Husk mig
▼ Indhold

DMI: Tidevandskonstanter


DMI: Tidevandskonstanter25-06-2012 18:49
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har skrevet følgende til DMI:


Kære DMI

På side 73 i Tidevandskonstanter vises 4 tidevandskonstanter for en række havne.

Desuden nævnes:

"Tidevandstabellen er baseret på flere end de viste konstanter "


Er der mulighed for, at få oplyst hvilke andre tidevandskonstater, der er benyttet for danske havne og for de færøske havne ?

Jeg er specielt interesseret i tidevand ved Hornbæk og Gedser, samt de færøske havne.

Målet for mig er at kunne estimere effekten af 18.6 års cyklen på vandstanden i de danske og færøske havne.

Mvh
KFL


og jeg har modtaget følgende svar:


Kære KFL

Når det gælder tidevandskonstiuenternes amplituder og faser for havne i Danmark, Færøerne og Grønland, viderefører DMI den datapolitik som Farvandsvæsenet havde frem til lukningen i oktober.

Datapolitikken siger at værdier for amplituder og faser for det fulde konstituentsæt som benyttes, ikke udleveres. Den samme politik følger nordsølandene generelt.

Venlig hilsen DMI


Jeg syntes DMI er meget restriktive og ikke ønsker at nogen skal kunne regne kontrol på DMI's tidevandsberegninger.

Det kan meget vel føre frem til, at der opstår myter om, at DMI skjuler noget eller ikke har rent mel i posen. Dette skrives af en der generelt er positive overfor DMI.

Jeg vil på et tidspunkt skrive mere og tidvandsberegninger ved Gedser og Hornbæk og her gøre opmærksom på , at DMI ikke har gjort deres hjemmearbejde ordenligt, idet der intet sted i DMI's publikationer er omtalt en beregning af 18.6 års cyklen. Denne cykle findes og jeg har andet sted på Klimadebat skrevet om18.6 cyklen ved Gedser, Hornbæk og Stockholm og foretaget en beregning af denne størrelse.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 25-06-2012 19:13
25-06-2012 22:10
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
18.6 års cyklen på vandstanden minder for meget om 1½ af solens 11 års perioder.
27-06-2012 13:45
Andy
☆☆☆☆☆
(21)
Jeg tror arbejdsmiljøet på DMI er meget dårligt, og at de ligger under for svær micro management og topstyring. Jeg forsøgte for nogle år siden at få en dialog i gang med en af deres forskere, omkring nogle beregninger hvis resultater jeg ikke kunne genskabe på trods af at jeg havde alt data.

Jeg kontaktede ham med den overbevisning, og holdning, at det var mig som havde en fejl i min metode, og bad om hjælp til at forstå hvordan de foretog beregningerne.

Det faktum at jeg overhovedet havde forsøgt at lave disse beregninger, blev mødt med mistillid, og et spørgsmål om hvorvidt jeg forsøgte at undergrave hans professionelle autoritet. Herefter forsøgte han at så tvivl om min viden om statistik.

Sommetider er det som om disse mennesker glemmer hvem der egentligt er med til at betale deres løn. Det nye tiltag omkring gratis adgang til offentligt støttet forskning bør også omfatte alt data indsamlet og behandlet for skattepenge.

/Andy
27-06-2012 22:33
SRJ
★★★☆☆
(462)
Andy,
kan du løfte sløret for hvad dine beregninger handlede om? Måske vi i fællesskab kan løse mysteriet her på klimadebat. Evt kan du oprette en tråd om emnet.

kfl
Ja DMI er ret lukkede med deres data. Jeg forsøgte for nogen år siden at få adgang til data om lyn i forbindelse med et projekt om målinger af jordens naturlige og elektriske felt. Det ville koste mig adskillige tusinde kr, så det blev ikke til noget. Mht. åbenhed omkring data kunne DMI lære en del af hollandske KNMI

Vedr. 18.6 års cyklussen, har du prøvet at kontakte Kristine Skovgaard Madsen?
Selv er jeg endnu ikke overbevist om at man virkelig kan se denne cyklus i tidevandsmålingerne i Danmark - i al fald ikke baseret på mine egne beregninger. Jeg har fittet hvor jeg lod perioden variere og fandt som du måske husker andre perioder der gav højere R^2.
Ved at se på spektrogrammet fandt jeg også at der skulle være en cyklus på 11 år. Dette stoler jeg ikke helt på fordi jeg benyttede en metode der forventer data med faste intervaller. Og der er manglende data i de dataserier for tidevandet i Danmark vi har regnet på. Så i princippet har man at gøre med en irregulær samplet tidsserie, og skal benytte metoder der er tilpasset det. F. eks. Lomb-Scargles metode. Jeg har en matlab-implentation af denne metode, men ikke en R-version. Og har ikke daglig adgang til Matlab for tiden.
Jeg satser på at genoptage dette snarest, og prøve at lave analysen på månedlige data fra de danske tidevandsstationer.
28-06-2012 18:15
kfl
★★★★★
(2167)
SRJ skrev:
Andy,
kan du løfte sløret for hvad dine beregninger handlede om? Måske vi i fællesskab kan løse mysteriet her på klimadebat. Evt kan du oprette en tråd om emnet.

kfl
Ja DMI er ret lukkede med deres data. Jeg forsøgte for nogen år siden at få adgang til data om lyn i forbindelse med et projekt om målinger af jordens naturlige og elektriske felt. Det ville koste mig adskillige tusinde kr, så det blev ikke til noget. Mht. åbenhed omkring data kunne DMI lære en del af hollandske KNMI

Vedr. 18.6 års cyklussen, har du prøvet at kontakte Kristine Skovgaard Madsen?
Selv er jeg endnu ikke overbevist om at man virkelig kan se denne cyklus i tidevandsmålingerne i Danmark - i al fald ikke baseret på mine egne beregninger. Jeg har fittet hvor jeg lod perioden variere og fandt som du måske husker andre perioder der gav højere R^2.
Ved at se på spektrogrammet fandt jeg også at der skulle være en cyklus på 11 år. Dette stoler jeg ikke helt på fordi jeg benyttede en metode der forventer data med faste intervaller. Og der er manglende data i de dataserier for tidevandet i Danmark vi har regnet på. Så i princippet har man at gøre med en irregulær samplet tidsserie, og skal benytte metoder der er tilpasset det. F. eks. Lomb-Scargles metode. Jeg har en matlab-implentation af denne metode, men ikke en R-version. Og har ikke daglig adgang til Matlab for tiden.
Jeg satser på at genoptage dette snarest, og prøve at lave analysen på månedlige data fra de danske tidevandsstationer.



Jeg opfatter DMI som både meget dygtige og meget tillukkede.

Opsætningen af DMI hjemmeside virker meget professionel, meget kold og umenneskelig. Det er som om at hjemmeside forsøger at skræmme folk væk. De ville hjælpe , hvor der var billeder af nogle af de personer, der administrerer hjemmesiden eller af skræmtroldene eller et telefon nr. Nogle af de svar jeg har modtaget fra DMI er frysende , frysende kolde og afvisende.

Det er ikke nogen tilfældighed ved den frysende kolde stil, men et bevidst valg af DMI's ledelse.

Det var direkte groft at DMI, at de forlange næsten 20000 KR af mig for at få tidevandsdata for Gedser og Hornbæk for perioden 2206-2011.

Når man kommer ind bag facende er det selvfølgelig mennesker som du og jeg. Jeg kontaktede for et stykke tid siden DMI - efter mange forgæves forsøg - om en lyntæller, der kunne bliver jordet af kvæget pga. manglende trådhegn. Da jeg efter flere forsøg fandt frem til den rette person, var der umiddelbart kontakt - ikke en frysende iskold stil.

De ved selvfølgelig ikke noget om mig og min viden, men jeg vil faktisk kunne hjælpe dem med analyser af forskellig slags. Statistikere hænger ikke lige på træerne. Frem for alt er jeg meget positive overfor DMI. Det råd jeg her har givet dem, vil nogel på DMI selvfølgelig blive sure over, men DMI tag det som et par gode råde, der vil gavne DMI's image.

Hvis DMI ikke bløder lidt op, kunne næste skridt blive lov om offentlighed i forvaltningen - jeg har erfaring med juridisk arbejde fra centraladministrtionen og lader mig derfor ikke umiddelbart kyse.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 28-06-2012 18:37




Deltag aktivt i debatten DMI: Tidevandskonstanter:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klog på Klima med DMI2323-09-2022 07:46
Kritik af DMI's hjemmeside529-03-2022 21:36
Kan man stole på DMI ?18815-12-2021 11:44
DMI kan også fuske med data009-12-2021 19:16
Foredrag i Dansk Meterologisk Selskab-DMI torsdag den 17/11 kl. 19215-11-2016 22:45
Artikler
DMI (Danmarks Meteorologiske Institut)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik