Husk mig
▼ Indhold

DR kritiktid igen


DR kritiktid igen01-03-2013 14:13
Jakob
★★★★★
(9265)
.





Nu må det vist være på tide, at DR den store mediemastodont, som vi alle betaler til, igen får en tur i kritikmøllen.



Hvad siger du, ved du ikke, hvad du skal sige..??
Kan du ikke nå at kritisere noget, før det er lavt om igen, så ingen kan forstå, hvad du kritiserede..??
Er det en rodebutik..??


Ok, men det kan du tage roligt, om få dage bliver det hele lavet om igen igen igen, og så skal det hele nok blive godt igen igen igen.






Bortset fra det, så synes jeg, at det er godt, at DR har eksperimenteret med vejrudsigten, uden man samtidigt har glemt at fortælle om vejret. Befriende, at den ikke er for lang og fyldt med en masse om vejret i går og andet ligegyldigt fyldstof.
To tavler og en ny teknik, der ikke er styr på endnu. Det har også været ok og hyggeligt at følge med i.
Den bedste underholdning er måske at se Line Friis, som nu også til tider er vejrvært. Den erfarne skærmtrold er slet ikke typen til det, men hun vil lære det, og det går også bedre efterhånden.
Hun er fantastisk til at udskære klare pointer i pap. Jeg gætter på, at hun på ti minutters TV kan lære de fleste at løse en andengradsligning.
Men en vejrudsigt er ikke en andengradsligning med et eksakt resultat. Den er nærmere en flydende størrelse, hvor seerne helst ikke skal bide for meget mærke i nogetsomhelst af det, der bliver sagt. Den skal være let fordøjelig og helst lidt beroligende. Måske som man ville orientere en lillesøster, som man holder meget af, men som alligevel ikke forstår særlig meget af det, og det gør man i øvrigt heller ikke selv, fordi det hele er usikkert og skal tages med en gran salt.
Men derfor behøver man selvfølgelig stadig ikke at dække for halvdelen af femdøgnsprognosen med kroppen.




Nå, men det var bare lidt hyggetanker. Jeg vender nok frygteligt tilbage til tråden, når DR Updates lukning begynder at give abstinenser.





.
04-03-2013 19:46
Jakob
★★★★★
(9265)
.




Så kom det nye koncept i luften.

To Ramasjangkanaler, hvor børnene kan få endnu flere uhyggelige tegneserier og alt muligt andet i et ADHD- og epelepsifremkaldende hæs blæsende tempo at sove på.
Og nyheder på DR2 i sensationslysten amerikaniseret TV2 stil, hvor man kan sidde og spilde timer på noget, som man før kunne få på 10 minutters Update.

"Spændende" udvikling på DR...


Og stor ros herfra, fordi Tekst TV ikke er blevet væsentligt forringet.




.
05-03-2013 18:43
Jakob
★★★★★
(9265)
.




I stedet for DR Update kan vi nu få Ultra Nyheder for børn og unge kl 18.00

Egentlig kan jeg godt lide idéen, men jeg er bange for, at den har lang vej endnu, før den finder sin rette form.
Jeg tror f.eks. ikke, at det holder vand kun at give børn og unge den halve sandhed i noget, der giver sig ud for at være en seriøs nyhedsudsendelse.
Nysgerrige børn fortjener bedre end vildledning, og jeg mener f.eks., at oplysningerne om heste skandalen var vildledende, fordi den var for overfladisk.
Det er selvfølgelig rigtigt, at nogen har snydt og tjent penge på det, fordi hestekød er billigere og derfor giver ekstra profit, når det sælges som oksekød.
Men den tydelige forklaring om, at hestekød ikke er farligt, den holder måske ikke vand.
Det mest bemærkelsesværdige er måske, at fødevarekontrollen ikke engang ved, hvilket dyr, der er puttet i færdigretten, så det kunne for den sags skyld ligeså godt være rottekød eller kød fra selvdøde dyr.
Og så kan enhver nok også godt regne ud, at der heller ikke er kontrol med dyrekødets medicinindhold. Og ofte vil netop heste være stærkt medicineret op til en aflivning.
Tilmed må det være relevant information, at sådanne giftrester er mere farlige for børn, end for voksne.
Det er den slags information, der kan være vigtig for at få børn til at forstå, at det er bedre, at far og mor bruger en time på at dyrke egen køkkenhave og selv lave mad frem for at servere en omgang fastfood.
Børn bør nok skånes for meget, men skåner man dem for sandheden, så bliver de ikke klogere.

Men man skal jo ikke kritisere halvfærdigt arbejde, og jeg vil ønske DR god arbejdslyst med den videre indkøring af det nye koncept.





.
05-05-2013 23:58
Jakob
★★★★★
(9265)
.




Jeg har egentlig gået i over en måned og surmulet over det afsnit af "Frank ser rødt", som handlede om pesticider.

Frank ser rødt (2:10)
http://www.dr.dk/tv/se/frank-ser-roedt/frank-ser-roedt-3-10

Jeg finder det underlødigt, ubegavet, uværdigt og nærmest ligefrem krænkende, at han afsluttede programmet med at sætte formanden for danmarks naturfredningsforening og formanden for bæredygtigt landbrug ( kemisk profitlandbrugsforening ) i parterapi.

Men så kom jeg til at tænke på, at Frank jo faktisk ser rødt. Hans dagsorden er rød, og det passer egentlig ganske udmærket med, at de røde, når deres sande prioriteringer kommer til udtryk, dybest set sagt ligeud vil skide miljøet ligeså langt et stykke som de blå.

Så ud fra den røde præmis, som er gældende i udsendelsen, kan jeg faktisk ikke tillade mig at bebrejde hverken Frank eller DR.

Jeg må i stedet nøjes med at kritisere, at DR stort set ikke producerer kritiske udsendelser om det kemiske landbrug og den kemiske industri, som skader miljøet og folkesundheden.
Vi bryder os ikke om justitsmord, og vi plejer at sige, at alle er uskyldige, indtil de er dømt. Det er nok et godt princip, men er det virkelig så godt, at det også skal gælde for kemiske stoffer..?
Skal producenterne virkelig have lov til at sende hvadsomhelst ud på markedet, hvis det bare ikke kan bevises 100% sikkert, at det gør folk syge..?
Skal vi have ondt af et kemikalie, hvis det bliver uskyldigt dømt, så der går nogle årtier mere, før det får lov til at komme på markedet..?
Hvem skal tvivlen komme tilgode, borgerne eller kemikaliet..?
Der må være behov for en demokratisk debat om, hvordan vi moralsk vil sondre. Og skal vi alle kemikalierne igennem, så er vi på nuværende tidspunkt så hjælpeløst langt bagefter industrien og lovgiverne, at der i årevis kan være stof nok til flere udsendelser om ugen.



.
07-07-2013 10:17
Jakob
★★★★★
(9265)
.




Nu er genudsendelsen af Rejseholdet forbi i denne omgang.
Er der mon nogen, som vil modsætte sig, hvis jeg ønsker at kåre Rejseholdet til at være den bedste kriminalserie, som DR nogensinde har produceret..?



.
08-07-2013 08:21
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Er der mon nogen, som vil modsætte sig, hvis jeg ønsker at kåre Rejseholdet til at være den bedste kriminalserie, som DR nogensinde har produceret


Nu har de vel ikke lavet så mange!
08-07-2013 13:13
Jakob
★★★★★
(9265)
.




@delphi


For min skyld kan vi også godt medregne TV2.

Hvad har vi så...
Smuglerne, En by i provinsen, Antonsen, Anna Phil, Ørnen, Broen, Forbrydelsen, og der er sikkert flere..?

Når jeg kigger på den stribe, så går det op for mig, at jeg synes bedst om de serier, hvor vold ikke overdrives, og hvor der også er plads til hygge og humor.
En by i provinsen og Antonsen er et par gode eksempler.
Rejseholdet kammede måske over i lidt for meget vold efter min smag i de sidste afsnit. Men skuespilspræstationerne synes jeg var ren elite, og det giver serien en vigtig ekstra styrke, at episoderne ofte bunder i virkelige begivenheder.



.
09-07-2013 19:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Anna Phil


NU antager jeg Anna Phil for at være en sørgeudsendelse..
06-08-2013 09:34
Kosmos
★★★★★
(5371)
Deadline (2230) havde i går et interessant interview med professor Ove Kaj Pedersen fra CBS, som talte om 'gruppetænknng' blandt danske økonomer. Efterfølgende blev den nyligt tiltrådte ATP-diretør interviewet om 'gruppetænknng' i den amerikanske finansverden (hvor han tidligere har beklædt ledende chefstillinger).

Man kommer til at tænke på, om fænomenet mon rummer analogier til 'tænkningen' på klimaområdet!?
18-08-2013 13:29
Jakob
★★★★★
(9265)
.



@Kosmos


DR's net-TV er nu blevet så fint og fantastisk moderne og i så høj opløsning, at min gamle computer ikke mere kan køre deres programmer, og de stiller ikke andre versioner til rådighed.

Men ja, analogien må selvfølgelig være, at mange forsøger at tale både den økonomiske krise og klimaproblemet ned. Men sandheden er om begge emner, at der eksperimenteres i den helt store skala med en ligeså stor risiko for, at det om lidt ikke bare går ad helvede til, men helt ad helvede til.
Det må vel være sådan, du mener..?

Har Deadline ellers ikke oppet sig lidt den sidste tid og er blevet bedre til at komme dybere ned i emnerne..?
Altså måske bortset fra i aftes, hvor de havde inviteret en LA/DI lefler ind studiet for at fortælle danskerne, hvad de skal leve af i fremtiden. Hendes svar var blandt andet, at større ulighed ( => mindre lykke ) er nødvendig sammen med mere pres på folket, fordi det vil føre til mere innovation.
Ja, helt sikkert mand, som Latifah nok ville have sagt.. nød lærer nøgen kvinde at spinde, så alle kvinder skal bare klædes af til skindet, så skal de nok lære at opfinde nye og mere effektive solceller, kraftværker og bedre vindmøller osv.
Nej forresten, damen i studiet var også helt afklaret om, at vi aldrig kan blive så dygtige til at bygge vindmøller i Danmark, som de er i Kina.
Jøsses, hvor var hun klog, og hvor kunne man dog blive dum af at høre på hende.
Hun har selvfølgelig ret i, at der skal være et økonomisk incitament til at tage et arbejde, men mon ikke det efterhånden er sevet ind, selvom det kan være svært at forstå for venstrefløjen, når det i 10 år forinden under en borgerlig regering åbenbart ikke har været sådan.


Brokke brokke, men det er nu godt, at vi har DR2 og Deadline.




.
26-08-2013 08:57
Jakob
★★★★★
(9265)
.




Dumme dyr..?




http://www.dr.dk/tv/se/anders-lund-madsens-dumme-dyr/anders-lund-madsens-dumme-dyr
Citat:
--------------------------------
Anders Lund Madsens Dumme Dyr
Udløber snart

Genre: Underholdning
Vist: DR2, 24. aug. 2013
Vises på dr.dk indtil: 31. aug. 2013

Fra sin trygge stol på Zoologisk Museum i København sender Anders sig selv ud på besøg hos en perlerække af dyreeksperter for at overbevise dem og alle andre om, at dyr virkelig er dummere end alle andre (os) på denne jord. Oplev palæontologen håne en kamøgle, fiskeeksperten håne en søpølse, Morten DD håne en korsedderkop og Bonderøven håne et flok gæs, før hjerneforsker Peter Lund Madsen får lov til at hylde menneskets uendelige klogskab, og Anders til sidst rejser ud i verden for at finde Verdens Dummeste Dyr.
--------------------------------


Da jeg så udsendelsen, må jeg indrømme, at jeg først blev irriteret.

Hverken klogskab eller intelligens bliver nærmere defineret eller vurderet kritisk, og jeg skulle mene, at det må være en helt grundlæggende forudsætning for at kunne finde det dummeste dyr.
Hvis det f.eks. er så simpelt, at den mest intelligente er det levende væsen, som kan score flest points i en IQ-test, så havde udsendelsen ikke behøvet at tage mere end to minutter.
I stedet roder Anders sig selv ud i alle mulige mærkelige vurderinger, som efter min bedste overbevisning absolut intet har at gøre med klogskab eller intelligens.
Er en fugl f.eks. verdens dummeste, fordi den ikke kan flyve, den lugter og har et primitivt fordøjelsessystem..?
Er den dum, fordi den sover på en gren over en bæk, hvor den kan lade sig selv dumse ned i og sejle væk med strømmen, hvis der kommer et rovdyr..?
Nej vel..?

Og da han besøgte sin kloge storebror, så blev elefanten nævnt som et klogt dyr, fordi den kan nære meget dybe følelser for andre elefanter.
Men hvorfor dybe følelser skulle være et bevis på klogskab eller intelligens, det blev ikke nærmere begrundet.

Men det værste var nok, at jeg fornemmede en generel undertone af foragt for dyr, fordi vi som mennesker er klogere, og det giver os en ret til at behandle dyr dårligt.
Det blev ikke direkte sagt, så måske jeg overfortolker det.
Og lidt sur er man vel altid.



Men så var det, at jeg pludselig kom til at tænke på, hvordan det egentlig ville se ud, hvis rollerne blev byttet rundt.

Hvis bonderøvens hund var kommet på besøg hos Anders og havde diskuteret hans adfærd med andre hunde.
Hvis Hunden havde sagt "rul rundt!" til Anders, og han ikke havde gjort det, havde Anders så været klog eller dum..?
En diskussion med bonderøvens hest om, hvorvidt Anders er klog eller dum, når han vil arbejde..?
En diskussion mellem et par fugle om, hvorvidt Anders er dum eller klog, når røvere kan tage ham på sengen, i stedet for at sove på den grønne gren, hvor han bare skal give slip for at komme i sikkerhed..?
Et par trækfugle, der diskuterer, hvor klog Anders er, når han ikke kan flyve og ikke har set Afrika i detaljer fra oven og i øvrigt ikke ville kunne finde hverken derned eller hjem igen uden kompas..?
osv..

Og med den analysevinkel i baghovedet, så bliver udsendelsen i mine øjne betydeligt sjovere at se.



Skulle det have været en seriøs udsendelse, så måtte det nok også høre med at vurdere mennesket som art til sammenligning.
Hvor klogt er det at forurene og misbruge kloden, så den bliver betydeligt mindre egnet som levested..?
Ser vi på klimapolitikken, så ligner adfærden til forveksling noget der er baseret på en IQ på størrelse med gærceller i en vinballon.
Vi yngler som besatte og forurener indtil vore affaldsprodukter tager kvælertag på populationen.
Måske kan man endda hævde, at gærceller er klogere, fordi de da i det mindste ikke går i krig imod andre gærceller.
Meget afhænger af øjnene, der ser, og så er vi tilbage ved det med definitionen på intelligens. Er definitionen god nok, når den betegner en art som klog og intelligent, fordi den kan løbe om hjørner med andre arter, men ikke selv evner at overleve i det lange løb, fordi den har en stupid adfærd, som den selv synes er vældig smart..??

"Dumme dyr og snæversynede selvfede mennesker" havde nok været en mere passende titel til denne Madsen udsendelse.

Jeg synes, at det er fint, hvis de to brødre får mere sendetid, men de må gerne lige tage sig sammen og hæve niveauet og den selvkritiske sans mindst et par trin.





.
27-08-2013 18:11
Kosmos
★★★★★
(5371)
DRs 'globale korrespondent' (tidligere 'klimakorrespondent'), Steffen Kretz, har været i/på Grønland (Zackenberg), hvorfra han i går rapporterede - i lyd såvel som i billeder.

I tva blev - såvidt jeg husker - omtalt en stigning i 'sommertemperatur' fra 3 til 8 grader i løbet af 17 år, mens denne baggrundsartikel omtaler en stigning på 1/4 grad/år.

Sammenholdt med den generelle temperaturudvikling i det arktiske område:



lyder en årlig temperaturstigning på 1/4 grad som ret langt ude i hampen!


Jeg har med den givne anledning anmodet DR om dokumentation for de præsenterede oplysninger, men (endnu?) intet hørt derfra.
27-08-2013 21:35
Jakob
★★★★★
(9265)
.





Det var ellers et ganske godt spørgsmål, som Nynne Bjerre stillede til Connie Hedegaard i aftes i Deadline.
http://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-358
Om hun ikke blev træt af hele tiden at sige, at hun ikke er tilfreds og havde håbet på et bedre resultat i klimaforhandlingerne.
Der blev vist en stribe klip, hvor det fremgik, at det nærmest er blevet Connies motto.
Men samtidigt vil hun ikke selv være med til at bremse væksten i EU på grund af klimaet, og hun synes, at det er en stor succeshistorie, at middelklassen med fladskærms TV, bil og hus stiger fra 0,5 mia i dag til 3 mia i 2030.
Og hun frygter først nu, at der kan opstå et troværdighedsproblem, hvis ikke verden kan blive enige om en forpligtende klimaaftale i 2015.
Men hvor er hendes egen troværdighed blevet af..??
Jeg har i flere år ikke kunnet få øje på den.
Hun burde i mine øjne være trådt tilbage efter COP15, hvor det stod klart, at hun i hvert fald ikke var mand for at holde styr på tropperne.
På den anden side ved jeg ikke, hvem DR skulle have inviteret til at fortælle hende det. Greenpeace måske.




Og så ser jeg i øvrigt frem til, at "Bæredygtigt Landbrug" får en tur af DR i mediemøllen, så de kan huske det.
I et læserbrev den 21/8-2013 skriver direktøren, at landbruget selv kan løse alle klimaproblemer, hvis de bare får lov til at gøde noget mere.
Det vil skabe mere humus, som binder CO2, og det vil give bedre økonomi, fordi høstudbyttet bliver bedre.
Det er en win-win situation, skriver han.
Hvis DR opsøger nogle af naboerne med private vandværker og lokale vandværker, så synes jeg, at de skal prøve at spørge, hvor meget det egentlig koster at etablere en ny drikkevandsboring, når den gamle bliver forurenet med nitrat, fordi landmændene i årtier har gødet alt for meget. Og om det ikke er rimeligt, at landbruget skal betale for denne skade, frem for at regningen sendes til sagesløse borgere, som bare gerne vil have rent vand i hanen. Og spørg også, hvornår landbruget gør drikkevandet i den gamle boring rent igen.
Hvis landbruget skulle betale for al den drikkevandsforurening, som deres gårde har været skyld i, så er jeg overbevist om, at de alle ville gå konkurs lige på stedet. I dag betaler de ikke engang skat af byvand, når deres egen brønd er blevet forurenet.
Jeg mener også, at man bør undersøge muligheden for at forbyde dem at benytte ordet "Bæredygtigt". Det er om muligt endnu mere vildledende, falsk reklame og forvanskning af det danske sprog, end dengang Statoil reklamerede for "grøn benzin", fordi de havde tilsat ca 5% biobrændsel. Det blev kritiseret af ombudsmanden.
DR må med andre ord godt se at få ryddet op i det værste grisseøf, før vores miljøminister kommer tilbage fra barsel.
Lidt apropos, så tror jeg, at befolkningen vil tage godt imod det, hvis DR i nær fremtid barsler med nogle alternative planer for, hvordan vi kan lægge landbruget om, så det bliver rent og bæredygtigt. Det kan lyde besnærende, at vi kan være ligeglade med, hvad der foregår i staldene, hvis der bare ikke kommer en forurening ud. Men det er nonsens. Vi kan f.eks. se på de resistente bakterier. De er enten umulige eller afsindigt kostbare at isolere, og det er møg farligt. Måske er det på tide, at DR holder op med at skrive om trafikdræbte, hvis der dør flere og befolkningens lidelser er større på grund af resistente bakterier.
Lad os få udsendelser om biodynamisk landbrug og skovhaver, hvor nogle kloge hoveder taler om at optimere driften med økologiske værktøjer.
Så vidt jeg forstod på en Deadline for nyligt, er der tilskud på 4000kr pr hektar, hvis man dyrker energipil, men 8000kr, hvis man sår majs. Er det mon ikke også en udsendelse værd at se nærmere på landmandens regnskab og diverse tilskud..?





.
24-09-2013 00:11
Jakob
★★★★★
(9265)
.





Tak til DR Pengemagasinet for en interessant udsendelse om bæredygtighed og økonomi.
http://www.dr.dk/tv/se/penge/penge-61
Citat:
---------------------------
Penge: Billigt og bæredygtigt
Genre: Nyheder og aktualitet
Vist: DR1, 18. sep. 2013
Vises på dr.dk indtil: 18. sep. 2015
---------------------------

Jeg synes, det er godt, at der kigges på økonomi i forbindelse med omstilling til bæredygtig drift.

Men som altid, når der skal foretages økonomiske beregninger bliver der skøjtet for hurtigt over den underliggende substans.
Om bæredygtighed er rentabel for den enkelte og/eller for samfundet, det kommer i høj grad an på, hvor skarpt "bæredygtighed" defineres, og hvordan der regnes.

Der blev f.eks. sagt, at genbrug er bæredygtigt. Men er det nu også korrekt, eller er der nærmere tale om en ansvarsfraskrivende greenwash symbiose, hvor den rige middelklasse gerne køber nye produkter, som ikke er bæredygtigt produceret, men det gør ikke så meget, for de har tænkt sig, at varen senere kan sendes til genbrug. Mens den mindre velhavende borger gerne må købe en genbrugsvare, som ikke er bæredygtigt produceret, for den skulle jo alligevel bare smides væk..?

Og selvom solcellerne er en god forretning for familien, er de det så også for samfundet, eller er de nærmere en klods om benet, fordi vi kunne få meget mere energi for pengene, hvis vi f.eks. investerede i vindmøller..?

Og bliver det nuværende statskontrollerede økologiske landbrug bæredygtigt, hvis bare landmanden køber en vindmølle..?

Jeg mener, at det desværre er en del mere kompliceret, og begrebet "bæredygtighed" må fordre en langt grundigere og mere kritisk behandling.

Men det er billigere at køre på cykel end i bil, og det var godt, at det blev udførligt nævnt i udsendelsen, for det var der jo nok ingen danskere, som selv havde regnet ud.


Nå, spøg til side og et skulderklap til DR, fordi der arbejdes med emnet.










Og lidt mere til inspiration:


DR Ultra nat TV er nok en god og sjov idé, men hvor er det dog latrinært.
Hvis de unge ikke kan sove og alligevel ligger og glor på nat TV, hvorfor så ikke lære dem noget, som de måske kan bruge til noget. F.eks. læsning, fysik, regneregler og den lille og store tabel.
Undervisningsvideoer er et stort hit i USA, og jeg forstår ikke, at DR ikke for længst har skruet op for den indfaldsvinkel.
Der kan fremstilles ufatteligt mange timers TV i den genre, og er man lidt smart, så kan det gøres næsten uden, at det koster noget.



-



Jeg vil også gerne anbefale, at DR søger på de lokale TV stationer efter især gode haveprogrammer.
Det kan godt være, at en del kjøwenhavnere helst vil se blomster, drivhuse og altankasser, fordi de ikke har plads til andet. Men det er ikke rimeligt, at befolkningen skal undvære at lære, hvordan man dyrker en rigtig økologisk eller biodynamisk køkkenhave bare fordi de fleste bor under kummerlige uøkologiske forhold i byen.
Ved du f.eks., hvad "biodynamisk" betyder..?
Nej, det ved du nok ikke, for det var ikke pensum i folkeskolen, så du er sikkert en økologisk analfabet.
Men det kan DR rette op på, hvis der er vilje til det.



-



Hobby TV har jeg lyst til at give en hel masse stjerner. Det er et rigtigt råhygge DR initiativ, som man samtidigt kan blive klogere af at se.
Især hvis kameramanden kan blive bedre til at følge med og zoome ind på de ting, der bliver snakket om og vist frem.
Jeg er ikke altid tilfreds med emnerne, men sådan skal det være. Smag og behag er forskellig, og folk med en interessant økologisk hobby hænger nok ikke på træerne. Det er sikkert nemmere at finde en dulle, som samler på højhælede sko.
Men hellere et forsøg for meget end et for lidt, dog helst med en vis samfundsnytte for øje. Jeg var egentlig også forbløffet over, så meget jeg kunne hygge mig med, at der var en strikkepige på skærmen, selvom det ikke er en hobby for mig. Havde kameramanden været mere på dupperne med nærbilleder, så havde jeg nok næsten fået lært at strikke en hue.



-



I stil med Hobby TV kunne DR sikkert også producere nogle super gode og meget billige udsendelser ved at benytte det kloge grå guld.
DR kan give en serie programmer incl. redigeringsret til nogle kloge ældre mennesker. Preben Wilhjelm kunne måske være et eksempel, hvor han stille og roligt får lejlighed til at fortælle og vise seerne alt muligt imellem himmel og jord, som han finder samfundsrelevant. Især vil jeg selvfølgelig gerne høre om hans syn på klimakampen, bæredygtighed og grøn revolution og se, hvem han evt. vil invitere med i programmet til hjælp om emnet. Måske er Preben som gammel VS'er ligefrem næsten uinteresseret i miljø og klima..?
Men der er sikkert mange ældre, som gerne vil give noget visdom videre, uden de behøver at tage sig dyrt betalt. Især når de selv får lov til at sætte dagsordenen.





.
21-04-2019 08:39
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Jakob skrev:

Dumme dyr..?




http://www.dr.dk/tv/se/anders-lund-madsens-dumme-dyr/anders-lund-madsens-dumme-dyr
Citat:
--------------------------------
Anders Lund Madsens Dumme Dyr
Udløber snart

Genre: Underholdning
Vist: DR2, 24. aug. 2013
Vises på dr.dk indtil: 31. aug. 2013

Fra sin trygge stol på Zoologisk Museum i København sender Anders sig selv ud på besøg hos en perlerække af dyreeksperter for at overbevise dem og alle andre om, at dyr virkelig er dummere end alle andre (os) på denne jord. Oplev palæontologen håne en kamøgle, fiskeeksperten håne en søpølse, Morten DD håne en korsedderkop og Bonderøven håne et flok gæs, før hjerneforsker Peter Lund Madsen får lov til at hylde menneskets uendelige klogskab, og Anders til sidst rejser ud i verden for at finde Verdens Dummeste Dyr.
--------------------------------





I en ny radioudsendelse fortæller Peter Lund Madsen, at han har været ude på en lang rejse, og i dag undskylder han sin dumhed fra tidligere.
Det tog sin tid, men bedre sent end aldrig. Tak for det Peter.

https://www.dr.dk/radio/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-2019-04-15



­
29-04-2019 10:31
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Og når jeg nu er i færd med at rose Peter Lund Madsen, så vil jeg også gerne minde om denne udsendelse:

Ph.d cup 2019
https://www.dr.dk/tv/se/ph-d-cup-2019/ph-d-cup-2019-2/ph-d-cup-2019

Så kan x-faktor godt pakke sammen.




­
30-04-2019 10:50
Jakob
★★★★★
(9265)
­


Fosformåleren er måske det vigtigste gennembrud.
Han må ærgre sig gul og blå, når han taber stort, fordi han til tider lød som en salgsreklame, der ikke behøver at være videnskabeligt korrekt, og som nærmere burde indberettes til Ombudsmanden.

Her en oversigt over deltagerne:
http://www.phdcup.dk/ph-d-cup-2019/




­
03-05-2019 11:13
Jakob
★★★★★
(9265)
­­

Ph.d. Cup har også en hjemmeside, hvor man kan læse om alle deltagere:
http://www.phdcup.dk/ph-d-cup-2019/
­

­­
03-05-2019 11:17
Jakob
★★★★★
(9265)
­


Er det nemt nok at genfinde radioprogrammer på DR's hjemmeside..?

Hvis man en onsdag for et par uger siden hørte en kvinde fortælle noget interessant om astronomi på radio 24/7, hvordan genfinder man så programmet i dag.?

Prøv det og fortæl, hvor nemt det er.

https://www.dr.dk/radio/
­


­
06-01-2020 01:32
Jakob
★★★★★
(9265)
­

­

DR har nu lukket tre kanaler, og jeg ville lyve, hvis jeg skrev, at det ikke gør ondt.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/derfor-har-du-faerre-dr-kanaler-fra-i-dag

Men når jeg ser på DR's stadigt tungere hjemmeside, så overvejer jeg, om det i det hele taget er tilstrækkeligt, eller om der skal lukkes endnu flere kanaler, før DR får overblik over sig selv og lært at prioritere pengene.

Der er måske en krig under opsejling, men nyhederne er dårligt opdateret, og da jeg søgte på siden fik jeg en spand pulterkammer i hovedet.

Google har lidt bedre styr på det og giver f.eks. et link her, hvor man kan afspille den seneste kl 21.30
https://www.dr.dk/drtv/serie/tv-avisen-21_30_7365
Og klikker man på "Afspil Seneste", så får man pt en TV-avis fra 30. december. I dag skriver vi 6. januar..

Og for 19.55 nyhederne er den nyeste i skrivende stund 23. december...
https://www.dr.dk/drtv/serie/tv-avisen-19_55_6656

Søger man på vejrudsigt på DR, så lader P4 radio til at være det mest relevante, pulterkammeret pt kan byde på:
https://www.dr.dk/soeg?query=vejrudsigt

Med googels hjælp fandt jeg dog denne side:
https://www.dr.dk/nyheder/vejret#/Danmark/2623032/0/0/12

Døm selv og sammenlign evt. med TV2:
https://vejr.tv2.dk/

TV2 har da i det mindste prognosen stående øverst på siden.

Man kan også med googels hjælp ( DR's søgefunktion har jeg nu pt helt opgivet som værende håbløs ) finde "Vores vejr":
https://www.dr.dk/drtv/serie/vores-vejr_7104
Der kan man se et flot billede af nogle dygtige mennesker, men den sidste vejrudsigt er 3 dage gammel...

Nyheder for børn har også været dårligt opdateret og fyldt med 80% ligegyldigt pjat hele julen, og når det skal være så tyndt, så er det desværre vanskeligt at modsige en lukning.
https://www.dr.dk/ultra/ultranyt


Med hensyn til klimavenlighed, så er det svært at forestille sig, at det er godt, at en hjemmeside bliver tungere og vanskeligere at finde rundt på.
Hellere havde jeg set en simplere DR side, hvor det var nemt at finde en knap til at se videoer i spareformat, så der kunne spares trafik og energi.
Og DR's afhængighed af Google, Facebook og Twitter osv. har i min optik været dybt undergravende for DR og deres ret til at modtage offentlig midler. En statslig TV-kanal skal have sin egen ukorrumperede platform og burde nærmere byde ind med alternativer til de multinationale selskaber frem for at henvise til dem og støtte dem med reklame og brugere.

Men søndag hyggede jeg mig meget med at gense Emil fra Lønneberg, så alt er ikke tabt endnu. Dog vil jeg gerne sige, at hvis Emil i dag er blevet stor og arbejder i DR's webafdeling, så bør man nok flytte ham over i en helt anden bygning.




­­­
12-03-2020 00:22
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Jeg ville gerne have set hele Statsministerens pressemøde om sundhedskrisen.
Men min internetforbindelse kunne ikke følge med, så jeg fik kun nogle udpluk med flotte billeder i høj opløsning.
Der kan nok være mange årsager til, at min forbindelse ikke kunne følge med. Måske er min wifi for svag, eller måske skruer yousee engang imellem ned for ydelsen for at presse mig over på fiberkabel, eller hvad ved jeg.
Men da jeg efterfølgende gik ind på youtube kunne forbindelsen godt følge med.
Det kan der sikkert også være flere årsager til, men for mig ser det ud til, at DR forbruger mere klimaskadelig trafik end youtube gør, og min forventning er, at det stærkt modsatte i det mindste burde være en valgmulighed.

Hvis DR mangler penge til at få brugerfladen tilpasset, så vil jeg gerne anbefale, at de visse dage går mere retro på TV. Rigtig retro, og det gør ikke noget, at det bliver i sort hvid.
Der må ligge meget i arkiverne.
Der kan også findes meget godt og gratis på youtube, som DR givet kan leje meget billigt. Hvis DR ikke kan finde noget, så kan de bare sende mig en PM for at få hjælp.





­
19-03-2020 23:35
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Her en interessant nyhed mere fra DR:

i dag kl. 15:56
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu-frygter-hjemmearbejdspladserne-skru-ned-streaming-kvaliteten
EU frygter for hjemmearbejdspladserne: Skru ned for streaming-kvaliteten
---
Der er et ekstraordinært stort tryk på internettet i de her corona-dage, hvor millioner af europæere arbejder hjemmefra, og hvor mange får ventetiden til at gå med at streame film og tv-serier.
Derfor frygter EU's kommissær for det indre marked, Thierry Breton, at hele den digitale infrastruktur ikke kan følge med, fordi der er så meget pres på.
Han opfordrer nu streamingtjenester, teleudbydere og almindelige mennesker til at skrue ned for billedkvaliteten, når det ikke er nødvendigt med HD-opløsning, så nettet ikke bliver overbelastet. På den måde kan man ifølge kommissæren sikre, at folk fortsat kan arbejde fra hjemmearbejdspladsen, så økonomien ikke går helt i stå.


Så er spørgsmålet måske bare endnu engang, hvordan man skruer ned for kvaliteten på DR's videoer..?



­
06-04-2020 22:56
Jakob
★★★★★
(9265)
­
­

Men i øvrigt vil jeg gerne rose DR for deres nyhedsdækning på hjemmesiden:

https://www.dr.dk/nyheder



­
23-05-2020 11:45
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Her kom der dog noget, jeg vil betragte som dårlig journalistik:


21. maj 2020
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/rapport-global-opvarmning-gor-sneen-gron-pa-antarktis
Varmere temperaturer på det normalt iskolde kontinent Antarktis giver "grøn sne".
En ny rapport fra Universitetet i Cambridge, England, viser, at den globale opvarmning har fået grønne alger til at sprede sig ud over kontinentet i så stor en grad, at det kan ses fra rummet.
--
Mos og lav er de dominerende fotosyntetiske organismer på Antarktis, men den nye forskning fandt 1.679 separate blomstringer af alger, hvilket er en afgørende del af kontinentets kunnen i at optage CO2 i atmosfæren.
Det er dog langt fra nok til at gøre en forskel på den store mængde af CO2, der bliver udledt i atmosfæren, siger Matt Davey.
- Algerne optager en mængde CO2, der svarer til, hvad 875.000 benzinbiler i Storbritannien udleder i gennemsnit på et år.
- Det lyder af meget, men det er ubetydeligt, når man kigger på den globale udledning af kulstof, siger Matt Davey.



Det lyder som om algerne er der for CO2'ens skyld, og vi skal være glade for deres opblomstring, fordi de hjælper med at løse klimaproblemet.

Men hvor er den kritiske journalist, som spørger, om ikke algeopblomstring medvirker til at forurene havene..?

Og hvor er den kritiske journalist, som spørger, om ikke opblomstringen skyldes luftforurening med nitrat fra industri og landbrug..?

Og hvor er den kritiske journalist, som spørger om, hvordan algerne påvirker albedoeffekten..?




­
18-07-2020 23:15
Jakob
★★★★★
(9265)
­


7. jul 2020
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/forskere-undersoger-lyserod-sne-pa-italiensk-gletsjer
Det er dårligt nyt, at store mængder alger misfarver sne i Alperne i det nordlige Italien, siger forsker.
--
Det er ifølge Di Mauro dårligt nyt, at store mængder alger har indtaget gletsjeren. Det skyldes, at den mørkere sne optager mere energi, hvilket betyder, at sneen smelter hurtigere.


Det var bedre.

Men hvor har algerne fået deres gødning fra, og er mængden til deres rådighed voksende eller aftagende..?



­
20-07-2020 07:05
Jesper Ostergard
☆☆☆☆☆
(4)
Er der mon nogen, som vil modsætte sig, hvis jeg ønsker at kåre Rejseholdet til at være den bedste kriminalserie, som DR nogensinde har produceret..?
25-07-2020 18:04
Jakob
★★★★★
(9265)
­

Ingen protester herfra.



­
25-07-2020 18:09
Jakob
★★★★★
(9265)
­


Men jeg vil gerne ønske, at DR's hjemmeside gør mere ud af at forfølge Corona smittespredningen i Danmark og oplyse langt mere præcist om lokaliteter, smitteårsager, opsporing og omfang.

Hvis man f.eks. ønsker at se, hvor hårdt ens egen kommune aktuelt er ramt, så er DR's daglige hjemmesidenyheder i mine øjne til for lidt nytte.
Og det er jo vigtig information for den enkelte borger. Selvom reglerne er de samme på landsplan, så kan der sagtens være aktiviteter, som den enkelte borger til gavn for samfundet både kan og vil udskyde eller fremrykke alt efter den aktuelle lokale smittesituation.


Med hensyn til at oplyse om aktuelt lokalt smittetryk, vil jeg for nuværende gerne anbefale TV2's hjemmeside:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-nyeste-corona-tal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

02-08-2020 21:03
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Jeg har set et indslag i TV-avisen i aften om udvinding af protein fra græs til svinefoder.
Som jeg forstod det, så skulle den nye produktionsform med tiden kunne erstatte sojaimport, hvis 30% af landbrugsjorden bliver lagt om til det.

Det er selvfølgelig super udmærket, at landbruget lærer at udvinde protein fra græs, og jeg siger tak for informationen. Men jeg kan IKKE få det til at hænge sammen...


I forvejen anvendes 80% af dansk landbrugsjord til at producere dyrefoder, og hvordan kan man så omlægge 30%, uden dyrene kommer til at mangle noget andet foder.

Selvom man inddrager de sidste 20%, som ikke er til dyrefoder, så der slet ikke bliver produceret dansk brød til folket, så må der vel stadig mangle noget.
Og ønsker vi i det hele taget et samfund med et landbrug, der i så høj grad producerer dyrefoder og animalske produkter. Hvad siger DN, Greenpeace og XR mon til det. Hvorfor blev ingen af dem spurgt.
Jeg håber ikke, at DR bare lapper det i sig og kritikløst videregiver propaganda, som kommer fra svineproduktionen. Men i denne sag kan det for mig se ud til, at journalisten har sovet i timen.

Landbruget har smask forurenet det danske miljø og drikkevand for milliarder på skatteydernes, vandforbrugernes og børnebørnenes regning især for at kunne score hurtig mammon på kødproduktion, og så skal vi udsættes for sådan en jubelpropaganda. Det er temmelig uforståeligt for mig.

På hjemmesiden skrives der fair nok om pladsmangel, men det præciseres og udpensles ikke, og projektet betegnes som en grøn revolution...

2. aug 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groen-revolution-dansk-graes-skal-erstatte-sydamerikansk-soya
Grøn revolution: Dansk græs skal erstatte sydamerikansk soya
--
- Jeg vil vurdere, at et sted mellem 60 og 70 procent kan komme fra græs, og så kan der komme noget fra andre proteinafgrøder som ærter og hestebønner. Så måske om fem, seks, syv år vil jeg tro, at vi kan producere alt det protein, vi selv skal bruge, siger Steen Bitsch.


Måske om fem, seks, syv år....

Hvad tror DR mon, at danske brøndejere med nitratforurenet drikkevand mener om den "revolution", når de de sidste 20-40 år kun har set, at nitratindholdet i drikkevandet er steget, fordi det er så synd for landbruget, som på trods af store EU-tilskud ikke kan få et stort nok overskud, så de skulle da selvfølgelig have tilladelse til at sprøjte og gøde noget mere.
Ved DR mon, hvad det koster en privat brøndejer at etablere en ny brønd, og hvad brøndejeren og drikkevandsforbrugere mener om at være ufrivillige sponsor for landbruget ved at betale for landbrugets forurening de næste 100 år.

Jeg synes, at det fortvivlende, at det i et oplyst land skal være en håbløs kamp at beskytte noget så fundamentalt som drikkevandsforsyningen. Det burde være en selvfølge.
Og dertil biodiversitet og andre ting, som ødelægges af kvælstof overalt til lands, til vands og i luften.


Dansk kødproduktion og gødningsimport kan skæres drastisk ned på få uger, og der kan i stedet skrues op for planteavl hovedsageligt til menneskeføde, og så vil Danmark i årene derefter kunne brødføde mange flere mennesker og samtidigt opnå meget store klima- og miljøforbedringer.
Den synsvinkel har jeg endnu tilgode at se DR hjælpe med at anlægge.



22. apr. 2020
https://politiken.dk/klima/art7759210/Dansk-landbrug-udleder-langt-mere-CO2-end-hidtil-opgjort
Danmark importerer 1,8 millioner tons soja årligt primært fra Sydamerika. Omkring 90 procent går til foder til svin på grund af dets høje indhold af proteiner. Dermed er vi et af de lande, som importerer mest soja.




­
05-08-2020 21:17
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Hvis man ikke bryder sig om at se dokumentation for, hvor udbredt det er, at der er rester af gylle i dansk drikkevand, så bør man nok undlade at klikke på dette link:
https://www.klimadebat.dk/forum/rent-drikkevand-tak--d7-e3491-s40.php#post_76757


Men hvis man har hørt, at kun store landbrug kan løbe rundt, så må dette link kunne give relevant stof til eftertanke:
https://www.klimadebat.dk/forum/landbruget-under-lup-foer-revolutionen-d9-e3394.php




­
05-08-2020 21:21
Jakob
★★★★★
(9265)
­



DR ophører med at sende Søren Ryge direkte, og jeg har netop i aften set den allersidste udsendelse.

Det var sgu lidt vemodigt..... og hvad skal DR så gøre, for de har jo nærmest ikke andre danske haveudsendelser at sætte i stedet.


Jeg vil gerne stemme for, at DR søger med lys og lygte for at finde nogen, som arbejder seriøst ( og nærmest fanatisk selvkritisk ) for at opnå bæredygtig økologi.
Danskerne har også brug for at lære meget mere grundigt om biodiversitet i haven.

Der er i forvejen ikke meget at prale med i den retning, så jeg kan dårligt henvise til nogle tidligere DR udsendelser, men god inspiration kan f.eks. findes her:
https://www.klimadebat.dk/forum/den-vilde-have-d24-e3789.php#post_77858




­­
07-08-2020 13:49
Jakob
★★★★★
(9265)
­



En vejrudsigt vinder en pris, og så bliver det aldrig igen, som det var før. Vi slipper aldrig af med de lange forklaringer, som må give mange lyst til at slukke for TV længe før de viser den femdøgnsprognose, som man sidder og venter på. Og det er også spild af tid at vente, for når den endelig kommer, så går det så hurtigt, at man ikke kan nå at fordøje den, og værten dækker for en del af udsynet, så det hele alligevel ender med, at man bliver mere irriteret end informeret.

Tilsvarende kan vi nok forvente med "Ramasjang sover", som er blevet rost i udlandet, og derfor slipper vi nok aldrig af med deres snorken, bøvsen og prutten igen...

Men jeg vil alligevel gerne foreslå en helt anden opskrift, som efter min mening med lethed burde kunne overtage en del af "pausetiden" og tilmed undervise danskerne i biodiversitet.


Ingredienser:

En blød kærlig kvindestemme ( glem alt om Lars Milkkelsen ), som vil være god til at læse godnathistorier for børn.

Meget lav og blød baggrundsmusik.

Grundige og langtrukne filmoptagelser ( evt. i slowmotion ) af planters, sommerfugles og insekters livscyklus.

Tilhørende tekst, som skal være grundig, systematisk, videnskabeligt uddybende og fuldstændig korrekt, og det gør ikke noget, at det er lidt tørt.


F.eks.:

Der vises film af en Aurora sommerfugl fra flere vinkler og stemmen fortæller om dens kendetegn, og hvor den henter føde.
Videre viser man, hvor den lægger æg, og der fortælles om planten, hvor den lever, og hvordan planten genkendes på alle årstider, og hvorfor den trives.
Videre vises larverne, og der fortælles, hvad de lever af osv...
Alt i meget roligt tempo med langtrukken grundig visning af kendetegn.

Når sekvensen med Aurora sommerfuglen er blevet gentaget et par gange, og de unge måske endnu ikke er faldet i søvn, så går man videre med Nældens-Takvinge, Dagpåfugleøje osv... osv..
Vi har 20 almindelige dagsommerfugle i Danmark og mange flere ialt, og derforuden natsommerfugle, så der er nok at tage fat på og stof nok til mange nætter for både børn og voksne, som har svært ved at sove.

Endnu vildere bliver antallet, når vi kommer til insekterne.
Læren om Rovinsekter, som kan være til stor økologisk nytte i haven, må nok hellere lægges i den bedste sendetid, da der ofte vil være tale om nogle makabre gyserhistorier, som er mindre velegnede at sove på.

Måske er nogle sommerfugle også for spændende, når de små og store skal sove, og i så fald kan man i stedet sætte plantegenkendelsen grundigt i fokus, og så blot vise og fortælle om de økologiske sammenhænge, at planten også er værtsplante for en sommerfugl og evt. visse arter af insekter osv.


DR kom igang..! - Jeg kan slet ikke vente på at se det og høre børn og unge, som gennem Ramasjang er kommet halvt sovende til meget mere viden om planter og biodiversitet, end de fleste ældre nogensinde har lært.





­
20-09-2020 13:04
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Det må være et slet skjult vink med en vognstang til DR, hvis jeg anbefaler et haveprogram på dk4:

https://www.dk4.dk/item/5627/havemagasinet-den-vilde-have
Se med, når Havemagasinet er på besøg i en vild have.


Og hvis nogle, som ser dk4, har problemer med, at de er for sunde og undervægtige, så bør de se DR's madprogrammer.



­­
05-11-2020 17:42
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Jeg vil gerne bede DR om at spole tilbage og se på de såkaldte eksperter, som de sidste par måneder er blevet bevilget taletid på skærmen til at fortælle om risikomomenterne omkring ny Corona.
Og hvis nogle af dem har nedtalt situationens alvor, så vis dem klippet og spørg dem om, hvad de selv mener i dag, og om det ikke ville have været bedre for dem og for Danmark, hvis de havde undladt at sprede falsk tryghed.

Efterfølgende må DR-redaktionen så overveje, om de har været dygtige nok til at udvælge de eksperter, som de har giver taletid for hele befolkningen.

Her et af eksemplerne, som efter min mening bør give anledning til ransagelse:

5. nov. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Det vil tage omkring en måned at få bugt med den nye mutation af coronavirus i Nordjylland.
Det vurderer lektor i matematisk epidemiologi ved Roskilde Universitetscenter (RUC) Viggo Andreasen.
- Der er rimelig store chancer for at få nedkæmpet den. Jeg må så sige, at jeg tror, det kommer til at tage noget tid, siger han til Ritzau og tilføjer:
- Det kan godt komme til at tage nogle virusgenerationer. Jeg har ikke prøvet at regne på det, men det kommer til at tage en måned eller deromkring, siger han.



Men han ved det jo ikke.!
Han gætter bare og spreder falsk tryghed i befolkningen, som efterfølgende tænker, at så er det alligevel ikke så alvorligt, og så slapper de mere af i forhold til retningslinjerne, og så går det endnu mere galt. Hvis det ikke allerede er sket.
Vi har ganske enkelt ikke plads til de typer, som lyver for befolkningen og skaber tvivl om det, der skal gøres.

Jeg hørte i dag, at Venstre synes, at det lyder som om, at regeringen går for hårdt til værks, og de vil derfor finde nogle "alternative eksperter", som kan hjælpe med at stille kritiske spørgsmål til SSI.
Hvis oppositionen forsøger at få nogle såkaldte eksperter på skærmen, så drag dem til ansvar, så vælgerne kan se, hvem der presser på for at betvivle og undergrave SSI.

Med ny Corona er det muligt at evaluere noget allerede nu. Det er lidt vanskeligere med klima, men princippet er præcist det samme. Hvis danskerne lytter til de forkerte "eksperter", så går det ad helvede til. Det går blot som regel lidt langsommere med klima og miljø.


­
13-11-2020 12:24
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Man kan mildest talt ikke sige, at DR har lyttet til forslaget om at begrænse anvendelsen af alternative eksperter.

Måske de så vil lytte til et forslag om, at de finder pålidelige kilder til at vurdere, hvor mange danskere der indtil videre er blevet smittet grundet minkavl.
Det må også være ønskværdigt med nogle estimater for, hvordan den danske vinter vil forløbe med fortsat minkavl i forhold til ingen minkavl.

Det er selvfølgelig synd for minkavlerne, at de skal lukke deres forretning. Men der er faktisk også andre samfundsborgere at tage hensyn til.
Prøv også gerne at bore lidt i historien for at finde andre eksempler på, at politiske beslutninger har tvunget selvstændige virksomheder til at lukke, og hvad de fik i erstatning, og hvor mange menneskeliv, der blev reddet af, at beslutningen blev truffet.
Det kan f.eks. være beslutninger om at tillade byggeri af supermarkeder, som har tvunget lokale købmænd til at gå fallit.
Åben grænsehandel har nok også tvangslukket nogle danske butikker.
Jeg er sikker på, at der er utallige eksempler.

Endelig vil jeg også gerne opfordre til, at DR gør mere for at vise, hvor nemt det er at overholde reglerne imod smitte.
En DR-vært på Aftenshowet i går sad og klynkede over, at det var stressende, at de skulle afspritte bordet, før de modtog nye gæster.
Uha, det var synde... bare hun ikke får en neurose... Måske DR enten bør ændre deres arbejdsmiljø, så det bliver mindre stressende for deres medarbejdere, eller de må finde en ny vært, som kan tåle presset og hjælpe borgerne frem for at ynke dem og sætte dem op imod regeringen.
Jeg mener ikke, at det gør noget, at tilskuerne ser, at der bliver sprittet af. Det er en del af kulturen nu. Ligesom vi før fik lov til at se et håndtryk på TV, sådan bør vi nu se afspritning, mundbind osv. Måske kan der digtes en sjov og hyggelig lille sang, som kan synges, mens det sker. Jeg smiler, hvergang jeg ser en journalist, som benytter en lang stang til mikrofonen, så der er god afstand til den, de udspørger. Det fungerer upåklageligt, så det er KUN en vanesag og ikke andet. Men signalværdien til folket kan være uvurderlig høj.

Endelig vil jeg gerne opfordre til, at nyheder om vaccine bliver behandlet mere seriøst og ikke som en befrielse, der måske kommer før jul.
Jeg var selv lige ved at hoppe på den, men når jeg kigger mere i dybden, så skal vi nok ikke forvente, at det bliver før tidligst til sommer.

Med andre ord kan Danmark stå overfor en mørk og hård vinter, der får de danske tabstal under 2. Verdenskrig til at ligne en skovtur. Og der er længe endnu behov for en TV-kanal, som støtter borgerne og hjælper dem med at gøre de rigtige ting. DR er ikke Fox News.




­
17-11-2020 12:41
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Jeg vil også gerne benytte lejligheden til at udtrykke min utilfredshed med de nylige ændringer af brugerfladen på DR's nyhedsside: https://www.dr.dk/nyheder

Det ligner, at de blot har digitaliseret en faxudskrift fra Ritzau, og når "papirstrimlen" bliver længere end en halv meter, så når den makulatoren, så den aldrig mere kan genfindes.
Jeg mener, at det er useriøst af DR, at historikken ( Danmarkshistorien ) slettes, så borgerne ikke kan genfinde den.
For nogle dage siden var der f.eks. en lidt mere dybdegående artikel om forholdene i Sverige, men nu kan jeg ikke finde den igen, ikke med google og endnu mindre med DR's egen søgemaskine.
Jeg har også netop oplevet, at en nyhed på papirstrimlen blev klippet væk, før den nåede makulatoren.
Hvis DR vil spare penge, så bør det nok ikke være på arkiveringen. Hvis der ikke er råd til digital lagring af nyhederne, så har jeg en brugt USB-stick, som de gerne må låne.


Jeg vil også gerne opfordre DR's ledelse til at spørge regeringen, om DR ikke bør have nogle særlige direktiver, som skal træde i kraft, når Danmark rammes af en alvorlig epidemi.
Mit forslag vil blandt andet være, at DR skal afsætte en hel kanal til kun at handle om at lære ( hjernevaske ) befolkningen til at huske alle de vigtige forholdsregler. Måske kun 10 minutters information, som kører om og om igen hele døgnet og løbende justeres og optimeres.

Jeg mener nok også, at DR bør bede om en pose penge til at dele eller overtage de lokale TV-stationer. Det er uheldigt, at mange borgere ikke kan følge med lokalt, fordi de ikke har tilkøbt TV2 i deres abonnement.




­
­
01-12-2020 11:54
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Jeg savner stadig mere kampagne, som skal hjælpe med at stoppe smittespredningen.

Endnu har jeg ikke set et eneste klip, hvor folket opfordres til at holde styr på deres omgangskreds og kontakter, så de altid er parate til at fortælle myndighederne, hvem de kan have smittet eller kan have fået smitten fra, hvis de bliver syge.




­
01-12-2020 12:03
Jakob
★★★★★
(9265)
­




DR Public service og historisk arkivering.




1) Billed- og videoarkivering for borgerne.

Det ses f.eks. jævnligt i vejrudsigten, at borgere gerne vil bidrage med gode billeder. Det må vidne om, at der findes en kæmpe og gratis billedkilde, som DR næsten ikke udnytter. I stedet kan man se, at DR køber visningsret til billeder fra f.eks. Scanpix, og borgerne giver deres billeder og videoer gratis eller næsten gratis til multinationale sociale medier.
Det ser tåbeligt ud, og jeg synes, at det er utilfredsstillende og flovt for DR, at de skal ud og leje historiske danske billeder fra multinationale selskaber.
Jeg mener, at DR bør købe et domæne og etablere et arkiveringssystem til danske borgere.
Hvis det gøres rigtigt, så behøver det ikke at blive særlig dyrt, eller det kan måske ligefrem blive en indtægtskilde. Det må i høj grad handle om tilmeldingsvilkårene, som selvfølgelig skal tænkes drøn godt igennem, før projektet startes.
Det bør gøres smart og nuanceret, men jeg forestiller mig i grove træk, at det måske kun skal være muligt at uploade billeder og videoer over en vis størrelse, hvis man samtidigt kvitterer for, at man uden forbehold giver DR ret til gratis at bruge materialet uden kildeangivelse.
Videre skal DR tage en række forbehold, så institutionen f.eks. ikke er forpligtet til at give offentlig adgang til materialet. Dette skal blandt andet forhindre, at DR får en kæmpe regning for trafik for at vise videoer, som evt. går viralt.
Derimod kan der være en afkrydsningsmulighed, hvor borgeren kan give DR ret til at sælge videoen eller billedet videre til TV2 eller andre medier, som måske vil kombinere visningen med reklamer, og det vil på sigt kunne give DR en indtægt, som kan hjælpe med at betale for driften af arkivet.




2) Mailservice til borgerne.

Jeg mener, at DR bør stille plads og software til rådighed, så hver borger kan få en privat mailadresse på et domæne ejet og administreret af DR.
Også på dette felt er de fleste borgere i dag henvist til at lægge deres private mails ind på multinationale selskabers domæner, og det er ikke alle, der bryder sig om det.
DR's mailsystem kan selvfølgelig også hackes eller på anden måde fejle, og det skal der selvfølgelig tages forbehold for i tilmeldingsvilkårene. Nogle vil nok frygte, at journalister vil sidde og læse med og søge efter gode historier, men det er ikke en frygt, som jeg deler. Jeg har tillid til DR, og jeg tror nærmere, at journalisterne vil hjælpe med at være privatlivets vagthunde, og hvis der sker hacking eller misbrug, så vil der ikke blive puttet med det, som det alt for nemt lader sig gøre i privat regi.


Måske bør DR begynde med at producere en række udsendelser, hvor der inviteres nogle eksperter, som kan diskutere de forskellige muligheder i dybden og svare på spørgsmål.
Man kan forestille sig, at brugerfladen ligefrem kan færdigudvikles for åben skærm i et konstruktivt samarbejde mellem DR, jurister, computereksperter, journalister, politikere og borgere.


Godt arbejde til DR.






­­




Deltag aktivt i debatten DR kritiktid igen:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
DR's sidste chance..022-06-2022 10:04
Prof emiritus dr. Scient. Johannes Krügers grundlovstale 20194804-07-2020 08:14
Dr. Leif Svalgaard's næste foredrag021-11-2017 16:57
DR til de unge: "Vi kommer til at dø"2414-05-2017 10:29
Ny DR serie6114-01-2017 00:37
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik