, det kommer til at koste os et 3 cifret milliardbeløb.

Kina skal lige have færdiggjort deres 1171 nye projekterede kulkraftværker inden 2030 og deraf øge deres udledning af CO2 fra 30% til 40% eller hvad?
Alle 3.534 kinesiske kulkraftværker skal så kører de næste 40-60 år.

Ud over Kina er der lang række andre nationer der er travlt beskæftiget med opførslen af ny kulkraftværker. Eks. Indien, Japan, EU, Tyrkiet, Sydafrika, Sydkorea, Filippinerne etc.
Alt sammen i overensstemmelsen med Paris aftalen.

Lad os sætte det til at lavt tal: 2000 nye kulkraftværker inden 2030.

Ps.: Australien er ved at lægge sidste hånd på verdens største kulhavn til en pris af mere end 80 milliarder dkr. Australierne investere ikke 80 milliarder i en kulhavn med mindre de har kontraktlige leverancer der kan dække den enorme investering. Ifølge australske medier er de største kunder Kina og Indien. Som sagt er kulfeltet 415.000 kvadrat kilometer. Ja man tror det er løgn, 10 gange Danmarks areal.

Feltet indeholder 15.000.000.000.000.000ton kul.

Det rækker nok til en rum tid.

Mit spørgsmål til dig Peter, hvad gavn er der af at Danmark, under voldsomme omkostninger, reducere vort CO2 bidrag fra 0,1% til 0,04% når Kina de næste mange år øger deres CO2 udledningen med 5-10 milliarder ton CO2 pr. år?

Danskerne bestræbelser vil jo ikke være til at aflæse i den fremtidige CO2 udledning.

Jeg venter stadig på svar


Der er blevet sat et stort spørgsmålstegn ved oplysningen om de 1171 projekterede kulkraftværker af et hollandsk website:

https://www.tellerreport.com/news/--nucheckt--no-evidence-that-china-has-plans-for-1-171-coal-fired-power-stations-.rJxrUKv8d4.html

Men i realiteten kan der være tale om planer om et relativt stort antal kulkraftværker i Kina og i Afrika på grundlag af kinesisk finansiering og knowhow.

https://unearthed.greenpeace.org/2019/03/28/china-new-coal-plants-2030-climate/

Ifølge Greenpeace har de største energiaktører i Kina planer om 300-500 nye kulkraftværker.

Et interessant fremtidsperspektiv er, hvor mange planer, der rent faktisk bliver godkendt i de respektive lande og de miljømæssige konsekvenser i fremtiden.

Hvis planerne bliver gennemført i stort omfang, er det selvfølgelig noget, der på længere sigt kan være et grundstød til de grønne ambitioner i Parisaftalen.
23-06-2019 11:41
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Iflg. GREENPEACE er Kina alligevel ved at færdiggøre kulkraftværker med en ydelse på 50 GW, som ellers var besluttet at indstille bygningen af..
28-06-2019 21:20
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Efter at have forladt Ørsted som min el leverandør er jeg blev udsat for en charmeoffensiv fra samme selskab. De lover, hvis jeg bruger dem igen, så vil min strøm udelukkende komme fra vind. For at gøre det tydeligere og måske gøre en form for bodshandling, viser de mig hvor dårlige de var i 2017 og hvor gode de er blevet idag.
Det åbenlyse spørgsmål er selvfølgelig: Hvordan kan de garantere mig, at hele mit strømforbrug vil blive dækket af vind? Skal jeg måske acceptere manglende strøm fra mine stikkontakter ved vindstille?
Tilknyttet billede:

30-06-2019 11:12
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Det foregår på den måde, at Ørsted er forpligtiget til at opkøbe den samme mængde vindmøllestrøm som de videresælger.
30-06-2019 11:34
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Peter Villadsen skrev:
Det foregår på den måde, at Ørsted er forpligtiget til at opkøbe den samme mængde vindmøllestrøm som de videresælger.

Det har du vist fået formuleret lidt besynderligt. Har du set den kontrakt?
Redigeret d. 30-06-2019 11:40
30-06-2019 12:12
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ørsted er genial - de dage det ikke blæser, sælger de en god " lagret" vindstrøm.

Redigeret d. 30-06-2019 12:20
30-06-2019 12:27
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Ja, jeg kunne også godt ønske mig lidt god "vintage" strøm fra jubelåret 2017.
Redigeret d. 30-06-2019 12:30
01-07-2019 13:58
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Nu er det måske tid til at vise, hvad der stod på den anden side af folderen fra Ørsted.
Det er ligesom at læse det med småt på en kontrakt. Sammenholdt med Ørsteds forside kan det vel egentlig kun betegnes som falsk markedsføring. Ligesom bilforhandleren som annoncerer at hans biler sælges under indkøbspris, for længere nede, med meget småt (man skal bruge en lup for at læse det), at erklære, at prisen selvfølgelig er eksklusiv forhandlerens fortjeneste og uden moms og klargøring.
Tilknyttet billede:

12-07-2019 17:50
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Kjeld Jul skrev:
Om måske 8 dekader siger man, hvad skulle vi dengang med vindmøller?
Vind møller er ikke fremtidens elforsyning.
Dertil er energitætheden alt for lille, de er alt for areal krævende, levetiden er alt for kort.
Lagring af strøm er for dyr, uanset lagringsmetode, virkningsgraden falder, hver gang man skifter transmissionsmedie.
Den mest rationelle metode til strømforsyning er kraftværker der er behovsstyret og kan levere.direkte til forbrugerne.
Mindre kompakte nuklear kraftværker,som også kan fremstille syntetisk fuel og gas til køretøjer,skibe og fly,og som kan integreres i landskabet, er fremtidens energiværker.
Til den tid kan man begynde at rense naturen for vindtårnene

Næste gang fortsætter jeg diskussionen i.en egnet tråd.

Det er vindmølle tossens tro på fremtiden.
Argumentet om at der er for meget vindmøllestrøm ligeså.
Det er ganske enkelt misforståede tanker om hvad udvikling, der skal reducere skaderne for de næste generationer, er.
Overløb af VE: hvor mange dage om året er det set i forhold til at vi har reduceret vores kulforbrug mv med 40% ift tidligere. Så de CO2 reduktioner, der er sket i Danmark bæres for en stor dels vedkommende af vindkraft.
Så er det rigtigt at der politisk har været slendrian i omstillingen som med elbilers indførsel, installation af varmepumper og forskning i energilagring. Denne slendrian står der Venstre, DF og LA på.
Herved er udfordringen kun vokset, regningen er vokset og tidshorisonten indsnævret.

Men glædeligt at valget gik i en ny retning og der nu kan blive rådet bod på denne ligegyldige holdning til klimaforandringerne.
Hvis ikke de borgerlige partier får nytænkt sig selv også på klimafronten, så må de forudse fortsat decimering.
Det vil nye foruroligende vejrfænomener som vi hører om overalt på kloden, sørge for.

Hvordan kan energitætheden være for lav når 40% af landet energi idag er vindkraft?
Hvordan kan levetiden være for kort, når vindkraft er fuldt rentabelt idag?
Der gives intet fornuftigt svar på de spørgsmål.
12-07-2019 17:51
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Kjeld Jul skrev:
Om måske 8 dekader siger man, hvad skulle vi dengang med vindmøller?
Vind møller er ikke fremtidens elforsyning.
Dertil er energitætheden alt for lille, de er alt for areal krævende, levetiden er alt for kort.
Lagring af strøm er for dyr, uanset lagringsmetode, virkningsgraden falder, hver gang man skifter transmissionsmedie.
Den mest rationelle metode til strømforsyning er kraftværker der er behovsstyret og kan levere.direkte til forbrugerne.
Mindre kompakte nuklear kraftværker,som også kan fremstille syntetisk fuel og gas til køretøjer,skibe og fly,og som kan integreres i landskabet, er fremtidens energiværker.
Til den tid kan man begynde at rense naturen for vindtårnene

Næste gang fortsætter jeg diskussionen i.en egnet tråd.

Det er vindmølle tossens tro på fremtiden.
Argumentet om at der er for meget vindmøllestrøm ligeså.
Det er ganske enkelt misforståede tanker om hvad udvikling, der skal reducere skaderne for de næste generationer, er.
Overløb af VE: hvor mange dage om året er det set i forhold til at vi har reduceret vores kulforbrug mv med 40% ift tidligere. Så de CO2 reduktioner, der er sket i Danmark bæres for en stor dels vedkommende af vindkraft.
Så er det rigtigt at der politisk har været slendrian i omstillingen som med elbilers indførsel, installation af varmepumper og forskning i energilagring. Denne slendrian står der Venstre, DF og LA på.
Herved er udfordringen kun vokset, regningen er vokset og tidshorisonten indsnævret.

Men glædeligt at valget gik i en ny retning og der nu kan blive rådet bod på denne ligegyldige holdning til klimaforandringerne.
Hvis ikke de borgerlige partier får nytænkt sig selv også på klimafronten, så må de forudse fortsat decimering.
Det vil nye foruroligende vejrfænomener som vi hører om overalt på kloden, sørge for.

Hvordan kan energitætheden være for lav når 40% af landet energi idag er vindkraft?
Hvordan kan levetiden være for kort, når vindkraft er fuldt rentabelt idag?
Der gives intet fornuftigt svar på de spørgsmål.
12-07-2019 17:58
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Peter Villadsen.
Dit fremtidsenergisyn vil jeg kalde forstokket - undskyld mig.
12-07-2019 18:40
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Kjeld Jul skrev:
Peter Villadsen.
Dit fremtidsenergisyn vil jeg kalde forstokket - undskyld mig.


Ok, det var det bedste argument, du har?
12-07-2019 18:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Energitæthed
Vindmøller 1MW/ km2
Kernekraft 1500 MW/ km2
Levetid
Vindmøller 25 år (1800 - 3500 fuldlasttimer/år)
Kernekraftværk 60 - 80 år( 8000 fuldlasttimer/år)
Redigeret d. 12-07-2019 19:16
12-07-2019 20:20
Krutzou
★★★☆☆
(515)
@Peter Villadsen.
Lige meget hvor hårdt du anstrenger dig, kan du ikke tale dig ud af, at vi har overkapacitet på vindmøllefronten, og vi har haft det i nogle år allerede. Derfor mit spørgsmål i den anden tråd: Hvad skal vi med alle de vindmøller?
Dit svar gik, som sædvanligt, ud på at i den nærmeste fremtid vil noget vise sig. Den form for optimisme er velkendt og er omtalt i flere klassiske romaner
Din 40% vindenergidækning, sidst set i jubelåret 2017, er på en baggrund af de eksisterende vindmøllers 30% overkapacitet i forhold til hele Danmarks forbrug. Det resultat er faktisk ikke særligt imponerende, for ikke at sige, en meget dårlig forretning for landet.
For du ved selvfølgelig hvorfor vi ikke kan komme af med overskudsstrømmen til tyskerne, ikke?
Redigeret d. 12-07-2019 21:02
12-07-2019 20:24
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Med hensyn til energitætheden har Mark Z. Jacobsen fremlagt en plan for et globalt samfund i 2050, der er 100% baseret på vedvarende energi. Vindmøller vil kunne dække en stor del af den globale energiforsyning i 2050 på et areal, der svarer til mindre end 1% af 139 landes areal (0.92%).

https://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CountriesWWS.pdf
12-07-2019 20:32
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jesper-Midtfyn skrev:
Med hensyn til energitætheden har Mark Z. Jacobsen fremlagt en plan for et globalt samfund i 2050, der er 100% baseret på vedvarende energi. Vindmøller vil kunne dække en stor del af den globale energiforsyning i 2050 på et areal, der svarer til mindre end 1% af 139 landes areal (0.92%).

https://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CountriesWWS.pdf

Jesper. Uanset Mark Z. Jacobsens plan, så er det da indlysende at vindmøller altid må forblive et supplement til anden energifremstilling, så længe vi ikke kan lagre energi tilstrækkelig billigt. Vindmøller er hurtige at projektere og bygge, så lad os da vente med opførelsen af dem, indtil vi er i stand til at finde aftagere til energien.
12-07-2019 21:24
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Endnu flere møller vil give mere eloverløb, og oftere medføre eloverløb.
Vindmøller producerer på årsbasis en elmængde, der svarer til 45% af elforbruget
Men pga. af eloverløb eksporteres ca 1/3 af strømmen, så den faktiske dækning er ca. 30% af elforbruget.
12-07-2019 22:19
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Krutzou skrev:
Jesper-Midtfyn skrev:
Med hensyn til energitætheden har Mark Z. Jacobsen fremlagt en plan for et globalt samfund i 2050, der er 100% baseret på vedvarende energi. Vindmøller vil kunne dække en stor del af den globale energiforsyning i 2050 på et areal, der svarer til mindre end 1% af 139 landes areal (0.92%).

https://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CountriesWWS.pdf

Jesper. Uanset Mark Z. Jacobsens plan, så er det da indlysende at vindmøller altid må forblive et supplement til anden energifremstilling, så længe vi ikke kan lagre energi tilstrækkelig billigt. Vindmøller er hurtige at projektere og bygge, så lad os da vente med opførelsen af dem, indtil vi er i stand til at finde aftagere til energien.


Med hensyn til energilagring går jeg ind for et nationalt forskningscenter i energilagring som foreslået af flere industriorganisationer og DTU.

https://www.danskindustri.dk/politik-og-analyser/di-mener/miljoenergi/energipolitiske-nyheder/2019/06/kronik-om-energilagring/

Desuden er der flere spændende forsøg i gang som hos tyske Lumenion:

https://ing.dk/artikel/overskudsstroem-danske-vindmoeller-kan-lagres-staal-221853

Håber på at vi kan få løst problematikken med energilagring af vindmølleenergi.
13-07-2019 00:36
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Ja, enig. Der er flere lovende prototyper til energilagring igang. Stenlagte, som både er igangsat i Danmark og Tyskland er særdeles lovende pga den lave anlægspris og det lave tab.
Inden 2030 vil der indgå 1/2 million elbiler, der opsættes varmepumper samt potentielt andre interessante muligheder som lagring af strøm konverteret til gas i gasnettet mm.
Redigeret d. 13-07-2019 00:37
13-07-2019 00:42
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Med hensyn til de meget højtråbende vindmølle tosser, så har et borgerforslag mod opsætning af vindmøller på land fået 422 underskrifter.
Et forslag om en klimalov fik over 60000 underskrifter på få uger.
Det siger noget om hvor prioriteringerne skal lægges.
13-07-2019 09:19
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Peter.
Du stiller det op,som om folk der går ind for naturbeskyttelse og vil beskytte flagermus og fugle, samt ønsker at bo i omgivelser, hvor man ikke bliver generet af støj og lysreflekser, og derfor protesterer mod opstilling af for mange vindmøller på land og i de indre danske fsrvande - ikke er klima- og miljøbevidste.
13-07-2019 10:00
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jesper-Midtfyn skrev:
Krutzou skrev:
Jesper-Midtfyn skrev:
Med hensyn til energitætheden har Mark Z. Jacobsen fremlagt en plan for et globalt samfund i 2050, der er 100% baseret på vedvarende energi. Vindmøller vil kunne dække en stor del af den globale energiforsyning i 2050 på et areal, der svarer til mindre end 1% af 139 landes areal (0.92%).

https://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CountriesWWS.pdf

Jesper. Uanset Mark Z. Jacobsens plan, så er det da indlysende at vindmøller altid må forblive et supplement til anden energifremstilling, så længe vi ikke kan lagre energi tilstrækkelig billigt. Vindmøller er hurtige at projektere og bygge, så lad os da vente med opførelsen af dem, indtil vi er i stand til at finde aftagere til energien.


Med hensyn til energilagring går jeg ind for et nationalt forskningscenter i energilagring som foreslået af flere industriorganisationer og DTU.

https://www.danskindustri.dk/politik-og-analyser/di-mener/miljoenergi/energipolitiske-nyheder/2019/06/kronik-om-energilagring/

Desuden er der flere spændende forsøg i gang som hos tyske Lumenion:

https://ing.dk/artikel/overskudsstroem-danske-vindmoeller-kan-lagres-staal-221853

Håber på at vi kan få løst problematikken med energilagring af vindmølleenergi.

Jeg håber sandelig også, at vi får løst den problematik. Indtil da er det jo stadig fremtidsmusik, så lad os bare vente på en løsning, i stedet for at opføre flere, for nuværende, overflødige vindmøller.
13-07-2019 10:04
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Peter Villadsen skrev:
Med hensyn til de meget højtråbende vindmølle tosser, så har et borgerforslag mod opsætning af vindmøller på land fået 422 underskrifter.
Et forslag om en klimalov fik over 60000 underskrifter på få uger.
Det siger noget om hvor prioriteringerne skal lægges.

Jeg synes, at det er ganske fantastisk, at man kan få 60.000 mennesker til at underskrive et ønske om noget, som de ikke kender indholdet af.
Din attitude over for de protesterende borgere er både respektløs og uanstændig. Betegnelsen vindmølletosse vender forøvrigt begge veje. Tilhører du det modsatte segment?
Redigeret d. 13-07-2019 10:08
13-07-2019 10:29
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jeg har boet 300 m fra en vindmølle i 20 år, og kender generne fra lystreflekser og lyden af en vaskemaskine i stærk blæst.
Her i kommunen er protester mod flere møller taget til følge af kommunalbestyrelsen.
Redigeret d. 13-07-2019 11:28
13-07-2019 11:41
Kosmos
★★★★★
(5371)
Her i kommunen er protester mod flere møller taget til følge af kommunalbestyrelsen

- tilsvarende er i de senere år sket i flere sydvestjyske kommuner, hvor et antal landbaserede vejrmölleprojekter er droppet; også i området omkring Børglum synes der at være betydelig modstand.

Det kan undre, at Danmarks Naturfredningsforening ikke stikker en kæp i hjulet, det er jo ofte værdifulde naturområder, der vansires! Formentligt er det Enhedslisten, der stikker bukkefoden frem, men foreningens medlemmer må da føle sig noget r..rendt!

Redigeret d. 13-07-2019 12:10
13-07-2019 15:01
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Vi skulle nødig have et landskab, som det ser ud mange steder i Tyskland, hvor Spargeltuerme dominerer og spolerer landskabet.
I Tyskland er der oprettet mere end 1000 borgerinitiativer, som protesterer mod opsætning af vindmøller.
Flere retssager er indledt.
Tyskland har mere end 30000 landmøller og mere end 1000 offshore i Nordsøen og Østersøen.
Redigeret d. 13-07-2019 15:02
13-07-2019 17:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
I Tyskland er der oprettet mere end 1000 borgerinitiativer, som protesterer mod opsætning af vindmøller

- og de protesterer også mod transmissionslinier,således at el-overskuddet fra Slesvig-Holsten ikke kan udnyttes længere mod syd!
13-07-2019 18:47
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Kjeld Jul skrev:
Energitæthed
Vindmøller 1MW/ km2
Kernekraft 1500 MW/ km2
Levetid
Vindmøller 25 år (1800 - 3500 fuldlasttimer/år)
Kernekraftværk 60 - 80 år( 8000 fuldlasttimer/år)


Nu ved jeg ikke, hvor du har fundet tallet 1 MW / km2 for vindmøller fra.

Har kigget på tal for havvindmøller, hvor der tages udgangspunkt i 6 MW / km2 for Nordsøregionen og 5.5 MW / km2 for Østersøregionen.

https://www.msp-platform.eu/practices/capacity-densities-european-offshore-wind-farms

I Nørrekær Enge i Nordjylland vil man opstille en vindmøllepark med en kapacitet på ca. 150 MW på ca. 15 km2, hvilket giver 10 MW / km2 med hensyn til den opstillede kapacitet i fremtiden på dette areal.

Der er selvfølgelig mange tal i omløb, da der er mange forskellige størrelser af vindmøller, og de er opstillet forskelligt i de enkelte lande.

Måske tager du udgangspunkt i noget helt andet, når du nævner energitæthed.
13-07-2019 19:46
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Kjeld Jul skrev:
Vi skulle nødig have et landskab, som det ser ud mange steder i Tyskland, hvor Spargeltuerme dominerer og spolerer landskabet.
I Tyskland er der oprettet mere end 1000 borgerinitiativer, som protesterer mod opsætning af vindmøller.
Flere retssager er indledt.
Tyskland har mere end 30000 landmøller og mere end 1000 offshore i Nordsøen og Østersøen.


Nu er det aftalt at sætte et loft over landvindmøllerne på 1850 landvindmøller i Danmark i 2030 som følge af Energiaftale 2018.

Konkret er parterne enige om, at antallet af landvindmøller skal mere end halveres. Det
indebærer, at antallet af landvindmøller reduceres fra de nuværende ca. 4.300 til et loft på
1.850 i 2030.


https://efkm.dk/media/12222/energiaftale2018.pdf

Synes ikke at vindmøllerne virker som et forstyrrende element her i området.

Måske havde jeg stort set ikke bemærket de 4 vindmøller 2-3 kilometer her fra, hvis ikke jeg var begyndt på klimadebat.dk.
13-07-2019 19:55
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jesper-Midtfyn skrev:
Kjeld Jul skrev:
Energitæthed
Vindmøller 1MW/ km2
Kernekraft 1500 MW/ km2
Levetid
Vindmøller 25 år (1800 - 3500 fuldlasttimer/år)
Kernekraftværk 60 - 80 år( 8000 fuldlasttimer/år)


Nu ved jeg ikke, hvor du har fundet tallet 1 MW / km2 for vindmøller fra.

Har kigget på tal for havvindmøller, hvor der tages udgangspunkt i 6 MW / km2 for Nordsøregionen og 5.5 MW / km2 for Østersøregionen.

https://www.msp-platform.eu/practices/capacity-densities-european-offshore-wind-farms

I Nørrekær Enge i Nordjylland vil man opstille en vindmøllepark med en kapacitet på ca. 150 MW på ca. 15 km2, hvilket giver 10 MW / km2 med hensyn til den opstillede kapacitet i fremtiden på dette areal.

Der er selvfølgelig mange tal i omløb, da der er mange forskellige størrelser af vindmøller, og de er opstillet forskelligt i de enkelte lande.

Måske tager du udgangspunkt i noget helt andet, når du nævner energitæthed.


Mht. energitætheden for vindmøller henviser jeg til en tysk undersøgelse,som viser at såfremt 1 MW/ km2 overskrides falder ydelsen fra den enkelte mølle pga. turbulenser i luftstrømmen.
Redigeret d. 13-07-2019 19:57
13-07-2019 22:02
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Krutzou skrev:
Peter Villadsen skrev:
Med hensyn til de meget højtråbende vindmølle tosser, så har et borgerforslag mod opsætning af vindmøller på land fået 422 underskrifter.
Et forslag om en klimalov fik over 60000 underskrifter på få uger.
Det siger noget om hvor prioriteringerne skal lægges.

Jeg synes, at det er ganske fantastisk, at man kan få 60.000 mennesker til at underskrive et ønske om noget, som de ikke kender indholdet af.
Din attitude over for de protesterende borgere er både respektløs og uanstændig. Betegnelsen vindmølletosse vender forøvrigt begge veje. Tilhører du det modsatte segment?


Det var Pia Kjærsgård, der indførte betegnelsen klimatosse.
Vi var mange tosser, der trak på smilebåndet over den.
13-07-2019 22:26
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Med hensyn til de 60000 underskrifter, så skal det ses på baggrund af 40 års mere eller mindre politisk ligegyldighed, som i særlig grad er medvirkende til at aktivere unge til mere og mere højtlydende protester.
Politikerne ligger som de selv har redt.
Regningen skal betales, spørgsmålet er hvilken generation, der får regningen og hvilke, der får de store problemer.
14-07-2019 10:12
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det er ikke i alle lande man prioriterer vindkraft.
Uzbekistan har planlagt, at bygge deres første kernekraftværk.
Det bliver 4 VVER 1200.generation 3+ reaktorer med i alt 4800.MWe fra det russiske statsselskab Rosatom.

Det samme som Danmarks elforbrug fra et kraftværk
Usbekistan har en af verdens hurtigst voksende økonomier .
Redigeret d. 14-07-2019 11:10
14-07-2019 23:27
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Facts for EU

Europe installed 11.7 GW of new wind energy in 2018. This is a decrease of 32% compared to 2017 annual installa ons. 9 GW were onshore, and 2.65 GW were o shore. Europe decommissioned 0.4 GW of wind capacity, almost all of which was onshore wind.
* 2018 was the lowest year for new onshore installa ons since 2008.
* New o shore installa ons were 16% down on 2017 (a record year).
* Wind power installed more capacity than any other form of power genera on in the EU in 2018. It accounted for 48% of total power capacity installa ons.
* Renewable energy accounted for 95% of all new EU power installa ons in 2018: 19.8 GW of a total 20.7 GW of new power capacity.
* With 362 TWh generated in 2018, wind power covered 14% of the EU's electricity demand.
* 2018 was a record year for new Final Investment Decision (FID) in future capacity. In total, 16.7 GW worth of projects reached FID: 4.2 GW in o shore and 12.5 GW in onshore wind. This compares to 11.5 GW in FIDs in 2017. Sweden led with 3.2 GW of FIDs (all onshore). The UK had the most o shore wind FIDs with 1.9 GW.
* Investments were up on 2017 by 20% to €26.7bn, almost equalling the record year for investment in 2016. O shore investments were €10.3bn. Onshore investments hit a record level of €16.4bn.
* Wind energy accounted for 63% of the investments in renewable energy in 2018, up from 52% in 2017.
Trends and cumula ve installa ons
* There is now 189 GW of installed wind power capacity in Europe: 170 GW onshore and 19 GW o shore.
* Wind energy now accounts for 18.8% of the EU's total installed power genera on capacity.
* The total installed power genera on capacity in the EU increased by 17.4 GW1 in 2018 to 952 GW2
* Conven onal power sources such as fuel, oil and coal con nue to decommission more capacity than they install. New natural gas and coal installa ons in the EU reached a record-low with a mere 0.9 GW of addi ons.
Country highlights
* Germany installed the most wind power capacity in 2018, with 29% of Europe's gross installa ons, but their new installa ons were down 49% on 2017.
* Germany remains the European country with the largest installed wind power capacity, followed by Spain, the UK and France. 6 countries have more than 5 GW of wind installa ons (Italy, Sweden, Turkey, Poland, Denmark and Portugal).
* Denmark is the country with the highest share of wind energy in its electricity demand (41%). The UK registered the largest annual increase of wind energy in its electricity demand, from 13.5% to 18%. Ireland (28%), Portugal (24%), Germany (21%) and Spain (19%) are the other countries with the highest share of wind in their electricity mix.


Omstillings processen er godt igang, men der er lang vej endnu til den bæredygtige energiforsyning.
Redigeret d. 14-07-2019 23:29
15-07-2019 06:55
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Polen overvejer at opføre et kernekraftværk.
De har været i dialog med Westinghouse om at det skal være AP 1000 trykvandsreaktorer, generation 3 +, 1000 MWe.
AP 1000,VVER1200 og EPR 1200 ( Frankrig/Tyskland) hører til de mest moderne trykvandsreaktorer, som bliver bygget i et større antal bl.a. i Kina.
Polen ønsker ikke et samarbejde med Rusland/Rosatom.
Polen vil også fra 2023 få deres gas til nye gaskraftværker fra Norge via Baltic gaspipeline.
Polen vil i fremtiden få derrs strømforsyning fra gas og kernekraft, efterhånden kul bliver udfaset.
15-07-2019 07:01
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Polen overvejer at opføre et kernekraftværk.
De har været i dialog med Westinghouse om at det skal være AP 1000 trykvandsreaktorer, generation 3 +, 1000 MWe.
AP 1000,VVER1200 og EPR 1200 ( Frankrig/Tyskland) hører til de mest moderne trykvandsreaktorer, som bliver bygget i et større antal bl.a. i Kina.
Polen ønsker ikke et samarbejde med Rusland/Rosatom.
Polen vil også fra 2023 få deres gas til nye gaskraftværker fra Norge via Baltic gaspipeline.
Polen vil i fremtiden få derrs strømforsyning fra gas og kernekraft, efterhånden kul bliver udfaset.
15-07-2019 09:12
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Akraft i Polen: Det bliver måske færdigt i 2040, så Polen kan fortsætte deres udledninger fra kul mange år endnu også selvom mange bliver syge eller dør af luftforurening.
Spændende om akraftindustrien har lært af skandalebyggerierne Hinkley Point i England samt tilsvarende byggerier i Finland og Frankrig.
Her blev prisen pr MWh meget høj i de 60 år et a-kraftværk forventes at holde - forbrugerne betaler...

Virkeligt et sats fra Polsk side, hvis de går den vej.
Men godt at de for første gang viser vilje til at ændre på deres enorme kulforbrug.
15-07-2019 16:41
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Iflg. IEA vil de fossile brændsler globalt være de primære energibærere for elproduktionen flere dekader endnu.
Prognosen siger 74% fossil stadig i 2040.
Efterhånden de fossile udfases vil termiske kraftværker med kernebrændsel erstatte de termiske fossilkraftværker som backup for vindkraft.
Redigeret d. 15-07-2019 16:43
Side 9 af 15<<<7891011>>>





Deltag aktivt i debatten Det eldrevne samfund:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Uddannelse og overgang til fossilfrit samfund420-10-2022 19:19
Det gode grønne samfund12508-10-2019 08:17
Det papirløse samfund429-11-2013 13:55
Brint-samfund325-03-2008 10:08
Artikler
Omstillingen i nationale samfund
NyhederDato
Batteriskift testes på eldrevne taxier i Tokyo04-09-2009 10:11
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik