Husk mig
▼ Indhold

El biler


El biler21-05-2019 14:00
Tom R
☆☆☆☆☆
(4)
Jeg kan se der fokuseres på at el biler ikke udleder co2, men man diskuterer ikke hvilken klimabelastning produktionen af el biler skaber, så vidt jeg kan se eksporterer vi blot klima belastningen til syd Amerika og Afrika da det er her man skaffer hovedparten af materialerne der anvendes til produktion af batterier som bruges i el biler, jeg mener at vi skal finde en måde at fremstille energien til transportmidler baseret på vedvarende energi som vind, sol og vandkraft og at energien skal fremskaffes i det nærområde det skal anvendes, jeg vil foreslå brint
21-05-2019 14:52
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Har du nogle tal som viser forskellen i CO2 udledning i produktionen af el biler i forhold til produktionen af konventionelle biler?
21-05-2019 15:12
Tom R
☆☆☆☆☆
(4)
Der er et dokument der påpeger at det samlede klima aftryk fra en el bil på batterier giver et klimaaftryk således at en el bil skal køre 500.000 km før den er mere klimavenlig end en benzin- og dieselbil, men jeg har desværre ikke set det inddraget i debatten.
21-05-2019 15:24
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jeg synes, du skulle vise os det dokument.
21-05-2019 17:11
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg synes, du skulle vise os det dokument

-mon ikke det er denne artikel, der tænkes på?
21-05-2019 17:36
Tom R
☆☆☆☆☆
(4)
Jeg har fundet flere artikler som viser at el biler ikke er så klima venlig for verden.
Tilknyttet fil:
500.pdf
Redigeret d. 21-05-2019 17:37
21-05-2019 17:42
Tom R
☆☆☆☆☆
(4)
Også denne
21-05-2019 18:39
Peter Villadsen
★★★★★
(2648)
Elbiler får ikke træerne til at gro i himlen.
Livstidsanalyser viser dog, at elbiler i Danmark vil have
mere end halveret udledninger ift benzin og diesel køretøjer,
Så der er god fornuft i at støtte op om denne teknologi i Danmark pga vores energimix.
21-05-2019 19:29
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Synes der er flere gode grunde til elbiler. En undersøgelse fra 2015 markerer, at CO2 aftrykket fra elbiler er på under 1/3 i forhold til biler, der kører på fossile brændstoffer, hvis elbilerne kører på grøn strøm - også hvis der tages højde for en livstidscyklus, hvor CO2 aftryk fra produktionen af biler medregnes. Grøn strøm betyder, at strømmen til elbilerne i høj grad kommer fra vedvarende energikilder.

Illustration: Cleaner Cars from Cradle to Grave: How Electric Cars Beat Gasoline Cars on Lifetime Globale Warming Emissions (2015) side 26
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 21-05-2019 19:40
21-05-2019 19:29
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Hvordan mon CO2 udledningen arter sig globalt, efterhånden verdens største billand - Kina - , som producerer de fleste elbiler og batterier i verden, og også kører i mange elbiler.?
De har et strømmix med : 80 % kul, resten kerne, Hydro og VE.
Kina udleder ca 11 mia tons CO2 om året, og udleder dermed 33% af verdens CO2.
Danmark udleder 0,10%.
I 2018 kom 1.3 mio. Elbiler på gaden i Kina.
Kinas udledning steg i 2018 med 2%.
Iflg. Paris aftalen skal Kina først reducere CO2 udledningen efter 2030 .
Redigeret d. 21-05-2019 19:32
22-05-2019 09:55
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Det er jo den samme problematik vi løber ind i hele tiden. En forøgelse af elforbruget vil, i de fleste lande, betyde en forøgelse af CO2 udledningen. Men alt andet lige må det være bedre at få udledningen af skadelige partikler og luftarter koncentreret rundt om kulkraftværkerne, hvor man, i det mindste, vil være i stand til at foretage en effektiv indsats mod dem.
22-05-2019 11:47
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou skrev:
Det er jo den samme problematik vi løber ind i hele tiden. En forøgelse af elforbruget vil, i de fleste lande, betyde en forøgelse af CO2 udledningen. Men alt andet lige må det være bedre at få udledningen af skadelige partikler og luftarter koncentreret rundt om kulkraftværkerne, hvor man, i det mindste, vil være i stand til at foretage en effektiv indsats mod dem.


Du har ret,hvad partikel forureningen angår er det en fordel at den er koncentreret omkring kraftvætkerne - men hvor lander vi med CO2?
22-05-2019 12:34
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Kjeld Jul skrev:
Krutzou skrev:
Det er jo den samme problematik vi løber ind i hele tiden. En forøgelse af elforbruget vil, i de fleste lande, betyde en forøgelse af CO2 udledningen. Men alt andet lige må det være bedre at få udledningen af skadelige partikler og luftarter koncentreret rundt om kulkraftværkerne, hvor man, i det mindste, vil være i stand til at foretage en effektiv indsats mod dem.


Du har ret,hvad partikel forureningen angår er det en fordel at den er koncentreret omkring kraftvætkerne - men hvor lander vi med CO2?

Som jeg ser det, så vil den samlede CO2 udledning forårsaget af elbiler jo være lavere end fra konventionelle, idet elbiler udnytter energien bedre med en faktor 3-4. Tallene, fra Ingeniøren, højere oppe i tråden er baseret på usikre beregninger fra 2013 og artiklens forfatter er selv i tvivl om værdierne.
Det er for øvrigt ikke kun partikelforureningen fra kraftværkerne jeg tænker på, men også Kvælstofilte(NOx), Ozon (O3), Svovldioxid (SO2) og Kulilte (CO). Allesammen sundhedsskadelige luftarter som vi med elbiler vil slippe for, især i bymiljøer.
Redigeret d. 22-05-2019 13:03
22-05-2019 13:38
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Krutzou skrev:
Kjeld Jul skrev:
Krutzou skrev:
Det er jo den samme problematik vi løber ind i hele tiden. En forøgelse af elforbruget vil, i de fleste lande, betyde en forøgelse af CO2 udledningen. Men alt andet lige må det være bedre at få udledningen af skadelige partikler og luftarter koncentreret rundt om kulkraftværkerne, hvor man, i det mindste, vil være i stand til at foretage en effektiv indsats mod dem.


Du har ret,hvad partikel forureningen angår er det en fordel at den er koncentreret omkring kraftvætkerne - men hvor lander vi med CO2?

Som jeg ser det, så vil den samlede CO2 udledning forårsaget af elbiler jo være lavere end fra konventionelle, idet elbiler udnytter energien bedre med en faktor 3-4. Tallene, fra Ingeniøren, højere oppe i tråden er baseret på usikre beregninger fra 2013 og artiklens forfatter er selv i tvivl om værdierne.
Det er for øvrigt ikke kun partikelforureningen fra kraftværkerne jeg tænker på, men også Kvælstofilte(NOx), Ozon (O3), Svovldioxid (SO2) og Kulilte (CO). Allesammen sundhedsskadelige luftarter som vi med elbiler vil slippe for, især i bymiljøer.

Ja det mener jeg også, partikel forureningen fra forbrændingsmotorer bortfalder efterhånden, men jeg er i tvivl om, hvor meget CO2 emissionen globalt vil falde, så længe verdens største udledere har et strømmix, hvor de fossile udgør op mod 80%.
Både Kina og USA fremstiller jo også de fleste elbiler og batterier, samtidig med de bliver brugt til transport .
24-05-2019 18:00
Jesper-Midtfyn
★★☆☆☆
(273)
Kul som energikilde udgjorde 59% af energimikset i 2018 i Kina, jævnføre nyhedsartiklen:

https://www.chinadialogue.net/article/show/single/en/11107-China-s-coal-consumption-on-the-rise

Det er svært at sige nøjagtigt, hvor vi ender med hensyn til CO2 udledningen i Kina i fremtiden. En forskergruppe havde i tidsskriftet Earth System Science Data forudsagt en stigning i CO2 udledningen på 4.7 % i 2018 i forhold til året før. Men stigningen endte med at blive på 2.3%. Så stigningen var mindre end eksperterne havde forudsagt.

Et er i hvert fald sikkert.

Der skal yderligere politiske initiativer på banen rundt omkring i det store land, hvis der i de nærmeste år bliver høje vækstrater og dermed også et højere energiforbrug i Kina.

Også når man tænker på millioner af kinesere, der potentielt set vil køre rundt i elbiler i de næste årtier.

Man kan læse mere om visionerne for energisystemet i Kina i fremtiden i rapporten her:

China Renewable Energy Outlook 2018: http://www.ea-energianalyse.dk/reports/1473_REO_2018.pdf

Der er skrevet flere dybdegående artikler om emnet blandt andet i tidsskriftet Energies:

Peaking China's CO2 Emissions: Trends to 2030 and Mitigation Potential: http://www.ncsc.org.cn/yjcg/international_review/201804/P020180920511279973483.pdf
25-05-2019 11:20
Jean
☆☆☆☆☆
(1)
Bliver el-biler en midlertidig løsning, før vi får brintbiler – hvis de altså kommer?
Der blev talt en del om brintbiler for nogle år siden, og Københavns Kommune ville købe nogle af dem, meget dyrt. Men hvis vi skal have brintbiler, skal el-nettet vel ikke udvides for milliarder?
Ingeniøren havde forleden en artikel med denne overskrift: "Verdens største flåde af brinttog skal køre fra Frankfurt om tre år". Det er måske et signal om teknologiens stade?
Redigeret d. 25-05-2019 11:32
25-05-2019 12:46
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Jean skrev:
Bliver el-biler en midlertidig løsning, før vi får brintbiler – hvis de altså kommer?
Der blev talt en del om brintbiler for nogle år siden, og Københavns Kommune ville købe nogle af dem, meget dyrt. Men hvis vi skal have brintbiler, skal el-nettet vel ikke udvides for milliarder?
Ingeniøren havde forleden en artikel med denne overskrift: "Verdens største flåde af brinttog skal køre fra Frankfurt om tre år". Det er måske et signal om teknologiens stade?


Der kører allerede brinttog ved Bremen.
Togene på Zillertalbanen i Østrig.går over på brint i 2022.
Togene prøvekøres nu
Med brinttog skal man ikke have de dyre luftledninger og master, som heller ikke pynter, og ledninger der falder ned ved voldsomme vindstød og overisninger.
Redigeret d. 25-05-2019 12:49




Deltag aktivt i debatten El biler:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kritik af biler1122-03-2024 23:32
Selvkørende biler vil ændre transport området1331-05-2023 11:26
Salt Lake og elektriske biler014-08-2022 20:55
USA's biler skal køre dobbelt så langt på literen111-08-2011 23:30
HHO-hybrid-biler1014-04-2010 09:57
Artikler
Biler
NyhederDato
Slut med konventionelle biler i 205030-03-2011 09:53
Danske biler mere klimavenlige31-05-2010 08:56
95 nye elektriske biler på stort bilshow23-04-2010 06:37
Færre biler i USA for første gang11-01-2010 08:47
Elbiler kan udlede mere CO2 end traditionelle biler31-08-2009 00:25
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik