Husk mig
▼ Indhold

Eigil Kaas svarer på dine spørgsmål


Eigil Kaas svarer på dine spørgsmål23-10-2007 22:15
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Det må være et klima først i den danske media?
Så er der chancen for alle at udspørge Eigil Kaas.

"Udfrit landets mest omtalte forsker om klimapanik og selvcensur" (Ingeniøren 23/10-07)

http://ing.dk/artikel/82572

Den tidligere forskningsleder på Danmarks Meteorologiske Institut, Eigil Kaas, følte, han skulle undertrykke årsagerne til klimaforandringerne i begyndelsen af VK-regeringens periode. På eget initiativ deltager han i dag i debatten på ing.dk - uden selvcensur og med dig som interviewer.

Og ifølge Eigil Kaas var hans selvcensur langt fra enestående:
»...det skete i en meget nervøs tid, hvor næsten alle danske forskere var bange for at udtale sig regeringskritisk om noget som helst.« skriver han, og kaster dermed indirekte bolden op til alle jer derude.

Er du enig i Eigil Kaas´ fremstilling af tiden, som statsminister Anders Fogh Rasmussen tog hul på med sin nytårstale om for meget tiltro til eksperter? Har danske forskere haft mundkurv på? Hvordan oplevede du det? Hvordan tacklede du de konkrete problemer, som det medførte?

Kom med dine kommentarer og spørgsmål nedenfor.



Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
24-10-2007 10:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Jeg finde de danske regeringer er meget bundet til USAs regeringer. De skifter holdninger på samme tid.
13-02-2010 16:15
Don Hemmingsen
☆☆☆☆☆
(2)
Eigil Kaas
Verdens befolkning har ikke brug for politiske demagoger, med uddannelses kompetencer i de samfundsfaglige retninger og med ingen brugbar indsigt i natur videnskab.
Deltagerne i COP15, diskuterede uden at nå til enighed den politiske (virtuelle) udgave af "klima katastrofen", som der ingen beviser er for at Karbon Dioxid i atmosfæren er årsagen til temperatur stigningen. Alt overskyggende var samtalerne om finansieringen af de påståede nødvendige foranstaltninger.
Dette giver mig en anledning til at udarbejde en passende konspirations teori for hændelsen.
Formålet med disse politiske klima diskussioner er at finde et passende argument til at belaste de vestlige landes borgere med en KLIMA skat, således at de sammen med de voldsomme brandstofs priser kan frigøre midler til finansiering af Natos krig i Afghanistan og andre steder på planeten hvor USA har interesser. Min påstand er lige so meget sandsynligt som påstanden vedrørende CO2!
De som har delvis kompetence til at argumentere om klimaet er: Geologer, Astronomer, Metereologer, Oceanografer og andre beslægtede videnskabelige discipliner. Conny Hedegård, Lomborg og andre ignoranter på klima området er ikke de rette personer til at udarbejde klima agendaen.
Vores planet var periodisk udsat og udsættes stadig til klima forandringer. Den ene istid blev afløst af den anden.
Oven nævnte videnskaber besidder empiriske data i form af udboringer i indlands is fra mange steder på vores planet. Det er ønskeligt at disse politikere frigøre plads i debatten for videnskaben og ikke for disse spirituelle politiske og værdigløse diskussioner, som kun har til formål at inddrage skatter fra befolkningen.
Min opfordring til politikerne er at glemme klima debatten og erstatte den med en konstruktiv debat om LUFT hygiejne i lighed med den eksisterende og ikke fuldkommen Vand hygiejne. Dette vil være en passende politisk agenda, som de fleste af os vil tilslutte sig.
I december 2009 var problemet planetens opvarmning. Nu i februar 2010 er problemet at vi er ved at fryse ihjel af kulde.
Denne kulde periode har intet at gøre med klima forandringer på grund af stigende koncentration af Karbon Dioxid i atmosfæren.
Fænomenet kan videnskabeligt belyses ved at redegøre for Rossby-bølger teorien, (efter den svenske meteorolog Carl-Gustaf Rossby, 1898-1957).
Se venligst : File:N Jetstream Rossby Waves N.gif, From Wikipedia, the free encyclopedia
Disse bølger er dynamiske og ændrer sin form og position. Dette er et meget spændende videnskabeligt fænomen og fortjener at blive belyst til befolkningen af en kompetent person som f. eks. Eigil Kaas, soledes at man kan fjerne fokus fra de politiske virtuelle klima diskussioner.

Rossby bølger optræder i atmosfæren og genereres af Jordens rotation, Corioliskraften.
ROSSBY- BØLGER – En kopi fra Wikipedia til en kort introduktion
Rossby-bølger, (efter den svenske meteorolog Carl-Gustaf Rossby, 1898-1957), lange bølger i den frie atmosfære i vestenvindsbæltet på mellembreddegraderne. Rossby-bølger kan let identificeres på de daglige vejrkort; de ses som store bølger på overgangszonen mellem den kolde polarluft og den varme tropikluft. De er normalt orienteret vest-øst og bevæger sig med en fart, der afhænger af de aktuelle vindstyrker og bølgernes længde. De korte bevæger sig mod øst, mens de længste bølger enten er stillestående eller vestgående. Bølgebevægelsen i Rossby-bølgerne omfordeler kold og varm luft og sender betydelige mængder varme fra troperne mod polerne. Ydermere bidrager bevægelserne generelt til at forme vestenvindsbæltets vejr og klima.
Oceanic Rossby waves are thought to communicate climatic changes due to variability in forcing, due to both the wind and buoyancy. Both barotropic and baroclinic waves cause variations of the sea surface height, although the length of the waves made them difficult to detect until the advent of satellite altimetry. Observations by the NASA/CNES TOPEX/Poseidon satellite confirmed the existence of oceanic Rossby waves.[1]
Baroclinic waves also generate significant displacements of the oceanic thermocline, often of tens of meters. Satellite observations have revealed the stately progression of Rossby waves across all the ocean basins, particularly at low- and mid-latitudes. These waves can take months or even years to cross a basin like the Pacific.
Rossby waves have been suggested as an important mechanism to account for the heating of Europa's ocean.

Mit spørgsmål til Aigil Kaas er:
Hvad er årsagen til at både de politiske og I som har delvis kompetence med de klimatiske forhold at gøre, er fastlåste med jeres påstand om at det er CO2 koncentrationen som er årsagen til den globale temperatur stigning på vores planet. Jeg postulerer at i har delvis kompetence, da jeg betragter problemet som et tværfagligt projekt, der er yderst besværlig at belyse og dokumentere.

Venlig hilsen
Don Hemmingsen




Deltag aktivt i debatten Eigil Kaas svarer på dine spørgsmål:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Henrik Svensmark, Peter Laut, Eigil Friis-Christensen2915-12-2009 09:36
Artikler
Eigil Friis-Christensen: Naturlige klimaændringer
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik