Husk mig
▼ Indhold

Dunkelflaute

Side 3 af 3<123
18-12-2024 22:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Nul-emissionspersonbiler gives et bundfradrag i registreringsafgiften på 165.500 kr. (fra og med 1. februar 2024 til og med 31. december 2024).

Yderligere for lav-emissionsbiler beregnet afgiften på kun 60 % i 2024.
18-12-2024 22:38
Euro
★★★☆☆
(972)
Jeg spørger igen - læser du overhovedet de svar du får?

Jeg har jo regnet ud for dig at man betaler mere for en Kina elbil i afgift end for en benzinbil...

Regn det nu for fanden ud selv - det kan ikke være så svært!!
18-12-2024 22:58
Euro
★★★☆☆
(972)
Der er en del snak om at dit dunkelflaute skyldes Tyskland og deres lukning af atomkraftværker, som gør at de trækker på at kapaciteten i Danmark, Sverige og Norge. Og når det så er mørkt og vindstille, så melder Danmark sig ud og trækker på Norge og Sverige. Dvs. at Tyskland bruger Norge og Sveriges vandkraft til at stabilisere, hvilket storforbrugende Nordmænd ikke vil betale disse toppriser for. Men det må altså være nordmænd og svenskere der tjener kassen på dyr strøm.

https://www.youtube.com/watch?v=gnAi6TR7XHk

PS. Jeg kunne jo foreslå at Norge bruger nogle oliemilliarder på at bygge gasværker i Tyskland, så de både stabiliserer elnettet og deres fremadrettede afsætningsmuligheder for deres gas.
19-12-2024 09:28
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Når det er dunkelflaute, så mangler vi strøm her i DK. Vi producerer her langt mindre strøm end vi producerer.

Dette kan man ikke give tyskerne skylden for. De har beklageligvis bragt sig selv i samme situation som os selv.
19-12-2024 11:56
Euro
★★★☆☆
(972)
Vi producerer langt mere i % af vores forbrug end tyskerne gør af deres forbrug, og den eksport vi har af strøm på andre dage overstiger mig bekendt den import vi har når det er mørkt og overskyet.

Derfor er der en vis rimelighed i at vi også kan importere, når vi mangler, mod at levere når vi har overskud. Men derfor kan vi da godt gøre mere for at dække os ind, og fremadrettet vil problemet jo vokse.

Sandheden er bare at tyskerne slet ikke kan dække egne behov for elektricitet, og at vi i norden ikke kan løse problemet for dem, vl.a. fordi vi selv forventer at skulle bruge mere energi fremadrettet.

Man har bare været vant til at Norge og Sverige har haft overskud af vand som de vil af med inden der kommer nye regnskyl. Det er ved at ændre sig.

PS. du havde et argument mod Octopus Energy at prisen altid er den samme uanset hvor man flytter energien hen - i torsdags dag prisen var 11d.kr./kwt var prisen i nord Norge ca. 10øre/kwt.

Problemet for nordmænd synes at være, at de er i direkte konkurrence med danskere og tyskere om den el de producerer, og i Norge varmer man sig ved varmepumper og hver nordmand børn og gamle, i snit har de et forbrug på 400% af vores, og de kan ikke bare slukke fordi der er koldere i Norge end hos os.
19-12-2024 12:39
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Den ustabile el-produktion fra sol og vind giver med andre ord store problemer.
19-12-2024 14:14
Euro
★★★☆☆
(972)
Tyskernes ustabile produktion, giver dyre priser, men kun fordi de får lov at byde på energi, der ellers var beregnet til et hjemmemarked.

Indtil videre er der nok strøm til alle, men problemet skal naturligvis løses inden det giver problemer. Og tyskerne bliver nødt til at kunne dække mere af eget energibehov.

Men der kommer snart nye måder at skabe energi på...jeg håber det vil løse vores vanskeligheder.
19-12-2024 15:44
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Du er optimist.

Den seneste tid med dunkelflaute og meget høje strømpriser har været en øjenåbner for mange.
19-12-2024 16:38
Jakob
★★★★★
(9787)
­

En lille dråbe dug i stille vejr var åbenbart rigeligt til at udløse en storm i et glas vand hos Klimarealisternes fossil- og atomlobby.

Hvis andre var ligeså propagandistiske og skabte tilsvarende røre i andedammen, hvergang strømprisen var lav grundet billig grøn strøm, så ville dette forum få flere indlæg end facebook, og nærmest intet ville handle om andet.

­
19-12-2024 19:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Den seneste tid med dunkelflaute og meget høje strømpriser har været en øjenåbner for mange. Systemet var jo tæt på at bryde sammen.
20-12-2024 16:22
Euro
★★★☆☆
(972)
Ingen ved reelt hvor tæt det er på ikke at fungere, det har prisen ikke indflydelse på.

Problemet er, at man i Norge har bygget et samfund på el, og de er langt længere fremme end Danmark. Det har de gjort fordi, at de er vant til at prisen på el den er ca. 10 danske ører/kwt, men nu kan al deres vandkraft sælges i tyskland og Danmark til 11kr./kwt og så stiger prisen tilsvarende i syd Norge.

Men der er endnu ikke nogen der for alvor mangler energi - men måske Norge vælge at lukke for strømmen pga de nægter at betale EU priser. Men det er indtil videre ren angst der gør, at priserne eksploderer.
Side 3 af 3<123

Deltag aktivt i debatten Dunkelflaute:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik